abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170844064
Beste FOK!érs,

Ik heb een keuzelijst gemaakt in excel en deze werkt prima.

Echter zijn er twee dingen die ik graag veranderd zou willen hebben:

De keuze bestaat uit: Totaal, Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Nu wil ik dat hij standaard op 'totaal' staat als je het bestand opent (en dus ook die gegevens gebruikt die daaronder staan).

Die gegevens heb ik gelinked via een ALS formule, dus dat werkt prima. Nu moet ik dus hebben dat die standaard op 'totaal' staan.

En het tweede probleem is dat het pijltje verdwijnt als je niet met je muis op de cel klikt. Ik zou graag willen hebben dat dit pijltje altijd zichtbaar is, zodat mensen altijd zien dat je hier een keuze hebt. Dit wil ik niet via een kleurtje doen, dus dat pijltje moet op een of andree manier blivjen staan.

Hopelijk hebben jullie 1 of 2 oplossingen ;)!
pi_170845005
Beide problemen zijn volgens mij niet ondervangen in Excel 2010/2013, aka ook ik heb geen oplossing.

Echter, wat ik vaak doe om aan te geven dat het keuzelijsten zijn (en mijn users natuurlijk ultieme retards) is daar met dikgedrukte letters en een pijl naar te verwijzen. In de stijl van: KLIK HIER OM EEN KEUZE TE MAKEN.

Ik snap dat je weinig aan deze reactie hebt, maar van je 2e probleem weet ik al 100% zeker dat dit niet te fixxen is (zelf flink achteraan geweest). Misschien kan iemand je 1e probleem wel nog tackelen, daarom verkapte TVP.
pi_170845267
Bedankt voor je reactie.

Mijn tweede probleem is inderdaad niet op te lossen, heb nu een soort gelijk gedaan wat jij aangeeft en een pijl en een kleurtje, niet ideaal maar kan helaas niet anders.

Nu alleen nog dat hij standaard op 'totaal' blijft staan. Moet toch mogelijk zijn zou je zeggen hah
pi_170845303
Ik heb even StackOverflow doorgeploegd op zoek naar antwoorden, en het is in VBA mogelijk!

Hoe of wat kun je hier lezen: http://stackoverflow.com/(...)op-down-list-control

Sowieso is StackOverflow een goeie bron voor Excel-hulp.
pi_170845385
Nog even een betere (iig completere oplossing).

http://stackoverflow.com/(...)ation-drop-down-list

Ga dit nu ook implementeren in mijn sheets, lijkt of je hier wel beide problemen mee kan tackelen!
pi_170845422
Thanks. Ik zie/snap alleen niet hoe ik het eerste probleem kan verhelpen. Ben niet zo thuis in de termen dus is erg lastig.
pi_170878613
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 10:08 schreef WeCanDoIt het volgende:
Thanks. Ik zie/snap alleen niet hoe ik het eerste probleem kan verhelpen. Ben niet zo thuis in de termen dus is erg lastig.
Uhm, waar hij in het het 2e antwoord van die laatste stackoverflowLink de VBA-code voor gebruikt zie je - Choose from List-. Hij creeert hier mee een standaardinput in je dropdownlist. Als je dit nou veranderd door -totaal- heb je je 1e probleem al getackeld.
pi_170978879
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 11:55 schreef GetRekt het volgende:

[..]

Uhm, waar hij in het het 2e antwoord van die laatste stackoverflowLink de VBA-code voor gebruikt zie je - Choose from List-. Hij creeert hier mee een standaardinput in je dropdownlist. Als je dit nou veranderd door -totaal- heb je je 1e probleem al getackeld.
En als je 'choose from list' laat staan is feitelijk je andere punt opgelost: mensen zien dat er meer keuzes mogelijk zijn zonder dat je met kleurtjes en losse pijtjes hoeft te werken
pi_170997564
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 mei 2017 12:20 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

En als je 'choose from list' laat staan is feitelijk je andere punt opgelost: mensen zien dat er meer keuzes mogelijk zijn zonder dat je met kleurtjes en losse pijtjes hoeft te werken
Precies, heb hem zelf nu ook company-wide toegepast. Handig stukje VBA.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')