abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170631398
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

dude, sludge zit in het gesmeerde gedeelte van een motor. Daar zitten én de bougies niet (die je overigens domweg kunt vervangen), én het heeft geen reet met je brandstofsysteem te maken.

Ding moet gewoon een grote beurt en even worden nagekeken op de stbk en evt dat startprobleem, maar dat laatste komt vast goed door die beurt, want dan gaan veel pijnpuntjes voor dat starten al worden aangepakt (filters, bougies e. d.)
Dit is een oordeel naar aanleiding van het eerste bericht. Sludge in de aanzuigbuis van de oliepomp is gauw klaar met de motor.

Maar goed, naar aanleiding van miraculeus weer starten, lijkt het meer op een electronisch probleem, zoals een rot sensortje oid.
.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:56:22 #27
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170631454
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:51 schreef kahnus het volgende:
Heel erg bedankt voor de reacties!!!! _O_ Met deze informatie kan ik eventueel ook een andere garagehouder benaderen.
Profile, succes gegarandeerd ;)
die mannen lullen niet, die repareren.

enneuh, Polootje van 2002 met 40K dat is 'n diamantje, zeker als ie binnen slaapt. als je rustig warm rijdt iedere x dan ga je zonder problemen richting de 200K ;) daar heb je nog 20 jaar plezier van met kleine ritjes _O- ^O^
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_170634214
Laat je ons wel de uitkomst weten!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 2 mei 2017 @ 19:37:46 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170638455
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:56 schreef sturmpie het volgende:

[..]

Profile, succes gegarandeerd ;)
die mannen lullen niet, die repareren.

enneuh, Polootje van 2002 met 40K dat is 'n diamantje, zeker als ie binnen slaapt. als je rustig warm rijdt iedere x dan ga je zonder problemen richting de 200K ;) daar heb je nog 20 jaar plezier van met kleine ritjes _O- ^O^
Ja jammer dat het feest bij 40k al over is door korte ritjes. Die motor is nooit warm geweest en heeft dus nooit voldoende smering gehad. De olie zal gemengd zijn met brandstof en water en daarmee de belangrijkste eigenschappen ook al lang geleden hebben verloren. Met dergelijke lage km stand voor zo'n 'goedkoop' autootje zal er ook niet vaak geïnvesteerd zijn in onderhoud.
Lage km stand lijkt leuk, maar kan meer ellende opleveren dan een auto met 150k op de klok.

[ Bericht 0% gewijzigd door daNpy op 02-05-2017 19:50:45 ]
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_170639402
15 jaar oud, 40k gelopen..
<3k per jaar, dat is echt niet goed..
Alleen denken veel mensen, zo ook hierboven dat het fantastisch is als een blok nooit warm is gelopen. En juist daarom is zo'n auto en goudmijn voor een handelaar.

Dit blok heeft alleen maar koud gelopen en misschien wel meer interne schade dan een auto die 400k snelwegkm heeft gedaan...
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  dinsdag 2 mei 2017 @ 20:22:38 #31
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170639618
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 19:37 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja jammer dat het feest bij 40k al over is door korte ritjes. Die motor is nooit warm geweest en heeft dus nooit voldoende smering gehad. De olie zal gemengd zijn met brandstof en water en daarmee de belangrijkste eigenschappen ook al lang geleden hebben verloren. Met dergelijke lage km stand voor zo'n 'goedkoop' autootje zal er ook niet vaak geïnvesteerd zijn in onderhoud.
Lage km stand lijkt leuk, maar kan meer ellende opleveren dan een auto met 150k op de klok.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:15 schreef Glijdt_licht het volgende:
15 jaar oud, 40k gelopen..
<3k per jaar, dat is echt niet goed..
Alleen denken veel mensen, zo ook hierboven dat het fantastisch is als een blok nooit warm is gelopen. En juist daarom is zo'n auto en goudmijn voor een handelaar.

Dit blok heeft alleen maar koud gelopen en misschien wel meer interne schade dan een auto die 400k snelwegkm heeft gedaan...
als die auto altijd netjes startte, en goed reed, en zijn onderhoud kreeg bij de APK, dan gaat er weinig aan de hand zijn. 't is 'n opa/oma-autootje. breng die naar een goede garage en ze doen er 'n nieuwe accu in (die accu zal zijn beste tijd wel gehad hebben), starten de motor, gooien er een goedje in dat 't blok van binnen reinigt, olie afnemen, nieuwe olie er in en voîla.

(nieuwe brandstofpomp-check)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_170642156
registreer om deze reclame te verbergen
Bekend probleem bij auto's die lange tijd heel weinig hebben gereden. Er doen zich vaak defecten voor die je bij de lage kilometerstand niet zou verwachten.

Verdroogde rubbers, roest en vervuiling van vloeistoffen treden aanzienlijk sneller op bij een auto die weinig gebruikt wordt dan bij een kilometervreter.

Verversen van olie, koelvloeistof en remvloeistof en nazien van het remsysteem is zéér aan te raden. Een grote beurt dus. Het vervangen van de brandstofpomp is geen onoverkomelijk probleem. Als de accu ouder is dan een jaar of 3 a 4 moet je er rekening mee houden dat deze ook wel aan vervanging toe is.

En als de auto weer rijdt, volg dan zeker het advies op wat hier gegeven is om met warme motor eens stevig door te rijden. Boek een leuk weekendje ergens in Duitsland pakweg 150-200 km over de grens. Rij op je gemakje naar de grens toe (100-110 km/u) en zodra je in Duitsland op een stuk zonder snelheidslimiet rijdt trap je eens lekker door naar,s tapsgewijs, eerst naar 130, dan 145, en dan rond de 160. Dan wordt het blok intern goed heet en kan al het vuil lekker los branden en via de uitlaat naar buiten.

Let wel: Eerst een grote beurt, daarna pas doortrappen op de snelweg. En waarschijnlijk heb je er daarna nog jarenlang plezier van met voor de leeftijd van de auto lage onderhoudskosten.
pi_170644339
Ts waar kom je vandaan miss kan iemand effe komen kijken en je een handje helpen
  woensdag 3 mei 2017 @ 07:33:12 #34
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170648576
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:22 schreef sturmpie het volgende:

[..]


[..]

als die auto altijd netjes startte, en goed reed, en zijn onderhoud kreeg bij de APK, dan gaat er weinig aan de hand zijn. 't is 'n opa/oma-autootje. breng die naar een goede garage en ze doen er 'n nieuwe accu in (die accu zal zijn beste tijd wel gehad hebben), starten de motor, gooien er een goedje in dat 't blok van binnen reinigt, olie afnemen, nieuwe olie er in en voîla.

(nieuwe brandstofpomp-check)
"Een goedje" helpt niet tegen beschadigde cilinder wanden, om maar een dwarsstraat te noemen.

Bij elke apk een beurt? Dat is dus minimaal om de 2 jaar. 6000km koud gelopen op elke olie. Áls er dan al een beurt is gedaan. Want dat is pas nodig bij 15000 km, toch?

Sorry ik geloof niet in sprookjes.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  woensdag 3 mei 2017 @ 07:34:43 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170648584
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:37 schreef Ivo1985 het volgende:
Bekend probleem bij auto's die lange tijd heel weinig hebben gereden. Er doen zich vaak defecten voor die je bij de lage kilometerstand niet zou verwachten.

Verdroogde rubbers, roest en vervuiling van vloeistoffen treden aanzienlijk sneller op [..]

En als de auto weer rijdt, volg dan zeker het advies op wat hier gegeven is om met warme motor eens stevig door te rijden. Boek een leuk weekendje ergens in Duitsland pakweg 150-200 km over de grens. Rij op je gemakje naar de grens toe (100-110 km/u) en zodra je in Duitsland op een stuk zonder snelheidslimiet rijdt trap je eens lekker door naar,s tapsgewijs, eerst naar 130, dan 145, en dan rond de 160. Dan wordt het blok intern goed heet en kan al het vuil lekker los branden en via de uitlaat naar buiten.

Let wel: Eerst een grote beurt, daarna pas doortrappen op de snelweg. En waarschijnlijk heb je er daarna nog jarenlang plezier van met voor de leeftijd van de auto lage onderhoudskosten.
Ja lekker slim om het blok in 1 weekend compleet om zeep te helpen.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_170648781
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 07:33 schreef daNpy het volgende:

[..]

"Een goedje" helpt niet tegen beschadigde cilinder wanden, om maar een dwarsstraat te noemen.

Bij elke apk een beurt? Dat is dus minimaal om de 2 jaar. 6000km koud gelopen op elke olie. Áls er dan al een beurt is gedaan. Want dat is pas nodig bij 15000 km, toch?

Sorry ik geloof niet in sprookjes.
Dit soort autootjes heeft vaak keurig volgens het tijdschema de beurtjes gehad. Ene jaar een kleine beurt, andere jaar een grote beurt.

Bovendien stamt de auto nog uit de tijd dat APK ook voor benzine-auto's na het 3e jaar een jaarlijkse verplichting was.

En om zeep helpen? Verklaar je nader. Ofwel is even lekker doorblazen met warme motor na een grote beurt geen enkel probleem, ofwel is de motor al lang om zeep geholpen voordat je bent begonnen aan de eerste fatsoenlijke rit in jaren. En dan is de rit hooguit de genadeklap voor het motortje, wat bovendien vrij onwaarschijnlijk is.
pi_170649086
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:19 schreef Geralt het volgende:

[..]

Goeie grap dit :D _O-
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_170649668
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 07:34 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja lekker slim om het blok in 1 weekend compleet om zeep te helpen.
Onderbouw dit eens, tenzij het blok al kapot is kun je hem prima doorblazen als hij goed warm is.
Beunhaas in hart en nieren
pi_170650982
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:23 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Onderbouw dit eens, tenzij het blok al kapot is kun je hem prima doorblazen als hij goed warm is.
Sludge in de carter of olieleidingen verbrand niet via de uitlaat met een beetje planken. Zeker als het aanzuigfilter of de dunne kanaaltjes verstopt zijn, sloop je zo'n blok alleen maar, omdat hij te weinig smering krijgt.

Maar zoals ik eerder zei. Na aanleiding van de latere berichten, lijkt het meer een electronisch probleem als sludge, hij start immers weer.
.
  woensdag 3 mei 2017 @ 12:26:01 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170653175
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:23 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Onderbouw dit eens, tenzij het blok al kapot is kun je hem prima doorblazen als hij goed warm is.
Definieer eerst wanneer een blok kapot is?
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_170653527
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 10:48 schreef Fer het volgende:

[..]

Sludge in de carter of olieleidingen verbrand niet via de uitlaat met een beetje planken. Zeker als het aanzuigfilter of de dunne kanaaltjes verstopt zijn, sloop je zo'n blok alleen maar, omdat hij te weinig smering krijgt.

Maar zoals ik eerder zei. Na aanleiding van de latere berichten, lijkt het meer een electronisch probleem als sludge, hij start immers weer.
Als er na een grote beurt nog een noemenswaardige hoeveelheid sludge in het blok zit, dan is de monteur een grote prutser.

Als er in de huidige situatie inderdaad veel sludge aanwezig is moet de monteur zijn werk gewoon goed doen. De boel verversen, zorgen dat er rustig 100km aan een stuk gereden wordt over provinciale wegen en nogmaals verversen.
pi_170653583
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 12:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Definieer eerst wanneer een blok kapot is?
Als er schade aanwezig is die normaal gebruik onmogelijk maakt. Op z'n tijd eens lekker doorrijden op de Duitse Autobahn is normaal gebruik.
  woensdag 3 mei 2017 @ 13:45:34 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170654996
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 12:41 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als er na een grote beurt nog een noemenswaardige hoeveelheid sludge in het blok zit, dan is de monteur een grote prutser.

Als er in de huidige situatie inderdaad veel sludge aanwezig is moet de monteur zijn werk gewoon goed doen. De boel verversen, zorgen dat er rustig 100km aan een stuk gereden wordt over provinciale wegen en nogmaals verversen.
:')
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  woensdag 3 mei 2017 @ 13:45:54 #44
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170655008
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 12:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als er schade aanwezig is die normaal gebruik onmogelijk maakt. Op z'n tijd eens lekker doorrijden op de Duitse Autobahn is normaal gebruik.
Kul dus.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  woensdag 3 mei 2017 @ 16:13:05 #45
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170658419
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 07:33 schreef daNpy het volgende:

[..]

"Een goedje" helpt niet tegen beschadigde cilinder wanden, om maar een dwarsstraat te noemen.

Bij elke apk een beurt? Dat is dus minimaal om de 2 jaar. 6000km koud gelopen op elke olie. Áls er dan al een beurt is gedaan. Want dat is pas nodig bij 15000 km, toch?

Sorry ik geloof niet in sprookjes.
als de cilinderwanden beschadigd zijn stoot de motor zwarte rook uit. dan heb je 'n sloop auto.
in 't geval van TS is er niks aan de hand.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  woensdag 3 mei 2017 @ 16:45:57 #46
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170658968
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 16:13 schreef sturmpie het volgende:

[..]

als de cilinderwanden beschadigd zijn stoot de motor zwarte rook uit. dan heb je 'n sloop auto.
in 't geval van TS is er niks aan de hand.
Oké. Nog meer fabels?
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_170667155
Nog een beetje meer bakerpraatjes toevoegen aan dit topic en hij is rijp voor de PTA toppers.. My gawd wat een bult onzinpraat staat hier verkondigd zeg :') :D .. Verzinnen jullie dat allemaal zelf of maken jullie notities op kringgesprek-verjaardagen en in de kroeg op zaterdagavond na een uur of tien?_O-

TS: beginnen met een grote beurt inclusief alle filters en vloeistoffen en eventueel de distributiesnaar. Dat kost je even wat, maar dan staat je onderhoud redelijk op 0. Daarna naar de pomp met een bijna lege tank, injectorcleaner erin, en daarna afvullen met zo'n dure brandstof die je motor reinigt, en lekker een rondje lekker doorrijden. Goed optrekken bij de verkeerslichten, niet achterlijk stampen, maar wel de motor lekker laten werken tot 80% van de redline ofzo, en een lekker eindje snelweg @ 130. dan heb je de boel redelijk schoon en weer op de rit..
Je kúnt de motor laten flushen als er echt sprake is van achterstallig onderhoud en de genoemde sludge, maar sludge krijg je in de regel alleen door tig jaar of -km met dezefde olie door blijft rijden, en daar geloof ik niks van. Dat doet Antonio Tokkie met zijn 20 jaar oude Niksan Sunny die op zijn laatste poten loopt, niet het Corsaatje van opa en oma, die doen dat beurtje heus wel.
Torque makes life easy.
Team Jean
  donderdag 4 mei 2017 @ 22:15:11 #48
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170693578
Grappig dat je valt over de onzin die in dit topic staat om vervolgens eenzelfde tip te geven als de rest; schoon branden dat ding.

Sludge ontstaat overigens niet door olie niet tijdig te wisselen; olie gaat enorm veel kilometers mee zolang het maar lange ritten zijn. Sludge ontstaat door vocht en andere ellende in de olie die er niet uit gaan omdat de motor nooit warm is.
Wat ik van TS begrijp is dat nu juist het geval. Ongeacht het aantal servicebeurten; de motor is met ritjes van max 10 km nooit warm geweest en dat heeft invloed op alle intern onderdelen.

Waar het mij voornamelijk om gaat is dat er in dit topic veelal de tip wordt gegeven om de auto een beurt te geven en hem dan op zijn staart te trappen. Dit is m.i. wel het slechtste wat je kun doen, maar dat had ik al gemeld.
Niemand in dit topic kan in de motor kijken en zien wat de staat is van alle onderdelen. De motor kan prima op zijn eind lopen en door een actie als flink gas geven de boel compleet opgeven.
Dat weet ik echter niet zeker.
Evenzo onzeker is de "tip" dat het goed zou zijn om hem op de autobahn ff lekker schoon te branden.

Ik wil TS alleen voor hoeden dat hij straks
1) aardig wat geld voor de beurt heeft betaald, en
2) alsnog met een kapotte auto zit dankzij de "tips" in dit topic.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')