abonnement Unibet Coolblue
pi_170472547
Hoi,

Beschouw even volgend gesternte (kern-ideeën):

- "Het leven als mysterie"
- "Bewust leven"
- "Rusteloosheid"

Houd deze gedachten even in je vast.
Een moment van stilte (bezinning in jezelf).

...

- Wat maken die gedachten in je wakker ?

* Voel je er iets bij ?
* Denk je er iets bij ?
* Bepaalde ervaringen (uit je leven) die terugkomen ?

Laat dit een plaats zijn, om hier even over te kunnen reflecteren.
Dit samen met elkaar te 'delen'.

Ik geef zo dadelijk mijn eigen "input" op deze OT.
Wil wens ik eerst nog een paar regels af te spreken

1) Ieder kan vrijblijvend zijn verhaal hier brengen. Wel on topic, Vanuit dat gesternte. Reacties die hier niet aan voldoen, worden gerapporteerd, met verzoek tot verwijdering.

2) Op de ideeën (verhalen) van personen kan inhoudelijk ingegaan worden. Er kan dus gespeeld worden op de bal. Wel wordt er niet gespeeld op de man! Ik wens geen beoordelingen/kritieken over die personen zelf te lezen. Dat interesseert me niet.

Zo had de filosoof Martin Heidegger mogelijks een nazi-verleden en Osho vele Rolls Royces in 'zijn' bezit (en wat nog allemaal). Kan allemaal goed zijn. Maar dat heeft geen belang. Dat is rand (over de persoon zelf). En niet de kern (de gedachten van die persoon) om bij stil te staan. Ik wens bij de kern te blijven. Van dit gesternte.

Tot zo dadelijk.

Mvg,
JTL
  dinsdag 25 april 2017 @ 10:56:49 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170472559
:?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_170472603
Ik snap het niet.
pi_170472707
Hoi TS, dit is een discussieplatform.

Het hoort ontopic te blijven, maar ik snap nog niet echt wat er ontopic hoort te zijn.
Hell To The Liars
pi_170472730
Ja sorry, ik snap het nog steeds niet.
pi_170472790
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 11:08 schreef JohnShooter het volgende:
Ja sorry, ik snap het nog steeds niet.
Doel van het topic, m.i., is dat men per stukje onderwerp, de drie vragen beantwoordt, zo dus:
quote:
het leven als mysterie
Wat ik daarbij voel:
Wat ik daarbij denk:
Bepaalde ervaringen die uit mijn leven terugkomen:
Google is your friend, abuse your friends
pi_170472816
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 11:10 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Doel van het topic, m.i., is dat men per stukje onderwerp, de drie vragen beantwoordt, zo dus:

[..]

Wat ik daarbij voel:
Wat ik daarbij denk:
Bepaalde ervaringen die uit mijn leven terugkomen:
Ah dankjewel, duidelijk zo.
pi_170473109
Ik word heel onrustig van zo'n OP.
  dinsdag 25 april 2017 @ 11:34:17 #9
460156 Anthonie24
ben een aardige jongen...
pi_170473311
ik snap het niet. :?
...maar niet heus HAAAAAAA! _O-
pi_170473340
Ok.

Hier zijn we terug. :) Met mijn eigen invulling op deze OT. Vanuit dit moment geschreven.

Een gedachte zoals 'Het leven als mysterie' brengt mijn 'zelf' terug tot een positie van nederigheid. Alsook onwetendheid. En brengt daarmee (in zekere zin) mijn zelf ook tot rust. Als het leven een mysterie is, hoef ik (van deze vraag) alvast niet meer wakker te liggen (figuurlijk gesproken). Gezien het iets is, wat ik toch niet weten kan. Die gedachte brengt me tot rust. Het is, wat het is. Een mysterie.

Dit brengt me tot de andere gedachte 'Rusteloosheid'. Hierover heb ik recent een heel goed boek gelezen. Getiteld: Rusteloosheid van de filosoof Ignaas Devisch. Zeer vlot en duidelijk geschreven. Heel toegankelijk. In het boek worden een heleboel interessante gedachten (ideeën) van (voornamelijk Duitse) filosofen aangehaald. Kern idee in het boek, voor mezelf, is dat deze rusteloosheid ergens wel een soort van "condition humaine" blijkt te zijn. We mogen allen als mens dan wel klagen dat we het graag druk hebben. Zonder drukte (iets om handen, te doen hebben) trekken wij mensen het ook niet. Ergens zijn wij mensen net als mieren. Altijd maar bezig, druk in de weer, met iets.

Ik quote even Ignaas Devisch zelf, die in een interview hierover vertelde: "Blaise Pascal schrijft in zijn Pensées uitvoerig over het spanningsveld tussen verveling en verstrooiing. In een van zijn bekendste citaten pakt hij volgens mij de kern beet: de mens is niet in staat om rustig in een lege kamer te zitten. Het zijn niet zozeer de omstandigheden die ons aanjagen, aldus Pascal, er zit iets in ons wezen dat ons tot activiteit dwingt. Hij gelooft bijgevolg niet dat we op een punt van totale onthechting kunnen belanden, de mens zal altijd streven en verlangen. Tegelijkertijd is hij lucide genoeg om in te zien dat we daarmee in een constante tweestrijd belanden, verscheurd tussen de drang om te handelen en het gevoel dat we geen tijd hebben om onze plannen te realiseren."

Onze rusteloosheid ergens dus, als een soort van "condition humaine".

Dit brengt me tot de laatste gedachte "Bewust leven" die me het diepste raakt. Het meeste aanbelangt. Als het leven soms zo 'oneindig' druk en gejaagd is. Hoe kunnen we als mens er dan toch min of meer in slagen een gevoel van "rust" te ervaren in ons leven. Een rust in ons hoofd. Een rust in ons hart. Een soort van "gelukzalige (en rustvolle) staat van zijn"

Dat brengt me tot een andere leermeester: Osho. Alsook het boek getiteld "Het boek van niets". Nu kwam ik toevallig te weten dat Ignaas Devisch (als Westers filosoof ) zelf niets wilt weten van al die (Oosterse) spirituele poespas. Zijn boek is uitgeroepen tot beste spirituele boek van 2017. Iets wat de auteur zelf vreselijk vindt. Waarvan akte.

Toch raakt zijn boek (voor mezelf) heel sterk aan dat boek van Osho. Wat van een heel andere orde en dimensie is. In welke zin kunnen we als mens erin slagen ons zelf LEEG en RUSTIG te voelen ? Ipv VOL en DRUK ? In welke zin kunnen we helemaal BEWUST komen tot ons zelf, de ander en dat 'magische' (mysterieuze, het leven als mysterie) moment.

Deze morgen toen ik naar mijn werk wandelde, met al de drukte die zich in mijn persoonlijke leven afspeelt (en ook al afgespeeld heeft), was ik diep gelukkig, tijdens die wandeling mijn hoofd even leeg te kunnen maken. GEEN DENKEN. Geen gedachten aan je hoofd. Die je teveel weghalen uit het nu. Een nu. Die ervaring van het moment. Maar een, met je "bewust-zijn", zo diep mogelijk verdrinken in dat nu. Een diep samensmelten. Die de tijd doet stilstaan.

Denken is leuk (als activiteit). Denken kan voor een gevoel van 'Flow' zorgen. Maar alle denken blijft wel (in zijn kern) iets DUAAL hebben. En dualiteit zorgt niet meteen voor veel rust. Gezien er een spanningsveld, op dat moment, blijft bestaan, tussen wat je -bijvoorbeeld- op dat moment over/aan iets denken bent en wat er op dat moment simpel weg aanwezig is. Denken haalt ons uit een hier en nu. En brengt ons "bewust zijn" naar een ander soort hier en nu (en hier en nu in onze verbeelding bijvoorbeeld, of gedachten over iets). Waar voelen gewoon simpelweg aanwezig kan 'zijn'. In het moment zelf. Zoals dat moment bedoeld is. Wat dat moment ook wezen mag. Zijnde... Mysterieus ;)

Met je aandacht heel bewust naar kunnen binnen gaan. En die aandacht heel BEWUST (in dat moment) bij je BINNEN kunnen houden, zorgt voor een intense ervaring, waar de CHRONOLOGISCHE TIJD -die steeds zo druk, gehaast en gemeten in ons aanwezig is- komt stil te staan. Die chronologische tijd gaat dood. Ze is niet meer. Het besef van tijd, van drukte, van wat ook is.. weg. Wat overblijft is een ervaring van eindeloosheid. Van rust. Van diepe concentratie, ontspanning. Van een diep aanwezig kunnen en mogen zijn. In dit leven.

Een ervaring van... FLOW ?

Waarover de Rus Mihaly Csikszentmihalyi een heel goed boek heeft geschreven.

Hopelijk verduidelijken deze gedachten een beetje beter mijn OT. Echter is dit maar mijn invulling en bijdrage, op deze drie kern gedachten. Iets wat ik hier graag even delen wou.

Groetjes,
JTL

[ Bericht 6% gewijzigd door JustTalkLove op 25-04-2017 11:50:47 ]
pi_170473410
Dit is allemaal een beetje te hoog gegrepen voor me, ik ben maar een simpele ziel. Zo ver en zo diep denk ik niet na over dit soort dingen.
pi_170473749
quote:
Het leven als een mysterie
Wat ik daarbij voel: Ja, dat klopt wel ergens. Je weet nooit van tevoren wat je meemaakt elke dag op straat, tenzij je ervoor kiest om het comfort van binnenshuis voor iedere dag te behouden.
Wat ik daarbij denk: binnenshuis, veilig, controle, etc
Bepaalde ervaringen die uit mijn leven terugkomen: vroeger, toen ik gepest werd, was het absoluut geen mysterie. Ik kon elke dag verwachten dat ik gepest werd. Nu word ik niet meer gepest. Die 'zekerheid' is weg. Dus ja, elke dag is een mysterie.
quote:
Bewust leven
Wat ik daarbij voel: Dat het een uitdaging is.
Wat ik daarbij denk: enerzijds dat de maatschappij door middel van wetten en regels de mens kan en moet voorschrijven om te gaan met de medemens, zodat er tolerantie en acceptatie ontstaat tussen mensen in. Anderzijds vanuit de welwillendheid en bereidheid van de persoon zelf om vanuit het eigen moraal buiten zichzelf te kunnen kijken en zo, voorbij de tolerantie, de andere mens te kunnen accepteren zoals hij is.
Bepaalde ervaringen uit mijn leven die terugkomen: Ik had vroeger een Somalisch moslimvriendje die (tijdelijk) bij ons op de basisschool zat. Een enkele keer bij ons thuis geweest, hij was bang voor de hond. Daardoor is het contact wat verwaterd en ook niet meer bij ons thuis geweest. Even later kwam ik thuis van een ander vriendje (of familielid, weet niet meer zeker) en zag ik hem omringd door pestkoppen, smekend op zijn knieën om zijn spullen die van hem door die jongens ontvreemd waren. Ik heb me er niet mee bemoeid, het waren dezelfde jongens die me ook wel eens pestten, en dus met open ogen en mond langsgefietst. Sindsdien heb ik me opengesteld (figuurlijk) voor elk persoon, sinds kort het levensmotto I don't live life abiding stereotypes aangenomen; uitgaande dat men voorbij de aanwijzende factoren van een persoon moet gaan om een persoon écht te kunnen bekijken.
quote:
Rusteloosheid
Wat ik daarbij voel: narigheid maar toch ook onvermijdelijk
Wat ik daarbij denk: rusteloosheid gaat vaak gepaard met stress.
Bepaalde ervaringen die uit mijn leven terugkomen: Vanuit pestverleden ben ik altijd op mijn hoede geweest. Voorbarig wat men kan zeggen, doen, zich uiten. Alles is mogelijk. Ik heb altijd geprobeerd te richten op wat mensen uit dit rijtje voor zichzelf kunnen bewerkstelligen. Wat dat voor invloed heeft op anderen. Wat dat voor invloed heeft op mij. Nu ik wat ouder ben, en mensen me niet meer pesten, betekent rusteloosheid een negatief vlak waar de stress van vroeger (in gedachten) op terug kan komen. En dus betekent het narigheid. Maar vaak is het onvermijdelijk. Dan ga ik mediteren. Ik kan niet tegen stress.

[ Bericht 1% gewijzigd door Metalfrost op 25-04-2017 12:40:23 ]
Google is your friend, abuse your friends
pi_170496496
Ik wil via dit stukje tekst, Metalfrost graag publiek nog eens bedanken, voor zijn bijdrage. Dit is precies wat ik met de OT bedoelde. Een stukje ervaring vanuit jezelf (op basis van drie kern gedachten ) met de ander delend. Metalfrost heeft dit heel mooi gedaan. Ook zeer gestructureerd gebracht. Waarbij hij telkens de drie zinnen (Wat ik daarbij voel, Wat ik daarbij denk en Welke ervaringen dit in me terughaalt) als vragen aanhaalt en vervolgens deze ook beantwoordt.

Heel mooi !

Moesten er nog mensen zijn, die dit voorbeeld willen volgen. Ik zou dat super vinden.
Al kun je zoiets niet afdwingen natuurlijk.

Als het aan mij ligt (moest ik over een delete knop in dit topic beschikken), zou ik alle comments hier verwijderen, behalve de OT, mijn bijdrage op die OT en de bijdrage van Metalfrost. Waarom ? Omdat al het andere voorbij de essentie is. Rand die het topic eerder vervuilt, dan echt die invulling geeft, waarom het verzocht. Ook deze tekst mag (op termijn) van mij verdwijnen. Want is ook rand.

Anyway, het woord is aan jullie.
En sterft dit topic een stille dood, dan is dat maar zo.

Is helemaal niet erg.

Nog een fijne dag.

Groetjes,
JTL
  woensdag 26 april 2017 @ 12:24:06 #14
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_170496855
Voelt een beetje als huiswerk :P
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')