abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170588737
registreer om deze reclame te verbergen
Hallo,

Ik heb een oud huis (omstreeks 1850/1870) waarvan de buitenmuren gestuct zijn met daarin nogal wat scheuren en scheurtjes. Constructief lijkt er niet zoveel mis te zijn, maar het is niet mooi. De muren zijn massief van zo'n 30 cm dik zonder spouw.

Nou zijn door een vorige bewoner de buitenmuren vanaf de binnenkant met polystyreen platen ge´soleerd, maar dat stelt niet heel veel voor. Echter wegbreken betekent wel heel veel werk en rommel.

Wat zou er gebeuren wanneer ik aan de buitenzijde ook isolatie aanbreng? Bijvoorbeeld in de vorm van dunne voorzetplaten die dan vervolgens weer gestuct worden?

Dat zou qua werk en uiterlijk aan de buitenzijde verreweg het eenvoudigste zijn. Ik vraag me alleen af wat de (negatieve) bijeffecten kunnen zijn.
pi_170589685
Kun je er niet een muur omheen laten metselen met spauw en die isoleren
pi_170590033
quote:
1s.gif Op zondag 30 april 2017 18:16 schreef Geerd het volgende:
Niet echt. Dat wordt een erg duur klusje ben ik bang. We hebben nogal wat bochten en wonderlijke vormen
  zondag 30 april 2017 @ 18:49:33 #4
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_170590518
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 17:35 schreef mcmlxiv het volgende:
Nou zijn door een vorige bewoner de buitenmuren vanaf de binnenkant met polystyreen platen ge´soleerd, maar dat stelt niet heel veel voor. Echter wegbreken betekent wel heel veel werk en rommel.
Dan krijg je schimmel. Isolatie aan twee zijden zorgt ervoor dat vocht in de muur moeilijk weg kan. En schimmel zorgt voor gezondheidsklachten.
Ik zou alle troep eruit rossen en opnieuw beginnen met een goed plan. Of binnen, of buiten, maar niet beide.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_170590912
quote:
2s.gif Op zondag 30 april 2017 18:49 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dan krijg je schimmel. Isolatie aan twee zijden zorgt ervoor dat vocht in de muur moeilijk weg kan. En schimmel zorgt voor gezondheidsklachten.
Ik zou alle troep eruit rossen en opnieuw beginnen met een goed plan. Of binnen, of buiten, maar niet beide.
Ok begrijp ik. Was ik ook al een beetje bang voor. Ik denk dat ik de binnenisolatie maar behoud en buiten kijk of ik een nieuwe stuclaag met wapeningsgaas kan aanbrengen.
pi_170590947
Hangt er maar net vanaf waar het dauwpunt zit. Zo lang dat aan de buitenzijde is, wat ik wel verwacht, kan het geen kwaad. Je moet dus zorgen dat qua isolatiewaarde de buitenisolatie beter isoleert dan de binnenisolatie. Berekenen dus wat er gaat gebeuren.
pi_170592906
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 19:08 schreef RoofingBurner het volgende:
Hangt er maar net vanaf waar het dauwpunt zit. Zo lang dat aan de buitenzijde is, wat ik wel verwacht, kan het geen kwaad. Je moet dus zorgen dat qua isolatiewaarde de buitenisolatie beter isoleert dan de binnenisolatie. Berekenen dus wat er gaat gebeuren.
Dt dus, door extra isolatie aan de buitenzijde zal de muur warmer worden en in principe minder kans op vocht geven. Al zal berekenen lastig zijn zonder exacte gegevens over de binnenisolatie (soort, dikte etc.) Verder is het belangrijk dat de nieuw aan te brengen isolatie damp open is (PUR/PIR zijn dat bijv.).

En nooit een waterdampdichte verflaag over het stucwerk aanbrengen; kan je zo weer opnieuw beginnen.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_170592960
quote:
0s.gif Op zondag 30 april 2017 17:35 schreef mcmlxiv het volgende:

Ik heb een oud huis (omstreeks 1850/1870) waarvan de buitenmuren gestuct zijn met daarin nogal wat scheuren en scheurtjes. Constructief lijkt er niet zoveel mis te zijn, maar het is niet mooi. De muren zijn massief van zo'n 30 cm dik zonder spouw.

Btw als het even kan de oude stuclaag wel wegbikken voordat je isolatieplaten aanbrengt.
"Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder managers".......dan gaan we dat regelen.....
pi_170594332
quote:
1s.gif Op zondag 30 april 2017 18:16 schreef Geerd het volgende:
Wat een omslachtige oplossing als je er ook gewoon platen tegenaan kunt schroeven waar je vervolgens overheen kunt stucen.

Belangrijk is wel om te weten dat je voor isoleren van buitenaf een omgevingsvergunning nodig is. De muur zal een 10-15 cm dikker worden naar buiten toe, waardoor het bebouwd oppervlak met enkele vierkante meters toeneemt.
pi_170594552
Dan moet je een vergunning aanvragen hoogstwaarschijnlijk. Ik ben bijna zeker dat datn odig is.

Waar zitten de dampschermen? polystyreen plate isoleren best goed, hoe dik zijn die platen?
pi_170600919
De beste en veiligste methodes om je gevel van buitenaf te isoleren zijn Isofinish of Ispo, kijk daar maar eens. En een vergunning is zeker benodigd.
  maandag 1 mei 2017 @ 07:07:17 #12
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_170600929
In Duitsland schijnen ze dat veel te doen maar dan gewoon 10cm oid tegen de buitenkant zetten. Een aannemer die bij ons veel gedaan heeft vertelde me dat.

Als je "buitenmuur isoleren" in typt op google zie je legio voorbeelden.
pi_170601771
quote:
99s.gif Op maandag 1 mei 2017 07:07 schreef TR08 het volgende:
In Duitsland schijnen ze dat veel te doen maar dan gewoon 10cm oid tegen de buitenkant zetten. Een aannemer die bij ons veel gedaan heeft vertelde me dat.

Als je "buitenmuur isoleren" in typt op google zie je legio voorbeelden.
Bij nieuwbouw in Nederland wordt feitelijk niets anders gedaan.

Gewoon het constructieve casco bouwen, inpakken in isolatie en dan de gevelafwerking er voor/tegenaan zetten.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')