abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 2 mei 2017 @ 08:38:55 #1
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_170626208
Hallo.

Heb je zelf een persoonlijkheidsstoornis of ken je iemand met een persoonlijkheidsstoornis?
Of heb je vermoedens dat je er een hebt?
Hier kun je het allemaal kwijt.

Beknopte omschrijving van een persoonlijkheidsstoornis:
Een persoonlijkheidsstoornis is een langdurig patroon van afwijkende emoties en opvattingen.
Veel persoonlijkheidsstoornissen komen tot ontwikkeling door traumatische ervaringen in combinatie met erfelijke gevoeligheid.

Korte omschrijving van de verschillende persoonlijkheidsstoornissen (deze informatie komt van trimbos.nl, mens-en-samenleving.infonu.nl, psyonline.nl en psyq.nl):

.

Cluster A (vreemd en/of excentriek):

Paranoïde persoonlijkheidsstoornis
quote:
Paranoïde persoonlijkheidsstoornis (PPS) is een stoornis uit het cluster A.
Mensen met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis zijn wantrouwend. Ze hebben een vastomlijnde manier van denken en handleen op basis van achterdochtige ideeën over anderen. Ze zijn ervan overtuigd dat hun visie op de wereld de juiste is en voelen zich bedreigd als anderen het anders zien. Ze zijn vaak koppig, ook als hun standpunt onjuist is. Dit kan soms op een waanidee lijken.
Verder voelen zij zich vaak kwetsbaar. Dit roept angst op. Die angst proberen ze te verminderen door te zoeken naar een oorzaak buiten zichzelf. De dreiging die zij voelen zetten zij om in woede om hun angst te verminderen.
Schizoïde persoonlijkheidsstoornis
quote:
De schizoïde persoonlijkheidsstoornis (SPS) is een stoornis uit het cluster A.
Mensen met een schizoïde persoonlijkheidsstoornis gedragen zich afstandelijk en hebben moeite om emoties te uiten. Ze leggen moeilijk contact en zijn vaak verlegen, teruggetrokken en stil. Ook doen zij veel dingen alleen en wonen vaak alleen.
Mensen met een schizoïde persoonlijkheidsstoornis halen weinig plezier uit activiteiten. Soms compenseren ze een gebrek aan contact met een rijke fantasiewereld. Over het algemeen is er geen sprake van verlies van contact met de werkelijkheid.
Schizotypische persoonlijkheidsstoornis
quote:
De schizotypische persoonlijkheidsstoornis (STPS) is een stoornis uit het cluster A.
Mensen met een schizotypische persoonlijkheidsstoornis gedragen zich in de ogen van anderen vaak bizar. Abnormale oogbewegingen en motorisch disfunctioneren zijn kenmerkend. Zij voelen zich ongemakkelijk in aanwezigheid van anderen en zijn wantrouwend. Zij hebben merkwaardige ideeën en overtuigingen.
.

Cluster B (dramatisch, emotioneel en/of impulsief):

Anti-sociale persoonlijkheidsstoornis
quote:
De antisociale persoonlijkheidsstoornis is een persoonlijkheidsstoornis met als belangrijkste kenmerk instabiliteit in denken, voelen en gedrag.
Hierdoor kan iemand stemmingswisselingen krijgen, instabiele relaties met anderen hebben, zich impulsief en antisociaal gedragen en snelle behoeftenbevrediging najagen.
De antisociale persoonlijkheidsstoornis (ASP) is één van de 10 persoonlijkheidsstoornissen en hoort tot de Cluster B persoonlijkheidsstoornissen.
Borderline persoonlijkheidsstoornis
quote:
Borderline persoonlijkheidsstoornis (kortweg: borderline) kenmerkt zich door sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag.
Mensen met borderline zijn enorm impulsief, denken vaak zwart-wit, reageren extreem. Relaties zijn moeilijk te onderhouden, en wisselen ook sterk.
Er worden geen verschillende typen borderline persoonlijkheidsstoornissen onderscheiden.
Mensen met borderline kunnen echter wel verschillen in de mate waarin ze bepaald gedrag vertonen (zoals extraversie, neuroticisme).
Theatrale persoonlijkheidsstoornis
quote:
Mensen met een theatrale persoonlijkheidsstoornis vallen op door hun kleurrijk, extravert en dramatisch gedrag. Het zijn zeer emotionele mensen, die moeite hebben om lange diepgaande relaties aan te gaan. Zij staan graag in het middelpunt van de belangstelling. Ook hebben ze de neiging om door middel van uiterlijk vertoon te verleiden of de aandacht op te eisen.
Vragen om aandacht is het centrale thema van deze ziekte. Wanneer een lijder aan de stoornis niet in het middelpunt van de belangstelling staat, voelt hij zich al gauw ongemakkelijk. Hij gaat dan opvallend of seksueel uitdagend gedrag vertonen. Zijn gevoelsuitingen maken een oppervlakkige indruk, maar worden op een hoogdravende manier gebracht. Door vage bewoordingen en overdrijvingen doet de patiënt zich interessanter voor dan hij in feite is. Hij kan makkelijk in huilen uitbarsten of kwaad worden wanneer hij niet de aandacht en complimentjes krijgt waarop hij denkt recht te hebben. Zo'n woedeaanval duurt meestal niet lang.
Narcistische persoonlijkheidsstoornis
quote:
Deze mensen vinden zichzelf veel beter dan andere mensen. Ze vinden alleen zichzelf belangrijk en interesseren zich weinig in het lot van anderen. Wel willen ze graag dat andere mensen hen goed en belangrijk vinden.Deze mensen willen graag de macht hebben. Vaak kom je ze tegen in hoge posities in bijvoorbeeld het bedrijfsleven of de politiek. Hier is deze karaktertrek op een bepaalde manier handig. Deze mensen kunnen bijvoorbeeld honderden mensen zonder schuldgevoel ontslaan.
.

Cluster C (angstig en/of gespannen):

Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis
quote:
De ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (OPS) wordt gekenmerkt door extreme verlegenheid en buitensporige angst voor afwijzing, vernedering of kritiek. Veel mensen vinden het eng om iemand aan te spreken of voelen zich onzeker in onbekende situaties. Wanneer deze angst zo extreem wordt dat iemand zich geheel terugtrekt en nergens aan meedoet zou er sprake kunnen zijn van een ontwijkende of vermijdende persoonlijkheidsstoornis.
Afhankelijke persoonlijkheidsstoornis
quote:
De afhankelijke persoonlijkheidsstoornis (APS) wordt gekenmerkt door een buitengewone afhankelijkheid ten opzichte van anderen. Iedereen vindt het wel eens fijn verzorgd te worden of hulp te krijgen bij moeilijke beslissingen. Wanneer iemand altijd maar bevestiging nodig heeft, niet alleen kan zijn en altijd hulp en geruststelling nodig heeft om een besluit te nemen, zou er wel eens sprake kunnen zijn van een afhankelijke persoonlijkheidsstoornis.
Obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis
quote:
Mensen met deze stoornis houden van orde en regelmaat. Vaak willen ze alles op hun eigen manier doen. Ze zijn willen alles zo goed mogelijk doen, hierdoor kunnen ze moeilijk beslissen maken. Dit perfectionisme gaat zover dat er veel te veel tijd in hun werk gaat zitten. Ze kunnen zo de deadline niet altijd halen. Bovendien hebben deze mensen moeite met het tonen en uiten van hun emoties.
Deze stoornis is iets anders dan de obsessief-compulsieve stoornis.
Vaak denken deze mensen ook dat hun manier de enige is; ze kunnen moeilijk een advies van iemand anders aannemen.
.

P.S.: liever geen reacties over de zogenaamde labeltjescultuur, want met die reacties ben ik nu wel een beetje klaar en ze zijn bovendien beledigend tegenover psychiatrisch patienten.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  dinsdag 2 mei 2017 @ 08:59:25 #2
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
  dinsdag 2 mei 2017 @ 09:25:56 #3
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_170626726
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 08:59 schreef Gary_Oak het volgende:
OPS hier.
En wat ontwijk je dan precies?
soooo, da's mooi!
  dinsdag 2 mei 2017 @ 09:28:56 #4
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_170626763
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 09:25 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

En wat ontwijk je dan precies?
Vooral hechte relaties (zowel vriendschappelijk als romantisch), tenzij ik iemand écht kan vertrouwen. Het is absoluut geen sociale angst (al kan ik wel verlegen overkomen soms), maar me niet kwetsbaar op willen stellen en niet te veel van mezelf laten zien.
  dinsdag 2 mei 2017 @ 09:31:12 #5
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_170626794
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 09:28 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Vooral hechte relaties (zowel vriendschappelijk als romantisch), tenzij ik iemand écht kan vertrouwen. Het is absoluut geen sociale angst (al kan ik wel verlegen overkomen soms), maar me niet kwetsbaar op willen stellen en niet te veel van mezelf laten zien.
Hmmm... ervaar je het als een belemmering in je dagelijkse functioneren?
soooo, da's mooi!
  dinsdag 2 mei 2017 @ 09:34:00 #6
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_170626844
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 09:31 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Hmmm... ervaar je het als een belemmering in je dagelijkse functioneren?
Ja, niet echt een grote sociale kring (meer). Veel eenzaamheid, kan me niet ergens thuis voelen. Speaking of which, ik moet naar therapie. :+
  dinsdag 2 mei 2017 @ 09:59:02 #7
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170627157
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 09:34 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ja, niet echt een grote sociale kring (meer). Veel eenzaamheid, kan me niet ergens thuis voelen. Speaking of which, ik moet naar therapie. :+
Succes!
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 2 mei 2017 @ 17:58:55 #8
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_170636489
Ik heb en had kenmerken van cluster C maar recente ervaringen en het feit dat ik kwetsbaar blijf doen me twijfelen aan de actualiteit van mijn vroegere PO plus de oppervlakkigere inschatting door mijn huidige psycholoog. Ik herken namelijk ook veel in beschrijvingen van lichte borderline-PS. Ik heb nu een nieuwe diagnose aangevraagd bij tweedelijnszorg maar ja, die wachttijden...
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  dinsdag 2 mei 2017 @ 18:51:27 #9
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_170637351
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 09:34 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Ja, niet echt een grote sociale kring (meer). Veel eenzaamheid, kan me niet ergens thuis voelen. Speaking of which, ik moet naar therapie. :+
Wat doen ze allemaal bij die therapie? Ben wel erg benieuwd hoe dat gaat met mensen die ontwijkend gedrag vertonen.
soooo, da's mooi!
  dinsdag 2 mei 2017 @ 18:51:54 #10
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_170637361
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 17:58 schreef Andromache het volgende:
Ik heb en had kenmerken van cluster C maar recente ervaringen en het feit dat ik kwetsbaar blijf doen me twijfelen aan de actualiteit van mijn vroegere PO plus de oppervlakkigere inschatting door mijn huidige psycholoog. Ik herken namelijk ook veel in beschrijvingen van lichte borderline-PS. Ik heb nu een nieuwe diagnose aangevraagd bij tweedelijnszorg maar ja, die wachttijden...
Waar twijfel je dan precies aan?
soooo, da's mooi!
  dinsdag 2 mei 2017 @ 20:43:13 #11
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_170640196
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 18:51 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Waar twijfel je dan precies aan?
Ik kom altijd te laat.
Ik kan het ene moment erg huilen en wanhopig zijn, een paar uur later heb ik mezelf opgeraapt en sta ik te juichen op muziek.
Ik geniet enorm van dingen als muziek, dans, de elementen.
Ik ben bovengemiddeld ongeremd in behoefte aan seks en lichamelijk contact.
Ik wil me heel graag hechten, ben snel verlatingsangstig.
Ik heb mede hierdoor veel mannen in prille beginnetjes en misschien ook in mijn vorige relatie afgeschrokken.
Ik kan heel lastig omgaan met moeilijke emoties als faalangst, voel me in het algemeen redelijk angstig. (Is ook OPS maar
Ben vaak zenuwachtig.
Kan me moeilijk beheersen met zoet en zout eten.
Het is vaak alles of niets in hoe ik over dingen denk die mij of mijn directe omgeving aangaan.
Ik heb vaak een rommelig huis, overal ditjes en datjes, en heb in het algemeen moeite met alles organiseren, werk, sporten, koken, schoonmaken.
Ik heb soms zelfmoordgedachten uit een cynische zak-in-de-stronthouding, nadrukkelijk géén zelfmoordwens!!
In de kern blijf ik enorm onzeker.
Impulsbeheersing vind ik moeilijk, ik slaap zelden op tijd omdat ik alle gedachten in mijn hoofd nog moet navolgen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Andromache op 02-05-2017 21:01:10 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_170644471
Hey allemaal,

Een tijdje terug ben ik gediagnosticeerd met een psychotische persoonlijkheidsstructuur (wat een beetje lomp gebracht werd). Het is een diagnose waar ik het wel moeilijk mee heb (diagnose gestoorde bijlmoordenaar). Ik hoop dat het goed is dat ik hier mee post, omdat ik het meer wil leren accepteren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Clustertje A dus
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 3 mei 2017 @ 09:26:22 #13
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_170649698
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 20:43 schreef Andromache het volgende:

[..]

Ik kom altijd te laat.
Ik kan het ene moment erg huilen en wanhopig zijn, een paar uur later heb ik mezelf opgeraapt en sta ik te juichen op muziek.
Ik geniet enorm van dingen als muziek, dans, de elementen.
Ik ben bovengemiddeld ongeremd in behoefte aan seks en lichamelijk contact.
Ik wil me heel graag hechten, ben snel verlatingsangstig.
Ik heb mede hierdoor veel mannen in prille beginnetjes en misschien ook in mijn vorige relatie afgeschrokken.
Ik kan heel lastig omgaan met moeilijke emoties als faalangst, voel me in het algemeen redelijk angstig. (Is ook OPS maar
Ben vaak zenuwachtig.
Kan me moeilijk beheersen met zoet en zout eten.
Het is vaak alles of niets in hoe ik over dingen denk die mij of mijn directe omgeving aangaan.
Ik heb vaak een rommelig huis, overal ditjes en datjes, en heb in het algemeen moeite met alles organiseren, werk, sporten, koken, schoonmaken.
Ik heb soms zelfmoordgedachten uit een cynische zak-in-de-stronthouding, nadrukkelijk géén zelfmoordwens!!
In de kern blijf ik enorm onzeker.
Impulsbeheersing vind ik moeilijk, ik slaap zelden op tijd omdat ik alle gedachten in mijn hoofd nog moet navolgen.
Heel herkenbaar allemaal. Sorry dat ik het zeg, maar je bent een echte. Welkom bij de club! ;)
soooo, da's mooi!
  woensdag 3 mei 2017 @ 09:27:51 #14
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_170649716
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2017 22:41 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hey allemaal,

Een tijdje terug ben ik gediagnosticeerd met een psychotische persoonlijkheidsstructuur (wat een beetje lomp gebracht werd). Het is een diagnose waar ik het wel moeilijk mee heb (diagnose gestoorde bijlmoordenaar). Ik hoop dat het goed is dat ik hier mee post, omdat ik het meer wil leren accepteren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Clustertje A dus
Tering, wat klinkt dat minnetjes. Heb je met regelmaat last van psychoses?
soooo, da's mooi!
pi_170652501
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:27 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Tering, wat klinkt dat minnetjes. Heb je met regelmaat last van psychoses?
Ow sorry :@ Ik wilde niet vervelend doen. Echt mijn excuses

Echte knallende psychoses heb ik gelukkig nu niet meer. Mijn medicatie doet zijn werk. Alleen de wanen en dingen die ik in de spoiler heb beschreven spelen eigenlijk wel de hele dag door. Het is wel zo goed onder controle dat ik goed kan functioneren en gelukkig ben.
Alleen soms is het moeilijk (vannacht kon ik bijvoorbeeld niet slapen omdat ik zeker wist dat er maden in en uit mijn knieholtes aan het kruipen was. Rationeel kan ik bedenken dat het onzin is, alleen het gevoel doet dan niet mee).
Maar het is echt duizend keer beter zo :)
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 3 mei 2017 @ 12:57:43 #16
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_170653889
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 09:26 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Heel herkenbaar allemaal. Sorry dat ik het zeg, maar je bent een echte. Welkom bij de club! ;)
Ik ben echter niet manipulatief of woedend, en stoot mijn geliefden en vrienden niet bewust af, ik blijf vriendelijk en ik heb veel lang bestaande vriendschappen. Mijn groot gevoel voor humor, slimheid, zorgzaamheid en liefheid wordt gewaardeerd.

Er is uit een vorig persoonlijkheidsonderzoek en een lange deeltijddagbehandeling vooral dysthymie en kenmerken van een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis gekomen. Niet eerlijk laten zien wie ik ben, geen studie afmaken, geen richting aan het leven geven, sociaal isolement etc.

Maar ondanks dat het heel goed is gegaan een tijd, blijf ik instabiel. Huidige psycholoog zegt me te zien in cluster C. OPS of OCPS. Want in het ontwijken van lastige dingen ben ik snel obsessief-compulsief. Zou ik toch echt in cluster B kunnen zitten? Ik voel daar meer acceptatie bij. Dysthymie heb ik altijd geloofd, dat idee steun ik wel. OPS was deels wel waar maar deels ook niet, want ik ben altijd een sociaal dier geweest dat echter veel moeite met gevoelens heeft. En als het borderline is, kan ik ook beter mijn stomme liefdesleven accepteren. Mannen voelen iets aan me, misschien ook door de makkelijke seks. Afgelopen zaterdag nog, zat depressief thuis van niemand wil mij, een paar uur later op een feest een superlekkere en ook leuke vent naar mijn bed gelokt. Want ja, HET MOET NU. Hallo zwart-wit. En voor hem is de sjeu er nu wel af; zei hij wel heel aardig, trouwens, echt top van hem. Zo gaat het altijd. Ze voelen in hun onderbuik iets aan mij; te makkelijk met een persoonlijkheidsreden. Doei maar weer. Ik heb nog even nagedacht over of ik dan in mijn eentje moeder wil worden, maar dat wordt heel lastig. Kan ik een kind met hulp van mijn familie de stabiliteit geven die het nodig heeft? Nog 2 jaar reisjes en feesten en dan een kind? Waarschijnlijk beter van niet. En dat doet veel zeer omdat ik wel liefdevol en zorgzaam ben en dat niet door zal kunnen geven. Maar als het door een lichte BPS zo is, dan kan ik het makkelijker accepteren.

[ Bericht 12% gewijzigd door Andromache op 03-05-2017 13:51:36 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  woensdag 3 mei 2017 @ 13:01:01 #17
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_170653952
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 11:53 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ow sorry :@ Ik wilde niet vervelend doen. Echt mijn excuses

Echte knallende psychoses heb ik gelukkig nu niet meer. Mijn medicatie doet zijn werk. Alleen de wanen en dingen die ik in de spoiler heb beschreven spelen eigenlijk wel de hele dag door. Het is wel zo goed onder controle dat ik goed kan functioneren en gelukkig ben.
Alleen soms is het moeilijk (vannacht kon ik bijvoorbeeld niet slapen omdat ik zeker wist dat er maden in en uit mijn knieholtes aan het kruipen was. Rationeel kan ik bedenken dat het onzin is, alleen het gevoel doet dan niet mee).
Maar het is echt duizend keer beter zo :)
Wat fijn dat je medicatie werkt. Personen die ik ken hebben erg getobd met AD. Wat doe je als coping tegen de wanen?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_170654382
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 13:01 schreef Andromache het volgende:

[..]

Wat fijn dat je medicatie werkt. Personen die ik ken hebben erg getobd met AD. Wat doe je als coping tegen de wanen?
De afkorting AD ken ik van antidepressiva? Die slik ik ook, voor de stemmingen (prozac) en antipsychotica (haldol en abilify). Het heeft negen maanden opname gekost om tot de juiste diagnose en medicatie te komen, maar het heeft me een veel sterker en stabieler mens gemaakt.
(Het klinkt even walgelijk arrogant, maar ik heb de mazzel dat ik een redelijke intelligentie heb, waardoor ik het altijd weg wist te redeneren, en ook nooit besprak bij mijn behandelaren. Ze snapte mijn gedrag en dingen niet altijd, maar het werd duidelijk toen het mis ging en deze aap uit de mouw kwam)

Ik heb overal briefjes hangen voor wanneer ik wanen heb. Met name de destructieve wanen (dat ik zelfmoord moet plegen of mezelf pijn moet doen, ook al wil ik het niet) vang ik op met een veilige plek in mijn huis. Ik heb een knus hoekje waarin ik voldoende afleiding heb, maar waar ik niks raars kan doen. In dat hoekje moet ik dan blijven totdat de rust is terug gekeerd. Ook daar ligt een kaart met helpende gedachten en kaartjes van mijn vrienden.

Bij de beestjes en enge mannen in huis is het een kwestie van dom zappen op de televisie (serie kijken of lezen is dan te moeilijk) en dan er heel erg op letten dat ik niet ga krabben.

En in alle situaties kan ik ook gaan wandelen (al kan dat ook erg eng zijn), de crisisdienst bellen of mijn psycholoog mailen of bellen. Mijn vriend is ook altijd bereikbaar, maar die wil ik eigenlijk niet deze zorg geven, dus hem houd ik er vaak buiten.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 3 mei 2017 @ 13:21:39 #19
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_170654497
Wat vind ik dit knap van jou, dit vergt veel om het zo goed te organiseren.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_170655075
Jeetje CotS, wat heftig.. kan me niet voorstellen hoe zwaar het moet zijn om altijd jezelf zo onder controle te moeten houden. Je doet het - van wat ik zo lees - wel heel goed!
pi_170656607
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 13:21 schreef Andromache het volgende:
Wat vind ik dit knap van jou, dit vergt veel om het zo goed te organiseren.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 13:49 schreef Franknfurter het volgende:
Jeetje CotS, wat heftig.. kan me niet voorstellen hoe zwaar het moet zijn om altijd jezelf zo onder controle te moeten houden. Je doet het - van wat ik zo lees - wel heel goed!
Dank jullie wel :@ De moeite is het wel waard als ik zie wat ik ervoor terug krijg.
Het was vooral voor de diagnose zwaar, maar nu is het goed te doen. Jullie zijn echt heel lief voor me :*
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  woensdag 3 mei 2017 @ 18:52:24 #22
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_170661608
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2017 11:53 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Ow sorry :@ Ik wilde niet vervelend doen. Echt mijn excuses

Echte knallende psychoses heb ik gelukkig nu niet meer. Mijn medicatie doet zijn werk. Alleen de wanen en dingen die ik in de spoiler heb beschreven spelen eigenlijk wel de hele dag door. Het is wel zo goed onder controle dat ik goed kan functioneren en gelukkig ben.
Alleen soms is het moeilijk (vannacht kon ik bijvoorbeeld niet slapen omdat ik zeker wist dat er maden in en uit mijn knieholtes aan het kruipen was. Rationeel kan ik bedenken dat het onzin is, alleen het gevoel doet dan niet mee).
Maar het is echt duizend keer beter zo :)
Sorry? Waarvoor? :? Vind het knap dat mensen met psychoses altijd stand weten te houden. Ik zou echt niet weten wat te doen op zo'n moment. Misschien raar dat ik het zeg, maar ik vind je dapper. :)
soooo, da's mooi!
  woensdag 3 mei 2017 @ 18:53:28 #23
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_170661630
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 12:57 schreef Andromache het volgende:

[..]

Ik ben echter niet manipulatief of woedend, en stoot mijn geliefden en vrienden niet bewust af, ik blijf vriendelijk en ik heb veel lang bestaande vriendschappen. Mijn groot gevoel voor humor, slimheid, zorgzaamheid en liefheid wordt gewaardeerd.

Er is uit een vorig persoonlijkheidsonderzoek en een lange deeltijddagbehandeling vooral dysthymie en kenmerken van een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis gekomen. Niet eerlijk laten zien wie ik ben, geen studie afmaken, geen richting aan het leven geven, sociaal isolement etc.

Maar ondanks dat het heel goed is gegaan een tijd, blijf ik instabiel. Huidige psycholoog zegt me te zien in cluster C. OPS of OCPS. Want in het ontwijken van lastige dingen ben ik snel obsessief-compulsief. Zou ik toch echt in cluster B kunnen zitten? Ik voel daar meer acceptatie bij. Dysthymie heb ik altijd geloofd, dat idee steun ik wel. OPS was deels wel waar maar deels ook niet, want ik ben altijd een sociaal dier geweest dat echter veel moeite met gevoelens heeft. En als het borderline is, kan ik ook beter mijn stomme liefdesleven accepteren. Mannen voelen iets aan me, misschien ook door de makkelijke seks. Afgelopen zaterdag nog, zat depressief thuis van niemand wil mij, een paar uur later op een feest een superlekkere en ook leuke vent naar mijn bed gelokt. Want ja, HET MOET NU. Hallo zwart-wit. En voor hem is de sjeu er nu wel af; zei hij wel heel aardig, trouwens, echt top van hem. Zo gaat het altijd. Ze voelen in hun onderbuik iets aan mij; te makkelijk met een persoonlijkheidsreden. Doei maar weer. Ik heb nog even nagedacht over of ik dan in mijn eentje moeder wil worden, maar dat wordt heel lastig. Kan ik een kind met hulp van mijn familie de stabiliteit geven die het nodig heeft? Nog 2 jaar reisjes en feesten en dan een kind? Waarschijnlijk beter van niet. En dat doet veel zeer omdat ik wel liefdevol en zorgzaam ben en dat niet door zal kunnen geven. Maar als het door een lichte BPS zo is, dan kan ik het makkelijker accepteren.
Wat een verhaal zeg. Heb je nooit last van een schuldgevoel als je een wildvreemde meeneemt?
soooo, da's mooi!
  woensdag 3 mei 2017 @ 19:00:39 #24
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_170661795
Nee waarom? Naar wie? Eerder permanente wanhoop/verlatingsangst. Daarom is seks ook zo fijn en sporten ook. Zulke heftige fysieke gevoelens dat mijn hoofd geen ruimte krijgt. Voor iets serieus willen ze me toch al niet, dus mja.

Vandaag ook met moeite uit bed en iets gedaan omdat de teleurstelling erg vat op me heeft. Instabiel.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_170662006
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2017 12:57 schreef Andromache het volgende:

[..]

Ik ben echter niet manipulatief of woedend, en stoot mijn geliefden en vrienden niet bewust af, ik blijf vriendelijk en ik heb veel lang bestaande vriendschappen. Mijn groot gevoel voor humor, slimheid, zorgzaamheid en liefheid wordt gewaardeerd.

Er is uit een vorig persoonlijkheidsonderzoek en een lange deeltijddagbehandeling vooral dysthymie en kenmerken van een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis gekomen. Niet eerlijk laten zien wie ik ben, geen studie afmaken, geen richting aan het leven geven, sociaal isolement etc.

Maar ondanks dat het heel goed is gegaan een tijd, blijf ik instabiel. Huidige psycholoog zegt me te zien in cluster C. OPS of OCPS. Want in het ontwijken van lastige dingen ben ik snel obsessief-compulsief. Zou ik toch echt in cluster B kunnen zitten? Ik voel daar meer acceptatie bij. Dysthymie heb ik altijd geloofd, dat idee steun ik wel. OPS was deels wel waar maar deels ook niet, want ik ben altijd een sociaal dier geweest dat echter veel moeite met gevoelens heeft. En als het borderline is, kan ik ook beter mijn stomme liefdesleven accepteren. Mannen voelen iets aan me, misschien ook door de makkelijke seks. Afgelopen zaterdag nog, zat depressief thuis van niemand wil mij, een paar uur later op een feest een superlekkere en ook leuke vent naar mijn bed gelokt. Want ja, HET MOET NU. Hallo zwart-wit. En voor hem is de sjeu er nu wel af; zei hij wel heel aardig, trouwens, echt top van hem. Zo gaat het altijd. Ze voelen in hun onderbuik iets aan mij; te makkelijk met een persoonlijkheidsreden. Doei maar weer. Ik heb nog even nagedacht over of ik dan in mijn eentje moeder wil worden, maar dat wordt heel lastig. Kan ik een kind met hulp van mijn familie de stabiliteit geven die het nodig heeft? Nog 2 jaar reisjes en feesten en dan een kind? Waarschijnlijk beter van niet. En dat doet veel zeer omdat ik wel liefdevol en zorgzaam ben en dat niet door zal kunnen geven. Maar als het door een lichte BPS zo is, dan kan ik het makkelijker accepteren.
Ik heb nu even de rust en tijd om op jou te reageren, sorry dat het zo lang duurde.

Wat heb jij het ontzettend moeilijk zeg, echt naar om te lezen :* Om in cliche's te praten, je mag echt liever voor jezelf zijn :* Sommige keuzes, zoals het krijgen van kinderen, vragen veel tijd. Het is goed om na te denken of zoiets aan zou kunnen, maar je mag ook wel vertrouwen in jezelf hebben. Psychische problemen maken je geen slechte moeder.
Welke label het ook heeft, het maakt niet dat je leven ineens gemakkelijker is. Al kan een label heel helpend zijn, maar hoeft niet leidend te zijn he :*. Jij bent wie je bent en van die persoon mag je houden. Je staat op beide benen, ondanks alle moeilijkheden.

Heel erg veel sterkte
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')