abonnement Unibet Coolblue
pi_170829235
Hallo allen,

Vroeger, toen ik klein was werd er bij mij autisme (pdd-nos) gediagnoseerd.
Ik ben nu inmiddels al 24 jaar en merk dat ik enorm veel veranderd ben, zelf merk ik niets meer van mijn autisme en wellicht wil ik een nieuwe test voor autisme aangaan. Dit omdat ik het zelf erg lastig vind als ik het wel zou hebben, - nog erger als mensen het merken aan mij.

Voor mijn gevoel wil ik zo normaal mogelijk zijn en zo min mogelijk beperkingen hebben. Ik kan zulke dingen moeilijk accepteren, terwijl ik aan de andere kant begrijp dat je jezelf moet accepteren zoals hoe je bent, en blij moet zijn om hoe je bent.

Nu ben ik het laatste jaar wat meer met mijn autisme bezig geweest en heb ik mijn vrienden gevraagd of ze iets van mijn autisme merkte aan mij.

Het kwam er dus op neer dat verschillende vrienden wel degelijk iets merkte aan mij. Niet zo zeer dat ik 'echt' autistisch ben, maar meer in de zin dat ik er soms trekjes van heb.

Hierbij zeiden ze tegen mij dat er niets te merken valt aan mijn sociaalheid. Wat ze wel merkte is dat ik soms erg inga op de feiten (aldus mijn psycholoog en 2 andere vrienden.) En dat ik soms mijn gelijk moet hebben. Hier herken ik mijzelf immers niet in.

Hetzelfde met mijn onzekerheid. Ik heb het geaccepteerd dat ik onzeker ben. Het word immers voor mij een probleem als mijn onzekerheid zichtbaar word. Ik had het afgelopen week hierover met een vriend van mij en die vertelde me dat ik soms wel wat onzekere trekjes heb. Ook dit kon ik moeilijk accepteren. Ik wil gewoon niet dat het opvalt.

Daarbij zeiden ze allemaal wel dat het niet echt opvalt, alleen de mensen die wat langer met mij omgaan merken het. Daarbij zijn er ook mensen geweest die dan weer helemaal niets merkte aan mijn onzekerheid / autisme.

Iig vind ik het fijn om dit even van mij af te schrijven, want eerlijk gezegd voel ik me er nog best wel klote over. Misschien heeft het wat te maken met het feit dat ik vrij vaak de negatieve boven de positieve dingen in zie. En negatieve dingen vaak veel groter maak dan ze daadwerkelijk zijn.

Iemand een idee hoe ik dit soort issues beter kan accepteren, of iemand die vergelijkbare situaties heeft meegemaakt die je wilt delen?

Thanks for reading! O+
pi_170829257
Je beschrijft de doorsnee Fok!kers.
  Moderator woensdag 10 mei 2017 @ 15:39:19 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_170829274
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 15:38 schreef Handleiding het volgende:
Je beschrijft de doorsnee Fok!kers.
Nou, sommige fokkers zijn hier stinkend jaloers op, als ze 't zo makkelijk zouden hebben :')
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 10 mei 2017 @ 15:42:29 #4
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_170829372
Als ik zo'n verhaal lees, kom je iig totaal niet autistisch op me over. Maar goed ik ken je natuurlijk niet irl.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 10 mei 2017 @ 16:06:03 #5
467590 beugelbekkie16
Ik heb slotjes...
pi_170829934
Nou ik vind het al heel knap dat je dit zo vertelt en hier mee bezig bent! Dat is het belangrijkst toch? En je hebt goede vrienden waar je mee kunt praten! Gewoon ook luisteren naar wat ze zeggen misschien? Zij kennen je beter dan wij haha
pi_170830744
Is het zo erg als je af en toe onzeker over komt? Iedereen is wel eens onzeker. Mensen gaan dan echt niet meteen denken dat je autistisch bent.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_170831474
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 15:42 schreef Villas__Rubin het volgende:
Als ik zo'n verhaal lees, kom je iig totaal niet autistisch op me over. Maar goed ik ken je natuurlijk niet irl.
De onzekerheden die ik omschreef bij mijn psycholoog kwamen erg overeen met autisme. Maar daarbij doelde hij meer op het gene wat zich in mijn hoofd afspeelt.
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 16:06 schreef beugelbekkie16 het volgende:
Nou ik vind het al heel knap dat je dit zo vertelt en hier mee bezig bent! Dat is het belangrijkst toch? En je hebt goede vrienden waar je mee kunt praten! Gewoon ook luisteren naar wat ze zeggen misschien? Zij kennen je beter dan wij haha
Ik luister altijd naar wat mijn vrienden te zeggen hebben, misschien iets te goed. Het gaat meer om het feit dat ik niet kan accepteren mocht ik autisme hebben, en nog meer moeite heb ik ermee als men mijn autistische trekjes opmerken. Misschien moet ik me daarbij maar wat meer in autisme gaan verdiepen though.
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 16:45 schreef valentijn101 het volgende:
Is het zo erg als je af en toe onzeker over komt? Iedereen is wel eens onzeker. Mensen gaan dan echt niet meteen denken dat je autistisch bent.
Eigenlijk is het niet erg als ik af en toe onzeker overkom, als mensen mij maar niet als een onzeker persoon gaan zien. Daarbij zij ik ook niet dat mensen meteen denken dat ik autistisch ben mocht ik soms onzeker overkomen. De mensen die af en toe autistische kenmerken aan mij merkte doelde meer op het gene dat ik soms erg in ga op de feiten, maar om dan meteen te denken dat ik dan autisme moet hebben..

Ik trek me overigens ook echt enorm veel aan wat andere mensen van mij denken, en of ik wel goed genoeg ben. Wellicht heeft dat ook een verband met bovenstaande situatie.

Trouwens, thanks voor het reageren iedereen!
  woensdag 10 mei 2017 @ 18:26:36 #8
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_170832674
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 17:20 schreef Luuukzorika24 het volgende:

[..]

De onzekerheden die ik omschreef bij mijn psycholoog kwamen erg overeen met autisme. Maar daarbij doelde hij meer op het gene wat zich in mijn hoofd afspeelt.

En wat is dat dan bijvoorbeeld?
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 10 mei 2017 @ 18:35:25 #9
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_170832847
Als jij in staat bent zonder moeite mensen te kunnen begrijpen ben jij toch niet autistisch? Uiteindelijk weten we natuurlijk niet wat er allemaal in jouw hoofd speelt, maar dat lijkt mij toch wel een belangrijke aanwijzing. Ik hoor altijd van autistische mensen dat ze na sociaal contact een aantal dagen moeten 'opladen', puur omdat het houden aan alle ongeschreven sociale regels hun al zo veel energie kost.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bonjoooouuurr op 10-05-2017 22:54:42 ]
pi_170840873
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:26 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

En wat is dat dan bijvoorbeeld?
Alle positieve dingen omzetten in negatieve dingen -> negatieve shit erger maken dan het daadwerkelijk is. Daarbij geef ik ook veel om wat mensen van mij denken / of ik wel goed genoeg ben.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 18:35 schreef Bonjoooouuurr het volgende:
Als jij in staat bent zonder moeite mensen te kunnen begrijpen ben jij toch niet autistisch? Uiteindelijk weten we natuurlijk niet wat er allemaal in jouw hoofd speelt, maar dat lijkt mij toch wel een belangrijke aanwijzing. Ik hoor altijd van autistische mensen dat ze na sociaal contact een aantal dagen moeten 'opladen', puur omdat het houden aan alle ongeschreven sociale voor hun zo veel energie kost.
Ik kan mensen erg goed begrijpen en inleven in mensen, dat is dus weer iets waar de meeste autistische mensen moeite mee hebben.

Ik en mensen die mij kennen zien me overigens ook niet als een autistisch persoon maar meer als iemand met autistische trekjes. Meestal vraag ik dan ook een concreet voorbeeld, en dan zeggen mijn vrienden / psycholoog waaraan ze merken aan mij dat ik autistische trekjes heb dat ik soms te veel op de feiten in ga.

[ Bericht 3% gewijzigd door Luuukzorika24 op 11-05-2017 14:59:17 ]
  woensdag 10 mei 2017 @ 23:52:52 #11
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_170841960
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 22:55 schreef Luuukzorika24 het volgende:

[..]

Alle positieve dingen omzetten in negatieve dingen -> negatieve shit erger maken dan het daadwerkelijk is. Daarbij geef ik ook veel om wat mensen van mij denken / of ik wel goed genoeg ben.

Die positieve dingen omzetten in negatieve dingen omzetten komt door die grondovertuiging 'ik ben niet goed genoeg'. Dat is als je het mij vraagt de kern waardoor je dat doet. Bewustwording daarvan is een eerste stap naar ombuiging van die overtuiging.

Het kan ook helpen misschien om het wat rustiger te krijgen in je hoofd.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_170844417
Is het erg als ze het merken?

Als je jezelf accepteert, zullen anderen dat ook doen. Jij blijft gewoon jij, autistische trekjes of niet.
pi_170846263
Waarom werd er destijds een test gedaan?

TS omschrijft trouwens precies waarom ik er op tegen ben om zomaar labels te plakken op kinderen. Ze worden in het hokje autistisch geplaatst en worden onzeker. Dat je op de feiten ingaat en je gelijk moet krijgen vind ik trouwens niet autistisch. Dat hebben mensen zonder een label ook.
pi_170847701
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 10:48 schreef Bananenpap het volgende:
Waarom werd er destijds een test gedaan?

TS omschrijft trouwens precies waarom ik er op tegen ben om zomaar labels te plakken op kinderen. Ze worden in het hokje autistisch geplaatst en worden onzeker. Dat je op de feiten ingaat en je gelijk moet krijgen vind ik trouwens niet autistisch. Dat hebben mensen zonder een label ook.
Goede post dit. Herkenbaar. Je kunt beter gewoon een paar trekken hebben dan dat iedereen je onzeker lult met allerlei labels
pi_170848458
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 11:40 schreef Fatoeman het volgende:

[..]

Goede post dit. Herkenbaar. Je kunt beter gewoon een paar trekken hebben dan dat iedereen je onzeker lult met allerlei labels
Inderdaad, uiteindelijk zal iedereen wel wat trekjes hebben die je onder autisme zou kunnen categoriseren.
pi_170848715
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:12 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Inderdaad, uiteindelijk zal iedereen wel wat trekjes hebben die je onder autisme zou kunnen categoriseren.
Daarom. Ik heb zelf ook wel wat trekken van het e.e.a.
pi_170849008
Het klinkt een beetje alsof je op een erg negatieve manier je eigen karakter identificeert met een bepaalde diagnose (die ik een beetje twijfelachtig vind als het gewoon kennelijk een tjdelijke fase is en je nu aangeeft 'hier niks meer van te merken')...

en daaraan ook enkel negatieve eigenschappen koppelt.

quote:
...wellicht wil ik een nieuwe test voor autisme aangaan.
Waarom, wat verwacht je van een hertest?

Realiseer je je dat het goed mogelijk is dat de eerdere diagnose PDD-NOS mogelijk onjuist en overdreven is, aan de eigenlijke voorwaarden hiervoor niet daadwerkelijk volledig voldaan is ('aantoonbare achterstand/beperking in sociale interactie, tekortkomingen in sociale interactie en stereotiep gedrag, nteresse of handelingen (cq bepaalde tics of zeer repetetieve handelingen of bv een erg solistische hobby)...

Als jij gewoon vor jezelf vaststeld dat dat niet het geval is, is dat zo....
Mogelijk heb je wel een aantal overeenkomsten met mensen die er veel sterker aan leiden, maar ben je gewoon een duidelijk lichter geval ...

Zo ontzettend belangrijk is dat verder niet: je verandert niet door een diagnse en ook niet als die diagnose later niet gegeven wordt;
Wel ben je gewoon jezelf, mét ook bepaalde nadelen of 'handicaps' die je hebt...

Deze handicaps kunnen juist door je egen gedrag tot een voordeel en een kracht worden,

Mogelijk apprecieren je vrienden juist bepaald gedrag aan jou dat evengoed als 'kenmerk' van een ontwikkelingsstoornis gezien kan worden...
Bv het gegeven dat iemand terughoudend in sociale interactie is, niet er extravert, maar eerder introvert en gericht op een klein aantal sociale contacten zal dor veel mensen ook gezien kunnen worden als eigenschappen die iemand ook meer loyaal, inschatbaar en betrouwbaar maken
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 11 mei 2017 @ 15:33:39 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170852829
Autisme komt in veel verschillende vormen. Bovendien heeft iedereen autistische trekjes, wat een rol speelt bij diagnose is of jij of je omgeving er last van hebt. Bijvoorbeeld dat je moe wordt van socializen, of dat je het gaat vermijden, of dat je door een hyperfocus andere zaken niet of te laat opmerkt.
In een omgeving met veel autisten zul je er al minder last van hebben.

Als je zelfstandig kunt denken, is het goed mogelijk dat je zelf (onbewust) trucs hebt ontwikkeld om je gedrag aan te passen waardoor jij en je omgeving minder last hebben van jouw autisme. Neemt niet weg dat het blijft bestaan en dat je later in je leven er weer last van krijgt, bijvoorbeeld als je leven verandert (partner, kind, verhuizing, andere baan).
pi_170894947
Ik heb ook pdd-nos maar ik merk het eigenlijk alleen wanneer ik even in een dip zit.
Als het goed gaat ben ik dan heel sociaal enzo, maar dat is moeilijk vast te houden.

Vergeet niet dat pdd-nos een milde vorm van autisme is, misschien zit je net als ik op het randje van net wel autisme. Je hebt dan net iets te veel trekjes zodat je net in dat hoekje valt, het beste is om je er niet te veel mee bezig te houden, van mij weten de meeste mensen het ook niet, alleen de mensen die dichtbij mij staan of die zelf ook iets hebben waardoor ze niet gaan oordelen.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_170894982
Maar vaak heb je het van jezelf ook niet door, ik schijn ook heel veel dingen niet eens door te hebben _O-

Maar ik denk dat juist als je normaal wil zijn, dat je tegen jezelf aanloopt, want je doet je voor als iemand die je eigenlijk niet bent en ik kan me voorstellen dat dat vermoeiend is.
N A P O L I
C A M P A N I A
  maandag 15 mei 2017 @ 09:45:18 #21
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_170954286
Ja dus?

Alsof ADD mensen geen issue hebben met hun hyperactiviteit
Dat zie je toch ook?

[ Bericht 14% gewijzigd door corehype op 15-05-2017 10:30:02 ]
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_170972893
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 11:40 schreef Fatoeman het volgende:

[..]

Goede post dit. Herkenbaar. Je kunt beter gewoon een paar trekken hebben dan dat iedereen je onzeker lult met allerlei labels
Inderdaad. Ik zou trouwens als ik TS was niet meer tegen m'n vrienden beginnen over autistische trekjes.
Ik ga er nu even vanuit dat het geen psychologen zijn en ze niet de kennis en bevoegdheid hebben om eigenschappen als "autistisch" te kunnen labelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')