abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 mei 2017 @ 18:53:48 #1
467539 Koekie1980
Wanderlust...
pi_170753300
Ik ben grafisch ontwerper met diploma's en heb ondertussen 15 jaar in dat vak. Daarnaast heb ik nu 5 jaar ervaring als communicatie- en marketingmedewerker. Ik vul websites en social media van verschillende B2B en B2C bedrijven , schrijf seo teksten, persberichten, bedenk acties, beheer budgetten tot 10.000 euro en maak algemene marketingplannen. Hiervoor heb ik geen opleiding gedaan.

Omdat ik een keer uit wil kijken naar een andere baan wil ik een HBO diploma in Marketing en/of Communicatie halen. Ik kan dankzij de werkervaring vast inhoudelijk een gedeelte van de opleiding al, maar er valt nog veel bij te leren. Tevens zit ik nu op een werkplek waar we geen marketing-termen gebruiken en waar we alle marketingplannen "met een beetje logisch verstand" maken. Voor nu is dat prima, maar voor een evt volgende baan denk ik dat ik kennis tekort kom.

Ik lees in eerdere topics dat er blijkbaar een overvloed aan communicatie- en marketing studenten is en dat er weinig banen zijn. Maar doordat ik ook grafisch ontwerper ben en geen starter meer ben, hoop ik dat ik daardoor bij het solliciteren een streepje voor heb.

Wat nu... Ik zou op mijn werk van 5 naar 4 dagen werk kunnen gaan om 1 dag in de week een opleiding te kunnen volgen. En een avond of 2 of in het weekend huiswerk maken en studeren. Het liefst een opleiding voor 2 jaar, ik zie mezelf geen 4 jaar studeren.
Maar er is zoveel keuze! Ik weet niet waar ik moet beginnen. Zou HBO communicatie beter zijn omdat ik dat volop doe ik mijn werk en dus de opleiding redelijk makkelijk af ga ronden? Toch liever HBO marketing omdat ik daarmee juist meer nieuwe dingen leer dan wat ik nu weet?

Ik wil trouwens niet de verkoop / accountmanager kant op, geen koude acquisitie o.i.d. Ik wil een stapje hoger komen in mijn werk en mezelf verbeteren. Maar ik zie mezelf niet bij een Gemeente of een formeel bedrijf zoals de Rabobank werken bijvoorbeeld... Persberichten schrijven gaat me bijv. ook goed af, maar ik heb niet het niveau om een opiniestuk in het Financieel Dagblad te kunnen maken... Hopelijk is het duidelijk welke richting ik op wil.

NTI, NCOI, LOI of toch Nima A of B... Zoveel keuzes in aanbieders. En zoveel keuzes in opleidingen door die aanbieders.
ik zie even niet hoe ik moet beginnen. Kan iemand me adviseren hoe ik dit aanpak?
Alvast bedankt voor het meedenken!
"no todos lo que vagan estan perdidos"
pi_170764124
Je kan ook een opleiding bij een reguliere hogeschool overwegen, als Fontys, HAN, Windesheim in deeltijd. Merk toch vaak bij werkgevers dat ze dit om de een of andere reden meer waarderen dan NCOI of LOI.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:11:39 #3
51385 baskick
Juist ja!
pi_170768256
Ik acht de kans vrij klein dat je ergens in 2 jaar een hbo-bachelor kunt halen. Wellicht een cursus op hbo-niveau, maar geen hbo-diploma.

[ Bericht 1% gewijzigd door baskick op 08-05-2017 21:37:43 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_170771900
Er zijn inderdaad verschillende hogescholen die deeltijdonderwijs aanbieden, bij de HAN kun je bijvoorbeeld op 14 juni een Open Avond bezoeken en daar het aanbod bekijken van alle deeltijdstudies. Hier kun je ook jouw persoonlijke situatie en wensen bespreken met een studieadviseur.

Persoonlijk vind ik een gesprek altijd wel fijn, dan krijg je toch meer inzicht in hoe een deeltijdstudie in de praktijk is. Daarnaast denk ik dat het afhankelijk is van je wensen; wil je een thuisstudie doen of klassikaal? In welke regio? Hoeveel tijd heb je naast je werk te besteden aan je studie? etc. Ik zou eerst voor jezelf op een rijtje zetten wat je precies wilt en dan gaan informeren bij instanties.

Hopelijk heb je hier iets aan, Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door Deeltijdstudies op 08-05-2017 17:37:18 ]
pi_170790334
NIET DOEN! Marketing wordt helemaal verkeerd onderwezen op de bachelors van de universiteit/hbo. Een hbo opleiding communicatie/marketing gaat iemand als jij met zoveel ervaring zeker niets opleveren anders dan extra kosten en misschien zelfs een degradatie in skills omdat ze daar met irrealistische concepten komen.

Als je een carriereswitch of gewoon iets dieper wil doen, dan raad ik jou een MBA aan. Waarschijnlijk zal je London Business School niet redden, maar er zijn genoeg universiteiten in Nederland met een Business School waar je prima terecht kan voor de Nederlandse arbeidsmarkt.

Daarnaast heb je bij veel MBAs dan ook nog eens mensen die veel ervaring hebben, ipv met mensen in de klas komen die bijna geen tot weinig ervaring hebben.

Je moet het echt zelf weten, maar ik raad het je echt af.
pi_170808970
Ik denk dat er niets mis mee is om naast je huidige baan wat verdieping op te zoeken. Je kunt met hetgeen wat je behaald beter aantonen dat je een bepaald denkniveau hebt. Zeker omdat je meer werkervaring hebt, is theoretische onderbouwing mogelijk interessant voor je. Voordeel van een deeltijdstudie dat dit veelal mensen zijn die ook werken en je een ander dynamiek hebt dan een voltijd studie (met gemaakte (onrealistische?) opdrachten.

Als je het niet overziet om 4 jaar te studeren, kun je ook overwegen om een Associate Degree (AD) te behalen. Deze duren 2 jaar. Besluit je na de 2 jaar alsnog een volledig hbo-diploma te willen behalen dan kan dat meestal door er gewoon nog 2 jaar achter te plakken.

ADs zijn er ook in deeltijd dus in de avonduren / 1 dag naar school.

Opties voor jou interessegebied (even heel ruim genomen) zijn bijvoorbeeld:
- Avans Hogeschool (Breda / Den Bosch): Bedrijfskunde
- Avans Hogeschool (Breda / Den Bosch): Marketing Management (klink het meest als je interesse)
- Avans Hogeschool (Breda / Den Bosch): Small Business en Retail Management.
pi_170818516
Wat goed dat je nog verder wil ontwikkelen!

Ik volg zelf een voltijd opleiding communicatie maar ik mis juist een beetje verdieping. Met jouw ervaring vraag ik me af of jou dit ook veel zal opleveren. Ik kan je eventueel wel interessante marketingboeken aanraden die ik zelf nog regelmatig gebruik. Daarin staan een duidelijke uitleg van marketingtermen etc.
  woensdag 10 mei 2017 @ 10:36:55 #8
467539 Koekie1980
Wanderlust...
pi_170823252
Bedankt voor jullie reacties tot zover!
Inderdaad een goed advies om eens open dagen van echte scholen te bekijken ipv me alleen op thuisstudies te richten. Ik wilde bij een thuisstudie zeker een opleiding met klassikale lessen kiezen, ook om anderen te ontmoeten en niet alleen maar thuis om m'n zolderkamertje te zitten.

@Baskick
Ik ben er inderdaad achter dat men HBO opleidingen in 2 jaar aanbiedt (zelfs in 1) en dat dit dus geen HBO studie is maar een Associate Degree.

@paradox. MBO zijn master opleidingen, ik heb natuurlijk nog geen Bachelor afgerond, alleen MBO :) Ik ben bang dat me dat iets te moeilijk voor me is.

Als ik kijk wat bijv. mijn 4e jaars stagiaires communicatie en/of marketing kunnen, dan weten ze soms een stuk minder dan ik maar ik mis de theorie en de achtergrondinfo. Ik doe meer uitvoerend werk ipv onderzoek.

De meeste 2 jarige HBO opleidingen in die richting kosten rond de 2500 -3500 euro. Dus om dat uit te geven voor iets waarvan ik de helft al ken (en zoals Tantejulia zegt, ook nog weinig verdieping in zit) dan lijkt me dat zonde van het geld inderdaad. Maar ik ga er vanuit dat een HBO AD dan toch een stuk beter op je CV staat dan alleen een MBO opleiding van 15 jaar terug?
"no todos lo que vagan estan perdidos"
pi_170976023
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 23:41 schreef Pinuts het volgende:
Je kan ook een opleiding bij een reguliere hogeschool overwegen, als Fontys, HAN, Windesheim in deeltijd. Merk toch vaak bij werkgevers dat ze dit om de een of andere reden meer waarderen dan NCOI of LOI.
Dat zijn werkgevers die niet met de tijd mee gaan.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_170981074
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 10:36 schreef Koekie1980 het volgende:
MBO opleiding van 15 jaar terug
Toen was de kwaliteit een heel stuk beter alleen tegenwoordig gaan werkgevers voor het gemak dat vergelijken met het niveau van nu. Erg jammer.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 24 mei 2017 @ 19:41:05 #11
467539 Koekie1980
Wanderlust...
pi_171177732
De 2 opties waar ik op uit kom zijn deze bij de HAN, 5 maanden knallen met 20 avondlessen...
https://www.han.nl/werken(...)arketing-en-verkoop/

Of deze via NCOI:
https://www.ncoi.nl/oplei(...)ommunicatie.html?v=b
een stuk duurder, maar wel een heel jaar de tijd voor 9 daglessen of 18 avonden
"no todos lo que vagan estan perdidos"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')