abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170650663
registreer om deze reclame te verbergen
Toevallig was over dit onderwerp afgelopen maandag 1 mei een item bij Nieuwsuur:

Met het recyclen van luiers de afvalberg te lijf

Er schijnt eindelijk een goede manier gevonden te zijn om luiers te recyclen door extreme verhitting waardoor de plastics goed gescheiden kunnen worden van de pulp etc.

Zelfs incontinentieluiers schijnen hiermee voor 90% gerecycled te kunnen worden, wat voorheen niet mogelijk was door het achterblijven van medicijnresten in incontinentiemateriaal, maar door de extreme verhitting schijnen die stoffen goed gescheiden te kunnen worden.

Er zijn al een paar grote Nederlandse bedrijven bezig om deze methode op grote schaal te gaan inzetten.

Dus niet lang meer en die berg luierafval behoort tot het verleden. ^O^
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 3 mei 2017 @ 10:52:18 #27
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_170651069
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 10:17 schreef DKS het volgende:

[..]

Ik vond de luiers en bijbehorende zaken best wel prijzig in aanschaf, en inderdaad zou het bij een tweede kindje dan goedkoper uitvallen omdat je alles dan al hebt.
En als we weggingen hadden we toch wegwerpluiers nodig.
Dat doen wij ook idd, voor onderweg wegwerp. En als ik geen zin heb in gedoe. De eerste 5-6 maanden hebben we ook wegwerp gebruikt, bij de tweede ook weer. Die is nu bijna 6 maanden en we hebben toevallig deze week de wasbare luiers weer tevoorschijn gehaald :).
KuikenGuppy
  woensdag 3 mei 2017 @ 10:54:06 #28
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_170651124
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 10:15 schreef Tarantula81 het volgende:

[..]

Met een wasbare luier om voelt een kind wat het doet en dat is belangrijk voor het zindelijk worden.
Dat vond ik ook heel plausibel klinken toen ik nog geen (zindelijke) kinderen had :+. Mijn zoon kon het echter echt niks schelen, die was ook met wasbare luiers pas zindelijk op zijn derde verjaardag.

[ Bericht 0% gewijzigd door Burdie op 03-05-2017 11:09:42 ]
KuikenGuppy
pi_170651305
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 10:54 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat vond ik ook heel plausibel klinken toen ik nog geen kinderen had :+. Mijn zoon kon het echter echt niks schelen, die was ook met wasbare luiers pas zindelijk op zijn derde verjaardag.
Ik denk dat met 1 jaar al zindelijk wel erg optimistisch gedacht is.
Mijne was ook pas met drie jaar er aan toe.
pi_170654505
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 23:23 schreef de_boswachter het volgende:
Ze praten al 15 jaar over het recyclen van luiers.... Er zijn zelfs gemeentes die luiers apart inzamelen om zo minder restafval per inwoner op de jaarlijkse CBS lijstjes achter hun naam te hebben staan. Zamelen ze luiers apart in en vervolgens verdwijnen deze alsnog in dezelfde verbrandingsoven als het restafval. Hoe hypocriet.

Voor de buitenstaander lijkt het alsof ze goed bezig zijn maar eigenlijk belasten ze het milieu juist veel meer doordat er meer rijbewegingen nodig zijn en dus CO2 uitstoot is.
Hypocriet zou ik het niet noemen. Tot voor kort (een jaar geleden ofzo) was er nog wel een aparte verwerkingsmogelijkheid. Toen die ophield luiers te accepteren zijn niet meteen alle gemeenten gestopt met de inzameling, in de hoop nog een alternatief te vinden. Wel logisch, want die hele inzamel-infrastructuur weghalen, om 'm dan een jaartje later ofzo weer op te moeten tuigen, is veel kostbaarder. Maar nu stopt inderdaad de ene na de andere gemeente met aparte inzameling.
pi_170790847
en ik lever ze niet appart in. juist omdat alles op een hoop gegooid word. ik gooi het lwkker bij het restafval en ze zoeken het maar uit. als ze me daar een boete voor willen geven moeten ze dat vooral doen.
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  dinsdag 9 mei 2017 @ 22:14:30 #32
467438 Tarantula81
ik ben een wereldverbeteraar
pi_170814503
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 10:17 schreef DKS het volgende:
Is dat je eigen ervaring?
nog niet maar onze dochter heeft met wasbare eindelijk door dat er daar beneden iets gebeurt....
pi_170815075
Ik dacht altijd dat zindelijk worden te maken heeft met de controle over die spieren.
Make my day!
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')