In België was het vandaag
Open Wervendag, hun variant op de
Dag van de Bouw. Één van de projecten die meedeed was de
Antwerpse Noorderlijn, een groot bouwproject waarmee men 't stad in de toekomst beter bereikbaar wil maken.
Aan de Frankrijklei is een nieuwe tunnelingang gemaakt voor de trams, die hier straks ondergronds de binnenstad kunnen doorkruisen. De drukke oversteekplaats Keyserlei - Meir wordt autoluw gemaakt.
In de buitenlucht wordt er gebruik gemaakt van een conventionele bovenleiding. Eenmaal in de tunnel wordt er gebruik gemaakt van een stroomrail, omdat er minder ruimte nodig is om deze te monteren.
In de verte is het bestaande, maar nog nooit gebruikte, niveau -3 van station Opera te zien. Als onderdeel van dit project wordt station Opera geheel vernieuwd, sinds september 2016 is dit station gesloten i.v.m. de verbouwing.
Een grote fan zal straks zorgen voor ventilatie en -indien nodig- rookafvoer uit de tunnel.
Verder door de tunnel wandelen was niet mogelijk, daar ligt namelijk bestaande infrastructuur. Wanneer de helling vanaf de Frankrijklei opengaat (voorzien volgende maand), zal tramlijn 8 doorrijden vanaf station Astrid (Antwerpen Centraal) naar halte Brussel (Antwerpen Zuid).
Het nieuwe onderstation + regelapparatuur.
De renovatie van station Opera is geen klein project: ooit was hier een trap die je naar de toegangshal van het station bracht. Nu is er niks anders dan een gapend gat.
De hal van Opera: ooit waren hier loketten. In de toekomst wordt dit
een parkeerplaats en een tunnel voor auto's, de trams rijden daar vervolgens onder.
Ook verderop bij 't Eilandje (Museum Aan de Stroom) wordt er gewerkt aan de Noorderlijn. De
Londenbrug wordt compleet vervangen omdat deze in de toekomst ook trams moet vervoeren. In de tussentijd is er een tijdelijke voetgangersbrug, die elk uur opent voor het scheepvaartverkeer.