abonnement Unibet Coolblue
pi_171308580
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 17:07 schreef LurkJeRot het volgende:
Kan je uit ervaring vertellen dat het 20 jaar nadat je je middelbare schooldiploma gehaald hebt geen reet meer uitmaakt of jij een gymnasiumdiploma hebt of niet.
1 jaar daarna ook al niet meer.
pi_171309118
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 15:07 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
De enige reden om Latijn te leren is om Thierry Baudets partijkartelbrekende redes te kunnen begrijpen :') Nutteloos dus.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam scelerisque, dolor in facilisis elementum, neque purus ullamcorper neque, quis dignissim justo mauris at nunc. Nunc non magna dictum, facilisis nisl vitae, condimentum nibh. Nulla facilisi. Aliquam interdum, est nec interdum mollis, justo massa posuere mauris, quis tristique felis ligula vitae augue. Donec venenatis sem a euismod efficitur. Proin laoreet, est ut dignissim lobortis, lacus erat sodales ligula, vel rhoncus dui est et metus. Phasellus iaculis eros consequat turpis egestas convallis.

Curabitur varius ac est sed ornare. Morbi blandit nunc sodales, aliquet urna ut, maximus nisi. Sed vel tincidunt urna. Nulla luctus, nunc suscipit pulvinar rhoncus, est justo eleifend mi, id finibus justo tellus sit amet massa. In ac mauris velit. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse at gravida neque, nec sodales metus. Sed varius fermentum quam, id finibus arcu iaculis vel. Pellentesque quis leo in diam suscipit cursus. Quisque aliquam lacinia ante. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos.

Sed vulputate magna porta purus tempor, quis porttitor risus faucibus. Integer sodales malesuada hendrerit. Mauris non mi hendrerit, tempor nibh vehicula, accumsan est. Vestibulum nunc justo, molestie nec libero quis, lobortis fringilla turpis. Nulla facilisi. Mauris tincidunt, nisl quis auctor congue, mauris purus malesuada elit, sed pulvinar tortor augue vel dui. Nullam et nibh consectetur, tincidunt sapien ut, lobortis ligula. Sed dictum eros sem, et dictum erat congue vitae. Ut volutpat, nisi ac volutpat tristique, arcu lectus tincidunt est, a ultrices massa lectus eu purus. Integer volutpat, eros a blandit lacinia, metus nibh condimentum ex, eu malesuada sapien sapien ac libero. Vivamus egestas facilisis dolor ullamcorper condimentum. Pellentesque vitae nibh id orci molestie imperdiet quis aliquam tellus. Vivamus iaculis ex et justo venenatis venenatis. Donec pharetra venenatis turpis, quis interdum lacus commodo sed. Pellentesque facilisis, leo sit amet ultricies cursus, massa dolor iaculis nunc, a fermentum enim felis at nisl.

Vestibulum gravida semper quam. Etiam rhoncus risus urna, quis mattis turpis tempus eu. Integer semper sapien sed elit pulvinar porttitor. In posuere est turpis, vel pharetra quam laoreet ac. Donec vitae nisl aliquet, egestas nisi ut, ultricies leo. Cras eget ultrices libero, ut suscipit augue. Mauris orci metus, euismod in nunc ut, suscipit bibendum magna.

Duis eleifend odio ligula, id placerat mauris interdum nec. Nullam ullamcorper blandit consequat. Nulla cursus lacus non viverra efficitur. Quisque et dignissim sapien. Nulla eleifend rutrum facilisis. Integer efficitur, tellus sit amet rhoncus rutrum, metus purus sollicitudin ante, eu consequat odio arcu eu massa. Nulla cursus lectus a nulla aliquet, ut finibus erat malesuada. Integer nec justo lacinia, ullamcorper lacus ut, euismod massa. Cras ultricies massa nisl. Etiam aliquet nec nulla ac suscipit. Duis faucibus eros quis est placerat feugiat. Mauris posuere felis ut justo pulvinar rhoncus. Donec at tempus tortor.
"Er moet geneukt worden en bier gezopen worden, maar er wordt toch niet geneukt dus moet er meer bier gedronken worden!"
pi_171309224
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 17:19 schreef SecretPret het volgende:

[..]

Tweetalig onderwijs hebben ze niet in Groningen.
Maartens college in haren.
Your opinion of me is none of my business.
pi_171310133
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:12 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Maartens college in haren.
Dat is een ander land. :{w
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_171310149
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:09 schreef greyfacenospace het volgende:

[..]

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam scelerisque, dolor in facilisis elementum, neque purus ullamcorper neque, quis dignissim justo mauris at nunc. Nunc non magna dictum, facilisis nisl vitae, condimentum nibh. Nulla facilisi. Aliquam interdum, est nec interdum mollis, justo massa posuere mauris, quis tristique felis ligula vitae augue. Donec venenatis sem a euismod efficitur. Proin laoreet, est ut dignissim lobortis, lacus erat sodales ligula, vel rhoncus dui est et metus. Phasellus iaculis eros consequat turpis egestas convallis.

Curabitur varius ac est sed ornare. Morbi blandit nunc sodales, aliquet urna ut, maximus nisi. Sed vel tincidunt urna. Nulla luctus, nunc suscipit pulvinar rhoncus, est justo eleifend mi, id finibus justo tellus sit amet massa. In ac mauris velit. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Suspendisse at gravida neque, nec sodales metus. Sed varius fermentum quam, id finibus arcu iaculis vel. Pellentesque quis leo in diam suscipit cursus. Quisque aliquam lacinia ante. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos.

Sed vulputate magna porta purus tempor, quis porttitor risus faucibus. Integer sodales malesuada hendrerit. Mauris non mi hendrerit, tempor nibh vehicula, accumsan est. Vestibulum nunc justo, molestie nec libero quis, lobortis fringilla turpis. Nulla facilisi. Mauris tincidunt, nisl quis auctor congue, mauris purus malesuada elit, sed pulvinar tortor augue vel dui. Nullam et nibh consectetur, tincidunt sapien ut, lobortis ligula. Sed dictum eros sem, et dictum erat congue vitae. Ut volutpat, nisi ac volutpat tristique, arcu lectus tincidunt est, a ultrices massa lectus eu purus. Integer volutpat, eros a blandit lacinia, metus nibh condimentum ex, eu malesuada sapien sapien ac libero. Vivamus egestas facilisis dolor ullamcorper condimentum. Pellentesque vitae nibh id orci molestie imperdiet quis aliquam tellus. Vivamus iaculis ex et justo venenatis venenatis. Donec pharetra venenatis turpis, quis interdum lacus commodo sed. Pellentesque facilisis, leo sit amet ultricies cursus, massa dolor iaculis nunc, a fermentum enim felis at nisl.

Vestibulum gravida semper quam. Etiam rhoncus risus urna, quis mattis turpis tempus eu. Integer semper sapien sed elit pulvinar porttitor. In posuere est turpis, vel pharetra quam laoreet ac. Donec vitae nisl aliquet, egestas nisi ut, ultricies leo. Cras eget ultrices libero, ut suscipit augue. Mauris orci metus, euismod in nunc ut, suscipit bibendum magna.

Duis eleifend odio ligula, id placerat mauris interdum nec. Nullam ullamcorper blandit consequat. Nulla cursus lacus non viverra efficitur. Quisque et dignissim sapien. Nulla eleifend rutrum facilisis. Integer efficitur, tellus sit amet rhoncus rutrum, metus purus sollicitudin ante, eu consequat odio arcu eu massa. Nulla cursus lectus a nulla aliquet, ut finibus erat malesuada. Integer nec justo lacinia, ullamcorper lacus ut, euismod massa. Cras ultricies massa nisl. Etiam aliquet nec nulla ac suscipit. Duis faucibus eros quis est placerat feugiat. Mauris posuere felis ut justo pulvinar rhoncus. Donec at tempus tortor.
Lorum ipsulum :')
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_171312737
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 23:30 schreef schaapinwolfskleren het volgende:

[..]

Het vak heet toch literatuurgeschiedenis? Ik weet het niet meer precies, het is voor mij alweer een tijd geleden :)

Ik vind beide niet leuk: literatuurgeschiedenis en verplicht romans lezen.

Inderdaad, compleet nutteloos. Als je je taalvaardigheid wilt verbeteren, dan kun je het beste juridische stukken gaan lezen, zoals polisvoorwaarden van verzekeringsmaatschappijen of het privacy statement van Facebook :Y
Nee ook weer niet, want aan die informatie heb je evengoed vrijwel niets (het is bijna net zo onecht als de personages uit die boeken zelf).
Ik doel meer op informatie zoals geschiedenis of geologie of sterrenkunde of psychologie en het hoe en het waarom. Feitjes stampen heb je alleen maar wat aan als de feitjes daadwerkelijk nut hebben (en zolang ik geen juridisch adviseur ben of anderzijds hiermee bezig ben, heb ik niks aan kennis van juridische stukken zoals polisvoorwaarden of privacystatements).

Taalvaardigheid is voor mij meer dan alleen maar stukken tekst kunnen begrijpen. Communicatie staat hierin centraal en voor mij is dat 1 van -de- belangrijkste dingen die aan taalvaardigheid verbonden zijn.

Motivatie is ook een belangrijke, dus die privacystatements zullen voor een enkeling vast wel superboeiend zijn :Y
pi_171313295
quote:
2s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:04 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nee ook weer niet, want aan die informatie heb je evengoed vrijwel niets (het is bijna net zo onecht als de personages uit die boeken zelf).
Ik doel meer op informatie zoals geschiedenis of geologie of sterrenkunde of psychologie en het hoe en het waarom. Feitjes stampen heb je alleen maar wat aan als de feitjes daadwerkelijk nut hebben (en zolang ik geen juridisch adviseur ben of anderzijds hiermee bezig ben, heb ik niks aan kennis van juridische stukken zoals polisvoorwaarden of privacystatements).

Taalvaardigheid is voor mij meer dan alleen maar stukken tekst kunnen begrijpen. Communicatie staat hierin centraal en voor mij is dat 1 van -de- belangrijkste dingen die aan taalvaardigheid verbonden zijn.

Motivatie is ook een belangrijke, dus die privacystatements zullen voor een enkeling vast wel superboeiend zijn :Y
Die juridische stukken zijn anders best handig als je weet wat er staat. Als mensen eens de moeite zouden nemen om algemene voorwaarden te lezen werden er vast een stuk minder transacties gesloten. Het lijkt me als consument best wel handig om te begrijpen wat je rechten zijn, en op de hoogte te zijn van de mogelijke consequenties. Kijk maar eens naar The Human CentiPad van Southpark, dan snap je waarom het handig is zulke dingen eerst te lezen...
(Het is wel saai geef ik toe, en meestal weinig boeiend. Maar zeker bij buitenlandse bedrijven kan er makkelijk een addertje onder het gras zitten).
pi_171313671
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:18 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Die juridische stukken zijn anders best handig als je weet wat er staat. Als mensen eens de moeite zouden nemen om algemene voorwaarden te lezen werden er vast een stuk minder transacties gesloten. Het lijkt me als consument best wel handig om te begrijpen wat je rechten zijn, en op de hoogte te zijn van de mogelijke consequenties. Kijk maar eens naar The Human CentiPad van Southpark, dan snap je waarom het handig is zulke dingen eerst te lezen...
(Het is wel saai geef ik toe, en meestal weinig boeiend. Maar zeker bij buitenlandse bedrijven kan er makkelijk een addertje onder het gras zitten).
Ik geef je helemaal gelijk. Alleen....beetje hetzelfde probleem als waarom ik ben gestopt met romans lezen: De inhoud boeide me niet alleen niks (want kon maar uit een beperkte lijst kiezen en sommige boeken waren verplicht), maar ik kon dezelfde "leesskilz" ook opdoen met het lezen van stukken tekst die me meer konden boeien dan romans...of juridische stukken (zoals scripts voor games modden of zelfs content van game naar een andere game porten (ja dit is ook veel leeswerk en begrijpen van cryptische stukken taal), dat is veel meer puzzelwerk en dat is meer mijn ding. Of wetenschappelijke artikelen over onderwerpen die me boeien (meestal autisme of iets anders psychologie/biologie-gerelateerd).

Dus zelfs al zou dit een goede keuze voor me zijn...ik heb simpelweg veel betere keuzes dus ik kan deze keus zeg maar skippen :P
pi_171316590
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 18:44 schreef Azpilicueta het volgende:

[..]

Het is een startkwalificatie, maar wat je daarna gaat doen is wat echt telt.
Alsof je prestaties op de middelbare school relevant zijn als je starter bent.
pi_171317552
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 23:50 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Alsof je prestaties op de middelbare school relevant zijn als je starter bent.
Denken dat je met vmbo geneeskunde kan gaan studeren. :')
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_171317971
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 02:02 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat is literatuurgeschiedenis voor vak? En waarom vond je het een vervelend vak?

Mijn probleem met het lezen van romans zat 'm trouwens niet in de geschiedenis van literatuur (want die vond ik wel interessant), maar in het feit dat ik kilo's van deze boeken moest lezen om dan na afloop over de inhoud daarvan te vertellen. Verplicht feitjes stampen met informatie die alleen maar ballast voor me was en zonder ooit begrepen te hebben wat daar de meerwaarde van was. Me leren om grote lappen tekst door leren lezen... ze hebben daarin gefaald.

Als ik docenten vroeg waarom ik niet gewoon een encyclopedie ofzo kon lezen ipv romans, kreeg ik eigenlijk nooit een echt antwoord daarop (behalve dan dat ik boeken van die literatuurlijst -moest- lezen en dat het goed was voor m'n taalvaardigheid etc). -Dat- was de reden dat ik zelfs nu geen romans meer lees daar waar ik als kind graag las.

Die boeken gingen meestal ook nergens over. Dat was een nog ergere grind dan grinden in een MMORPG.
Omdat de boeken in de lijst als het goed is van een voor leerlingen analyseerbaar niveau zijn, maar alsnog relatief veel invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de literatuur.

Dat is toch niet gelijk te stellen aan een encyclopedie joh :')
pi_171318285
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 23:50 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Alsof je prestaties op de middelbare school relevant zijn als je starter bent.
consultancy
pi_171319673
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 00:56 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Omdat de boeken in de lijst als het goed is van een voor leerlingen analyseerbaar niveau zijn, maar alsnog relatief veel invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de literatuur.

Dat is toch niet gelijk te stellen aan een encyclopedie joh :')
En waarom is het volgens jou dan van belang dat het hier specifiek om Nederlandse literatuur gaat en niet om andere vormen van textuele analyse? Omdat het vak "Literatuurgeschiedenis" heet?

Of omdat het om Nederlandse literatuur gaat? Ik heb trouwens nooit het vak literatuurgeschiedenis gehad, dus daar las ik ze niet voor.

Kijk....dit volgende heb ik ook ooit m'n Nederlands docent verteld (niet in deze exacte bewoording uiteraard, want die weet ik allang al niet meer)....waarom -moet- ik de textuele scheten lezen (geschreven door flippo's) die vol staan met feiten waar ik verder NIKS en NOOIT meer aan heb? Wat voor belang is het voor mij in mijn dagelijks leven en in mijn rest van m'n leven dat Jantje toen Pietje zag lopen en toen moest denken aan de rode sjaal van Keesje.....dat is een hersenspinsel van een 1 of andere flippo die de langste van zijn collectie mede-flippo's had geschreven en daarmee de meeste indruk had gemaakt.
Ik vroeg ze waarom ik deze rotzooi moest lezen, de meesten gaven me nieteens antwoord daarop. 1 vroeg ik dus letterlijk of ik niet gewoon een encyclopedie kon lezen.
Naja, ik heb tenminste wel leren liegen, want ik haalde wel voldoendes voor die boek-overhoringen zonder dat ik de boeken zelf ooit maar had aangeraakt en nadat ik dan m'n VWO op zak had, is die kennis (die manier van leren) ook bijna volledig direct de kliko ingegaan want ik vond het schofterig om op zo'n manier me door het VWO heen te hebben moeten slepen.
Ik heb niks aan de inhoud van die romans die ik onthouden heb, behalve dan als ik toevallig nog iemand tegenkom die datzelfde boek ook gelezen heeft en ik ben bijna nooit iemand tegengekomen die het jaren later nog steeds over die boeken had.

Ik heb in m'n 1tje na school, in de bib, alle geschiedenisatlassen en een volledige 7-delige encyclopedie van de 2e wereldoorlog gelezen en later heb ik alle delen van Jane's All the worlds fighting ships (jaja, op een analytische wijze) gaan lezen, ik begon bij het deel van rond...98/99 denk ik(?) en werkte me een weg terug in het verleden door elke keer een jaargang eerder te pakken en dan alle verschillen met het voorgaande deel dat ik had gelezen.
Later ben ik al deze informatie gaan bijhouden en ging ik steeds verder terug totdat ik bij het oudste deel was dat de Bibliotheek van Amsterdam op dat moment bezat (was het deel van ergens begin jaren 60). Elk deel is ...x duizend bladzijden? Maar de informatie die daarin stond, daar heb ik nog meer aan gehad dan aan die vaag-seksuele bagger die ik soms in die _O_romans!_O_ moest lezen. Ik weet trouwens niet meer precies hoe die boekenreeks heette, maar het valt makkelijk te achterhalen voor die die daar nieuwsgierig genoeg voor zijn. Ik heb zelfs nog hele stapels kopietjes van deze boeken liggen (minus die van de schepen, want die heeft m'n moeder ooit weggegooid (kutwijf)).
Later ben ik trouwens ook de boeken over "Jane's all the world's armored vehicles" ofzo en dat boek over fighting aircraft (ook zo'n reeks Jane's boeken) ook gaan lezen, zelfde recept, van modern steeds een jaargang eerder nemen en -alles- lezen en analyseren.
Het was wel goed gestructureerd, per land, en het bevatte zelfs geprojecteerde en gespeculeerde vliegtuigen/schepen/voertuigen en ik vond met name de artist impressions interessant om te analyseren, omdat daar meer gevoel in zat dan de (gewoonlijk) erg schematische tekeningen van de bestaande en bekende vliegtuigen/voertuigen/schepen.

Ondertussen ben ik ook vrijwel alles daarin vergeten, maar deze kennis heeft er wel weer toe bijgedragen dat ik later aan de computer ben begonnen en indirect dat ik nu op fok zit en ook hier vaak met informatie bezig ben (meestal onzichtbaar voor de onbewusten).
Volgens mij ging het oudste deel dat de bib van Amsterdam nog had, terug tot 1963 ofzo, want voor de delen tot 1957 ben ik toen zelfs naar Berlijn gegaan (weet niet of ik toen van die handschoenen aan moest doen ofzo).

Dat romans meer invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de literatuur, is mij worst. De meeste dingen (de meeste romans dus) die ik gelezen heb uit die boeken, ik vond ze raar. Er zaten zeker wel leuke romans tussen, maar alleen al het feit dat ik verplicht werd deze rotzooi te lezen heeft ervoor gezorgd dat ik ben veranderd van een boekenwurm naar iemand met een levenslange weerzin van alles wat met de muur van letters en de opbouw van romans te maken heeft. Goed gedaan hebben ze dat hoor! Heel goed! Ze hebben m'n vermogen teksten geschreven in romanvorm analytisch te lezen en de zin om romans te lezen eerder verkracht dan dat ze dit versterkt hebben.

Als ik kan kiezen tussen het analyseren van een roman en het analyseren van een encyclopedie, doe mij die encyclopedie dan maar.
Voor school las ik uittreksels en dat vermengde ik met de verhalen die ik anderen over deze boeken hoorde vertellen en af en toe stelde ik zeer gericht vragen aan medeleerlingen of zelfs aan nietsvermoedende docenten. Ik haalde vrij slechte cijfers maar hoefde nooit meer zo'n boek aan te raken.

Ook begon ik daardoor meer calculerend te werk te gaan ("als ik dit boek een 2 haal, dan sta ik nog net wel een 5,51") en plande/schatte ik een beetje in welke boeken ik helemaal kon skippen. M'n Duitse boeken, daar haalde ik volgens mij een 3 voor (want het boek dat we klassikaal gelezen hadden, wist ik wel) want de andere vlakken haalde ik prima cijfers en mijn antwoorden voor tekstverklaren (meestal multiple-choice antwoorden) werden door de docenten "voorlopige antwoordvellen" genoemd...need I say more?

Ik kon het wel....maar niet zo van *BAM!!!* (ligt ineens kilo's textuele onzin voor me op de schoolbank) hier heb je de 5 boeken die je dit jaar moet lezen! Lees ze en pas na afloop ga ik je vragen stellen zonder dat je ook maar een idee hebt over welke details en waarom...maar het is goed voor je!!!!11

ja ja :')

lache hoor

[ Bericht 1% gewijzigd door magnetronkoffie op 30-05-2017 08:43:11 ]
pi_171319784
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 17:27 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het is vmbo.

En leer eens de, het en een gebruiken kutvent.

''Het muziek'' :')
_O-
pi_171319795
Owja en nadat ik die boeken helemaal uitgelezen had (ik had letterlijk -alle- delen gelezen die de bib van Amsterdam tot z'n beschikking had) en ik m'n interesse voor deze dingen verloor...daarna kwam ik in groepstherapie terecht en raakte ik gameverslaafd :D :') _O-
Heb wel mezelf aangeleerd (door dat gamen dus) de muis ook met links te bedienen (ook op het werk enzo), is ook handiger dan die rode sjaal van Klaas en al die andere romans :')
En ik heb door die RPG ook weer leren afdingen/handelen, wat ook moeilijk voor me was (want moest dan liegen en daar had ik enorm veel moeite mee) en door dat gegame heb ik daarin een weg gevonden die bij me past en waarbij er toch op een respectvolle manier gehandeld kan worden.
Dit leidde weer naar andere dingen (o.a. dat ik de rommelmarkten ben gaan ontdekken en sociaal handiger werd wat kletsen over interesses betreft. En netwerken).

[ Bericht 9% gewijzigd door magnetronkoffie op 30-05-2017 08:52:47 ]
pi_171319881
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 00:27 schreef SecretPret het volgende:

[..]

Denken dat je met vmbo geneeskunde kan gaan studeren. :')
Zeg ik dat dan?
pi_171328439
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 08:36 schreef magnetronkoffie het volgende:
Kun je je levensverhaal hier niet gewoon buiten laten? Dat boeit echt niemand namelijk :')
quote:
En waarom is het volgens jou dan van belang dat het hier specifiek om Nederlandse literatuur gaat en niet om andere vormen van textuele analyse? Omdat het vak "Literatuurgeschiedenis" heet?

Of omdat het om Nederlandse literatuur gaat? Ik heb trouwens nooit het vak literatuurgeschiedenis gehad, dus daar las ik ze niet voor.
Literatuurgeschiedenis is een verplicht en prominent onderdeel van het vak Nederlands, dus dat heb je zeker wel gehad.

En de definitie van een roman is als volgt:
quote:
een prozatekst waarin personages voorkomen die handelingen verrichten; deze handelingen nemen een bepaalde tijdsduur in beslag en spelen zich af in een ruimte en een historische tijd; het geheel wordt de lezer meegedeeld vanuit een perspectief.
Uit deze definitie blijkt al dat een roman vol zit met concepten die in een encyclopedie niet terug zullen komen. Hoe je erbij komt dat het analyseren van een encyclopedie gelijk staat aan het analyseren van een roman is mij dan ook een raadsel.

Het is alsof je literatuurgeschiedenis verwart met tekstbegrip.

quote:
Naja, ik heb tenminste wel leren liegen, want ik haalde wel voldoendes voor die boek-overhoringen zonder dat ik de boeken zelf ooit maar had aangeraakt
Stoer.

quote:
Er zaten zeker wel leuke romans tussen, maar alleen al het feit dat ik verplicht werd deze rotzooi te lezen heeft ervoor gezorgd dat ik ben veranderd van een boekenwurm naar iemand met een levenslange weerzin van alles wat met de muur van letters en de opbouw van romans te maken heeft. Goed gedaan hebben ze dat hoor! Heel goed! Ze hebben m'n vermogen teksten geschreven in romanvorm analytisch te lezen en de zin om romans te lezen eerder verkracht dan dat ze dit versterkt hebben.
Jep, want zonder literatuurgeschiedenis was je echt van die shit gaan houden ja :')

quote:
Ook begon ik daardoor meer calculerend te werk te gaan ("als ik dit boek een 2 haal, dan sta ik nog net wel een 5,51") en plande/schatte ik een beetje in welke boeken ik helemaal kon skippen. M'n Duitse boeken, daar haalde ik volgens mij een 3 voor (want het boek dat we klassikaal gelezen hadden, wist ik wel) want de andere vlakken haalde ik prima cijfers en mijn antwoorden voor tekstverklaren (meestal multiple-choice antwoorden) werden door de docenten "voorlopige antwoordvellen" genoemd...need I say more?
Nogmaals: je verwart literatuurgeschiedenis met tekstbegrip.

En een middelbare scholier die calculerend te werk gaat? Dat gebeurt anders nooit!! :o
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 30 mei 2017 @ 16:19:12 #143
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_171328489
Nu achteraf zie ik in zekere mate wel het nut van literatuurgeschiedenis. Vind er nog steeds geen reet aan en de achterlijke literatuurlijst heeft al mijn toenmalige interesse naar boeken om zeep geholpen, maar er zit een gedachte achter.

Sterker nog, ik ondervind nog steeds hinder van die literatuurlijst :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_171330182
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:17 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Kun je je levensverhaal hier niet gewoon buiten laten? Dat boeit echt niemand namelijk :')

[..]

Literatuurgeschiedenis is een verplicht en prominent onderdeel van het vak Nederlands, dus dat heb je zeker wel gehad.

En de definitie van een roman is als volgt:

[..]

Uit deze definitie blijkt al dat een roman vol zit met concepten die in een encyclopedie niet terug zullen komen. Hoe je erbij komt dat het analyseren van een encyclopedie gelijk staat aan het analyseren van een roman is mij dan ook een raadsel.

Het is alsof je literatuurgeschiedenis verwart met tekstbegrip.

[..]

Stoer.

[..]

Nogmaals: je verwart literatuurgeschiedenis met tekstbegrip.

En een middelbare scholier die calculerend te werk gaat? Dat gebeurt anders nooit!! :o
Je hoeft niet meteen zo te gaan doen. Als de inhoud van enkele posts je niet aanstaan, akn je ook 1x "S" klikken, dan skip je meteen door naar de volgende post. ten slotte verplicht niemand je om de aan fok door mij aangereikte informatie te absorberen, in tegenstelling tot die romans waar je het over had.
Ik kreeg gewoon het vak "Nederlands" en dat bestond uit allerlei onderdelen. Ik volbracht de onderdelen die mij geboden werden en de naam of titel van die onderdelen waren me om het even.
Ik heb al uitgelegd wat me tegenstaat aan het verplicht moeten lezen van romans. Ik heb natuurlijk veel meer gelezen dan alleen maar encyclopedieën en dat weet je zelf ook wel. Anders laat je wat meer blijken dat we geen tegenstanders zijn en probeer je wat beter je best te doen om niet de stoere boy te zijn hier op fok.

De concepten die je beschrijft in je definitie van wat een roman is en waarom romans naar jouw mening zo belangrijk zijn, zijn verre van uitsluitend roman-ish en komt feitelijk overal voor. Ze zijn dus ook overal te leren, je moet ze alleen kunnen zien (en een goede leermeester is natuurlijk ook wel handig, evenals andere gunstige omstandigheden).
Als het overal voorkomt, kan je het ook overal leren (in principe) en hoef je het niet via romans te doen.
En als het niet om universele wijsheden gaat (wat ik hier trouwens ook niet bestrijd), dan is het sowieso minder nuttige informatie en al helemaal als alles wat je moet leren fictief en aangeleerde belangrijkheid is.

Ik doe niet gelijk "_O_" voor romans, want dat verdienen ze niet.
quote:
[..]

Jep, want zonder literatuurgeschiedenis was je echt van die shit gaan houden ja :')
Ja. Sterker nog, het is een feit dat ik van die shit hield zonder zelf ooit met literatuurgeschiedenis in aanraking geweest te zijn. Want op de basisschool las ik al romans (en nee, niet omdat het verplicht was).
Ik wist in groep 8 al uit te leggen hoe kernfysica binnen sterkernen werkte zodat ik uit kon leggen hoe supernova's werkten, maar mijn klasgenootjes snapten er geen kloot van. Je hoeft mij niet uit te leggen wat concepten zijn, maar je mag het wel proberen :Y
Ik denk eerlijk gezegd dat ik meer zal leren van de visie die je gelooft dan van de informatie die je me geeft, maar visies en projecties zijn ook informatie. je moet alleen de taal snappen.

En ja, ik las toen ook al romans (maar alleen maar omdat ik het gewoon leuk vond en omdat ze me prikkelden). Staat me nog 1 boek bij dat ging over een soort...ruime...en het werkte heel raar met deuren. Alsof 't magie was.

Maar vertel verder, had je nog wat te melden? Nog meer stoere woordjes?
Er zijn meerdere manieren om de dingen te leren die anderen via romans leren, maar voor mij was het niet de juiste weg. Ik zoek en vind liever m'n eigen weg. Ten slotte is mijn weg voor me geplaveid en is jouw weg het mijne niet.
Literatuurgeschiedenis op zich lijkt me trouwens op zich wel interessant, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik -dus- ook zelf die boeken zou moeten gaan lezen.

Een snelweg vol lemmings...daar zijn ook hele boeken vol over geschreven. Tis alleen jammer dat die boeken niet zo fictief zijn.
pi_171330214
Je hebt echt geen reet aan literatuurgeschiedenis.
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_171330237
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 08:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En waarom is het volgens jou dan van belang dat het hier specifiek om Nederlandse literatuur gaat en niet om andere vormen van textuele analyse? Omdat het vak "Literatuurgeschiedenis" heet?

Of omdat het om Nederlandse literatuur gaat? Ik heb trouwens nooit het vak literatuurgeschiedenis gehad, dus daar las ik ze niet voor.

Kijk....dit volgende heb ik ook ooit m'n Nederlands docent verteld (niet in deze exacte bewoording uiteraard, want die weet ik allang al niet meer)....waarom -moet- ik de textuele scheten lezen (geschreven door flippo's) die vol staan met feiten waar ik verder NIKS en NOOIT meer aan heb? Wat voor belang is het voor mij in mijn dagelijks leven en in mijn rest van m'n leven dat Jantje toen Pietje zag lopen en toen moest denken aan de rode sjaal van Keesje.....dat is een hersenspinsel van een 1 of andere flippo die de langste van zijn collectie mede-flippo's had geschreven en daarmee de meeste indruk had gemaakt.
Ik vroeg ze waarom ik deze rotzooi moest lezen, de meesten gaven me nieteens antwoord daarop. 1 vroeg ik dus letterlijk of ik niet gewoon een encyclopedie kon lezen.
Naja, ik heb tenminste wel leren liegen, want ik haalde wel voldoendes voor die boek-overhoringen zonder dat ik de boeken zelf ooit maar had aangeraakt en nadat ik dan m'n VWO op zak had, is die kennis (die manier van leren) ook bijna volledig direct de kliko ingegaan want ik vond het schofterig om op zo'n manier me door het VWO heen te hebben moeten slepen.
Ik heb niks aan de inhoud van die romans die ik onthouden heb, behalve dan als ik toevallig nog iemand tegenkom die datzelfde boek ook gelezen heeft en ik ben bijna nooit iemand tegengekomen die het jaren later nog steeds over die boeken had.

Ik heb in m'n 1tje na school, in de bib, alle geschiedenisatlassen en een volledige 7-delige encyclopedie van de 2e wereldoorlog gelezen en later heb ik alle delen van Jane's All the worlds fighting ships (jaja, op een analytische wijze) gaan lezen, ik begon bij het deel van rond...98/99 denk ik(?) en werkte me een weg terug in het verleden door elke keer een jaargang eerder te pakken en dan alle verschillen met het voorgaande deel dat ik had gelezen.
Later ben ik al deze informatie gaan bijhouden en ging ik steeds verder terug totdat ik bij het oudste deel was dat de Bibliotheek van Amsterdam op dat moment bezat (was het deel van ergens begin jaren 60). Elk deel is ...x duizend bladzijden? Maar de informatie die daarin stond, daar heb ik nog meer aan gehad dan aan die vaag-seksuele bagger die ik soms in die _O_romans!_O_ moest lezen. Ik weet trouwens niet meer precies hoe die boekenreeks heette, maar het valt makkelijk te achterhalen voor die die daar nieuwsgierig genoeg voor zijn. Ik heb zelfs nog hele stapels kopietjes van deze boeken liggen (minus die van de schepen, want die heeft m'n moeder ooit weggegooid (kutwijf)).
Later ben ik trouwens ook de boeken over "Jane's all the world's armored vehicles" ofzo en dat boek over fighting aircraft (ook zo'n reeks Jane's boeken) ook gaan lezen, zelfde recept, van modern steeds een jaargang eerder nemen en -alles- lezen en analyseren.
Het was wel goed gestructureerd, per land, en het bevatte zelfs geprojecteerde en gespeculeerde vliegtuigen/schepen/voertuigen en ik vond met name de artist impressions interessant om te analyseren, omdat daar meer gevoel in zat dan de (gewoonlijk) erg schematische tekeningen van de bestaande en bekende vliegtuigen/voertuigen/schepen.

Ondertussen ben ik ook vrijwel alles daarin vergeten, maar deze kennis heeft er wel weer toe bijgedragen dat ik later aan de computer ben begonnen en indirect dat ik nu op fok zit en ook hier vaak met informatie bezig ben (meestal onzichtbaar voor de onbewusten).
Volgens mij ging het oudste deel dat de bib van Amsterdam nog had, terug tot 1963 ofzo, want voor de delen tot 1957 ben ik toen zelfs naar Berlijn gegaan (weet niet of ik toen van die handschoenen aan moest doen ofzo).

Dat romans meer invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de literatuur, is mij worst. De meeste dingen (de meeste romans dus) die ik gelezen heb uit die boeken, ik vond ze raar. Er zaten zeker wel leuke romans tussen, maar alleen al het feit dat ik verplicht werd deze rotzooi te lezen heeft ervoor gezorgd dat ik ben veranderd van een boekenwurm naar iemand met een levenslange weerzin van alles wat met de muur van letters en de opbouw van romans te maken heeft. Goed gedaan hebben ze dat hoor! Heel goed! Ze hebben m'n vermogen teksten geschreven in romanvorm analytisch te lezen en de zin om romans te lezen eerder verkracht dan dat ze dit versterkt hebben.

Als ik kan kiezen tussen het analyseren van een roman en het analyseren van een encyclopedie, doe mij die encyclopedie dan maar.
Voor school las ik uittreksels en dat vermengde ik met de verhalen die ik anderen over deze boeken hoorde vertellen en af en toe stelde ik zeer gericht vragen aan medeleerlingen of zelfs aan nietsvermoedende docenten. Ik haalde vrij slechte cijfers maar hoefde nooit meer zo'n boek aan te raken.

Ook begon ik daardoor meer calculerend te werk te gaan ("als ik dit boek een 2 haal, dan sta ik nog net wel een 5,51") en plande/schatte ik een beetje in welke boeken ik helemaal kon skippen. M'n Duitse boeken, daar haalde ik volgens mij een 3 voor (want het boek dat we klassikaal gelezen hadden, wist ik wel) want de andere vlakken haalde ik prima cijfers en mijn antwoorden voor tekstverklaren (meestal multiple-choice antwoorden) werden door de docenten "voorlopige antwoordvellen" genoemd...need I say more?

Ik kon het wel....maar niet zo van *BAM!!!* (ligt ineens kilo's textuele onzin voor me op de schoolbank) hier heb je de 5 boeken die je dit jaar moet lezen! Lees ze en pas na afloop ga ik je vragen stellen zonder dat je ook maar een idee hebt over welke details en waarom...maar het is goed voor je!!!!11

ja ja :')

lache hoor
Gast, wat enorm. _O_
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_171330307
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:44 schreef SecretPret het volgende:
Je hebt echt geen reet aan literatuurgeschiedenis.
Nou, op zich lijkt de geschiedenis van literatuur me dus wel interessant. Het zegt veel, ook over ons verleden en veel dingen en ideeën (en de eerder genoemde concepten) werden via romans opgedaan en verspreid en vormen een stevige basis van wat we tegenwoordig kennen (iedereen kent de term "big brother" of "1984" wel), maar als ik bijvoorbeeld over oorlogsvoering lees omdat er een bepaalde interesse van mij uit ging om dat te lezen, betekent het nog niet dat ik zelf oorlog zou willen gaan voeren. Literatuurgeschiedenis is boeiend, zolang ik zelf die boeken maar niet hoef te lezen. Beetje zelfde idee, hopelijk snappen mensen me :P
pi_171331590
Opscheppen over gym maar niet je mannetje kunnen staan
pi_171332208
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik heb natuurlijk veel meer gelezen dan alleen maar encyclopedieën en dat weet je zelf ook wel.
Nee joh :')

Doet niets af aan het feit je letterlijk vroeg waarom je geen encyclopedie zou kunnen lezen i.p.v. een roman.
quote:
De concepten die je beschrijft in je definitie van wat een roman is en waarom romans naar jouw mening zo belangrijk zijn, zijn verre van uitsluitend roman-ish en komt feitelijk overal voor. Ze zijn dus ook overal te leren, je moet ze alleen kunnen zien (en een goede leermeester is natuurlijk ook wel handig, evenals andere gunstige omstandigheden).
Als het overal voorkomt, kan je het ook overal leren (in principe) en hoef je het niet via romans te doen.
Ik heb niet beweerd dat romans belangrijk zijn, ik heb beweerd dat het lezen en analyseren van een roman totaal iets anders is dan het lezen en 'analyseren' van een encyclopedie.

Ben verder wel benieuwd wat jouw alternatief voor de leeslijst is, als dit alles kennelijk 'feitelijk overal' terug te vinden is.
quote:
En als het niet om universele wijsheden gaat (wat ik hier trouwens ook niet bestrijd), dan is het sowieso minder nuttige informatie en al helemaal als alles wat je moet leren fictief en aangeleerde belangrijkheid is.
Het is niet de bedoeling dat je die boeken leest om feitelijke kennis over een bepaald onderwerp op te doen :')

Zoals reeds aangegeven gaat het bij literatuur om concepten als verhaalanalyse. En je zult een verhaal uiteraard eerst moeten lezen voordat je het kunt analyseren.
quote:
Ja. Sterker nog, het is een feit dat ik van die shit hield zonder zelf ooit met literatuurgeschiedenis in aanraking geweest te zijn. Want op de basisschool las ik al romans (en nee, niet omdat het verplicht was).
Ja, en dat is allemaal weg omdat die gemene docent Nederlands je 'dwong' een stuk of 8 romans te lezen :')
quote:
Maar vertel verder, had je nog wat te melden? Nog meer stoere woordjes?
Lol, op je pik getrapt? :') :D
quote:
Er zijn meerdere manieren om de dingen te leren die anderen via romans leren
Nee :')

Dat is voor bepaalde onderdelen misschien waar, maar het analyseren van romans leer je toch echt alleen door het ook daadwerkelijk te doen.

Of het kunnen analyseren van romans dusdanig essentieel is dat men daar op scholen tijd voor vrij moet maken is een andere discussie, maar claimen dat het lezen van encyclopedieën hetzelfde doel kan dienen is gewoon belachelijk.
pi_171332232
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:44 schreef SecretPret het volgende:
Je hebt echt geen reet aan literatuurgeschiedenis.
Nog altijd meer dan aan Grieks en Latijn tho.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')