abonnement Unibet Coolblue
pi_170500757
Uit de Miljoenennota 2016 blijkt dat de overheid 262,1 miljard euro uitgeeft, waarvan 11,9 miljard euro aan werkloosheidsuitgaven.

https://www.rijksoverheid(...)ting-2016-uitgelicht

Het CBS heeft berekend dat de overheid in 2015 ongeveer 6 miljard euro uitgaf aan
Wet Werk en Bijstand (participatiewet). Uit de Miljoenennota 2015 blijkt dat de overheid in 259,6 miljard euro in totaal uitgeeft.

http://statline.cbs.nl/St(...)NL&PA=82571NED&LA=NL

De uitgaven aan bijstand zijn dus ruim genomen ongeveer 2,5 % van alle uitgaven die de overheid doet.

Hoeveel tijd, geld en moeite kost het om mensen die niet kunnen of willen werken te controleren, te motiveren en te laten participeren?

In hoeverre is de tijd, het geld en de moeite die dat kost moreel verantwoord, als je bedenkt dat het bijvoorbeeld mensen betreft die in een omgeving zijn opgegroeid met laag opgeleide, minder dan gemiddeld intelligente, asociale, verslaafde, ruziënde ouders, familie, kennissen en buren?

Kan de tijd, het geld en de moeite niet beter geïnvesteerd worden?
  woensdag 26 april 2017 @ 15:25:40 #152
3542 Gia
User under construction
pi_170500769
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:22 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze in Finland hier al mee begonnen.
Meen dat er in Zwitserland een referendum over is geweest. Was geloof ik afgewezen.
In Finland zijn een aantal werklozen aangewezen voor deze proef.
  woensdag 26 april 2017 @ 15:25:41 #153
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_170500771
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:22 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze in Finland hier al mee begonnen.
Er zijn gewoon te weinig woningen in NL zodat alles duur blijft.
Goed dat de hypotheken laag staan maar dat gaat ook snel veranderen hoor en dan vallen er weer een heleboel mensen op hun bek.
Als ik in NL zou wonen zou ik niet eens meer aan kinderen denken.
Tijden zijn te grillig en te duur.
pi_170500776
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:17 schreef Chadi het volgende:
Joh dit is al lang bekend. Wat er ook niet in zit, is het feit dat mensen in de bijstand bij beunen. Ze gaan dan lekker ver onder het minimumloon hun werk aanbieden. Ze zitten dus werkenden ook nog eens in de weg.

Als je niet kan werken, moet het de bedoeling zijn dat je je nuttig maakt voor de samenleving. Wil je dat niet meer, dan heb je wat mij betreft een jaar om een baan te vinden.
Je moet dat geld opegeven en de rest wordt weer aangevuld zodat je weer op hetzelfde bedrag uit komt. Als je er boven komt heb je de uitkering niet meer nodig.

Het tegenhouden van werk ? Zoals dit bedoel je.

https://fd.nl/economie-po(...)ijstandsgerechtigden
pi_170500829
quote:
3s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:25 schreef Drieklank het volgende:
Uit de Miljoenennota 2016 blijkt dat de overheid 262,1 miljard euro uitgeeft, waarvan 11,9 miljard euro aan werkloosheidsuitgaven.

https://www.rijksoverheid(...)ting-2016-uitgelicht

Het CBS heeft berekend dat de overheid in 2015 ongeveer 6 miljard euro uitgaf aan
Wet Werk en Bijstand (participatiewet). Uit de Miljoenennota 2015 blijkt dat de overheid in 259,6 miljard euro in totaal uitgeeft.

http://statline.cbs.nl/St(...)NL&PA=82571NED&LA=NL

De uitgaven aan bijstand zijn dus ruim genomen ongeveer 2,5 % van alle uitgaven die de overheid doet.

Hoeveel tijd, geld en moeite kost het om mensen die niet kunnen of willen werken te controleren, te motiveren en te laten participeren?

In hoeverre is de tijd, het geld en de moeite die dat kost moreel verantwoord, als je bedenkt dat het bijvoorbeeld mensen betreft die in een omgeving zijn opgegroeid met laag opgeleide, minder dan gemiddeld intelligente, asociale, verslaafde, ruziënde ouders, familie, kennissen en buren?

Kan de tijd, het geld en de moeite niet beter geïnvesteerd worden?
Er zijn ook heel veel mensen met een baan die bijstand krijgen, hoe wil je die controleren? Bijstand betekent lang niet altijd dat iemand de gehele dag thuis zit.
  woensdag 26 april 2017 @ 15:30:56 #156
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_170500853
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:17 schreef Chadi het volgende:
Joh dit is al lang bekend. Wat er ook niet in zit, is het feit dat mensen in de bijstand bij beunen. Ze gaan dan lekker ver onder het minimumloon hun werk aanbieden. Ze zitten dus werkenden ook nog eens in de weg.

Als je niet kan werken, moet het de bedoeling zijn dat je je nuttig maakt voor de samenleving. Wil je dat niet meer, dan heb je wat mij betreft een jaar om een baan te vinden.
Een economie drijft ook voor een deel op zwartgeld.
Als ik in de bijstand zat zou ik ook gaan beunen HELEMAAL omdat ik nooit meer aan de bak zou komen vanwege de walgelijke leeftijdsdiscriminatie die er in met name NL heerst.
Ik wil wel werken maar day zou nooit meer gaan lukken.
Dus dan pak ik mijn centen wel op een andere manier.
pi_170500878
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:30 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Een economie drijft ook voor een deel op zwartgeld.
Als ik in de bijstand zat zou ik ook gaan beunen HELEMAAL omdat ik nooit meer aan de bak zou komen vanwege de walgelijke leeftijdsdiscriminatie die er in met name NL heerst.
Ik wil wel werken maar day zou nooit meer gaan lukken.
Dus dan pak ik mijn centen wel op een andere manier.
  woensdag 26 april 2017 @ 15:34:00 #158
3542 Gia
User under construction
pi_170500910
quote:
3s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:25 schreef Drieklank het volgende:
Uit de Miljoenennota 2016 blijkt dat de overheid 262,1 miljard euro uitgeeft, waarvan 11,9 miljard euro aan werkloosheidsuitgaven.

https://www.rijksoverheid(...)ting-2016-uitgelicht

Het CBS heeft berekend dat de overheid in 2015 ongeveer 6 miljard euro uitgaf aan
Wet Werk en Bijstand (participatiewet). Uit de Miljoenennota 2015 blijkt dat de overheid in 259,6 miljard euro in totaal uitgeeft.

http://statline.cbs.nl/St(...)NL&PA=82571NED&LA=NL

De uitgaven aan bijstand zijn dus ruim genomen ongeveer 2,5 % van alle uitgaven die de overheid doet.

Hoeveel tijd, geld en moeite kost het om mensen die niet kunnen of willen werken te controleren, te motiveren en te laten participeren?

In hoeverre is de tijd, het geld en de moeite die dat kost moreel verantwoord, als je bedenkt dat het bijvoorbeeld mensen betreft die in een omgeving zijn opgegroeid met laag opgeleide, minder dan gemiddeld intelligente, asociale, verslaafde, ruziënde ouders, familie, kennissen en buren?

Kan de tijd, het geld en de moeite niet beter geïnvesteerd worden?
Precies. Iedereen een inkomensonafhankelijk basisinkomen en verder geen toeslagen. Dan komen er een heleboel ambtenaren met een basisinkomen thuis te zitten, maar die zoeken dan maar een ander baantje dan AOW-ers pakken die stiekem samenwonen. Want samenwonen mag dan.
Als een stelletje asocialen in een soort comune willen gaan samenwonen om de kosten te delen, goedkoper eten en drinken en zo meer over te houden, moet dat kunnen.
Er zijn dan geen pennenlikkers meer nodig om dit allemaal te regelen.

De hele AOW mag wmb ook volledig op de schop. Afbouwen tot het een vrijwillige verzekering is voor jezelf, met een zekere uitkering voor de toekomst.
Kinderbijslag, inderdaad afschaffen boven de 2 kinderen. Als je kinderen al niet kunt onderhouden zonder kinderbijslag, moet je er zeker niet meer dan 2 nemen. Ook al wil Erdogan dat elke Turk 5 kinderen krijgt. Nederland raakt al vol genoeg.

Er is straks, misschien nu al, simpelweg geen werk voor iedereen. Laat dan degenen die graag meer hebben dan het basisinkomen de weinige banen invullen en laat mensen die het basisinkomen genoeg vinden, lekker luieren. Ik vermoed dat men zich binnen de kortste keren zo gaat vervelen dat ze toch gaan werken. Maar dat moet dan ook weer niet gekort worden op het basisinkomen. Wel strenge controles op zwartwerken, want uiteraard moet er wel belasting betaald blijven worden. Zelfs iets meer dan nu, omdat je toch al een basisinkomen hebt.
  woensdag 26 april 2017 @ 15:35:16 #159
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_170500949
uuuuhhhhhhhhhhh
  woensdag 26 april 2017 @ 15:35:32 #160
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_170500957
dubbel
  woensdag 26 april 2017 @ 15:35:57 #161
3542 Gia
User under construction
pi_170500974
quote:
Gelukkig ken ik die tekst van buiten.
Als wiet hier legaal wordt, weten we hoe we het zelf moeten telen. Hebben we geen louche coffeeshops meer nodig.
pi_170500984
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:30 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Een economie drijft ook voor een deel op zwartgeld.
Als ik in de bijstand zat zou ik ook gaan beunen HELEMAAL omdat ik nooit meer aan de bak zou komen vanwege de walgelijke leeftijdsdiscriminatie die er in met name NL heerst.
Ik wil wel werken maar day zou nooit meer gaan lukken.
Dus dan pak ik mijn centen wel op een andere manier.
Ik kan er soms wel inkomen, maar niet veel mensen zullen dit doen vanwege de mogelijke consequenties als ze wel betrapt worden. Dan ben je nog verder van huis.
pi_170501006
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Gelukkig ken ik die tekst van buiten.
Als wiet hier legaal wordt, weten we hoe we het zelf moeten telen. Hebben we geen louche coffeeshops meer nodig.
Nederwiet, het zit in onze DNA haha
  woensdag 26 april 2017 @ 15:42:07 #164
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_170501100
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:36 schreef Rattataki het volgende:

[..]

Ik kan er soms wel inkomen, maar niet veel mensen zullen dit doen vanwege de mogelijke consequenties als ze wel betrapt worden. Dan ben je nog verder van huis.
Nou nou en wat gebeurd er dan allemaal wel niet?
Je word toch al behandeld als een parasiet dus ze zoeken het maar lekker uit dus.
pi_170501203
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:42 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Nou nou en wat gebeurd er dan allemaal wel niet?
Je word toch al behandeld als een parasiet dus ze zoeken het maar lekker uit dus.
idd. nu hoef je maar een formulier fout in te vullen en de consequenties zijn net zo groot als zwartwerken.
pi_170501216
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:17 schreef Chadi het volgende:
Joh dit is al lang bekend. Wat er ook niet in zit, is het feit dat mensen in de bijstand bij beunen. Ze gaan dan lekker ver onder het minimumloon hun werk aanbieden. Ze zitten dus werkenden ook nog eens in de weg.

Als je niet kan werken, moet het de bedoeling zijn dat je je nuttig maakt voor de samenleving. Wil je dat niet meer, dan heb je wat mij betreft een jaar om een baan te vinden.
En dan zeker voor hangouderen gaan arbeiden?
  woensdag 26 april 2017 @ 15:47:43 #167
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_170501242
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:46 schreef MakkieR het volgende:

[..]

idd. nu hoef je maar een formulier fout in te vullen en de consequenties zijn net zo groot als zwartwerken.
Dat bedoel ik.
Daarom woon ik niet meer in NL en werk nu al jaren lekker buiten NL en heb een prima inkomen.
Wil ik kikkerlandje bezoeken dan vlieg ik voor 60 euro heen en terug.
Tel uit je winst.
pi_170501291
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:42 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Nou nou en wat gebeurd er dan allemaal wel niet?
Je word toch al behandeld als een parasiet dus ze zoeken het maar lekker uit dus.
Dat hangt af van de frequentie, hoogte en duur van de fraude. Opzeggen van de uitkering, invordering van het teveel ontvangen bedrag van de uitkering, tot forse werkstraf en zelfs gevangenisstraf. Meestal moet je altijd meer terug betalen dan wat je aan bijstand hebt ontvangen.
Ik snap de gedachte erachter wel wat het veroorzaakt, maar sommige mensen komen er niet zo goed van af.
  woensdag 26 april 2017 @ 15:52:25 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170501325
Oplossing
Alle subsidies, aftrekposten, bij en toeslagen etc afschaffen en het geld gebruiken de lasten te verlagen, alle overheadkosten aan controlerende, administratieve en toekennende taken vallen weg, en kunnen direct worden besteed aan verdere lasten verlaging.
Bijkomend voordeel, fraude met subsidies, aftrekposten, bij en toeslagen etc wordt onmogelijk omdat de maatregelen niet meer bestaan en zijn een extra besparing.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator woensdag 26 april 2017 @ 15:54:11 #170
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_170501360
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Oplossing
Alle subsidies, aftrekposten, bij en toeslagen etc afschaffen en het geld gebruiken de lasten te verlagen, alle overheadkosten aan controlerende, administratieve en toekennende taken vallen weg, en kunnen direct worden besteed aan verdere lasten verlaging.
Bijkomend voordeel, fraude met subsidies, aftrekposten, bij en toeslagen etc wordt onmogelijk omdat de maatregelen niet meer bestaan en zijn een extra besparing.
Bijkomend nadeel een substianteel deel van de mensen raakt aan de grond. Waardoor veiligheid en maatschappelijke cohesie omlaag gaat.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_170501371
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:50 schreef Rattataki het volgende:

[..]

Dat hangt af van de frequentie, hoogte en duur van de fraude. Opzeggen van de uitkering, invordering van het teveel ontvangen bedrag van de uitkering, tot forse werkstraf en zelfs gevangenisstraf. Meestal moet je altijd meer terug betalen dan wat je aan bijstand hebt ontvangen.
Ik snap de gedachte erachter wel wat het veroorzaakt, maar sommige mensen komen er niet zo goed van af.
heb ooit eens in een ver verleden een inkomsten formulier moeten invullen. ik had een baan met bijstand. Het loon had ik in het verkeerde kolom ingevuld. als ik het me goed herinner loon zonder specificatie stond op loon met specificatie. Boete 5600 euro, meteen terugbetalen.
  woensdag 26 april 2017 @ 15:55:01 #172
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_170501379
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:50 schreef Rattataki het volgende:

[..]

Dat hangt af van de frequentie, hoogte en duur van de fraude. Opzeggen van de uitkering, invordering van het teveel ontvangen bedrag van de uitkering, tot forse werkstraf en zelfs gevangenisstraf. Meestal moet je altijd meer terug betalen dan wat je aan bijstand hebt ontvangen.
Ik snap de gedachte erachter wel wat het veroorzaakt, maar sommige mensen komen er niet zo goed van af.
Ach je kunt op gewoon op je krent blijven zitten en wat vriendendiensten in de avonduren doen. :)
Het zal mij een bal zijn maar ik begrijp best wel dat vele mensen niet echt lekker in hun vel zitten door al dit gezeur.
pi_170501415
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies. Iedereen een inkomensonafhankelijk basisinkomen en verder geen toeslagen. Dan komen er een heleboel ambtenaren met een basisinkomen thuis te zitten, maar die zoeken dan maar een ander baantje dan AOW-ers pakken die stiekem samenwonen. Want samenwonen mag dan.
Als een stelletje asocialen in een soort comune willen gaan samenwonen om de kosten te delen, goedkoper eten en drinken en zo meer over te houden, moet dat kunnen.
Er zijn dan geen pennenlikkers meer nodig om dit allemaal te regelen.

De hele AOW mag wmb ook volledig op de schop. Afbouwen tot het een vrijwillige verzekering is voor jezelf, met een zekere uitkering voor de toekomst.
Kinderbijslag, inderdaad afschaffen boven de 2 kinderen. Als je kinderen al niet kunt onderhouden zonder kinderbijslag, moet je er zeker niet meer dan 2 nemen. Ook al wil Erdogan dat elke Turk 5 kinderen krijgt. Nederland raakt al vol genoeg.

Er is straks, misschien nu al, simpelweg geen werk voor iedereen. Laat dan degenen die graag meer hebben dan het basisinkomen de weinige banen invullen en laat mensen die het basisinkomen genoeg vinden, lekker luieren. Ik vermoed dat men zich binnen de kortste keren zo gaat vervelen dat ze toch gaan werken. Maar dat moet dan ook weer niet gekort worden op het basisinkomen. Wel strenge controles op zwartwerken, want uiteraard moet er wel belasting betaald blijven worden. Zelfs iets meer dan nu, omdat je toch al een basisinkomen hebt.
Voor we vaststellen welk beleid we het beste kunnen maken, is het misschien handig om eerst overeenstemming te bereiken over het volgende:

• Er zullen altijd mensen zijn die niet deel kunnen of willen nemen aan de samenleving.

• We hebben in Nederland de stilzwijgende afspraak met elkaar gemaakt dat we iedereen in tenminste de primaire levensbehoeften voorzien. Dat geldt voor zieken, dat geldt voor arbeidsongeschikten, maar ook voor verslaafden, criminelen, onwelwillenden, illegalen en terroristen.
  woensdag 26 april 2017 @ 15:59:00 #174
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_170501474
quote:
2s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Bijkomend nadeel een substianteel deel van de mensen raakt aan de grond. Waardoor veiligheid en maatschappelijke cohesie omlaag gaat.
Gros van de aftrekposten, bij en toeslagen, subsidies raakt niet de onderklasse volgens mij, maar is slechts het nutteloos rondpompen van geld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_170501532
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 15:54 schreef MakkieR het volgende:

[..]

heb ooit eens in een ver verleden een inkomsten formulier moeten invullen. ik had een baan met bijstand. Het loon had ik in het verkeerde kolom ingevuld. als ik het me goed herinner loon zonder specificatie stond op loon met specificatie. Boete 5600 euro, meteen terugbetalen.
Dat is inderdaad ook belachelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')