abonnement Unibet Coolblue
pi_170853487
Ik heb een peugeot partner gekocht om te gebruiken tijdens mijn verbouwing alleen nu wil hij niet meer starten.
Mijn vraag is alleen nu is de accu stuk of is mijn dynamo dood.
Ik heb de auto uiteindelijk op kunnen starten (duurde wel lang) via mijn andere auto
en toen heb ik de multi meter erop gezet. Het gekke is toen ik ermee naar huis reed, (na aankoop) ben ik gestopt om te tanken en daarna starten hij wel weer goed.

Met draaiende motor mat ik tussen de polen slechts 11,4Volt (dit zou volgens mij veel hoger moeten zijn als de dynamo het doet)
daarnaast heb ik gemeten tussen twee polen op de dynamo
Bij 1 stond D+ de ander zat er net naast (zie foto)

tussen de D+ en massa mat ik met draaiende motor 3V, en zonder draaiend motor 0V
tussen de andere aansluiting en de massa mat ik met draaiende 0V en met zonder 11V

Iemand enig idee wat stuk is?

Of hoe ik dit honderd procent zeker kan weten. Een nieuwe accu valt kwa kosten nog wel mee maar als ik de dynamo moet laten vervangen (want ik denk niet dat ik dit zelf kan) dan ben ik natuurlijk zo een paar honderd kwijt, en heb ik dus gewoon een kat in de zak gekocht.
pi_170853853
Ik vrees dat dit de dynamo is, dan wel de bedrading van de dynamo.
Aangezien de laadspanning ontbreekt, kan de accu niet beoordeeld worden hier van daan.
pi_170853963
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 16:10 schreef oldford het volgende:
Ik vrees dat dit de dynamo is, dan wel de bedrading van de dynamo.
Aangezien de laadspanning ontbreekt, kan de accu niet beoordeeld worden hier van daan.
Kan ik dit nog ergens meten?
  Moderator donderdag 11 mei 2017 @ 16:39:23 #4
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_170854630
Met draaiende motor zou je rond de 14V moeten meten op de accupolen. M.a.w.: je dynamo is stuk.
Je hebt nu gemeten hoeveel spanning je accu nog bevat.
pi_170855990
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 16:39 schreef jitzzzze het volgende:
Met draaiende motor zou je rond de 14V moeten meten op de accupolen. M.a.w.: je dynamo is stuk.
Je hebt nu gemeten hoeveel spanning je accu nog bevat.
Het rare was dat de accu tijdens het rijden wel opgeladen was.
Ik ben maar ff snel naar de garage gereden. De schakeling lijkt niet te kloppen. soms laadt de dynamo wel, soms niet. Morgen kijken ze ff verder en dan moet het goedkomen zeggen ze.
pi_170864717
Dynamo is 1 bout en stekker, accu is meer werk vaak.
.
pi_170875119
Ik denk dat de verkoper de accu heeft opgeladen voor verkoop. Dan kan je een stukje rijden en komt het probleem van de defecte dynamo weer naar voren. Niet echt netjes van de verkoper....
pi_170875850
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 21:40 schreef Fer het volgende:
Dynamo is 1 bout en stekker, accu is meer werk vaak.
Volgens mij zit de multieriem ook aan de dynamo welke dus ook los moet
IT'er in hart en nieren
  vrijdag 12 mei 2017 @ 17:48:41 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170885762
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 21:40 schreef Fer het volgende:
Dynamo is 1 bout en stekker, accu is meer werk vaak.
Ik vraag me soms serieus af waar al die 'wijsheid' vandaan hebt.. Lees je veel stripboeken ofzo?

Een dynamo draait op een lange bout, zit dan meestal in een sleufbracket, die zet je vast met een bout, en de bout van de sleufbracket moet ook los. Meestal zit het kreng op een onmogelijke plaats, 7 van de 10 keer moet het langs onder, soms moet er zelfs een draagarm of stabistang los. Draadjes zijn vaak beroerd bereikbaar, die draadeindjes waar het oogboutje op zit draaien nogal eens mee omdat het boutje vernaggeld is door de pekel, stekkers en connecties zijn vaak ranzig en moeten schoongemaakt, ook heel fijn.. Maar het gaat écht sneller als een accu vervangen.. Ja, bij een 74'er Kadett 1.2.. Kun je er zelf bijna naast gaan zitten ja :') ..

Doe mij die accu maar hoor.. Anytime _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_170886648
Ja alweer 10 jaar geleden in een Clio. Maar zat volgens mij ook verder weinin op, zo'n basic 1.2 model.

Boutje beetje los en je kon hem scharnieren, bandje eraf en verder losmaken. Hij zat er vrij snel in.

Tegenwoordig zit er meer troep omheen ja, inderdaad.

Clio was uit 96
.
pi_170891187
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 17:48 schreef Sounddragon het volgende:
Doe mij die accu maar hoor.. Anytime _O-
Die zit dan ook onder een dekseltje direct onder de motorkap.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 21:43:35 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170891299
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:41 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Die zit dan ook onder een dekseltje direct onder de motorkap.
Soms onder de parafaan, moet je eerst een luchtfiltertje weghalen ofzo, of in de kofferbak ergens, of onder de achterbank, maar idd, meestal wel aardig bereikbaar .
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_170897465
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 21:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Soms onder de parafaan, moet je eerst een luchtfiltertje weghalen ofzo, of in de kofferbak ergens, of onder de achterbank, maar idd, meestal wel aardig bereikbaar .
Ja, alleen gaat het hier over een Peugeot Partner waar de accu gewoon in de motorruimte ligt dus alle andere locaties hebben hier niks mee te maken.

Maar even oprechte nieuwsgierigheid: Bij welke auto's moeten de parafaan of een luchtfilter weggehaald worden?
Dat de accu in de kofferbak of onder de achterbank zit ken ik wel van sommige auto's maar dat andere niet.
Maar wil ik wel graag weten, wil je dat nog even vertellen?

Ik vind namelijk sowieso die geintjes van sommige fabrikanten wel grappig:
Heb een TransAm gehad en kreeg het groot licht niet uit, bleek een vloerschakelaar links te zijn.
Saab die je in de achteruit moet zetten om de sleutel er uit te kunnen halen.
En nog meer van dat soort dingen, wil het gewoon graag weten, vind ik interessant.

Dus doe even alsof ik een normale user ben en typ die info als je wil, is voor anderen ook interessant.
pi_170898309
Trouwens bij een 2001 Clio was het al raak. Voor de linker koplamp vervangen mocht de accu eruit EN de ecu losgeschroefd worden. Toen begonnen ze ook met modellen, waarvan de voorbumper een geheel is wat bovenop half over de motorruimte hangt.
.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 19:16:58 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170910037
Al gefikst TS?

Meet je überhaupt verschil tussen wel- en niet draaiende motor?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')