Overbetaald? Lijkt mij niet.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 12:40 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Overbetaald als je het mij vraagt. Vooral voor iets wat je niet gestudeerd voor hoeft te hebben. Overblijfsel van het staatsbedrijf?
quote:Op zaterdag 27 mei 2017 12:48 schreef Geralt het volgende:
En buiten dat is het wel gewoon een verantwoordelijke baan. Je hebt je trein vol met mensen zitten. Daar mag best een nette financiële vergoeding tegenover staan wat mij betreft.
Sterker nog, ik ben van mening dat een dergelijke baan gewoon standaard meer zou moeten opleveren dan die standaard kantoorlullo's met leaseauto en voor jou 20 anderen.
En niet gestudeerd kan je misschien wel zeggen, maar je moet er wel gewoon een opleiding voor volgen.
Ergo: doe aub niet alsof een machinist een overbetaalde nietsnut is. Met je kutleasebak. Verrekte kantoorlul.
Tering wat een kapsones zegquote:Op zaterdag 27 mei 2017 12:40 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Overbetaald als je het mij vraagt. Vooral voor iets wat je niet gestudeerd voor hoeft te hebben. Overblijfsel van het staatsbedrijf?
Of een docent van die leeftijd, of inderdaad een verpleegkundige. Het is ongeveer het salaris van een startende arts. Precies de reden waarom ik het overbetaald noem.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 13:29 schreef GM78 het volgende:
[..]
Al vind ik het wel frappant dat een machinist meer verdient dan bijvoorbeeld iemand die in de zorg werkt, of een gemiddelde politieagent.
Maar goed, die mensen zijn naar mijn mening ook onderbetaald
Denk gemiddeld zo'n 400/500 euro. Zit ook nog redelijk aan het begin van de loonschaal, kan qua kaal salaris volgens mij nog zo'n 600/700 bruto omhoog.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:11 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat vind ik erg netjes voor een machinist. Als ik vragen mag: welk deel van die 2400 bestaat uit toeslagen?
Stel je niet zo aan. Hij geeft gewoon aan dat het goed betaald is ten opzichte van de vaardigheden die je er voor nodig hebt.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 12:48 schreef Geralt het volgende:
En buiten dat is het wel gewoon een verantwoordelijke baan. Je hebt je trein vol met mensen zitten. Daar mag best een nette financiële vergoeding tegenover staan wat mij betreft.
Sterker nog, ik ben van mening dat een dergelijke baan gewoon standaard meer zou moeten opleveren dan die standaard kantoorlullo's met leaseauto en voor jou 20 anderen.
En niet gestudeerd kan je misschien wel zeggen, maar je moet er wel gewoon een opleiding voor volgen.
Ergo: doe aub niet alsof een machinist een overbetaalde nietsnut is. Met je kutleasebak. Verrekten kantoorlul.
Hij geeft (letterlijk nota bene) aan dat het overbetaald is.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 15:52 schreef The_Temp het volgende:
Hij geeft gewoon aan dat het goed betaald is ten opzichte van de vaardigheden die je er voor nodig hebt.
Lollerquote:Op zaterdag 27 mei 2017 12:40 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Overbetaald als je het mij vraagt. Vooral voor iets wat je niet gestudeerd voor hoeft te hebben. Overblijfsel van het staatsbedrijf?
Als je er blij mee bent is het per definitie een prima baan . En fijn dat er nog wat rek in zit. Aan het eind van de schaal heb je dan echt een net salaris, en met de ORT en dergelijke erbij is het gewoon prima dan.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 15:10 schreef DaRealDeal het volgende:
[..]
Denk gemiddeld zo'n 400/500 euro. Zit ook nog redelijk aan het begin van de loonschaal, kan qua kaal salaris volgens mij nog zo'n 600/700 bruto omhoog.
Ik werk wel vroege/late/nacht diensten en moet eigenlijk zeggen dat ik het heerlijk vind. Zeer leuke baan 😀
Klopt inderdaad ;-) plezier in het werk is toch wel heel erg belangrijk. Anders is het lastig vol te houden.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 17:18 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Als je er blij mee bent is het per definitie een prima baan . En fijn dat er nog wat rek in zit. Aan het eind van de schaal heb je dan echt een net salaris, en met de ORT en dergelijke erbij is het gewoon prima dan.
Machinistenquote:Op zaterdag 27 mei 2017 17:22 schreef DaRealDeal het volgende:
[..]
Klopt inderdaad ;-) plezier in het werk is toch wel heel erg belangrijk. Anders is het lastig vol te houden.
Heb zeker niks te klagen 😀
Och ja ik heb ook een hts wtb en ben toch machinist. Gewoon omdat het kan en omdat ik het leuk vind.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 12:46 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat salaris komt voornamelijk door de onregelmatigheidstoeslag. Machinisten werken ook gewoon 's avonds, in het weekend en op feestdagen.
Verder vind ik je reactie een beetje denigrerend. Wat maakt het nou uit of iemand gestudeerd heeft of niet? Ik heb zelf ook niet gestudeerd en verdien meer dan die machinist. Ook mede door onregelmatigheidtoeslag, al werk ik dan geen feestdagen en weekenden.
Wat is er zo moeilijk aan dan? Lijkt me (als leek) vooral een kwestie van 'gas' geven en remmen, beetje op tijd blijven en zorgen dat je niet door een verkeerd sein heen rijdt.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 18:43 schreef Cherna het volgende:
In sommige gevallen is het rijden van een trein moeilijker dan het maken van een ontwerp van een chemische installatie.
Bovendien kun je fouten vaak niet meer herstellen.
Het is maar hoe je het bekijkt. Het lijkt veel. Maar je bent ook zo afgekeurd. De keuringen worden steeds strenger. En ben je een bepaalde leeftijd voorbij moet je om de 2 jaar op keuring.Met opleiding heeft het niet zo veel te maken. Het zijn bepaalde karakter eigenschappen die je moet bezitten.quote:
Aanrijdingen met personen en andere zaken, communicatie tijdens rangeren. Een trein zet je niet binnen een aantal meters stop. Verlies je even de aandacht of je word afgeleid rij je zo door rood of maakt een andere veiligheids fout. Bij calamiteiten sta je er vaak alleen voor. Even een paar uur vergaderen zoals op een tekenkamer is er niet bij.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 19:14 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Wat is er zo moeilijk aan dan? Lijkt me (als leek) vooral een kwestie van 'gas' geven en remmen, beetje op tijd blijven en zorgen dat je niet door een verkeerd sein heen rijdt.
Misschien onderschat ik het enorm, maar lijkt me niet de moeilijkste baan.
☝quote:Op zaterdag 27 mei 2017 19:22 schreef Cherna het volgende:
[..]
Aanrijdingen met personen en andere zaken, communicatie tijdens rangeren. Een trein zet je niet binnen een aantal meters stop. Verlies je even de aandacht of je word je afgeleid rij je zo door rood of maakt andete veiligheids fout. Bij calamiteiten sta je er vaak alleen voor. Even een paar uur vergaderen zoals op een tekenkamer is er niet bij.
Het is niet het rijden van een trein ansich maar alles wat erom heen hangt. En maak je een fout kun je vaak gelijk je spullen pakken. Einde oefening. De verantwoording is groot. In een ic zitten behoorlijk wat mensen. Vergeet dat niet. Ik kan nog wel wat meer aangeven.
In mijn geval heb ik ook nog de gehele Duitse regelgeving onder de knie en kan dus zo in Duitsland het spoor op. Gelukkig is mijn Duits net zo goed of net zo slecht als mijn Nederlands😁
Groeiperspectief ligt aan jezelf. Ik ken wel machinisten die zijn doorgegroeid naar teammanager(zou niet met ze willen ruilen) en zelfs tot mso(manager teammanager). Het spoor geeft ze alle kansen maar dat moet je wel zelf willen.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 21:11 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind het niet zo gek allemaal. Onregelmatig en redelijk verantwoordelijk werk. En matig groeiperspectief.
Het verhaal dat je in een andere baan even kan indutten is natuurlijk wel weer onzin. Zoveel verschillende banen, zoveel verschillende zaken die van belang zijn.
Ik zou niet op een kantoor kunnen aarden, maar ik ken wel een paar plekken waar echt keihard gewerkt wordt.
Perspectief is er altijd, maar het is gewoon erg beperkt. Dat is een goede reden om wat beter te betalen.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 23:30 schreef Cherna het volgende:
[..]
Groeiperspectief ligt aan jezelf. Ik ken wel machinisten die zijn doorgegroeid naar teammanager(zou niet met ze willen ruilen) en zelfs tot mso(manager teammanager). Het spoor geeft ze alle kansen maar dat moet je wel zelf willen.
Verder zijn er nog mogelijkheden om bij prorail aan de slag te gaan als treindienstleider etc.
Maar elk vak heeft zijn voor en nadelen en zijn makkelijke kanten en moeilijke kanten. Het komt erop neer of je het leuk vind en geschikt bent. Iets dat je leuk vind is al stukken eenvoudiger.
Als je bijvoorbeeld ervaring hebt in het maken van een ontwerp voor Shell etc is dat net zo makkelijk als het rijden van een trein. Het duurt alleen een paar jaar langer voordat je een hoofdontwerp mag maken en de lead hebt. Maar ook in dat werk gebruik je steeds dezelfde technieken en zijn er veel repeteer handelIngen. De spelletjes en vergaderingen en admistratieve achterlijkheid begon mij de strot uit te hangen. Daar heb je in iedergeval als machinist geen last van. Dat scheelt enorm
Je hebt toch wel veel afwisseling. Voor een leek is dat inderdaad niet te zien. Maar iedere situatie is anders en reizigers reageren ook alle verschillend. Er is een dag dat ik niet graag werk en dat is met Koningsdag😁quote:Op zaterdag 27 mei 2017 23:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Perspectief is er altijd, maar het is gewoon erg beperkt. Dat is een goede reden om wat beter te betalen.
En ja, bij shell kun je veel makkelijker doorgroeien. Maar ook daar gaat het niet vanzelf. Maar meer dan een ton verdienen doe je dat een stuk makkelijker als dat je ambitie is natuurlijk. En uiteraard repeteer je niet zoveel meer als je blijft groeien. En machinist zal echt niet zoveel afwisseling hebben en zal de lol uit iets anders moeten halen.
Prima on zelf te kiezen voor het een of een ander. Beide zaken hebben voor en nadelen.
Concurrenten kunnen wel een overeenkomst hebben op basis van vertrouwen dat men elkanders personeel niet zomaar overneemt zonder onderling in overleg te treden. Al zijn het concurrenten het netwerk speelt een grote rol. Zo gunnen ze elkander ook wel eens een klus. Vaak is die wereld in een branche zeer klein.quote:Op maandag 8 mei 2017 09:24 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ja, op eigen initatief; sterker nog; mijn huidige werkgever weet nog helemaal niet van mijn sollicitatie elders af en dat wilde ik zo houden tot na het arbeidsvoorwaardengesprek (want voor hetzelfde loon ga ik mijn huidige vaste dienstverband niet inleveren), maar nu dringt de nieuwe werkgever dus aan op overleg met de huidige (nog voor het arbeidsvoorwaardengesprek).
En nee, ze zijn verder niet aan elkaar verbonden, enkel concurrenten van elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |