abonnement Unibet Coolblue
pi_170743730
Is een smartphonecamera even goed als een spiegelreflexcamera? (Camera's van de nieuwste vlaggenschepen.)

Wie is het hiermee eens, wie oneens en wat is jouw onderbouwing?
pi_170743955
Nee, met name door de zeer gebrekkige lens en afmetingen van een smartphonecamera.

Het grootste kwaliteitsverschil zit hem echter in de fotograaf.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170744139
Ik ben het er helemaal mee eens, de kwaliteit van een camera druk je immers uit in megapixels en die zijn er tegenwoordig ook genoeg op een telefoon. Als je dat nog niet genoeg vind, kun je altijd nog interpoleren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Redactie Sport zondag 7 mei 2017 @ 14:54:02 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_170744801
Ik heb een Galaxy S7, en hoewel die toch bekend staat als een telefoon met één van de betere camera's kan die nog niet op tegen mijn 10 jaar oude reservecamera, de EOS 400D. Laat staan de vergelijking met nieuwere spiegelreflexen uit de hogere segmenten.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_170745561
De type camera's zijn niet vergelijkbaar. Om snel een foto te maken kom je als gemiddelde consument met een (high-end) smartphone camera al een heel eind als (1) de condities qua licht goed zijn; (2) de afstand waarop je de foto maakt beperkt is.

Zodra je echt goede foto's wil gaan maken heb je meer aan een spiegelreflexcamera, maar dan moet je daar wel een foto mee kunnen maken.
pi_170745690
Losse camera (compact of dslr) heeft meestal ook meer instellingen. Op een goede mobiel kun je vaak veel instellen maar niet het diafragma om maar wat te noemen.
pi_170753024
Voor iemand die geen reet geeft om fotografie is een smartphonecamera beter. De software op telefoons is dusdanig goed dat er vaak prima resultaat uit komt rollen en je goed je best moet doen om het te verneuken.. Geef diezelfde "noob" echter een DSLR en de plaatjes worden kut.

In de juiste handen, heb je imo meer aan een echt fototoestel (systeem camera of dslr boeit niet), dan aan een telefoon. Voor iemand die een toestel niet wilt / kunt leren gebruiken, heb je meer aan een telefoon.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2017 18:46:29 ]
pi_170756321
Het is duidelijk voor mij: ik ga een spiegelreflexcamera aanschaffen.
  zondag 7 mei 2017 @ 22:45:17 #9
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_170762069
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 20:26 schreef Krollie het volgende:
Het is duidelijk voor mij: ik ga een spiegelreflexcamera aanschaffen.
spiegelreflex is leuk maar kijk ook superzoom.
als je geen zin heb om lenzen te gaan wisselen is een superzoom ook leuk.

zelf heb ik bijde toestellen liggen
spiegel voor de extra
voor een vluggertje de superzoom
pi_170762321
Heb hier een Panasonic fz1000 liggen. Ik heb een hekel aan lenzen wisselen en veel mee slepen. Deze dus gekocht. Is stiekem ook nog wel zwaar 800 a 900 gram dacht ik. Maar ik vind dat ideaal. Maar ben ook geen diehard fotograaf
pi_170768761
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 22:45 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

spiegelreflex is leuk maar kijk ook superzoom.
als je geen zin heb om lenzen te gaan wisselen is een superzoom ook leuk.

zelf heb ik bijde toestellen liggen
spiegel voor de extra
voor een vluggertje de superzoom
Wat superzoom betreft is de Nikon P900 favoriet!
  donderdag 11 mei 2017 @ 10:26:02 #12
466657 EasyLife
Live Cheap, Live Easy
pi_170845724
Geen enkele telefooncamera kan op tegen een normale SLR-camera, al is het alleen maar vanwege de fatsoenlijke lens.
  zondag 14 mei 2017 @ 14:45:30 #13
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_170935945
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:39 schreef Krollie het volgende:

[..]

Wat superzoom betreft is de Nikon P900 favoriet!
deze heb ik ook en kan je garanderen dat de foto's er erg goed uitkomen, voorbeelden


"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_171302647
iPhone 7 vs Leica M9-P: A Side-by-Side Photo Comparison
https://petapixel.com/201(...)de-photo-comparison/
pi_171395177
De beste camera is die camera die je bij je hebt.
En heel vaak is dat dus niet een spiegelreflex ;)

(en ik kan kiezen uit een Nikon D90, Nikon D3100, Nikon Coolpix compact, Sony compact, Olympus E-PL3 en een iPhone)
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_171395245
quote:
14s.gif Op zondag 14 mei 2017 14:45 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

deze heb ik ook en kan je garanderen dat de foto's er erg goed uitkomen, voorbeelden

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Erg goed? Vind je?
Eerlijk gezegd vind ik ze qua kleur best tegenvallen... Heel flets!
  vrijdag 2 juni 2017 @ 12:59:37 #17
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_171395361
quote:
14s.gif Op zondag 14 mei 2017 14:45 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

deze heb ik ook en kan je garanderen dat de foto's er erg goed uitkomen, voorbeelden

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
wat een pixelfestijn :')
pi_171395458
quote:
14s.gif Op zondag 14 mei 2017 14:45 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

deze heb ik ook en kan je garanderen dat de foto's er erg goed uitkomen, voorbeelden

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Leuk voor de vakantiekiekjes van Mien. Zou zelf wat anders meenemen..
pi_171719746
quote:
14s.gif Op zondag 14 mei 2017 14:45 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

deze heb ik ook en kan je garanderen dat de foto's er erg goed uitkomen, voorbeelden

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Overbelicht en onderbelicht.

Mooi hoor.....
pi_171719954
Meer ccd oppervlak
Meer lens oppervlak
Glazen lens vs plastic
Optische focus
Optische zoom

Enige wat ik me kan bedenken is dat de software in je telefoon iets beter afgestemd zou kunnen zijn op point en click en een niet en inderdaad het feit dat je een dslr niet altijd meeneemt omdat hij te groot is.

Ik mijne net verkocht, nam hem nooit mee.
.
pi_171729811
Het wordt geen dslr.
pi_171739563
Telefoons zijn gemaakt om mee te bellen, niet om mee te fotograferen; daarom zijn ze ook zo dun. Er gaan massa's meer licht door je objectief op je spiegelreflex dan door je lensje van nog geen 0,5 centimeter doorsneel op je foon :')
Voor wat foto's, kijk hier
  Admin vrijdag 16 juni 2017 @ 21:36:49 #23
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_171740186
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 14:12 schreef Krollie het volgende:
Is een smartphonecamera even goed als een spiegelreflexcamera? (Camera's van de nieuwste vlaggenschepen.)

Wie is het hiermee eens, wie oneens en wat is jouw onderbouwing?
Een foto wordt niet beter van een dure camera, of slechter van een goedkope. Een mooie compositie is een mooie compositie. Het camera is niets anders dan het gereedschap. Met een schroevendraaier van een euro kun je prima schroeven draaien. Maar met een goeie van een tientje gaat het net even wat lekkerder.
Smartphonecamera's hebben tegenwoordig een prima kwaliteit, maar een goeie spiegelreflex of mirrorless met een grotere sensor zorgt voor foto's die wat scherper zijn, wat meer dynamisch bereik hebben (het verschil tussen de donkerste en lichtste delen zonder dat clipping - het verlies van informatie - optreedt), hebben minder ruis bij hogere iso-waarden door met name de grotere sensor die nu eenmaal meer licht vangt etc etc.
Maar met een kindercamera maakt een echt goeie fotograaf mooiere foto's dan ik met mijn camera van 5000 euro. De mijne zullen dus kwalitatief misschien beter zijn, maar een mooie foto is belangrijker dan een lelijke foto die kwalitatief uitstekend is.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin vrijdag 16 juni 2017 @ 21:54:28 #24
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_171740525
quote:
14s.gif Op zondag 14 mei 2017 14:45 schreef cherrycoke het volgende:

[..]

deze heb ik ook en kan je garanderen dat de foto's er erg goed uitkomen, voorbeelden

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ben zelf onlangs naar frankrijk geweest met een superzoom. Sony RX10-III. 24-600MM.
Heb m'n dure D3s en 36MP aan D800 thuisgelaten. Alleen de avondopnames zijn wat korrelig en duidelijk minder qua kleur en dynamisch bereik, maar dat krijg je met een 1 inch sensor.















- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zaterdag 17 juni 2017 @ 15:20:57 #25
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_171751815
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 21:54 schreef Danny het volgende:

[..]

Ben zelf onlangs naar frankrijk geweest met een superzoom. Sony RX10-III. 24-600MM.
Heb m'n dure D3s en 36MP aan D800 thuisgelaten. Alleen de avondopnames zijn wat korrelig en duidelijk minder qua kleur en dynamisch bereik, maar dat krijg je met een 1 inch sensor.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In de vakantie laat ik meestal mijn D800 ook thuis en zit alleen de X100 in de tas. Lekker licht, klein en niet teveel nadenken. Kwaliteit is goed, en ik denk dat je over je Sony ook niet te klagen hebt.
pi_171753711
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 21:54 schreef Danny het volgende:

[..]

Ben zelf onlangs naar frankrijk geweest met een superzoom. Sony RX10-III. 24-600MM.
Heb m'n dure D3s en 36MP aan D800 thuisgelaten. Alleen de avondopnames zijn wat korrelig en duidelijk minder qua kleur en dynamisch bereik, maar dat krijg je met een 1 inch sensor.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goeie foto's! ^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 17 juni 2017 @ 19:51:51 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_171755718
Wat ik zelf de grootste beperking vind van kleine camera's (pocketcamera's en telefoons) is dat door de kleine brandpuntsafstand de scherptediepte zo enorm groot is. Het onderwerp komt daardoor niet goed los van de achtergrond waardoor de foto's er altijd uitzien als "kiekjes" in plaats van professionele foto's
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 17 juni 2017 @ 21:29:42 #28
449693 clixplicity
Pics or it didn't happen
pi_171757760
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 19:51 schreef SeLang het volgende:
Wat ik zelf de grootste beperking vind van kleine camera's (pocketcamera's en telefoons) is dat door de kleine brandpuntsafstand de scherptediepte zo enorm groot is. Het onderwerp komt daardoor niet goed los van de achtergrond waardoor de foto's er altijd uitzien als "kiekjes" in plaats van professionele foto's
Dat is voor mij een reden om trouw te blijven aan mijn full-frame camera ten opzicht van APS-C en m43, om nog maar niet te spreken van de sensoren in telefoons
  Admin zondag 18 juni 2017 @ 20:06:53 #29
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_171776283
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 19:51 schreef SeLang het volgende:
Wat ik zelf de grootste beperking vind van kleine camera's (pocketcamera's en telefoons) is dat door de kleine brandpuntsafstand de scherptediepte zo enorm groot is. Het onderwerp komt daardoor niet goed los van de achtergrond waardoor de foto's er altijd uitzien als "kiekjes" in plaats van professionele foto's
Ik schiet vaak opzettelijk met een grote scherptediepte omdat ik zeker op vakantie vind dat de omgeving onderdeel maakt van bv het portet. En anders loop ik een stukje naar achteren, zoom wat verder in en zet m'n diafragma verder open.
Zelfde RX10mkIII:

ISO100 - f/4.5 - 1/640s - 114mm (~311mm fullframe equivalent)

Dat werkt natuurlijk ook voor portretten met wat bokeh. Heb ik ook wel van Frankrijk, maar daar staan dan ook mensen op uit de familie die liever niet online gepost worden.
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Admin zondag 18 juni 2017 @ 20:10:09 #30
1 crew  Danny
Ik mis m'n grote vriend..
pi_171776364
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 21:29 schreef clixplicity het volgende:

[..]

Dat is voor mij een reden om trouw te blijven aan mijn full-frame camera ten opzicht van APS-C en m43, om nog maar niet te spreken van de sensoren in telefoons
Ik zit ook te azen op een A7R-II. Fullframe mirrorless, maar ja, die kost wel een boel. Moet dus sparen en ik wil wat spul inruilen. 70-200VR-II, 24-70. Beiden duur Nikon glas. Kan een mooie ruil worden denk ik; D3s + D800 + 24-70 2.8 + 70-200 2.8 voor een A7R-II met een mooie lens.

Ik ben wel helemaal om wat betreft mirrorless met OVF. Enorme een verbetering tov DSLR imo. Net een weekend Walibi geweest en heb me uitstekend vermaakt met de RX10-III
Wil ook nog even met die 600mm naar de dierentuin :Y
- Oh hi Mark!
- Cool... Cool, cool, cool.
Jayden, Ik mis mijn grote vriend...
Zie wat ik kijk: trakt.tv
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')