abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 25 april 2017 @ 20:57:32 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_170485466
Hoi.

In 2014 heb ik een jaren 60 woning gekocht. Nu zit er een schuur in een muur waarvan ik denk dat het wel een draagmuur is. Het is een muur die de woonkamer scheidt van de gang en de keuken. Op de eerste verdieping heb ik een houtenvloer.

De scheur bevindt zich recht boven de deuropening naar de gang. Hij is "volledig door" zoals je in op de 2 foto's kan zien. Foto 1 is genomen vanuit de gang. Foto 2 is vanuit de woonkamer.

Ik wist bij de aankoop al dat er een scheur zat. Ook de knakker die de technische keuring heeft gedaan wist hiervan. Dit stond namelijk in een lijstje met bijzonderheden over het huis. Ik heb die vent er over die keuring ook helemaal niet meer over gehoord. Nu is het zo dat die scheur in 2014 veel minder visueel was dan dat ie nu is. Maar tegelijkertijd is het ook niet zo dat de brokken eruit vallen. De scheur is gewoon meer zichtbaar geworden.

Ik ben een leek op bouwtechnisch gebied. Daarom drop ik de vraag maar hier.

• Staat mijn huis op instorten?
• Toch maar voor de zekerheid naar laten kijken door een expert?
• Zeur niet.Gewoon lekker technofeestjes gaan geven op de eerste verdieping.

Foto 1
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foto 2

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_170485576
zal heus niet snel instorten en niemand zal jou met zekerheid kunnen zeggen of het een dragende muur is zonder aanvullende info. kijk op de etage erboven of er een muur of iets anders bovenop de muur staat, en of de balken doorlopen over de muur heen. scheuren zijn niet altijd erg, soms kan het gewoon het werken van materialen (beton, stuc, hout) zijn.
<hr>
  Moderator dinsdag 25 april 2017 @ 21:03:45 #3
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_170485689
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:00 schreef Dawnbreaker het volgende:
zal heus niet snel instorten en niemand zal jou met zekerheid kunnen zeggen of het een dragende muur is zonder aanvullende info. kijk op de etage erboven of er een muur of iets anders bovenop de muur staat, en of de balken doorlopen over de muur heen. scheuren zijn niet altijd erg, soms kan het gewoon het werken van materialen (beton, stuc, hout) zijn.
De muur loopt wel door op de eerste verdieping.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 25 april 2017 @ 21:28:32 #4
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_170486493
Als je echt zekerheid wilt dan zul je er inderdaad een expert bij moeten halen.
pi_170487238
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 april 2017 20:57 schreef onlogisch het volgende:
De scheur bevindt zich recht boven de deuropening naar de gang.
Dit is dus de oorzaak: de rollaag boven je deur is iets gaan verzakken/retentie verminderd. Dat is geen probleem, maar wordt dat wel (voor de bouwvakkers) als je kozijn wordt verwijderd, om wat voor reden dan ook. Vooralsnog - als je gaat verkopen en er komt een bouwdeskundige namens de aankoopmakelaar - kan je het visueel wegwerken door de naad uit te krabben, te vullen met een witte siliconenkit, en het hele vlak te latexen met 2 lagen goede latex.

Tegen de tijd dat de naad evt. weer terugkomt, hebben de kopers al geen aanspraak meer op "verborgen gebrek" of wat dies meer zij.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 25 april 2017 @ 22:08:57 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170487893
ik heb in een huis gewoond van ±150 jaar oud. na 'n verbouwing aan de boven-etage, wat er nog al heftig aan toe ging, zijn er scheuren ontstaan in 'n muur beneden. de scheuren lopen vanaf 't plafond ongeveer 1 meter naar beneden in de vorm van een driehoek. die scheuren zijn minstens 2 cm breed en afgebrokkeld. de hele muur vervangen kan niet want 't is 'n draagmuur. 't ziet er niet mooi uit maar 't freet niet aan de muur, de muur wordt niet blootgesteld aan vocht/wind e.d. dus kan 't in principe weinig kwaad.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Moderator dinsdag 25 april 2017 @ 22:32:24 #7
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_170488545
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is dus de oorzaak: de rollaag boven je deur is iets gaan verzakken/retentie verminderd. Dat is geen probleem, maar wordt dat wel (voor de bouwvakkers) als je kozijn wordt verwijderd, om wat voor reden dan ook. Vooralsnog - als je gaat verkopen en er komt een bouwdeskundige namens de aankoopmakelaar - kan je het visueel wegwerken door de naad uit te krabben, te vullen met een witte siliconenkit, en het hele vlak te latexen met 2 lagen goede latex.

Tegen de tijd dat de naad evt. weer terugkomt, hebben de kopers al geen aanspraak meer op "verborgen gebrek" of wat dies meer zij.
Bedankt voor je uitleg :)

Verkopen daar denk ik voorlopig nog niet aan. Ik zie mijzelf hier nog wel 15 of 20 jaar wonen. Binnen 2 jaar wil ik de boel hier ook flink gaan verbouwen. Dan wil ik beide muren volledig gaan spachtelputzen. In hoeverre werkt straks zo'n bestaande scheur door op de laag spachtelputz die er straks overheen gaat?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_170491686
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is dus de oorzaak: de rollaag boven je deur is iets gaan verzakken/retentie verminderd. Dat is geen probleem, maar wordt dat wel (voor de bouwvakkers) als je kozijn wordt verwijderd, om wat voor reden dan ook. Vooralsnog - als je gaat verkopen en er komt een bouwdeskundige namens de aankoopmakelaar - kan je het visueel wegwerken door de naad uit te krabben, te vullen met een witte siliconenkit, en het hele vlak te latexen met 2 lagen goede latex.

Tegen de tijd dat de naad evt. weer terugkomt, hebben de kopers al geen aanspraak meer op "verborgen gebrek" of wat dies meer zij.
Siliconenkit en daaroverheen latexen...
Ik denk dat dat niet echt op elkaar zal hechten...
pi_170492423
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 april 2017 22:32 schreef onlogisch het volgende:

Bedankt voor je uitleg :)

Verkopen daar denk ik voorlopig nog niet aan. Ik zie mijzelf hier nog wel 15 of 20 jaar wonen. Binnen 2 jaar wil ik de boel hier ook flink gaan verbouwen. Dan wil ik beide muren volledig gaan spachtelputzen. In hoeverre werkt straks zo'n bestaande scheur door op de laag spachtelputz die er straks overheen gaat?
Ook weer: een flexibele ondergrond maken, dus opvullen met kit.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 02:10 schreef FFnog het volgende:
Siliconenkit en daaroverheen latexen...
Ik denk dat dat niet echt op elkaar zal hechten...
Dat dacht ik later ook. Er bestaat btw ook overschilderbare siliconenkit (Soudal) en daar heb ik wel goede ervaring mee. Overigens, met jouw opmerking in het achterhoofd, is acrylaatkit wellicht een betere keuze.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170493301
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:52 schreef blomke het volgende:
te vullen met een witte siliconenkit,
Dat zou ik dus mooi niet doen, siliconenkit is niet overschilderbaar!
pi_170493343
quote:
5s.gif Op dinsdag 25 april 2017 22:32 schreef onlogisch het volgende:
Dan wil ik beide muren volledig gaan spachtelputzen. In hoeverre werkt straks zo'n bestaande scheur door op de laag spachtelputz die er straks overheen gaat?
Het beste wat je dan kan doen is nu goed uitkrabben, vullen met gips met desnoods een beetje gaasband. Kan je kijken of het goed blijft of opnieuw gaat scheuren, weet je gelijk of het zin heeft om de muren opnieuw af te werken met spachtelputz.
pi_170493461
quote:
0s.gif Op woensdag 26 april 2017 09:40 schreef usernaamvergeten het volgende:
Dat zou ik dus mooi niet doen, siliconenkit is niet overschilderbaar!
https://www.google.nl/sea(...)AAWcymE6qK8QeDjIboDA
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170513428
Scheur komt altijd weer terug, wat je er ook mee gaat doen...
pi_170515975
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:52 schreef blomke het volgende:
Vooralsnog - als je gaat verkopen en er komt een bouwdeskundige namens de aankoopmakelaar - kan je het visueel wegwerken door de naad uit te krabben, te vullen met een witte siliconenkit, en het hele vlak te latexen met 2 lagen goede latex.

Tegen de tijd dat de naad evt. weer terugkomt, hebben de kopers al geen aanspraak meer op "verborgen gebrek" of wat dies meer zij.
Gast...

Dit is echt een van de domste 'adviezen' die je ooit hebt gegeven hier.
pi_170548207
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 21:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is dus de oorzaak: de rollaag boven je deur is iets gaan verzakken/retentie verminderd. Dat is geen probleem, maar wordt dat wel (voor de bouwvakkers) als je kozijn wordt verwijderd, om wat voor reden dan ook. Vooralsnog - als je gaat verkopen en er komt een bouwdeskundige namens de aankoopmakelaar - kan je het visueel wegwerken door de naad uit te krabben, te vullen met een witte siliconenkit, en het hele vlak te latexen met 2 lagen goede latex.

Tegen de tijd dat de naad evt. weer terugkomt, hebben de kopers al geen aanspraak meer op "verborgen gebrek" of wat dies meer zij.
Rollaag - binnenkozijn ?
pi_170552833
Latei bedoelt hij waarschijnlijk.
pi_170554584
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 21:46 schreef Deshain het volgende:
Latei bedoelt hij waarschijnlijk.
Dan klopt de rest van de tekst ook niet.
pi_170554934
Het is echt niet moeilijk om te achterhalen of het een draagmuur is. Kijk (of luister) in welke richting de balken lopen. Dwars hierop staan je dragende muren.

En dit soort scheuren heeft ieder huis uit 1960 wel (de mijne ook). Door het pleisterwerk lijkt het vaak erger dan het is. Ik ga voor c: technofeestjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')