Goeie grap ditquote:Garagehouder die oprecht is
quote:
Als de stuurbekrachtiging niet werkt; hoe gaat dan precies een brandstofslang en de motor schoonmaken helpen?quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:16 schreef kahnus het volgende:
de brandstofslang vervangen moet worden en de gehele motor schoongemaakt moet worden. Kosten, ¤600 euro.
Ja maar me dunkt dat dat weinig te maken heeft met de stuurbekrachtiging.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:20 schreef Soohr het volgende:
220 km per maand maakt wel dat zo'n motor bijna niks doet en de motor eigenlijk nooit op temperatuur komt.
schoonmaken ervan lijkt me dan gekke optie.
nee, daar zei ik dan ook niks over.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:21 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja maar me dunkt dat dat weinig te maken heeft met de stuurbekrachtiging.
De motor sloeg niet aan. En haar opa en oma gebruikte de auto inderdaad alleen maar voor korte ritten naar de lokale buurtsuper, kan niet meer zijn geweest dan 10km per keer.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:24 schreef Fer het volgende:
Er is kans dat het blok verstopt zit met "black sludge" zeker als opa en oma er veel korte ritten mee gereden hebben. Hierdoor verstopt de olie doorvoer en kunnen onderdelen droog lopen met een motorschade tot gevolg. Dit van buitenaf niet te zien.
Maar draaide de startmotor niet of sloeg de motor niet aan?
Een 15 jaar oude polo die zo weinig gebruikt is al die jaren, is er slechter aan toe dan eentje met 200.000 op de teller!quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:16 schreef kahnus het volgende:
Zou iemand met gegronde kennis van auto's deze nitwit kunnen informeren wat betreft de deal van de garagehouder? Een VW polo uit 2002 met slechts 40000km op de teller zou toch nog jaren mee kunnen gaan? Of niet?
Mijn dank is groot FOK!ers
De garagehouder heeft de auto hier van het erf opgehaald. Op het moment dat hij de sleutel in het contact draaide sloeg de auto op miraculeuze wijze aan, neemt niet weg dat er iets mis is. Er hoeft wellicht ook geen relatie te bestaan tussen stuurbekrachtiging en het kapot gaan van de brandstofpomp.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:28 schreef PascalDutch het volgende:
De auto startte niet, was de accu niet gewoon leeg gezien de korte ritten? Wat betreft de stuurbekrachtiging, ik zie de relatie met de brandstofslang niet helemaal. Maar goed, ik ben dan ook geen automonteur.
Ik vraag me dan af wat hij aan dat probleem wil doen, bovendien is een brandstofpomp wat anders dan een brandstofslang, ook qua prijs. Overigens kun je natuurlijk altijd een second opinion vragen bij een andere garage.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:31 schreef kahnus het volgende:
[..]
De garagehouder heeft de auto hier van het erf opgehaald. Op het moment dat hij de sleutel in het contact draaide sloeg de auto op miraculeuze wijze aan, neemt niet weg dat er iets mis is. Er hoeft wellicht ook geen relatie te bestaan tussen stuurbekrachtiging en het kapot gaan van de brandstofpomp.
Huh? Dat is je nokkenas, weer compleet wat andersquote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef kahnus het volgende:
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft??
Ja of dat de motor niet aanstond en de stuurbekrachtiging het daarom niet deed, je weet maar nooit natuurlijk gezien bovenstaande postsquote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef Sounddragon het volgende:
Neem glijmiddel mee de volgende keer.
Beter nog; ga niet meer terug en ga ergens anders heen..
Gaat de motor wel rond, of doet hij helemaal niks als je de sleutel omdraait? Geen idee of de stuurbekrachtiging hydraulisch of elektrisch is bij een 2002, maar indien hydraulisch kan het zijn dat de pomp kaduuk is, of er domweg geen- of te weinig olie in zit. Elektrische stuurbekrachtiging heb ik weinig kaas van gegeten, dus daar kan ik weinig nuttigs over zeggen.
Motoren schoonmaken is gelul, gooi er zo'n fesje injectorcleaner in en ga eens lekker 100km snelweg doen en trek hem bij vlagen lekker door, dat helpt vaak een hoop voor auto's die maar matigjes gebruikt worden of alleen voor korte stukjes.. Moet hij wel eerst lopen natuurlijk.
Ik zou even bij een andere garagist langs gaan, want deze lult maar wat volgens mij, en hij wil je nu gewoon de auto verkopen die hij heeft ingeruild van de vorige naieve klant
Precies door dit soort ritjes warmt de motor niet goed op en verdampt het vocht in de carter niet. Dit vermengt zich met olie en zo ontstaat sludge. Als het niet starten niet veroorzaakt wordt door en makkelijk te vinden probleem, zoals geen vonk of brandstof, zou de oorzaak best wel eens motorschade door de sludge kunnen zijn.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:27 schreef kahnus het volgende:
[..]
De motor sloeg niet aan. En haar opa en oma gebruikte de auto inderdaad alleen maar voor korte ritten naar de lokale buurtsuper, kan niet meer zijn geweest dan 10km per keer.
Dit is misschien wel de beste oplossing, grote beurt geven en daarna goed warm rijden en een paar honderd kilometer over de snelweg cruisen.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef sturmpie het volgende:
second opinion vragen bij andere garage.
er is vast wel een serieuze garage in de buurt die de Polo weer rijdend kan maken.
een autootje dat amper heeft gereden wordt misschien 'n beetje lui, accu kan leeg zijn, injectie-problemen e.d.
dus: accu vervangen, vloeistoffen verversen, en veel kans dat er verder niks aan de hand is.
en als hij rijdt, ga dan eens de een uurtje de snelweg op, lekker warmrijden en richting de 160km/u. schoonrijden. een auto is gemaakt om te rijden, niet om stil te staan, dan krijg je luiheidsproblemen.
Bel zelf ff, vrouwen en auto's en een technisch verhaal helder overbrengen, gaat soms niet goed.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef kahnus het volgende:
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft?? Een pomp die ervoor zorgt dat de kleppen open gaan, volgens mijn vriendin.
brandstofpomp slurpt brandstof uit je tank en pompt het richting motor.. Zit meestal achterin je tank.. Je kunt hem horen (heel eventjes) als je het contact aan zet. Dat ding doet het of hij doet het niet.. Als hij het doet; gewoon vanaf blijven. Zit ook nog een brandstoffilter tussen wat met enige regelmaat vervangen dient te worden, als die verstopt zit gaat ie er ook niet beter van lopen, zou je kunnen laten vervangen.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef kahnus het volgende:
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft??
hoe komt dat vocht in de carter ?quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef Fer het volgende:
verdampt het vocht in de carter niet. Dit vermengt zich met olie
goede keus inderdaad. heb ook goede ervaring met Profile Tyrecenter. echte vakmannen.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
fatsoenlijke garage (profile ofzo) eens een grote beurt laten geven.
dude, sludge zit in het gesmeerde gedeelte van een motor. Daar zitten én de bougies niet (die je overigens domweg kunt vervangen), én het heeft geen reet met je brandstofsysteem te maken.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Precies door dit soort ritjes warmt de motor niet goed op en verdampt het vocht in de carter niet. Dit vermengt zich met olie en zo ontstaat sludge. Als het niet starten niet veroorzaakt wordt door en makkelijk te vinden probleem, zoals geen vonk of brandstof, zou de oorzaak best wel eens motorschade door de sludge kunnen zijn.
Ik denk dat de garagehouder hier best weleens eerlijk over zou kunnen zijn.
Misschien even langsrijden en vragen of ze het nogmaals willen uitleggen, neem eventueel een technisch persoon mee.
Dit is een oordeel naar aanleiding van het eerste bericht. Sludge in de aanzuigbuis van de oliepomp is gauw klaar met de motor.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:49 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
dude, sludge zit in het gesmeerde gedeelte van een motor. Daar zitten én de bougies niet (die je overigens domweg kunt vervangen), én het heeft geen reet met je brandstofsysteem te maken.
Ding moet gewoon een grote beurt en even worden nagekeken op de stbk en evt dat startprobleem, maar dat laatste komt vast goed door die beurt, want dan gaan veel pijnpuntjes voor dat starten al worden aangepakt (filters, bougies e. d.)
Profile, succes gegarandeerdquote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:51 schreef kahnus het volgende:
Heel erg bedankt voor de reacties!!!! Met deze informatie kan ik eventueel ook een andere garagehouder benaderen.
Ja jammer dat het feest bij 40k al over is door korte ritjes. Die motor is nooit warm geweest en heeft dus nooit voldoende smering gehad. De olie zal gemengd zijn met brandstof en water en daarmee de belangrijkste eigenschappen ook al lang geleden hebben verloren. Met dergelijke lage km stand voor zo'n 'goedkoop' autootje zal er ook niet vaak geïnvesteerd zijn in onderhoud.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 13:56 schreef sturmpie het volgende:
[..]
Profile, succes gegarandeerd
die mannen lullen niet, die repareren.
enneuh, Polootje van 2002 met 40K dat is 'n diamantje, zeker als ie binnen slaapt. als je rustig warm rijdt iedere x dan ga je zonder problemen richting de 200K daar heb je nog 20 jaar plezier van met kleine ritjes
quote:Op dinsdag 2 mei 2017 19:37 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja jammer dat het feest bij 40k al over is door korte ritjes. Die motor is nooit warm geweest en heeft dus nooit voldoende smering gehad. De olie zal gemengd zijn met brandstof en water en daarmee de belangrijkste eigenschappen ook al lang geleden hebben verloren. Met dergelijke lage km stand voor zo'n 'goedkoop' autootje zal er ook niet vaak geïnvesteerd zijn in onderhoud.
Lage km stand lijkt leuk, maar kan meer ellende opleveren dan een auto met 150k op de klok.
als die auto altijd netjes startte, en goed reed, en zijn onderhoud kreeg bij de APK, dan gaat er weinig aan de hand zijn. 't is 'n opa/oma-autootje. breng die naar een goede garage en ze doen er 'n nieuwe accu in (die accu zal zijn beste tijd wel gehad hebben), starten de motor, gooien er een goedje in dat 't blok van binnen reinigt, olie afnemen, nieuwe olie er in en voîla.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 20:15 schreef Glijdt_licht het volgende:
15 jaar oud, 40k gelopen..
<3k per jaar, dat is echt niet goed..
Alleen denken veel mensen, zo ook hierboven dat het fantastisch is als een blok nooit warm is gelopen. En juist daarom is zo'n auto en goudmijn voor een handelaar.
Dit blok heeft alleen maar koud gelopen en misschien wel meer interne schade dan een auto die 400k snelwegkm heeft gedaan...
"Een goedje" helpt niet tegen beschadigde cilinder wanden, om maar een dwarsstraat te noemen.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 20:22 schreef sturmpie het volgende:
[..]
[..]
als die auto altijd netjes startte, en goed reed, en zijn onderhoud kreeg bij de APK, dan gaat er weinig aan de hand zijn. 't is 'n opa/oma-autootje. breng die naar een goede garage en ze doen er 'n nieuwe accu in (die accu zal zijn beste tijd wel gehad hebben), starten de motor, gooien er een goedje in dat 't blok van binnen reinigt, olie afnemen, nieuwe olie er in en voîla.
(nieuwe brandstofpomp-check)
Ja lekker slim om het blok in 1 weekend compleet om zeep te helpen.quote:Op dinsdag 2 mei 2017 21:37 schreef Ivo1985 het volgende:
Bekend probleem bij auto's die lange tijd heel weinig hebben gereden. Er doen zich vaak defecten voor die je bij de lage kilometerstand niet zou verwachten.
Verdroogde rubbers, roest en vervuiling van vloeistoffen treden aanzienlijk sneller op [..]
En als de auto weer rijdt, volg dan zeker het advies op wat hier gegeven is om met warme motor eens stevig door te rijden. Boek een leuk weekendje ergens in Duitsland pakweg 150-200 km over de grens. Rij op je gemakje naar de grens toe (100-110 km/u) en zodra je in Duitsland op een stuk zonder snelheidslimiet rijdt trap je eens lekker door naar,s tapsgewijs, eerst naar 130, dan 145, en dan rond de 160. Dan wordt het blok intern goed heet en kan al het vuil lekker los branden en via de uitlaat naar buiten.
Let wel: Eerst een grote beurt, daarna pas doortrappen op de snelweg. En waarschijnlijk heb je er daarna nog jarenlang plezier van met voor de leeftijd van de auto lage onderhoudskosten.
Dit soort autootjes heeft vaak keurig volgens het tijdschema de beurtjes gehad. Ene jaar een kleine beurt, andere jaar een grote beurt.quote:Op woensdag 3 mei 2017 07:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
"Een goedje" helpt niet tegen beschadigde cilinder wanden, om maar een dwarsstraat te noemen.
Bij elke apk een beurt? Dat is dus minimaal om de 2 jaar. 6000km koud gelopen op elke olie. Áls er dan al een beurt is gedaan. Want dat is pas nodig bij 15000 km, toch?
Sorry ik geloof niet in sprookjes.
quote:
Onderbouw dit eens, tenzij het blok al kapot is kun je hem prima doorblazen als hij goed warm is.quote:Op woensdag 3 mei 2017 07:34 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja lekker slim om het blok in 1 weekend compleet om zeep te helpen.
Sludge in de carter of olieleidingen verbrand niet via de uitlaat met een beetje planken. Zeker als het aanzuigfilter of de dunne kanaaltjes verstopt zijn, sloop je zo'n blok alleen maar, omdat hij te weinig smering krijgt.quote:Op woensdag 3 mei 2017 09:23 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
Onderbouw dit eens, tenzij het blok al kapot is kun je hem prima doorblazen als hij goed warm is.
Definieer eerst wanneer een blok kapot is?quote:Op woensdag 3 mei 2017 09:23 schreef PascalDutch het volgende:
[..]
Onderbouw dit eens, tenzij het blok al kapot is kun je hem prima doorblazen als hij goed warm is.
Als er na een grote beurt nog een noemenswaardige hoeveelheid sludge in het blok zit, dan is de monteur een grote prutser.quote:Op woensdag 3 mei 2017 10:48 schreef Fer het volgende:
[..]
Sludge in de carter of olieleidingen verbrand niet via de uitlaat met een beetje planken. Zeker als het aanzuigfilter of de dunne kanaaltjes verstopt zijn, sloop je zo'n blok alleen maar, omdat hij te weinig smering krijgt.
Maar zoals ik eerder zei. Na aanleiding van de latere berichten, lijkt het meer een electronisch probleem als sludge, hij start immers weer.
Als er schade aanwezig is die normaal gebruik onmogelijk maakt. Op z'n tijd eens lekker doorrijden op de Duitse Autobahn is normaal gebruik.quote:Op woensdag 3 mei 2017 12:26 schreef daNpy het volgende:
[..]
Definieer eerst wanneer een blok kapot is?
quote:Op woensdag 3 mei 2017 12:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als er na een grote beurt nog een noemenswaardige hoeveelheid sludge in het blok zit, dan is de monteur een grote prutser.
Als er in de huidige situatie inderdaad veel sludge aanwezig is moet de monteur zijn werk gewoon goed doen. De boel verversen, zorgen dat er rustig 100km aan een stuk gereden wordt over provinciale wegen en nogmaals verversen.
Kul dus.quote:Op woensdag 3 mei 2017 12:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als er schade aanwezig is die normaal gebruik onmogelijk maakt. Op z'n tijd eens lekker doorrijden op de Duitse Autobahn is normaal gebruik.
als de cilinderwanden beschadigd zijn stoot de motor zwarte rook uit. dan heb je 'n sloop auto.quote:Op woensdag 3 mei 2017 07:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
"Een goedje" helpt niet tegen beschadigde cilinder wanden, om maar een dwarsstraat te noemen.
Bij elke apk een beurt? Dat is dus minimaal om de 2 jaar. 6000km koud gelopen op elke olie. Áls er dan al een beurt is gedaan. Want dat is pas nodig bij 15000 km, toch?
Sorry ik geloof niet in sprookjes.
Oké. Nog meer fabels?quote:Op woensdag 3 mei 2017 16:13 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als de cilinderwanden beschadigd zijn stoot de motor zwarte rook uit. dan heb je 'n sloop auto.
in 't geval van TS is er niks aan de hand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |