abonnement Unibet Coolblue
pi_170728268
Beste forumkijkers,

Ik zal me eerst even voorstellen,mijn naam is Tom en woon in Groningen.

Al een tijdje loop ik met het idee om studieboeken eventueel te verhuren aan overige studenten. Je ziet dat er al veel markt is voor het uitwisselen van studiedocumenten en tentamens (studeersnel) Echter zie je nog niks op het gebied van studieboeken.

Het idee kwam puur uit ergernis van de hoge kosten van de studieboeken en om de aanschaf terug te winnen door deze aan een ander te verhuren. Op jaarbasis kosten de boeken circa 400/600 euro bij mij in ieder geval.
Stel je zou ze een aantal keren per jaar verhuren aan leerlingen van een ander school welk studieprogramma niet gelijk loopt en daardoor een percentage of zelfs alles zou terugverdienen van je oorspronkelijke aankoopbedrag.
Wat denken jullie, zou dit haalbaar zijn? afgezien van alle nadelen zoals beschadigde boeken bij het inleveren, kwijt raken en overige wantoestanden.

Persoonlijk denk ik alleen indien de blokken niet samenlopen van de opleidingen.

Hoor graag reacties van mede-studenten.

Groet,
Tom
pi_170728613
Je kunt je studieboeken ook verkopen als je ze niet meer nodig hebt
  zaterdag 6 mei 2017 @ 17:38:58 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170728616
Vraag is wat studenten willen betalen voor je boeken per periode en hoeveel periodes jij dan nodig hebt om die boeken (+ eventuele afdracht auteursrechten) terug te verdienen.
So we just called him Fred
pi_170729282
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 17:38 schreef FredvZ het volgende:
Vraag is wat studenten willen betalen voor je boeken per periode en hoeveel periodes jij dan nodig hebt om die boeken (+ eventuele afdracht auteursrechten) terug te verdienen.
Klopt helemaal! Je zou een middenweg moeten zien te vinden wat interessant is
pi_170734012
Leggen jullie dan tegenwoordig die boeken niet onder het kopieerapparaat?
  zondag 7 mei 2017 @ 20:23:23 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170756213
Boeken veranderen zo ongeveer elk jaar, als het niet elke maand is. Je krijgt boeken terug die kapot zijn, smerig zijn of volgekladderd zijn. Of gewoon helemaal niet meer want kwijt.

Hoe neem je dat mee in je kostenplaatje?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_170762939
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 20:23 schreef karr-1 het volgende:
Boeken veranderen zo ongeveer elk jaar, als het niet elke maand is. Je krijgt boeken terug die kapot zijn, smerig zijn of volgekladderd zijn. Of gewoon helemaal niet meer want kwijt.

Hoe neem je dat mee in je kostenplaatje?
Daar heb je een punt in. Wellicht kun je iets van een borg proberen op dat gebied. Zo is er altijd wel iets dat je kan proberen op dat gebied
pi_170764201
Denk eerlijk gezegd dat het lastig wordt. Idee is opzich prima ! Maar meestal brengen die auteur iedere 2/3 jaar weer een nieuwe druk uit, waardoor het denk ik lastig is om in een relatief korte periode de investering terug te verdienen.
  maandag 8 mei 2017 @ 08:32:24 #9
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170766986
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 23:08 schreef tomzeldenrust het volgende:

[..]

Daar heb je een punt in. Wellicht kun je iets van een borg proberen op dat gebied. Zo is er altijd wel iets dat je kan proberen op dat gebied
En hoe hoog moet de borg zijn om er uit te komen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_170768196
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 23:44 schreef Pinuts het volgende:
Denk eerlijk gezegd dat het lastig wordt. Idee is opzich prima ! Maar meestal brengen die auteur iedere 2/3 jaar weer een nieuwe druk uit, waardoor het denk ik lastig is om in een relatief korte periode de investering terug te verdienen.
Klopt dat er iedere 2 jaar een nieuwe editie uit komt. Echter schaffen studenten deze boeken toch wel aan en als je ze een aantal keren zou kunnen verhuren heb je er niet alleen zelf baat bij, maar je kan er ook nog eens geld voor vangen door deze te verhuren. Zo kun je de nadelen van de kosten elimineren. Makkelijk zal het niet zijn maar samenvattingen en tentamens uittreksels worden ook massaal gedeeld op internet op sites als studeersnel.nl etc.
pi_170768225
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 08:32 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En hoe hoog moet de borg zijn om er uit te komen?
Je zou per boek een percentage van de nieuwaarde kunnen hanteren als uitgangspunt. Bijvoorbeeld 60% oid. Uiteraard gaat huren altijd op goed vertrouwen. Mocht het toch uit de hand lopen kan je ze het volledig bedrag in rekening laten brengen op basis van een factuur. Dus iedere huurder zal geregistreerd komen te staan dmv persoonlijke gegevens.
  maandag 8 mei 2017 @ 10:18:11 #12
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170768362
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:09 schreef tomzeldenrust het volgende:

[..]

Je zou per boek een percentage van de nieuwaarde kunnen hanteren als uitgangspunt. Bijvoorbeeld 60% oid. Uiteraard gaat huren altijd op goed vertrouwen. Mocht het toch uit de hand lopen kan je ze het volledig bedrag in rekening laten brengen op basis van een factuur. Dus iedere huurder zal geregistreerd komen te staan dmv persoonlijke gegevens.
En dan maak je nog meer kosten door allerlei incassotrajecten etc als er niet betaald wordt. En ik neem aan dat je er zelf ook nog wat aan wil overhouden? Volgens mij doet of deed Van Dijk dit ook, ik heb in het verleden in ieder geval wel eens boeken bij ze gehuurd. En elk jaar weer was het een compleet drama om alles weer terug te krijgen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_170770694
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 10:09 schreef tomzeldenrust het volgende:

[..]

Je zou per boek een percentage van de nieuwaarde kunnen hanteren als uitgangspunt. Bijvoorbeeld 60% oid. Uiteraard gaat huren altijd op goed vertrouwen. Mocht het toch uit de hand lopen kan je ze het volledig bedrag in rekening laten brengen op basis van een factuur. Dus iedere huurder zal geregistreerd komen te staan dmv persoonlijke gegevens.
Voor dat bedrag kunnen studenten met een beetje zoeken vaak de boeken tweedehands kopen. Dan heeft huren weinig zin. Daar komt nog bij dat er mensen hertentamens moeten doen en dan dus opeens een boek langer nodig hebben dan verwacht, het boek kunnen kwijtraken etc. etc. Daar achteraan gaan kost je meer dan het je oplevert.
pi_170823155
Veel boeken zijn online ook als Ebook gratis te vinden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')