abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 12 mei 2017 @ 07:52:36 #1
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_170875162
quote:
De Stichting Nederland Wordt Beter wil dat bedrijven die afbeeldingen van Zwarte Piet gebruiken worden vervolgd. Dat bepleitte de organisatie woensdag in een civiele zaak voor de rechtbank van Amsterdam.
"Wat Nederlanders in hun vrije tijd doen met Zwarte Piet is hun eigen zaak", stelt de woordvoerder van de stichting Jerry Afriyie. "Maar in openbare ruimten willen wij niet geconfronteerd worden met dat racistische stereotype beeld dat herinnert aan het slavernijverleden."

De stichting vroeg eerder het Openbaar Ministerie tevergeefs de zaak in behandeling te nemen. Daarom stapte de organisatie naar de rechter. De zaak diende woensdag achter gesloten deuren. Ook documentairemaakster Sunny Bergman heeft zich bij het initiatief aangesloten.

De woordvoerder van Nederland Wordt Beter noemt als grote bedrijven die Zwarte Piet nog veelvuldig opvoeren onder meer de Albert Heijn en de Xenos. Ook het Sinterklaasjournaal zou via de beoogde procedure moeten worden gedwongen het beeld van Zwarte Piet aan te passen.

Vermoorden
"Er zijn heel veel Nederlandse bedrijven en organisaties die al gehoor hebben gegeven aan onze oproep", aldus Afriyie. "RTL heeft besloten alleen nog maar roetveegpieten te gebruiken en ook de Bijenkorf heeft de karikaturale Piet in de ban gedaan. Ook veel scholen hebben uit eigen initiatief besloten de viering aan te passen."

Afriyie bestrijdt met klem dat de stichting met deze actie het Sinterklaasfeest wil "vermoorden", zoals VVD-fractieleider Halbe Zijlstra stelde nadat RTL de aanpassingen bekend maakte.

Minderwaardig
"Wij willen slechts een Sinterklaasviering waar iedereen plezier aan beleeft. Wij willen een Sinterklaasfeest waar niet een groot deel van de bevolking zich minderwaardig van gaat voelen."

Het is niet duidelijk wanneer de rechtbank uitspraak doet in de zaak. Onderzoek in civiele procedures kan soms maanden in beslag nemen. De stichting heeft ervoor gepleit dat de rechtbank meerdere experts en historici gaat horen over Zwarte Piet en de ontwikkeling van het personage.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:38 schreef static het volgende:

[..]

http://www.nu.nl/sinterkl(...)-piet-gebruiken.html

Wat een waanzin weer. En dan is het nog maar mei.
Deeltje 2
Krekker is de bom!
  vrijdag 12 mei 2017 @ 07:59:29 #2
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_170875206
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 04:25 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Eh... nee. Het is zinnig de Zwarte Piet-topics na te lezen over de exacte rol en betekenis van Zwarte Piet. Het is de hoofdrol in het feest, die Sinterklaas kwam er pas later bij, en Zwarte Piet stelt een overleden voorouder voor dus ja, echt wel een van ons (althans voor een bepaalde groep Nederlanders), niet erg netjes dat een ander volk daarmee aan de haal gaat en het aanpast naar eigen goeddunken zonder verstand van zaken en om verkeerde redenen.
Het gaat tijdens de discussie om Zwarte Piet in huidige vorm.

Wat de tegenstanders doen, is wijzen op bepaalde elementen v/d ZP en op basis daarvan stellen dat deze gebaseerd zijn op een racistisch gedachtegoed (ik zou zelf eerder zeggen "koloniaal) om op basis daarvan de conclusie te trekken dat ZP dan dus maar racistisch zou zijn.

Wat jij doet is op basis van een ander enkel (of enkele) element(en) zeggen: nee, het ZP-gebruik heeft een hele andere achtergrond, waarbij je tegelijk voor het gemak alle andere elementen v/d huidige traditie vergeet. Wat dat betreft is jouw logica net zo simpel en krom als die van de anti-ZP'ers.
Krekker is de bom!
  vrijdag 12 mei 2017 @ 09:03:05 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170875697
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 07:59 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het gaat tijdens de discussie om Zwarte Piet in huidige vorm.

Wat de tegenstanders doen, is wijzen op bepaalde elementen v/d ZP en op basis daarvan stellen dat deze gebaseerd zijn op een racistisch gedachtegoed (ik zou zelf eerder zeggen "koloniaal) om op basis daarvan de conclusie te trekken dat ZP dan dus maar racistisch zou zijn.

Wat jij doet is op basis van een ander enkel (of enkele) element(en) zeggen: nee, het ZP-gebruik heeft een hele andere achtergrond, waarbij je tegelijk voor het gemak alle andere elementen v/d huidige traditie vergeet. Wat dat betreft is jouw logica net zo simpel en krom als die van de anti-ZP'ers.
Het gaat om de betekenis die ZP heeft voor verschillende mensen. Het is een traditie, dus kijk je ook naar het verleden.

Bovendien is er weinig meer van ZP over sinds dat gejank begon. De laatste jaren is er op verschillende plekken veel verandert aan ZP onder druk van de racismeroepers, dus wat is die moderne Zwarte Piet? Het gaat die groep niet eens om ZP, maar om de herstelbetalingen. Zwarte Piet en de leugens die ze verzinnen hebben alleen het doel dat geld te incasseren.
pi_170875854
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 09:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het gaat om de betekenis die ZP heeft voor verschillende mensen. Het is een traditie, dus kijk je ook naar het verleden.

Bovendien is er weinig meer van ZP over sinds dat gejank begon. De laatste jaren is er op verschillende plekken veel verandert aan ZP onder druk van de racismeroepers, dus wat is die moderne Zwarte Piet? Het gaat die groep niet eens om ZP, maar om de herstelbetalingen. Zwarte Piet en de leugens die ze verzinnen hebben alleen het doel dat geld te incasseren.
Inderdaad, het gaat hier om het aftroggelen van herstelbetalingen die men via een omgekeerd racisme probeert te bewerkstelligen.

Gaat niet gebeuren. ZP blijft in de meeste gemeenten gewoon zwart.
pi_170876408
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 09:17 schreef Elzies het volgende:

[..]

Inderdaad, het gaat hier om het aftroggelen van herstelbetalingen die men via een omgekeerd racisme probeert te bewerkstelligen.

Gaat niet gebeuren. ZP blijft in de meeste gemeenten gewoon zwart.
Excuusnegers will excuusneger...

En t erge is, er wordt door half nederland, zonder na te denken over feiten, gewoon in mee gegaan!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 12 mei 2017 @ 11:53:30 #6
862 Arcee
Look closer
pi_170878575
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 04:20 schreef Za het volgende:
IMO willen mensen vasthouden aan zwarte piet juist omdat het anderen grieft.
pi_170878595
Goed bezig *O*
Enige waar kinderen om geven is een cadeautje, niet wie het geeft. En kunnen niet-blanke kinderen (waar steeds meer generaties zijn die in Nederland geboren zijn) ook meer genieten.
Roetvegen is een stuk realistischer dan een krullen zwarte pruik, gouden oorbellen en rode lippen.

Ik heb geen idee of bedrijven vervolgen helpt, maar we zullen zien. :)
  vrijdag 12 mei 2017 @ 11:57:57 #8
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_170878664
quote:
Stichting Nederland Wordt Beter
Ben ik de enige die dit een heel enge naam vindt? Definieer "beter" en gezien vanuit welk perspectief? Die naam suggereert dat er één situatie is die voor iedereen voordeel zou opleveren, maar gezien de discussie die er al ontstaan is, blijken ze de plank toch volledig mis te slaan... Wat is de volgende stap: gedachtenpolitie?
Don't let my username fool you...
  vrijdag 12 mei 2017 @ 12:03:41 #9
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_170878773
"vervolging voor mensen die Zwarte Piet anders behandelen en discrimineren omdat hij zwart is" :Y

[ Bericht 42% gewijzigd door BlackEyedAngel op 12-05-2017 12:08:47 ]
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_170879198
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 11:57 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ben ik de enige die dit een heel enge naam vindt? Definieer "beter" en gezien vanuit welk perspectief? Die naam suggereert dat er één situatie is die voor iedereen voordeel zou opleveren, maar gezien de discussie die er al ontstaan is, blijken ze de plank toch volledig mis te slaan... Wat is de volgende stap: gedachtenpolitie?
Nee, ik ben het helemaal met je eens. Dat gelul wordt steeds erger. God wat ben ik blij dat ik op het platteland woon, waar al dat stupide gezeik gewoon niet getolereerd wordt. Hoewel ik geen kleine kinderen meer heb en sinterklaas al jaren niet meer vier.

Het heeft zo langzamerhand de enge trekjes van een cultus of religie gekregen, waarbij "ongelovigen" moeten worden gedwongen tot onderwerping of zo. Eerst is het de moslims dmv grof geweld (Theo v. Gogh etc) gelukt om de vrijheid om religie te mogen bespotten af te pakken, nu is het kennelijk tijd voor de negers om de vrijheid over hoe ons sinterklaasfeest gevierd mag worden af te pakken. Leuk hoor al die censuur. Zo worden we vanzelf een politiek correcte eenheidsworst en wie het waagt om van de norm af te wijken, die wordt vanzelf kaltgestelt.

Maar nee, er is helemaal NIETS mis met onze cultuur en prioriteiten......
  Moderator vrijdag 12 mei 2017 @ 12:48:47 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_170879600
ik kan nog gewoon in alle vrijheid religies bespotten hoor en (de invulling van) het sinterklaas gaat ook niemand me afpakken

zo werkt Nederland simpelweg niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 12:52:15 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170879656
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 11:54 schreef iammen het volgende:
Roetvegen is een stuk realistischer dan een krullen zwarte pruik, gouden oorbellen en rode lippen
Ja, want een man die claimt 400 jaar oud te zijn, alles van alle kinderen weet en een paard dat over het dak loopt zijn realistisch als een roetveegpiet die door de keukendeur komt met een bodemloze zak met cadeautjes.
:')
pi_170879687
Blijft grappig om die ontzettend racistische anti-ZP'ers te zien praten en beschuldigen over racisme. Hopelijk gaan ze op den duur vervolgd worden daarvoor. Helaas zijn we nog niet zo ver in Nederland.
Conscience do cost.
pi_170880005
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 12:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, want een man die claimt 400 jaar oud te zijn, alles van alle kinderen weet en een paard dat over het dak loopt zijn realistisch als een roetveegpiet die door de keukendeur komt met een bodemloze zak met cadeautjes.
:')
Als alles zo zogenaamd onrealistisch is, wat boeit wat verandering dan?
pi_170880162
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:14 schreef iammen het volgende:

[..]

Als alles zo zogenaamd onrealistisch is, wat boeit wat verandering dan?
Hij heet ZWARTE Piet, niet roetveegpiet, regenboogpiet of wat dan ook.

Als Sinterklaas zwart zou zijn en Piet blank zou het dan wel goed zijn?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170880227
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:21 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hij heet ZWARTE Piet, niet roetveegpiet, regenboogpiet of wat dan ook.

Als Sinterklaas zwart zou zijn en Piet blank zou het dan wel goed zijn?
Oh, mij werd verteld dat hij zwart is door roet van schoorstenen. Nu is hij gewoon een neger? Klopt dat?
pi_170880274
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:24 schreef iammen het volgende:

[..]

Oh, mij werd verteld dat hij zwart is door roet van schoorstenen. Nu is hij gewoon een neger? Klopt dat?
Al is het een neger. Miljoenen mensen vinden het wel prima om er een feest mee te vieren, een paar dozijn heeft er een probleem mee en de rest boeit het niet.

Probleem van de huilies dus.
pi_170880289
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:14 schreef iammen het volgende:

[..]

Als alles zo zogenaamd onrealistisch is, wat boeit wat verandering dan?
Waarom zou je veranderen als alles toch zogenaamd onrealistisch is?

Beste oplossing is en blijft dat iedereen lekker zelf bepaalt hoe ze invulling geven aan het fenomeen zwarte piet.
Conscience do cost.
pi_170880333
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:27 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom zou je veranderen als alles toch zogenaamd onrealistisch is?

Beste oplossing is en blijft dat iedereen lekker zelf bepaalt hoe ze invulling geven aan het fenomeen zwarte piet.
Ik zei niet dat alles onrealistisch is, dat was als reactie op dat post.
Ik vond het realistischer, aangezien het gezongen wordt in liedjes enzo.
pi_170880347
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:26 schreef CrashO het volgende:

[..]

Al is het een neger.
Prima, is dat duidelijk.
pi_170880359
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:24 schreef iammen het volgende:

[..]

Oh, mij werd verteld dat hij zwart is door roet van schoorstenen. Nu is hij gewoon een neger? Klopt dat?
Dat is wat wij kleine kinderen vertellen, ja. Maar het is vooral zodat ome Jan niet herkend wordt.

Is Piet een neger, tja, daar kan je over discussiëren. Neger komt van Negro in het Spaans. Negers zijn zwart, Piet is dat ook. Wat zou daar erg aan moeten zijn?

Zou het wel goed zijn als Sinterklaas zwart zou zijn en Piet blank?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170880537
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:31 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat is wat wij kleine kinderen vertellen, ja. Maar het is vooral zodat ome Jan niet herkend wordt.

Is Piet een neger, tja, daar kan je over discussiëren. Neger komt van Negro in het Spaans. Negers zijn zwart, Piet is dat ook. Wat zou daar erg aan moeten zijn?

Zou het wel goed zijn als Sinterklaas zwart zou zijn en Piet blank?
Het maakt niet zozeer uit wie zwart is en wie blank is. Het gaat dat blanke mensen zich bewust kleden als zwarte mensen. Als je niet begrijpt waarom het vervelend is, dan kan ik je niet helpen. Ik heb te veel discussies gehad waarbij het geen nut heeft om zoiets uit te leggen,omdat men zo vast zit met hun visie van beide kanten, dat ze nooit op de zelfde lijn komen. Meestal weten ze het heus wel, alleen wordt het gezien als zeuren. Dan houdt het op natuurlijk. :)
Sommige mensen vinden het ok als mensen zich voordoen als zwarte mensen, anderen weer niet en daar laat ik het bij.
pi_170880713
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:38 schreef iammen het volgende:

[..]

Het maakt niet zozeer uit wie zwart is en wie blank is. Het gaat dat blanke mensen zich bewust kleden als zwarte mensen. Als je niet begrijpt waarom het vervelend is, dan kan ik je niet helpen. Ik heb te veel discussies gehad waarbij het geen nut heeft om zoiets uit te leggen,omdat men zo vast zit met hun visie van beide kanten, dat ze nooit op de zelfde lijn komen. Meestal weten ze het heus wel, alleen wordt het gezien als zeuren. Dan houdt het op natuurlijk. :)
Sommige mensen vinden het ok als mensen zich voordoen als zwarte mensen, anderen weer niet en daar laat ik het bij.
Goede manier van 'discussiëren' wel.

Zeg dan gewoon niks, je kan het niet uitleggen maar mensen moeten het wel begrijpen en het maakt niet uit wie er zwart of blank is.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170880858
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:44 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Goede manier van 'discussiëren' wel.

Zeg dan gewoon niks, je kan het niet uitleggen maar mensen moeten het wel begrijpen en het maakt niet uit wie er zwart of blank is.
Je hebt gelijk, het was geen discussie. Iemand reageerde dat ik het woord 'realistischer' gebruik en daar reageer ik op. Zo simpel is dat. Mooi dat je je eigen conclusie hebt gemaakt. Als je hierdoor vanavond fijn van kan slapen, dan vind ik het best. Dat zou de sint ook gewild hebben.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 13:52:35 #25
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170880896
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:38 schreef iammen het volgende:

[..]

Het maakt niet zozeer uit wie zwart is en wie blank is. Het gaat dat blanke mensen zich bewust kleden als zwarte mensen. Als je niet begrijpt waarom het vervelend is, dan kan ik je niet helpen. Ik heb te veel discussies gehad waarbij het geen nut heeft om zoiets uit te leggen,omdat men zo vast zit met hun visie van beide kanten, dat ze nooit op de zelfde lijn komen. Meestal weten ze het heus wel, alleen wordt het gezien als zeuren. Dan houdt het op natuurlijk. :)
Sommige mensen vinden het ok als mensen zich voordoen als zwarte mensen, anderen weer niet en daar laat ik het bij.
Mensen kleden zich als Zwarte Piet. Niet als gekleurd iemand.
  Moderator vrijdag 12 mei 2017 @ 13:52:56 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_170880902
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:38 schreef iammen het volgende:

[..]

Het maakt niet zozeer uit wie zwart is en wie blank is. Het gaat dat blanke mensen zich bewust kleden als zwarte mensen. Als je niet begrijpt waarom het vervelend is, dan kan ik je niet helpen. Ik heb te veel discussies gehad waarbij het geen nut heeft om zoiets uit te leggen,omdat men zo vast zit met hun visie van beide kanten, dat ze nooit op de zelfde lijn komen. Meestal weten ze het heus wel, alleen wordt het gezien als zeuren. Dan houdt het op natuurlijk. :)
Sommige mensen vinden het ok als mensen zich voordoen als zwarte mensen, anderen weer niet en daar laat ik het bij.
ik vind het als 'zwart' persoon vooral vervelend dat mensen roepen dat je je in je zwarte pieten outfit voor probeert te doen als mij want ik lijk echt in helemaal niets op onze Piet en de mensen die ik ken die het spelen doen dat niet met die intentie

ik kan wel wat problemen met zwarte piet voorstellen maar dat mensen zich voordoen als zwarte mensen slaat helemaal nergens op en zelfs als dat zo zou zijn zou het me niet zo heel erg veel kunnen boeien tbh want het is geen boos karakter ofzo



dit (Robert Downey jr.) vond ik ook supergrappig _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_170880908
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:50 schreef iammen het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, het was geen discussie. Iemand reageerde dat ik het woord 'realistischer' gebruik en daar reageer ik op. Zo simpel is dat. Mooi dat je je eigen conclusie hebt gemaakt. Als je hierdoor vanavond fijn van kan slapen, dan vind ik het best. Dat zou de sint ook gewild hebben.
Je hebt dus geen enkel inhoudelijk argument.

Prima, dan laat ik het hier bij.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170880967
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:52 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Mensen kleden zich als Zwarte Piet. Niet als gekleurd iemand.
lees de andere posts waar ik op reageer.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 13:57:39 #29
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170881015
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:55 schreef iammen het volgende:

[..]

lees de andere posts waar ik op reageer.
Ja omdat jij blijkbaar niet snapt wat er staat.

"Al is het een neger" betekent "het maakt niet uit wie hij is, zelfs al zou Zwarte Piet een neger zijn" - maar dat is het nou net: Zwarte Piet is geen neger maar Zwarte Piet.

Of moeten roodharige mensen ook huilen als ik als wortel verkleed ga met carnaval? Alleen omdat de kleur overeenkomt op een bepaald punt? Kom op zeg.
pi_170881020
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik vind het als 'zwart' persoon vooral vervelend dat mensen roepen dat je je in je zwarte pieten outfit voor probeert te doen als mij want ik lijk echt in helemaal niets op onze Piet en de mensen die ik ken die het spelen doen dat niet met die intentie

ik kan wel wat problemen met zwarte piet voorstellen maar dat mensen zich voordoen als zwarte mensen slaat helemaal nergens op en zelfs als dat zo zou zijn zou het me niet zo heel erg veel kunnen boeien tbh want het is geen boos karakter ofzo

[ afbeelding ]

dit (Robert Downey jr.) vond ik ook supergrappig _O-
Prima toch, dat kan jij vinden. :) veel mensen vinden het niet erg, daarom bestaat het al zo lang.
pi_170881040
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:57 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Ja omdat jij blijkbaar niet snapt wat er staat.

"Al is het een neger" betekent "het maakt niet uit wie hij is, zelfs al zou Zwarte Piet een neger zijn" - maar dat is het nou net: Zwarte Piet is geen neger maar Zwarte Piet.

Of moeten roodharige mensen ook huilen als ik als wortel verkleed ga met carnaval? Alleen omdat de kleur overeenkomt op een bepaald punt? Kom op zeg.
je hebt nog een post geskipt. Probeer het nog eens.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 14:02:32 #32
168739 Red_85
'echt wel'
pi_170881124
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 12:54 schreef ems. het volgende:
Blijft grappig om die ontzettend racistische anti-ZP'ers te zien praten en beschuldigen over racisme. Hopelijk gaan ze op den duur vervolgd worden daarvoor. Helaas zijn we nog niet zo ver in Nederland.
Onder valse voorwendselen ook nog.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator vrijdag 12 mei 2017 @ 14:06:06 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_170881196
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:57 schreef iammen het volgende:

[..]

Prima toch, dat kan jij vinden. :) veel mensen vinden het niet erg, daarom bestaat het al zo lang.
als je zegt dat je je met je zwarte pieten kostuum voordoet als een zwarte man dan vind ik dat niet prima nee want zwarte mensen lijken totaal niet op zwarte piet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 14:07:13 #34
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170881223
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:58 schreef iammen het volgende:

[..]

je hebt nog een post geskipt. Probeer het nog eens.
Goede deflectie wel dit maar het verandert niets aan wat ik zeg. Zwarte Piet is niet "de neger". Blanken kleden zich dus niet als neger maar als Zwarte Piet.

Simpeler kan het niet. Verder negeer je dus ook de rest van mijn post hiermee. Erg jammer.
  Moderator vrijdag 12 mei 2017 @ 14:07:14 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_170881224
al zijn ze wel zwart natuurlijk maar dat maakt het nog niet hetzelfde
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator vrijdag 12 mei 2017 @ 14:08:32 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_170881247
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:07 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Goede deflectie wel dit maar het verandert niets aan wat ik zeg. Zwarte Piet is niet "de neger". Blanken kleden zich dus niet als neger maar als Zwarte Piet.

Simpeler kan het niet. Verder negeer je dus ook de rest van mijn post hiermee. Erg jammer.
zwarten kleden zich ook als zwarte piet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_170881273
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

als je zegt dat je je met je zwarte pieten kostuum voordoet als een zwarte man dan vind ik dat niet prima nee want zwarte mensen lijken totaal niet op zwarte piet
Maar de bedoeling van de zp-rol is toch een donkergekleurd mens van Afrikaanse oorsprong te spelen ? Dan vind je het dus niet prima .
pi_170881277
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:38 schreef iammen het volgende:

[..]

Het maakt niet zozeer uit wie zwart is en wie blank is. Het gaat dat blanke mensen zich bewust kleden als zwarte mensen. Als je niet begrijpt waarom het vervelend is, dan kan ik je niet helpen.
Zou het helpen als blanke mensen zich onbewust kleden als zwarte mensen? En hoe zit dat trouwens met zwarte mensen die zich bewust kleden als witte mensen? Moet dat ook afgestraft worden?

Even los van dat er natuurlijk weinig mis is met verkleden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

als je zegt dat je je met je zwarte pieten kostuum voordoet als een zwarte man dan vind ik dat niet prima nee want zwarte mensen lijken totaal niet op zwarte piet
Nogal een aanname lijkt me. Ongetwijfeld zijn er zwarte mensen die lijken op zwarte piet.
Conscience do cost.
  Moderator vrijdag 12 mei 2017 @ 14:10:10 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_170881283
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar de bedoeling van de zp-rol is toch een donkergekleurd mens van Afrikaanse oorsprong te spelen ? Dan vind je het dus niet prima .
geloof ik niet

en dan nog zie ik niet echt in waarom dat zo vervelend zou moeten zijn als het zo was
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_170881316
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

als je zegt dat je je met je zwarte pieten kostuum voordoet als een zwarte man dan vind ik dat niet prima nee want zwarte mensen lijken totaal niet op zwarte piet
Mijn post is op basis van één antwoord op mijn vraag of zwarte Piet een neger is of niet. Kijk naar de post waar ik op reageer.

Ik had netjes gevraagd of dat zo is of niet. Twee mensen hebben erop gereageerd. Eentje maakte hypothetisch en de ander zegt ja. Daar reageerde ik op.

Als men niet vindt dat de zwarte Piet een neger is, is ook geen probleem. Dan is hij zwart wegens roet of niet? Dat ging mijn oorspronkelijke post over.

[ Bericht 0% gewijzigd door iammen op 12-05-2017 14:19:43 (Autocorrect: gerecht=neger) ]
  vrijdag 12 mei 2017 @ 14:17:57 #41
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170881426
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

zwarten kleden zich ook als zwarte piet
Oh absoluut, een donkere collega speelt al jaren Zwarte Piet op school en die gaat gewoon vol in de schmink. Maar het was even puur inhakend op het hele "blanken kleden zich als zwarten" onzin riedeltje.
pi_170881433
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:09 schreef ems. het volgende:

[..]

Zou het helpen als blanke mensen zich onbewust kleden als zwarte mensen? En hoe zit dat trouwens met zwarte mensen die zich bewust kleden als witte mensen? Moet dat ook afgestraft worden?

Even los van dat er natuurlijk weinig mis is met verkleden.

Zijn er nationale feestdagen in de wereld waar zwarte mensen zich kleden als witte mensen die in het zelfde land geboren zijn met een achtergrond dat witte mensen een paar honderd jaar lager behandelen dan dieren?
Ik heb niet zoveel zin om te bespreken wat de 'ware' achtergrond is van het creëren van zwarte Piet. Het is niet een gevalletje wat je om kan draaien zonder context.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 14:18:53 #43
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170881440
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar de bedoeling van de zp-rol is toch een donkergekleurd mens van Afrikaanse oorsprong te spelen ? Dan vind je het dus niet prima .
De Zwarte Piet is gewoon de assistent van Sinterklaas zijn zonder wie de Sint niks zou bereiken. Vrij nobel dus.
pi_170881467
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:18 schreef iammen het volgende:

[..]

Zijn er nationale feestdagen in de wereld waar zwarte mensen zich kleden als witte mensen die in het zelfde land geboren zijn met een achtergrond dat witte mensen een paar honderd jaar lager behandelen dan dieren?
Nee, misschien een idee?
quote:
Ik heb niet zoveel zin om te bespreken wat de 'ware' achtergrond is van het creëren van zwarte Piet. Het is niet een gevalletje wat je om kan draaien zonder context.
Lijkt me ook niet relevant. We leven in het nu.

Maareh, wat is jouw mening over negers in overhemden?
Conscience do cost.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 14:20:29 #45
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170881469
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:18 schreef iammen het volgende:

[..]

Zijn er nationale feestdagen in de wereld waar zwarte mensen zich kleden als witte mensen die in het zelfde land geboren zijn met een achtergrond dat witte mensen een paar honderd jaar lager behandelen dan dieren?
Ik heb niet zoveel zin om te bespreken wat de 'ware' achtergrond is van het creëren van zwarte Piet. Het is niet een gevalletje wat je om kan draaien zonder context.
Zwarte Piet is geen slaaf.

Slavernij was ook niet gelimiteerd aan alleen donkere mensen.

Dit wordt echt ad nauseam gebruikt.
pi_170881488
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:20 schreef ems. het volgende:

[..]

Nee, misschien een idee?

[..]

Lijkt me ook niet relevant. We leven in het nu.

Maareh, wat is jouw mening over negers in overhemden?
het is zeker relevant omdat het de kern is waar de frustratie vandaan komt
pi_170881516
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:21 schreef iammen het volgende:

[..]

het is zeker relevant omdat het de kern is waar de frustratie vandaan komt
Allicht hebben ze dan meer profijt van het bezoeken van een psycholoog of praatgroep. Ben nog steeds benieuwd wat je mening is over donkere mensen die 'witte' kleding hebben overgenomen?
Conscience do cost.
pi_170881573
quote:
13s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:20 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Zwarte Piet is geen slaaf.

Slavernij was ook niet gelimiteerd aan alleen donkere mensen.

Dit wordt echt ad nauseam gebruikt.
Bij de volgende zinnen van het dikgedrukte staat er dat ik niet zin heb om te bespreken van de 'ware' aard van zwarte Piet zijn creatie, wat ik bedoel is dat er veel meningen over verdeeld zijn dat zelfs historici niet over eens zijn. Zelfs als jij het ontkent, wilt het niet zeggen dat het een argument is dat gebruikt wordt of dat context van de kern van de boosheid hiermee te maken heeft.
Sorry voor de verwarring.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 14:27:37 #49
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_170881627
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:25 schreef iammen het volgende:

[..]

Bij de volgende zinnen van het dikgedrukte staat er dat ik niet zin heb om te bespreken van de 'ware' aard van zwarte Piet zijn creatie, wat ik bedoel is dat er veel meningen over verdeeld zijn dat zelfs historici niet over eens zijn. Zelfs als jij het ontkent, wilt het niet zeggen dat het een argument is dat gebruikt wordt of dat context van de kern van de boosheid hiermee te maken heeft.
Sorry voor de verwarring.
Dan is het dus helemaal onzin om Zwarte Piet om dat argument af te schaffen. Top zijn we daar over uit.
pi_170881628
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:22 schreef ems. het volgende:

[..]

Allicht hebben ze dan meer profijt van het bezoeken van een psycholoog of praatgroep. Ben nog steeds benieuwd wat je mening is over donkere mensen die 'witte' kleding hebben overgenomen?
Je draaft te ver weg van het onderwerp. Of je kleding net zo erg vindt als een feestdag wat men weken aan besteed hetzelfde vindt, is prima. Hier ga ik niet op in als je dat niet erg vindt. Corrigeer maar als ik het mis heb hoor.
pi_170881649
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:27 schreef ChrisCarter het volgende:

[..]

Dan is het dus helemaal onzin om Zwarte Piet om dat argument af te schaffen. Top zijn we daar over uit.
Bedankt voor het delen van jouw mening. Bedankt voor jouw tijd.
  Moderator vrijdag 12 mei 2017 @ 14:34:40 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_170881769
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:22 schreef ems. het volgende:

[..]

Allicht hebben ze dan meer profijt van het bezoeken van een psycholoog of praatgroep. Ben nog steeds benieuwd wat je mening is over donkere mensen die 'witte' kleding hebben overgenomen?
lolwhut :D
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_170881782
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:27 schreef iammen het volgende:

[..]

Je draaft te ver weg van het onderwerp. Of je kleding net zo erg vindt als een feestdag wat men weken aan besteed hetzelfde vindt, is prima. Hier ga ik niet op in als je dat niet erg vindt. Corrigeer maar als ik het mis heb hoor.
Ik vind beide gevallen van kleding vanzelfsprekend niet erg gezien ik niet racistisch ben opgevoed. Kleding is kleding. Bepaalde kleding is niet "van" blanken of "van" zwarten.

Of ga je ook moeilijk doen als een Nederlander een taco eet en een sombrero draagt?
Conscience do cost.
  Moderator vrijdag 12 mei 2017 @ 14:45:43 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_170881975
maar de kleding is toch niet het grote probleem hier?

probleem is dat hij zwart is en dat die zwarte de knecht is van de wijze blanke man, dat ligt met het oog op de geschiedenis een beetje gevoelig

en ja ik ken het argument, knecht is gewoon een leerling, eervol, blabla dit en dat niets mis mee, ik ken het, ik heb het al duizend keer gehoord maar ik kan me nog steeds best voorstellen dat dit een gevoelig dingetje is

al het andere dat voor- en tegenstanders er constant bij proberen te slepen is wmb bijzaak

moet hij daarom maar Delfts Blauw of Goudse Kaas?
nee wmb istie zwart maar hij hoeft geen knecht te zijn maar die kant ging Piet voor Gario en zijn sinterklaas = racisme campagne sowieso al op :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_170882018
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:35 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik vind beide gevallen van kleding vanzelfsprekend niet erg gezien ik niet racistisch ben opgevoed. Kleding is kleding. Bepaalde kleding is niet "van" blanken of "van" zwarten.

Of ga je ook moeilijk doen als een Nederlander een taco eet en een sombrero draagt?
Ik denk dat je een discussie in je hoofd maakt met iemand die je voorheen gediscussieerd hebt over dit onderwerp.
Wil je mijn mening horen? Kleding dragen van een ander cultuur is niet hetzelfde als je volledig zwart schilderen, pruik dragen, gouden sieraden dragen, rode lippen dragen (en vroeger een Surinaamse accent gebruiken).
Kinderen weten vaak het verschil ook niet. Tenminste in mijn ervaring. Toevallig was er gisteren nog een kindje dat stug 'zwarte Piet?' bleef roepen zodra hij mij zag. Ik had geen luxe pietenpak aan.
Voordat mensen mij out of context quoten en boos worden: ik vind het niet erg. Ik woon in een dorp waar kleine kinderen niet zoveel negers ontmoeten en meestal ben ik hun eerste. Voel me praktisch een beroemdheid.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet echt eerlijk is om te zeggen dat kleding maar kleding is. Er zijn degelijk verschillen, context en een zwaar verleden dat allemaal te maken hebben.
Hier heb je mijn menig die je wou hebben.
pi_170882020
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:45 schreef sp3c het volgende:
maar de kleding is toch niet het grote probleem hier?

probleem is dat hij zwart is en dat die zwarte de knecht is van de wijze blanke man, dat ligt met het oog op de geschiedenis een beetje gevoelig

en ja ik ken het argument, knecht is gewoon een leerling, eervol, blabla dit en dat niets mis mee, ik ken het, ik heb het al duizend keer gehoord maar ik kan me nog steeds best voorstellen dat dit een gevoelig dingetje is
Ik dus niet. :P

Sowieso een beetje vreemd dat men 'knecht' blijkbaar zo'n minderwaardig beroep vindt. Zonder knechten had de wereld en Nederland er heel anders uitgezien.
Conscience do cost.
pi_170882095
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:48 schreef iammen het volgende:

[..]

Ik denk dat je een discussie in je hoofd maakt met iemand die je voorheen gediscussieerd hebt over dit onderwerp.
Nee.
quote:
Wil je mijn mening horen? Kleding dragen van een ander cultuur is niet hetzelfde als je volledig zwart schilderen, pruik dragen, gouden sieraden dragen, rode lippen dragen (en vroeger een Surinaamse accent gebruiken).
Wat is daar dan precies erg aan?
quote:
Kinderen weten vaak het verschil ook niet. Tenminste in mijn ervaring. Toevallig was er gisteren nog een kindje dat stug 'zwarte Piet?' bleef roepen zodra hij mij zag. Ik had geen luxe pietenpak aan.
Cool toch?
quote:
Voordat mensen mij out of context quoten en boos worden: ik vind het niet erg. Ik woon in een dorp waar kleine kinderen niet zoveel negers ontmoeten en meestal ben ik hun eerste. Voel me praktisch een beroemdheid.
Daarom. Is juist tof joh. Ik kreeg laatst ook een "wat kan je goed Nederlands" toen ik aan een oud stel de weg aan het uitleggen was. 8-)
quote:
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet echt eerlijk is om te zeggen dat kleding maar kleding is. Er zijn degelijk verschillen, context en een zwaar verleden dat allemaal te maken hebben.
Hier heb je mijn menig die je wou hebben.
Ok! Maar wat er dan precies mis is met de kleding is mij nog steeds een raadsel.
Conscience do cost.
pi_170882117
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

geloof ik niet

en dan nog zie ik niet echt in waarom dat zo vervelend zou moeten zijn als het zo was
Geloof je niet ?
Hij is vanaf het begin ( 1850 Schenkman) bedoeld als donker mens uit Afrika.

En net schreef je dat je het niet prima zou vinden
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:06 schreef sp3c het volgende:

als je zegt dat je je met je zwarte pieten kostuum voordoet als een zwarte man dan vind ik dat niet prima nee want zwarte mensen lijken totaal niet op zwarte piet
pi_170882156
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Geloof je niet ?
Hij is vanaf het begin ( 1850 Schenkman) bedoeld als donker mens uit Afrika.
Komt Sinterklaas nou uit Turkije of Spanje.

Precies, we weten het niet. Maar gelukkig ben jij er, ooh wijze man!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 mei 2017 @ 14:58:59 #60
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_170882244
Ik heb nog steeds nul argumenten gehoord over waarom het slecht zou zijn...
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_170882306
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:58 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb nog steeds nul argumenten gehoord over waarom het slecht zou zijn...
Je zwart schminken en een pagepak aantrekken is voor sommige mensen net even wat teveel vrijheid, zo lijkt het.

En 'we' schijnen ook in negers gehandeld te hebben, dat iedereen die toen leefde allang dood is en 'onze' generatie er geen zak aan kan doen doet er dan niet toe, of zo.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 mei 2017 @ 15:09:57 #62
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_170882446
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Je zwart schminken en een pagepak aantrekken is voor sommige mensen net even wat teveel vrijheid, zo lijkt het.

En 'we' schijnen ook in negers gehandeld te hebben, dat iedereen die toen leefde allang dood is en 'onze' generatie er geen zak aan kan doen doet er dan niet toe, of zo.
Al gebeurde het nog steeds, het heeft nog steeds niks te maken met het karakter Zwarte Piet.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_170882532
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:52 schreef ems. het volgende:

Ok! Maar wat er dan precies mis is met de kleding is mij nog steeds een raadsel.
Stel: je hebt nooit racisme meegemaakt, discriminatie (op werk,politie, weet ik wat) nooit verdiept in slavernij, seggeratie en aprtheid behalve een klein hoofdstukje op school. Dat je niet kan begrijpen waarom er tot de dag van vandaag nog steeds problemen zijn tussen blank en zwart... dan zou dat een reden kunnen zijn waarom het moeilijk is om je in te leven waarom het denigrerend voor anderen kan voelen als de groep mensen die je groep zo lang onderdrukt heeft, dat ze zich verkleden als jijzelf. De zelfde groep mensen dat hard ontkent dat zwarte piet gebasseerd is op negers, maar tegelijkertijd regelmatig hier en daar een grap doorglipt dat ze op zwarte piet lijken.
Dit is wat ik bedoel met context en dan heb ik niet eens het tipje van de ijsberg geraakt.Voor elk persoon is het anders en zelfs onder negers is het anders.
Ik maak geen assumpties over jou dat je er niet in verdiept hebt, het is meer dat het moeilijk te begrijpen is als je er geen last van hebt.
Ondervinden alle 'anti-pieten' en trauma? Vast niet. Is het de ergste vorm van racisme? Zeker niet. Maar kritiek leveren en aanpassingen maken is ook niet het einde van de wereld.
pi_170882603
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Je zwart schminken en een pagepak aantrekken is voor sommige mensen net even wat teveel vrijheid, zo lijkt het.

En 'we' schijnen ook in negers gehandeld te hebben, dat iedereen die toen leefde allang dood is en 'onze' generatie er geen zak aan kan doen doet er dan niet toe, of zo.
Heb nog levende grootouders die weinig rechten hebben meegemaakt hoor.
pi_170882605
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:09 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Al gebeurde het nog steeds, het heeft nog steeds niks te maken met het karakter Zwarte Piet.
Ik kan me trouwens niet herinneren wanneer ik voor het laatst een neger in pagepak heb gezien met veer op z'n hoofd.

Als je zwart bent, zou het dan wel 'mogen'?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170882619
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:58 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb nog steeds nul argumenten gehoord over waarom het slecht zou zijn...
Bestaat er geen google? Er zijn mensen die lappen tekst hebben geschreven waarom het vervelend kan zijn.
pi_170882630
Zwarte piet verbieden maakt natuurlijk de weg vrij om carnaval te verbieden, daarna al die fans van de toppers die zich uitbundig kleden, zouden immers de homo's eens beledigen. Misschien iedereen maar voorzien van 8 soorten kapsels waar ze uit mogen kiezen, en iedereen in het uniform.
pi_170882656
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:18 schreef iammen het volgende:

[..]

Heb nog levende grootouders die weinig rechten hebben meegemaakt hoor.
Dat zal best, maar ze zijn nooit slaven geweest. Trouwens mochten alleen vrijgekochte of vrijgevochten 'slaven' sieraden dragen. Misschien zijn mijn voorouders wel verkocht als slaaf of waren ze fout in de 1e wereldoorlog. Lekker boeiend, kan ik toch niks aan doen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170882694
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:22 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat zal best, maar ze zijn nooit slaven geweest. Trouwens mochten alleen vrijgekochte of vrijgevochten 'slaven' sieraden dragen. Misschien zijn mijn voorouders wel verkocht als slaaf of waren ze fout in de 1e wereldoorlog. Lekker boeiend, kan ik toch niks aan doen.
Alle blanken verantwoordelijk houden voor het slavenverleden waaraan zich 1% van de (rijke) Nederlandse bevolking schuldig heeft gemaakt is natuurlijk hetzelfde als alle moslims verantwoordelijk te houden voor de aanslagen die een gedeelte van die groep plegen. Verschil is wel dat voor het eerste vergrijp er bijna jaarlijks publiekelijk excuses gemaakt dient te worden, en bij het tweede genoemde vergrijp je excuses moet aanbieden mits je al het idee wekt de islam/moslims hier voor aan te kijken.
pi_170882734
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:22 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat zal best, maar ze zijn nooit slaven geweest. Trouwens mochten alleen vrijgekochte of vrijgevochten 'slaven' sieraden dragen. Misschien zijn mijn voorouders wel verkocht als slaaf of waren ze fout in de 1e wereldoorlog. Lekker boeiend, kan ik toch niks aan doen.
Denk je dat racisme gestopt is na de slavernij? Dat er geen gevolgen zijn ontwikkeld?
Natuurlijk kan jij er niets aan doen, mensen die dat beweren zijn eikels.
Toch is het belangrijk om dat geschiedenis erbij te halen. Het feest ontstond wanneer slavernij niet zo erg was. Toen was het gemeenschap voornamelijk blank. Ik zeg niet dat zwarte piet uit slavernij komt, er waren gewoon andere idealen in die tijd. Dan is het niet zo vreemd dat mensen liever willen dat het feest zich ietsjes meer aanpast naar deze tijd.
pi_170882746
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:25 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:

[..]

Alle blanken verantwoordelijk houden voor het slavenverleden waaraan zich 1% van de (rijke) Nederlandse bevolking schuldig heeft gemaakt is natuurlijk hetzelfde als alle moslims verantwoordelijk te houden voor de aanslagen die een gedeelte van die groep plegen. Verschil is wel dat voor het eerste vergrijp er bijna jaarlijks publiekelijk excuses gemaakt dient te worden, en bij het tweede genoemde vergrijp je excuses moet aanbieden mits je al het idee wekt de islam/moslims hier voor aan te kijken.
Tja gap.

Je hebt wel ergens een punt hoor, maar laten we het niet over moslims hebben.
Wat mij betreft is het heel simpel; ik heb geen kinderen, dus ik vier het niet. Maar ik vind het zo kortzichtig. Eerst dat gelul over blackface, dan worden er weer dingen bij gehaald van 100 jaar geleden, get over it. :P
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170882839
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:28 schreef iammen het volgende:

[..]

Denk je dat racisme gestopt is na de slavernij? Dat er geen gevolgen zijn ontwikkeld?
Natuurlijk kan jij er niets aan doen, mensen die dat beweren zijn eikels.
Toch is het belangrijk om dat geschiedenis erbij te halen. Het feest ontstond wanneer slavernij niet zo erg was. Toen was het gemeenschap voornamelijk blank. Ik zeg niet dat zwarte piet uit slavernij komt, er waren gewoon andere idealen in die tijd. Dan is het niet zo vreemd dat mensen liever willen dat het feest zich ietsjes meer aanpast naar deze tijd.
Daar kan ik nog in komen. Maar we weten simpelweg niet hoe en wanneer de 'traditie' (vies woord) is ontstaan. De een zegt dat Sinterklaas van origine uit Turkije komt en de ander zegt uit Spanje of Griekenland

Sint Nicolaas van Myra, zo gaat 1 van de verhalen, bevrijdde slaven en als dank gingen ze voor hem werken. Een ander verhaal zegt weer dat 'Sint' bij een arm gezin wat geld toestopte terwijl ze lagen te slapen, of iets in die trant. En kom op, er is toch niemand die denkt ''hee het is weer Sinterklaas, laten wie negers eens lekker gaan discrimineren''. :P
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170882890
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Tja gap.

Je hebt wel ergens een punt hoor, maar laten we het niet over moslims hebben.
Wat mij betreft is het heel simpel; ik heb geen kinderen, dus ik vier het niet. Maar ik vind het zo kortzichtig. Eerst dat gelul over blackface, dan worden er weer dingen bij gehaald van 100 jaar geleden, get over it. :P
Het is misschien wel het meest relevante voorbeeld om te vergelijken in deze tijd. Het zijn die dubbele standaarden waar ik mij aan stoor, de blanke man wordt verantwoordelijk gehouden voor de misdaden in het verleden, waar hier niemand iets mee te maken heeft. Daarbij zou 99% van Nederland in die tijd ook in armoede hebben geleefd en geen slaven hebben gehad, maar toch moet Nederland publiekelijk hun excuses aanbieden voor het slavernij verleden maar mogen andere groepen in de samenleving niet aangekeken worden voor de misdaden die hun land/geloofsgenoten nu nog begaan.

Mensen associëren zwarte piet met het slavernij verleden, ik (en velen anderen met mij) associëren bijvoorbeeld een hoofddoek met vrouwenonderdrukking en de radicale islam. Het slavernij verleden is een open discussie, en bij het dragen van een hoofddoek moet je op je tenen lopen anders ben je een racist. Slavernij is tevens niet iets van het verleden, er zijn nog genoeg landen die zich daar schuldig aan maken, en daar zijn bijna geen blanken bij betrokken. Maar toch zijn het altijd de blanken die hun verontschuldigingen dienen aan te bieden en zich daarom dienen aan te passen, over de huidige slavernij hoor je die mensen dan niet, zouden die mensen daar dan geen vervelende gevoelens bij krijgen vraag ik mij dan af?

Zoals al vaker gezegd, het gaat tegenwoordig niet meer om de inhoud van het debat, maar om wie het debat voert, en dat zie ik zelfs terug in discussie hier op FOK! waar sommigen altijd partij kiezen voor de kant welke niet de blanke man vertegenwoordigd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Verrekte_Koekwous op 12-05-2017 15:40:56 ]
pi_170883178
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:14 schreef iammen het volgende:

[..]

Stel: je hebt nooit racisme meegemaakt, discriminatie (op werk,politie, weet ik wat) nooit verdiept in slavernij, seggeratie en aprtheid behalve een klein hoofdstukje op school. Dat je niet kan begrijpen waarom er tot de dag van vandaag nog steeds problemen zijn tussen blank en zwart... dan zou dat een reden kunnen zijn waarom het moeilijk is om je in te leven waarom het denigrerend voor anderen kan voelen als de groep mensen die je groep zo lang onderdrukt heeft, dat ze zich verkleden als jijzelf.
En als je dat wel hebt meegemaakt en desalniettemin van mening bent dat het aanstellerij is?
quote:
De zelfde groep mensen dat hard ontkent dat zwarte piet gebasseerd is op negers, maar tegelijkertijd regelmatig hier en daar een grap doorglipt dat ze op zwarte piet lijken.
Dit is wat ik bedoel met context en dan heb ik niet eens het tipje van de ijsberg geraakt.Voor elk persoon is het anders en zelfs onder negers is het anders.
Voor mij persoonlijk is het ook helemaal niet relevant of het een neger is of niet. Ik associeer negers namelijk niet per definitie met slaven of andere negativiteit.
quote:
Ik maak geen assumpties over jou dat je er niet in verdiept hebt, het is meer dat het moeilijk te begrijpen is als je er geen last van hebt.
Vandaar dus de suggestie dat de mensen die het zwaar hebben door zwarte piet misschien met iemand gaan praten. Dat is natuurlijk niet gezond.

Verder vind ik "Ik heb er last van en jij kan het niet begrijpen" simpelweg geen argument. Ik heb ook van dingen last en verwacht niet dat de hele maatschappij zich maar even aanpast aan mijn persoonlijke voorkeuren zonder dat ik dat enigszins degelijk kan toelichten. "Ja maar ik voel dat zo" is lachwekkend.
quote:
Ondervinden alle 'anti-pieten' en trauma? Vast niet. Is het de ergste vorm van racisme? Zeker niet. Maar kritiek leveren en aanpassingen maken is ook niet het einde van de wereld.
Zeker, maar dan moet die kritiek wel ergens op gebaseerd zijn en de 'voornaamste' redenen die ik langs heb zien komen zijn vooral aanstellerij van de kleine man en racisme uit de hoek die meent tegen racisme te zijn.

En dan komen we (wederom) aan bij de beste oplossing: Vindt je piet stom? Vier het niet of verander hem. Maar ga niet van anderen verwachten dat zij datzelfde bekrompen beeld dan ook doorvoeren.
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:19 schreef iammen het volgende:

[..]

Bestaat er geen google? Er zijn mensen die lappen tekst hebben geschreven waarom het vervelend kan zijn.
En de uitleg waarom dat aanstellerij is ook. Ken je google?

[ Bericht 6% gewijzigd door ems. op 12-05-2017 15:54:47 ]
Conscience do cost.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 12 mei 2017 @ 15:49:54 #75
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_170883206
quote:
5s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:19 schreef iammen het volgende:

[..]

Bestaat er geen google? Er zijn mensen die lappen tekst hebben geschreven waarom het vervelend kan zijn.
Lange tenen, zeiken om het zeiken. Niks gefundeerd.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_170883427
Waarom refereren ze naar het slavernijverleden? Is huidige slavernij minder erg?
pi_170883452
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:33 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Daar kan ik nog in komen. Maar we weten simpelweg niet hoe en wanneer de 'traditie' (vies woord) is ontstaan. De een zegt dat Sinterklaas van origine uit Turkije komt en de ander zegt uit Spanje of Griekenland

Sint Nicolaas van Myra, zo gaat 1 van de verhalen, bevrijdde slaven en als dank gingen ze voor hem werken. Een ander verhaal zegt weer dat 'Sint' bij een arm gezin wat geld toestopte terwijl ze lagen te slapen, of iets in die trant. En kom op, er is toch niemand die denkt ''hee het is weer Sinterklaas, laten wie negers eens lekker gaan discrimineren''. :P
Precies, het verschilt. Al is het niet te ontkennen dat het ontstond in de periode waar zwarte mensen nog steeds als minder gezien werden, zelfs na de slavernij. Wellicht zou het heel anders geweest zijn als die geschienis er niet was en zwart/blank altijd samen blij leefden, maar er is geen ontkennen aan dat de overeenkomst sprekend is en dat men hoe dan ook de connectie maakt. Zelfs als het een ander oorsprong heeft. Net als dat de hakenkruis een gevoelig onderwerp is terwijl de inspiratie van dat hakenkruis een hele andere betekenis heeft (en ja, ik weet dat het wat anders uit ziet).
Ik ga geen slachtoffer spelen, maar om hier aan toe te voegen aan mijn eerdere post dat kinderen het verschil niet zien, zijn het ook blanke Nederlanders die mij helpen herinneren dat ik er op lijk en daar grappen over maken ipv dat ik hén herinner dat er een connectie is. Dit is alleen mijn situatie. Die connectie wordt hoe dan ook gemaakt of het door een SJW is of iemand anders omdat dat verleden enorm veel impact heeft gemaakt. Zelfs tot heden hebben mensen last van de gevolgen.
Niemand ziet zichzelf als de slechterik en dat is hetzelfde met mensen die (per ongeluk) discrimineren. Het ligt zo ingewikkeld door elkaar dat het moeilijk is om te begrijpen waarom men er last van heeft.
Wat is het verschil tussen pesten en racistisch zijn? Waneer is het discrimineren? Wanneer is iets racistisch? Wanneer is het gewoon zeuren? Waarom iets veranderen als alleen de minderheid er last van heeft? Discussies op basis van deze vragen zijn ingewikkelder en uitgebreider dan de oorsprong van de piet. Niemand 'discrimineert' als hobby (behalve youtube comments :') ).

Als men hun traditionele geschiedenis vast wil houden, dan is het belangrijk om de geschiedenis eromheen ook niet te vergeten.
pi_170883498
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:49 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Lange tenen, zeiken om het zeiken. Niks gefundeerd.
Heeft het dan nut om in dit topic uit te leggen waarom het 'slecht' is? :)
Ik vraag het omdat het lijkt dat je je mening al klaar hebt staan. Dat zelfs als je het weet, dat je er simpelweg niet mee eens bent.
pi_170883661
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:48 schreef ems. het volgende:

[..]

En als je dat wel hebt meegemaakt en desalniettemin van mening bent dat het aanstellerij is?

[..]

Voor mij persoonlijk is het ook helemaal niet relevant of het een neger is of niet. Ik associeer negers namelijk niet per definitie met slaven of andere negativiteit.

[..]

Vandaar dus de suggestie dat de mensen die het zwaar hebben door zwarte piet misschien met iemand gaan praten. Dat is natuurlijk niet gezond.

Verder vind ik "Ik heb er last van en jij kan het niet begrijpen" simpelweg geen argument. Ik heb ook van dingen last en verwacht niet dat de hele maatschappij zich maar even aanpast aan mijn persoonlijke voorkeuren zonder dat ik dat enigszins degelijk kan toelichten. "Ja maar ik voel dat zo" is lachwekkend.

[..]

Zeker, maar dan moet die kritiek wel ergens op gebaseerd zijn en de 'voornaamste' redenen die ik langs heb zien komen zijn vooral aanstellerij van de kleine man en racisme uit de hoek die meent tegen racisme te zijn.

En dan komen we (wederom) aan bij de beste oplossing: Vindt je piet stom? Vier het niet of verander hem. Maar ga niet van anderen verwachten dat zij datzelfde bekrompen beeld dan ook doorvoeren.

[..]

En de uitleg waarom dat aanstellerij is ook. Ken je google?
Je mag het aanstellerij vinden. Daar kan ik mij prima bij voorstellen. Zoals ik al zei, niemand is hetzelfde.
Jij maakt de conclusie dat ik zeg "Ik heb er last van en jij kan het niet begrijpen", ik zeg alleen dat het begrijpelijk is als je iets niet hebt meegemaakt dat het niet te begrijpen is voor iedereen. Dat was een reactie op het commentaar waarom het jou een raadsel was. Ik kan gerust er van uit gaan dat je het geen raadsel vindt en het precies weet, maar simpelweg oneens bent en aanstellerij vindt.

Leuk dat reflecteren, maar volgens mij heb ik niet gevraagd waarom het aanstellerij is. Dat begrijp ik prima.
pi_170883829
Hey mensen, het was erg leuk geweest. Ik ben moe en ga wat anders doen (lees: ik ben een vieze vuile lafaard dat geen geweldige out of the box magie argumenten kan maken om een groot groep mensen te overtuigen van iets waar ze al een vast mening over hebben).
Iedereen weet de argumenten van de voorstanders en iedereen weet de argumenten van de tegenstanders.
Ik wil gewoon een kinderfeest voor kinderen van alle kleuren. Dat is het. Print mijn posts uit en gebruik het als wc papier, maakt mij niet uit. :D

Tot december!
pi_170883933
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:09 schreef iammen het volgende:

[..]

Je mag het aanstellerij vinden. Daar kan ik mij prima bij voorstellen. Zoals ik al zei, niemand is hetzelfde.
Ik ben ook niet in de veronderstelling dat ik dat niet mag vinden :P
quote:
Jij maakt de conclusie dat ik zeg "Ik heb er last van en jij kan het niet begrijpen", ik zeg alleen dat het begrijpelijk is als je iets niet hebt meegemaakt dat het niet te begrijpen is voor iedereen.
Sowieso zijn er maar weinig mensen die de slavernij nog hebben meegemaakt.
quote:
Dat was een reactie op het commentaar waarom het jou een raadsel was. Ik kan gerust er van uit gaan dat je het geen raadsel vindt en het precies weet, maar simpelweg oneens bent en aanstellerij vindt.
Dat is goed. Ik heb al te vaak mensen langs zien komen die in de veronderstelling zijn dat je geen mening over het geheel mag hebben als je zelf niet zwart bent. En de zwarte mensen die daar dan tegenin gaan afschilderen als irrelevant of erger. Beetje net zo'n vreemd uitgangspunt als dat je geen mening mag hebben over kinderen omdat je zelf geen kinderen hebt.
quote:
Leuk dat reflecteren, maar volgens mij heb ik niet gevraagd waarom het aanstellerij is. Dat begrijp ik prima.
Daar vroeg je ook niet om. Ik gaf alleen even mijn perspectief op het geheel.
Conscience do cost.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 16:21:01 #82
253769 Good.vs.Evil
Hope I ruin your day!
pi_170883953

Moet ik dit dan ook zien als racisme? Er zijn ook blanken als slaven verkocht namelijk.. :?
So if you see me, and I’m lonesome and stoned,
So far down, the devil loved me high...
I’m just trying to untangle my mind.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 16:21:20 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170883961
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:14 schreef iammen het volgende:

[..]

Stel: je hebt nooit racisme meegemaakt, discriminatie (op werk,politie, weet ik wat) nooit verdiept in slavernij, seggeratie en aprtheid behalve een klein hoofdstukje op school. Dat je niet kan begrijpen waarom er tot de dag van vandaag nog steeds problemen zijn tussen blank en zwart... dan zou dat een reden kunnen zijn waarom het moeilijk is om je in te leven waarom het denigrerend voor anderen kan voelen als de groep mensen die je groep zo lang onderdrukt heeft, dat ze zich verkleden als jijzelf. De zelfde groep mensen dat hard ontkent dat zwarte piet gebasseerd is op negers, maar tegelijkertijd regelmatig hier en daar een grap doorglipt dat ze op zwarte piet lijken.
Dit is wat ik bedoel met context en dan heb ik niet eens het tipje van de ijsberg geraakt.Voor elk persoon is het anders en zelfs onder negers is het anders.
Ik maak geen assumpties over jou dat je er niet in verdiept hebt, het is meer dat het moeilijk te begrijpen is als je er geen last van hebt.
Ondervinden alle 'anti-pieten' en trauma? Vast niet. Is het de ergste vorm van racisme? Zeker niet. Maar kritiek leveren en aanpassingen maken is ook niet het einde van de wereld.
Het probleem is eerder dat die segregatie vooral wordt veroorzaakt door zwarten die per se ànders behandeld willen worden dan elk ander mensen. In een interview met ik meen Sunny Bergman komt het neer op "als je ons niet als zwarten behandelt, ontken je ons pijnlijke verleden met slavernij en krijgen wij daarvoor geen erkenning". Waardoor mensen die zeggen "geen kleur te zien" of "iedereen gelijk behandelen" worden weggezet als racist (in dat interview).

Nogmaals: Zwarte Piet is geen neger. Je verkleed je niet als neger, maar als Zwarte Piet. Je doet je niet voor als neger als je Zwarte Piet speelt. Negers hebben geen monopolie op de kleur zwart.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 16:24:00 #84
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170884028
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:00 schreef RobbieRonald het volgende:
Waarom refereren ze naar het slavernijverleden? Is huidige slavernij minder erg?
Daar kunnen ze geen herstelbetalingen voor eisen.
pi_170884088
Zwarte Piet gaat helemaal kapot :D

Heerlijk om alle jankende tokkies weer tegen te komen in dit topic! ^O^
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_170884124
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:18 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik kan me trouwens niet herinneren wanneer ik voor het laatst een neger in pagepak heb gezien met veer op z'n hoofd.

Als je zwart bent, zou het dan wel 'mogen'?
aggut, de eeuwige maagd van FOK! is er ook weer... met z'n vieze puistenkop :r
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  vrijdag 12 mei 2017 @ 16:28:03 #87
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170884131
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:01 schreef iammen het volgende:

[..]

Precies, het verschilt. Al is het niet te ontkennen dat het ontstond in de periode waar zwarte mensen nog steeds als minder gezien werden, zelfs na de slavernij. Wellicht zou het heel anders geweest zijn als die geschienis er niet was en zwart/blank altijd samen blij leefden, maar er is geen ontkennen aan dat de overeenkomst sprekend is en dat men hoe dan ook de connectie maakt. Zelfs als het een ander oorsprong heeft. Net als dat de hakenkruis een gevoelig onderwerp is terwijl de inspiratie van dat hakenkruis een hele andere betekenis heeft (en ja, ik weet dat het wat anders uit ziet).
Ik ga geen slachtoffer spelen, maar om hier aan toe te voegen aan mijn eerdere post dat kinderen het verschil niet zien, zijn het ook blanke Nederlanders die mij helpen herinneren dat ik er op lijk en daar grappen over maken ipv dat ik hén herinner dat er een connectie is. Dit is alleen mijn situatie. Die connectie wordt hoe dan ook gemaakt of het door een SJW is of iemand anders omdat dat verleden enorm veel impact heeft gemaakt. Zelfs tot heden hebben mensen last van de gevolgen.
Niemand ziet zichzelf als de slechterik en dat is hetzelfde met mensen die (per ongeluk) discrimineren. Het ligt zo ingewikkeld door elkaar dat het moeilijk is om te begrijpen waarom men er last van heeft.
Wat is het verschil tussen pesten en racistisch zijn? Waneer is het discrimineren? Wanneer is iets racistisch? Wanneer is het gewoon zeuren? Waarom iets veranderen als alleen de minderheid er last van heeft? Discussies op basis van deze vragen zijn ingewikkelder en uitgebreider dan de oorsprong van de piet. Niemand 'discrimineert' als hobby (behalve youtube comments :') ).

Als men hun traditionele geschiedenis vast wil houden, dan is het belangrijk om de geschiedenis eromheen ook niet te vergeten.
Blijkbaar heb jij een heel stuk geschiedenis overgeslagen en denk je dat het Sinterklaasfeest in ca. 1850 is ontstaan. Het is echter véél ouder en in die vroegere tijd werden zwarten niet per definitie als minder gezien (een van de drie wijzen uit het Oosten is zwart, een van de ridders van de Ronde Tafel is zwart - opmerkelijk voor een cultuur waarin vrijwel niemand ooit een echte neger had gezien).
Het overgrote deel van de mensen die Zwarte Piet speelde had nooit een neger gezien en de negers in de boekjes zien er met dat bot door hun neus en hun rieten rokjes niet bepaald uit als Zwarte Piet.
pi_170884246
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]

aggut, de eeuwige maagd van FOK! is er ook weer... met z'n vieze puistenkop :r
Hahaha.

Zit je dildo weer vast in je reet? :)
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170884285
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:32 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hahaha.

Zit je dildo weer vast in je reet? :)
nee, ik zat gister wel even vast in de reet van je moeder... ze verontschuldigde zich en ik hoefde niet te betalen...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_170884334
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:34 schreef Nielsch het volgende:

[..]

nee, ik zat gister wel even vast in de reet van je moeder... ze verontschuldigde zich en ik hoefde niet te betalen...
Jochie toch.

Hoe oud was je ook alweer en je kinderen? _O- _O- _O- _O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170895738
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:26 schreef Nielsch het volgende:
Zwarte Piet gaat helemaal kapot :D

Heerlijk om alle jankende tokkies weer tegen te komen in dit topic! ^O^
Apart dat je je elke keer in de Zwarte Piet topics op deze wijze komt melden.

Schijnbaar zit je iets dwars, maar durf je er niet voor uit te komen. Best laf eigenlijk....
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_170897463
Toch mooi dit, 10/15 jaar geleden leefde het sinterklaasfeest niet meer zo, de kerstafdeling was eind Oktober al ingericht.
Nu dankzij de antipieten leeft het weer helemaal op, bovendien verdiepen veel mensen zich in de Europese cultuur.

Een dikke win ^O^

Nog mooier zou zijn als de Perchten geïntroduceerd worden in plaats van zwarte piet.

De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_170898280
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 10:01 schreef zwaardegekste het volgende:

[..]

Excuusnegers will excuusneger...

En t erge is, er wordt door half nederland, zonder na te denken over feiten, gewoon in mee gegaan!
Wij eisen nu toch ook geen herstelbetalingen van de Duitsers vanwege hun naziverleden? Of herstelbetalingen van de Fransen vanwege de legers van Napoleon?

Natuurlijk ben ik voorstander van goede voorlichting en juiste geschiedschrijving. Ik kreeg het als kind vroeger al in de basisschool mee. De Nederlandse wereldwijde slavenhandel was onderdeel van onze vroegere geschiedenislessen op school. Net zoals de apartheid-politiek in Zuid-Afrika die toentertijd nog bestond. Ook leerde we over personen als Martin Luther King in onze geschiedenislessen. Ik weet niet of het nu anders is.
pi_170898314
Ze willen een Sinterklaas feest waar iedereen plezier aan beleeft. Dus de Sinterklaas van 5 a 10 jaar terug......

fijn dat we het daar over eens zijn. Nu kappen met die onzin.
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_170898367
quote:
6s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:26 schreef Nielsch het volgende:
Zwarte Piet gaat helemaal kapot :D

Heerlijk om alle jankende tokkies weer tegen te komen in dit topic! ^O^
Hoe meer er gejankt word door types als jij, hoe meer Zwarte Piet word verankert in de maatschappij.

Dus ga vooral door met zuigen ^O^
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
  zaterdag 13 mei 2017 @ 10:21:27 #96
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170899158
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 09:03 schreef Elzies het volgende:

[..]

Wij eisen nu toch ook geen herstelbetalingen van de Duitsers vanwege hun naziverleden? Of herstelbetalingen van de Fransen vanwege de legers van Napoleon?
Nee, dat eisen we niet, dat hebben we allang gehad (als natie).
pi_170899537
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 10:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, dat eisen we niet, dat hebben we allang gehad (als natie).
Wiedergutmachungsregeling

https://www.historischnie(...)ven-niks-cadeau.html
pi_170899565
Ah, dus de vereniging tegen zwarte piet wil geen zwarte piet zien.

Verrassend!

Enkel OP gelezen, topic zal sowieso niet interessant zijn. :P
pi_170899711
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 12:48 schreef sp3c het volgende:
ik kan nog gewoon in alle vrijheid religies bespotten hoor en (de invulling van) het sinterklaas gaat ook niemand me afpakken

zo werkt Nederland simpelweg niet
Dat kun je dus niet doen zonder bewaking in te stellen, dus zoveel vrijheid is er niet. Of dacht jij dat het toeval was dat cabaretiers het onderwerp islam/islamgeweld etc. tegenwoordig mijden als de pest?

Ook dát is islamisering imo en dat proces is alweer een tijdje gaande.
pi_170900122
Misschien was het 'recht om te kunnen bespotten' ook te ver doorgeschoten? Als ik voor een vak Feyenoordhooligans ga staan en ze bespot krijg ik ook een paar kankerklappen.
standaarddrinker
pi_170900136
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 11:22 schreef DrDentz het volgende:
Misschien was het 'recht om te kunnen bespotten' ook te ver doorgeschoten? Als ik voor een vak Feyenoordhooligans ga staan en ze bespot krijg ik ook een paar kankerklappen.
Dat is ook niet normaal hoor. Nederland is geen mediterraan macho land, Nederland is een land van rede met een aantal vreemde macho culturen inzich.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 11:27:46 #102
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_170900204
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 09:18 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Hoe meer er gejankt word door types als jij, hoe meer Zwarte Piet word verankert in de maatschappij.

Dus ga vooral door met zuigen ^O^
Zwarte Piet, hoeksteen van Nederlandsche cultuur.
wooblabalurg
  Moderator zaterdag 13 mei 2017 @ 11:33:06 #103
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_170900309
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Geloof je niet ?
Hij is vanaf het begin ( 1850 Schenkman) bedoeld als donker mens uit Afrika.
nee geloof ik niet zo in

quote:
En net schreef je dat je het niet prima zou vinden

[..]

nee dat schreef ik niet

de stelling dat de huidige ZP een neger is is niet hetzelfde als de stelling dat ZP in de oorspronkelijke rol een neger is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_170900412
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 11:23 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Dat is ook niet normaal hoor. Nederland is geen mediterraan macho land, Nederland is een land van rede met een aantal vreemde macho culturen inzich.
Maar of al onze Nieuwe Nederlanders moeten pussy's worden, of de Nederlandse Aboriginals moeten op een vechtsport gaan. Anders loopt het uit de klauwen.
standaarddrinker
pi_170900485
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 11:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee geloof ik niet zo in

Het zijn feiten. Het is geen kwestie van geloof dat Schenkman Piet-me-knecht schiep en bekendheid gaf. Later bekend onder de naam zwarte piet
pi_170900622
quote:
17s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 11:27 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Zwarte Piet, hoeksteen van Nederlandsche cultuur.
Tja, misschien wel. Zwarte Piet komt met name voor in dit kleine stukje van de aardbol en daar wonen erg veel Nederlanders. Dus wat dat betreft kan je Zwarte Piet wel als iets typisch Nederlands zien.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_170900647
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 11:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het zijn feiten.
_O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170900708
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 11:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het zijn feiten. Het is geen kwestie van geloof dat Schenkman Piet-me-knecht schiep en bekendheid gaf. Later bekend onder de naam zwarte piet
Maar niemand weet hoe Schenkman hem bedoeld heeft, wat zijn beweegredenen waren of waarop hij hem gebaseerd heeft. Daarom kan niemand beweren dat hij dat wel weet, en dat is iets wat de anti-Piet activisten wel claimen.

Ik wil graag hun bron zien.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_170900912
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 11:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Maar niemand weet hoe Schenkman hem bedoeld heeft, wat zijn beweegredenen waren of waarop hij hem gebaseerd heeft. Daarom kan niemand beweren dat hij dat wel weet, en dat is iets wat de anti-Piet activisten wel claimen.

Ik wil graag hun bron zien.
Ik had het over dat zwarte piet als een donker mens werd gemaakt door Schenkman. En aan de tekeningen in die boekjes te zien, had hij ook krullende haar en dus getekend als van Afrikaanse afkomst. Dat zijn feiten

Wat de beweegredenen waren van Schenkman , den piet zo te beschrijven, is ook interessant, maar dat bedoelde ik niet. En inderdaad, daar kun je over speculeren.
.
pi_170900970
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik had het over dat zwarte piet als een donker mens werd gemaakt door Schenkman. En aan de tekeningen in die boekjes te zien, had hij ook krullende haar en dus getekend als van Afrikaanse afkomst. Dat zijn feiten

Wat de beweegredenen waren van Schenkman , den piet zo te beschrijven, is ook interessant, maar dat bedoelde ik niet. En inderdaad, daar kun je over speculeren.
.
Ja want alleen negers hebben krullen.... ;(
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_170901046
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik had het over dat zwarte piet als een donker mens werd gemaakt door Schenkman. En aan de tekeningen in die boekjes te zien, had hij ook krullende haar en dus getekend als van Afrikaanse afkomst. Dat zijn feiten

Wat de beweegredenen waren van Schenkman , den piet zo te beschrijven, is ook interessant, maar dat bedoelde ik niet. En inderdaad, daar kun je over speculeren.
.
Het is ook een feit dat in het boekje van Schenkman Zwarte Piet niet als een 'mindere' van de Sint wordt getoond en beschreven. Op 1 van de plaatjes staat hij bv afgebeeld zittend op een paard (net als de Sint) en daarbij zelfs ook nog hoger dan de Sint.

De interpretatie (van de anti-Piet activisten) dat hij een zwarte slaaf van de Sint zou zijn is daarom verreweg de minst logische.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_170901048
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:04 schreef Tim_G het volgende:

[..]

Ja want alleen negers hebben krullen.... ;(
Hele lange schijnt het.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 12:35:16 #113
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_170901657
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 11:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Tja, misschien wel. Zwarte Piet komt met name voor in dit kleine stukje van de aardbol en daar wonen erg veel Nederlanders. Dus wat dat betreft kan je Zwarte Piet wel als iets typisch Nederlands zien.
Daarom moet je het ook verdedigen. Ten koste van alles.
wooblabalurg
pi_170901892
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:35 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Daarom moet je het ook verdedigen. Ten koste van alles.
Als je wordt aangevallen is het m.i. niet meer dan logisch dat je je ook mag verdedigen. En als die aanval op een onjuiste interpretatie gebaseerd is dan ook ten koste van alles.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 13 mei 2017 @ 12:51:49 #115
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_170901946
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als je wordt aangevallen is het m.i. niet meer dan logisch dat je je ook mag verdedigen. En als die aanval op een onjuiste interpretatie gebaseerd is dan ook ten koste van alles.
Precies, wij zien hoe iets overkomt op anderen.
Als ze dat zelf zouden kunnen bepalen is het hek van de dam.
Dat moeten we niet willen in ons land.
wooblabalurg
pi_170902341
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 13:26 schreef CrashO het volgende:

[..]

Al is het een neger. Miljoenen mensen vinden het wel prima om er een feest mee te vieren, een paar dozijn heeft er een probleem mee en de rest boeit het niet.

Probleem van de huilies dus.
Het IS ook een neger en ja, het IS kolonialistisch, maar dat maakt geen fuck uit. Het is niet alsof negers beschermd moeten worden tegen spot of karikaturen, want ze zijn geen beschermde diersoort of zo.

Daarnaast: wordt het zomercarnaval nu voortaan ook aangepast, want al die bijna blote vrouwen is natuurlijk je reinste seksisme en is ook een vorm van discriminatie.
pi_170902527
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:18 schreef iammen het volgende:

[..]

Zijn er nationale feestdagen in de wereld waar zwarte mensen zich kleden als witte mensen die in het zelfde land geboren zijn met een achtergrond dat witte mensen een paar honderd jaar lager behandelen dan dieren?
Ik heb niet zoveel zin om te bespreken wat de 'ware' achtergrond is van het creëren van zwarte Piet. Het is niet een gevalletje wat je om kan draaien zonder context.
Behalve dan dat het stukje context waarbij verwezen wordt naar het brute gevaar dat "de moren" waren als invallers en slavenhalers, maar al te gemakkelijk buiten beeld gehouden wordt door de anti-zp activisten. En ja, dat maakt het bij uitstek een gevalletje wat je om kan draaien, juist dóór die context (maar dan moet je wel bereid zijn om de hélé context mee te nemen).
pi_170902686
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:45 schreef sp3c het volgende:
maar de kleding is toch niet het grote probleem hier?

probleem is dat hij zwart is en dat die zwarte de knecht is van de wijze blanke man, dat ligt met het oog op de geschiedenis een beetje gevoelig

en ja ik ken het argument, knecht is gewoon een leerling, eervol, blabla dit en dat niets mis mee, ik ken het, ik heb het al duizend keer gehoord maar ik kan me nog steeds best voorstellen dat dit een gevoelig dingetje is

al het andere dat voor- en tegenstanders er constant bij proberen te slepen is wmb bijzaak

moet hij daarom maar Delfts Blauw of Goudse Kaas?
nee wmb istie zwart maar hij hoeft geen knecht te zijn maar die kant ging Piet voor Gario en zijn sinterklaas = racisme campagne sowieso al op :)
En daar had werkelijk helemaal niemand een probleem mee. Sterker nog, in de (zeer populaire) serie De club van Sinterklaas zijn het juist de vele pieten die de ware helden zijn en is Sinterklaas een warrige, bijna demente, hulpbehoevende bijfiguur geworden. En ook daar had niemand bezwaar tegen.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 13:33:57 #119
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170902764
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 11:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het zijn feiten. Het is geen kwestie van geloof dat Schenkman Piet-me-knecht schiep en bekendheid gaf. Later bekend onder de naam zwarte piet
Dat zijn alternatieve feiten bedacht door domme negers die een geldfixatie hebben.
Zwarte Piet is véél ouder dan Schenkman en dat weet je dondersgoed, want de bewijzen daarvan zijn veelvuldig in de Zwarte Piet-discussie genoemd en gelinkt. Jij deed mee aan die discussie dus je moet het weten, of je leest het niet als het jou niet bevalt, net als die andere slavengraaiers die voortdurend hun kop in het zand steken of het proberen te overschreeuwen als er feiten naar voren komen die hun niet bevallen.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 13:36:10 #120
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170902819
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:07 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Hele lange schijnt het.
Maar het symbool daarvan is Zwarte Piet allang ontnomen :'(
  zaterdag 13 mei 2017 @ 13:40:58 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170902968
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 13:14 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Het IS ook een neger en ja, het IS kolonialistisch, maar dat maakt geen fuck uit. Het is niet alsof negers beschermd moeten worden tegen spot of karikaturen, want ze zijn geen beschermde diersoort of zo.
Zwarte Piet is in een groot deel van Nederland en voor de meeste Nederlanders geen neger. Alsof dat door-en-door racistische volk een neger in hun bloedeigen blanke huis binnen zou laten voor een kinderfeestje :')
pi_170903052
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:35 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:

[..]

Het is misschien wel het meest relevante voorbeeld om te vergelijken in deze tijd. Het zijn die dubbele standaarden waar ik mij aan stoor, de blanke man wordt verantwoordelijk gehouden voor de misdaden in het verleden, waar hier niemand iets mee te maken heeft. Daarbij zou 99% van Nederland in die tijd ook in armoede hebben geleefd en geen slaven hebben gehad, maar toch moet Nederland publiekelijk hun excuses aanbieden voor het slavernij verleden maar mogen andere groepen in de samenleving niet aangekeken worden voor de misdaden die hun land/geloofsgenoten nu nog begaan.

Mensen associëren zwarte piet met het slavernij verleden, ik (en velen anderen met mij) associëren bijvoorbeeld een hoofddoek met vrouwenonderdrukking en de radicale islam. Het slavernij verleden is een open discussie, en bij het dragen van een hoofddoek moet je op je tenen lopen anders ben je een racist. Slavernij is tevens niet iets van het verleden, er zijn nog genoeg landen die zich daar schuldig aan maken, en daar zijn bijna geen blanken bij betrokken. Maar toch zijn het altijd de blanken die hun verontschuldigingen dienen aan te bieden en zich daarom dienen aan te passen, over de huidige slavernij hoor je die mensen dan niet, zouden die mensen daar dan geen vervelende gevoelens bij krijgen vraag ik mij dan af?

Zoals al vaker gezegd, het gaat tegenwoordig niet meer om de inhoud van het debat, maar om wie het debat voert, en dat zie ik zelfs terug in discussie hier op FOK! waar sommigen altijd partij kiezen voor de kant welke niet de blanke man vertegenwoordigd.
_O_
pi_170903159
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 15:48 schreef ems. het volgende:

[..]

En als je dat wel hebt meegemaakt en desalniettemin van mening bent dat het aanstellerij is?

[..]

Voor mij persoonlijk is het ook helemaal niet relevant of het een neger is of niet. Ik associeer negers namelijk niet per definitie met slaven of andere negativiteit.

[..]

Vandaar dus de suggestie dat de mensen die het zwaar hebben door zwarte piet misschien met iemand gaan praten. Dat is natuurlijk niet gezond.

Verder vind ik "Ik heb er last van en jij kan het niet begrijpen" simpelweg geen argument. Ik heb ook van dingen last en verwacht niet dat de hele maatschappij zich maar even aanpast aan mijn persoonlijke voorkeuren zonder dat ik dat enigszins degelijk kan toelichten. "Ja maar ik voel dat zo" is lachwekkend.

[..]

Zeker, maar dan moet die kritiek wel ergens op gebaseerd zijn en de 'voornaamste' redenen die ik langs heb zien komen zijn vooral aanstellerij van de kleine man en racisme uit de hoek die meent tegen racisme te zijn.

En dan komen we (wederom) aan bij de beste oplossing: Vindt je piet stom? Vier het niet of verander hem. Maar ga niet van anderen verwachten dat zij datzelfde bekrompen beeld dan ook doorvoeren.

[..]

En de uitleg waarom dat aanstellerij is ook. Ken je google?
*O* Prima post, vooral het dikgedrukte.
pi_170903237
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:07 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het is ook een feit dat in het boekje van Schenkman Zwarte Piet niet als een 'mindere' van de Sint wordt getoond en beschreven. Op 1 van de plaatjes staat hij bv afgebeeld zittend op een paard (net als de Sint) en daarbij zelfs ook nog hoger dan de Sint.
Een knecht is altijd een "mindere' van de chef/baas/directeur/werkgever. Heel normaal.
Maar dat was mijn insteek niet

Dit wel

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 14:53 schreef Bluesdude het volgende:

Hij is vanaf het begin ( 1850 Schenkman) bedoeld als donker mens uit Afrika.

  zaterdag 13 mei 2017 @ 13:57:38 #125
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170903384
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 13:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Een knecht is altijd een "mindere' van de chef/baas/directeur/werkgever. Heel normaal.

De knecht is vaak de opvolger van de baas (soms ook schoonzoon). Dus geenszins minder in status. Je kunt alleen geen twee kapiteins op een schip hebben, dus is er een rang "minder".
pi_170904440
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 12:51 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Precies, wij zien hoe iets overkomt op anderen.
Als ze dat zelf zouden kunnen bepalen is het hek van de dam.
Dat moeten we niet willen in ons land.
Hoe je zelf iets opvat is altijd persoonlijk. Dat kan een ander niet voor jou bepalen. Alleen kan je een persoonlijke interpretatie waarbij datgene voor velerlei interpretaties vatbaar is niet opvatten als de enige ware interpretatie. Dan mag je verwachten dat er ook ruimte is voor acceptatie van die andere opvattingen. Die acceptatie ontbreekt echter bij de anti-Piet activisten. Hun wil moet en zal wet zijn. Dat is nogal aanmatigend en respectloos.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_170904520
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 13:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Een knecht is altijd een "mindere' van de chef/baas/directeur/werkgever. Heel normaal.
Maar dat was mijn insteek niet

Dit wel

Hij is vanaf het begin ( 1850 Schenkman) bedoeld als donker mens uit Afrika.
Oh? Dus jij beweert te weten wat Schenkman bedoelde? Dan kan je dat waarschijnlijk ook met een bron staven, of is het je persoonlijke opvatting?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_170909100
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 14:48 schreef Montagui het volgende:

[..]

Oh? Dus jij beweert te weten wat Schenkman bedoelde? Dan kan je dat waarschijnlijk ook met een bron staven, of is het je persoonlijke opvatting?
Boekjes van Schenkman zijn op het internet te vinden . Dat is de bron.
Waarom zou je ontkennen dat Schenkman een donker mens uit Afrika bedoelde?
Als hij uit India zou komen of uit Spanje, is dat beter voor een zeker standpunt ?

pi_170928014
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 18:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Boekjes van Schenkman zijn op het internet te vinden . Dat is de bron.
Waarom zou je ontkennen dat Schenkman een donker mens uit Afrika bedoelde?
Als hij uit India zou komen of uit Spanje, is dat beter voor een zeker standpunt ?

[ afbeelding ]
Wie of wat het personage moet voorstellen en ook waarom Schenkman een 'zwart' personage opvoerde in zijn Sinterklaasboek weet niemand. Wat we wel weten is dat Schenkman een afkeer had tegen de slavernij, een leraar en een kindervriend was.

Het komt mij daarom onlogisch voor dat hij dit zwarte personage als 'slaaf' zou hebben opgevoerd in zijn prentenboek. Maar het staat jou en de anti-Piet activisten vrij om dat wel zo te interpreteren. Ik geef jullie die ruimte. Geef jij mij ook de ruimte voor een andere interpretatie?

Laat elkaar in je waarde en laat blanke mensen zich zwart mogen schminken om een archetype (niet een neger) uit te beelden.

Disclaimer: Ik gebruik het woordje 'slaaf' omdat die interpretatie gegeven wordt door de anti-Piet activisten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_170930523
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 01:43 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wie of wat het personage moet voorstellen en ook waarom Schenkman een 'zwart' personage opvoerde in zijn Sinterklaasboek weet niemand. Wat we wel weten is dat Schenkman een afkeer had tegen de slavernij, een leraar en een kindervriend was.

Het komt mij daarom onlogisch voor dat hij dit zwarte personage als 'slaaf' zou hebben opgevoerd in zijn prentenboek. Maar het staat jou en de anti-Piet activisten vrij om dat wel zo te interpreteren. Ik geef jullie die ruimte. Geef jij mij ook de ruimte voor een andere interpretatie?

Ik denk ook dat Schenkman zijn karakter piet-me-knecht niet als slaaf heeft neergezet.
Verder heeft iedereen genoeg ruimte voor diverse interpretaties. Dat valt niet in te perken door een user op FOK !.
pi_172014257
Afgewezen:
quote:
Justitie hoeft geen strafzaken te beginnen over Zwarte Piet. Het gerechtshof in Amsterdam heeft een verzoek daartoe afgewezen. Stichting Nederland Wordt Beter wilde via de rechter vervolging afdwingen van diverse partijen die Zwarte Pieten laten zien, zoals omroep NTR, gemeenten waaronder Gouda en winkelbedrijven als Hema, Blokker en Albert Heijn.

Het Openbaar Ministerie (OM) had eerder al besloten niet tot vervolging over te gaan. Nederland Wordt Beter deed twee jaar geleden aangifte namens honderden mensen die de helper van Sinterklaas een discriminerend en beledigend stereotype vinden. Via een zogeheten artikel 12-procedure hoopten de activisten het OM alsnog tot actie te dwingen, maar het hof gaat daar dus niet in mee.

De rechters oordelen dat de aangifte zo algemeen is geformuleerd dat er geen strafbare feiten uit afgeleid kunnen worden. Zo luidde een van de klachten dat tijdens de Sinterklaasintocht van 2014 in Gouda „personen aanwezig waren die waren uitgedost als Zwarte Piet.” Maar de aangifte laat in het midden waaruit die uitdossing bestond en waarom deze strafbaar zou zijn, aldus het hof in het woensdag gepubliceerde arrest.

Verder wijst het gerechtshof erop dat de maatschappelijke discussie over Zwarte Piet en zijn uiterlijk nog volop gaande is en „ernaar neigt Zwarte Piet te ontdoen van stereotyperingen die als kwetsend kunnen worden ervaren.” De rechters laten wel ruimte voor eventuele toekomstige zaken. Als de discussie „voldoende is uitgekristalliseerd kunnen er omstandigheden zijn „waarin gedragingen als die waartegen klagers opkomen een strafbaar karakter kunnen hebben.”

Advocaat Willem Jebbink noemt dat laatste een „belangrijke opsteker voor iedereen die strijdt voor een niet-stereotyperende en voor velen pijnlijke invulling van het Sinterklaasfeest.” Hij en zijn cliënten betreuren de uitspraak echter wel. Ze overwegen een gang naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens of het VN-comité tegen rassendiscriminatie. Jerry Afriyie van Nederland Wordt Beter: „Nederland ziet zwarte mensen anno 2017 nog steeds als een karikatuur.”
pi_172014734
Oftewel: de strijd gaat door en is weer verhard.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_172032977
De uitspraak:

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:GHAMS:2017:2478

Waarbij met name opvalt dat de klagers niet duidelijk hebben kunnen maken waarom er strafbare feiten zijn gepleegd. Verder valt op dat er een 'opening' wordt gelaten naar de toekomst m.b.t. het maatschappelijk debat.

Maar als ik kijk naar het gestelde door het OM:
quote:
Het Openbaar Ministerie heeft zich op het standpunt gesteld dat vervolging wegens groepsbelediging (137c Sr), aanzetten tot discriminatie (137d Sr), beroepsmatige discriminatie (429quater Sr) of individuele belediging (266 Sr) niet haalbaar is. Het heeft er daarbij onder meer op gewezen dat uit de gevoerde discussies in de samenleving naar voren komt dat er zowel positieve als negatieve betekenissen worden toegekend aan ‘Zwarte Piet’. De gedachte dat ‘Zwarte Piet’ negatief stereotyperende kenmerken heeft is geen gemeengoed. In verband daarmee zal niet kunnen worden bewezen dat een verdachte met het uitbeelden en het gebruik van ‘Zwarte Piet’ zich opzettelijk beledigend heeft uitgelaten over een groep mensen wegen hun ras. Ook zal de artistieke context, waaronder begrepen de historische en culturele context, het beledigende karakter aan het gebruik van ‘Zwarte Piet’ ontnemen; er is geen sprake van onnodige en disproportionele grievendheid. De omstandigheid dat het VN-comité aanbevelingen heeft gedaan inzake ‘Zwarte Piet’, betekent, aldus het Openbaar Ministerie, niet zonder meer dat de figuur van ‘Zwarte Piet’ wel strafbaar is.
Dan lijkt me vooralsnog een aanpassing (of het verdwijnen) van Zwarte Piet voorlopig juridisch niet haalbaar.

Next step....
quote:
We bestuderen de mogelijkheden om de zaak aan het Europees hof voor de rechten van de mens of aan het VN-comité...
https://twitter.com/TheRebelThePoet/status/880111714049470464
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172033364
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 23:55 schreef Montagui het volgende:
De uitspraak:

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:GHAMS:2017:2478

Waarbij met name opvalt dat de klagers niet duidelijk hebben kunnen maken waarom er strafbare feiten zijn gepleegd. Verder valt op dat er een 'opening' wordt gelaten naar de toekomst m.b.t. het maatschappelijk debat.

Maar als ik kijk naar het gestelde door het OM:

[..]

Dan lijkt me vooralsnog een aanpassing (of het verdwijnen) van Zwarte Piet voorlopig juridisch niet haalbaar.

Next step....

[..]

https://twitter.com/TheRebelThePoet/status/880111714049470464
Ik vond het jammer dat er niet meer inhoudelijk op in is gegaan. Ik krijg nu een beetje het idee dat het beklag is afgewezen omdat klagers hun huiswerk niet goed (genoeg) hebben gedaan. Daardoor weten we eigenlijk nog niets.

Dit was nog wel interessant:
quote:
Het maatschappelijke debat over de (on)wenselijkheid van ‘Zwarte Piet’ is in beweging en neigt ernaar ‘Zwarte Piet’ te ontdoen van stereotyperingen die als kwetsend kunnen worden ervaren door groepen in de samenleving.

Niet kan worden gezegd dat de af- en uitbeeldingen van ‘Zwarte Piet’ – op een wijze waarop klagers kennelijk het oog hebben – niet worden beschermd door de vrijheid van meningsuiting in ruime zin. De historische en culturele context en de artistieke expressie van ‘Zwarte Piet’ ontnemen vooralsnog de strafbaarheid van die af- en uitbeeldingen. Niet kan worden gezegd dat die af- en uitbeeldingen – zonder meer – onnodig grievend zijn.

Een en ander laat onverlet dat als de maatschappelijke discussie over ‘Zwarte Piet’ voldoende is uitgekristalliseerd er omstandigheden kunnen zijn waarin gedragingen als die waartegen klagers opkomen een strafbaar karakter kunnen hebben.
pi_172033548
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:13 schreef Physsic het volgende:

Ik vond het jammer dat er niet meer inhoudelijk op in is gegaan. Ik krijg nu een beetje het idee dat het beklag is afgewezen omdat klagers hun huiswerk niet goed (genoeg) hebben gedaan. Daardoor weten we eigenlijk nog niets.

Dit was nog wel interessant:

Klopt. Als een dergelijke activist (na al die jaren) al niet duidelijker kan zijn m.b.t. zijn aanklacht dan lijkt me dat hij nog ver weg is van het ontnemen van de strafbaarheid van af- en uitbeeldingen van Zwarte Piet in het kader van historische en culturele context en daarbij uiteraard ook in aanmerking nemend de artistieke expressie die gewaarborgd wordt door artikel 1 van de Grondwet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  User die overal opduikt 2022 donderdag 29 juni 2017 @ 00:26:22 #136
186611 Haags
pi_172033591
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 23:55 schreef Montagui het volgende:
De uitspraak:

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:GHAMS:2017:2478

Waarbij met name opvalt dat de klagers niet duidelijk hebben kunnen maken waarom er strafbare feiten zijn gepleegd. Verder valt op dat er een 'opening' wordt gelaten naar de toekomst m.b.t. het maatschappelijk debat.

Maar als ik kijk naar het gestelde door het OM:

[..]

Dan lijkt me vooralsnog een aanpassing (of het verdwijnen) van Zwarte Piet voorlopig juridisch niet haalbaar.

Next step....

[..]

https://twitter.com/TheRebelThePoet/status/880111714049470464
Mooi zo _O_ weg met de klagers. :) :W
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 29 juni 2017 @ 00:38:23 #137
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172033752
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:26 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Mooi zo _O_ weg met de klagers. :) :W
For now. Dit voelt voor mij als een dubbeltje wat over een paar jaar zomaar op de andere kant kan vallen.

Dan is het: "hallo de-facto staats opgelegd cultuurmandaat"
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 29 juni 2017 @ 00:40:35 #138
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172033770
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2017 23:55 schreef Montagui het volgende:
De uitspraak:

https://uitspraken.rechts(...)I:NL:GHAMS:2017:2478

Waarbij met name opvalt dat de klagers niet duidelijk hebben kunnen maken waarom er strafbare feiten zijn gepleegd. Verder valt op dat er een 'opening' wordt gelaten naar de toekomst m.b.t. het maatschappelijk debat.

Maar als ik kijk naar het gestelde door het OM:

[..]

Dan lijkt me vooralsnog een aanpassing (of het verdwijnen) van Zwarte Piet voorlopig juridisch niet haalbaar.

Next step....

[..]

https://twitter.com/TheRebelThePoet/status/880111714049470464
Volgens mij is die 'opening' bedoeld om het wel mogelijk te maken personen of bedrijven aan te klagen die de figuur zwarte piet juist wél gebruiken om te discrimineren of opzettelijke groepsbelediging te plegen (een bepaling die wat mij betreft geschrapt moet worden).

De hypothetische situatie wordt geschetst dat het gemeenschappelijk gemeengoed is dat zwarte piet puur en alleen als provocatie gebruikt kan worden, in die situatie zou de figuur dan strafbaar kunnen zijn. Een beetje zoals een hakenkruis nu, als iemand dat op bijvoorbeeld een synagoge schildert is het heel moeilijk om dan te beargumenteren dat zo'n hakenkruis niet bedoeld is als belediging of provocatie.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  donderdag 29 juni 2017 @ 00:42:58 #139
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172033787
quote:
15s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:38 schreef SpecialK het volgende:

[..]

For now. Dit voelt voor mij als een dubbeltje wat over een paar jaar zomaar op de andere kant kan vallen.

Dan is het: "hallo de-facto staats opgelegd cultuurmandaat"
Valt mee, het OM herkent de figuur als een culturele en artistieke uiting, met historische context. Die historische context verandert niet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172033833
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:23 schreef Montagui het volgende:

[..]

Klopt. Als een dergelijke activist (na al die jaren) al niet duidelijker kan zijn m.b.t. zijn aanklacht dan lijkt me dat hij nog ver weg is van het ontnemen van de strafbaarheid van af- en uitbeeldingen van Zwarte Piet in het kader van historische en culturele context en daarbij uiteraard ook in aanmerking nemend de artistieke expressie die gewaarborgd wordt door artikel 1 van de Grondwet.
Hoe ver reikt de 'invloed' van het VN-comité? Van het EHRM verwacht ik niet zoveel bijzonders, maar van het VN-comité weet ik dat niet zo goed..
  donderdag 29 juni 2017 @ 00:48:08 #141
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172033847
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:46 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoe ver reikt de 'invloed' van het VN-comité?
Papieren tijger.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172033892
quote:
2s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:40 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Volgens mij is die 'opening' bedoeld om het wel mogelijk te maken personen of bedrijven aan te klagen die de figuur zwarte piet juist wél gebruiken om te discrimineren of opzettelijke groepsbelediging te plegen (een bepaling die wat mij betreft geschrapt moet worden).
Zou kunnen, en dan ook terecht. Alhoewel ik nog niet dergelijke mogelijke uitingen tot bewuste discriminatie heb gezien. Maar het kan maar vast gezegd zijn..
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172033913
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:46 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoe ver reikt de 'invloed' van het VN-comité? Van het EHRM verwacht ik niet zoveel bijzonders, maar van het VN-comité weet ik dat niet zo goed..
Het VN comité heeft zich als gediskwalificeerd via Verene Shepherd.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 29 juni 2017 @ 01:07:36 #144
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172034043
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zou kunnen, en dan ook terecht. Alhoewel ik nog niet dergelijke mogelijke uitingen tot bewuste discriminatie heb gezien. Maar het kan maar vast gezegd zijn..
Ik ook niet, maar het OM kan niets uitsluiten natuurlijk.

Voor zover ik kan zien is dit toch vrij klare taal hoor. De aanklagers gaan compleet met lege handen naar huis.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172034129
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 07:52 schreef KreKkeR het volgende:
"Wat Nederlanders in hun vrije tijd doen met Zwarte Piet is hun eigen zaak", stelt de woordvoerder van de stichting Jerry Afriyie. "Maar in openbare ruimten willen wij niet geconfronteerd worden met dat racistische stereotype beeld dat herinnert aan het slavernijverleden."
Ik weet niet, maar zou het niet gewoon eens een ideetje zijn om die zeurpieten eens aan den lijve te laten ondervinden hoe dat slavernijverleden was?

Ik denk dat ze daarna met hangende pootjes terugkomen smeken of we aub willen stoppen daarmee en doe zwarte piet aub maar weer terug.

Man man man.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_172035063
quote:
2s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:42 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Valt mee, het OM herkent de figuur als een culturele en artistieke uiting, met historische context. Die historische context verandert niet.
Nee, maar als op den duur bijna niemand Sinterklaas meer met Zwarte Piet viert, en jij doet dat wel omdat je negers dom en vies vindt, dan komt die culturele context wel op de achtergrond.
pi_172035896
Samenvatting van 50 jaar zwartepietdiscussie:

A: Ik vind dat kwetsend!
B: Niet!
  donderdag 29 juni 2017 @ 09:11:23 #148
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_172035935
Jawel, de Pietenkneuzenkermis is weer begonnen.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
pi_172036303
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:26 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

Mooi zo _O_ weg met de klagers. :) :W
Inderdaad puur leedvermaak, de sukkels. oO/ oO/ oO/ oO/ oO/ oO/ oO/ oO/ 8}
pi_172038136
quote:
1s.gif Op donderdag 29 juni 2017 09:09 schreef Jigzoz het volgende:
Samenvatting van 50 jaar zwartepietdiscussie:

A: Ik vind dat kwetsend!
B: Niet!
Eerder:

A: Ik vind dat kwetsend!
B: Dat kan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172308261
Independence Day is ook racisme 8}
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator zondag 9 juli 2017 @ 23:27:28 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172308340
nee :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_172309377

Oikofoben :) Hij bracht toen al een aantal sterke punten naar voren.
  maandag 10 juli 2017 @ 02:24:08 #154
117098 Hathor
Effe niet
pi_172309926
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2017 23:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Independence Day is ook racisme 8}
Ik schat dat dit een gezamenlijk iq heeft van 25.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_172310268
Sinterklaas is Unesco cultureel erfgoed, hoe meer bevestigt wil je dit hebben.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_172310283
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 00:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zou kunnen, en dan ook terecht. Alhoewel ik nog niet dergelijke mogelijke uitingen tot bewuste discriminatie heb gezien. Maar het kan maar vast gezegd zijn..
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juni 2017 09:32 schreef Elzies het volgende:

[..]

Inderdaad puur leedvermaak, de sukkels. oO/ oO/ oO/ oO/ oO/ oO/ oO/ oO/ 8}
Tsja.
pi_172341641
Anti-Zwarte Piet-activist moet schadevergoeding aan agent betalen

Anti-Zwarte Piet-activist Jerry Afriyie moet een schadevergoeding van 500 euro betalen aan een politieagent die hem arresteerde. Ook heeft hij een voorwaardelijke boete van 500 euro gekregen. Hij was vrijgesproken door de rechtbank, maar het gerechtshof in Den Haag heeft hem nu toch veroordeeld.



Afriyie protesteerde tegen Zwarte Piet bij de landelijke Sinterklaasintocht in Gouda, in 2014. Hij stond samen met andere demonstranten op een plek waar dat niet mocht. De politie vond de situatie onveilig en greep daarom in. Er werden negentig mensen opgepakt, voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.

Tijdens de arrestatie verzette Afriyie zich, maar volgens de rechtbank was niet bewezen dat hij daarbij een agent verwondde. Het hof komt nu tot een andere conclusie.
http://nos.nl/artikel/218(...)n-agent-betalen.html
oO/

[ Bericht 9% gewijzigd door voetbalmanager2 op 11-07-2017 14:48:38 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_172341676
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 14:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Anti-Zwarte Piet-activist moet schadevergoeding aan agent betalen

Anti-Zwarte Piet-activist Jerry Afriyie moet een schadevergoeding van 500 euro betalen aan een politieagent die hem arresteerde. Ook heeft hij een voorwaardelijke boete van 500 euro gekregen. Hij was vrijgesproken door de rechtbank, maar het gerechtshof in Den Haag heeft hem nu toch veroordeeld.

Afriyie protesteerde tegen Zwarte Piet bij de landelijke Sinterklaasintocht in Gouda, in 2014. Hij stond samen met andere demonstranten op een plek waar dat niet mocht. De politie vond de situatie onveilig en greep daarom in. Er werden negentig mensen opgepakt, voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.

Tijdens de arrestatie verzette Afriyie zich, maar volgens de rechtbank was niet bewezen dat hij daarbij een agent verwondde. Het hof komt nu tot een andere conclusie.
http://nos.nl/artikel/218(...)n-agent-betalen.html
oO/
'er zijn dus ook nog rechters met verstand....
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_172341751
Dat was me wat in 2014.
Die groep weigerde om weg te gaan, verzette zich hevig en toen ze, geheel volgens hun hoop, opgepakt werden, zouden ze wel even de burgemeester en de dienstdoende agenten veroordeeld krijgen.

Het was volgens hun machtmisbruik, institutioneel racisme en geweldsmisbruik.

Nu na bijna 3 jaar, zijn er geen rechtzaken geweest tegen het gezag en is hun leider in hoger beroep veroordeeld voor geweld tegen het gezag. _O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 11 juli 2017 @ 14:51:48 #160
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172341895
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 14:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dat was me wat in 2014.
Die groep weigerde om weg te gaan, verzette zich hevig en toen ze, geheel volgens hun hoop, opgepakt werden, zouden ze wel even de burgemeester en de dienstdoende agenten veroordeeld krijgen.

Het was volgens hun machtmisbruik, institutioneel racisme en geweldsmisbruik.

Nu na bijna 3 jaar, zijn er geen rechtzaken geweest tegen het gezag en is hun leider in hoger beroep veroordeeld voor geweld tegen het gezag. _O-
Allemaal racisme man. Allemaal! Wat ik je brom!!

:D
Goed voor dit stuk verrot.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_172341965
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 14:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Anti-Zwarte Piet-activist moet schadevergoeding aan agent betalen

Anti-Zwarte Piet-activist Jerry Afriyie moet een schadevergoeding van 500 euro betalen aan een politieagent die hem arresteerde. Ook heeft hij een voorwaardelijke boete van 500 euro gekregen. Hij was vrijgesproken door de rechtbank, maar het gerechtshof in Den Haag heeft hem nu toch veroordeeld.

[ link | afbeelding ]

Afriyie protesteerde tegen Zwarte Piet bij de landelijke Sinterklaasintocht in Gouda, in 2014. Hij stond samen met andere demonstranten op een plek waar dat niet mocht. De politie vond de situatie onveilig en greep daarom in. Er werden negentig mensen opgepakt, voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.

Tijdens de arrestatie verzette Afriyie zich, maar volgens de rechtbank was niet bewezen dat hij daarbij een agent verwondde. Het hof komt nu tot een andere conclusie.
http://nos.nl/artikel/218(...)n-agent-betalen.html
oO/
Gerechtigheid _O_
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  dinsdag 11 juli 2017 @ 15:01:34 #162
8369 speknek
Another day another slay
pi_172342165
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 05:21 schreef raptorix het volgende:
Sinterklaas is Unesco cultureel erfgoed, hoe meer bevestigt wil je dit hebben.
Nee.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_172342788
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 15:01 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee.
Inderdaad.

Een onschuldig kinderfeest wordt de das om gedaan door een kleine etnische groep. Ook wel genaamd zeurpieten.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_172343750
Hij is inmiddels aan het bedelen voor de kosten van de rechtszaak, en gaat in cassatie desnoods tot aan het Europees hof.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172343835
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 05:21 schreef raptorix het volgende:
Sinterklaas is Unesco cultureel erfgoed, hoe meer bevestigt wil je dit hebben.
Werkwoordspelling is ook cultureel erfgoed.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 16:17:46 #166
168739 Red_85
'echt wel'
pi_172343858
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 16:13 schreef Montagui het volgende:
Hij is inmiddels aan het bedelen voor de kosten van de rechtszaak, en gaat in cassatie desnoods tot aan het Europees hof.
Chronische jankmuil is gonna chronische jankmuil.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 11 juli 2017 @ 16:27:13 #167
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_172344080
Ik zou hem een taakstraf geven. Uit te voeren in de weken voor 5 December...
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_172344159
En die voorwaardelijke boete, daarvan weten we allemaal dat 'ie snel zal volgen.
November komt snel dichterbij en Afriyie zal dan wel voor de 5e maal op rij de intocht gaan verstieren.
Goede kans dat hij weer opgepakt zal worden en zijn voorwaarden zal schenden. Dan mag hij weer gaan bedelen om zijn straf af te betalen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 11 juli 2017 @ 16:47:40 #169
186611 Haags
pi_172344495
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 14:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Anti-Zwarte Piet-activist moet schadevergoeding aan agent betalen

Anti-Zwarte Piet-activist Jerry Afriyie moet een schadevergoeding van 500 euro betalen aan een politieagent die hem arresteerde. Ook heeft hij een voorwaardelijke boete van 500 euro gekregen. Hij was vrijgesproken door de rechtbank, maar het gerechtshof in Den Haag heeft hem nu toch veroordeeld.

[ link | afbeelding ]

Afriyie protesteerde tegen Zwarte Piet bij de landelijke Sinterklaasintocht in Gouda, in 2014. Hij stond samen met andere demonstranten op een plek waar dat niet mocht. De politie vond de situatie onveilig en greep daarom in. Er werden negentig mensen opgepakt, voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.

Tijdens de arrestatie verzette Afriyie zich, maar volgens de rechtbank was niet bewezen dat hij daarbij een agent verwondde. Het hof komt nu tot een andere conclusie.
http://nos.nl/artikel/218(...)n-agent-betalen.html
oO/
Lekkah! Nu al die andere zeikerts nog.
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 11 juli 2017 @ 16:54:47 #170
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_172344648
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 16:27 schreef LXIV het volgende:
Ik zou hem een taakstraf geven. Uit te voeren in de weken voor 5 December...
Verplicht Zwarte Piet spelen voor de kindertjes?
wooblabalurg
pi_172344719
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 16:54 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Verplicht Zwarte Piet spelen voor de kindertjes?
Als Sylvana het kan, dan kan Jerry het ook:

Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_172344737
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 16:27 schreef LXIV het volgende:
Ik zou hem een taakstraf geven. Uit te voeren in de weken voor 5 December...
Schoorstenen reinigen?
Conscience do cost.
pi_172345001
Eerste aanleg
quote:
Van psychische overmacht is sprake bij een van buiten komende drang waaraan de verdachte redelijkerwijze geen weerstand kan en ook niet behoeft te bieden. Onder omstandigheden kan het feit dat een verdachte zichzelf heeft gebracht in de situatie waarin die drang op hem is uitgeoefend, in de weg staan aan het slagen van het beroep op psychische overmacht.

Verdachte heeft over zijn aanhouding verklaard dat hij uit het niets, zonder waarschuwing vooraf of reden, door iemand van achteren werd aangevallen. Daarbij werd hij beetgepakt, uit de groep getrokken en kreeg hij een hand om zijn nek. Naar eigen zeggen heeft hij geprobeerd zichzelf te bevrijden omdat zijn nek werd dichtgeknepen en heeft hij gedacht dat hij dood ging. Voorts zou hij geen adem hebben gekregen omdat de politieambtenaren doorgingen met het dichtknijpen van zijn nek.

De rechtbank acht de verklaring van verdachte omtrent de wijze waarop hij zijn aanhouding heeft beleefd aannemelijk, nu deze voor een belangrijk deel steun vindt in de camerabeelden, waarop verdachte een paniekerige indruk maakt en een paar keer roept dat hij niet kan ademen, terwijl door de politieambtenaren het nodige geweld wordt gebruikt om verdachte onder bedwang te krijgen. De rechtbank betrekt bij haar oordeel op dit punt ook hetgeen hiervoor is weergegeven waar het gaat om de aanhouding van verdachte en met name het niet noodzakelijk geachte onverhoedse fysieke karakter van de aanhouding, waarvan de inzet - gelet op de op dat moment bestaande omstandigheden - onnodig fors was.

De daarop volgende verzetreactie van verdachte heeft verdere inzet van op zichzelf niet ongeoorloofd geweld door de politie veroorzaakt, waardoor de situatie vervolgens (verder) is geëscaleerd. Gelet op het voorgaande acht de rechtbank aannemelijk dat de wilsvrijheid van verdachte, op het moment dat [politieambtenaar 1] zich met de aanhouding ging bemoeien, reeds was aangetast door van buiten hem komende krachten en dat hij deze psychische drang redelijkerwijs niet behoefde te weerstaan. Het feit dat verdachte zelf naar de Markt in Gouda is gegaan en daar heeft gedemonstreerd wil niet zeggen dat hij redelijkerwijs had kunnen en moeten verwachten dat hij zich hierdoor in deze situatie zou brengen.

Op grond van het voorgaande acht de rechtbank het aannemelijk dat verdachte de hem ten laste gelegde handelingen heeft gepleegd vanuit een wezenlijke en buitengewone psychische druk, die heeft geleid tot angst en een paniekreactie. In die situatie is het handelen van verdachte voorts niet disproportioneel te noemen. De rechtbank is daarom van oordeel dat de verdachte ten aanzien van de onder 1 en 2 bewezen verklaarde feiten niet strafbaar is en dat verdachte daarom dient te worden ontslagen van alle rechtsvervolging.
Hoger beroep:
quote:
... Gelet op de wijze waarop de groep op dat moment ingehaakt stond en hetgeen de getuige A heeft verklaard over de vooraf gemaakte afspraak, acht het hof niet aannemelijk dat de groep gevolg gaf aan die aanwijzing en/of zich vrijwillig van de Markt zou (laten) verwijderen. De verdachte heeft daarover zelf ter terechtzitting in eerste aanleg ook verklaard dat de agenten zeiden dat ze weg moesten gaan, dat de groep vroeg: “waarom” en in gesprek wilde gaan. Daaruit blijkt reeds dat de groep niet voornemens was (onmiddellijk) gevolg te geven aan de aanwijzingen van de politie.

Onder de hiervoor weergegeven omstandigheden is het hof van oordeel dat van de politie niet kon werden gevergd om van een minder zwaar middel gebruik te maken, zodat met de beslissing om tot aanhouding over te gaan op het beginsel van subsidiariteit geen inbreuk is gemaakt. Het betreffende verweer wordt derhalve verworpen.

De verdediging heeft betoogd dat de verdachte dient te worden ontslagen van alle rechtsvervolging, nu hem een beroep op (psychische) overmacht toekomt. In dat verband heeft de verdediging aangevoerd dat het handelen van de verdachte uitsluitend is veroorzaakt door een van buiten komende (psychische) drang, nu er een nekklem op hem bij de aanhouding werd toegepast.

De verdediging heeft dit beroep op (psychische) overmacht nader onderbouwd met de stelling dat de verdachte geen adem meer kon halen en in paniek raakte omdat hij dacht te zullen stikken.

Het hof stelt voorop dat van een schulduitsluitingsgrond in de vorm van psychische overmacht sprake kan zijn indien zich een van buiten komende drang voordoet, waaraan de verdachte redelijkerwijze geen weerstand kan en behoeft te bieden.
Aangenomen dat de verdachte op enig door hem niet nader aangeduid moment gedurende zijn aanhouding ademnood ervoer en daarvan in paniek raakte is dat onvoldoende voor de stelling dat de bewezenverklaarde wederspannigheid, bestaande in een aantal gedragingen die zich los van elkaar voordeden, hem in het geheel niet kan worden toegerekend.
Het beroep op (psychische) overmacht wordt dan ook als onvoldoende gemotiveerd verworpen.

Er is ook overigens geen omstandigheid aannemelijk geworden die de strafbaarheid van de verdachte uitsluit. De verdachte is dus strafbaar.
Ik begrijp niet zo goed met welk doel hij in hoger beroep is gegaan.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 17:20:16 #174
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_172345088
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 16:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Als Sylvana het kan, dan kan Jerry het ook:

[ link | afbeelding ]
Gebruik je Sylvana vaker als graadmeter?
wooblabalurg
  dinsdag 11 juli 2017 @ 17:21:21 #175
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_172345107
Met dit soort forcerende maatregelen bereik je enkel het tegenovergestelde.
Fade to Black
  dinsdag 11 juli 2017 @ 17:21:39 #176
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_172345111
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 16:59 schreef ems. het volgende:

[..]

Schoorstenen reinigen?
Dat is toch niet realistisch. Dan zou hij daarna nog bij de Ici Paris en de Siebel moeten werken.
wooblabalurg
pi_172345169
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:21 schreef Achterhoker het volgende:
Met dit soort forcerende maatregelen bereik je enkel het tegenovergestelde.
Hij heeft iets gedaan waar wij ook voor gestraft worden.
pi_172345263
Door Sylvana en consorten ben ik pas gaan nadenken over kleur en hoe mensen over mij denken. Waarom creert men dat denken?
pi_172345471
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:28 schreef Jaroon het volgende:
Door Sylvana en consorten ben ik pas gaan nadenken over kleur en hoe mensen over mij denken. Waarom creert men dat denken?
Dit ervaar ik ook, ik heb in mijn leven mij nooit anders gevoeld door mijn huidskleur. Sylvana en haar volgers creeren polarisatie door onze verschillen te benadrukken en mensen in hokjes te plaatsen.

En veel van de donkere mensen in mijn familie en vriendenkring vinden het anti-zwarte piet standpunt je reinste onzin. Ben het beu dat deze volksmenners claimen voor de "donkere Nederlanders" te spreken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Luckyseven op 11-07-2017 17:46:38 ]
pi_172345500
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:37 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Dit ervaar ik ook, ik heb in mijn leven mij nooit anders gevoeld door mijn huidskleur. Sylvana en haar volgers creeren polarisatie door onze verschillen te benadrukken en mensen in hokjes te plaatsen.

En veel van de donkere mensen in mijn familie en vriendenkring vinden het anti-zwarte piet standpunt je reinste onzin. Ben het beu dat deze volksmenners claimen voor de "donkere Nederlanders" spreken.
Ja.bij mij in de familie ook. Ik ben zelf blank trouwens. Het vernielt zoveel.
pi_172345653


[ Bericht 100% gewijzigd door Luckyseven op 11-07-2017 17:46:22 ]
pi_172345741
quote:
5s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:20 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Gebruik je Sylvana vaker als graadmeter?
Als een nog grotere tegenstander van zwarte Piet als hem verkleed kan gaan dan kan ook jerry best een page pakje aandoen.
Iemand aanwijzen die zp geweldig vind en dan beweren dat Jerry daarom ook best kinderen kan vermaken is niet zo'n goede vergelijking.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_172345775
Sylvana is een beetje mislukt op mediagebied en wil graag meer aandacht. Er zit geen gedachte achter.
pi_172345786
Ik draaf soms wat door. Mijn excuses daarvoor.
pi_172345791
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:38 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ja.bij mij in de familie ook. Ik ben zelf blank trouwens. Het vernielt zoveel.
Sinterklaas is vele decennia lang een groot volksfeest geweest. Voor 99% zou dat het nog zijn als er niet een klein clubje jaar in jaar uit probeert het feest in een kwaad daglicht te plaatsen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_172345799
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Sinterklaas is vele decennia lang een groot volksfeest geweest. Voor 99% zou dat het nog zijn als er niet een klein clubje jaar in jaar uit probeert het feest in een kwaad daglicht te plaatsen.
En dat is pas sinds kort.
pi_172347139
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Sinterklaas is vele decennia lang een groot volksfeest geweest. Voor 99% zou dat het nog zijn als er niet een klein clubje jaar in jaar uit probeert het feest in een kwaad daglicht te plaatsen.
Niet alleen te plaatsen, maar ook veranderingen aanbrengt zonder de toestemming van de meerderheid van de bevolking die het feest gewoon in zijn huidige vorm wil behouden. Heel democratisch ook weer. Het is een klein elitair groepje die weer eens gaat bepalen wat wel en niet mag, of wat wel en niet goed is en dat oplegt aan anderen. Het is ook alleen die kant die je vaak krijgt te zien in de media. Het wordt uiteindelijk een zelfvervullende voorspelling.
pi_172347978
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:37 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Dit ervaar ik ook, ik heb in mijn leven mij nooit anders gevoeld door mijn huidskleur. Sylvana en haar volgers creeren polarisatie door onze verschillen te benadrukken en mensen in hokjes te plaatsen.

En veel van de donkere mensen in mijn familie en vriendenkring vinden het anti-zwarte piet standpunt je reinste onzin. Ben het beu dat deze volksmenners claimen voor de "donkere Nederlanders" te spreken.
Lijkt me een vervelende ervaring.
pi_172351277
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 17:37 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Dit ervaar ik ook, ik heb in mijn leven mij nooit anders gevoeld door mijn huidskleur.
Ben je niet zo blank ? En je hebt nooit iets gemerkt dat blanke mensen wel eens anders reageren op jou en anderen niet zo blank ?
Dan zit je flink in denial.
  dinsdag 11 juli 2017 @ 21:30:10 #190
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172351372
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 21:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ben je niet zo blank ? En je hebt nooit iets gemerkt dat blanke mensen wel eens anders reageren op jou en anderen niet zo blank ?
Dan zit je flink in denial.
Lekker oordelen _O-.

Oh, en het is 'wit'.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172351993
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 21:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ben je niet zo blank ? En je hebt nooit iets gemerkt dat blanke mensen wel eens anders reageren op jou en anderen niet zo blank ?
Dan zit je flink in denial.
Jankzak.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_172352615
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 21:51 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Jankzak.
Jij jankt dat ik een mening heb die je niet aanstaat en ook niet begrijpt.
Probeer eens normaal te argumenteren ....
pi_172355402
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 22:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij jankt dat ik een mening heb die je niet aanstaat en ook niet begrijpt.
Probeer eens normaal te argumenteren ....
Lighten up een beetje. Er zou nou eenmaal een heleboel blanken die niet denken in kleuren, net zoals er ook een heleboel niet blanken zijn die ook niet in kleuren denken.

Verdomme. Dat hele blank/donker, wit/zwart, en wat voor benamingen dan ook hangt me onderhand flink de keel uit. Ik ben mens! Ik ben licht gepigmenteerd, een ander is donker gepigmenteerd, BOEIE!

Jij, Sylvana, SJW's, de anti-Pieten, BLM, DENK....jullie focussen je JUIST constant op DAT verschil in kleur. Jullie polariseren daarmee én verpesten daarmee een samenleving waarin iedereen GELIJK is. Waarin iedereen kan zeggen wat hij wil (buiten excessen) zonder dat men op tenen hoeft te lopen om niemand te kwetsen. Je gekwetst voelen is subjectief en kan lullig zijn voor die persoon, maar de meerderheid zal zich in dezelfde situatie niet gekwetst voelen maar bv de schouder ophalen.

Mensen met een kleurtje worden niet zo 'gepest' als veel kinderen op een lager school. Dáár maak je wat mee. Een olifantenhuid kweken is daarbij een pré, maar hoeft niet. De realiteit leert echter dat er nou eenmaal mensen zijn die wat uitgesprokener zijn en daarmee mensen kwetsen. Heeft in de meeste gevallen niets met huidskleur te maken. Kán wel, omdat het EEN kenmerk is van iemand, net zoals rood haar, een haakneus, klein zijn, dik zijn, etc.

En ja, er zijn racisten.....en die zijn er in black and white. Maar de meerderheid wil gewoon in rust samenleven.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_172355470
Ben ik wel mee eens. Degenen die onderscheid maken in huidskleur zijn juist de tegenstanders van ZP!

[ Bericht 0% gewijzigd door RobbieRonald op 12-07-2017 00:15:33 ]
pi_172355633
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 00:05 schreef Montagui het volgende:

Jij, Sylvana, SJW's, de anti-Pieten, BLM, DENK....jullie focussen je JUIST constant op DAT verschil in kleur. Jullie polariseren daarmee én verpesten daarmee een samenleving waarin iedereen GELIJK is.
Je overdrijft...... met "constant" . Ik reageer op iemand die het over zijn huidskleur had.
Dit hele topic gaat over huidskleur . Dat is altijd met zwartepiettopics.
Als jij dit topic ingaat dan weet je dan ook
En flikker jij mooi op met je verwijt dat ik een samenleving verpest. Kijk naar je eigen intolerantie eerst

quote:
En ja, er zijn racisten.....en die zijn er in black and white. Maar de meerderheid wil gewoon in rust samenleven.
Gelukkig maar dat mensen mensen zijn. En in rust willen samenleven.

Desalniettemin is de mens niet perfect en dat mensen met een afwijkende etnische afkomst anders worden behandeld soms tot vaker is een menselijk falen. Van alle tijden, van alle culturen.
Zo GELIJK is deze samenleving niet. Het is ook een onmogelijkheid.
Maar kennelijk doe jij heel hard je best dat niet te willen weten . Tjaaa dat heet verdringing
pi_172355892
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 00:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je overdrijft...... met "constant" . Ik reageer op iemand die het over zijn huidskleur had.
Dit hele topic gaat over huidskleur . Dat is altijd met zwartepiettopics.
Als jij dit topic ingaat dan weet je dan ook
Nee, ik overdrijf niet...in veel topics die met huidskleur te maken hebben val jij mensen aan omdat jij meent dat die mensen vallen over 'kleur'. Maar dat zit veelal in JOUW hoofd. Mensen worden niet aangevallen op KLEUR maar op standpunten.

quote:
En flikker jij mooi op met je verwijt dat ik een samenleving verpest. Kijk naar je eigen intolerantie eerst
Nergens kan je mij beschuldigen van intolerantie. Ah, wacht, ik ben intolerant tegen intoleranten.

quote:
Gelukkig maar dat mensen mensen zijn. En in rust willen samenleven.

Desalniettemin is de mens niet perfect en dat mensen met een afwijkende etnische afkomst anders worden behandeld soms tot vaker is een menselijk falen. Van alle tijden, van alle culturen.
Zo GELIJK is deze samenleving niet. Het is ook een onmogelijkheid.
Maar kennelijk doe jij heel hard je best dat niet te willen weten . Tjaaa dat heet verdringing
Snap nou dat dat geen algemeenheid is. De meeste mensen willen samenleven met iedereen, of je nou Surinamer bent, Ethiopier, Kazach, Moldavier etc. De mensen die alleen maar problemen zien in de maatschappij, die menen dat 'de ander' niet met hen wil samenleven zijn een minderheid!

Maak dingen nou niet zo moelijk en laat iedereen in hun waarde,
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 12 juli 2017 @ 01:13:21 #197
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_172356154
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 11:54 schreef iammen het volgende:

Roetvegen is een stuk realistischer dan een krullen zwarte pruik, gouden oorbellen en rode lippen.

....want Zwarte Piet die door de schoorsteen kruipt is anno 2017 ook echt heeeeeel realistisch....

Als 'wij' besluiten dat het Sinterklaasfeest realistisch moet worden, dan laten we het wel weten.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 12 juli 2017 @ 01:15:03 #198
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_172356168
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 00:23 schreef Bluesdude het volgende:

Dit hele topic gaat over huidskleur . Dat is altijd met zwartepiettopics.

Het topic gaat over Zwarte Piet. De anti's maken er een huidskleurtopic van.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_172356558
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 01:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het topic gaat over Zwarte Piet. De anti's maken er een huidskleurtopic van.
Ze zijn niet ready broer.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  woensdag 12 juli 2017 @ 02:30:50 #200
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172356612
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 00:23 schreef Bluesdude het volgende:

Desalniettemin is de mens niet perfect en dat mensen met een afwijkende etnische afkomst anders worden behandeld soms tot vaker is een menselijk falen. Van alle tijden, van alle culturen.
Zo GELIJK is deze samenleving niet. Het is ook een onmogelijkheid.
Maar kennelijk doe jij heel hard je best dat niet te willen weten . Tjaaa dat heet verdringing
Hier zeg je iets anders: discriminatie naar etnische herkomst. Ja, dat is er, maar is eerder gebaseerd op gedrag dat vanuit die etniciteit wordt getoond dan huidskleur. Omdat dat gedrag botst met wat hier normaal wordt gevonden. Daarom hebben mensen die zich volgens de norm gedragen, ongeacht huidskleur, veel minder last van discriminatie (allen nog van doorgewinterde racisten en mogelijk van jonge kinderen die dat donkere maar raar vinden). Zie ook hoe "campergedrag" wordt afgekeurd, of hoe "typische" Polen worden benaderd - en dat zijn 100% blanken.
  woensdag 12 juli 2017 @ 02:35:00 #201
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_172356628
De zomervakantie is nog maar net begonnen en mensen maken zich al druk over zwarte piet.
pi_172357887
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 21:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ben je niet zo blank ? En je hebt nooit iets gemerkt dat blanke mensen wel eens anders reageren op jou en anderen niet zo blank ?
Dan zit je flink in denial.
Nee, ik ben half Nederlands en half Surinaams maar wel donker gekleurd.

Al sinds de basisschool wordt ik gelijk behandeld met blanke kinderen uit mijn omgeving. Ik heb tevens ook dezelfde kansen, plichten en lasten gehad. Door deze gelijke behandeling bevindt ik mij in dezelfde stabiele sociaal-economische situatie als mijn blanke vrienden.

Ik herken me niet in het polariserende beeld wat je mij probeert aan te praten.
pi_172358014
Vroeger werd je een week of 4 per jaar met ZP geconfronteerd. Dat is opgelopen naar 52 weken.

Top
pi_172358822
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 08:53 schreef VEM2012 het volgende:
Vroeger werd je een week of 4 per jaar met ZP geconfronteerd. Dat is opgelopen naar 52 weken.

Top
Dat was toch niet de uiteindelijke bedoeling van al die mensen die Zwarte Piet uit de samenleving willen weren. :)
  woensdag 12 juli 2017 @ 10:08:46 #205
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_172359000
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 08:53 schreef VEM2012 het volgende:
Vroeger werd je een week of 4 per jaar met ZP geconfronteerd. Dat is opgelopen naar 52 weken.

Top
Het perverse is dat juist de mensen die claimen er heel veel last van te hebben, hiervoor in grote mate verantwoordelijk zijn. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 12 juli 2017 @ 10:19:03 #206
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_172359158
quote:
De rechtbank oordeelde aanvankelijk precies het tegenovergestelde: schuldig voor mishandeling, maar vrij van vervolging omdat de politie hem te hardhandig zou hebben gearresteerd. Het OM ging tegen deze uitspraak in hoger beroep.

Afriyie, naast activist beveiliger van beroep, verloor zijn licentie en zo zijn baan door de aanklacht. Afriyie: "Ik hoopte dat ik na vandaag mijn leven weer had kunnen oppakken. Nu ben ik voor mishandeling vrijgesproken, maar krijg ik wél een strafblad."

Afriyie gaat in cassatie tegen de uitspraak. Afriyie: "Het is een bizarre situatie. Zowel de inhoud als de vorm van ons protest is passief. Ik vervul een voorbeeldfunctie voor veel jongeren. Hoe kan ik hen motiveren te gaan protesteren, op te staan voor hun rechten, als zij zien dat ik een strafblad krijg voor het voeren van passief protest. Als het moet, gaan we naar het Europese Hof."
http://www.parool.nl/binn(...)gen-arrest~a4505653/
Mooi, racisten horen geen beveilger te zijn.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_172900043
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 10:19 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/binn(...)gen-arrest~a4505653/
Mooi, racisten horen geen beveilger te zijn.
johhhhh dan moet je duizenden politieagenten ontslaan.
  Moderator vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:28:05 #209
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172900144
dat lijkt me wat onwaarschijnlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_172900550
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:28 schreef sp3c het volgende:
dat lijkt me wat onwaarschijnlijk
Nee hoor... als je de manier van mensen verketteren van MichaelScott neemt.
Zoals hij Afriyie veroordeelt.
Doe je het redelijk en volgens juridische normen..... getuigen, bewijzen. deskundigen, jurisprudentie.... dan heb je gelijk.
pi_172900623
"Maar in openbare ruimten willen wij niet geconfronteerd worden met dat racistische stereotype beeld dat herinnert aan het slavernijverleden."

Hoezo? Willen ze niet herinnerd worden aan ons slavernijverleden? Dat riekt naar ontkenning... Maar goed, laten we niet vergeten wie ons de slaven verkocht; Noord Afrikaanse (getinte) stammenleiders, zeg maar de huidige mensensmokkelaars, uit op geld en niet vies van een beetje geweld.
Racist
  Moderator vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:52:34 #212
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172900676
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee hoor... als je de manier van mensen verketteren van MichaelScott neemt.
Zoals hij Afriyie veroordeelt.
Doe je het redelijk en volgens juridische normen..... getuigen, bewijzen. deskundigen, jurisprudentie.... dan heb je gelijk.
er zijn geen duizenden racistische politieagenten, als je dat stelt moet je dat aantonen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:36:56 #213
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172901470
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:50 schreef Toga het volgende:
"Maar in openbare ruimten willen wij niet geconfronteerd worden met dat racistische stereotype beeld dat herinnert aan het slavernijverleden."

Hoezo? Willen ze niet herinnerd worden aan ons slavernijverleden? Dat riekt naar ontkenning... Maar goed, laten we niet vergeten wie ons de slaven verkocht; Noord Afrikaanse (getinte) stammenleiders, zeg maar de huidige mensensmokkelaars, uit op geld en niet vies van een beetje geweld.
Nee, het gaat erom dat de bewoners met een afkomst uit onze voormalige koloniën uit het straatbeeld worden geweerd. Immers, elke zwarte, waaronder Zwarte Piet, herinnert die mensen aan dat slavernijverleden.
pi_172901602
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 11:50 schreef Toga het volgende:
"Maar in openbare ruimten willen wij niet geconfronteerd worden met dat racistische stereotype beeld dat herinnert aan het slavernijverleden."

Hoezo? Willen ze niet herinnerd worden aan ons slavernijverleden?
Dat zeggen ze niet.
  Moderator vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:47:04 #215
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172901653
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 12:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat zeggen ze niet.
technisch gezien wel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:51:43 #216
3542 Gia
User under construction
pi_172901722
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 12:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, het gaat erom dat de bewoners met een afkomst uit onze voormalige koloniën uit het straatbeeld worden geweerd. Immers, elke zwarte, waaronder Zwarte Piet, herinnert die mensen aan dat slavernijverleden.
Kwakoe ook maar verbieden dan!
Mag een volledig blank elftal daar ook mee voetballen?
pi_172901727
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 12:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

technisch gezien wel
Nee hoor. Ze willen niet geconfronteerd worden met 'dat racistische stereotype beeld dat herinnert aan het slavernijverleden'. Dat zeggen ze.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:04:42 #218
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172901910
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee hoor. Ze willen niet geconfronteerd worden met 'dat racistische stereotype beeld dat herinnert aan het slavernijverleden'. Dat zeggen ze.
Maar racistisch is het niet. Dus men wil niet herinnerd worden aan het slavernijverleden. Is dan de zogenaamde argumentatie.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172902023
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]
Dus men wil niet herinnerd worden aan het slavernijverleden. Is dan de zogenaamde argumentatie.
Nee, dat is het niet.

Wel illustratief dit trouwens. Op de huidige antiracismeactivisten is (vrijwel?) uitsluitend weerwoord dat gebaseerd is op, of vergezeld gaat met overdrijvingen en stropoppen. Als die mensen écht zulke flauwekul beweren, dan zou het toch mogelijk moeten zijn om op een eerlijke manier hun beweringen onderuit te halen.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:31:40 #220
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172902466
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dat is het niet.

Wel illustratief dit trouwens. Op de huidige antiracismeactivisten is (vrijwel?) uitsluitend weerwoord dat gebaseerd is op, of vergezeld gaat met overdrijvingen en stropoppen. Als die mensen écht zulke flauwekul beweren, dan zou het toch mogelijk moeten zijn om op een eerlijke manier hun beweringen onderuit te halen.
Dat is dan ook heel makkelijk. De rechter in de civiele zaak had er geen moeite mee bijvoorbeeld.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172902545
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:31 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is dan ook heel makkelijk. De rechter in de civiele zaak had er geen moeite mee bijvoorbeeld.
Oké, dan was het tussen haakjes plaatsen van 'vrijwel' voor niets.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:39:47 #222
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172902609
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:35 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké, dan was het tussen haakjes plaatsen van 'vrijwel' voor niets.
Je hele post was zoals gewoonlijk weer voor niets. Net doen alsof vrijwel alle tegenargumenten stropoppen zijn is je reinste stropop.

Het is gewoon zo dat deze activisten alleen maar flauwekul roepen. Daar verander je niets aan met wollig taalgebruik, schijnheilig hekzitten en stropoppen uitdelen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172902758
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:39 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je hele post was zoals gewoonlijk weer voor niets.
Hoe komt het toch dat je bijna altijd zo zuur op mij reageert? Of doe je dat tegenwoordig bij iedereen?

Net schoot me vaag te binnen dat je vroeger weleens uitgesproken positief deed. Zelfs als ik iets geschreven had, maar dat is helemaal klaar, blijkbaar. Waarom?

En ik voelde de zure bui alweer hangen natuurlijk, dus ik heb alvast gezocht. Kijk, Fir3fly die iets positiefs zegt over tekst van Jigzoz. Jawel, het is écht mogelijk:

quote:
Op vrijdag 21 februari 2014 @ 00:22 schreef Fir3fly het volgende:
Jigzoz is in zeer korte tijd mijn favoriete columnist geworden. Scherp, origineel en amusant. Mijn complimenten ^O^.
Probeer het weer eens wat positiever. Is écht veel leuker.
pi_172902832
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoe komt het toch dat je bijna altijd zo zuur op mij reageert? Of doe je dat tegenwoordig bij iedereen?

Net schoot me vaag te binnen dat je vroeger weleens uitgesproken positief deed. Zelfs als ik iets geschreven had, maar dat is helemaal klaar, blijkbaar. Waarom?

En ik voelde de zure bui alweer hangen natuurlijk, dus ik heb alvast gezocht. Kijk, Fir3fly die iets positiefs zegt over tekst van Jigzoz. Jawel, het is écht mogelijk:

[..]

Probeer het weer eens wat positiever. Is écht veel leuker.
Want op inhoud heb je niks meer te melden?
pi_172902866
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:50 schreef Joweh het volgende:

[..]

Want op inhoud heb je niks meer te melden?
Ik ga niet inhoudelijk in op zure verwijten. Klopt.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:55:32 #226
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_172902923
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 13:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoe komt het toch dat je bijna altijd zo zuur op mij reageert? Of doe je dat tegenwoordig bij iedereen?

Net schoot me vaag te binnen dat je vroeger weleens uitgesproken positief deed. Zelfs als ik iets geschreven had, maar dat is helemaal klaar, blijkbaar. Waarom?

En ik voelde de zure bui alweer hangen natuurlijk, dus ik heb alvast gezocht. Kijk, Fir3fly die iets positiefs zegt over tekst van Jigzoz. Jawel, het is écht mogelijk:

[..]

Probeer het weer eens wat positiever. Is écht veel leuker.
Schrijf weer een goede column en ik geef je zonder problemen een compliment.

Over dit topic zelf kunnen we kort zijn: de argumenten tegen deze activisten zijn zeer redelijk verwoord door de rechten in deze civiele zaak.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_172904148
Het woordje racisme is enkel een keurmerk of waardeoordeel wat totaal niks zegt en gebruikt word door dwazen om alles uit het verband te trekken.

Onder de noemer, kijk ons eens zielig zijn. En wat hebben wij een leed onder de boze witte man! Zielepieten die zichzelf zwart maken. Zo maken hun het gelukkig toch nog mogelijk om zwarte piet te zijn :)

Voorbeeldfiguren die zwarte Pietjes.
pi_172905071
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 10:19 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

http://www.parool.nl/binn(...)gen-arrest~a4505653/
Mooi, racisten horen geen beveilger te zijn.
Lekker voor hem. Dat zal hem leren met zijn grote bek en zijn gewelddadige inslag. Opgeruimd staat netjes. Nu de rest van dat geweldverheerlijkende tuig nog.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Moderator vrijdag 4 augustus 2017 @ 16:37:18 #229
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172905839
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 12:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee hoor. Ze willen niet geconfronteerd worden met 'dat racistische stereotype beeld dat herinnert aan het slavernijverleden'. Dat zeggen ze.
het is 1 van de redenen die ze daar letterlijk aandragen

lijkt me ook een prima reden om tegen te zijn ... is nu niet echt de mooiste bladzijde in onze geschiedenisboek dus ik zie ook niet echt in waarom je er moeilijk over zou gaan zitten doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_172905941
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is 1 van de redenen die ze daar letterlijk aandragen

lijkt me ook een prima reden om tegen te zijn ... is nu niet echt de mooiste bladzijde in onze geschiedenisboek dus ik zie ook niet echt in waarom je er moeilijk over zou gaan zitten doen
Die herinnering is natuurlijk geheel subjectief, Zwarte Piet is nooit een slaaf geweest en heeft ook niets van doen met slavernij of kolonialisme.

Als ik op straat loop, kan ik door Afrikanen ook herinnert worden aan de slavernij. Ook maar afschaffen dan?

Overigens vond ik dit stukje wel quotewaardig.

quote:
Daarnaast een voor twee jaar voorwaardelijke geldboete van ¤500 als ik tijdens een intocht met racistische pieten weer opkom voor de rechten van mijn kinderen en alle Nederlandse kinderen voor wie de sinterklaasperiode een helse belevenis is.
Sinterklaasperiode een helse belevenis. Echt, zoek een psychiater.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 17:11:51 #231
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_172906412
de kroatische versie

geen policor tattahaan die daarnaar kraait
  Moderator vrijdag 4 augustus 2017 @ 17:13:45 #232
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172906442
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Die herinnering is natuurlijk geheel subjectief, Zwarte Piet is nooit een slaaf geweest en heeft ook niets van doen met slavernij of kolonialisme.

Als ik op straat loop, kan ik door Afrikanen ook herinnert worden aan de slavernij. Ook maar afschaffen dan?

Overigens vond ik dit stukje wel quotewaardig.

[..]

Sinterklaasperiode een helse belevenis. Echt, zoek een psychiater.
ja ik vind het ook een beetje vergezocht hoor maar dat vind ik van 90% van de argumenten in beide kampen _O-

maar als je er daadwerkelijk een link naar het slavernijverleden van Nederland in ziet dan snap ik dat je er niet om kan lachen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_172908276
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:37 schreef sp3c het volgende:

het is 1 van de redenen die ze daar letterlijk aandragen

lijkt me ook een prima reden om tegen te zijn ... is nu niet echt de mooiste bladzijde in onze geschiedenisboek dus ik zie ook niet echt in waarom je er moeilijk over zou gaan zitten doen
Het probleem wat mensen er alleen mee hebben is dat het totaal geen herinnering brengt met het koloniale tijdperk.
Nederland viert al weet ik het hoe lang Sinterklaas en nog nooit is zoiets opgebracht.
Alleen in deze zielige tijdperk van we kennen geen geslacht meer en alles moet zo neutraal en weet ik het wat komt er ineens om de hoek kijken dat zwarte piet een slaaf is?

Mensenkinders daar denkt toch geen mens over na. Hoe in vredesnaam is ooit iemand op die gedachte gekomen? Gewoon een stel jankerds die een avondje bij elkaar komen elke week om iets te bedenken waar ze geld aan kunnen besteden en waar ze op kunnen haten?

En ik ben zelf niet eens een sinterklaas vierder.
  Moderator vrijdag 4 augustus 2017 @ 18:56:13 #234
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172908449
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 18:49 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Het probleem wat mensen er alleen mee hebben is dat het totaal geen herinnering brengt met het koloniale tijdperk.
Nederland viert al weet ik het hoe lang Sinterklaas en nog nooit is zoiets opgebracht.
Alleen in deze zielige tijdperk van we kennen geen geslacht meer en alles moet zo neutraal en weet ik het wat komt er ineens om de hoek kijken dat zwarte piet een slaaf is?

die discussie speelt al superlang man .. toen kenden we nog geen transgenders _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:25:58 #235
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172909079
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Die herinnering is natuurlijk geheel subjectief, Zwarte Piet is nooit een slaaf geweest en heeft ook niets van doen met slavernij of kolonialisme.

Als ik op straat loop, kan ik door Afrikanen ook herinnert worden aan de slavernij. Ook maar afschaffen dan?
Uiteraard. "Zwart" is een sociale constructie.
  Moderator vrijdag 4 augustus 2017 @ 19:52:51 #236
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_172909767
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 augustus 2017 16:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Die herinnering is natuurlijk geheel subjectief, Zwarte Piet is nooit een slaaf geweest en heeft ook niets van doen met slavernij of kolonialisme.

Als ik op straat loop, kan ik door Afrikanen ook herinnert worden aan de slavernij. Ook maar afschaffen dan?

Overigens vond ik dit stukje wel quotewaardig.

[..]

Sinterklaasperiode een helse belevenis. Echt, zoek een psychiater.
ja natuurlijk is het subjectief daarom noemen we het een mening

en ja jij kan je ook beledigd voelen om vanalles, niemand probeert je dat af te pakken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')