abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170630647
registreer om deze reclame te verbergen
Aangezien ik niets van auto's weet en mijn vriendin ook niet, leek het mij verstandig om de vraag hier maar te stellen.

Situatie Is als volgt: vriendin heeft een VW polo (automaat) uit 2002 ongeveer een jaar geleden van haar opa en oma gekocht. Slechts 35000km op de teller gereden. Nu een jaar verder staat er 40000 op de teller, maar de stuurbekrachtiging werkt niet en de auto startte niet de afgelopen dagen. Gisteren de lokale garage benaderd die volgens mijn vriendin en haar opa en oma te vertrouwen is, daar zij al jaren gebruik maken van die garage. Wantrouwend als ik ben vraag ik naar jullie expertise O+

De garagehouder heeft zojuist mijn vriendin gebeld en aangegeven dat de brandstofpomp vervangen moet worden en de gehele motor schoongemaakt moet worden. Kosten, 600 euro. Daarbij gaf de garage ook aan dat ze niet zeker wisten of de auto daarna weer zou rijden. Daarom stelde de garagehouder voor om de auto in te ruilen voor een nieuwere auto. Voor mijn gevoel zinspeelt de garagehouder te veel op het inruilen van de polo, wat ik dan ook verdacht vind.

Zou iemand met gegronde kennis van auto's deze nitwit kunnen informeren wat betreft de deal van de garagehouder? Een VW polo uit 2002 met slechts 40000km op de teller zou toch nog jaren mee kunnen gaan? Of niet?

Mijn dank is groot FOK!ers _O_

[ Bericht 0% gewijzigd door kahnus op 02-05-2017 13:31:52 ]
pi_170630701
quote:
Garagehouder die oprecht is
Goeie grap dit :D _O-
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_170630721
220 km per maand maakt wel dat zo'n motor bijna niks doet en de motor eigenlijk nooit op temperatuur komt.
schoonmaken ervan lijkt me dan gekke optie.
pi_170630723
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:16 schreef kahnus het volgende:
de stuurbekrachtiging werkt niet
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:16 schreef kahnus het volgende:
de brandstofslang vervangen moet worden en de gehele motor schoongemaakt moet worden. Kosten, 600 euro.
Als de stuurbekrachtiging niet werkt; hoe gaat dan precies een brandstofslang en de motor schoonmaken helpen? 8)7
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_170630732
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:20 schreef Soohr het volgende:
220 km per maand maakt wel dat zo'n motor bijna niks doet en de motor eigenlijk nooit op temperatuur komt.
schoonmaken ervan lijkt me dan gekke optie.
Ja maar me dunkt dat dat weinig te maken heeft met de stuurbekrachtiging.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_170630760
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja maar me dunkt dat dat weinig te maken heeft met de stuurbekrachtiging.
nee, daar zei ik dan ook niks over.
pi_170630793
registreer om deze reclame te verbergen
Er is kans dat het blok verstopt zit met "black sludge" zeker als opa en oma er veel korte ritten mee gereden hebben. Hierdoor verstopt de olie doorvoer en kunnen onderdelen droog lopen met een motorschade tot gevolg. Dit van buitenaf niet te zien.

Maar draaide de startmotor niet of sloeg de motor niet aan?
.
pi_170630841
De problemen zoals stuurbekrachtiging en het niet meer starten van de motor zijn vrij recente zaken. Grootste probleem op dit moment is dat de auto niet rijdt, vandaar dat de garagehouder zijn focus legt op het motorblok?
pi_170630869
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:24 schreef Fer het volgende:
Er is kans dat het blok verstopt zit met "black sludge" zeker als opa en oma er veel korte ritten mee gereden hebben. Hierdoor verstopt de olie doorvoer en kunnen onderdelen droog lopen met een motorschade tot gevolg. Dit van buitenaf niet te zien.

Maar draaide de startmotor niet of sloeg de motor niet aan?
De motor sloeg niet aan. En haar opa en oma gebruikte de auto inderdaad alleen maar voor korte ritten naar de lokale buurtsuper, kan niet meer zijn geweest dan 10km per keer.
pi_170630885
De auto startte niet, was de accu niet gewoon leeg gezien de korte ritten? Wat betreft de stuurbekrachtiging, ik zie de relatie met de brandstofslang niet helemaal. Maar goed, ik ben dan ook geen automonteur.
Beunhaas in hart en nieren
pi_170630928
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:16 schreef kahnus het volgende:

Zou iemand met gegronde kennis van auto's deze nitwit kunnen informeren wat betreft de deal van de garagehouder? Een VW polo uit 2002 met slechts 40000km op de teller zou toch nog jaren mee kunnen gaan? Of niet?

Mijn dank is groot FOK!ers _O_
Een 15 jaar oude polo die zo weinig gebruikt is al die jaren, is er slechter aan toe dan eentje met 200.000 op de teller!

RUST ROEST!!

Tevens kan de garagehouder de auto op zijn gemak opknappen en verhandelen.
Als jij de uren moet betalen ben je duur uit.
5 Ferrari's op videoband!
pi_170630950
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:28 schreef PascalDutch het volgende:
De auto startte niet, was de accu niet gewoon leeg gezien de korte ritten? Wat betreft de stuurbekrachtiging, ik zie de relatie met de brandstofslang niet helemaal. Maar goed, ik ben dan ook geen automonteur.
De garagehouder heeft de auto hier van het erf opgehaald. Op het moment dat hij de sleutel in het contact draaide sloeg de auto op miraculeuze wijze aan, neemt niet weg dat er iets mis is. Er hoeft wellicht ook geen relatie te bestaan tussen stuurbekrachtiging en het kapot gaan van de brandstofpomp.
pi_170630977
Neem glijmiddel mee de volgende keer.

Beter nog; ga niet meer terug en ga ergens anders heen..

Geen idee of de stuurbekrachtiging hydraulisch of elektrisch is bij een 2002, maar indien hydraulisch kan het zijn dat de pomp kaduuk is, of er domweg geen- of te weinig olie in zit. Elektrische stuurbekrachtiging heb ik weinig kaas van gegeten, dus daar kan ik weinig nuttigs over zeggen.

Motoren schoonmaken is gelul, gooi er zo'n fesje injectorcleaner in en ga eens lekker 100km snelweg doen en trek hem bij vlagen lekker door, dat helpt vaak een hoop voor auto's die maar matigjes gebruikt worden of alleen voor korte stukjes.. Moet hij wel eerst lopen natuurlijk. Misschien is het nuttig om de olie te verversen ivbm de eerder genode black sludge.

Ik zou even bij een andere garagist langs gaan, want deze lult maar wat volgens mij, en hij wil je nu gewoon de auto verkopen die hij heeft ingeruild van de vorige naieve klant :X
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_170630988
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft?? Een pomp die ervoor zorgt dat de kleppen open gaan, volgens mijn vriendin.

[ Bericht 31% gewijzigd door kahnus op 02-05-2017 13:38:32 ]
pi_170630995
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:31 schreef kahnus het volgende:

[..]

De garagehouder heeft de auto hier van het erf opgehaald. Op het moment dat hij de sleutel in het contact draaide sloeg de auto op miraculeuze wijze aan, neemt niet weg dat er iets mis is. Er hoeft wellicht ook geen relatie te bestaan tussen stuurbekrachtiging en het kapot gaan van de brandstofpomp.
Ik vraag me dan af wat hij aan dat probleem wil doen, bovendien is een brandstofpomp wat anders dan een brandstofslang, ook qua prijs. Overigens kun je natuurlijk altijd een second opinion vragen bij een andere garage.
Beunhaas in hart en nieren
pi_170631006
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef kahnus het volgende:
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft??
Huh? Dat is je nokkenas, weer compleet wat anders
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef Sounddragon het volgende:
Neem glijmiddel mee de volgende keer.

Beter nog; ga niet meer terug en ga ergens anders heen..

Gaat de motor wel rond, of doet hij helemaal niks als je de sleutel omdraait? Geen idee of de stuurbekrachtiging hydraulisch of elektrisch is bij een 2002, maar indien hydraulisch kan het zijn dat de pomp kaduuk is, of er domweg geen- of te weinig olie in zit. Elektrische stuurbekrachtiging heb ik weinig kaas van gegeten, dus daar kan ik weinig nuttigs over zeggen.

Motoren schoonmaken is gelul, gooi er zo'n fesje injectorcleaner in en ga eens lekker 100km snelweg doen en trek hem bij vlagen lekker door, dat helpt vaak een hoop voor auto's die maar matigjes gebruikt worden of alleen voor korte stukjes.. Moet hij wel eerst lopen natuurlijk.

Ik zou even bij een andere garagist langs gaan, want deze lult maar wat volgens mij, en hij wil je nu gewoon de auto verkopen die hij heeft ingeruild van de vorige naieve klant :X
Ja of dat de motor niet aanstond en de stuurbekrachtiging het daarom niet deed, je weet maar nooit natuurlijk gezien bovenstaande posts
Beunhaas in hart en nieren
pi_170631153
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:27 schreef kahnus het volgende:

[..]

De motor sloeg niet aan. En haar opa en oma gebruikte de auto inderdaad alleen maar voor korte ritten naar de lokale buurtsuper, kan niet meer zijn geweest dan 10km per keer.
Precies door dit soort ritjes warmt de motor niet goed op en verdampt het vocht in de carter niet. Dit vermengt zich met olie en zo ontstaat sludge. Als het niet starten niet veroorzaakt wordt door en makkelijk te vinden probleem, zoals geen vonk of brandstof, zou de oorzaak best wel eens motorschade door de sludge kunnen zijn.

Ik denk dat de garagehouder hier best weleens eerlijk over zou kunnen zijn.

Misschien even langsrijden en vragen of ze het nogmaals willen uitleggen, neem eventueel een technisch persoon mee.
.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:40:29 #18
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170631154
second opinion vragen bij andere garage.
er is vast wel een serieuze garage in de buurt die de Polo weer rijdend kan maken.
een autootje dat amper heeft gereden wordt misschien 'n beetje lui, accu kan leeg zijn, injectie-problemen e.d.
dus: accu vervangen, vloeistoffen verversen, en veel kans dat er verder niks aan de hand is.

en als hij rijdt, ga dan eens de een uurtje de snelweg op, lekker warmrijden en richting de 160km/u. schoonrijden. een auto is gemaakt om te rijden, niet om stil te staan, dan krijg je luiheidsproblemen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_170631201
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef sturmpie het volgende:
second opinion vragen bij andere garage.
er is vast wel een serieuze garage in de buurt die de Polo weer rijdend kan maken.
een autootje dat amper heeft gereden wordt misschien 'n beetje lui, accu kan leeg zijn, injectie-problemen e.d.
dus: accu vervangen, vloeistoffen verversen, en veel kans dat er verder niks aan de hand is.

en als hij rijdt, ga dan eens de een uurtje de snelweg op, lekker warmrijden en richting de 160km/u. schoonrijden. een auto is gemaakt om te rijden, niet om stil te staan, dan krijg je luiheidsproblemen.
Dit is misschien wel de beste oplossing, grote beurt geven en daarna goed warm rijden en een paar honderd kilometer over de snelweg cruisen.
Beunhaas in hart en nieren
pi_170631216
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef kahnus het volgende:
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft?? Een pomp die ervoor zorgt dat de kleppen open gaan, volgens mijn vriendin.
Bel zelf ff, vrouwen en auto's en een technisch verhaal helder overbrengen, gaat soms niet goed.
.
pi_170631226
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:32 schreef kahnus het volgende:
Sorry ik had het steeds over brandstofslang, maar bedoelde brandstofpomp. Een ding wat kleppen aandrijft??
brandstofpomp slurpt brandstof uit je tank en pompt het richting motor.. Zit meestal achterin je tank.. Je kunt hem horen (heel eventjes) als je het contact aan zet. Dat ding doet het of hij doet het niet.. Als hij het doet; gewoon vanaf blijven. Zit ook nog een brandstoffilter tussen wat met enige regelmaat vervangen dient te worden, als die verstopt zit gaat ie er ook niet beter van lopen, zou je kunnen laten vervangen.

Distributieriem drijft de klepppen aan, die wordt om de X aantal km of -jaar vervangen.

Als hij loopt zou ik hem bij een fatsoenlijke garage (profile ofzo) eens een grote beurt laten geven.. Zo te lezen is hij dat wel waard, en daarna kun je ws weer probleemloos vooruit.

Jouw karretje is wel een beetje op leeftijd, maar heeft een erg lage km stand, en daar krijgt elke handelaar een stijfje van, dus laat je dat ding niet zomaar aftroggelen door een grijpgrage klojo-garagist. Even een beetje investeren in goed-goed onderhoud en je kunt jaaaaren vooruit met het ding. Mocht je hem wl verkopen, doe dan even research, want met die stand is hij dik boven de marktwaarde waard, daarom wil die natnek hem ook hebben natuurlijk.
Torque makes life easy.
Team Jean
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:46:27 #22
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170631262
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef Fer het volgende:
verdampt het vocht in de carter niet. Dit vermengt zich met olie
hoe komt dat vocht in de carter ?
lekke koppakking ... dan zit er olie in de radiateur ... dat kan TS zelf ook checken ... dan is de koelvloeistof bruine plak.

een autootje dat 40.000km heeft gereden, kleine ritjes, daar kan weinig mis mee zijn.

't is voor de garagehouder 'n kosten-baten plaatje. de auto is 1000? waard. dus kosten boven de 500 adviseert hij inruil.

TS, gewoon zelf je handjes laten wapperen ;)
begin 'ns met een nieuwe accu.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  dinsdag 2 mei 2017 @ 13:48:35 #23
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170631291
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
fatsoenlijke garage (profile ofzo) eens een grote beurt laten geven.
goede keus inderdaad. heb ook goede ervaring met Profile Tyrecenter. echte vakmannen.

die natnek wil 'm idd hebben ;)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_170631312
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 13:40 schreef Fer het volgende:

[..]

Precies door dit soort ritjes warmt de motor niet goed op en verdampt het vocht in de carter niet. Dit vermengt zich met olie en zo ontstaat sludge. Als het niet starten niet veroorzaakt wordt door en makkelijk te vinden probleem, zoals geen vonk of brandstof, zou de oorzaak best wel eens motorschade door de sludge kunnen zijn.

Ik denk dat de garagehouder hier best weleens eerlijk over zou kunnen zijn.

Misschien even langsrijden en vragen of ze het nogmaals willen uitleggen, neem eventueel een technisch persoon mee.
dude, sludge zit in het gesmeerde gedeelte van een motor. Daar zitten n de bougies niet (die je overigens domweg kunt vervangen), n het heeft geen reet met je brandstofsysteem te maken.

Ding moet gewoon een grote beurt en even worden nagekeken op de stbk en evt dat startprobleem, maar dat laatste komt vast goed door die beurt, want dan gaan veel pijnpuntjes voor dat starten al worden aangepakt (filters, bougies e. d.)
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_170631343
Heel erg bedankt voor de reacties!!!! _O_ Met deze informatie kan ik eventueel ook een andere garagehouder benaderen.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')