abonnement Unibet Coolblue
pi_170723864
Ja ik zet m toch maar in PTA omdat een kistradio veel weg heeft van de gewone autoradio.

Ennieway: de festivals komen er weer aan en TS is op de camping de dj van vele gasten. Op menig metalfestival ga ik weer de foute liedjes over de camping tentoonspreiden. Nu ga in het wat grootser aanpakken en gewoon maar een kistradio bouwen.
Nu heb ik de meeste onderdelen wel bij elkaar maar ik heb nog geen speakers en ik zou ook niet weten wat nou het hardste geluid geeft. De kwaliteit maakt geen zak uit, als het maar hard gaat!!!

Maar wat heb ik daar nou voor nodig?
De autoradio geeft 4x27watt RMS.

Eigenlijk heel simpel, ik wil veel geluid en veel bass zonder een versterker (deze vreten nogal wat stroom).

De mogelijkheden zijn eindeloos maar het moet wel cheap blijven.
pi_170723951
Doe maar niet, niemand zit op je herrie te wachten.
pi_170724084
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 12:28 schreef MaGNeT het volgende:
Doe maar niet, niemand zit op je herrie te wachten.
En daarom doe ik t juist wel :D
pi_170724180
Heb in het verleden wel eens geprobeerd om m'n bluetooth speaker te 'pimpen' met hogere kwaliteit speakertjes (van dezelfde diameter). Ik hou meer van goed geluid dan hard geluid, maar het experimentje leerde me dat de bas nauwelijks sterker/helderder werd. En dat terwijl de speakertjes, op papier, veel betere en diepere specs hadden.

Na veel googlen blijkt het nog een hele kunst te zijn om goede "speakers" (incl kast) te bouwen. Heeft alles met resonantie en materiaal en dikte en formaat enz enz te maken. Als ik meer bas wil in mn BT speaker, dan moet ik gewoon een beter formaat van de 'kast' zien te bouwen.

Als ik jou was zou ik op internet zoeken naar wat kant-en-klare instructies waarbij het rekenwerk al gedaan is. Kies een tutorial uit die volgens de bouwer/reviews flink hard gaat, en zorg dat de speakers/materialen nog te bestellen zijn.
pi_170724247
Ik ben overigens meer een techniekprutser dan technicus, maar hoe wil je een radio bouwen zonder versterker? Linksom of rechtsom zul je toch iets van een versterker nodig hebben, of je nou passieve speakers pakt, of actieve speakers met een ingebouwde 'versterker'?
pi_170724300
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 12:47 schreef gekkewiebel het volgende:
Ik ben overigens meer een techniekprutser dan technicus, maar hoe wil je een radio bouwen zonder versterker? Linksom of rechtsom zul je toch iets van een versterker nodig hebben, of je nou passieve speakers pakt, of actieve speakers met een ingebouwde 'versterker'?
De versterker van de autoradio.
Ik begrijp dat het ontwerp van de kist minstens zo belangrijk is voor het geluid als de speakers zelf. Zeker als het aankomt op bassweergave.

Ik heb ook ontwerpen met zgn subwoofer voorbij zien komen. Maar oa op tweakers staan hele pagina's vol geschreven.
Maar echt bruikbare tips heb ik nog niet echt kunnen vinden.
pi_170724301
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 12:47 schreef gekkewiebel het volgende:
Ik ben overigens meer een techniekprutser dan technicus, maar hoe wil je een radio bouwen zonder versterker? Linksom of rechtsom zul je toch iets van een versterker nodig hebben, of je nou passieve speakers pakt, of actieve speakers met een ingebouwde 'versterker'?
Autoradio heeft ingebouwde versterker.
pi_170724389
Het is voor mij ook al weer even geleden allemaal. Maar destijds gebruikte ik deze website om e.e.a. door te berekenen (uiteindelijk is er niks van gekomen wegens tijdsdruk).

https://www.diyaudioandvideo.com/Tutorial/DesignBuildSpeakerBox/

Ze hebben een aantal modellen uitgetekend, en je kunt wat stoeien met materialen, inches, enz.
Zoek wat specs op van een leuk speakertje, stop de data in het formulier, en hij geeft e.e.a. aan geschikte afmetingen
pi_170724506
6x9 van die grote ovale speakers zijn kwa efficientie en lage tonen veruit het beste. Denk wel dat je moet experimenteren met een open achterkant, of gedeeltelijk op, omdat de speakers gemaakt zijn voor hoedeplanken en niet voor kleine dichte kistjes.
.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 13:35:00 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_170724880
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 13:07 schreef Fer het volgende:
6x9 van die grote ovale speakers zijn kwa efficientie en lage tonen veruit het beste. Denk wel dat je moet experimenteren met een open achterkant, of gedeeltelijk op, omdat de speakers gemaakt zijn voor hoedeplanken en niet voor kleine dichte kistjes.
wat voor resonantiekast zou die hebben in de hoedenplank? Zeker bij een sedan :6
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_170725184
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 13:07 schreef Fer het volgende:
6x9 van die grote ovale speakers zijn kwa efficientie en lage tonen veruit het beste. Denk wel dat je moet experimenteren met een open achterkant, of gedeeltelijk op, omdat de speakers gemaakt zijn voor hoedeplanken en niet voor kleine dichte kistjes.
Je kunt daar toch zo'n bassreflex buis voor monteren dat de druk weg kan. Dan zal het idd wel experimenteren zijn met de grootte van zo'n buis.
pi_170726487
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 13:55 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Je kunt daar toch zo'n bassreflex buis voor monteren dat de druk weg kan. Dan zal het idd wel experimenteren zijn met de grootte van zo'n buis.
Een bass reflex werkt heel anders, die geeft juist meer tegendruk.

Heel kort door de bocht zal een speaker, gemaakt voor een grote kast met bass reflex een nog grotere kast nodig hebben.

Je kan ook bass speakers werken en bass reflex , maar dan lever je wel wat efficiëntie in.
.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 15:56:32 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170726973
Je wilt iets wat niet bestaat.. Lage tonen kosten vermogen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 9 mei 2017 @ 02:05:51 #14
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_170790819
Ik heb ooit een kever gehad, daarin had in onder de hoedenplank 2 6x9 speakers. Beide in een apart mdf-kistje getimmerd, net iets groter dan de speaker. Ik heb er van dat dempende materiaal in gestopt en een speakeraansluiting in gemaakt. Bass zat in de auto, geen idee of dat in de open lucht ook zo is.
Feel the fuzz!
pi_170791435
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 02:05 schreef Kalebatz het volgende:
Ik heb ooit een kever gehad, daarin had in onder de hoedenplank 2 6x9 speakers. Beide in een apart mdf-kistje getimmerd, net iets groter dan de speaker. Ik heb er van dat dempende materiaal in gestopt en een speakeraansluiting in gemaakt. Bass zat in de auto, geen idee of dat in de open lucht ook zo is.
Het toeval wil dat ik nog 2 6x9 speakers heb liggen. Ik ga toch eens kijken of daar wat van te maken valt.
  Moderator dinsdag 9 mei 2017 @ 13:03:45 #16
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170796769
Is een bouwradio of zo'n speaker op een accu niet makkelijker.


Anders moet je ook de hele tijd een auto accu meenemen en misschien zelfs een acculader. Niet heel praktisch.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 10 mei 2017 @ 00:45:25 #17
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_170819864
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 13:03 schreef derLudolf het volgende:
Is een bouwradio of zo'n speaker op een accu niet makkelijker.
[ afbeelding ]

Anders moet je ook de hele tijd een auto accu meenemen en misschien zelfs een acculader. Niet heel praktisch.
Dan ging ik voor zo'n JBL extreme ding. Daar komt een beste bak herrie uit. Laatst een outdoorfeestje gehad, dat ding hing aan de spiegel van een camper. Ging hard zat. Plus lange accu-tijd en evt telefoon opladen.
Feel the fuzz!
  woensdag 10 mei 2017 @ 00:47:06 #18
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_170819884
https://www.audiostreamer(...)fHKyF8f3tGgJd0vD_BwE

Geluid viel me niks tegen, ik ben best kritisch. Ken je niemand die zo'n ding heeft? Even luisteren?
Feel the fuzz!
  vrijdag 12 mei 2017 @ 17:54:08 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170885881
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 00:45 schreef Kalebatz het volgende:

[..]

Dan ging ik voor zo'n JBL extreme ding. Daar komt een beste bak herrie uit. Laatst een outdoorfeestje gehad, dat ding hing aan de spiegel van een camper. Ging hard zat. Plus lange accu-tijd en evt telefoon opladen.
Ik heb sinds kort een JBL charge 3, daar komt ook heel serieus geluid uit, en niet effe, maar de hele dag lang gewoon. BT aan whatever device you've got en rammelen maar.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_170886145
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 17:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik heb sinds kort een JBL charge 3, daar komt ook heel serieus geluid uit, en niet effe, maar de hele dag lang gewoon. BT aan whatever device you've got en rammelen maar.
Collega had m vandaag ook mee, daar zit inderdaad best een serieus geluid in. Echter is de spreiding van dergelijke BT speakertjes naargelang de grootte van het ding.
  vrijdag 12 mei 2017 @ 18:20:39 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170886439
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 18:05 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Collega had m vandaag ook mee, daar zit inderdaad best een serieus geluid in. Echter is de spreiding van dergelijke BT speakertjes naargelang de grootte van het ding.
klopt, ik had eerst een kleinere, die heb ik teruggestuurd. De Charge is degene die je moet hebben. Heb hem nu via ING voor 99 ekkies, dan heb je wel écht wat.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 13 mei 2017 @ 23:54:04 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_170923448
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 13:03 schreef derLudolf het volgende:
Is een bouwradio of zo'n speaker op een accu niet makkelijker.
[ afbeelding ]

Anders moet je ook de hele tijd een auto accu meenemen en misschien zelfs een acculader. Niet heel praktisch.
joh toen ik ze nog bouwde voor de bouw, had je zo'n jvc boombuis geval. die bleef nergens naast mijn kisten. bouwde ze van oude speaker kasten.

panasonic speakers 2x en standaard autoradio, voeding, droge accu en zelfs zonnepaneeltje.
op 25% kon je onbeperkt los gaan zolang je zon had zonder accu
  zondag 14 mei 2017 @ 01:08:38 #23
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_170927368
Loont tegenwoordig niet meer. Je kan beter een mooie bluetooth speaker kopen
  zondag 14 mei 2017 @ 14:28:47 #24
265433 Kalebatz
Mrttmttmtt
pi_170935339
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 18:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

klopt, ik had eerst een kleinere, die heb ik teruggestuurd. De Charge is degene die je moet hebben. Heb hem nu via ING voor 99 ekkies, dan heb je wel écht wat.
Die waar ik het over had kost rond de 300 euro. Zit er serieus over na te denken (heb geen Bluetooth in mijn auto) om zo'n ding aan te schaffen en aan de hoofdsteun in de auto te hangen
Feel the fuzz!
pi_170935800
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 01:08 schreef ErkendFokker het volgende:
Loont tegenwoordig niet meer. Je kan beter een mooie bluetooth speaker kopen
Kratradio heeft me tot nu toe nog niks gekost. Moet alleen een acculader kopen en de rest is allemaal van spullen die ik nog had liggen. Maar zoek eigenlijk nog wel speakers met een goede bassweergave
pi_170938036
Is het een Pioneer radio met direct sub drive? Kun je ook zo'n TSWX205 subwoofer aansluiten, die geven best veel bass per W die erin gaat.
.
pi_170938082
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 15:47 schreef Fer het volgende:
Is het een Pioneer radio met direct sub drive? Kun je ook zo'n TSWX205 subwoofer aansluiten, die geven best veel bass per W die erin gaat.
Dat zou ik even na moeten kijken. Hoe zie ik dat eigenlijk?
pi_170938473
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 15:49 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Dat zou ik even na moeten kijken. Hoe zie ik dat eigenlijk?
Ja ze hebben het op een heleboel modellen, eigenlijk al jaren. Je kunt dan in het menu de Rear omzetten naar subwoofer zetten.
.
pi_170938600
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 16:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Ja ze hebben het op een heleboel modellen, eigenlijk al jaren. Je kunt dan in het menu de Rear omzetten naar subwoofer zetten.
Volgens mij had ik in de handleiding ergens gelezen dat dat inderdaad mogelijk was.
pi_170938860
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 16:06 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Volgens mij had ik in de handleiding ergens gelezen dat dat inderdaad mogelijk was.
Dan zo'n ding eraan

Pioneer high spl bandpass subwoofer TS- WX205 -- beste koop!
http://link.marktplaats.n(...)ntent=app_ios_tablet
Ad
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')