abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170891533
registreer om deze reclame te verbergen

Een freestafel kan soms een stuk praktischer zijn dan wanneer je de bovenfrees op de normale manier gebruikt. Op dit filmpje zie je dat je weinig middelen al iets functioneels kan maken.

Ik zou het alleen wel iets degelijker maken.

Ik heb in een andere video gezien dat je hiervoor ook een schaarkrik kan gebruiken.

https://www.obelink.nl/pr(...)OP69MCFcGfGwod58cFtA

Zou je met dit ding voor een tientje zo langzaam omhoog kunnen gaan dat je de freesdiepte nauwkeurig kan afstellen?

Maar hoe heten de andere die je in het filmpje ziet?
pi_170891827
Beunwerk!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 12 mei 2017 @ 22:04:24 #3
448036 Achterhoker
Wat een Sound!
pi_170892140
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:57 schreef halfway het volgende:
Beunwerk!
I don't always listen to Music, but when I do, the neighborhood does too
De vergelijking met Nelis loopt mank.
pi_170892346
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:57 schreef halfway het volgende:
Beunwerk!
Maar het principe is wel hetzelfde. Bovenfrees ondersteboven schroeven onder de werktafel.

Ik ga binnenkort een werktafel maken. Ik Gebruik daarvoor een stuk deur met daarbovenop multiplex van hardhout van een paar milimeter dik. Belangrijk is natuurlijk wel dat het stevig en stabiel staat.

En die router lift is natuurlijk gammel. Ik zou ten eerste al willen dat hij steun heeft op de grond ipv dat hij hangt.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 22:27:51 #5
35149 Atmoz
Techno !!
pi_170892819
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:48 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Een freestafel kan soms een stuk praktischer zijn dan wanneer je de bovenfrees op de normale manier gebruikt. Op dit filmpje zie je dat je weinig middelen al iets functioneels kan maken.

Ik zou het alleen wel iets degelijker maken.

Ik heb in een andere video gezien dat je hiervoor ook een schaarkrik kan gebruiken.

https://www.obelink.nl/pr(...)OP69MCFcGfGwod58cFtA

Zou je met dit ding voor een tientje zo langzaam omhoog kunnen gaan dat je de freesdiepte nauwkeurig kan afstellen?

Maar hoe heten de andere die je in het filmpje ziet?
Ik vind het eigenlijk wel cool zulk geklooi, maar of het secuur is weet ik niet.
Misschien wel als je n richting op draait, maar zodra je zeer secuur heen en weer (omhoog/omlaag) wilt gaan, dan krijg je te maken met zogenaamde "backlash" (van de spindel) en is het alles behalve secuur... Maar van bijvoorbeeld 10mm diepte naar 15 gaan, en dan naar 20 zou volgens mij wel moeten lukken. (in die volgorde dan ook echt he, dus niet tussentijds weer terug)

quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 22:11 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Maar het principe is wel hetzelfde. Bovenfrees ondersteboven schroeven onder de werktafel.

Ik ga binnenkort een werktafel maken. Ik Gebruik daarvoor een stuk deur met daarbovenop multiplex van hardhout van een paar milimeter dik. Belangrijk is natuurlijk wel dat het stevig en stabiel staat.

En die router lift is natuurlijk gammel. Ik zou ten eerste al willen dat hij steun heeft op de grond ipv dat hij hangt.
Wat bedoel je daar precies mee? Een bovenfrees in een tafel verwerkt hangt toch altijd?
  vrijdag 12 mei 2017 @ 23:16:50 #6
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170894151
Echt. Een kwartier hiervoor vroeg je nog naar tips voordat je je nieuwe bovenfrees voor het eerst gaat gebruiken...

Leer die machine nu eerst eens even kennen door hem op een normale manier te gebruiken. Grote kans dat je die freestafel helemaal niet zo noodzakelijk meer vindt. En mocht je dan toch gaan beunen dan is het verstandig om er eerst achter te komen wat je aan het doen bent.
pi_170895612
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 22:27 schreef Atmoz het volgende:
Wat bedoel je daar precies mee? Een bovenfrees in een tafel verwerkt hangt toch altijd?
Ik bedoel die latten eromheen. Na verloop van tijd wordt dat steeds gammeler door de zwaartekracht. Als ze nou ondersteuning krijgen van de grond is het al stabieler. Maar er moet natuurlijk wel ruimte zijn om die hendel te kunnen draaien. Daarom zou een schaarkrik al handiger zijn.

Sowieso ga ik een werktafel maken. Ik heb wel een workmate, maar dat staat niet altijd even stabiel in mijn schuurtje. Wel handig om buiten of elders te gebruiken, maar in een schuurtje is een stevige stabiele tafel wel handig. En bij het maken ervan kan je meteen rekening houden dat je 'm als tafelfrees kan gebruiken.
pi_170895656
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 23:16 schreef Barrah het volgende:
Echt. Een kwartier hiervoor vroeg je nog naar tips voordat je je nieuwe bovenfrees voor het eerst gaat gebruiken...

Leer die machine nu eerst eens even kennen door hem op een normale manier te gebruiken. Grote kans dat je die freestafel helemaal niet zo noodzakelijk meer vindt. En mocht je dan toch gaan beunen dan is het verstandig om er eerst achter te komen wat je aan het doen bent.
Ik ga die machine eerst leren kennen en wie weet vind ik het dan niet meer nodig.

Maar wat ik al zei: die tafel moet ik sowieso maken.

Ik moet nog genoeg andere dingen eerst doen, maar dan kan ik mij een beetje orienteren
pi_170898397
quote:

Dat. Ik heb ook wel eens m'n frees in een (stalen) werktafel geplaatst, maar vindt andersom met de frees in de hand, het toch nauwkeuriger en makkelijker fraisen. Je ziet sneller en duidelijker het resultaat van het fraisen als je de frees in de hand houdt.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_170902215
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 09:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat. Ik heb ook wel eens m'n frees in een (stalen) werktafel geplaatst, maar vindt andersom met de frees in de hand, het toch nauwkeuriger en makkelijker fraisen. Je ziet sneller en duidelijker het resultaat van het fraisen als je de frees in de hand houdt.
Misschien lag het aan de bovenfrees zelf, maar ik had zoiets van: hoe weet ik nou waar de frees zit? Als je van de kant wilt frezen, moet je echt zoeken naar de rand. En omdat zo'n ding echt heel snel draait, voel je nauwelijks weerstand als de frees tegen het hout komt.
pi_170904018
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 13:08 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Als je van de kant wilt frezen, moet je echt zoeken naar de rand. En omdat zo'n ding echt heel snel draait, voel je nauwelijks weerstand als de frees tegen het hout komt.
Dan moet je een freesje nemen met een gelagerd rondje eronder; die geleidt 'm exact langs de rand (weer een leermoment)
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_170904113
Hoe bedien je zo'n bovenfrees als ie onder de tafel hangt. Je moet de knop toch ingedrukt houden om hem draaiende te houden (en een extra safety knopje om hem te starten), of heeft die bovenfrees een handsfree mode of zo ?
pi_170904250
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 14:31 schreef axamenta het volgende:
Hoe bedien je zo'n bovenfrees als ie onder de tafel hangt. Je moet de knop toch ingedrukt houden om hem draaiende te houden (en een extra safety knopje om hem te starten), of heeft die bovenfrees een handsfree mode of zo ?
Ook zo wat: ik heb een stalen werktafel met een veiligheidsschakelaar . Die knop op de frees, zet ik met een lijmklem vast. Bij te veel stoten tegen de tafel, vliegt die lijmklem eraf, en staat de frees stil. Hedendal klote; ik denk dat ik een aan/uit schakelaar op de frees aanbreng.
pi_170910749
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 14:31 schreef axamenta het volgende:
Tiewrap en dan de stekker in een contactdoos met schakelaar.
pi_170913946
quote:

Dit dus! en ik heb graag 2 handen aan de frees, iets met vingers enzo.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 13 mei 2017 @ 22:03:47 #16
422610 Barrah
pi_170916563
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 13:08 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Misschien lag het aan de bovenfrees zelf, maar ik had zoiets van: hoe weet ik nou waar de frees zit? Als je van de kant wilt frezen, moet je echt zoeken naar de rand. En omdat zo'n ding echt heel snel draait, voel je nauwelijks weerstand als de frees tegen het hout komt.
Je klinkt hier alsof je geen idee hebt wat je eigenlijk gekocht hebt.
pi_170918267
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 22:03 schreef Barrah het volgende:

[..]

Je klinkt hier alsof je geen idee hebt wat je eigenlijk gekocht hebt.
Ik weet wat je ermee kan doen, maar nog niet hoe je m precies moet gebruiken.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 22:36:46 #18
422610 Barrah
pi_170918578
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 22:31 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik weet wat je ermee kan doen, maar nog niet hoe je m precies moet gebruiken.
Maar wel dat je daar een tafel voor nodig hebt.

Vind ik best knap.
pi_170922620
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 22:36 schreef Barrah het volgende:

[..]

Maar wel dat je daar een tafel voor nodig hebt.

Vind ik best knap.
Heb je nog iets zinnigs toe te voegen behalve azijnzeiken?
  zondag 14 mei 2017 @ 06:42:30 #20
422610 Barrah
pi_170929479
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 23:40 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Heb je nog iets zinnigs toe te voegen behalve azijnzeiken?
Nee. Als jij goed advies in de wind wilt slaan moet je dat zelf maar weten. Je weet het allemaal beter. Veel succes.
pi_170933209
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 06:42 schreef Barrah het volgende:

[..]

Nee. Als jij goed advies in de wind wilt slaan moet je dat zelf maar weten. Je weet het allemaal beter. Veel succes.
Waar ergens geef jij goed advies dan?
  zondag 14 mei 2017 @ 15:59:39 #22
240593 StupidDutch
Is Nederlander
pi_170938399
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 21:24 schreef halfway het volgende:

[..]

Dit dus! en ik heb graag 2 handen aan de frees, iets met vingers enzo.
Ik heb onder mijn frees de kunstof afdekplaat vervangen door een grote rechthoek plexiglas. Hierdoor is die stabieler geworden doordat de plaat ook op andere stukken van het werkstuk rust en toch goed zicht op het te frezen gedeelte. Het orginele idee was om hem met de plaat in een freestafel te hangen maar ik merk dat ik hem vaker met de hand gebruik.
pi_170941380
https://www.karwei.nl/advies/gereedschap/bovenfrees-gebruiken

Laat ik eerst hiermee beginnen. Dit MDF heb ik nog ergens
  maandag 15 mei 2017 @ 12:07:02 #24
422610 Barrah
pi_170956821
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 12:53 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Waar ergens geef jij goed advies dan?
Mijn advies is dat je voor 99% van wat je met een bovenfrees kunt doen, je hem niet omgekeerd in een tafel hoeft te hangen.

Er is door anderen al genoemd om met een proefstukje aan de slag te gaan, dat je met geleiders aan de machine kunt werken en dat je om te profileren ook freesjes met een geleidering kunt gebruiken. Verder zou je eens een kijkje op YouTube kunnen nemen, daar staan ook veel tutorials.

Als je wilt kan ik wat gezegd wordt best herhalen hoor. Maar aangezien ik de indruk kreeg dat die tips niet echt aankwamen heb ik het iets anders verwoord. Als ik zie dat ook meerdere andere users mijn eerdere berichten quoten ben ik duidelijk niet de enige die die indruk had.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 23:22:22 #25
447072 Firestorm83
Ik hou altijd schroefjes over!
pi_171408747
Als je toch een werktafel gaat maken, kijk op youtube eens naar de Paulk Workbench. ideaal ding en heb je gelijk een goed project om je frees te leren kennen. succes!
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')