abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170501327
Even een vraag omtrent het filmen op priveterrein.

Wanneer een grondbezitter een burgerarrest uitvoert omdat de persoon in kwestie geen toestemming gevraagd heeft foto's te mogen maken, mag de 'dader' in kwestie het arrest dan filmen voor zijn of haar eigen veiligheid? Hoe is dit wettelijk geregeld?
pi_170501539
Nee, je mag gewoon niet filmen op privéterrein, tenzij je dat vooraf kenbaar hebt gemaakt. Nou zou de grondbezitter er niet zoveel aan kunnen doen als je door blijft filmen (want die zal moeten overgaan op geweld), maar je maakt je zaak er niet beter op door belastend bewijs tegen jezelf te verzamelen. De grondbezitter mag jou echter wèl filmen, want het is zijn terrein.

Hoe dan ook ben jij dan degene die in overtreding is. Maximale strafmaat is zes maanden gevangenis.

De enige uitzondering is vrije nieuwsgaring, maar daar moet je wel een journalist voor zijn en je ook in die hoedanigheid kenbaar maken. Er blijven dus praktisch geen redenen over om te mogen filmen op andermans privéterrein.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 26 april 2017 @ 16:06:31 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_170501643
Op basis waarvan wil je iemand dan aanhouden?
pi_170501654
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:01 schreef Jordy-B het volgende:
Nee, je mag gewoon niet filmen op privéterrein, tenzij je dat vooraf kenbaar hebt gemaakt. Nou zou de grondbezitter er niet zoveel aan kunnen doen als je door blijft filmen (want die zal moeten overgaan op geweld), maar je maakt je zaak er niet beter op door belastend bewijs tegen jezelf te verzamelen. De grondbezitter mag jou echter wèl filmen, want het is zijn terrein.

De enige uitzondering is vrije nieuwsgaring, maar daar moet je wel een journalist voor zijn en je ook in die hoedanigheid kenbaar maken. Er blijven dus praktisch geen redenen over om te mogen filmen op andermans privéterrein.
Juist. Het gaat om het volgende:

Ik werd als mysteryshopper aangesproken in een supermarkt. Ik heb netjes uitgelegd wat ik kwam doen en waarom ik foto's aan het maken was. Vervolgens heeft mevrouw de filiaalmanager opgeroepen.

Ik vroeg echter aan de medewerker of ik nog wat foto's mocht nemen, gezien de opdracht bijna voltooid was. Hiervoor had ik toestemming.

De filiaalmanager heeft vervolgens enorme heisa staan maken toen ik weigerde mijn legitimatiebewijs af te geven en hebben mij toen vastgehouden (ontvoerd). Of ik ben totaal achterlijk, maar zover ik weet is dit uit den boze. Ze zeiden dat ze de politie erbij zouden halen maar dit is niet gebeurd.

Op dit moment ben ik gaan filmen. Later kwamen ze gelukkig bij zinnen en hebben ze me naar de uitgang geleidt.

Zeer jammer en teleurstellend gezien ik meneer netjes een hand gegeven heb en nog aanbood de foto's te verwijderen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2017 16:08:20 ]
pi_170501676
Een burgerarrest omdat iemand foto's maakt zonder toestemming slaat wettelijk gezien ook als een lul op een drumstel lijkt mij.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_170501693
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Een burgerarrest omdat iemand foto's maakt zonder toestemming slaat wettelijk gezien ook als een lul op een drumstel lijkt mij.
Vertel mij wat. Het ging om een foto van een koffieschap. :')_!

Verder ook geen rechtspersonen op te zien.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-04-2017 16:09:53 ]
pi_170501727
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Een burgerarrest omdat iemand foto's maakt zonder toestemming slaat wettelijk gezien ook als een lul op een drumstel lijkt mij.
Ligt aan de context. Als iemand foto's maakt van mijn vriendin die in de tuin ligt te zonnen, dan vind ik een burgerarrest niet echt een overdreven maatregel. Beter dan tikken uitdelen en zelf in de bak belanden
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170501742
quote:
7s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:08 schreef DevFreak het volgende:
Verder ook geen rechtspersonen op te zien.
Dat lijkt me ook sterk dat je die voor je lens hebt gehad.
pi_170501752
quote:
7s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:08 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Vertel mij wat. Het ging om een foto van een koffieschap. :')_!

Verder ook geen rechtspersonen op te zien.
Maakt niet uit, je had vooraf toestemming moeten vragen. Mysteryshopper of niet. Nu ben je gewoon strafbaar bezig geweest. Dat je je niet wenst te legitimeren aan de filiaalmanager is je goed recht, maar het is diens goed recht om een burgerarrest uit te voeren en de politie te bellen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170501768
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:11 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Maakt niet uit, je had vooraf toestemming moeten vragen. Mysteryshopper of niet. Nu ben je gewoon strafbaar bezig geweest. Dat je je niet wenst te legitimeren aan de filiaalmanager is je goedrecht, maar het is diens goed recht om de politie te bellen.
Dat zou natuurlijk het hele bestaansrecht van SmartSpotter en Roamler onderuit halen.
pi_170501793
quote:
3s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:12 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Dat zou natuurlijk het hele bestaansrecht van SmartSpotter en Roamler onderuit halen.
Ja, dat klopt. En dat geeft niets, want die hebben geen bestaansrecht.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170501804
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:11 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Maakt niet uit, je had vooraf toestemming moeten vragen. Mysteryshopper of niet. Nu ben je gewoon strafbaar bezig geweest. Dat je je niet wenst te legitimeren aan de filiaalmanager is je goed recht, maar het is diens goed recht om een burgerarrest uit te voeren en de politie te bellen.
Aan welk strafbaar feit heeft TS zich dan schuldig gemaakt?
pi_170501821
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:13 schreef r_one het volgende:

[..]

Aan welk strafbaar feit heeft TS zich dan schuldig gemaakt?
Wederrechtelijk filmen in een besloten ruimte
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170501844
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Wederrechtelijk filmen in een besloten ruimte
Dat is geen strafbaar feit. Hooguit een onrechtmatige daad.
pi_170501847
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:13 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. En dat geeft niets, want die hebben geen bestaansrecht.
Agree. Ik vind het een redelijk ranzig zooitje. Dit was dan ook slechts de tweede keer dat ik een opdracht aangenomen heb.
pi_170501861
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:14 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat is geen strafbaar feit.
Dat is wel degelijk een strafbaar feit.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170501871
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:14 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat is wel degelijk een strafbaar feit.
Dan graag een artikeltje uit het WvSr.
pi_170501873
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:14 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat is wel degelijk een strafbaar feit.
Laat maar zien dan :9
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_170501875
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:14 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat is geen strafbaar feit. Hooguit een onrechtmatige daad.
Iets is natuurlijk strafbaar of niet. Volgens mij is de rechter degene die een afweging dient te maken.
pi_170501882
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:15 schreef r_one het volgende:

[..]

Dan graag een artikeltje uit het WvSr.
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/139f.html

Artikel 139f
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1
hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;
2
hij die de beschikking heeft over een afbeelding welke, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, door of ten gevolge van een onder 1° strafbaar gestelde handeling is verkregen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170501883
quote:
7s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:15 schreef DevFreak het volgende:

[..]

Iets is natuurlijk strafbaar of niet. Volgens mij is de rechter degene die een afweging dient te maken.
Welke rechter?
pi_170501912
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:15 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Artikel 139f
Met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft:
1
hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;
2
hij die de beschikking heeft over een afbeelding welke, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, door of ten gevolge van een onder 1° strafbaar gestelde handeling is verkregen.
Welke persoon heeft hij dan een afbeelding van vervaardigd?
pi_170501946
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:16 schreef r_one het volgende:

[..]

Welke persoon heeft hij dan een afbeelding van vervaardigd?
"op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats"
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_170501970
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 16:18 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

"op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats"
quote:
1
hij die, gebruik makende van een technisch hulpmiddel waarvan de aanwezigheid niet op duidelijke wijze kenbaar is gemaakt, opzettelijk en wederrechtelijk van een persoon, aanwezig in een woning of op een andere niet voor het publiek toegankelijke plaats, een afbeelding vervaardigt;
Een koffieschap is geen persoon hè ;)
pi_170501980
Ik denk niet dat ik de beelden zomaar op Dumpert kan publiceren, he?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')