abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170832819
Ik ga hier een (wellicht) gevoelig onderwerp aankaarten. Hou het aub beschaafd; niet op de persoon maar op de inhoud.

Het verbaasd mij dat zo veel mensen problemen hebben met het erkennen dat ze een (drank)probleem hebben. Ik heb bv. jaren geleden wel eens tegen mijn oom gezegd 'drink je niet te veel?' en ben toen bijna in elkaar geslagen. Oké, dat is dus onbespreekbaar. Zelfde verhaal met mijn buurman die nu in een kliniek zit. Nee hoor, heb maar 6 pinten op vandaag. Roken, dat is het kankerprobleem.

Waarom is het voor mensen zo moeilijk om eerlijk naar zichzelf te kijken? Waarom zou je je sowieso schamen voor verslaving?
pi_170832840
Goede vraag (zowaar), ik denk eerder dat de personen zelf hun "probleem" niet willen zien.
pi_170832870
Na 6 halve liters raken ze de tel kwijt.
pi_170832892
quote:
3s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:36 schreef Stien_Struis het volgende:
Na 6 halve liters raken ze de tel kwijt.
Dan zijn het ook geen probleemdrinkers, 3 liter bier is gewoon niet veel voor hun.
  woensdag 10 mei 2017 @ 18:40:09 #5
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_170832956
quote:
17s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:35 schreef Juup© het volgende:
Goede vraag (zowaar), ik denk eerder dat de personen zelf hun "probleem" niet willen zien.
Tja er zijn dan ook genoeg functionele alcoholisten
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_170832962
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:40 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Tja er zijn dan ook genoeg functionele alcoholisten
Hmmm, daar heb jij wel gelijk in.
pi_170832998
quote:
17s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:37 schreef Juup© het volgende:

[..]

Dan zijn het ook geen probleemdrinkers, 3 liter bier is gewoon niet veel voor hun.
Toch is tellen na die 3 liter best lastig voor ze.
pi_170833035
Ik drink al één jaar lang tenminste één keer in de week alcohol. Soms zelfs twee keer.

Ben ik nu verslaafd?
  woensdag 10 mei 2017 @ 18:44:42 #9
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_170833047
quote:
12s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:42 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Toch is tellen na die 3 liter best lastig voor ze.
Als het een gewoonte is houd je het op een gegeven moment gewoon niet meer bij natuurlijk. Ik weet ook niet hoe vaak ik per dag moet plassen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn bij wie je weinig merkt terwijl ze aan hun 6e halve liter van de dag zitten om 12 uur.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_170833101
quote:
12s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:42 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Toch is tellen na die 3 liter best lastig voor ze.
Dan ken jij andere personen die zoveel drinken dan ik.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 woensdag 10 mei 2017 @ 18:53:10 #11
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_170833210
quote:
12s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:42 schreef Stien_Struis het volgende:

[..]

Toch is tellen na die 3 liter best lastig voor ze.
Ik ken er genoeg die nog uitstekend kunnen tellen na 3 liter
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_170833397
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:44 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Als het een gewoonte is houd je het op een gegeven moment gewoon niet meer bij natuurlijk. Ik weet ook niet hoe vaak ik per dag moet plassen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn bij wie je weinig merkt terwijl ze aan hun 6e halve liter van de dag zitten om 12 uur.
00.00 of 12.00? :P
pi_170833404
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:44 schreef Stabiel het volgende:
Ik drink al één jaar lang tenminste één keer in de week alcohol. Soms zelfs twee keer.

Ben ik nu verslaafd?
Ik kan daar geen oordeel over vellen hoewel ik zou tekenen voor 1x in de week alcohol. Als ik eenmaal 1 biertje drink worden het minimaal 10 halve liters. Hel, voor 1 biertje kom ik niet eens mijn bed uit.

1 jaar is verder niet zo lang maar weet niet of je er verder hinder van ondervindt.
pi_170833602
Je hebt toch zelf en drankprobleem?
Erken je dat niet of erken je het wel en is dat voor jou zo simpel dat je niet kunt zien dat het voor anderen lastig kan zijn?
  woensdag 10 mei 2017 @ 19:15:18 #15
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_170833676
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:02 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Ik kan daar geen oordeel over vellen hoewel ik zou tekenen voor 1x in de week alcohol. Als ik eenmaal 1 biertje drink worden het minimaal 10 halve liters. Hel, voor 1 biertje kom ik niet eens mijn bed uit.

1 jaar is verder niet zo lang maar weet niet of je er verder hinder van ondervindt.
twee liter water is een hele opgave voor veel mensen maar de halve liters bier gaan er in rap tempo doorheen :T
pi_170833744
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:12 schreef Allures het volgende:
Je hebt toch zelf en drankprobleem?
Erken je dat niet of erken je het wel en is dat voor jou zo simpel dat je niet kunt zien dat het voor anderen lastig kan zijn?
Ik heb inderdaad een drankprobleem. Dat is een gegeven, dat heb ik jaren geleden al geaccepteerd (en ik schaam me er overigens niet voor).

Het punt is dat er veel mensen zijn die al 15 jaar 3 flessen wijn per avond drinken en glashard beweren dat er niks aan de hand is. Ik snap daar werkelijk niks van.
pi_170833774
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:15 schreef hugecooll het volgende:

[..]

twee liter water is een hele opgave voor veel mensen maar de halve liters bier gaan er in rap tempo doorheen :T
Ik zeg altijd zo, 5 liter bier is geen probleem maar 5 liter Cola en gaat zowat dood.
pi_170833789
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:18 schreef -PesteNoire- het volgende:
Het punt is dat er veel mensen zijn die al 15 jaar 3 flessen wijn per avond drinken en glashard beweren dat er niks aan de hand is. Ik snap daar werkelijk niks van.
Ik begrijp sowieso de mensen niet doordeweeks, zonder enig vorm van gelegenheid, alcohol drinken.
pi_170833801
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:18 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad een drankprobleem. Dat is een gegeven, dat heb ik jaren geleden al geaccepteerd (en ik schaam me er overigens niet voor).

Het punt is dat er veel mensen zijn die al 15 jaar 3 flessen wijn per avond drinken en glashard beweren dat er niks aan de hand is. Ik snap daar werkelijk niks van.
Jij hebt daarvoor helemaal geen fase gehad waarin je het lastig vond om te erkennen?
pi_170833826
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:19 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ik begrijp sowieso de mensen niet doordeweeks, zonder enig vorm van gelegenheid, alcohol drinken.
Jij bent dan ook stabiel (schijnbaar).
pi_170833848
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:20 schreef Allures het volgende:

[..]

Jij hebt daarvoor helemaal geen fase gehad waarin je het lastig vond om te erkennen?
Nope. Al vanaf mijn puberteit wist ik dat ik te veel dronk. Heb zelfs jaren gedacht dat ik mijn organen naar de klote had gezopen. Gelukkig valt de schade mee (al is er wel enige schade).
  woensdag 10 mei 2017 @ 19:21:55 #22
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_170833859
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:19 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Ik zeg altijd zo, 5 liter bier is geen probleem maar 5 liter Cola en gaat zowat dood.
ja het klinkt wat raar :P
pi_170833891
Nou voor sommige mensen is de confrontatie met een probleem lastig. Omdat ze zich dan slecht voelen over dingen als zichzelf, de toekomst etc.
Ze willen/ vinden dat ze het moeten aanpakken en dat is lastig en eng en dan kom je in een conflict. Je vangnet loslaten is lastig
Jezelf confronteren met je fouten en waar het vandaan komt ook
pi_170833970
Ik heb een stevig drankprobleem.
Ik ben nu 1 maand droog maar het kost me veel moeite.
Alles gaat moeilijk. Ik kan nergens heen, overal wordt gedronken en gesnoven. Ik voel me best eenzaam nu.
misunderstood
pi_170834055
drank is de pleister

daarom de heftige reactie
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_170834071
Ik heb zelf ook een drankprobleem. Ik heb een maagaandoening waardoor ik niet pijnvrij alcohol kan drinken ;(
  woensdag 10 mei 2017 @ 19:45:09 #27
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_170834421
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:19 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ik begrijp sowieso de mensen niet doordeweeks, zonder enig vorm van gelegenheid, alcohol drinken.
Misschien omdat het lekker is?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_170834504
TS heb je ook wel erkent dat je een drankprobleem hebt? Of heb je geaccepteerd dat je veel te veel drinkt? Want dat zijn 2 verschillende dingen natuurlijk
pi_170834606
Erkenning van zo' n probleem moet toch uit iemand zelf komen. Denk dat ze het ervaren als bemoeienis van een bijdehante snotneus die even de les wil lezen. Daar reageren mensen wel vaker nogal boos op, ook als het over andere dingen gaat.
pi_170834654
TS, dit zeg ik als ervaringsdeskundige.
Maar dit topic slaat natuurlijk nergens op.

Makkelijk afgeven op andere mensen die zeggen dat ze geen drankprobleem hebben, maar ondertussen wel jezelf een schouderklopje geven dat jij wel erkent dat je een probleem hebt.
Maar voorlopig ben je ook nog niet veel opgeschoten vergeleken met vorig jaar.

Deze reactie schrijf ik niet om je de grond in te trappen, maar het gaat mij veel te ver om je credits te geven dat je beter bent dan je buurman.

Het enige compliment dat ik je wel kan geven is, dat je het blijft proberen om te stoppen.
Maar tegelijkertijd heb je niets geleerd van je eerdere fouten, weet je niet waar je mee bezig bent en zoek je constant naar de weg van de minste weerstand.

ps. je mag mij weer helemaal afbranden hoor, we weten allebei hoe het zit.. Maar voorlopig zit je buurman in een kliniek en jij niet.

Dus met deze post neem ik het eigenlijk op voor je buurman.
Jij bent niet beter dan hem, ik ben niet beter dan jou, we hebben er een probleem mee.
De een in een andere vorm dan de andere.

Bij de AA is het ook geen spelletje als in,

Ik ben al bij stap 7 en jij pas bij stap 2.
Dat ik bij stap 12 ben en jij bij stap 2 (want verder ben je echt nog niet) maakt helemaal niets uit.
We hebben een probleem en willen allemaal gelukkig, nuchter en gezond leven.

Dus geef niet af op mensen zoals je buurman :)

Verder liefde voor jou, misgun je niets :*

[ Bericht 10% gewijzigd door Droopie op 10-05-2017 20:01:36 ]
Hell To The Liars
  woensdag 10 mei 2017 @ 20:02:39 #31
451005 Grems
Clown World
pi_170834854
Toegeven dat ze zwakkelingen zijn doet pijn.
pi_170835169
Getroll heb ik weggehaald
Hell To The Liars
pi_170835238
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:54 schreef Droopie het volgende:
TS, dit zeg ik als ervaringsdeskundige.
Maar dit topic slaat natuurlijk nergens op.

Makkelijk afgeven op andere mensen die zeggen dat ze geen drankprobleem hebben, maar ondertussen wel jezelf een schouderklopje geven dat jij wel erkent dat je een probleem hebt.
Maar voorlopig ben je ook nog niet veel opgeschoten vergeleken met vorig jaar.

Deze reactie schrijf ik niet om je de grond in te trappen, maar het gaat mij veel te ver om je credits te geven dat je beter bent dan je buurman.

Het enige compliment dat ik je wel kan geven is, dat je het blijft proberen om te stoppen.
Maar tegelijkertijd heb je niets geleerd van je eerdere fouten, weet je niet waar je mee bezig bent en zoek je constant naar de weg van de minste weerstand.

ps. je mag mij weer helemaal afbranden hoor, we weten allebei hoe het zit.. Maar voorlopig zit je buurman in een kliniek en jij niet.

Dus met deze post neem ik het eigenlijk op voor je buurman.
Jij bent niet beter dan hem, ik ben niet beter dan jou, we hebben er een probleem mee.
De een in een andere vorm dan de andere.

Bij de AA is het ook geen spelletje als in,

Ik ben al bij stap 7 en jij pas bij stap 2.
Dat ik bij stap 12 ben en jij bij stap 2 (want verder ben je echt nog niet) maakt helemaal niets uit.
We hebben een probleem en willen allemaal gelukkig, nuchter en gezond leven.

Dus geef niet af op mensen zoals je buurman :)

Verder liefde voor jou, misgun je niets :*
Ik vind je een aardige gozer, Droopie. Maar je slaat de plank 110 procent mis.

Je hebt werkelijk geen idee wat voor man mijn buurman is/was. Je hebt ook geen idee (blijkbaar) welke stappen ik de afgelopen maanden heb gezet.

Nogmaals, vind je een aardige gozer maar wat je nu typt is echt bullshit.

Dit is precie weer wat ik verwacht had; topic gaat over mijn persoon ipv de inhoud.
pi_170835286
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:14 schreef -PesteNoire- het volgende:
Dit is precie weer wat ik verwacht had; topic gaat over mijn persoon ipv de inhoud.
Dat is in dit geval niet los van elkaar te zien.
pi_170835353
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:16 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Dat is in dit geval niet los van elkaar te zien.
Waarom niet eigenlijk?

Ja, ik heb een alcoholprobleem. Moet dan WEER het hele topic over mij gaan?

Ik ga straks offline, andere dingen doen en als ik morgen wakker wordt heb ik geen zin om weer 10 fucking quote alerts te hebben omdat mensen geinteresseerd zijn in mijn persoon terwijl dit topic niet over mij gaat.
pi_170835379
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:34 schreef -PesteNoire- het volgende:
Ik ga hier een (wellicht) gevoelig onderwerp aankaarten. Hou het aub beschaafd; niet op de persoon maar op de inhoud.

Het verbaasd mij dat zo veel mensen problemen hebben met het erkennen dat ze een (drank)probleem hebben.

oke

Ik heb bv. jaren geleden wel eens tegen mijn oom gezegd 'drink je niet te veel?' en ben toen bijna in elkaar geslagen. Oké, dat is dus onbespreekbaar. Zelfde verhaal met mijn buurman die nu in een kliniek zit. Nee hoor, heb maar 6 pinten op vandaag. Roken, dat is het kankerprobleem.

oke

Waarom is het voor mensen zo moeilijk om eerlijk naar zichzelf te kijken?

Misschien omdat hun hersenen anders ernaar kijken. Dus dat ze geloven dat het echt geen probleem is. Misschien omdat ze geen onnodig gezeur willen krijgen van mensen, net zoals je meiden vertelt dat een nieuwe jurk leuk staat ofzo terwijl dat niet zo is. Misschien omdat ze zich schamen. Zijn zoveel mogelijkheden.

Waarom zou je je sowieso schamen voor verslaving?

Omdat een verslaving kan impliceren voor anderen dat je geestelijk te afhankelijk bent van iets wat je belemmert en je beseft dat hen kunnen denken dat je minder waard bent om het zo maar te zeggen. Dat is toch ongeveer wat schaamte inhoudt o.a.?

Van mijn kant zou ik jou vragen wat het nut is om een verslaving te erkennen als je daarna toch geen verdere stappen neemt. De eerste stap is het erkennen en blabla, maar daarna volgen andere stappen. Als je die niet doet heeft erkennen geen enkele waarde. Dus misschien willen die mensen wel gewoon blijven doen wat ze doen, drinken bijvoorbeeld, en gaan dan maar meepraten zoals ik al zei om geen gezeur te krijgen van anderen.
Fylax is op televisie geweest
pi_170835398
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:18 schreef -PesteNoire- het volgende:
Ja, ik heb een alcoholprobleem. Moet dan WEER het hele topic over mij gaan?
Niet per se, maar je OP is nogal belerend, en dan bekruipt mensen snel het gevoel van "pot verwijt de ketel"
pi_170835523
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:20 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Niet per se, maar je OP is nogal belerend, en dan bekruipt mensen snel het gevoel van "pot verwijt de ketel"
Dat was volstrekt de bedoeling niet.
pi_170835571
Ik schrijf nog letterlijk "niet op de persoon maar op de inhoud". Dit topic gaat niet over mij. Als ik advies wil over alcoholproblematiek post ik wel in het Fokkers die willen stoppen met alcohol topic.
pi_170835709
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:25 schreef -PesteNoire- het volgende:
Ik schrijf nog letterlijk "niet op de persoon maar op de inhoud". Dit topic gaat niet over mij. Als ik advies wil over alcoholproblematiek post ik wel in het Fokkers die willen stoppen met alcohol topic.
Misschien zou je in kunnen zien dat je steeds een variant op dezelfde OP post, mensen tegen dezelfde zaken aan lopen en je topics op dezelfde manier verlopen

Daarnaast zijn het altijd topics die over jou als persoon gaan, maar dan verkapt.
pi_170835778
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:30 schreef Allures het volgende:

[..]

Misschien zou je in kunnen zien dat je steeds een variant op dezelfde OP post, mensen tegen dezelfde zaken aan lopen en je topics op dezelfde manier verlopen

Daarnaast zijn het altijd topics die over jou als persoon gaan, maar dan verkapt.
Blijkbaar vindt Ts het lastig om dat te erkennen.
pi_170835809
quote:
6s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:32 schreef Chai het volgende:

[..]

Blijkbaar vindt Ts het lastig om dat te erkennen.
:D
pi_170836052
Het is op zijn minst wel typerend te noemen weer dat TS ingaat op de reacties die over hem als persoon gaan en de reacties die juist inhoudelijk (zonder hem als persoon erbij te betrekken) erop ingaan negeert.
Fylax is op televisie geweest
pi_170836371
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:40 schreef jodelahity het volgende:
Het is op zijn minst wel typerend te noemen weer dat TS ingaat op de reacties die over hem als persoon gaan en de reacties die juist inhoudelijk (zonder hem als persoon erbij te betrekken) erop ingaan negeert.
Ja gek he. Als mensen mij persoonlijk aanspreken reageer ik daar op.

Dit forum is toch op zijn retour.
pi_170836472
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:49 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Ja gek he. Als mensen mij persoonlijk aanspreken reageer ik daar op.

Dit forum is toch op zijn retour.
Oke even een gedachte-experiment.

Stel persoon A stelt dat hij wil dat mensen inhoudelijk reageren en niet persoonlijk.
Persoon B reageert persoonlijk.
Persoon C reageert inhoudelijk.
Persoon A reageert op persoon B en negeert persoon C.
Persoon C stelt dat persoon A niet reageert op inhoudelijke opmerkingen.
Persoon A stelt dat hij reageert als mensen persoonlijk reageren en dan stelt dat het forum op zijn retour is..

Vind je dat als buitenstaander niet een beetje raar om het zo maar te noemen?
Fylax is op televisie geweest
pi_170836478
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:45 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Misschien omdat het lekker is?
Xtc ook.
pi_170836706
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:52 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Oke even een gedachte-experiment.

Stel persoon A stelt dat hij wil dat mensen inhoudelijk reageren en niet persoonlijk.
Persoon B reageert persoonlijk.
Persoon C reageert inhoudelijk.
Persoon A reageert op persoon B en negeert persoon C.
Persoon C stelt dat persoon A niet reageert op inhoudelijke opmerkingen.
Persoon A stelt dat hij reageert als mensen persoonlijk reageren en dan stelt dat het forum op zijn retour is..

Vind je dat als buitenstaander niet een beetje raar om het zo maar te noemen?
ik vind het vooral raar dat mensen persoonlijk reageren als ik duidelijk stel dat het niet over mijn persoon moet gaan. Dat is de ziekte van dit forum. Altijd persoonlijk worden.

Je kan overigens niet verwachten dat ik op elke reactie reageer, wel of niet persoonlijk.
  woensdag 10 mei 2017 @ 21:00:12 #48
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_170836755
Zou het kunnen dat alcoholisten zich schamen omdat 'de maatschappij' (in dit topic voorgesteld door Stabiel) niet begrijpen hoe iemand zover komt dat alcohol niet meer leuk en gezellig is maar een probleem?

Opmerkingen als "Dan drink je toch gewoon een maandje niet", "Je hebt toch geen drank nodig om het gezellig te hebben?" en dergelijke zijn niet echt een aanmoediging om toe te geven dat je hulp nodig hebt.
Prrrrr
pi_170836868
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:58 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

ik vind het vooral raar dat mensen persoonlijk reageren als ik duidelijk stel dat het niet over mijn persoon moet gaan. Dat is de ziekte van dit forum. Altijd persoonlijk worden.

Je kan overigens niet verwachten dat ik op elke reactie reageer, wel of niet persoonlijk.
Doordat je steeds topics opent die gaan over een probleem dat je zelf ervaart en niet ingaat op de inhoudelijke reacties, of als je dat wel doet alleen iets roept vanuit het referentiekader dat je zogenaamd wil verruimen maar maar niet los lijkt te kunnen laten, doet me toch vermoeden dat het een vorm van aandacht vragen is die prima voor je werkt
pi_170837075
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 21:02 schreef Allures het volgende:

[..]

Doordat je steeds topics opent die gaan over een probleem dat je zelf ervaart en niet ingaat op de inhoudelijke reacties, of als je dat wel doet alleen iets roept vanuit het referentiekader dat je zogenaamd wil verruimen maar maar niet los lijkt te kunnen laten, doet me toch vermoeden dat het een vorm van aandacht vragen is die prima voor je werkt
Ik vraag idd voor mijn plezier om persoonlijke reacties.

Echt, ik heb deze zooi al zo vaak meegemaakt op dit forum. Dan ben ik weer homo, transgender, nazi, moslim. je kan het zo gek niet bedenken of ik ben het geweest.

Snap het gewoon niet, Ik heb zelden de behoefte om persoonlijk te reageren.
pi_170837131
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 21:07 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Ik vraag idd voor mijn plezier om persoonlijke reacties.

Echt, ik heb deze zooi al zo vaak meegemaakt op dit forum. Dan ben ik weer homo, transgender, nazi, moslim. je kan het zo gek niet bedenken of ik ben het geweest.

Snap het gewoon niet, Ik heb zelden de behoefte om persoonlijk te reageren.
Waarom is het zo lastig te erkennen dat je elke keer hetzelfde soort topic opent en dat jij ook een aandeel hebt in het verloop van het topic? Misschien is dat ook het antwoord op de vraag die je zelf stelt.
  woensdag 10 mei 2017 @ 21:12:12 #52
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_170837235
* mrspoeZ reageerde inhoudelijk.
Prrrrr
pi_170837374
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 21:07 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Ik vraag idd voor mijn plezier om persoonlijke reacties.

Echt, ik heb deze zooi al zo vaak meegemaakt op dit forum. Dan ben ik weer homo, transgender, nazi, moslim. je kan het zo gek niet bedenken of ik ben het geweest.

Snap het gewoon niet, Ik heb zelden de behoefte om persoonlijk te reageren.
Het is nogal raar om over zaken te praten waar je zelf middenin zit maar je zelf geen onderdeel van wilt zijn.

Je betrekt je buurman erbij, dus daar mag jij wel een mening over hebben en andersom niet.
Nu haal je er weer zaken bij over het forum is op zijn retour en nazi's..

Als je niet de aandacht wilt, trek hem dan ook niet aan.
Maak dit onderwerp bespreekbaar in je detoxgroep, maar daar ga je dezelfde reacties krijgen.
Hell To The Liars
pi_170837667
never mind, nutteloze smiley van mij
Fylax is op televisie geweest
pi_170837717
Maar om Ontopic te blijven.

Het moment dat ik erkende dat ik een probleem had, betekende dat automatisch een schuldgevoel naar mijzelf dat ik er niet naar handelde.

Als je geen probleem hebt hoef je er niets aan te doen, dan ben je niet zwak, want er is geen probleem.

Zodra je zegt tegen jezelf, ik heb een probleem maar doet niet de noodzakelijke stappen nemen, dan ben en voel je je zwak en een mislukkeling.

Dat laatste probeer je te voorkomen, door het niet erkennen van je probleem los je dat (in je hoofd iig.) zo op.
Hell To The Liars
pi_170838299
Klopt, voor jezelf toegeven dat je een drankprobleem hebt is moeilijk, het meest moeilijke trouwens. Die eerste stap is het meest klote.
misunderstood
pi_170838421
Ik denk dat het moeilijk is om zulke dingen toe te geven omdat er dan verandering "moet" komen. Er staat dan een druk op genezen. Het is een zwak punt, mensen geven dat niet graag toe.
Echt een alcoholist ben ik niet (al geef ik toe drankproblemen te hebben, waardoor ik niet meer drink), maar ik herken het wel met mijn eetstoornis. Voordat ik toegaf dat het een probleem was, kon ik alles op mijn gewicht afschuiven en alle problemen waren weg. Wat een intrinsiek probleem was, kon ik exitriek houden. Op het moment dat ik toegaf dat ik degene met een probleem was, moest daar verandering in komen. Ik moest gaan werken aan mijn zwakte.
Ik denk dat dit het geval is bij veel psychiatrische problemen en het is gewoon doodeng om zoiets toe te geven. Zeker met alle oordelen die in onze maatschappij bestaan
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 10 mei 2017 @ 22:07:04 #58
414785 sirdanilot
pi_170839319
Je kunt beter meer blowen en minder gaan drinken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_170839504
En meer gaan werken aan vooruitgang en minder erover praten.
Fylax is op televisie geweest
pi_170839869
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 22:13 schreef jodelahity het volgende:
En meer gaan werken aan vooruitgang en minder erover praten.
Ben ik gedeeltelijk eens.
Maar de 3e keer dat ik bij de AA was kreeg ik de (juiste) opmerking.

"Droopie waarom stel je vragen als je zelf de antwoorden al denkt te weten" (de antwoorden klopten ook niet).

En kreeg ik deze les
http://www.aadordrecht.nl/s02.html
Hell To The Liars
  woensdag 10 mei 2017 @ 22:27:13 #61
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170839975
De een drinkt z'n onrust weg met drank, de ander met farmaceutica.
Tegelijk kan ook.
pi_170840578
drankverslaving is volksziekte nr 1 in Nederland net zoals sigaretten verslaving. Niemand interesseert zich iets voor de gevolgen behalve het Trimbos instituut. Het zal nog zo'n 100 jaar duren voordat deze slechte gewoonte eindelijk weg is of misschien wel nooit. Als ik de TS was zou ik er ook depressief van worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 10-05-2017 22:56:57 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_170842043
omdat alcohol maatschappelijk erg geaccepteerd is, is het niet zo snel een probleem.
There are only 151 Pokémon.
pi_170842398
Ah man, bier is zo verschrikkelijk lekker. En de buzz van een paar biertjes is ook heerlijk.

Als het niet slecht voor me was, dan deed ik het 100% zeker vrijwel elke dag. Ik heb overigens geen drankprobleem. Ik zuip nooit meer dan 6-7 biertjes op een avond dus ladderzat word ik nooit meer. En ook drink ik maar een dag of 3 per week, waarvan meestal maar 2 biertjes per avond. Ik denk zelfs minder dan de gemiddelde Nederlander.

Heb wel tijden gehad dat ik vrijwel elke dag 1-2 drankjes deed voor de smaak, maar daar ben ik mee gestopt. De enige reden is voor de gezondheid. Ik snap alcoholisten wel, maar gelukkig heb ik mezelf in de hand.
pi_170842453
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:58 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

ik vind het vooral raar dat mensen persoonlijk reageren als ik duidelijk stel dat het niet over mijn persoon moet gaan. Dat is de ziekte van dit forum. Altijd persoonlijk worden.

Je kan overigens niet verwachten dat ik op elke reactie reageer, wel of niet persoonlijk.
In alle eerlijkheid, je schreef 'hou het aub beschaaft; niet op de persoon'.. 'Op de persoon' betekent iemands karakter/persoon aanvallen zonder inhoudelijk in te gaan op de argumentatie van die persoon.

Dat je niet wilde dat jouw persoonlijke situatie erbij betrokken zou worden, was niet duidelijk. In je OP benoem je al persoonlijke voorbeelden en je eerste reactie (op een post die helemaal niet over jou ging) begon je direct over jezelf en je eigen situatie..


Nee dat kunnen we niet verwachten, maar wel dat je op minimaal een deel van de inhoudelijke​ reacties, inhoudelijk reageert.. maar dat doe je helaas niet..
pi_170843841
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:30 schreef LLgetikt het volgende:
drank is de pleister

daarom de heftige reactie
Dit.

Dan kom je aan hun verdoving. Dan wordt de innerlijke poortwachter boos.
  donderdag 11 mei 2017 @ 07:55:36 #67
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_170843891
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 21:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ik denk dat het moeilijk is om zulke dingen toe te geven omdat er dan verandering "moet" komen. Er staat dan een druk op genezen. Het is een zwak punt, mensen geven dat niet graag toe.
Echt een alcoholist ben ik niet (al geef ik toe drankproblemen te hebben, waardoor ik niet meer drink), maar ik herken het wel met mijn eetstoornis. Voordat ik toegaf dat het een probleem was, kon ik alles op mijn gewicht afschuiven en alle problemen waren weg. Wat een intrinsiek probleem was, kon ik exitriek houden. Op het moment dat ik toegaf dat ik degene met een probleem was, moest daar verandering in komen. Ik moest gaan werken aan mijn zwakte.
Ik denk dat dit het geval is bij veel psychiatrische problemen en het is gewoon doodeng om zoiets toe te geven. Zeker met alle oordelen die in onze maatschappij bestaan
Is het probleem dan niet zozeer dat toegeven misschien, maar eerder dat met dat toegeven de volgende stap dan komt: je MOET er iets mee? Als je er niets mee doet, knaagt dat steeds. Dan ga je tegen je wijze, ware inzicht in, wat conflict veroorzaakt. Dan kun je niet meer zonder gezeik in je hoofd zuipen of gebruiken...... Volgens mij is dat het vooral. Als je dat probleem erkent, is het over met het ongestoord kop-in-het-zand zuipen. Dan komt steeds dat stemmetje 'kut, waar ben ik nou mee bezig. Ik hou de verslaving zo alleen maar in stand' blablabla. Terwijl als je dat niet erkent je gewoon kan zeggen 'als ik het gewoon hou zoals nu gaat, heb ik het wel in de hand'... Bij verslaving zijn 't van binnen weten en het gevoel dat gewoon een korte, snelle bevrediging wil, constant met elkaar in conflict. Verslaving is dan ook geen rationeel iets.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_170843981
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 21:16 schreef Droopie het volgende:

[..]

Het is nogal raar om over zaken te praten waar je zelf middenin zit maar je zelf geen onderdeel van wilt zijn.

Je betrekt je buurman erbij, dus daar mag jij wel een mening over hebben en andersom niet.
Nu haal je er weer zaken bij over het forum is op zijn retour en nazi's..

Als je niet de aandacht wilt, trek hem dan ook niet aan.
Maak dit onderwerp bespreekbaar in je detoxgroep, maar daar ga je dezelfde reacties krijgen.
Bij de detoxgroep hebben we dit onderwerp gister besproken en daar werden geen oordelen geveld.

Je hebt echt volstrekt geen idee wat voor man mijn buurman is. Dat je het nog voor hem opneemt ook. _O- Je hebt echt geen idee man. :)

[ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 11-05-2017 08:11:19 ]
pi_170843996
Bedankt voor alle andere reacties die wel ontopic zijn.
  donderdag 11 mei 2017 @ 09:15:18 #70
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_170844571
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:52 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Xtc ook.
Gebruik je dat toch in plaats van een glaasje cognac.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_170844790
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 19:19 schreef Stabiel het volgende:
Ik begrijp sowieso de mensen niet doordeweeks, zonder enig vorm van gelegenheid, alcohol drinken.
Kwestie van perceptie. In het calvinistische Nederland vindt men dat al snel inderdaad. In andere landen is het dan weer heel gebruikelijk om een wijntje of biertje te drinken bij de dagelijkse lunch (en het diner)... dus tja.
pi_170846049
Ik zou mij vooral bezig houden met je eigen problemen en niet die van je oom of van je buurman. Ik zou mijn buurman trouwens ook vreemd aankijken als hij zich gaat mengen met mijn problematiek terwijl hij zelf problemen heeft. :')
  donderdag 11 mei 2017 @ 11:19:11 #73
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_170847104


[ Bericht 100% gewijzigd door Buurtzwaan op 11-05-2017 11:20:18 ]
  donderdag 11 mei 2017 @ 11:28:58 #74
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_170847354
Ik drink louter bier in het weekend. Merkte vooral toen ik op mezelf ging wonen dat ik op een gegeven moment elke avond wel een paar pilsjes dronk, dat begon met 1 of 2, maar ging als snel naar 3 á 4 flesjes per avond. Dat vond ik op een gegeven moment toch wel erg veel worden, daarom bewust gestopt met doordeweeks drinken.
pi_170847719
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 08:10 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Bij de detoxgroep hebben we dit onderwerp gister besproken en daar werden geen oordelen geveld.

Je hebt echt volstrekt geen idee wat voor man mijn buurman is. Dat je het nog voor hem opneemt ook. _O- Je hebt echt geen idee man. :)
Ik neem het over het algemeen altijd wel op voor verslaafden en mensen met een geestelijke stoornis. (uitzonderingen daargelaten).

Niemand kiest voor een ziekte of verslaving, sommige mensen kiezen er wel voor om zich goed te laten behandelen en soms ageer ik daar op en soms niet. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

ps. hoeven we geen ruzie over te maken hoor :P
Hell To The Liars
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 11 mei 2017 @ 13:36:37 #76
414785 sirdanilot
pi_170850234
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 11:41 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik neem het over het algemeen altijd wel op voor verslaafden en mensen met een geestelijke stoornis. (uitzonderingen daargelaten).

Niemand kiest voor een ziekte of verslaving, sommige mensen kiezen er wel voor om zich goed te laten behandelen en soms ageer ik daar op en soms niet. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

ps. hoeven we geen ruzie over te maken hoor :P
Mensen kiezen wél voor een verslaving.

Toen ik nog rookte koos ik elke dag om een sigaret te nemen, en dat vijf tot tien keero p een dag. En nog steeds ben ik er niet helemaal vanaf. Maar ik heb in ieder geval gekozen om niet met regelmaat meer te roken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 11 mei 2017 @ 13:41:33 #77
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_170850327
Even een theorie'tje.. Kan het ook te maken heeft met onze omgang met drank in het algemeen? Het wordt echt als 'gezellig' gezien. Een feestje zonder drank wordt al snel als minder gezellig gezien dan een feestje met drank.

Dat heb ik zelf gemerkt omdat ik juist geen alcohol lust. Ik heb er niets op tegen, heb ook geen problemen als anderen het wel drinken maar mensen snapten niet dat ik gewoon geen drank wilde omdat ik het niet lustte. "Ja maar dat is gezellig" kreeg ik dan wel te horen, terwijl ik het al gezellig had. "Je moet er aan wennen" terwijl ik daar gewoon geen zin in had en mijn cola'tje prima vond.

Mijn conclusie is dat mensen op drinken een behoorlijke druk hebben gelegd. Veel mensen weten, in mijn ervaring, niet goed meer hoe het is om gezelligheid te ervaren zonder drank. ('Vind je het niet vervelend om de bob te zijn?' of zwangere vrouwen die na 9 maanden "eindelijk weer mogen drinken" en doen alsof ze 9 maanden niet meer mochten ademen)

Indirect denk ik dat dit ook een effect heeft op verslaving. Het is niet gek om op een avond veel te drinken. En 's avonds een wijntje is om de boel 'gezellig' te maken. Maar als de gezelligheid verandert in een probleem en je elke dag alcohol nodig hebt om je goed te voelen is het lastig om toe te geven dat de gezelligheid er af is omdat het beeld van het product zo anders is.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 11 mei 2017 @ 13:52:50 #78
414785 sirdanilot
pi_170850559
quote:
11s.gif Op donderdag 11 mei 2017 13:41 schreef Yesse het volgende:
Even een theorie'tje.. Kan het ook te maken heeft met onze omgang met drank in het algemeen? Het wordt echt als 'gezellig' gezien. Een feestje zonder drank wordt al snel als minder gezellig gezien dan een feestje met drank.

Dat heb ik zelf gemerkt omdat ik juist geen alcohol lust. Ik heb er niets op tegen, heb ook geen problemen als anderen het wel drinken maar mensen snapten niet dat ik gewoon geen drank wilde omdat ik het niet lustte. "Ja maar dat is gezellig" kreeg ik dan wel te horen, terwijl ik het al gezellig had. "Je moet er aan wennen" terwijl ik daar gewoon geen zin in had en mijn cola'tje prima vond.

Mijn conclusie is dat mensen op drinken een behoorlijke druk hebben gelegd. Veel mensen weten, in mijn ervaring, niet goed meer hoe het is om gezelligheid te ervaren zonder drank. ('Vind je het niet vervelend om de bob te zijn?' of zwangere vrouwen die na 9 maanden "eindelijk weer mogen drinken" en doen alsof ze 9 maanden niet meer mochten ademen)

Indirect denk ik dat dit ook een effect heeft op verslaving. Het is niet gek om op een avond veel te drinken. En 's avonds een wijntje is om de boel 'gezellig' te maken. Maar als de gezelligheid verandert in een probleem en je elke dag alcohol nodig hebt om je goed te voelen is het lastig om toe te geven dat de gezelligheid er af is omdat het beeld van het product zo anders is.
Duh. Best wel logisch dit.

Daarom hebben we ook veel meer alcoholverslaafden dan verslaafden aan andere drugs.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_170850678
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 13:36 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Mensen kiezen wél voor een verslaving.

Toen ik nog rookte koos ik elke dag om een sigaret te nemen, en dat vijf tot tien keero p een dag. En nog steeds ben ik er niet helemaal vanaf. Maar ik heb in ieder geval gekozen om niet met regelmaat meer te roken.
Mensen kiezen in principe niet bewust voor een alcoholverslaving.

Mensen kiezen ervoor om te beginnen met iets en staan vaak niet stil bij de ellende die het op lange termijn kan veroorzaken, maar kiezen voor het plezier op de korte termijn.

Nu kunnen we een hele discussie beginnen over wat kiezen inhoud, maar om een andere vergelijking te maken..

Ik heb een periode angstremmers geslikt op advies van de dokter, de dokter vergat dit te stoppen en ik gaf na 8 maanden aan dat ik dit raar vond.
Toen was ik dus verslaafd aan die middelen en moest ik letterlijk afkicken.

Ja mensen maken een keuze om iets te beginnen, maar niemand bedenkt dit weekend ik ga naar de slijterij en ga mijzelf destructief kapot zuipen.. Het is een proces.

Net als overmatig sporten, eten, gokken, porno of gamen.

Je koopt World of Warcraft en denkt het dat is leuk, maar je kiest er niet voor om dwangmatig 12 uur per dag je karakter te levelen of met eten obesitas te worden..
Hell To The Liars
pi_170850726
quote:
11s.gif Op donderdag 11 mei 2017 13:41 schreef Yesse het volgende:
Even een theorie'tje.. Kan het ook te maken heeft met onze omgang met drank in het algemeen? Het wordt echt als 'gezellig' gezien. Een feestje zonder drank wordt al snel als minder gezellig gezien dan een feestje met drank.

Dat heb ik zelf gemerkt omdat ik juist geen alcohol lust. Ik heb er niets op tegen, heb ook geen problemen als anderen het wel drinken maar mensen snapten niet dat ik gewoon geen drank wilde omdat ik het niet lustte. "Ja maar dat is gezellig" kreeg ik dan wel te horen, terwijl ik het al gezellig had. "Je moet er aan wennen" terwijl ik daar gewoon geen zin in had en mijn cola'tje prima vond.

Mijn conclusie is dat mensen op drinken een behoorlijke druk hebben gelegd. Veel mensen weten, in mijn ervaring, niet goed meer hoe het is om gezelligheid te ervaren zonder drank. ('Vind je het niet vervelend om de bob te zijn?' of zwangere vrouwen die na 9 maanden "eindelijk weer mogen drinken" en doen alsof ze 9 maanden niet meer mochten ademen)

Indirect denk ik dat dit ook een effect heeft op verslaving. Het is niet gek om op een avond veel te drinken. En 's avonds een wijntje is om de boel 'gezellig' te maken. Maar als de gezelligheid verandert in een probleem en je elke dag alcohol nodig hebt om je goed te voelen is het lastig om toe te geven dat de gezelligheid er af is omdat het beeld van het product zo anders is.
Veel verslaafden hebben in het begin het gevoel dat mensen ze raar aankijken als ze een cola bestellen in een kroeg, of bestellen in een groep alcoholvrij bier.
Omdat ze denken dat je zonder alcohol raar aangekeken wordt of buiten de groep staat.

Dat valt in principe wel mee, maar het is een gevoel dat je er niet bijhoort.
Hell To The Liars
pi_170850832
Stress is de echte grote boosdoener.
Als iemand dagelijks gaat drinken en zich goed erbij voelt is 90% minder schadelijk dan iemand die drinkt met schuldgevoel. Dat is zeg maar dat je drinkt en steeds denkt dat je iets slechts aan het doen bent.
Ik ken genoeg mensen die meer dan 20 jaar drinken en blowen, maar gezonder zijn dan andere mensen die meer dan 20 jaar geheelonthouders zijn. De een heeft nooit stress en de andere heeft wel stress.
Als je drinkt en je hebt stress= zeer slecht (dit is dus wanneer je erkent dat je een drankprobleem hebt)
Als je niet drinkt en je hebt stress= slecht
Als je drinkt en je hebt geen stress= goed
Als je niet drinkt en je hebt geen stress= beter
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_170851668
Denk dat veel er niet eens bij stil staan. Die drinken veel maar het heeft verder geen negatieve impact op hun leven. Dus dan lijkt het ook geen probleem, voor niemand.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_170851723
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:04 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Stress is de echte grote boosdoener.
Als iemand dagelijks gaat drinken en zich goed erbij voelt is 90% minder schadelijk dan iemand die drinkt met schuldgevoel. Dat is zeg maar dat je drinkt en steeds denkt dat je iets slechts aan het doen bent.
Ik ken genoeg mensen die meer dan 20 jaar drinken en blowen, maar gezonder zijn dan andere mensen die meer dan 20 jaar geheelonthouders zijn. De een heeft nooit stress en de andere heeft wel stress.
Als je drinkt en je hebt stress= zeer slecht (dit is dus wanneer je erkent dat je een drankprobleem hebt)
Als je niet drinkt en je hebt stress= slecht
Als je drinkt en je hebt geen stress= goed
Als je niet drinkt en je hebt geen stress= beter
Hangt er vanaf hoeveel je drinkt denk ik.
misunderstood
pi_170851736
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:00 schreef Droopie het volgende:

[..]

Veel verslaafden hebben in het begin het gevoel dat mensen ze raar aankijken als ze een cola bestellen in een kroeg, of bestellen in een groep alcoholvrij bier.
Omdat ze denken dat je zonder alcohol raar aangekeken wordt of buiten de groep staat.

Dat valt in principe wel mee, maar het is een gevoel dat je er niet bijhoort.
Dat doen ze ook.
misunderstood
pi_170851831
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:42 schreef DKS het volgende:

[..]

Dat doen ze ook.
Nee hoor, in de normale wereld valt dat vaak genoeg mee.
Ja ze kijken even raar op als na vele jaren zuipen opeens koffie besteld..
Maar na een tijdje zal je merken dat het je eigen gevoel is.

Uitzonderingen daar gelaten.
Hell To The Liars
pi_170851886
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:46 schreef Droopie het volgende:

[..]

Nee hoor, in de normale wereld valt dat vaak genoeg mee.
Ja ze kijken even raar op als na vele jaren zuipen opeens koffie besteld..
Maar na een tijdje zal je merken dat het je eigen gevoel is.

Uitzonderingen daar gelaten.
Ik zit nu steeds excuses te verzinnen waarom ik niet mee ga naar de kroeg vrijdagmiddag.
misunderstood
  donderdag 11 mei 2017 @ 14:55:11 #87
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_170852030
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:46 schreef Droopie het volgende:

[..]

Nee hoor, in de normale wereld valt dat vaak genoeg mee.
Ja ze kijken even raar op als na vele jaren zuipen opeens koffie besteld..
Maar na een tijdje zal je merken dat het je eigen gevoel is.

Uitzonderingen daar gelaten.
Mijn ervaring is toch wel wat anders hoor. Ligt ook aan de leeftijd. Voor mijn 20e is het zelfs een paar keer gebeurd dat men stiekem drank in mijn cola deed.. En dat zijn dan "vrienden"..Het begint, nu ik 30 ben, eindelijk wat mee te vallen. Maar mensen kijken nog steeds raar op als ik zeg 'ik lust alleen geen wijn' in een nieuwe groep/situatie.

quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:48 schreef DKS het volgende:

[..]

Ik zit nu steeds excuses te verzinnen waarom ik niet mee ga naar de kroeg vrijdagmiddag.
Echte vrienden accepteren het wel als je eerlijk bent dat je "besloten hebt" niet te drinken. En tegen collega's kun je bijvoorbeeld zeggen dat je nog moet rijden die avond.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_170852074
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:39 schreef habitue het volgende:
Denk dat veel er niet eens bij stil staan. Die drinken veel maar het heeft verder geen negatieve impact op hun leven. Dus dan lijkt het ook geen probleem, voor niemand.
Dan ís het toch ook geen probleem?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_170852079
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 10:39 schreef Bananenpap het volgende:
Ik zou mij vooral bezig houden met je eigen problemen en niet die van je oom of van je buurman. Ik zou mijn buurman trouwens ook vreemd aankijken als hij zich gaat mengen met mijn problematiek terwijl hij zelf problemen heeft. :')
Je weet niks over mijn buurman. Stop gewoon met oordelen.

De vraag in de OP was erkennen dat je een drankprobleem hebt. Letterlijk het besef dat je je realiseert dat je te veel drinkt. Dus niet over mij als persoon en al helemaal niet de vraag hoe ik mijn problemen op kan lossen.

De ziekte van dit forum is dat het hele kliekje als een stel strontvliegen de TS aanvallen. Ik pas daar voor, ben hier echt klaar mee.
pi_170852143
quote:
7s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:55 schreef Yesse het volgende:

[..]

Mijn ervaring is toch wel wat anders hoor. Ligt ook aan de leeftijd. Voor mijn 20e is het zelfs een paar keer gebeurd dat men stiekem drank in mijn cola deed.. En dat zijn dan "vrienden"..Het begint, nu ik 30 ben, eindelijk wat mee te vallen. Maar mensen kijken nog steeds raar op als ik zeg 'ik lust alleen geen wijn' in een nieuwe groep/situatie.


Iedereen wist het van mij, mijn voordeel is dat ik nu 37 ben en iedereen best wel volwassen er tegenaan kijk.

Dat ik mijn probleem erken en accepteer, houd ook in dat mijn vrienden dat moeten doen.

Zoals afgelopen zondag vroegen ze of ik meeging naar de stad om voetbal te kijken (iedereen lam).
Maar als ik dan nee zeg, zeggen ze ja snap ik wel maar ik vond het ook lullig om het niet te vragen..

Even goede vrienden (hoewel ik dan wel "alleen" in de kuip zit).
Achteraf kan ik mij er nu overheen zetten, maar ik heb mij kapot zitten irriteren de dagen vooraf aan de wedstrijd.

Sommige maken er grappen over, na 3,5 jaar nuchter zijn kan ik dat van de meeste mensen prima hebben.

Stoppen met drinken is makkelijker als je ouder bent, in onze AA groep zat ook een tienermeisje.. Ja dat is echt vertiefd.

Vrienden moeten ook erkennen dat hun maatje een probleem hebben, ook voor hun is het even lastig want die persoon wordt een compleet ander mens..
Sommige kunnen dat beter dan anderen.
Hell To The Liars
pi_170852159
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 11:41 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik neem het over het algemeen altijd wel op voor verslaafden en mensen met een geestelijke stoornis. (uitzonderingen daargelaten).

Niemand kiest voor een ziekte of verslaving, sommige mensen kiezen er wel voor om zich goed te laten behandelen en soms ageer ik daar op en soms niet. Zo zit ik nou eenmaal in elkaar.

ps. hoeven we geen ruzie over te maken hoor :P
Laat ik nu voor eens en altijd duidelijk maken hoe het zit met mijn buurman.

Hij is bijna een maand geleden door de politie uit zijn huis gehaald omdat hij 's nachts de hele flat bij elkaar stond te schreeuwen. Hij heeft mensen bedreigd en de politie is ook bij mij aan de deur geweest omdat die buurman zou hebben gezegd dat ik vermoord was.

Heb gister van een andere buurman gehoord dat hij lichamelijk niet in orde is en er is Korsakov vastgesteld door de artsen dus hij komt niet meer terug.

Hij zei overigens altijd tegen mij "ik blijf drinken tot ik dood ben". En die man heeft mij bijna meegetrokken in zijn ellende.
pi_170852169
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:58 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Je weet niks over mijn buurman. Stop gewoon met oordelen.

De vraag in de OP was erkennen dat je een drankprobleem hebt. Letterlijk het besef dat je je realiseert dat je te veel drinkt. Dus niet over mij als persoon en al helemaal niet de vraag hoe ik mijn problemen op kan lossen.

De ziekte van dit forum is dat het hele kliekje als een stel strontvliegen de TS aanvallen. Ik pas daar voor, ben hier echt klaar mee.
Je schrijft een OP en gaat vervolgens bepalen op welke stukken uit jouw tekst wij expliciet op in mogen gaan? Lekker naïef.
pi_170852210
quote:
7s.gif Op donderdag 11 mei 2017 14:55 schreef Yesse het volgende:

[..]

Mijn ervaring is toch wel wat anders hoor. Ligt ook aan de leeftijd. Voor mijn 20e is het zelfs een paar keer gebeurd dat men stiekem drank in mijn cola deed.. En dat zijn dan "vrienden"..Het begint, nu ik 30 ben, eindelijk wat mee te vallen. Maar mensen kijken nog steeds raar op als ik zeg 'ik lust alleen geen wijn' in een nieuwe groep/situatie.

[..]

Echte vrienden accepteren het wel als je eerlijk bent dat je "besloten hebt" niet te drinken. En tegen collega's kun je bijvoorbeeld zeggen dat je nog moet rijden die avond.
Buiten familie weet niemand van m'n overmatige drank en drugs gebruik.
misunderstood
pi_170852214
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:02 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Je schrijft een OP en gaat vervolgens bepalen op welke stukken uit jouw tekst wij expliciet op in mogen gaan? Lekker naïef.
Het punt is dat je een oordeel velt over een situatie waar je niks van weet.
pi_170852240
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:05 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Het punt is dat je een oordeel velt over een situatie waar je niks van weet.
Dat is dus precies waarom mensen het storend vinden als jij dingen vraagt als 'drink je niet teveel?' In hun ogen weet jij net zoveel van de situatie als jij vindt dat wij van de situatie weten.
pi_170852253
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:05 schreef DKS het volgende:

[..]

Buiten familie weet niemand van m'n overmatige drank en drugs gebruik.
Weten je vrienden dat je je eigen kapot zuipt.Of weten ze niet dat je ermee gestopt bent.
Dat eerste zou mij echt verbazen namelijk.
Hell To The Liars
pi_170852256
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:05 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Het punt is dat je een oordeel velt over een situatie waar je niks van weet.
Dat doe jij ook over je oom en buurman, hypocriet.
pi_170852267
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:07 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Dat doe jij ook over je oom en buurman, hypocriet.
Het verschil is dat ik mijn buurman en oom al jaren ken en jij niet. Mafkees.
pi_170852273
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:07 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Het verschil is dat ik mijn buurman en oom al jaren ken en jij niet. Mafkees.
Ik oordeel niet over je buurman, maar over jou. Mocht dat duidelijk zijn.
pi_170852275
Zullen we de benamingen naar elkaar toe achterwege laten :*
Hell To The Liars
pi_170852276
We kunnen hier wel 1 grote flame war van maken als jullie er zin in hebben.
pi_170852288
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:08 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Ik oordeel niet over je buurman, maar over jou. Mocht dat duidelijk zijn.
Heb wel vaker je berichten gelezen en je valt alleen maar mensen aan.
pi_170852329
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:07 schreef Droopie het volgende:

[..]

Weten je vrienden dat je je eigen kapot zuipt.Of weten ze niet dat je ermee gestopt bent.
Dat eerste zou mij echt verbazen namelijk.
Ze weten niet dat ik gestopt ben.
Ik dronk me alleen thuis naar de tering, in de kroeg kon ik prima maat houden. Thuis had ik dan toch nog m'n black label en tripels
misunderstood
pi_170852414
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:09 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Heb wel vaker je berichten gelezen en je valt alleen maar mensen aan.
Als jij je zo voelt.
pi_170852461
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:11 schreef DKS het volgende:

[..]

Ze weten niet dat ik gestopt ben.
Ik dronk me alleen thuis naar de tering, in de kroeg kon ik prima maat houden. Thuis had ik dan toch nog m'n black label en tripels
Waarom zeg je het niet.
In iedere cultuur op jouw leeftijd zullen ze het toch wel waarderen als mensen volwassen worden.

Als je echt nog niet durft, zeg je dat jullie zwanger proberen te worden ;) en dat je solidair met je meisje bent.

Of dat je met de auto bent en je geen problemen met justitie wilt.

Zullen ze misschien zeggen haha Homo..
Nou ja care, jij hebt een rood muntje en je mede verslaafden in je groep vinden je een baas.

Weet je wat ik een van de mooie dingen in mijn nuchtere leven vind, dat ik niet meer hoef te liegen.
Dat geeft zoveel rust en maakt het leven stukken overzichtelijker.


Dit is wie ik ben en accepteer je dat niet, prima, ik kies voor een nuchter en normaal leven.
En je krijgt er een hoop moois voor terug, maar je moet ook leuke dingen voor laten.

Ook dat is je probleem erkennen, dat mensen je nieuwe Dennis mogen zien.
Hell To The Liars
pi_170852467
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:09 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Heb wel vaker je berichten gelezen en je valt alleen maar mensen aan.
Nu speel je zelf ook op de man, want dit heeft weinig met de discussie te maken. Echter, als jij van anderen vraagt om inhoudelijk te blijven helpt het als je dat zelf ook doet. :)
pi_170852482
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:16 schreef Chai het volgende:

[..]

Nu speel je zelf ook op de man, want dit heeft weinig met de discussie te maken. Echter, als jij van anderen vraagt om inhoudelijk te blijven helpt het als je dat zelf ook doet. :)
Ik heb beslist geen behoefte aan wat voor discussie dan ook. Mocht het nog niet duidelijk zijn, ben hier klaar mee.
pi_170852545
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:17 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Ik heb beslist geen behoefte aan wat voor discussie dan ook. Mocht het nog niet duidelijk zijn, ben hier klaar mee.
Waarom erken je niet dat je een postprobleem hebt? want je blijft maar doorgaan.
pi_170852573
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:21 schreef Chai het volgende:

[..]

Waarom erken je niet dat je een postprobleem hebt? want je blijft maar doorgaan.
Is zo voorbij. Stoppen met Fok is moeilijker dan alcohol. Niet getreurd, ben vandaag nog weg. Dit forum zuigt energie.
pi_170852699
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:17 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Ik heb beslist geen behoefte aan wat voor discussie dan ook. Mocht het nog niet duidelijk zijn, ben hier klaar mee.
Wat voor discussie wil je hier nu eigenlijk wel?
pi_170852748
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:16 schreef Droopie het volgende:

[..]

Waarom zeg je het niet.
In iedere cultuur op jouw leeftijd zullen ze het toch wel waarderen als mensen volwassen worden.

Als je echt nog niet durft, zeg je dat jullie zwanger proberen te worden ;) en dat je solidair met je meisje bent.

Of dat je met de auto bent en je geen problemen met justitie wilt.

Zullen ze misschien zeggen haha Homo..
Nou ja care, jij hebt een rood muntje en je mede verslaafden in je groep vinden je een baas.

Weet je wat ik een van de mooie dingen in mijn nuchtere leven vind, dat ik niet meer hoef te liegen.
Dat geeft zoveel rust en maakt het leven stukken overzichtelijker.


Dit is wie ik ben en accepteer je dat niet, prima, ik kies voor een nuchter en normaal leven.
En je krijgt er een hoop moois voor terug, maar je moet ook leuke dingen voor laten.

Ook dat is je probleem erkennen, dat mensen je nieuwe Dennis mogen zien.
Ja dat zou het wel makkelijker maken, m'n smoezenboek begint nu wel op te raken. Ik voel me ook gewoon heel erg saai.
's avonds zit ik saai aan de cola of nog erger: thee. Ik heb het gevoel alsof ik van alles mis loop. Maar hoorde bij m'n meeting dat schijnbaar erbij hoort.
misunderstood
pi_170852871
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:30 schreef DKS het volgende:

[..]

Ja dat zou het wel makkelijker maken, m'n smoezenboek begint nu wel op te raken. Ik voel me ook gewoon heel erg saai.
's avonds zit ik saai aan de cola of nog erger: thee. Ik heb het gevoel alsof ik van alles mis loop. Maar hoorde bij m'n meeting dat schijnbaar erbij hoort.
Je zit in een rouwperiode..
Hoe stom het ook klinkt, daarna begint je puberteit en vind je alles stom.

Leuker wordt het leven er ook niet op, maar aan de andere kant.
Je bent 42 toch? Volwassen worden hoort nu ook wel bij je leeftijd.
Hell To The Liars
pi_170852898
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:34 schreef Droopie het volgende:

[..]

Je zit in een rouwperiode..
Hoe stom het ook klinkt, daarna begint je puberteit en vind je alles stom.

Leuker wordt het leven er ook niet op, maar aan de andere kant.
Je bent 42 toch? Volwassen worden hoort nu ook wel bij je leeftijd.
40!
Klinkt wel logisch wat je zegt trouwens.
misunderstood
pi_170853034
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:36 schreef DKS het volgende:

[..]

40!
Klinkt wel logisch wat je zegt trouwens.
Erkennen dat je oude leven geen optie is.
Zolang jij je vrienden dit niet laten weten, speel je de oude Dennis bij je vrienden met een masker op.

Dan heb je dus een masker op voor je verdriet en een masker bij je vrienden ...Dat vreet energie.
Hell To The Liars
pi_170853090
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:42 schreef Droopie het volgende:

[..]

Erkennen dat je oude leven geen optie is.
Zolang jij je vrienden dit niet laten weten, speel je de oude Dennis bij je vrienden met een masker op.

Dan heb je dus een masker op voor je verdriet en een masker bij je vrienden ...Dat vreet energie.
Klopt.
De enige plek waar ik helemaal mezelf kan zijn is thuis.
misunderstood
  donderdag 11 mei 2017 @ 15:50:26 #116
37248 BertV
Handgemaakt
pi_170853248
Ik drink nu al maanden niet meer. Herkenbaar dat het erg lastig is om dit vol te houden door je omgeving. (En dan heb ik geen eens "drink-vrienden" in café-situaties)

Op verjaardagen weten ze dat ik niet meer drink, en dan toch half grappig vragen; "wijntje?" "Er zit maar weinig alcohol in". "Doe niet zo flauw" "Echt niet?"
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_170856559
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:50 schreef BertV het volgende:
Ik drink nu al maanden niet meer. Herkenbaar dat het erg lastig is om dit vol te houden door je omgeving. (En dan heb ik geen eens "drink-vrienden" in café-situaties)

Op verjaardagen weten ze dat ik niet meer drink, en dan toch half grappig vragen; "wijntje?" "Er zit maar weinig alcohol in". "Doe niet zo flauw" "Echt niet?"
doe niet zo ongezellig joh, drink ff een wijntje mee.
There are only 151 Pokémon.
pi_170856630
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:50 schreef BertV het volgende:
Ik drink nu al maanden niet meer. Herkenbaar dat het erg lastig is om dit vol te houden door je omgeving. (En dan heb ik geen eens "drink-vrienden" in café-situaties)

Op verjaardagen weten ze dat ik niet meer drink, en dan toch half grappig vragen; "wijntje?" "Er zit maar weinig alcohol in". "Doe niet zo flauw" "Echt niet?"
Het grappige is er dan wel snel van af ja.
"Doe niet zo flauw" zijn opmerkingen van hele domme mensen.
Hell To The Liars
pi_170856782
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 18:02 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

doe niet zo ongezellig joh, drink ff een wijntje mee.
Of ze zeggen dat je een pussy bent, dat je vriendin je al goed onder de plak heeft.
Uitermate vervelend.
misunderstood
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 11 mei 2017 @ 18:15:39 #120
414785 sirdanilot
pi_170856800
Ik zou ook niet weten wie zoiets zou zeggen tegen een niet drinker, wat ben je dan voor lul :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_170856847
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 18:14 schreef DKS het volgende:

[..]

Of ze zeggen dat je een pussy bent, dat je vriendin je al goed onder de plak heeft.
Uitermate vervelend.
Maar jij doet net alsof je nog een drinker bent, omdat je er omheen draait.
Dat is wat anders dan Bert vind ik.

Niet dat jouw vrienden dan zo supersympathiek zijn.
Maar snap je?
Hell To The Liars
pi_170857223
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 18:18 schreef Droopie het volgende:

[..]

Maar jij doet net alsof je nog een drinker bent, omdat je er omheen draait.
Dat is wat anders dan Bert vind ik.

Niet dat jouw vrienden dan zo supersympathiek zijn.
Maar snap je?

Ik snap het. Leuk is anders.
misunderstood
  donderdag 11 mei 2017 @ 21:00:27 #123
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_170862066
Tip: als mensen je vragen of je alcohol wil reageren met 'Nee, daar ben ik mee gestopt, ik kon er niet zo goed mee omgaan'. Vrijwel niemand vraagt dan nog door, uit angst dat je je hele levensverhaal zal vertellen. Je krijgt dan een reactie als 'oh, uh, oh, ja okay', en weg zijn ze.
Prrrrr
  donderdag 11 mei 2017 @ 21:10:12 #124
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170862607
quote:
17s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:35 schreef Juup© het volgende:
Goede vraag (zowaar), ik denk eerder dat de personen zelf hun "probleem" niet willen zien.
Volgens muj weten ze het best, maar willen ze het niet nog eens ingewreven krijgen door iemand anders. Bovendien wordt het uitleggen moeilijk als het alcoholprobleem werd veroorzaakt door een ander probleem, dat misschien veel heftiger is en door alcohol verdoofd moest worden.
pi_170863033
quote:
12s.gif Op donderdag 11 mei 2017 21:00 schreef mrspoeZ het volgende:
Tip: als mensen je vragen of je alcohol wil reageren met 'Nee, daar ben ik mee gestopt, ik kon er niet zo goed mee omgaan'. Vrijwel niemand vraagt dan nog door, uit angst dat je je hele levensverhaal zal vertellen. Je krijgt dan een reactie als 'oh, uh, oh, ja okay', en weg zijn ze.
Dat dacht ik ook, dat ik dat verplicht was.

Maar een "ik drink niet" blijkt vaak voldoende te zijn. En anders herhaal ik dat met een "gewoon omdat ik niet drink".

Truus van de kroeg of een collega bij een borrel hoeven geen verdere uitleg te verwachten van mij.
Hell To The Liars
pi_170875205
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 21:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Volgens muj weten ze het best, maar willen ze het niet nog eens ingewreven krijgen door iemand anders. Bovendien wordt het uitleggen moeilijk als het alcoholprobleem werd veroorzaakt door een ander probleem, dat misschien veel heftiger is en door alcohol verdoofd moest worden.
Helder.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 10:09:35 #127
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_170876548
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 21:16 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, dat ik dat verplicht was.

Maar een "ik drink niet" blijkt vaak voldoende te zijn. En anders herhaal ik dat met een "gewoon omdat ik niet drink".

Truus van de kroeg of een collega bij een borrel hoeven geen verdere uitleg te verwachten van mij.
Dat is niet wat ik bedoelde maar bedankt voor je reactie.
Prrrrr
pi_170880909
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 10:09 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik bedoelde maar bedankt voor je reactie.
Ik snap wat je bedoelt maar helaas zijn er altijd nieuwsgierige mensen wel doorvragen. En mensen houden van kletsen.
misunderstood
pi_170883915
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:34 schreef -PesteNoire- het volgende:
Ik ga hier een (wellicht) gevoelig onderwerp aankaarten. Hou het aub beschaafd; niet op de persoon maar op de inhoud.

Het verbaasd mij dat zo veel mensen problemen hebben met het erkennen dat ze een (drank)probleem hebben. Ik heb bv. jaren geleden wel eens tegen mijn oom gezegd 'drink je niet te veel?' en ben toen bijna in elkaar geslagen. Oké, dat is dus onbespreekbaar. Zelfde verhaal met mijn buurman die nu in een kliniek zit. Nee hoor, heb maar 6 pinten op vandaag. Roken, dat is het kankerprobleem.

Waarom is het voor mensen zo moeilijk om eerlijk naar zichzelf te kijken? Waarom zou je je sowieso schamen voor verslaving?
Wat vind jij een drankprobleem?
Baby we can do it, take the time do it right. We can do it baby, do it tonight _O_
Nudes alleen via DM niet via PM
  zaterdag 13 mei 2017 @ 13:04:52 #130
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_170902166
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:44 schreef Stabiel het volgende:
Ik drink al één jaar lang tenminste één keer in de week alcohol. Soms zelfs twee keer.

Ben ik nu verslaafd?
Als je een week zonder kan, zonder problemen, nee.

On topic: ik denk dat dat per situatie en per persoon verschilt.
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
pi_170902186
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:44 schreef Stabiel het volgende:
Ik drink al één jaar lang tenminste één keer in de week alcohol. Soms zelfs twee keer.

Ben ik nu verslaafd?
Ik iedere dag een flesje van een halve liter
  zaterdag 13 mei 2017 @ 14:22:05 #132
165633 eriksd
The grand facade...
pi_170903933
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:16 schreef Droopie het volgende:

[..]

Waarom zeg je het niet.
In iedere cultuur op jouw leeftijd zullen ze het toch wel waarderen als mensen volwassen worden.

Als je echt nog niet durft, zeg je dat jullie zwanger proberen te worden ;) en dat je solidair met je meisje bent.

Of dat je met de auto bent en je geen problemen met justitie wilt.

Zullen ze misschien zeggen haha Homo..
Nou ja care, jij hebt een rood muntje en je mede verslaafden in je groep vinden je een baas.

Weet je wat ik een van de mooie dingen in mijn nuchtere leven vind, dat ik niet meer hoef te liegen.
Dat geeft zoveel rust en maakt het leven stukken overzichtelijker.

Dit is wie ik ben en accepteer je dat niet, prima, ik kies voor een nuchter en normaal leven.
En je krijgt er een hoop moois voor terug, maar je moet ook leuke dingen voor laten.

Ook dat is je probleem erkennen, dat mensen je nieuwe Dennis mogen zien.
Misschien is het beter als je niet 1 op 1 je gedachten uittikt maar er een logisch verhaal van maakt. Dit gebrabbel is niet te volgen.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 14:27:44 #133
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170904045
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 14:22 schreef eriksd het volgende:

[..]

Misschien is het beter als je niet 1 op 1 je gedachten uittikt maar er een logisch verhaal van maakt. Dit gebrabbel is niet te volgen.
Jawel hoor, wel als je weet op wie hij reageert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 13 mei 2017 @ 14:28:49 #134
165633 eriksd
The grand facade...
pi_170904055
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 14:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Jawel hoor, wel als je weet op wie hij reageert.
Beetje zoals met Drugshond. Of het voor de buitenwacht het forum aantrekkelijker maakt, dat denk ik niet. Of gaan we zometeen ook in 1-en en 0-en posten.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_170912850
quote:
9s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 14:28 schreef eriksd het volgende:

[..]

Beetje zoals met Drugshond. Of het voor de buitenwacht het forum aantrekkelijker maakt, dat denk ik niet. Of gaan we zometeen ook in 1-en en 0-en posten.
Wat is dat nou weer voor een onzin..
  zaterdag 20 mei 2017 @ 16:13:34 #136
467754 DeAfgeleide
It's just a state of mind
pi_171074325
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 16:19 schreef Mr.Worldwide het volgende:

[..]

Wat vind jij een drankprobleem?
Als drank een probleem voor jou wordt
pi_171078979
Ik vond bier altijd zo onhandig. Dat je heel veel moet drinken om dronken te worden en dan het eindeloze plassen (en de eindeloze calorieën).

Beter drink je huiswijn van een supermarkt of gewoon sterke drank puur drinken. Maar bier? Nah.
pi_171081181
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 21:08 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wat is dat nou weer voor een onzin..
Hij heeft gelijk, jullie niet. Standaard verhaal maar goed jullie hebben het toch nooit door dus lekker blijven typen joh.
Fylax is op televisie geweest
pi_171081822
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 21:08 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk, jullie niet. Standaard verhaal maar goed jullie hebben het toch nooit door dus lekker blijven typen joh.
Op discussiefora spreek je mensen toch ook over hun persoonlijke leven of omstandigheden ?
Advies op maat enzo ;)
Hell To The Liars
pi_171082522
quote:
12s.gif Op donderdag 11 mei 2017 21:00 schreef mrspoeZ het volgende:
Tip: als mensen je vragen of je alcohol wil reageren met 'Nee, daar ben ik mee gestopt, ik kon er niet zo goed mee omgaan'.
Vrij onhandig op je eerste bedrijfsreceptie. Dat is een beetje het punt van zulke situaties.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
When Tiësto was Tiësto
pi_171083961
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 21:08 schreef jodelahity het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk, jullie niet. Standaard verhaal maar goed jullie hebben het toch nooit door dus lekker blijven typen joh.
Dus jij vindt dat, iedere keer dat we reageren op een user, we alle details over het leven en de omstandigheden van die user moeten uit typen, zodat het duidelijk is voor 'de buitenwacht' waar wij op reageren/waar ons advies over gaat?
pi_171087561
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 21:52 schreef nostra het volgende:

[..]

Vrij onhandig op je eerste bedrijfsreceptie. Dat is een beetje het punt van zulke situaties.
Je kunt als je een drankprobleem hebt toch gewoon zeggen dat je niet drinkten een verklaring achterwege laten? Ik vind de tip van mrspoez dan ook geen goede, eerlijk gezegd. Die nieuwe collega's hebben niks te maken met het hoe of waarom.
pi_171110215
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 22:36 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dus jij vindt dat, iedere keer dat we reageren op een user, we alle details over het leven en de omstandigheden van die user moeten uit typen, zodat het duidelijk is voor 'de buitenwacht' waar wij op reageren/waar ons advies over gaat?
Alsjeblieft niet zeg!
misunderstood
  maandag 22 mei 2017 @ 06:58:21 #144
165633 eriksd
The grand facade...
pi_171110276
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 22:36 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dus jij vindt dat, iedere keer dat we reageren op een user, we alle details over het leven en de omstandigheden van die user moeten uit typen, zodat het duidelijk is voor 'de buitenwacht' waar wij op reageren/waar ons advies over gaat?
Neuh, gewoon een begrijpelijk verhaal in plaats van een soort gebrabbel in telegramstijl waar geen touw aan vast te knopen valt.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 22 mei 2017 @ 07:02:43 #145
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171110292
Het is prima te volgen, als je de topics over drankmisbruik een beetje volgt.

Zonder voorkennis is het trouwens ook best te volgen, dus ik snap het probleem niet. Weet je niet wat een rood muntje is, is dat het?
The love you take is equal to the love you make.
pi_171110417
Ff zijspoor hoor maar zit het misschien ook niet in je eigen verwachtingspatroon dat je commentaar verwacht als je niet drinkt?
ik drink eigenlijk ook niet. Vooral niet op zoiets als een bedrijfsborrel. Maar ik heb nog nooit commentaar gehad
pi_171110489
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 07:40 schreef Allures het volgende:
Ff zijspoor hoor maar zit het misschien ook niet in je eigen verwachtingspatroon dat je commentaar verwacht als je niet drinkt?
ik drink eigenlijk ook niet. Vooral niet op zoiets als een bedrijfsborrel. Maar ik heb nog nooit commentaar gehad
Commentaar krijg je wel als je eerst altijd vrolijk meedeed en nu opeens niet meer mee doet en toch je ogen niet van iemand anders zijn glas af kunt houden.
misunderstood
  maandag 22 mei 2017 @ 09:16:05 #148
37248 BertV
Handgemaakt
pi_171111102
Ik wil niet pessimistisch doen, maar de omgeving die jij telkens omschrijft gaat er bijna zeker voor zorgen dat je terugvalt DKS.

..een keer gaat je discipline te kort schieten.

Ik was niet verslaafd, maar kon geen maat houden. Ik heb het dus minder moeilijk dan jij.
Toch weer gisteren tijdens de verjaardag van mijn moeder, mijn moeder zelf, helemaal op de hoogte van de situatie: (!) "neem er toch eentje".

Wat dat betreft kun je beter een ex-heroïne verslaafde zijn, dan wordt het in de meeste gevallen niet door je moeder gepusht. :+
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_171111372
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 09:16 schreef BertV het volgende:
Ik wil niet pessimistisch doen, maar de omgeving die jij telkens omschrijft gaat er bijna zeker voor zorgen dat je terugvalt DKS.

..een keer gaat je discipline te kort schieten.

Ik was niet verslaafd, maar kon geen maat houden. Ik heb het dus minder moeilijk dan jij.
Toch weer gisteren tijdens de verjaardag van mijn moeder, mijn moeder zelf, helemaal op de hoogte van de situatie: (!) "neem er toch eentje".

Wat dat betreft kun je beter een ex-heroïne verslaafde zijn, dan wordt het in de meeste gevallen niet door je moeder gepusht. :+
Ja om die reden zit ik al weken thuis, ik durf nergens meer naar toe omdat ik nu al zo'n​ eind ben gekomen en dat niet weg wil gooien. En ach, thuis is het ook best gezellig, maar wel een beetje saai om eerlijk te zijn.
misunderstood
  maandag 22 mei 2017 @ 10:12:50 #150
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171112015
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 09:37 schreef DKS het volgende:

[..]

Ja om die reden zit ik al weken thuis, ik durf nergens meer naar toe omdat ik nu al zo'n​ eind ben gekomen en dat niet weg wil gooien. En ach, thuis is het ook best gezellig, maar wel een beetje saai om eerlijk te zijn.
Je zou ook eens kunnen overwegen gewoon eerlijk te zijn tegen je omgeving, zodat ze er wel rekening mee kunnen houden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 22 mei 2017 @ 12:09:11 #151
37248 BertV
Handgemaakt
pi_171114292
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 10:12 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je zou ook eens kunnen overwegen gewoon eerlijk te zijn tegen je omgeving, zodat ze er wel rekening mee kunnen houden.
...maar zij blijven drinken (en dat is hun goed recht natuurlijk). Je zit dan voortdurend "tussen de glazen".

Ik kan DKS moeilijk inschatten op z'n voorkeuren, maar als je er dan even uit wil kun je bijv. naar "Bagles en Beans".

[ Bericht 8% gewijzigd door BertV op 22-05-2017 12:16:21 ]
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_171114762
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 12:09 schreef BertV het volgende:

[..]

...maar zij blijven drinken (en dat is hun goed recht natuurlijk). Je zit dan voortdurend "tussen de glazen".

Ik kan DKS moeilijk inschatten op z'n voorkeuren, maar als je er dan even uit wil kun je bijv. naar "Bagles en Beans".

Inderdaad, ik kan van mijn probleem niet hun probleem maken.
En bagels&beans is niet echt mijn soort plek. En het gaat me ook niet om er even uit te zijn maar meer dat ik niet naar m'n maten kan, het moet niet zo zijn dat ze de drank en drugs weg moeten leggen waar ik het niet kan zien als ik bij ze langs ga. Beste oplossing is voor nu om maar gewoon thuis te blijven. Tot ik
er beter tegen kan.
misunderstood
  maandag 22 mei 2017 @ 12:36:41 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171114824
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 12:09 schreef BertV het volgende:

[..]

...maar zij blijven drinken (en dat is hun goed recht natuurlijk). Je zit dan voortdurend "tussen de glazen".

Ik kan DKS moeilijk inschatten op z'n voorkeuren, maar als je er dan even uit wil kun je bijv. naar "Bagles en Beans".

Dat is leuk, maar dan weten ze iig waarom hij niet meer drinkt en dat ze het niet meer moeten aanbieden.
Nu weten ze van niets, zijn zich van geen kwaad bewust als ze wel wat aanbieden en snappen niet waarom hij weigert.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_171114966
Je hoeft het toch ook niet direct tegen alle vrienden te zeggen?

Zal toch best wel 2 of 3 hele goede maten hebben die het accepteren en gezellig een keer hapje eten of bioscoop. Of avondje thuis zonder drank met ze.
Hell To The Liars
pi_171115617
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 12:43 schreef Droopie het volgende:
Je hoeft het toch ook niet direct tegen alle vrienden te zeggen?

Zal toch best wel 2 of 3 hele goede maten hebben die het accepteren en gezellig een keer hapje eten of bioscoop. Of avondje thuis zonder drank met ze.
Denk dat iedereen voor zich moet kijken hoe die dat aanpakt.

Daarmee bedoel ik, ik had ook een drank probleem. Ben wezen afkicken en heb er daarna juist wel voor gekozen om het aan alles en iedereen te vertellen.
Dat had voor mij 2 voordelen. Ten eerste was er nooit iemand die vroeg of ik een biertje ofzo wou.
Ten 2e gaf het mij ook een enorme boost omdat vrijwel iedereen er heel positief op reageerde.

Maar goed je moet dat wel kunnen. Ik had er totaal geen moeite mee om het te vertellen, ook aan vreemden niet, maar kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het liever voor zich houden.
Ich hock in meinem Bonker
  maandag 22 mei 2017 @ 15:18:25 #156
37248 BertV
Handgemaakt
pi_171117881
Het is nogal een drempel om het in de (drinkende) groep te gooien tijdens een avond uit.

Zoals Droopie zegt, de maten die het echt waard zijn apart inlichten.
Ik zou dat ook niet willen doen in een half beschonken groep.

Geen eigen ervaring maar ik lees overal dat je altijd kwetsbaar zult zijn voor een terugval.
Dat zou kunnen betekenen dat je niet het café meer kunt bezoeken, maar andere hobby's moet zoeken. (Krijg je direct andere vrienden die niet hun leven rond drank inrichten)
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_171122410
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 15:18 schreef BertV het volgende:
Het is nogal een drempel om het in de (drinkende) groep te gooien tijdens een avond uit.

Zoals Droopie zegt, de maten die het echt waard zijn apart inlichten.
Ik zou dat ook niet willen doen in een half beschonken groep.

Geen eigen ervaring maar ik lees overal dat je altijd kwetsbaar zult zijn voor een terugval.
Dat zou kunnen betekenen dat je niet het café meer kunt bezoeken, maar andere hobby's moet zoeken. (Krijg je direct andere vrienden die niet hun leven rond drank inrichten)
Dat is het ook, ik denk dat ik de kroeg en terrassen maar beter vermijd, ik kan gelukkig wel switchen van werk, thuis en mn tuin, dus wel afleiding genoeg maar ik voel me echt gewoon een saaie man, alsof ik alleen nog maar besta en niet meer echt leef. Maar ik ben wel blij dat ik me veul beter voel.
misunderstood
  maandag 22 mei 2017 @ 18:55:27 #158
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171122821
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 18:33 schreef DKS het volgende:

[..]

Dat is het ook, ik denk dat ik de kroeg en terrassen maar beter vermijd, ik kan gelukkig wel switchen van werk, thuis en mn tuin, dus wel afleiding genoeg maar ik voel me echt gewoon een saaie man, alsof ik alleen nog maar besta en niet meer echt leef. Maar ik ben wel blij dat ik me veul beter voel.
Dat is toch raar, dat je drank en drugs nodig hebt om te voelen dat je leeft. -O-
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 22 mei 2017 @ 18:57:29 #159
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_171122865
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 18:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat is toch raar, dat je drank en drugs nodig hebt om te voelen dat je leeft. -O-
Het is waarschijnlijk meer het contrast tussen het een en het ander. Als je het een gewend bent, kan het ander enorm ineens enorm saai en leeg aanvoelen. :Y
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_171125596
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 18:57 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Het is waarschijnlijk meer het contrast tussen het een en het ander. Als je het een gewend bent, kan het ander enorm ineens enorm saai en leeg aanvoelen. :Y
Dit.
Ik leefde altijd op het randje, en nu voel ik me gewoon saai, ik probeer mijn uren wel te vullen maar het valt me vies tegen.
Maar komt goed, begreep dat dit erbij hoort en ik zal het er maar mee doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DKS op 22-05-2017 20:41:36 ]
misunderstood
pi_171126766
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 20:36 schreef DKS het volgende:

[..]

Dit.
Ik leefde altijd op het randje, en nu voel ik me gewoon saai, ik probeer mijn uren wel te vullen maar het valt me vies tegen.
Maar komt goed, begreep dat dit erbij hoort en ik zal het er maar mee doen.
Het leven is in principe niet saai.
Er gaat gewoon veel tijd inzitten.

Ook je echte leven en echt gevoel erkennen is onderdeel van het stoppen.
Hell To The Liars
  maandag 22 mei 2017 @ 21:09:51 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_171126941
Volgens mij voelt het saaier omdat je niet constant de grenzen opzoekt, grenzen die je je leven zouden kunnen kosten met zulk alcohol- en druggebruik.
Niet echt een gezonde vorm van spanning, ga dan bergen beklimmen ofzo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_171128438
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 21:09 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij voelt het saaier omdat je niet constant de grenzen opzoekt, grenzen die je je leven zouden kunnen kosten met zulk alcohol- en druggebruik.
Niet echt een gezonde vorm van spanning, ga dan bergen beklimmen ofzo.
Ik mis m'n uitspattingen, maar ik zal eraan wennen. Ik negeer het is dit alles gevoel en dan komt het wel goed. Als ik maar hard genoeg wil komt het wel goed.
misunderstood
  maandag 22 mei 2017 @ 22:02:47 #164
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_171129146
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 20:36 schreef DKS het volgende:

[..]

Dit.
Ik leefde altijd op het randje, en nu voel ik me gewoon saai, ik probeer mijn uren wel te vullen maar het valt me vies tegen.
Maar komt goed, begreep dat dit erbij hoort en ik zal het er maar mee doen.
Denk wel dat dit voor iedere verslaving geldt. Had dit ook met wiet namelijk.
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
  maandag 22 mei 2017 @ 22:03:06 #165
39581 Salvad0R
universal
pi_171129158
ik heb helemaal geen drankprobleem
Heb wel een probleem met kneuzerij en onrechtvaardigheid als ik drank op heb, en daar hebben anderen weer een probleem mee. Maar dat is hun probleem.
pi_171152288
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 15:50 schreef BertV het volgende:
Ik drink nu al maanden niet meer. Herkenbaar dat het erg lastig is om dit vol te houden door je omgeving. (En dan heb ik geen eens "drink-vrienden" in café-situaties)

Op verjaardagen weten ze dat ik niet meer drink, en dan toch half grappig vragen; "wijntje?" "Er zit maar weinig alcohol in". "Doe niet zo flauw" "Echt niet?"
Dat laatste vind ik wel erg onder de gordel van je bekenden op verjaardagen. Zijn ze je aan het testen of bagatelliseren ze je drankprobleem?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_171152348
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:44 schreef Stabiel het volgende:
Ik drink al één jaar lang tenminste één keer in de week alcohol. Soms zelfs twee keer.

Ben ik nu verslaafd?
Als je geen probleem van maakt als je niet drinkt: nee.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 23 mei 2017 @ 21:19:10 #168
37248 BertV
Handgemaakt
pi_171155817
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 19:22 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Dat laatste vind ik wel erg onder de gordel van je bekenden op verjaardagen. Zijn ze je aan het testen of bagatelliseren ze je drankprobleem?
Het gaat waarschijnlijk vooral om de roeper zelf.
Ze denken onterecht dat mijn boodschap is; "jij zou eigenlijk ook moeten minderen/stoppen".
Het zou mij een worst zijn (tenzij een familielid echt een probleem heeft).

Probeer het, het lijkt de vaste reactie te zijn op geheelonthouding.
Levensbron Kind Gelderland | Voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_171161993
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2017 21:19 schreef BertV het volgende:

[..]

Het gaat waarschijnlijk vooral om de roeper zelf.
Ze denken onterecht dat mijn boodschap is; "jij zou eigenlijk ook moeten minderen/stoppen".
Het zou mij een worst zijn (tenzij een familielid echt een probleem heeft).

Probeer het, het lijkt de vaste reactie te zijn op geheelonthouding.
In mijn eigen familie zal het idd een vergelijkbare reactie zijn. Aan de kant van schoonfamilie heb ik mij nog nooit ongemakkelijk gevoeld. Ja, er wordt alcohol geschonken bij feestjes, maar altijd met mate en veel gasten drinken niet. En daar zijn geen probleemdrinkers tussen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_171164034
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 06:33 schreef Ridocar het volgende:

[..]

In mijn eigen familie zal het idd een vergelijkbare reactie zijn. Aan de kant van schoonfamilie heb ik mij nog nooit ongemakkelijk gevoeld. Ja, er wordt alcohol geschonken bij feestjes, maar altijd met mate en veel gasten drinken niet. En daar zijn geen probleemdrinkers tussen.
Dat laatste weet je niet. Ik kon me bij andere ook keurig inhouden.
misunderstood
pi_171219173
Maar wanneer heb je precies een probleem?
Ik drink zelf doordeweeks eigenlijk nooit. Het kan een keer voorkomen op een feestje of als er in de zomer iemand langskomt. Echter in het weekend, kan ik me echter wel eens laten gaan. Daardoor heb ik mijzelf al regelmatig in de problemen gebracht. Als ik in de kroeg ben dan moet ik blijven tot de tent dicht gaat anders krijgen ze mij niet naar huis. Datzelfde geldt ook voor feestjes e.d.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 14:32:39 #172
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171221285
Ja, dat klinkt wel als een probleem.
The love you take is equal to the love you make.
pi_171222286
Maar als een drankprobleem of een probleem met drank?
  vrijdag 26 mei 2017 @ 16:45:56 #174
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171224340
Het laatste sowieso en daardoor zit jij beduidend dichter bij het eerste dan bijv. ik.
The love you take is equal to the love you make.
pi_171224982
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 13:04 schreef Vliegbaard het volgende:
Maar wanneer heb je precies een probleem?
Ik drink zelf doordeweeks eigenlijk nooit. Het kan een keer voorkomen op een feestje of als er in de zomer iemand langskomt. Echter in het weekend, kan ik me echter wel eens laten gaan. Daardoor heb ik mijzelf al regelmatig in de problemen gebracht. Als ik in de kroeg ben dan moet ik blijven tot de tent dicht gaat anders krijgen ze mij niet naar huis. Datzelfde geldt ook voor feestjes e.d.
Als je zenuwachtig wordt bij de gedachte dat je een paar weken geen druppel drinkt. Of als je uitkijkt naar het moment dat het "mag"
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_171225503
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:07 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Als je zenuwachtig wordt bij de gedachte dat je een paar weken geen druppel drinkt. Of als je uitkijkt naar het moment dat het "mag"
Ik kan weken zonder bier. En als er zich geen speciale gelegenheid voordoet is dat helemaal niet erg. Op een feestje geen bier drinken kan ik dan weer heel slecht tegen. Ook is het niet zo dat ik er echt naar uitkijk.
Maar sta ik eenmaal aan het bier dan ken ik niet echt n maat. Al is het wel afhankelijk van de setting.
Maar als ik nu besluit dat ik morgenavond naar het café ga, dan ga ik daar om 10 uur naartoe en is er niemand die mij tegenhoudt.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 17:36:23 #177
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171225703
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik kan weken zonder bier. En als er zich geen speciale gelegenheid voordoet is dat helemaal niet erg. Op een feestje geen bier drinken kan ik dan weer heel slecht tegen. Ook is het niet zo dat ik er echt naar uitkijk.
Maar sta ik eenmaal aan het bier dan ken ik niet echt n maat. Al is het wel afhankelijk van de setting.
Maar als ik nu besluit dat ik morgenavond naar het café ga, dan ga ik daar om 10 uur naartoe en is er niemand die mij tegenhoudt.
Raadselachtige laatste zin. Wat wil je daar mee zeggen? Je komt nooit terug op een genomen besluit? Of eenmaal voorgenomen moet en zal je zuipen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_171225726
Ik denk dat het voor veel mensen pijnlijk is doordat het achterliggende probleem van de alcoholverslaving een moeilijk onderwerp is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171225917
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:26 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Ik kan weken zonder bier. En als er zich geen speciale gelegenheid voordoet is dat helemaal niet erg. Op een feestje geen bier drinken kan ik dan weer heel slecht tegen. Ook is het niet zo dat ik er echt naar uitkijk.
Maar sta ik eenmaal aan het bier dan ken ik niet echt n maat. Al is het wel afhankelijk van de setting.
Maar als ik nu besluit dat ik morgenavond naar het café ga, dan ga ik daar om 10 uur naartoe en is er niemand die mij tegenhoudt.
Denk dat je wel een drankprobleem heb (je lijkt me namelijk echt tof voor je vrienden en omgeving zo halverwege de nacht).

Een verslaving heb je niet, dus dat is wel nice :P

Probeer met jezelf af te spreken dat je om 01.00 uur overstapt op water.
Hell To The Liars
pi_171225977
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Raadselachtige laatste zin. Wat wil je daar mee zeggen? Je komt nooit terug op een genomen besluit? Of eenmaal voorgenomen moet en zal je zuipen?
Dat laatste eigenlijk vooral.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 17:55:40 #181
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_171226052
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:48 schreef Droopie het volgende:

[..]

Denk dat je wel een drankprobleem heb (je lijkt me namelijk echt tof voor je vrienden en omgeving zo halverwege de nacht).

Een verslaving heb je niet, dus dat is wel nice :P

Probeer met jezelf af te spreken dat je om 01.00 uur overstapt op water.
Jeempje, Droopie, jij kent zelf het brullen van de krokodil. Dit is een niet te volgen advies.
Prrrrr
pi_171226063
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:48 schreef Droopie het volgende:

[..]

Denk dat je wel een drankprobleem heb (je lijkt me namelijk echt tof voor je vrienden en omgeving zo halverwege de nacht).

Een verslaving heb je niet, dus dat is wel nice :P

Probeer met jezelf af te spreken dat je om 01.00 uur overstapt op water.
Ik drink overigens sinds een paar maanden Jupiler Blue, waar mogelijk. Wel de smaak van bier maar je kunt er niet echt dronken van worden, hooguit flink aangeschoten.
pi_171226177
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:55 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Jeempje, Droopie, jij kent zelf het brullen van de krokodil. Dit is een niet te volgen advies.
Het advies om nooit meer te drinken is een stuk minder leuk.
Maar deze jongen lijkt me het type die je snachts om 0300 ziet knokken met agenten terwijl zijn vriendin hem gillend tot bedaren probeert te brengen en meneer smorgens niets meer weet.

Vooroordeel hoor, misschien is hij superlief en irritant..Kan ook
Hell To The Liars
pi_171226436
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 18:02 schreef Droopie het volgende:

[..]

Het advies om nooit meer te drinken is een stuk minder leuk.
Maar deze jongen lijkt me het type die je snachts om 0300 ziet knokken met agenten terwijl zijn vriendin hem gillend tot bedaren probeert te brengen en meneer smorgens niets meer weet.

Vooroordeel hoor, misschien is hij superlief en irritant..Kan ook
Deze jongen _O-

Die tijd van uitdagen heb ik al een tijdje achter de rug hoor.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 19:11:48 #185
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_171227386
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 17:52 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Dat laatste eigenlijk vooral.
Dan neem je het jezelf toch gewoon niet meer voor? Dan besluit je de volgende keer om niet te gaan stappen. Nou, daar kan niemand je vanaf houden!
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 19:18:24 #186
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_171227512
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 18:02 schreef Droopie het volgende:

[..]

Het advies om nooit meer te drinken is een stuk minder leuk.

Het advies om gecontroleerd te drinken is een stuk minder goed vol te houden.
Prrrrr
pi_171228729
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 19:18 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Het advies om gecontroleerd te drinken is een stuk minder goed vol te houden.
Het compleet stoppen is voor hem niet realistisch en (volgens mij) niet nodig.
Hell To The Liars
  vrijdag 26 mei 2017 @ 21:05:13 #188
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_171230277
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:07 schreef Droopie het volgende:

[..]

Het compleet stoppen is voor hem niet realistisch en (volgens mij) niet nodig.
Mogen moderators diagnoses stellen?
Prrrrr
pi_171230615
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:05 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Mogen moderators diagnoses stellen?
Je hebt gelijk ik neem mijn diagnose terug.
Bij deze.
Hell To The Liars
  vrijdag 26 mei 2017 @ 21:17:20 #190
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_171230688
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:14 schreef Droopie het volgende:

[..]

Je hebt gelijk ik neem mijn diagnose terug.
Bij deze.
Ik waardeer over het algemeen je bijdragen zeer, al zijn ze nog wat gekleurd door je eigen succeservaring.

[ Bericht 6% gewijzigd door mrspoeZ op 27-05-2017 17:34:28 ]
Prrrrr
pi_171238476
Interessant topic, soort van TL;DR voor mij dan that is.
Ja, ik zal vast wel een 'drankprobleem' hebben.
Toen mijn moeder ziek was (heeft zo'n beetje vier jaar geduurd) en daarna overleden zoop ik ongeveer een halve krat bier per dag.
Nu nog..
Maar goed, de koelkast ligt vol dus voor nu geen(drank) probleem. Ja ik weet het, slechte opmerking..
Ik weet dat ik met die rotzooi moet stoppen/minderen want dan functioneer ik toch behoorlijk beter.
pi_171239537
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:14 schreef Droopie het volgende:

[..]

Je hebt gelijk ik neem mijn diagnose terug.
Bij deze.
Ok, ik flikker al mijn bier de gootsteen in en drink vanaf vandaag geen druppel meer.
pi_171246132
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 01:58 schreef Murdy het volgende:
Interessant topic, soort van TL;DR voor mij dan that is.
Ja, ik zal vast wel een 'drankprobleem' hebben.
Toen mijn moeder ziek was (heeft zo'n beetje vier jaar geduurd) en daarna overleden zoop ik ongeveer een halve krat bier per dag.
Nu nog..
Maar goed, de koelkast ligt vol dus voor nu geen(drank) probleem. Ja ik weet het, slechte opmerking..
Ik weet dat ik met die rotzooi moet stoppen/minderen want dan functioneer ik toch behoorlijk beter.
Als ik zo vrij mag zijn: ik denk dat daar het probleem zit. En dat er voor jou geen weg terug is naar gecontroleerd drinken zoals je dat deed voordat je moeder ziek was.
pi_171259200
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 15:06 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Als ik zo vrij mag zijn
Ja, je mag zo vrij zijn. Vandaag maar vijf (5) biertjes achterover geklapt.
Minder lukt voor nu nog niet. Soms wat meer soms wat minder, misschien dat er voor mij nog een soort van hoop is..
pi_171259899
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 22:59 schreef Murdy het volgende:

[..]

Ja, je mag zo vrij zijn. Vandaag maar vijf (5) biertjes achterover geklapt.
Minder lukt voor nu nog niet. Soms wat meer soms wat minder, misschien dat er voor mij nog een soort van hoop is..
Hoezo lukt minder (nog) niet?

Stel je krijgt nu opnieuw te maken met een emotioneel heftige situatie/periode, denk je dat het je dan zou lukken om niet opnieuw een half krat per dag te gaan drinken?

Heb je eigenlijk al hulp gezocht voor je drank(ge-/)misbruik ?
pi_171260768
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 19:18 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Het advies om gecontroleerd te drinken is een stuk minder goed vol te houden.
Voor verslaafden is dat inderdaad (zo goed als) niet vol te houden.

Maar voor iemand wel last heeft van controleverlies (geen maat kunnen houden), maar die verder niet verslaafd is, is gecontroleerd drinken in de meeste gevallen wel een reëele mogelijkheid.
  zondag 28 mei 2017 @ 10:41:43 #197
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_171266608
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:34 schreef -PesteNoire- het volgende:
Ik ga hier een (wellicht) gevoelig onderwerp aankaarten. Hou het aub beschaafd; niet op de persoon maar op de inhoud.

Het verbaasd mij dat zo veel mensen problemen hebben met het erkennen dat ze een (drank)probleem hebben. Ik heb bv. jaren geleden wel eens tegen mijn oom gezegd 'drink je niet te veel?' en ben toen bijna in elkaar geslagen. Oké, dat is dus onbespreekbaar. Zelfde verhaal met mijn buurman die nu in een kliniek zit. Nee hoor, heb maar 6 pinten op vandaag. Roken, dat is het kankerprobleem.

Waarom is het voor mensen zo moeilijk om eerlijk naar zichzelf te kijken? Waarom zou je je sowieso schamen voor verslaving?
Omdat je dan moet gaan nadenken over het werkelijke probleem, en je niet meer kan verstoppen in de alcohol en dat is voor vele veel gemakkelijker dan over je problemen praten.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_171266879
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 15:06 schreef Biekuh het volgende:

[..]

Als ik zo vrij mag zijn: ik denk dat daar het probleem zit. En dat er voor jou geen weg terug is naar gecontroleerd drinken zoals je dat deed voordat je moeder ziek was.
Ik zou er een arm of een been voor geven als ik gewoon netjes gematigd zou kunnen drinken.
misunderstood
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')