abonnement Unibet Coolblue
pi_170890904
Ik had pas bij de Lidl een bovenfrees aangeschaft voor 50 euro. Ik had een handige kennis gevraagd of hij mij wilde uitleggen hoe je met zo'n apparaat moet omgaan, alsook om te testen of die van de Lidl een goed apparaat is.

Voor 50 euro inclusief freesjes en andere toebehoren zeker niet slecht hoor! Maar alle waarde naar zijn geld. Het afstellen van de freesdiepte ging erg onhandig. De motor op zich was krachtig genoeg, maar op de afwerking hebben ze bij Parkside bezuinigd, waardoor het een beetje gammel is.

Dus ik heb hem teruggebracht. Keurig netjes alles schoongemaakt en weer verpakt. Maar ze keken het bij de Lidl totaal niet na. :') Ik had net zo goed een baksteen in de doos kunnen doen. Maar dat heb ik niet gedaan. Ik had hem nog een paar dagen in de winkel gezien en daarna was hij weg. Ik hoop dat een ander er plezier van heeft.

Maar anyway: nu ben ik de trotse bezitter van een Bosch POF 1400 ACE. 3x zo duur, maar voor zover ik reeds heb kunnen beoordelen ook 3x zo degelijk. Hier zaten ook freesjes bij. Nog even nagevraagd bij de dealer (CoolBlue) of het hardmetalen frezen zijn die dus langer meegaan. Dat kon hij niet achterhalen, maar als je het setje (6 stuks) los zou kopen, zou je er ruim 30 euro voor betalen.

Maar nu de vraag.

Die kennis heeft het erg druk. Ik wil graag nog wat oefenen, maar dat wil ik graag veilig en goed doen. Een bovenfrees bedienen is namelijk wat ingewikkelder dan een boormachine en kan erg gevaarlijk zijn wanneer je onverantwoord ermee omgaat.

Wil iemand een soort stappenplan beschrijven?
pi_170891118
Toch verder niet zo lastig? Gewoon wat van die goedkope meegeleverde freesjes opbranden op wat resthout als je wilt oefenen. Leer wat omgaan met de geleider. Zorg dat je werkmateriaal goed vast zit op je werkbank (lijmklemmen), experimenteer wat met de RPM zodat het hout niet verkoolt. Waar wil je hem uiteindelijk voor gaan gebruiken? Misschien met wat restjes gewoon alvast wat proefmodelletjes maken. Als de powerswitch niet makkelijk bereikbaar is kun je eventueel de stekker in een verlengdoos doen met zo'n schakelaar, zet die bij je voet dan kun je hem in geval van nood uittrappen
pi_170891735
Idd, goed vastzetten, oordoppen en een goede bouwzuiger zijn geen overbodige luxe.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_170891748
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:39 schreef snackchas het volgende:
Toch verder niet zo lastig? Gewoon wat van die goedkope meegeleverde freesjes opbranden op wat resthout als je wilt oefenen. Leer wat omgaan met de geleider. Zorg dat je werkmateriaal goed vast zit op je werkbank (lijmklemmen), experimenteer wat met de RPM zodat het hout niet verkoolt. Waar wil je hem uiteindelijk voor gaan gebruiken? Misschien met wat restjes gewoon alvast wat proefmodelletjes maken. Als de powerswitch niet makkelijk bereikbaar is kun je eventueel de stekker in een verlengdoos doen met zo'n schakelaar, zet die bij je voet dan kun je hem in geval van nood uittrappen
Ik wil o.a. lambrisering maken in mijn woonkamer met MDF planken. Tussen de planken komt een V-groef, dus er moet heel nauwkeurig een schuine rand afgezaagd worden.

Maar als je ermee om kan gaan, kan je er heel creatieve mooie dingen mee maken.

Het is misschien niet moeilijk, maar je moet jezelf wel een aantal dingen eigen maken. Bijvoorbeeld stekker uit stopcontact wanneer je freesjes vervangt.

Ik heb geen ervaring ermee, daarom wil ik graag een duidelijk stappenplan
pi_170893277
Ik heb ook sinds vorige week een bovenfrees. Had er slechts kort ervaring mee vele jaren terug. In weze is het een simpel apparaat.

Wat ik nu doe is vaak eerst even proeffrezen op een oud stukje hout. Om te kijken hoe het eruit komt te zien, hoe makkelijk iets gaat en of de diepte instelling een beetje goed is.

Neem een stuk hout en ga wat spelen met de diverse freesjes en snelheden.

Leer ook recht frezen met een rail of stuk lat of iets dergelijks. Gebruik de ronde kant van de freesvoet als je langs een rechte lat gaat frezen.

Kijk eens wat filmpjes waarbij ze uitleg geven over een bepaalt type frees. Dan zie je gauw genoeg hoe het werkt en wat je ermee kan.

Leer ook de diepte instelling gebruiken.

Ik zelf ben eigenwijs en haal echt niet de stekker eruit als ik een freesje wissel.
Heb hem ook al wel eens uit de losse pols gebruikt toen ik de onderkant van iets moest affrezen.
pi_170893485
Denk inderdaad dat er voldoende online te vinden is. Ik snap je ergens wel, het is een wat eng apparaat vergeleken met veel ander huisgereedschap. Zou gewoon wat experimenteren. Zorg dat het freesje altijd goed vast zit, die moet echt niet rond gaan vliegen. Gebruik een verlengdoos met schakelaar bij je voet in de buurt. Begin met het gebruiken van de geleider. Kan de meegeleverde zijn (die 'haak' je dan aan de rand van je werkstuk). Maar bij grotere platen gebruik je al gauw een lange plank oid. Ken jouw model niet, maar meestal heeft de voetplaat één vlakke kant (de rest is rond/gebogen). Beetje moeilijk uitleggen zo, maar stel je voor: grote plaat waar je patroon in wilt frezen (parallel aan de de randen), op zo'n 50cm van de rand. Dan pak je een rechte plank, die klem je vast op je werkstuk. Tegen die plank kun je dan je bovenfrees duwen.

Houd de frees altijd goed vast met twee handen. Frezen van rechts naar links gaat meestal makkelijker dan andersom, dan schiet je nog wel eens uit en kun je opnieuw beginnen (als je pecht hebt).

Ook een optie, als je echt veel wilt produceren, is om een freestafel te bouwen. Google eens je model en kijk of daar freestafels voor bestaan. Ik had een ander model (weet even niet welke) en heb daar een mooie inlegplaat bij gevonden. Die in een oud bureau gefreesd, verstevigd met wat profielen tegen doorzakken, een geleider bij gemaakt die te verstellen is. Dan zit de frees 'ondersteboven' en dan kun je je werkstukken gewoon over de frees heen duwen. Bij grote aantallen scheelt dat heel veel tijd.
pi_170895439
Er is inderdaad genoeg info op YouTube te vinden. Maar ik heb problemen om mij te concentreren. Als ik een hele overload aan info krijg, ga ik alles door elkaar halen.

En die freestafel wil ik ook maken, omdat je het dan beter kan zien. Als je van een houten plank een afgeronde rand wilt maken - heel belangrijk als je een bijvoorbeeld een salontafel wilt maken voor een gezin met kleine kinderen! - kan je dat veel beter zien met een tafelfrees. Als je m normaal gebruikt, neemt het plateau het zicht weg.

Ook daar zijn tig filmpjes van te vinden. Maar de meesten zijn meer dan 10 minuten met een overload aan info. Dat zijn dan wel stabiele goede freestafels, maar ik moet eerst het basisplan in mij opnemen als je snapt wat ik bedoel.

Ik ben best leergierig en zoek wel vaker tutorials op YouTube. Maar als het te saai of te uitgebreid wordt uitgelegd, kan ik het niet meer in mij opnemen.
pi_170898357
1) Zorg voor veiligheidsmiddelen: oor- en oogbescherming
2) Fraisje heel goed vast zetten
3) beginnen met een stukje rest hout daarvan de randjes affraisen
4) verschillende diktes en randjes affraisen
5) verschillende richtingen fresen
6) verschillende snelheden van de frees proberen.

In principe moet je niet meer dan de halve dikte van de frees diameter in een keer wegfraisen.

[ Bericht 14% gewijzigd door blomke op 13-05-2017 09:32:09 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170904277
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 09:16 schreef blomke het volgende:
1) Zorg voor veiligheidsmiddelen: oor- en oogbescherming
En mondkapje (of beter), dat zaagsel dat er vanaf komt (en dat is veel) is net stof, ook een stofzuiger eraan gekoppeld is geen overbodige luxe.
pi_170904310
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 14:39 schreef axamenta het volgende:
En mondkapje (of beter), dat zaagsel dat er vanaf komt (en dat is veel) is net stof, ook een stofzuiger eraan gekoppeld is geen overbodige luxe.
Als ik jou toch niet had voor het complete overzicht, wat zou ik dan nog moeten doen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170910661
Ik heb ook de Bosch bovenfrees, schitterende machine om mee te werken.

Het toerental is afhankelijk van je houtsoort en de buitendiameter van je freesbitje (staat in je gebruiksaanwijzing)

Het eerste project wat ik gemaakt heb is een freestafeltje. Hiermee kan je hem met de geleider erin vastzetten.


Ik gebruik dan een grote balk met inkeping als fence, deze zet ik dan vast met lijmklemmen.

Gezien de draairichting, kan je de frees zelf alleen van links naar rechts gebruiken (anders hapt hij) En als je de freestafel gebruikt hout van rechts naar links doorvoeren.

Ga je in een gat frezen, dan je werkrichting spiegelen. (staat allemaal uitgelegd in het boekje)

De toerentaltabel heb ik gekopieerd en ingelijst, zodat het altijd binnen handbereik is.
[
pi_170910844
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 14:39 schreef axamenta het volgende:

[..]

En mondkapje (of beter), dat zaagsel dat er vanaf komt (en dat is veel) is net stof, ook een stofzuiger eraan gekoppeld is geen overbodige luxe.
Mijn moeder heeft er pas een gekocht. Wel zo'n ding van Parkside voor 50 euro. Die wordt als bouwstofzuiger verkocht, maar volgens een website waar je nieuwe zakken en filters kan bestellen is deze dat eigenlijk niet.

De originele vouwfilter van papier daarvan heb ik er een besteld van synthetisch materiaal. Ook de stofzuigerzakken zijn van synthetisch materiaal.

Hij is ook bedoeld als natzuiger, maar de filter die erbij zat, was van dun materiaal. Ik heb daarvan dus ook een ander besteld. Bij elkaar zijn de nieuwe zakken en filters net zo duur als de stofzuiger zelf, maar hij gaat dan wel veel langer mee.

Mijn moeder schafte m aan om de garage mee schoon te maken, want dat is nu gewoon eigenlijk een vieze schuur. Voor af en toe moet het wel een geschikte stofzuiger zijn denk ik. Op andere klusfora zijn mensen er enthousiast over. Sommigen gebruiken m zelfs zonder zakken. Maar zelfs ik als leek heb het idee dat dat niet verstandig is
pi_170910871
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 19:52 schreef Nald het volgende:
Ik heb ook de Bosch bovenfrees, schitterende machine om mee te werken.

Het toerental is afhankelijk van je houtsoort en de buitendiameter van je freesbitje (staat in je gebruiksaanwijzing)

Het eerste project wat ik gemaakt heb is een freestafeltje. Hiermee kan je hem met de geleider erin vastzetten.
[ afbeelding ]

Ik gebruik dan een grote balk met inkeping als fence, deze zet ik dan vast met lijmklemmen.

Gezien de draairichting, kan je de frees zelf alleen van links naar rechts gebruiken (anders hapt hij) En als je de freestafel gebruikt hout van rechts naar links doorvoeren.

Ga je in een gat frezen, dan je werkrichting spiegelen. (staat allemaal uitgelegd in het boekje)

De toerentaltabel heb ik gekopieerd en ingelijst, zodat het altijd binnen handbereik is.
[ afbeelding ][
Ziet er top uit! Heb jij dezelfde als ik? De 1400 ACE? Of de 1200 AC?

Die tabel uitprinten is wel handig ^O^
pi_170911067
Ik heb de 1400
  Knikkerking zaterdag 13 mei 2017 @ 20:21:00 #15
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_170911248
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 19:52 schreef Nald het volgende:
Ik heb ook de Bosch bovenfrees, schitterende machine om mee te werken.

Het toerental is afhankelijk van je houtsoort en de buitendiameter van je freesbitje (staat in je gebruiksaanwijzing)

Het eerste project wat ik gemaakt heb is een freestafeltje. Hiermee kan je hem met de geleider erin vastzetten.
[ afbeelding ]

Ik gebruik dan een grote balk met inkeping als fence, deze zet ik dan vast met lijmklemmen.

Gezien de draairichting, kan je de frees zelf alleen van links naar rechts gebruiken (anders hapt hij) En als je de freestafel gebruikt hout van rechts naar links doorvoeren.

Ga je in een gat frezen, dan je werkrichting spiegelen. (staat allemaal uitgelegd in het boekje)

De toerentaltabel heb ik gekopieerd en ingelijst, zodat het altijd binnen handbereik is.
[ afbeelding ][
Zooo simpel, en toch zo'n goed idee van die tabel kopiëren/uitprinten :D
Typisch iets waar ik zelf niet direct op zou komen 8)7

Thanks voor de tip! Heb je toevallig ergens dat tabelletje op internet staan? Zou hem dus ook graag willen uitprinten ^O^
pi_170912057
Sorry, heb het niet digitaal.

Heb het old scool gedaan, kopiëren en uitknippen.

Maar volgens mij staan er wel dergelijke tabellen op internet, vooral voor boorsnelheden.
pi_170916389
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 20:21 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Zooo simpel, en toch zo'n goed idee van die tabel kopiëren/uitprinten :D
Typisch iets waar ik zelf niet direct op zou komen 8)7
Ik was er ook niet op gekomen :') Ik begreep wel hoe zachter het hout hoe sneller het toerental. Dus bij hardhout moet je langzaam met de machine over het hout gaan en ook de freesdiepte niet te diep instellen. Een diepte van 10 mm zou je dus beter in trappen van zo'n 3 mm moeten doen.

Er moet toch wel ergens een PDF van die handleiding te downloaden zijn? Of anders scannen of met je phone fotograferen.
pi_170925943
Of zoals vroeg bij de A&P (later C1000 en nu jumbo) voor een stuiver een kopietje maken.

digitaal:
https://www.bosch-do-it.d(...)2A201_201408pdf..pdf

pagina 55 voor de snelhied
56 voor de frees richting.

Ik weet dat het niet iets is voor mannen, maar lees de gebruiksaanwijzing. Ik vond ook dat ik een free nodig had. Had er 1 blauwe maandag mee gewerkt voordat ik hem kocht, de rest geleerd door de gebruiksaanwijzing en youtube.

En heel goed in de gaten houden waar de frees is, en waar mijn vingers zijn.
pi_170926058
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 00:32 schreef Nald het volgende:
Of zoals vroeg bij de A&P (later C1000 en nu jumbo) voor een stuiver een kopietje maken.
Het kost mij niks als ik het op mn werk doe ;)
  zondag 14 mei 2017 @ 06:55:50 #20
4330 PJ
Tja.....
pi_170929491
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 19:52 schreef Nald het volgende:
Ik heb ook de Bosch bovenfrees, schitterende machine om mee te werken.

Het toerental is afhankelijk van je houtsoort en de buitendiameter van je freesbitje (staat in je gebruiksaanwijzing)

Het eerste project wat ik gemaakt heb is een freestafeltje. Hiermee kan je hem met de geleider erin vastzetten.
[ afbeelding ]

Ik gebruik dan een grote balk met inkeping als fence, deze zet ik dan vast met lijmklemmen.

Gezien de draairichting, kan je de frees zelf alleen van links naar rechts gebruiken (anders hapt hij) En als je de freestafel gebruikt hout van rechts naar links doorvoeren.

Ga je in een gat frezen, dan je werkrichting spiegelen. (staat allemaal uitgelegd in het boekje)

De toerentaltabel heb ik gekopieerd en ingelijst, zodat het altijd binnen handbereik is.
[ afbeelding ][
Nice!

Kan je een paar closeups maken en ook met de frees er in?
pi_170929860
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 22:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Ik was er ook niet op gekomen :') Ik begreep wel hoe zachter het hout hoe sneller het toerental. Dus bij hardhout moet je langzaam met de machine over het hout gaan en ook de freesdiepte niet te diep instellen. Een diepte van 10 mm zou je dus beter in trappen van zo'n 3 mm moeten doen.

Er moet toch wel ergens een PDF van die handleiding te downloaden zijn? Of anders scannen of met je phone fotograferen.
? ik ken alleen de hoogste stand en dat werkt goed.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_170933188
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 08:57 schreef halfway het volgende:

[..]

? ik ken alleen de hoogste stand en dat werkt goed.
Ik ga het navragen. Maar je moet zeker niet alleen maar de snelste stand gebruiken
pi_170953159
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 08:57 schreef halfway het volgende:

[..]

? ik ken alleen de hoogste stand en dat werkt goed.
mijn bosch blauw frees heeft maar 1 stand ;)
Echte mannen eten geen honing...
die kauwen op bijen!
pi_171039849
ik zal van het weekend een paar foto's maken.
pi_171328998
Zeau, het weekend was wel heel erg lang.

Maar zoals beloofd foto's

Ik heb dus de geleider stangen gefreest in het hout. en hij zit met een vleugelmoer vast in de geleider. (net als in je koffer) en de andere wordt vastgehouden door een contraplaatje. Ik heb hier schroeven voor gebruikt zodat ik de hoogte kan stellen.

Het was mijn eerste freeswerkstuk, nu zou ik het preciezer doen.


Hier zie je hem ingespannen.


zo hangt ie (nog zonder tywrap om de schakelaar)


En vies. Ik heb hier een starterspin gebruikt ipv geleide fens. (frees met wieltje)
Zet de tafel wel vast met lijmklemmen. (ik was hier al aan het opruimen) Gebruik een stroomtoevoer met een schakelaar. (voor als het fout gaat)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')