Die T-Wing bijvoorbeeld. Wat houdt dat in ?quote:Op donderdag 27 april 2017 18:31 schreef Armani XL het volgende:
En wat zou je dan willen weten Tong?
DRS bedoel je? Dat is een systeem waarbij de achtervleugel plat wordt geklapt waardoor er minder luchtweerstand is en er een hogere topsnelheid behaald kan worden.quote:Op donderdag 27 april 2017 18:58 schreef wcborstel het volgende:
Ja, laatst een eerste race gezien. Maar na 2 rondjes ofzo werd er iets ingeschakeld, en later weer uit, door de wedstrijdleiding. Ook de commentator wees er een paar keer op dat de coureur het wel of niet mocht gebruiken. Ik snapte er niets van.... Geen idee wat het was, maar blijkbaar had het invloed op de tactiek van de coureurs.
Dat is dat uitsteeksel in de breedte op het uiteinde van de haaienvin. Wat de toegevoegde waarde is, snapt niemand. Het is dan ook verboden vanaf volgend jaar.quote:Op donderdag 27 april 2017 18:40 schreef tong80 het volgende:
[..]
Die T-Wing bijvoorbeeld. Wat houdt dat in ?
Dat las ik al. Waarom is het dan ooit toegevoegd ?quote:Op donderdag 27 april 2017 19:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is dat uitsteeksel in de breedte op het uiteinde van de haaienvin. Wat de toegevoegde waarde is, snapt niemand. Het is dan ook verboden vanaf volgend jaar.
Dat snapt ook niemand. Hebben die teams 0,0001% profijt van ofzo. Teams zonder die vleugel begrijpen het ook niet.quote:Op donderdag 27 april 2017 19:23 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dat las ik al. Waarom is het dan ooit toegevoegd ?
Om de luchtstromen naar de achterspoiler te leiden zodat deze meer downforce creëert. Schijnt te werken in combinatie met de lagere achterspoiler.quote:Op donderdag 27 april 2017 19:23 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dat las ik al. Waarom is het dan ooit toegevoegd ?
Dat is de theorie, maar het doet bijna niets, daar is ie veel te klein voor.quote:Op donderdag 27 april 2017 19:26 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Om de luchtstromen naar de achterspoiler te leiden zodat deze meer downforce creëert. Schijnt te werken in combinatie met de lagere achterspoiler.
Dan maak je hem toch groter.quote:Op donderdag 27 april 2017 19:27 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is de theorie, maar het doet bijna niets, daar is ie veel te klein voor.
De wagens zijn gebonden aan maximale afmetingen, als ze daarvan afwijken dan kunnen ze gediskwalificeerd worden.quote:
Ik bedoelde het in algemene zin. Schaf het dan af als het geen nut heeft. Je kunt ze ook verplichten Mickey Mouse oren te nemen.quote:Op donderdag 27 april 2017 19:33 schreef Armani XL het volgende:
[..]
De wagens zijn gebonden aan maximale afmetingen, als ze daarvan afwijken dan kunnen ze gediskwalificeerd worden.
Die zijn niet zo aerodynamischquote:Op donderdag 27 april 2017 19:35 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik bedoelde het in algemene zin. Schaf het dan af als het geen nut heeft. Je kunt ze ook verplichten Mickey Mouse oren te nemen.
Drs bedoel je, door Drs kan de acjtervleugel plat geklapt worden. Hierdoor verminderd de downforce maar verhoog je de topsnelheid. Je mag Drs inschakelen op geselecteerde stukjes op de baan (meestal 1 of 2 per rondje) en alleen als je binnen een seconde van je voorganger rijdt.quote:Op donderdag 27 april 2017 18:58 schreef wcborstel het volgende:
Ja, laatst een eerste race gezien. Maar na 2 rondjes ofzo werd er iets ingeschakeld, en later weer uit, door de wedstrijdleiding. Ook de commentator wees er een paar keer op dat de coureur het wel of niet mocht gebruiken. Ik snapte er niets van.... Geen idee wat het was, maar blijkbaar had het invloed op de tactiek van de coureurs.
Als ik mij goed herinner, met als achterliggend argument om "vuile lucht" in de bochten te compenseren.quote:Op donderdag 27 april 2017 19:47 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Drs bedoel je, door Drs kan de acjtervleugel plat geklapt worden. Hierdoor verminderd de downforce maar verhoog je de topsnelheid. Je mag Drs inschakelen op geselecteerde stukjes op de baan (meestal 1 of 2 per rondje) en alleen als je binnen een seconde van je voorganger rijdt.
Dit allen om de kans op inhalen en spectakel te vergroten
Drs kan wel worden enabled of disabled door de wedstrijdleiding, bv in de eerstepaar ronde mag het niet of bij gevaarlijke situatiesquote:Op donderdag 27 april 2017 20:40 schreef wcborstel het volgende:
Ahh DRS idd, ik vond het apart omdat het leek of de leiding het aan en uit zette. Alsof ze een knopje hadden die werkte in elke auto van alle teams.
Mijn vraag is al beantwoord.quote:Op donderdag 27 april 2017 19:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
DRS bedoel je? Dat is een systeem waarbij de achtervleugel plat wordt geklapt waardoor er minder luchtweerstand is en er een hogere topsnelheid behaald kan worden.
Omdat je zonder achtervleugel geen downforce op je achterwielen hebt en dus bij de eerste de beste bocht spint.quote:Op donderdag 27 april 2017 22:29 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En waarom wordt dat in en uitgescakeld tijdens een race?
Oh dus ze zetten het zelf ook nog aan en uit a.d.h.v. waar ze zijn op het circuit, cool.quote:Op donderdag 27 april 2017 22:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Omdat je zonder achtervleugel geen downforce op je achterwielen hebt en dus bij de eerste de beste bocht spint.
Je mag maar op vooraf gekozen delen van het circuit de vleugel omlaag klappen.quote:Op donderdag 27 april 2017 22:31 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oh dus ze zetten het zelf ook nog aan en uit a.d.h.v. waar ze zijn op het circuit, cool.
Snelheden...quote:Op donderdag 27 april 2017 22:50 schreef FlippingCoin het volgende:
En wat geven die snelheden in het plaatje aan?
Hahaha ja, maar daar moeten ze zich aan houden of zo?quote:
Dat zijn gewoon de snelheden die ze bereiken op die punten. Hoef je niks achter te zoekenquote:Op donderdag 27 april 2017 22:53 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hahaha ja, maar daar moeten ze zich aan houden of zo?
Niet echt. De auto's gaan nu weer net zo snel als destijds met een V10. De rondetijden lagen wel lager tot dit jaar door de in 2009 ingevoerde aerodynamische regels (kleinere achtervleugel, grote voorvleugel etc.). Dat is dit jaar teruggedraaid. Wat er wel mist is geluid. In 2021 komt er een nieuw reglement rondom motoren die meer geluid moeten maken.quote:Op donderdag 27 april 2017 23:15 schreef adder77 het volgende:
Nog een noob vraag, de motoren zijn "kleiner" geworden, geen v12 meer enzo. Heeft dat veel invloed op de topsnelheid gehad??
Topsnelheid is weldegelijk lager. Het wordt goedgemaakt in de bochten, maar de meeste records stammen nog uit 2004.quote:Op vrijdag 28 april 2017 00:13 schreef Sjeeser het volgende:
[..]
Niet echt. De auto's gaan nu weer net zo snel als destijds met een V10. De rondetijden lagen wel lager tot dit jaar door de in 2009 ingevoerde aerodynamische regels (kleinere achtervleugel, grote voorvleugel etc.). Dat is dit jaar teruggedraaid. Wat er wel mist is geluid. In 2021 komt er een nieuw reglement rondom motoren die meer geluid moeten maken.
Het is zeker zo dat het helpt om de beste auto te hebben, toch kunnen coureurs het verschil maken in een mindere auto.quote:Op vrijdag 28 april 2017 00:08 schreef tong80 het volgende:
Ik neem aan dat dit het Gymnasium is van de motorsport. Toch wordt er onderscheid gemaakt tussen geweldige coureurs en briljante coureurs. Wanneer heb je dat beetje extra ? Ligt dat aan de auto waarin je rijdt ?
Max Verstappen dus ?quote:Op vrijdag 28 april 2017 01:12 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Het is zeker zo dat het helpt om de beste auto te hebben, toch kunnen coureurs het verschil maken in een mindere auto.
Zo zijn we in het verleden getrakteerd op een prachtige strijd tussen Hakkinen en Schumacher bijvoorbeeld.
Vooral in natte omstandigheden komen de coureurs met dat beetje extra bovendrijven door hun stuurkunst en wagenbeheersing.
Geluidsignaal en lampje. Of zo was het iig.quote:Op vrijdag 28 april 2017 01:30 schreef RobbieRonald het volgende:
Krijgen coureurs een seintje wanneer ze DRS kunnen gebruiken? Kan me voorstellen dat je iedere keer op dat knopje zit te rammen wanneer je denkt dat je dichtbij genoeg bent en in je spiegels zit te kijken in de hoop dat 'ie openklapt. Wat mij dan weer niet optimaal lijkt dus ze zullen wel een lampje zien oplichten ofzo lijkt me?
Uiteraard, daarom is er ook altijd een enorme strijd tussen coureurs van zelfde team, zeker bij de kleinere, want dan kun je zien wie de beste is, is trouwens niet altijd even eerlijk omdat auto's van zelfde team niet altijd over de zelfde opties beschikken.quote:Op vrijdag 28 april 2017 00:08 schreef tong80 het volgende:
Ik neem aan dat dit het Gymnasium is van de motorsport. Toch wordt er onderscheid gemaakt tussen geweldige coureurs en briljante coureurs. Wanneer heb je dat beetje extra ? Ligt dat aan de auto waarin je rijdt ?
Die vraag werd volgens mij gister beantwoord in de show, volgens mij is het antwoord hier ook al gegevenquote:Op vrijdag 28 april 2017 01:30 schreef RobbieRonald het volgende:
Krijgen coureurs een seintje wanneer ze DRS kunnen gebruiken? Kan me voorstellen dat je iedere keer op dat knopje zit te rammen wanneer je denkt dat je dichtbij genoeg bent en in je spiegels zit te kijken in de hoop dat 'ie openklapt. Wat mij dan weer niet optimaal lijkt dus ze zullen wel een lampje zien oplichten ofzo lijkt me?
Jij hebt een windtunnel en een Formule 1 auto thuis?quote:Op donderdag 27 april 2017 19:27 schreef Nattekat het volgende:
Dat is de theorie, maar het doet bijna niets, daar is ie veel te klein voor.
Brawn was baas!quote:Op donderdag 27 april 2017 19:41 schreef Armani XL het volgende:
Elk jaar stelt de FIA vast over welke maximale en minimale afmetingen een auto moet voldoen. Binnen die kaders zijn de teams vrij een auto te ontwerpen zolang hij maar aan die afmetingen voldoet. Dat is ook het stuk ontwikkeling waar winst is te behalen.
Een aantal jaar geleden had Brawn GP (destijds een nieuw team voortkomend uit een oud team) een oplossing binnen die kaders bedacht met een dubbele diffuser waardoor ze prompt de eerste races wonnen en uiteindelijk de wereldtitel behaalde. De rest van de teams waren er niet opgekomen en liepen aan het begin daardoor zoveel achterstand op dat ze dat in de rest van het seizoen niet meer konden goedmaken.
Dat is juist de essentie van de F1.
Red Bull heeft er geen. Horner zei dat hij het niet begreep.quote:Op maandag 1 mei 2017 12:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij hebt een windtunnel en een Formule 1 auto thuis?
Als teams zoals Mercedes, Ferrari en Red Bull zo'n ding op hun auto zetten, dan hebben ze in de windtunnel een voordeel gemeten. Hoe klein dan ook.
Dat kan ook te maken hebben met het concept van de auto. De Red Bull is traditioneel wat hoger aan de achterkant dan de rest (rake heet dat). Daardoor zijn ze misschien wat minder gebaad bij een T-Wing.quote:Op maandag 1 mei 2017 13:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Red Bull heeft er geen. Horner zei dat hij het niet begreep.
Is dat zo? Heb je daar misschien een voorbeeld van?quote:Op zondag 30 april 2017 13:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uiteraard, daarom is er ook altijd een enorme strijd tussen coureurs van zelfde team, zeker bij de kleinere, want dan kun je zien wie de beste is, is trouwens niet altijd even eerlijk omdat auto's van zelfde team niet altijd over de zelfde opties beschikken.
Het kan best zijn dat de ene coureur een bepaald iets (kleins) op auto heeft wat hij prettig vind rijden en de andere dat niet nodig vind.quote:Op maandag 1 mei 2017 20:16 schreef NeuNeu het volgende:
[..]
Is dat zo? Heb je daar misschien een voorbeeld van?
Ik kan me voorstellen dat een auto soms meer om de eerste coureur van het team heen gebouwd is, maar dat ze over verschillende opties beschikken is nieuw voor me.
Edit: kan me volgens mij inderdaad herinneren dat Ricciardo vorig jaar eerder dan Verstappen een bepaalde update kreeg. Dit komt dus vaker voor?
Pure interesse: wat dan?quote:Op maandag 1 mei 2017 20:23 schreef franklop het volgende:
[..]
Het kan best zijn dat de ene coureur een bepaald iets (kleins) op auto heeft wat hij prettig vind rijden en de andere dat niet nodig vind.
Ricciardo kreeg vorig seizoen als eerste de motorupdate inderdaad, Renault had 2 motoren klaar en daarvan 1 voor hun eigen formatie en dus 1 voor Red Bull
Bijvoorbeeld de wielbasis. Ik meen mij te herinneren dat er een jaar of 2-3 terug een coureur was die beter ging presteren toen dit werd aangepast.quote:
Wat heb jij geslikt?quote:Op zaterdag 13 mei 2017 16:02 schreef Deckard het volgende:
Je hebt vlaggen in de f1. Als je de kleurpotloden er bij pakt heb je een hele set aan verschillende kleuren. Een van die kleuren is blauw. Als je wilt weten hoe blauw er uit ziet moet je naar de lucht kijken op een zonnige dag. Dat is trouwens maar een enkele tint van blauw want er zijn een hele boel tinten blauw. Laat nou een van die tinten op een van de vlaggen in de f1 zijn. En zo kan het zijn dat je tijdens een f1 wedstrijd een blauwe vlag ziet. Kijk dan maar eens naar het water, de lucht, of de brief van de belastingaangifte. Allemaal vertolken ze die kleur.
4 uur.quote:
Ze moeten niks, ze mogen. Het is een voorrecht om in dat autootje te zetten. Daarnaast wil ik bij deze de fans ook weer bedanken dat ze ook ditmaal weer in Jerez wilde gaan zitten. Ze zijn een van de beste fans die ik in mijn bank-formule-1-tv-kijk-carriere heb meegemaakt. Zonder hun had ik het niet kunnen volhouden.quote:
Ze zitten in Barcelona; niet in Jerez!quote:Op zondag 14 mei 2017 11:27 schreef Deckard het volgende:
Daarnaast wil ik bij deze de fans ook weer bedanken dat ze ook ditmaal weer in Jerez wilde gaan zitten.
Heel simpel. Wanneer er een auto op een plek langs de baan staat, of spullen/mensen op de baan liggen/lopen, waarbij het niet direct mogelijk is voor de marshalls om deze zonder gevaar weg te halen, dan drukt de wedstrijdleiding op een knop.quote:
Ahh oke... En op die manier verliezen coureurs niet hun voorsprong tov anderen. Terwijl met een fysieke safety car iedereen bij elkaar komt en je een nieuwe start krijgt...quote:Op maandag 15 mei 2017 13:55 schreef TagForce het volgende:
[..]
Heel simpel. Wanneer er een auto op een plek langs de baan staat, of spullen/mensen op de baan liggen/lopen, waarbij het niet direct mogelijk is voor de marshalls om deze zonder gevaar weg te halen, dan drukt de wedstrijdleiding op een knop.
Met deze knop gaat er een signaal af bij alle teams op de pitmuur en in de auto, en gaan de lichtsignalen rond de baan op VSC en geel. De coureurs mogen dan slechts een bepaalde voorafbepaalde minimum tijd doen over een ronde (dit wordt echter ook gemeten op alle meetpunten langs de baan, dat zijn er ongeveer 40). Dus eigenlijk wordt er over de hele ronde een maximum snelheid ingesteld. Wanneer de rommel is opgeruimd, drukt de wedstrijdleiding weer op een knop, en krijgen de coureurs een signaal dat de VSC binnen X seconden weer verdwijnt. Na het verstrijken van die tijd gaan alle baansignalen weer uit, en de signalen op de pitmuur en in de auto's verdwijnen weer. Vanaf dat moment is het dus weer gasgeven.
Dat verschilt. Het is van tevoren bepaald wat de tijd is per "marshalling sector". Dat is een sector tussen twee led-borden in.quote:
Juist, wel is het zo dat het interessanter wordt om te zien wie eventueel probeert een voordeel te halen met een pitsstop.quote:Op maandag 15 mei 2017 18:31 schreef wcborstel het volgende:
[..]
Ahh oke... En op die manier verliezen coureurs niet hun voorsprong tov anderen. Terwijl met een fysieke safety car iedereen bij elkaar komt en je een nieuwe start krijgt...
Dat zou kunnen ja. Ze zijn altijd op zoek naar de perfecte balans tussen snelheid en spektakel denk ik. Als je de aerodynamica versimpeld wordt de bochtensnelheid veel lager (want: minder aerodynamica = minder snel door de bocht) en de rondetijden dus ook.quote:Op dinsdag 16 mei 2017 18:58 schreef RingBewoner het volgende:
Het gaat geregeld over inhalen. Momenteel is het lastig je voorligger te volgen omdat je dan in 'dirty air' rijdt, en dat beperkt de werking van de voorvleugel. Kunnen ze dan niet simpelweg de reglementeren zo schrijven dat de aerodynamica weer simpel moet worden?
Gewoon een voorvleugel met hooguit één extra horizontale vleugel erboven. Op de wing-endplate hooguit nog één of twee flapjes en klaar.
Wat gewoon achtelijk was, want met die brede voorneus kwam je ook nergens tussen, danwel met je voorvleugel onder de band van die ander.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:49 schreef Ermen het volgende:
[..]
Dat zou kunnen ja. Ze zijn altijd op zoek naar de perfecte balans tussen snelheid en spektakel denk ik. Als je de aerodynamica versimpeld wordt de bochtensnelheid veel lager (want: minder aerodynamica = minder snel door de bocht) en de rondetijden dus ook.
De reglementswijzigingen van 2009 waren er op gericht om inhalen makkelijker te maken. Dat deden ze door de voorvleugel breder te maken maar de achtervleugel veel smaller. Daarna klaagde elke coureur dat de auto's niet hard genoeg gingen en dat het te makkelijk werd om ze te besturen.
Dit klopt dus niet, Het gaat niet om aero het gaat om grip. Er zijn 2 manieren om snel te gaan, Aero grip en Mechanical grip. Aero grip is dus vleugeltjes, hoe meer vleugels hoe meer downforce en hoe meer drag, Mechanical grip is banden en het geen wat jij vergeet, GROUND EFFECT.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:49 schreef Ermen het volgende:
[..]
Dat zou kunnen ja. Ze zijn altijd op zoek naar de perfecte balans tussen snelheid en spektakel denk ik. Als je de aerodynamica versimpeld wordt de bochtensnelheid veel lager (want: minder aerodynamica = minder snel door de bocht) en de rondetijden dus ook.
Wat gebeurt er als de coureur 1 honderdste sec. Boven de tijdelijk vastgestelde limiet rijd? Wordt hij dan gediskwalificeerd?quote:Op maandag 15 mei 2017 13:55 schreef TagForce het volgende:
[..]
Heel simpel. Wanneer er een auto op een plek langs de baan staat, of spullen/mensen op de baan liggen/lopen, waarbij het niet direct mogelijk is voor de marshalls om deze zonder gevaar weg te halen, dan drukt de wedstrijdleiding op een knop.
Met deze knop gaat er een signaal af bij alle teams op de pitmuur en in de auto, en gaan de lichtsignalen rond de baan op VSC en geel. De coureurs mogen dan slechts een bepaalde voorafbepaalde minimum tijd doen over een ronde (dit wordt echter ook gemeten op alle meetpunten langs de baan, dat zijn er ongeveer 40). Dus eigenlijk wordt er over de hele ronde een maximum snelheid ingesteld. Wanneer de rommel is opgeruimd, drukt de wedstrijdleiding weer op een knop, en krijgen de coureurs een signaal dat de VSC binnen X seconden weer verdwijnt. Na het verstrijken van die tijd gaan alle baansignalen weer uit, en de signalen op de pitmuur en in de auto's verdwijnen weer. Vanaf dat moment is het dus weer gasgeven.
Bij 1 honderdste krijgt de coureur waarschijnlijk een 5 seconden straf bij de volgende pitstop (of bij de eindtijd opgeteld).quote:Op dinsdag 13 juni 2017 12:50 schreef Martin_marvellous het volgende:
[..]
Wat gebeurt er als de coureur 1 honderdste sec. Boven de tijdelijk vastgestelde limiet rijd? Wordt hij dan gediskwalificeerd?
lijkt me erg vervelend, zo'n geel licht. Je mag niet hard maar wil ook geen tijd verliezen lijkt me..quote:Op dinsdag 13 juni 2017 13:03 schreef TagForce het volgende:
[..]
Bij 1 honderdste krijgt de coureur waarschijnlijk een 5 seconden straf bij de volgende pitstop (of bij de eindtijd opgeteld).
Maar dat is aan de stewards, en kan elke van de volgende straffen zijn:
- 5 seconden tijdstraf
- 10 seconden tijdstraf
- Drive Through Penalty
- 10 seconden Stop and Go Penalty.
In Canada liep Hamilton 2.2 seconden uit op Bottas tijdens de VSC, simpelweg omdat hij dichter tegen de limiet aan zat. Bottas reed dus te veilig.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 13:33 schreef Martin_marvellous het volgende:
[..]
lijkt me erg vervelend, zo'n geel licht. Je mag niet hard maar wil ook geen tijd verliezen lijkt me..
Ik denk dat de beste coureurs zich hier kunnen onderscheiden door op het randje te rijden!
(stalen zenuwen)
2,2 seconden is niet te zuinig. hoeveel rondes reden ze op safety?quote:Op dinsdag 13 juni 2017 13:56 schreef TagForce het volgende:
[..]
In Canada liep Hamilton 2.2 seconden uit op Bottas tijdens de VSC, simpelweg omdat hij dichter tegen de limiet aan zat. Bottas reed dus te veilig.
Ik denk dat Bottas wel bij het juiste team zit. Ik weet alleen nog niet of ie een jaar te vroeg bij het juiste team zit. Hij heeft briljante races, maar ook kak-weekenden. Nog een beetje wisselvallig. Maar hij is echt wel goed genoeg voor een Mercedes-plekje. Volgend seizoen maakt ie gewoon dikke kans op het WK.quote:Op dinsdag 13 juni 2017 14:18 schreef Martin_marvellous het volgende:
[..]
2,2 seconden is niet te zuinig. hoeveel rondes reden ze op safety?
Off-topic:Denk je dat bottas bij het juiste team zit, of zit hij daar enkel bij 'gebrek aan beter'?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |