abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170630647
Aangezien ik niets van auto's weet en mijn vriendin ook niet, leek het mij verstandig om de vraag hier maar te stellen.

Situatie Is als volgt: vriendin heeft een VW polo (automaat) uit 2002 ongeveer een jaar geleden van haar opa en oma gekocht. Slechts 35000km op de teller gereden. Nu een jaar verder staat er 40000 op de teller, maar de stuurbekrachtiging werkt niet en de auto startte niet de afgelopen dagen. Gisteren de lokale garage benaderd die volgens mijn vriendin en haar opa en oma te vertrouwen is, daar zij al jaren gebruik maken van die garage. Wantrouwend als ik ben vraag ik naar jullie expertise O+

De garagehouder heeft zojuist mijn vriendin gebeld en aangegeven dat de brandstofpomp vervangen moet worden en de gehele motor schoongemaakt moet worden. Kosten, ¤600 euro. Daarbij gaf de garage ook aan dat ze niet zeker wisten of de auto daarna weer zou rijden. Daarom stelde de garagehouder voor om de auto in te ruilen voor een nieuwere auto. Voor mijn gevoel zinspeelt de garagehouder te veel op het inruilen van de polo, wat ik dan ook verdacht vind.

Zou iemand met gegronde kennis van auto's deze nitwit kunnen informeren wat betreft de deal van de garagehouder? Een VW polo uit 2002 met slechts 40000km op de teller zou toch nog jaren mee kunnen gaan? Of niet?

Mijn dank is groot FOK!ers _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door kahnus op 02-05-2017 13:31:52 ]
pi_170630701
quote:
Garagehouder die oprecht is
Goeie grap dit :D _O-
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_170630721
220 km per maand maakt wel dat zo'n motor bijna niks doet en de motor eigenlijk nooit op temperatuur komt.
schoonmaken ervan lijkt me dan gekke optie.
pi_170630723
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:16 schreef kahnus het volgende:
de stuurbekrachtiging werkt niet
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:16 schreef kahnus het volgende:
de brandstofslang vervangen moet worden en de gehele motor schoongemaakt moet worden. Kosten, ¤600 euro.
Als de stuurbekrachtiging niet werkt; hoe gaat dan precies een brandstofslang en de motor schoonmaken helpen? 8)7
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_170630732
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:20 schreef Soohr het volgende:
220 km per maand maakt wel dat zo'n motor bijna niks doet en de motor eigenlijk nooit op temperatuur komt.
schoonmaken ervan lijkt me dan gekke optie.
Ja maar me dunkt dat dat weinig te maken heeft met de stuurbekrachtiging.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_170630760
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja maar me dunkt dat dat weinig te maken heeft met de stuurbekrachtiging.
nee, daar zei ik dan ook niks over.
pi_170630793
Er is kans dat het blok verstopt zit met "black sludge" zeker als opa en oma er veel korte ritten mee gereden hebben. Hierdoor verstopt de olie doorvoer en kunnen onderdelen droog lopen met een motorschade tot gevolg. Dit van buitenaf niet te zien.

Maar draaide de startmotor niet of sloeg de motor niet aan?
.
pi_170630841
De problemen zoals stuurbekrachtiging en het niet meer starten van de motor zijn vrij recente zaken. Grootste probleem op dit moment is dat de auto niet rijdt, vandaar dat de garagehouder zijn focus legt op het motorblok?
pi_170630869
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:24 schreef Fer het volgende:
Er is kans dat het blok verstopt zit met "black sludge" zeker als opa en oma er veel korte ritten mee gereden hebben. Hierdoor verstopt de olie doorvoer en kunnen onderdelen droog lopen met een motorschade tot gevolg. Dit van buitenaf niet te zien.

Maar draaide de startmotor niet of sloeg de motor niet aan?
De motor sloeg niet aan. En haar opa en oma gebruikte de auto inderdaad alleen maar voor korte ritten naar de lokale buurtsuper, kan niet meer zijn geweest dan 10km per keer.
pi_170630885
De auto startte niet, was de accu niet gewoon leeg gezien de korte ritten? Wat betreft de stuurbekrachtiging, ik zie de relatie met de brandstofslang niet helemaal. Maar goed, ik ben dan ook geen automonteur.
IT'er in hart en nieren
pi_170630928
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:16 schreef kahnus het volgende:

Zou iemand met gegronde kennis van auto's deze nitwit kunnen informeren wat betreft de deal van de garagehouder? Een VW polo uit 2002 met slechts 40000km op de teller zou toch nog jaren mee kunnen gaan? Of niet?

Mijn dank is groot FOK!ers _O_
Een 15 jaar oude polo die zo weinig gebruikt is al die jaren, is er slechter aan toe dan eentje met 200.000 op de teller!

RUST ROEST!!

Tevens kan de garagehouder de auto op zijn gemak opknappen en verhandelen.
Als jij de uren moet betalen ben je duur uit.
5 Ferrari's op videoband!
pi_170630950
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:28 schreef PascalDutch het volgende:
De auto startte niet, was de accu niet gewoon leeg gezien de korte ritten? Wat betreft de stuurbekrachtiging, ik zie de relatie met de brandstofslang niet helemaal. Maar goed, ik ben dan ook geen automonteur.
De garagehouder heeft de auto hier van het erf opgehaald. Op het moment dat hij de sleutel in het contact draaide sloeg de auto op miraculeuze wijze aan, neemt niet weg dat er iets mis is. Er hoeft wellicht ook geen relatie te bestaan tussen stuurbekrachtiging en het kapot gaan van de brandstofpomp.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:32:10 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170630977
Neem glijmiddel mee de volgende keer.

Beter nog; ga niet meer terug en ga ergens anders heen..

Geen idee of de stuurbekrachtiging hydraulisch of elektrisch is bij een 2002, maar indien hydraulisch kan het zijn dat de pomp kaduuk is, of er domweg geen- of te weinig olie in zit. Elektrische stuurbekrachtiging heb ik weinig kaas van gegeten, dus daar kan ik weinig nuttigs over zeggen.

Motoren schoonmaken is gelul, gooi er zo'n fesje injectorcleaner in en ga eens lekker 100km snelweg doen en trek hem bij vlagen lekker door, dat helpt vaak een hoop voor auto's die maar matigjes gebruikt worden of alleen voor korte stukjes.. Moet hij wel eerst lopen natuurlijk. Misschien is het nuttig om de olie te verversen ivbm de eerder genode black sludge.

Ik zou even bij een andere garagist langs gaan, want deze lult maar wat volgens mij, en hij wil je nu gewoon de auto verkopen die hij heeft ingeruild van de vorige naieve klant :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_170630988
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft?? Een pomp die ervoor zorgt dat de kleppen open gaan, volgens mijn vriendin.

[ Bericht 31% gewijzigd door kahnus op 02-05-2017 13:38:32 ]
pi_170630995
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:31 schreef kahnus het volgende:

[..]

De garagehouder heeft de auto hier van het erf opgehaald. Op het moment dat hij de sleutel in het contact draaide sloeg de auto op miraculeuze wijze aan, neemt niet weg dat er iets mis is. Er hoeft wellicht ook geen relatie te bestaan tussen stuurbekrachtiging en het kapot gaan van de brandstofpomp.
Ik vraag me dan af wat hij aan dat probleem wil doen, bovendien is een brandstofpomp wat anders dan een brandstofslang, ook qua prijs. Overigens kun je natuurlijk altijd een second opinion vragen bij een andere garage.
IT'er in hart en nieren
pi_170631006
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef kahnus het volgende:
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft??
Huh? Dat is je nokkenas, weer compleet wat anders
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef Sounddragon het volgende:
Neem glijmiddel mee de volgende keer.

Beter nog; ga niet meer terug en ga ergens anders heen..

Gaat de motor wel rond, of doet hij helemaal niks als je de sleutel omdraait? Geen idee of de stuurbekrachtiging hydraulisch of elektrisch is bij een 2002, maar indien hydraulisch kan het zijn dat de pomp kaduuk is, of er domweg geen- of te weinig olie in zit. Elektrische stuurbekrachtiging heb ik weinig kaas van gegeten, dus daar kan ik weinig nuttigs over zeggen.

Motoren schoonmaken is gelul, gooi er zo'n fesje injectorcleaner in en ga eens lekker 100km snelweg doen en trek hem bij vlagen lekker door, dat helpt vaak een hoop voor auto's die maar matigjes gebruikt worden of alleen voor korte stukjes.. Moet hij wel eerst lopen natuurlijk.

Ik zou even bij een andere garagist langs gaan, want deze lult maar wat volgens mij, en hij wil je nu gewoon de auto verkopen die hij heeft ingeruild van de vorige naieve klant :X
Ja of dat de motor niet aanstond en de stuurbekrachtiging het daarom niet deed, je weet maar nooit natuurlijk gezien bovenstaande posts
IT'er in hart en nieren
pi_170631153
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:27 schreef kahnus het volgende:

[..]

De motor sloeg niet aan. En haar opa en oma gebruikte de auto inderdaad alleen maar voor korte ritten naar de lokale buurtsuper, kan niet meer zijn geweest dan 10km per keer.
Precies door dit soort ritjes warmt de motor niet goed op en verdampt het vocht in de carter niet. Dit vermengt zich met olie en zo ontstaat sludge. Als het niet starten niet veroorzaakt wordt door en makkelijk te vinden probleem, zoals geen vonk of brandstof, zou de oorzaak best wel eens motorschade door de sludge kunnen zijn.

Ik denk dat de garagehouder hier best weleens eerlijk over zou kunnen zijn.

Misschien even langsrijden en vragen of ze het nogmaals willen uitleggen, neem eventueel een technisch persoon mee.
.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:40:29 #18
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170631154
second opinion vragen bij andere garage.
er is vast wel een serieuze garage in de buurt die de Polo weer rijdend kan maken.
een autootje dat amper heeft gereden wordt misschien 'n beetje lui, accu kan leeg zijn, injectie-problemen e.d.
dus: accu vervangen, vloeistoffen verversen, en veel kans dat er verder niks aan de hand is.

en als hij rijdt, ga dan eens de een uurtje de snelweg op, lekker warmrijden en richting de 160km/u. schoonrijden. een auto is gemaakt om te rijden, niet om stil te staan, dan krijg je luiheidsproblemen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_170631201
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef sturmpie het volgende:
second opinion vragen bij andere garage.
er is vast wel een serieuze garage in de buurt die de Polo weer rijdend kan maken.
een autootje dat amper heeft gereden wordt misschien 'n beetje lui, accu kan leeg zijn, injectie-problemen e.d.
dus: accu vervangen, vloeistoffen verversen, en veel kans dat er verder niks aan de hand is.

en als hij rijdt, ga dan eens de een uurtje de snelweg op, lekker warmrijden en richting de 160km/u. schoonrijden. een auto is gemaakt om te rijden, niet om stil te staan, dan krijg je luiheidsproblemen.
Dit is misschien wel de beste oplossing, grote beurt geven en daarna goed warm rijden en een paar honderd kilometer over de snelweg cruisen.
IT'er in hart en nieren
pi_170631216
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef kahnus het volgende:
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft?? Een pomp die ervoor zorgt dat de kleppen open gaan, volgens mijn vriendin.
Bel zelf ff, vrouwen en auto's en een technisch verhaal helder overbrengen, gaat soms niet goed.
.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:44:28 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170631226
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef kahnus het volgende:
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft??
brandstofpomp slurpt brandstof uit je tank en pompt het richting motor.. Zit meestal achterin je tank.. Je kunt hem horen (heel eventjes) als je het contact aan zet. Dat ding doet het of hij doet het niet.. Als hij het doet; gewoon vanaf blijven. Zit ook nog een brandstoffilter tussen wat met enige regelmaat vervangen dient te worden, als die verstopt zit gaat ie er ook niet beter van lopen, zou je kunnen laten vervangen.

Distributieriem drijft de klepppen aan, die wordt om de X aantal km of -jaar vervangen.

Als hij loopt zou ik hem bij een fatsoenlijke garage (profile ofzo) eens een grote beurt laten geven.. Zo te lezen is hij dat wel waard, en daarna kun je ws weer probleemloos vooruit.

Jouw karretje is wel een beetje op leeftijd, maar heeft een erg lage km stand, en daar krijgt elke handelaar een stijfje van, dus laat je dat ding niet zomaar aftroggelen door een grijpgrage klojo-garagist. Even een beetje investeren in goed-goed onderhoud en je kunt jaaaaren vooruit met het ding. Mocht je hem wél verkopen, doe dan even research, want met die stand is hij dik boven de marktwaarde waard, daarom wil die natnek hem ook hebben natuurlijk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:46:27 #22
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170631262
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef Fer het volgende:
verdampt het vocht in de carter niet. Dit vermengt zich met olie
hoe komt dat vocht in de carter ?
lekke koppakking ... dan zit er olie in de radiateur ... dat kan TS zelf ook checken ... dan is de koelvloeistof bruine plak.

een autootje dat 40.000km heeft gereden, kleine ritjes, daar kan weinig mis mee zijn.

't is voor de garagehouder 'n kosten-baten plaatje. de auto is ¤1000? waard. dus kosten boven de ¤500 adviseert hij inruil.

TS, gewoon zelf je handjes laten wapperen ;)
begin 'ns met een nieuwe accu.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:48:35 #23
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170631291
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
fatsoenlijke garage (profile ofzo) eens een grote beurt laten geven.
goede keus inderdaad. heb ook goede ervaring met Profile Tyrecenter. echte vakmannen.

die natnek wil 'm idd hebben ;)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:49:40 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170631312
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef Fer het volgende:

[..]

Precies door dit soort ritjes warmt de motor niet goed op en verdampt het vocht in de carter niet. Dit vermengt zich met olie en zo ontstaat sludge. Als het niet starten niet veroorzaakt wordt door en makkelijk te vinden probleem, zoals geen vonk of brandstof, zou de oorzaak best wel eens motorschade door de sludge kunnen zijn.

Ik denk dat de garagehouder hier best weleens eerlijk over zou kunnen zijn.

Misschien even langsrijden en vragen of ze het nogmaals willen uitleggen, neem eventueel een technisch persoon mee.
dude, sludge zit in het gesmeerde gedeelte van een motor. Daar zitten én de bougies niet (die je overigens domweg kunt vervangen), én het heeft geen reet met je brandstofsysteem te maken.

Ding moet gewoon een grote beurt en even worden nagekeken op de stbk en evt dat startprobleem, maar dat laatste komt vast goed door die beurt, want dan gaan veel pijnpuntjes voor dat starten al worden aangepakt (filters, bougies e. d.)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_170631343
Heel erg bedankt voor de reacties!!!! _O_ Met deze informatie kan ik eventueel ook een andere garagehouder benaderen.
pi_170631398
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:49 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

dude, sludge zit in het gesmeerde gedeelte van een motor. Daar zitten én de bougies niet (die je overigens domweg kunt vervangen), én het heeft geen reet met je brandstofsysteem te maken.

Ding moet gewoon een grote beurt en even worden nagekeken op de stbk en evt dat startprobleem, maar dat laatste komt vast goed door die beurt, want dan gaan veel pijnpuntjes voor dat starten al worden aangepakt (filters, bougies e. d.)
Dit is een oordeel naar aanleiding van het eerste bericht. Sludge in de aanzuigbuis van de oliepomp is gauw klaar met de motor.

Maar goed, naar aanleiding van miraculeus weer starten, lijkt het meer op een electronisch probleem, zoals een rot sensortje oid.
.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:56:22 #27
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170631454
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:51 schreef kahnus het volgende:
Heel erg bedankt voor de reacties!!!! _O_ Met deze informatie kan ik eventueel ook een andere garagehouder benaderen.
Profile, succes gegarandeerd ;)
die mannen lullen niet, die repareren.

enneuh, Polootje van 2002 met 40K dat is 'n diamantje, zeker als ie binnen slaapt. als je rustig warm rijdt iedere x dan ga je zonder problemen richting de 200K ;) daar heb je nog 20 jaar plezier van met kleine ritjes _O- ^O^
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  PR/Manusje van alles dinsdag 2 mei 2017 @ 15:55:30 #28
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_170634214
Laat je ons wel de uitkomst weten!
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 2 mei 2017 @ 19:37:46 #29
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170638455
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:56 schreef sturmpie het volgende:

[..]

Profile, succes gegarandeerd ;)
die mannen lullen niet, die repareren.

enneuh, Polootje van 2002 met 40K dat is 'n diamantje, zeker als ie binnen slaapt. als je rustig warm rijdt iedere x dan ga je zonder problemen richting de 200K ;) daar heb je nog 20 jaar plezier van met kleine ritjes _O- ^O^
Ja jammer dat het feest bij 40k al over is door korte ritjes. Die motor is nooit warm geweest en heeft dus nooit voldoende smering gehad. De olie zal gemengd zijn met brandstof en water en daarmee de belangrijkste eigenschappen ook al lang geleden hebben verloren. Met dergelijke lage km stand voor zo'n 'goedkoop' autootje zal er ook niet vaak geïnvesteerd zijn in onderhoud.
Lage km stand lijkt leuk, maar kan meer ellende opleveren dan een auto met 150k op de klok.

[ Bericht 0% gewijzigd door daNpy op 02-05-2017 19:50:45 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_170639402
15 jaar oud, 40k gelopen..
<3k per jaar, dat is echt niet goed..
Alleen denken veel mensen, zo ook hierboven dat het fantastisch is als een blok nooit warm is gelopen. En juist daarom is zo'n auto en goudmijn voor een handelaar.

Dit blok heeft alleen maar koud gelopen en misschien wel meer interne schade dan een auto die 400k snelwegkm heeft gedaan...
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  dinsdag 2 mei 2017 @ 20:22:38 #31
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170639618
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 19:37 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja jammer dat het feest bij 40k al over is door korte ritjes. Die motor is nooit warm geweest en heeft dus nooit voldoende smering gehad. De olie zal gemengd zijn met brandstof en water en daarmee de belangrijkste eigenschappen ook al lang geleden hebben verloren. Met dergelijke lage km stand voor zo'n 'goedkoop' autootje zal er ook niet vaak geïnvesteerd zijn in onderhoud.
Lage km stand lijkt leuk, maar kan meer ellende opleveren dan een auto met 150k op de klok.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:15 schreef Glijdt_licht het volgende:
15 jaar oud, 40k gelopen..
<3k per jaar, dat is echt niet goed..
Alleen denken veel mensen, zo ook hierboven dat het fantastisch is als een blok nooit warm is gelopen. En juist daarom is zo'n auto en goudmijn voor een handelaar.

Dit blok heeft alleen maar koud gelopen en misschien wel meer interne schade dan een auto die 400k snelwegkm heeft gedaan...
als die auto altijd netjes startte, en goed reed, en zijn onderhoud kreeg bij de APK, dan gaat er weinig aan de hand zijn. 't is 'n opa/oma-autootje. breng die naar een goede garage en ze doen er 'n nieuwe accu in (die accu zal zijn beste tijd wel gehad hebben), starten de motor, gooien er een goedje in dat 't blok van binnen reinigt, olie afnemen, nieuwe olie er in en voîla.

(nieuwe brandstofpomp-check)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_170642156
Bekend probleem bij auto's die lange tijd heel weinig hebben gereden. Er doen zich vaak defecten voor die je bij de lage kilometerstand niet zou verwachten.

Verdroogde rubbers, roest en vervuiling van vloeistoffen treden aanzienlijk sneller op bij een auto die weinig gebruikt wordt dan bij een kilometervreter.

Verversen van olie, koelvloeistof en remvloeistof en nazien van het remsysteem is zéér aan te raden. Een grote beurt dus. Het vervangen van de brandstofpomp is geen onoverkomelijk probleem. Als de accu ouder is dan een jaar of 3 a 4 moet je er rekening mee houden dat deze ook wel aan vervanging toe is.

En als de auto weer rijdt, volg dan zeker het advies op wat hier gegeven is om met warme motor eens stevig door te rijden. Boek een leuk weekendje ergens in Duitsland pakweg 150-200 km over de grens. Rij op je gemakje naar de grens toe (100-110 km/u) en zodra je in Duitsland op een stuk zonder snelheidslimiet rijdt trap je eens lekker door naar,s tapsgewijs, eerst naar 130, dan 145, en dan rond de 160. Dan wordt het blok intern goed heet en kan al het vuil lekker los branden en via de uitlaat naar buiten.

Let wel: Eerst een grote beurt, daarna pas doortrappen op de snelweg. En waarschijnlijk heb je er daarna nog jarenlang plezier van met voor de leeftijd van de auto lage onderhoudskosten.
pi_170644339
Ts waar kom je vandaan miss kan iemand effe komen kijken en je een handje helpen
  woensdag 3 mei 2017 @ 07:33:12 #34
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170648576
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:22 schreef sturmpie het volgende:

[..]


[..]

als die auto altijd netjes startte, en goed reed, en zijn onderhoud kreeg bij de APK, dan gaat er weinig aan de hand zijn. 't is 'n opa/oma-autootje. breng die naar een goede garage en ze doen er 'n nieuwe accu in (die accu zal zijn beste tijd wel gehad hebben), starten de motor, gooien er een goedje in dat 't blok van binnen reinigt, olie afnemen, nieuwe olie er in en voîla.

(nieuwe brandstofpomp-check)
"Een goedje" helpt niet tegen beschadigde cilinder wanden, om maar een dwarsstraat te noemen.

Bij elke apk een beurt? Dat is dus minimaal om de 2 jaar. 6000km koud gelopen op elke olie. Áls er dan al een beurt is gedaan. Want dat is pas nodig bij 15000 km, toch?

Sorry ik geloof niet in sprookjes.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 3 mei 2017 @ 07:34:43 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170648584
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 21:37 schreef Ivo1985 het volgende:
Bekend probleem bij auto's die lange tijd heel weinig hebben gereden. Er doen zich vaak defecten voor die je bij de lage kilometerstand niet zou verwachten.

Verdroogde rubbers, roest en vervuiling van vloeistoffen treden aanzienlijk sneller op [..]

En als de auto weer rijdt, volg dan zeker het advies op wat hier gegeven is om met warme motor eens stevig door te rijden. Boek een leuk weekendje ergens in Duitsland pakweg 150-200 km over de grens. Rij op je gemakje naar de grens toe (100-110 km/u) en zodra je in Duitsland op een stuk zonder snelheidslimiet rijdt trap je eens lekker door naar,s tapsgewijs, eerst naar 130, dan 145, en dan rond de 160. Dan wordt het blok intern goed heet en kan al het vuil lekker los branden en via de uitlaat naar buiten.

Let wel: Eerst een grote beurt, daarna pas doortrappen op de snelweg. En waarschijnlijk heb je er daarna nog jarenlang plezier van met voor de leeftijd van de auto lage onderhoudskosten.
Ja lekker slim om het blok in 1 weekend compleet om zeep te helpen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_170648781
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 07:33 schreef daNpy het volgende:

[..]

"Een goedje" helpt niet tegen beschadigde cilinder wanden, om maar een dwarsstraat te noemen.

Bij elke apk een beurt? Dat is dus minimaal om de 2 jaar. 6000km koud gelopen op elke olie. Áls er dan al een beurt is gedaan. Want dat is pas nodig bij 15000 km, toch?

Sorry ik geloof niet in sprookjes.
Dit soort autootjes heeft vaak keurig volgens het tijdschema de beurtjes gehad. Ene jaar een kleine beurt, andere jaar een grote beurt.

Bovendien stamt de auto nog uit de tijd dat APK ook voor benzine-auto's na het 3e jaar een jaarlijkse verplichting was.

En om zeep helpen? Verklaar je nader. Ofwel is even lekker doorblazen met warme motor na een grote beurt geen enkel probleem, ofwel is de motor al lang om zeep geholpen voordat je bent begonnen aan de eerste fatsoenlijke rit in jaren. En dan is de rit hooguit de genadeklap voor het motortje, wat bovendien vrij onwaarschijnlijk is.
pi_170649086
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:19 schreef Geralt het volgende:

[..]

Goeie grap dit :D _O-
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_170649668
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 07:34 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja lekker slim om het blok in 1 weekend compleet om zeep te helpen.
Onderbouw dit eens, tenzij het blok al kapot is kun je hem prima doorblazen als hij goed warm is.
IT'er in hart en nieren
pi_170650982
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:23 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Onderbouw dit eens, tenzij het blok al kapot is kun je hem prima doorblazen als hij goed warm is.
Sludge in de carter of olieleidingen verbrand niet via de uitlaat met een beetje planken. Zeker als het aanzuigfilter of de dunne kanaaltjes verstopt zijn, sloop je zo'n blok alleen maar, omdat hij te weinig smering krijgt.

Maar zoals ik eerder zei. Na aanleiding van de latere berichten, lijkt het meer een electronisch probleem als sludge, hij start immers weer.
.
  woensdag 3 mei 2017 @ 12:26:01 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170653175
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:23 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Onderbouw dit eens, tenzij het blok al kapot is kun je hem prima doorblazen als hij goed warm is.
Definieer eerst wanneer een blok kapot is?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_170653527
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 10:48 schreef Fer het volgende:

[..]

Sludge in de carter of olieleidingen verbrand niet via de uitlaat met een beetje planken. Zeker als het aanzuigfilter of de dunne kanaaltjes verstopt zijn, sloop je zo'n blok alleen maar, omdat hij te weinig smering krijgt.

Maar zoals ik eerder zei. Na aanleiding van de latere berichten, lijkt het meer een electronisch probleem als sludge, hij start immers weer.
Als er na een grote beurt nog een noemenswaardige hoeveelheid sludge in het blok zit, dan is de monteur een grote prutser.

Als er in de huidige situatie inderdaad veel sludge aanwezig is moet de monteur zijn werk gewoon goed doen. De boel verversen, zorgen dat er rustig 100km aan een stuk gereden wordt over provinciale wegen en nogmaals verversen.
pi_170653583
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 12:26 schreef daNpy het volgende:

[..]

Definieer eerst wanneer een blok kapot is?
Als er schade aanwezig is die normaal gebruik onmogelijk maakt. Op z'n tijd eens lekker doorrijden op de Duitse Autobahn is normaal gebruik.
  woensdag 3 mei 2017 @ 13:45:34 #43
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170654996
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 12:41 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als er na een grote beurt nog een noemenswaardige hoeveelheid sludge in het blok zit, dan is de monteur een grote prutser.

Als er in de huidige situatie inderdaad veel sludge aanwezig is moet de monteur zijn werk gewoon goed doen. De boel verversen, zorgen dat er rustig 100km aan een stuk gereden wordt over provinciale wegen en nogmaals verversen.
:')
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 3 mei 2017 @ 13:45:54 #44
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170655008
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 12:43 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Als er schade aanwezig is die normaal gebruik onmogelijk maakt. Op z'n tijd eens lekker doorrijden op de Duitse Autobahn is normaal gebruik.
Kul dus.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 3 mei 2017 @ 16:13:05 #45
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170658419
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 07:33 schreef daNpy het volgende:

[..]

"Een goedje" helpt niet tegen beschadigde cilinder wanden, om maar een dwarsstraat te noemen.

Bij elke apk een beurt? Dat is dus minimaal om de 2 jaar. 6000km koud gelopen op elke olie. Áls er dan al een beurt is gedaan. Want dat is pas nodig bij 15000 km, toch?

Sorry ik geloof niet in sprookjes.
als de cilinderwanden beschadigd zijn stoot de motor zwarte rook uit. dan heb je 'n sloop auto.
in 't geval van TS is er niks aan de hand.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  woensdag 3 mei 2017 @ 16:45:57 #46
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170658968
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 16:13 schreef sturmpie het volgende:

[..]

als de cilinderwanden beschadigd zijn stoot de motor zwarte rook uit. dan heb je 'n sloop auto.
in 't geval van TS is er niks aan de hand.
Oké. Nog meer fabels?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 3 mei 2017 @ 21:19:37 #47
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170667155
Nog een beetje meer bakerpraatjes toevoegen aan dit topic en hij is rijp voor de PTA toppers.. My gawd wat een bult onzinpraat staat hier verkondigd zeg :') :D .. Verzinnen jullie dat allemaal zelf of maken jullie notities op kringgesprek-verjaardagen en in de kroeg op zaterdagavond na een uur of tien?_O-

TS: beginnen met een grote beurt inclusief alle filters en vloeistoffen en eventueel de distributiesnaar. Dat kost je even wat, maar dan staat je onderhoud redelijk op 0. Daarna naar de pomp met een bijna lege tank, injectorcleaner erin, en daarna afvullen met zo'n dure brandstof die je motor reinigt, en lekker een rondje lekker doorrijden. Goed optrekken bij de verkeerslichten, niet achterlijk stampen, maar wel de motor lekker laten werken tot 80% van de redline ofzo, en een lekker eindje snelweg @ 130. dan heb je de boel redelijk schoon en weer op de rit..
Je kúnt de motor laten flushen als er echt sprake is van achterstallig onderhoud en de genoemde sludge, maar sludge krijg je in de regel alleen door tig jaar of -km met dezefde olie door blijft rijden, en daar geloof ik niks van. Dat doet Antonio Tokkie met zijn 20 jaar oude Niksan Sunny die op zijn laatste poten loopt, niet het Corsaatje van opa en oma, die doen dat beurtje heus wel.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 4 mei 2017 @ 22:15:11 #48
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170693578
Grappig dat je valt over de onzin die in dit topic staat om vervolgens eenzelfde tip te geven als de rest; schoon branden dat ding.

Sludge ontstaat overigens niet door olie niet tijdig te wisselen; olie gaat enorm veel kilometers mee zolang het maar lange ritten zijn. Sludge ontstaat door vocht en andere ellende in de olie die er niet uit gaan omdat de motor nooit warm is.
Wat ik van TS begrijp is dat nu juist het geval. Ongeacht het aantal servicebeurten; de motor is met ritjes van max 10 km nooit warm geweest en dat heeft invloed op alle intern onderdelen.

Waar het mij voornamelijk om gaat is dat er in dit topic veelal de tip wordt gegeven om de auto een beurt te geven en hem dan op zijn staart te trappen. Dit is m.i. wel het slechtste wat je kun doen, maar dat had ik al gemeld.
Niemand in dit topic kan in de motor kijken en zien wat de staat is van alle onderdelen. De motor kan prima op zijn eind lopen en door een actie als flink gas geven de boel compleet opgeven.
Dat weet ik echter niet zeker.
Evenzo onzeker is de "tip" dat het goed zou zijn om hem op de autobahn ff lekker schoon te branden.

Ik wil TS alleen voor hoeden dat hij straks
1) aardig wat geld voor de beurt heeft betaald, en
2) alsnog met een kapotte auto zit dankzij de "tips" in dit topic.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')