FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Voor het eerst in m'n leven naar Duitsland met Audi 3.0 Turbo TDISport
mondurinoirdonderdag 4 mei 2017 @ 21:47
Hallo allen,

Ik ga voor het eerst in mijn leven naar Duitsland met mijn Audi 3.0 Turbo TDISport.
Ik ben wel naar België, FR en ES gegaan, maar nooit naar DE dus.

Zijn er zaken waaraan ik moet letten?
Ik wil gewoon puur even de paardekrachten los laten. Ik ga niet specifiek ergens naar toe ofzo

Ik heb zomerbanden. Gele hestje etc.
Welke richting pak ik het beste vanaf Hilversum?

En hoe weet ik hoe hard ik waar mag rijden?
Is het met elke grens gelijk knallen?

Dank jullie wel
Geerddonderdag 4 mei 2017 @ 21:48
Ga op een zondag geen vrachtwagens !
-AMG-donderdag 4 mei 2017 @ 21:50
Je moet een goede verzekering hebben voor als je op hoge snelheid een ongeluk veroorzaakt.
mondurinoirdonderdag 4 mei 2017 @ 21:51
quote:
14s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:50 schreef -AMG- het volgende:
Je moet een goede verzekering hebben voor als je op hoge snelheid een ongeluk veroorzaakt.
Ik ga niet harder dan 180 a 190 ongeveer.
Omdat ik diesel heb getankt bij Makro.

Las ergens op forum dat het verstandig is om gewoon bij A-merk pomp te tanken.
mondurinoirdonderdag 4 mei 2017 @ 21:51
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:48 schreef Geerd het volgende:
Ga op een zondag geen vrachtwagens !
Dank je, maar ik wil toch vrijdag, na werk om 12:00 uur..
XLdonderdag 4 mei 2017 @ 21:54
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:51 schreef mondurinoir het volgende:

[..]

Dank je, maar ik wil toch vrijdag, na werk om 12:00 uur..
Dus je wil in de avondspits gaan racen. Veel plezier!
Zorrodonderdag 4 mei 2017 @ 21:56
Het belangrijkste lijkt me dat je zorgt dat het niet meteen de laatste keer is.
vaduzdonderdag 4 mei 2017 @ 21:57
Dikke bak, hoor. Pas maar op dat je daarmee geen stoplichtsprintjes van de Duitsers verliest.
Gutzdonderdag 4 mei 2017 @ 21:57
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:51 schreef mondurinoir het volgende:

[..]

Ik ga niet harder dan 180 a 190 ongeveer.
Omdat ik diesel heb getankt bij Makro.

Las ergens op forum dat het verstandig is om gewoon bij A-merk pomp te tanken.
Diesel is diesel.

180/190 kan prima, linkerbaan, de langzamere rijders voor je gaan meestal wel pas opzij als je 20 meter achter ze zit. Kijk ook goed in je achteruitkijk spiegel want men verwacht dat jij ook opzij gaat als er iemand achter je zit die sneller rijdt. Tevens, flitsmeister aan, maar dan heb je geen mobiele flitsers. 130 en 120kmh borden kan je negeren, alles daaronder is verstandig om je aan te houden.
Geerddonderdag 4 mei 2017 @ 21:57
quote:
99s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:54 schreef XL het volgende:

[..]

Dus je wil in de avondspits gaan racen. Veel plezier!
Zal wel meevallen toch ? Als je een kwartier tegen de top hebt gereden en een paar keer lekker geaccelereerd, dan heb je het ook wel weer gezien zo heeeeeel spannend is het niet meer dan,

Je went heel snel aan de snelheid.
vaginabeheerderdonderdag 4 mei 2017 @ 21:58
Op de 57 kan je hem wel ff lekker doortrekken, die gaat vanaf goch geloof ik.
Geerddonderdag 4 mei 2017 @ 21:58
180/190 is bijna cruise snelheid op de linkerbaan....
mondurinoirdonderdag 4 mei 2017 @ 21:59
quote:
99s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:54 schreef XL het volgende:

[..]

Dus je wil in de avondspits gaan racen. Veel plezier!
Avondspits? Het is 12:00 middag.
Is het dan druk? Dan werkt toch iedereen???
Gutzdonderdag 4 mei 2017 @ 21:59
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:59 schreef mondurinoir het volgende:

[..]

Avondspits? Het is 12:00 middag.
Is het dan druk? Dan werkt toch iedereen???
In DE zijn wel veel mensen vrijdagmiddag vrij, maar linkerbaan kan altijd wel op een driebaans autobahn.
XLdonderdag 4 mei 2017 @ 22:06
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:59 schreef mondurinoir het volgende:

[..]

Avondspits? Het is 12:00 middag.
Is het dan druk? Dan werkt toch iedereen???
12:00 weg vanuit Hilversum, dan ben je 14:00 aan de grens. Rijd vrijdagmiddag om 14:00 maar eens een rondje over de a10
XLdonderdag 4 mei 2017 @ 22:06
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:59 schreef Gutz het volgende:

[..]

In DE zijn wel veel mensen vrijdagmiddag vrij, maar linkerbaan kan altijd wel op een driebaans autobahn.
Welke driebaanse autosnelweg ligt er aan de Nederlandse grens? Vrijdagmiddag is 140 snel in de linkerbaan.
SecretPretdonderdag 4 mei 2017 @ 22:07
Wel erop letten dat er nog steeds veel stukjes snelwegen zijn in west duitsland waarbij je alsnog snelheidslimieten hebt. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een boete gekregen voor Köln
hertogjan_lekkermandonderdag 4 mei 2017 @ 22:09
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:47 schreef mondurinoir het volgende:
Hallo allen,

Ik ga voor het eerst in mijn leven naar Duitsland met mijn Audi 3.0 Turbo TDISport.
Ik ben wel naar België, FR en ES gegaan, maar nooit naar DE dus.

Zijn er zaken waaraan ik moet letten?
Ik wil gewoon puur even de paardekrachten los laten. Ik ga niet specifiek ergens naar toe ofzo

Ik heb zomerbanden. Gele hestje etc.
Welke richting pak ik het beste vanaf Hilversum?

En hoe weet ik hoe hard ik waar mag rijden?
Is het met elke grens gelijk knallen?

Dank jullie wel
Ok, je moet oppassen want op sommige stukken mogen specifiek die Turbo TDI sports niet harder dan 130. Je kunt herkennen aan een bord langs de weg met rode rand en hele grote zwarte as wolk erin.
XLdonderdag 4 mei 2017 @ 22:10
quote:
7s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:07 schreef SecretPret het volgende:
Wel erop letten dat er nog steeds veel stukjes snelwegen zijn in west duitsland waarbij je alsnog snelheidslimieten hebt. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld een boete gekregen voor Köln
Vanuit het zuiden gezien voor Keulen? Op de a3, dat is echt een zeer bekende flitsplek met vaste flitsers. Zoals een nederlander zich niet door de trajectcontrole op de a2 laat pakken weet een duitser dan je op de a3 richting keulen even terug naar 100 moet
SecretPretdonderdag 4 mei 2017 @ 22:11
quote:
99s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:10 schreef XL het volgende:

[..]

Vanuit het zuiden gezien voor Keulen? Op de a3, dat is echt een zeer bekende flitsplek met vaste flitsers. Zoals een nederlander zich niet door de trajectcontrole op de a2 laat pakken weet een duitser dan je op de a3 richting keulen even terug naar 100 moet
Ja dat bedoel ik :)
Ferdonderdag 4 mei 2017 @ 22:11
A1 bij Oldenzaal de grens over en je kan gelijk volgas richting Osnabruck. Wil je verder dan is het vanaf Bad Oeynhausen wat drukker, tot voorbij Hannover en dan kan het gas er weer op.

Let trouwens wel met 180/190. Je moet nog steeds in je spiegels kijken, maar veel Duitsers kijken als net zo als Nederlanders, dus voor ook oppassen voor plotsing inhalend verkeer.
JDudedonderdag 4 mei 2017 @ 22:13
Vanuit Hilversum de A1 af, Oldenzaal de grens over, bij Schüttorf linksaf de 31 op, even planken en dan langs Hoogeveen weer terug.
31 is nog een redelijk recente en rustige weg met goed wegdek. Verder flikkert het Duitse snelwegennet van ellende uit elkaar dus stel je er niet te veel bij voor.
embedguydonderdag 4 mei 2017 @ 22:16
quote:
14s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:50 schreef -AMG- het volgende:
Je moet een goede verzekering hebben voor als je op hoge snelheid een ongeluk veroorzaakt.
Boven de 130 rijden in Duitsland mag, maar afaik is dat dan wel op eigen risico. Aan een verzekering heb je dan niets...

Of is me dan een broodje aap verteld? :')
daNpydonderdag 4 mei 2017 @ 22:16
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:58 schreef Geerd het volgende:
180/190 is bijna cruise snelheid op de linkerbaan....
Gewoon naar rechts met dat hok, met die "snelheden" komen ze je nog gewoon voorbij.
daNpydonderdag 4 mei 2017 @ 22:18
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:16 schreef embedguy het volgende:

[..]

Boven de 130 rijden in Duitsland mag, maar afaik is dat dan wel op eigen risico. Aan een verzekering heb je dan niets...

Of is me dan een broodje aap verteld? :')
Ja dat is een broodje aap.
SecretPretdonderdag 4 mei 2017 @ 22:18


[ Bericht 100% gewijzigd door SecretPret op 04-05-2017 22:18:29 ]
Geerddonderdag 4 mei 2017 @ 22:49
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:18 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja dat is een broodje aap.
Hoe zit het dan ? Brokken is dokken dacht ik ook altijd...
daNpydonderdag 4 mei 2017 @ 22:57
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:49 schreef Geerd het volgende:

[..]

Hoe zit het dan ? Brokken is dokken dacht ik ook altijd...
In Duitsland geld dat als je harder als de adviessnelheid rijdt, je mede aansprakelijkheid bent igv een ongeval. Dit wil niet zeggen dat de verzekering helemaal niet uitkeert, maar dus ook niet dat je (bij vol casco) de waarde van je auto terug krijgt. Dit is overigens een afspraak tussen verzekeringen.

Aangezien wij in Nederland wonen geldt deze regel niet. Als er geen snelheidslimiet is kunnen ze niet zeggen "dan keren we niet uit"*. Volgens mij keert de verzekering in Nederland ook gewoon uit als je een ongeluk maakt met 130 waar je 100 mag*. Je hebt dan wel kans op een boete.

Tenzij ze hard kunnen maken dat je verwijtbare schuld of roekeloos rijgedrag vertoonde. Maar dan moeten ze dat wel aan kunnen tonen.
Geerddonderdag 4 mei 2017 @ 23:30
Eigenlijk ook maar weer eens even knallen daar met de motor gewoon ff 3e 4e en 5e versnelling vol uit accelereren.
Catch22-donderdag 4 mei 2017 @ 23:40
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:16 schreef daNpy het volgende:

[..]

Gewoon naar rechts met dat hok, met die "snelheden" komen ze je nog gewoon voorbij.
En niet zo'n beetje ook. Met 180 rij je niet hard voor Duitse begrippen. Je moet er echt rekening mee houden dat 250 niet abnormaal is
LoveAtFirstDrivedonderdag 4 mei 2017 @ 23:55
Valt wel mee toch? De keren dat ik er rijd zijn ze op 1 hand te tellen die met een gangetje van 180/200km/h voorbij komen. Meestal zijn het er 2 of meer, die elkaar even opnaaien :P Zelfs met m'n bus haal ik veel in. Vooral opletten dat ze niet voor je komen met 130km/h als je met 200km/h aankomt.
kikoooooodonderdag 4 mei 2017 @ 23:56
Je moet gewoon constant alleen maar links blijven rijden, dat doen Duitsers ook.
Pizza_Boomvrijdag 5 mei 2017 @ 01:38
Goed op de locals letten... Gaan alle Duitsers in de ankers? Rem maar lekker mee. Niet laten uitrollen bij snelheidsbeperkingen, want ze willen nog wel eens enkele meters later al met een flitser staan.

Ik weet nog dat ik de eerste keren, als ik bij Zevenaar de grens over ging, wel iets doorging, maar pas echt op het gas ging staan als er Duitsers langs gingen en dan met het "treintje" mee.
Pigervrijdag 5 mei 2017 @ 07:56
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:47 schreef mondurinoir het volgende:

En hoe weet ik hoe hard ik waar mag rijden?

Dank jullie wel
Daar zijn verkeersborden voor. Wellicht is een heer-examen voor theorie een goed plan voor je naar Duitsland toeft.
Ivo1985vrijdag 5 mei 2017 @ 08:15
Blijf weg van het Roergebied en grote steden. Daar is het veel te druk om lekker door te rijden en zijn ook vaak snelheidslimieten.

Vrijdagmiddag is sowieso geen goed plan. Lekker druk. Afgelopen vrijdag reed ik een heel stuk over de A61 en kon amper harder dan 120.

Een vroege zondagochtend is een veel betere keuze. Rond 6 uur vertrekken uit Hilversum, sta je als je de A1 af rijdt met 5 kwartier over de grens. Geen last van vrachtverkeer, dus ook geen last van mensen die met 120 een rij vrachtwagens gaan inhalen.

Snelheid is niet het grootste gevaar. Snelheidsverschil ten opzichte van anderen is veel gevaarlijker. Hoe minder andere langzamere weggebruikers, hoe veiliger jij hard kunt rijden.
Catch22-vrijdag 5 mei 2017 @ 08:17
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 23:55 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Valt wel mee toch? De keren dat ik er rijd zijn ze op 1 hand te tellen die met een gangetje van 180/200km/h voorbij komen. Meestal zijn het er 2 of meer, die elkaar even opnaaien :P Zelfs met m'n bus haal ik veel in. Vooral opletten dat ze niet voor je komen met 130km/h als je met 200km/h aankomt.
Ik ben met mijn vakantie door zuid Duitsland gekomen en op momenten dat ik 190 op de teller had kwamen er nog auto's voorbij gevlogen...
Cultuur058vrijdag 5 mei 2017 @ 08:38
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2017 21:58 schreef Geerd het volgende:
180/190 is bijna cruise snelheid op de linkerbaan....
Dat had ik inderdaad als cruise snelheid met mijn ranault Laguna 1.9 diesel.. voor een 3 liter nauwelijks het omrijden waard. trap het hok dan gewoon de begrenzer in.
Ivo1985vrijdag 5 mei 2017 @ 09:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 08:17 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ik ben met mijn vakantie door zuid Duitsland gekomen en op momenten dat ik 190 op de teller had kwamen er nog auto's voorbij gevlogen...
Ja natuurlijk zijn er ook wel hardrijders, maar met 150km/u hoor je toch al wel bij de snelste 10 procent op een normale doordeweekse dag.
jitzzzzevrijdag 5 mei 2017 @ 09:13
Maar wordt ie al snel genoeg warm? En zit er genoeg olie in?
Hyperdudevrijdag 5 mei 2017 @ 09:47
aub. niet op zondagochtend op de A31. Dan is ie van mij
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 09:13 schreef jitzzzze het volgende:
Maar wordt ie al snel genoeg warm? En zit er genoeg olie in?
Zeg nou niet. ;)
Dat soort acties levert de beste topics op.

on-topic: go for it. ^O^
LoveAtFirstDrivevrijdag 5 mei 2017 @ 10:04
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 08:17 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ik ben met mijn vakantie door zuid Duitsland gekomen en op momenten dat ik 190 op de teller had kwamen er nog auto's voorbij gevlogen...
Zeg ook niet dat het niet gebeurt. Maar zoals Ivo al zegt zijn het er tegenwoordig niet veel meer. 3 weken terug reed ik nog van Litouwen terug en denk dat er in Duitsland 3 groepjes met 170+ voorbij zijn gekomen. Heb de afgelopen jaren ook heeeeeel wat km's in Duitsland gemaakt en dat valt mij gewoon op. Maar als je je auto even wilt uitlaten kan dat daar goed natuurlijk.
XLvrijdag 5 mei 2017 @ 10:12
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:04 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Zeg ook niet dat het niet gebeurt. Maar zoals Ivo al zegt zijn het er tegenwoordig niet veel meer. 3 weken terug reed ik nog van Litouwen terug en denk dat er in Duitsland 3 groepjes met 170+ voorbij zijn gekomen. Heb de afgelopen jaren ook heeeeeel wat km's in Duitsland gemaakt en dat valt mij gewoon op. Maar als je je auto even wilt uitlaten kan dat daar goed natuurlijk.
Het ligt heel sterk aan de autobahn en het tijdstip van de dag. Het is ook echt niet zo dat hardrijden in groepjes gebeurd, eerder dat hardrijden mogelijk is en de voorste hardrijder de rest ophoudt. In Nederland ken ik het wel dat je met een 'marker' rijdt, dat wil zeggen... zo hard als je hardrijdende voorganger en dan bij *flits* in de ankers. Dat hoeft in Duitsland niet.

Ik woon in Duitsland, als ik 's morgen tussen 04:00 en 05:00 naar het vliegveld moet is het echt bij snelheden van 210 kmh niet ongebruikelijk dat je op de rechterbaan moet rijden en dat ze links nog sneller voorbij komen. Dat is eerder regel dan uitzondering. Op die tijden kan dat ook gewoon. Je krijgt bij 200+ kmh ook gewoon de 'Lichthupe'
XLvrijdag 5 mei 2017 @ 10:13
Bovendien zou ik zeggen dat hardrijden veel meer gemeengoed is tegenwoordig, omdat snelle auto's veel bereikbaarder zijn. Als je kijkt wat Duitse bedrijven je voor leasebudget geven!!!
Fervrijdag 5 mei 2017 @ 11:11
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 10:13 schreef XL het volgende:
Bovendien zou ik zeggen dat hardrijden veel meer gemeengoed is tegenwoordig, omdat snelle auto's veel bereikbaarder zijn. Als je kijkt wat Duitse bedrijven je voor leasebudget geven!!!
Gemiddelde middenklasser 1.6 rijdt al comfortabel 200, maar ook ik heb het gevoel dat er steeds minder hard wordt gereden. Laatst nog Leipzig Hannover, rustige weg, goed asfalt, maar met 160-180 was ik toch vrijwel de snelste.
Zolderkamervrijdag 5 mei 2017 @ 11:35
Twee pagina's en niemand die over bandenspanning en staat van de remmen begint... :7
Dat dus..

Oh en TS... de afritten zijn kort en scherp.. je moet dus voor die tijd de snelheid er al uit hebben...
Probeer eerst ff eentje, want als je van een hogere snelheid komt gaat het heel snel...

En een motorfiets met 300kmu op de teller is niet ongebruikelijk..
Kijk inderdaad ff van de locals af hoe zij rijden.. (van duitsers kun je altijd wel leren mbt hun rijgedrag)
Oh.. en dat je hard mag, is niet gezegd dat het ook kan..
Duitsland is een vrachttransitland met heul veul vrachtwagens.. als er een oostblokchauffeur opeens beslist om out of the blue in te halen dan rijd dat dus nog steeds 80..
jitzzzzevrijdag 5 mei 2017 @ 12:11
quote:
12s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 09:47 schreef Hyperdude het volgende:
aub. niet op zondagochtend op de A31. Dan is ie van mij

[..]

Zeg nou niet. ;)
Dat soort acties levert de beste topics op.

on-topic: go for it. ^O^
Weet ik. En ondanks dat ik geen fan ben van VAG is het ook niet nodig dat TS nog een wagen in stukken rijdt. ;(
daNpyvrijdag 5 mei 2017 @ 12:40
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 11:35 schreef Zolderkamer het volgende:
Twee pagina's en niemand die over bandenspanning en staat van de remmen begint... :7
Dat dus..
Ik ging er gemakshalve vanuit dat dit in orde is. Maar er hebt gelijk, het blijft fok :X
daNpyzaterdag 6 mei 2017 @ 15:36
Vrij rustig op de a61 en a1 vanmorgen :7
Diqiu-Longzaterdag 6 mei 2017 @ 16:53
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2017 22:16 schreef embedguy het volgende:

[..]

Boven de 130 rijden in Duitsland mag, maar afaik is dat dan wel op eigen risico. Aan een verzekering heb je dan niets...

Of is me dan een broodje aap verteld? :')
Nee als je dan betrokken raakt bij een ongeluk dan ben je voor minimaal 50% schuld, ongeacht of het jouw schuld was of niet. Dus het is niet helemaal een broodje aap.
oldfordzaterdag 6 mei 2017 @ 17:46
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 16:53 schreef Diqiu-Long het volgende:
Nee als je dan betrokken raakt bij een ongeluk dan ben je voor minimaal 50% schuld, ongeacht of het jouw schuld was of niet. Dus het is niet helemaal een broodje aap.
Het is niet altijd dat je voor minimaal 50% medeschuldig bent.
Ten eerste maakt het al verschil of je 160, 200 of 240 km/uur reed vlak voor het ongeluk gebeurde.
Er zijn genoeg uitspraken waar de snelheid rond de 180 km/uur was, waar een medeschuld van 20 of 25% werd opgelegd door de rechter. Het kan dus van geval tot geval verschillen.
Annezondag 7 mei 2017 @ 13:23
En? Alles nog heel?