abonnement Unibet Coolblue
pi_170554105
Hallo mede-klussers. Tot mijn grote vreugde heb ik zojuist dit subforum ontdekt, met een schat aan informatie en kennis. Daar wil ik graag gebruik van maken, waarvoor bij voorbaat dank!

Ik woon samen met mijn vriend in een schattig boerderijhuisje uit 1901, dat zou ontzettend leuk moeten zijn, maar in plaats daarvan zit ik continue vol zorgen over de staat van het pand. Bij ieder plekje of scheurtje dat ik ontdek, schiet ik in de stress. (Terwijl ze er volgens mijn vriend al zaten toen hij het huis kocht, 9 jaar geleden.)

Het meeste zorgen maak ik me over de staat van de gevel, deze moet hoognodig gerenoveerd worden, maar omdat mijn vriend arbeidsongeschikt is geraakt, is daar eigenlijk geen ruimte voor. De muren zijn gemaakt van kalkzandsteen, wat zo zacht is dat je het met je nagel kunt bekrassen. Daaroverheen zit aan de zij- en achterkant een stuclaag van ongeveer 0,5 tot 1 cm, maar ik durf niet te zeggen hoe lang die er al zit. Aan de voorzijde van het huis is slechts een verflaag aangebracht.

Aan de voorzijde kun je zien dat er vocht onder de verflaag is gekomen, omdat er bubbels zitten die langzaam openbarsten. Het is zelfs zo erg, dat wanneer je er een stuk aftrekt, je zo de bovenste laag van de stenen meeneemt. Aan de zij- en de achterkant geldt hetzelfde, maar dan met de stuclaag. Omdat de stenen zo broos zijn, weet ik niet goed wat te doen. Ik ben bang dat we hoe dan ook de muur moeten beschadigen om de oude laag eraf te krijgen. Ik vrees tevens dat we dan opnieuw zullen moeten voegen, omdat de voegen er ook tussenuit slijten.

Dan nu mijn vraag. Er zijn vast mensen actief die ervaring hebben met een soortgelijke klus. Wat raden jullie aan als beste techniek voor het verwijderen van de oude stuc-/verflaag? Is zandstralen een must, of kan het ook met de hand gebeuren? En wat is dan een goed plan van aanpak? Moet er gegrond worden, dan gestuct, dan geverfd? Wat zijn goede producten?

Nu heb ik vandaag een sifon moeten vervangen, en omdat de keukenmuur tevens de achtermuur is, ben ik er toevallig achtergekomen dat de stuclaag aan de binnenzijde los laat. Nou kan dit (neem ik aan) een aantal redenen hebben, zoals ouderdom, slecht stucwerk, slechte of geen hechtlaag, maar waar ik bang voor ben, is dat de stuclaag los komt door vocht dat langs de buitenmuur naar binnen dringt. Ik weet niet hoe ernstig zoiets is, maar mijn gevoel zegt: foute boel. Wat is jullie inschatting? Kan de stuclaag blijven zitten, of moet die zo snel mogelijk weg? Het zou betekenen dat heel de keuken eruit moet, dus ik laat het liever nog even zitten.

Dan de scheurtjes. Het huis is gelukkig gefundeerd. Toch zie ik scheurtjes ontstaan in de muren en ben ik als de dood dat het huis toch aan het verzakken is. We wonen aan een dijk dus dit zou niet zo vreemd zijn. Wat te doen? Het zijn geen grote scheuren, maar als ik ze zie, heb ik het idee dat ze naar dezelfde kant openstaan. Moet ik me zorgen maken?

Morgen volgen foto's als jullie dat willen. Alvast bedankt voor jullie aandacht, ik zie graag adviesen tegemoet.
  PR/Manusje van alles vrijdag 28 april 2017 @ 22:36:43 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_170554273
Ja, ben benieuwd naar de foto's.:)
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_170554321
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2017 22:29 schreef JoanC het volgende:
Wat te doen?
Een bouwkundige keuring uit laten voeren.

Voor een euro of 300 weet je dan heel wat meer.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_170554329
Ik heb ook een huisje uit voor 1900 en in de voorgevel zitten ook scheuren (volgend jaar meebezig)

Vroeger bouwden ze nog wel kwaliteit he dat huisje staat er al meer dan 100 jaar die blijft nog wel even staan !! ;)

Gewoon keer een aannemer laten komen kijken.
Ik zwaai naar dieren.
  Moderator vrijdag 28 april 2017 @ 23:12:30 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  vrijdag 28 april 2017 @ 23:48:53 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_170556065
Ik zou beginnen met niet zo gestressed doen bij zo een oud huis. Heeft geen zin, hoort erbij. Trek je dergelijke scheuren e.d. Niet, bekijk de mogelijkheid om een jaren 90+ huis te kopen ipv zo een vette toffe oude boerderij O+ .
pi_170558756
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2017 22:29 schreef JoanC het volgende:
Nu heb ik vandaag een sifon moeten vervangen, en omdat de keukenmuur tevens de achtermuur is, ben ik er toevallig achtergekomen dat de stuclaag aan de binnenzijde los laat. Nou kan dit (neem ik aan) een aantal redenen hebben, zoals ouderdom, slecht stucwerk, slechte of geen hechtlaag, maar waar ik bang voor ben, is dat de stuclaag los komt door vocht dat langs de buitenmuur naar binnen dringt. Ik weet niet hoe ernstig zoiets is, maar mijn gevoel zegt: foute boel. Wat is jullie inschatting? Kan de stuclaag blijven zitten, of moet die zo snel mogelijk weg? Het zou betekenen dat heel de keuken eruit moet, dus ik laat het liever nog even zitten.

Dan de scheurtjes. Het huis is gelukkig gefundeerd. Toch zie ik scheurtjes ontstaan in de muren en ben ik als de dood dat het huis toch aan het verzakken is. We wonen aan een dijk dus dit zou niet zo vreemd zijn. Wat te doen? Het zijn geen grote scheuren, maar als ik ze zie, heb ik het idee dat ze naar dezelfde kant openstaan. Moet ik me zorgen maken?

Morgen volgen foto's als jullie dat willen. Alvast bedankt voor jullie aandacht, ik zie graag adviesen tegemoet.
Ik begrijp dat het om een steens muur gaat van (witte?) kalkzandsteen met daaroverheen een stuc- resp. verflaag en dat vocht de boosdoener is?

Zonder verdere info en foto's is er niet zoveel van et zeggen, maar intuitief zou ik een voorzetmuur laten metselen (buitenzijde rondom) met isolatie ertussen. VAng je twee vliegen in één klap:
1) Isolatie
2) Vocht verdrijven
3) Nog iets wat ik a vergeten ben.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')