abonnement Unibet Coolblue
pi_170524274
Volgende week heb ik een erg belangrijke presentatie.

Tijdens het thuis oefenen ging het prima, maar toen ik voor het een ander ging oefenen kreeg ik een blackout. Ik hou er niet van om beoordeeld te worden denk ik? Raakte verlegen en wilde zowat vluchten :')

Heeft iemand tips hoe hiermee om te gaan? Ik google mij suf om tips en zal nog vaker oefenen, maar ben op zoek naar wat ervaringsdeskundigen.
pi_170524507
Film jezelf een keer terwijl je oefent. Als je hapert of iets vergeet: gewoon doorpraten. Het terugkijken van het filmpje is een enorme eye opener: je ziet namelijk ook dat je een heleboel dingen goed doet. Dat kan je zelfvertrouwen een boost geven, waardoor je met een beter gevoel die presentatie kunt houden.
Voor mijn leerlingen werkt het in elk geval goed.
pi_170524702
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 18:00 schreef Jentin het volgende:
Film jezelf een keer terwijl je oefent. Als je hapert of iets vergeet: gewoon doorpraten. Het terugkijken van het filmpje is een enorme eye opener: je ziet namelijk ook dat je een heleboel dingen goed doet. Dat kan je zelfvertrouwen een boost geven, waardoor je met een beter gevoel die presentatie kunt houden.
Voor mijn leerlingen werkt het in elk geval goed.
Ik film mijzelf al, gaat eigenlijk heel goed dan :) Mijn blackout vormt zich pas als ik mij bewust word van mijn omgeving. thuis oefenen gaat eigenlijk moeiteloos. IK heb mij wel voorgenomen om geen papier bij mij te hebben, misschien een kaartje met wat steekwoorden. Zodra ik op een papier kijk vergeet ik mijn verhaal toch al.

Heb ook vooral youtube filmpjes staan kijken van mensen, ik merk dat hun presentaties eigenlijk vooral leuk zijn door hun interactie met de mensen. Dat wil ik ook proberen te gebruiken.

Terugkijken was wel prima, vond mijzelf niet onzeker overkomen namelijk :) Maar ja, die blackout he... Hoe ga ik dat zoveel mogelijk voorkomen.
pi_170525041
Gebruik je powerpoint o.i.d. voor je presentatie? Tip van mijn baas was om elke slide een bruggetje in te bouwen naar de volgende slide. Dit kan in de vorm van een vraag bijvoorbeeld, als je net iets hebt uitgelegd "Als .... zo is, hoe zit het dan met ... ?" Klinkt suf, maar je hebt wel een herinnering waar de volgende slide over gaat.
pi_170525044
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 18:00 schreef Jentin het volgende:
Film jezelf een keer terwijl je oefent. Als je hapert of iets vergeet: gewoon doorpraten. Het terugkijken van het filmpje is een enorme eye opener: je ziet namelijk ook dat je een heleboel dingen goed doet. Dat kan je zelfvertrouwen een boost geven, waardoor je met een beter gevoel die presentatie kunt houden.
Voor mijn leerlingen werkt het in elk geval goed.
Ik kan dit ook wel een beetje bevestigen :)
pi_170525099
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 18:24 schreef Polenbatser het volgende:
Gebruik je powerpoint o.i.d. voor je presentatie? Tip van mijn baas was om elke slide een bruggetje in te bouwen naar de volgende slide. Dit kan in de vorm van een vraag bijvoorbeeld, als je net iets hebt uitgelegd "Als .... zo is, hoe zit het dan met ... ?" Klinkt suf, maar je hebt wel een herinnering waar de volgende slide over gaat.
Oeh das wel een goede om te gebruiken :Y
pi_170525394
Heb 2 keer dat enigzins gehad voor een aantal seconden. Strontirritant. Maar een blackout bij een presentatie is eigenlijk gewoon dat je niet meer weet waar het over gaat, waar het over ging en waar je het over moet hebben (althans in mijn ervaring). Elk referentiekader was tijdelijk weg in mijn hoofd. Dus ja zorg ervoor dat je bij een powerpoint bijvoorbeeld gestructureerd door de stapjes heengaat, dan weet je altijd bij welk stapje je bent gebleven en misschien wat extra substappen er ook op vermelden? Zorgen dat je op elk moment ergens op terug kan haken is volgens mij de sleutel. Misschien gewoon vragen of er vragen zijn tot nu toe kan al een semi-oplossing zijn? Of wat dan ook
Fylax is op televisie geweest
pi_170534384
Rustig ademhalen door je buik, geen koffie. Maar die ademhaling. Stond ook een keer trillend voor de klas, toen dacht ik fatoe, ademhaling! Toen deed ik daar dus even de focus op en dat hielp. Zorg echt dat je dat dus goed door je buik doet
pi_170534506
Succes! Lijkt me behoorlijk kut om te weten op voorhand dat het mogelijk fout kan gaan terwijl het supersuperbelangrijk is :X

Van te voren niet denken als het maar niet mis gaat :+
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_170535785
Bach bloesem
pi_170536211
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 18:08 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Ik film mijzelf al, gaat eigenlijk heel goed dan :) Mijn blackout vormt zich pas als ik mij bewust word van mijn omgeving. thuis oefenen gaat eigenlijk moeiteloos. IK heb mij wel voorgenomen om geen papier bij mij te hebben, misschien een kaartje met wat steekwoorden. Zodra ik op een papier kijk vergeet ik mijn verhaal toch al.

Heb ook vooral youtube filmpjes staan kijken van mensen, ik merk dat hun presentaties eigenlijk vooral leuk zijn door hun interactie met de mensen. Dat wil ik ook proberen te gebruiken.

Terugkijken was wel prima, vond mijzelf niet onzeker overkomen namelijk :) Maar ja, die blackout he... Hoe ga ik dat zoveel mogelijk voorkomen.
Gewoon doen!

Ik ben eigenlijk best wel verlegen, maar toch ga ik tijdens jamsessies zingen en gitaar spelen voor een kroeg publiek. Ik doe net of zij er even niet zijn en dan gaat het wel.

Ik ben zo gek geweest om een docenten baan aan te nemen. Ik heb 2 weken geleden het woord genomen bij een toets bespreking en het helpt als ik alleen denk aan de stof en niet aan de studenten.

Kortom, genoeg trucs om over presenteer angst te komen. Voorhoofden alleen aan kijken is ook zo'n truc.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_170536661
Op wat voor manier bereid je de presentatie voor? Is het een kwestie van steekwoorden op een powerpoint zetten en hieromheen praten, of leer je iedere zin van de presentatie uit je hoofd?

Neem het voorbeeld van Godshand hierboven. Ondanks zijn verlegenheid zingt hij en speelt hij gitaar voor een publiek in de kroeg. Corrigeer me als ik fout zit, maar dat is vermoedelijk een stuk makkelijker voor Godshand omdat hij vertrouwen heeft in zijn eigen vaardigheden op dit vlak. Hij weet dat hij kan zingen en goed is op de gitaar.

Voor een presentatie is het niet anders. Als jij door en door weet waar je over gaat praten en je de stof eigen maakt, kan je de presentatie zo uit je mouw schudden. Het is immers "jouw" onderwerp. Ik was een aantal jaar terug ook geen held in presenteren, tot ik me meer ging focussen op de inhoud van het onderwerp en de powerpoint zo kort mogelijk hield. Tijdens de presentatie wist ik alles precies te vertellen. Tuurlijk vergeet je hier en daar wat stukjes informatie als je niet alles uit je hoofd leert, maar het voelde voor mij veel vrijer en de kern van de presentatie stond gelukkig heel goed.
pi_170537129
Ik heb mij zo voorbereid:

Powerpointpresentatie kort gehouden. Geen lange zinnen. Puur hoofdzaak.

Heb veel gekeken naar Tedx over hoe je het beste kan spreken en op welke wijze je interactie moet hebben. Daar word ik op beoordeeld.

Ik heb een keer opgeschreven wat wilde zeggen en na 20 x oefenen ken ik dat uit mijn hoofd. Ik spreek voor de spiegel, nam mijzelf op en de aankomende dagen ga ik oefenen voor mijn partner en daarnaast familie en een vriendin.

Ik ken het.

Probleem is dat ik een blackout vrees en indien dat gebeurd: wat doe ik dan?
  vrijdag 28 april 2017 @ 09:05:09 #14
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_170537739
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 07:48 schreef Stimorol- het volgende:
Ik heb mij zo voorbereid:

Powerpointpresentatie kort gehouden. Geen lange zinnen. Puur hoofdzaak.

Heb veel gekeken naar Tedx over hoe je het beste kan spreken en op welke wijze je interactie moet hebben. Daar word ik op beoordeeld.

Ik heb een keer opgeschreven wat wilde zeggen en na 20 x oefenen ken ik dat uit mijn hoofd. Ik spreek voor de spiegel, nam mijzelf op en de aankomende dagen ga ik oefenen voor mijn partner en daarnaast familie en een vriendin.

Ik ken het.

Probleem is dat ik een blackout vrees en indien dat gebeurd: wat doe ik dan?
Ik had bij mijn scriptiepresentatie ook flink de zenuwen. Ik heb een glas water neergezet op 3 passen afstand. De keren dat ik de draad kwijtraakte liep ik naar het glas, en nam een slok en weer terug. Dat gaf me precies genoeg tijd om de draad weer te vinden.

De presentatie ging uiteindelijk heel erg goed.
pi_170537789
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 07:48 schreef Stimorol- het volgende:
Ik heb mij zo voorbereid:

Powerpointpresentatie kort gehouden. Geen lange zinnen. Puur hoofdzaak.

Heb veel gekeken naar Tedx over hoe je het beste kan spreken en op welke wijze je interactie moet hebben. Daar word ik op beoordeeld.

Ik heb een keer opgeschreven wat wilde zeggen en na 20 x oefenen ken ik dat uit mijn hoofd. Ik spreek voor de spiegel, nam mijzelf op en de aankomende dagen ga ik oefenen voor mijn partner en daarnaast familie en een vriendin.

Ik ken het.

Probleem is dat ik een blackout vrees en indien dat gebeurd: wat doe ik dan?
Zorgen dat je inhoudelijk goed op de hoogte bent is het belangrijkste, veel beter dan een verhaal uit je hoofd leren. Je staat een stuk rustiger als je weet dat je de stof van je presentatie zelf gewoon goed begrijpt.

Verder gebruik ik altijd de slides als houvast voor mijn verhaal, schrijf ik nooit eerst een verhaal op dat ik uit mijn hoofd ga leren. Het is dan minder spontaan, je gebruikt meestal aparte formuleringen en je hebt meer stress omdat je gewoon een heel verhaal uit je hoofd moet leren. Je kunt beter je slides wat uitbreiden met een paar tussenkopjes zodat je gewoon kan afleiden waar je het over moet hebben dan een kop opschrijven en zelf een heel verhaal houden is mijn ervaring. Ook prettiger voor het publiek, die hebben dan ook wat meer houvast.

Maar goed, als jij je prettiger voelt bij jouw methode moet je dat doen natuurlijk. Uiteindelijk is het belangrijkste dat jij je zeker voelt tijdens het presenteren, dus als je liever gewoon de tekst uitgeschreven hebt moet je dat nu niet meer gaan veranderen. Eerder een tip voor de volgende keer dan.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_170537932
Ik ben aardig tevreden over wat ik wil vertellen.. punt is alleen dat ik alles vergeet als ik de zenuwen heb :'(

Zal dat trucje met het water doen en een kaartje maken met de belangrijkste kernwoorden. Als houvast.
  vrijdag 28 april 2017 @ 09:29:52 #17
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_170538016
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 09:23 schreef Stimorol- het volgende:
Ik ben aardig tevreden over wat ik wil vertellen.. punt is alleen dat ik alles vergeet als ik de zenuwen heb :'(

Zal dat trucje met het water doen en een kaartje maken met de belangrijkste kernwoorden. Als houvast.
Het voordeel dat je hebt is dat jij natuurlijk de enige bent die weet wat je allemaal wil vertellen. Als je een zin overslaat of iets mist dan weet je publiek dat niet.

Zolang je de grote lijnen maar kunt onthouden en een redelijk vaste structuur hebt in je verhaal dan komt het echt wel goed.

Veel succes!
pi_170538026
Zenuwen doe je niks aan.
Succes poes!
pi_170538440
Ik ga volgende week ovuleren. Dat zou wel moeten betekenen dat ik mijzelf verzekerd voel. _O_ *O*
pi_170540921
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 07:48 schreef Stimorol- het volgende:
Ik heb mij zo voorbereid:

Powerpointpresentatie kort gehouden. Geen lange zinnen. Puur hoofdzaak.

Heb veel gekeken naar Tedx over hoe je het beste kan spreken en op welke wijze je interactie moet hebben. Daar word ik op beoordeeld.

Ik heb een keer opgeschreven wat wilde zeggen en na 20 x oefenen ken ik dat uit mijn hoofd. Ik spreek voor de spiegel, nam mijzelf op en de aankomende dagen ga ik oefenen voor mijn partner en daarnaast familie en een vriendin.

Ik ken het.

Probleem is dat ik een blackout vrees en indien dat gebeurd: wat doe ik dan?
Onze begeleider bij het presenteren oefenen zei: dan neem je gewoon een slok water. Stiltes laten vallen in een presentatie is sowieso niet erg; de meesten praten juist te snel en laten te weinig rust tussen de onderwerpen.

En steekwoorden. Je hoeft niet letterlijk te weten wat je moet zeggen, als je maar ongeveer weet wat je bij elk onderwerp zegt. Dat maakt een presentatie ook wat spontaner.

Maar ik snap het wel, ben zelf ook van het letterlijk woord voor woord uit mijn hoofd leren. Heb precies hetzelfde als jij. Thuis gaat het altijd super, maar als mensen naar me kijken en beoordelen... die zenuwen zijn het kutst. Als die er niet zijn gaat het altijd goed. Ook met een kalmeringsmiddel bijv :')
pi_170540931
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 09:56 schreef Stimorol- het volgende:
Ik ga volgende week ovuleren. Dat zou wel moeten betekenen dat ik mijzelf verzekerd voel. _O_ *O*
:D
  † In Memoriam † vrijdag 28 april 2017 @ 12:32:49 #22
460494 naoomx
pi_170540984
Ik zou eerlijk gezegd geen tekst uit je hoofd leren, maar gewoon met een blaadje met steekwoorden oefenen. Je vertelt toch al bijna je hele leven tijdens gesprekken hele verhalen over wat je wilt vertellen uit je hoofd? Waarom zou je deze "truc" tijdens eem presentatie dan opeens kwijt zijn? ;)
Naarmate je meer oefent, kun je overigens ook steeds meer woorden weglaten.

Goed dat je geen ellenlange zinnen in je Powerpoint hebt. Hoofdzaken zijn idd het belangrijkst. Hiernaast kun je moeilijke zaken ook in de Powerpoint zetten, net zoals plaatjes, internetlinks, filmpjes etc ter illustratie. Een mooie Powerpoint is ook goed, zolang je het simpel houdt (houd het bij een mooie achtergrond en af en toe een illustrerend plaatje ofzo).

Voor de rest kan meditatie wel helpen om je zenuwen wat te verminderen en vóóral om alles wat meer te relativeren en minder te letten op jezelf & meer op de buitenwereld (je publiek dus) op een niet-oordelende wijze.

Voor de rest kan de juiste outfit, gezond eten en beweging voor de presentatie wat schelen.
pi_170541018
Ik denk idd dat de kans op een black out groter is wanneer je letterlijk uit je hoofd leert wat je zegt. Dat is iig wel mijn ervaring. Je bent dan meer in je hoofd bezig dan met vertellen.
  vrijdag 28 april 2017 @ 12:57:42 #24
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170541359
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 09:56 schreef Stimorol- het volgende:
Ik ga volgende week ovuleren. Dat zou wel moeten betekenen dat ik mijzelf verzekerd voel. _O_ *O*
Is het zo dat een vrouw tijdens ovulatie zelfverzekerder voelt?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_170541370
Ik heb wat zaken die ik wil vertellen. Dat komt er nu makkelijk uit. Dus het is niet dat ik letterlijk woord voor woord heb geoefend :) Dan gaat het nml fout.

Hoop zo dat het vloeiend gaat. ;(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')