abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170460937
Hallo.

Ik heb volgende week een woning, nu wil ik huurtoeslag aanvragen, nu snap ik enkele dingen niet.

Ik heb dus een wajong en werk, dus inkomsten van 2 partijen. Het UWV veranderd iedere drie maanden mijn salaris omdat ik teveel of te weinig krijg.

Hierdoor kan ik niet precies mijn toetsinginkomen uitrekenen. Als ik mijn salaris wat ik nú krijg vermenigvuldig met 13 keer ( incl vakantietoeslag) is het lager dan mijn verzamelinkomen van 2016 terwijl ik een jaar ouder ben en niet meer onder het jeugdloon val nu. Hier zit ook een faillesementsuitkering ook bij ( die ik voor de helft aan het uwv heb afgestaan want extra 'inkomstenbron' maar dat terzijde. Moet ik het zorgtoeslag ook bij het inkomen berekenen?

Nu had ik dus een idee om een schatting te maken, en dat iets ruimer te zetten zodat ik niet het hoef terug te betalen ( tenzij die schatting té ruim is maar daar ga ik niet vanuit), is dit verstandig?

Ik ga trouwens niet begeleid wonen, dus geen vragen daarover.
  maandag 24 april 2017 @ 19:41:06 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170460998
je volledige Wajong = toetsingsinkomen
±¤14.500 ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_170461047
Je bent inderdaad verstandig als je je inkomen iets hoger schat. Zo voorkom je volgend jaar dat je veel terug moet betalen al dat nodig is. Het bedrag wat je dit jaar niet hebt gekregen wegens je hogere schatting kun je gewoon volgend jaar terugvragen.
pi_170461250
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 19:42 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Je bent inderdaad verstandig als je je inkomen iets hoger schat. Zo voorkom je volgend jaar dat je veel terug moet betalen al dat nodig is. Het bedrag wat je dit jaar niet hebt gekregen wegens je hogere schatting kun je gewoon volgend jaar terugvragen.
Maar is de zorgtoeslag ook een inkomstenbron en moet ik dit erbij rekenen?

Wat ik ook niet snap, ik krijg een vraag hoeveel kale huur en hoeveel service kosten ik heb. De service kosten zijn apart vermeld, maar staat geen berekening bij van hoeveel naar wat gaat.

Daardoor kan ik ongeveer 40 euro niet invullen, het gaat om elektriciteit in de gemeenschappelijke ruimtes etc, maar ik las op de site van de woningbouw ook het GLW bij de servicekosten zit inbegrepen.

Hoe zit dat dan? Moet ik dat onderdeel leeghalen of die 40 euro bij de kale huur rekenen?
pi_170461308
Kan je niet gewoon je inkomen van afgelopen kwartaal x 4 doen + 8% vakantietoeslag en dan er ¤ 2000 boven gaan zitten?

Als blijkt dat je inkomen over 2017 toch lager was krijg je dat vanzelf gestort nadat de huurtoeslag volgend jaar definitief wordt. Hoef je verder niks meer voor te doen want dat gaat automatisch als ze je definitieve inkomen van de inkomstenbelasting doorgestuurd krijgen.
pi_170461398
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 19:52 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Maar is de zorgtoeslag ook een inkomstenbron en moet ik dit erbij rekenen?

Wat ik ook niet snap, ik krijg een vraag hoeveel kale huur en hoeveel service kosten ik heb. De service kosten zijn apart vermeld, maar staat geen berekening bij van hoeveel naar wat gaat.

Daardoor kan ik ongeveer 40 euro niet invullen, het gaat om elektriciteit in de gemeenschappelijke ruimtes etc, maar ik las op de site van de woningbouw ook het GLW bij de servicekosten zit inbegrepen.

Hoe zit dat dan? Moet ik dat onderdeel leeghalen of die 40 euro bij de kale huur rekenen?
Zorgtoeslag is geen inkomen. Dus dat kan je buiten beschouwing laten.
Als je huurt van een woningbouwvereniging moeten ze exact kunnen uitleggen waar die ¤ 40 uit zijn opgebouwd. Niet alles wat de woningbouw servicekosten noemt zijn servicekosten voor de huurtoeslag.
GWL telt bijvoorbeeld al niet mee. Tenzij de elektra voor de gemeenschappelijke ruimte is. Dus niet je privé elektra. En die ¤ 40 niet optellen bij je kale huur.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bloem75 op 24-04-2017 20:08:25 ]
pi_170461433
Je kan toch elke maand je salaris wat je invult wijzigen?

[ Bericht % gewijzigd door Armani XL op 27-04-2017 10:54:01 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170461550
Heb je al een huurcontract? Die kosten staan over het algemeen gespecificeerd in je contract. Of je krijgt er een aparte specificatie bij. Mijn ervaring is dat woningbouwverenigingen het netjes uit specificeren in het huurcontract. Wacht daar dan even op.

Of vraag het nu aan per ingangsdatum huurcontract en vul later ( met terugwerkende kracht en dit kan nog totdat de toeslag definitief is...) de servicekosten aan met terugwerkende kracht.
pi_170461932
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 20:04 schreef Bloem75 het volgende:
Heb je al een huurcontract? Die kosten staan over het algemeen gespecificeerd in je contract. Of je krijgt er een aparte specificatie bij. Mijn ervaring is dat woningbouwverenigingen het netjes uit specificeren in het huurcontract. Wacht daar dan even op.

Of vraag het nu aan per ingangsdatum huurcontract en vul later ( met terugwerkende kracht en dit kan nog totdat de toeslag definitief is...) de servicekosten aan met terugwerkende kracht.
Nee nog niet, die krijg ik denk ik morgen. Daar zal het waarschijnlijk instaan. Ik wacht nog eventjes met het aanvragen ervan
pi_170461957
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 20:20 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Nee nog niet, die krijg ik denk ik morgen. Daar zal het waarschijnlijk instaan. Ik wacht nog eventjes met het aanvragen ervan
ik zou het nu wel aanvragen, zo goed mogelijk invullen, en dan volgende maand als je je inkomen weer wijzigt dan de goede huur gegevens invullen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170462089
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 20:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ik zou het nu wel aanvragen, zo goed mogelijk invullen, en dan volgende maand als je je inkomen weer wijzigt dan de goede huur gegevens invullen.
Dus elke maand een nieuw jaarinkomen schatten? Dat is voor de meeste mensen erg lastig en de kans op fouten wordt een stuk groter.
Het is niet zo dat je dan elke maand je Maandsalaris doorgeeft maar elke maand een nieuwe geschat jaarsalaris.
Daarnaast loop je elke maand achter de feiten aan en krijg je over elke maand weer een nieuwe beschikking want na elke wijziging (dus ook inkomen) volgt een nieuwe beschikking met een nieuw jaarrecht en alle verrekeningen van dien. Oftewel, heel omslachtig en niet meer volgbaar voor de meeste mensen.
pi_170462121
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 20:26 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Dus elke maand een nieuw jaarinkomen schatten? Dat is voor de meeste mensen erg lastig en de kans op fouten wordt een stuk groter.
Het is niet zo dat je dan elke maand je Maandsalaris doorgeeft maar elke maand een nieuwe geschat jaarsalaris.
Daarnaast loop je elke maand achter de feiten aan en krijg je over elke maand weer een nieuwe beschikking want na elke wijziging (dus ook inkomen) volgt een nieuwe beschikking met een nieuw jaarrecht en alle verrekeningen van dien. Oftewel, heel omslachtig en niet meer volgbaar voor de meeste mensen.
Hoezo wordt de kans op fouten groter?

je telt je inkomen tot nu toe op. deelt dit door het aantal salarissen, vermenigvuldigd dit met 12,96. volgende maand doe je het weer.
tenzij je fluctuaties hebt van 50% of meer lijkt mij dit best redelijk. Ik deed dit vroeger altijd zo en kwam nooit voor verassingen te staan.
Hoe verder het jaar vordert hoe nauwkeuriger de schattinge nworden.

als je elke maand teveel vindt, doe je dit elk kwartaal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170466666
Wat overdreven van sommige hier, niemand gaat maandelijks zijn jaarinkomen herberekenen. :')

Dat doe je hoogstens als je inkomen enorm verschilt iedere maand, en dan heb ik t over duizenden euros.

TS : je zal moeten gokken, kijk naar het totaal inkomen van vorig jaar, toeslagen hoef je niet mee te rekenen dat valt niet onder inkomen.

Je geschatte inkomen van je wajong, als je tenminste op de 75% zit, zal ongeveer 15.100 zijn, tel daarbij je andere inkomen op (bruto bedragen alles he) en ga er dan minimaal 500eu boven zitten.

Kan er weinig mis gaan, ergste geval klein beetje terugbetalen volgend jaar, beste geval was je inkomen minder en krijg je dan een leuk "extraatje".
pi_170468367
Gewoon er ruim boven gaan zitten ja.
Als je in de buurt van de inkomensgrens voor huurtoeslag komt te zitten kun je er beter boven gaan zitten. Erg vervelend als je volgend jaar al je ontvangen huurtoeslag moet terug betalen.
pi_170514379
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 23:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Wat overdreven van sommige hier, niemand gaat maandelijks zijn jaarinkomen herberekenen. :')

Dat doe je hoogstens als je inkomen enorm verschilt iedere maand, en dan heb ik t over duizenden euros.

TS : je zal moeten gokken, kijk naar het totaal inkomen van vorig jaar, toeslagen hoef je niet mee te rekenen dat valt niet onder inkomen.

Je geschatte inkomen van je wajong, als je tenminste op de 75% zit, zal ongeveer 15.100 zijn, tel daarbij je andere inkomen op (bruto bedragen alles he) en ga er dan minimaal 500eu boven zitten.

Kan er weinig mis gaan, ergste geval klein beetje terugbetalen volgend jaar, beste geval was je inkomen minder en krijg je dan een leuk "extraatje".
Mijn vorige jaarinkomen was 15826, heb nu 17500 ingevuld, hier kwam ik volgens mijn berekening ruim niet aan.

Het punt is dat ik ook 23 ben geworden, en het UWV dit pas over 2 maanden corrigeert :').

Daarom lijkt het mij ook sterk dat ik minder dan vorig jaar krijg. Maar omdat ik niet weet hoeveel dat precies is.. ik heb het nu verzonden, ik bel vrijdag nog de belastingtelefoon( moest andersom, maar goed). Ik ga ook maar sparen voor de teruggave eind dit jaar.

Bedankt iedereen voor de hulp
pi_170514463
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 07:46 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Mijn vorige jaarinkomen was 15826, heb nu 17500 ingevuld, hier kwam ik volgens mijn berekening ruim niet aan.

Het punt is dat ik ook 23 ben geworden, en het UWV dit pas over 2 maanden corrigeert :').

Daarom lijkt het mij ook sterk dat ik minder dan vorig jaar krijg. Maar omdat ik niet weet hoeveel dat precies is.. ik heb het nu verzonden, ik bel vrijdag nog de belastingtelefoon( moest andersom, maar goed). Ik ga ook maar sparen voor de teruggave eind dit jaar.

Bedankt iedereen voor de hulp
Minder zal je niet krijgen nee, hoogstens pas vanaf 1 jan. 2018? Tenminste als je dat simpele stempeltje hebt gekregen van arbeidsvermogen. (en ik vermoed van wel dus tja)

Anyway, ja je hebt het op de juiste manier aangepakt.
Gewoon wat of juist expres flink boven gaan zitten.
Krijg je volgend jaar nog een extraatje dus in de zin van wat ze te weinig hebben gegeven.
pi_170514482
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 08:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Minder zal je niet krijgen nee, hoogstens pas vanaf 1 jan. 2018? Tenminste als je dat simpele stempeltje hebt gekregen van arbeidsvermogen. (en ik vermoed van wel dus tja)

Anyway, ja je hebt het op de juiste manier aangepakt.
Gewoon wat of juist expres flink boven gaan zitten.
Krijg je volgend jaar nog een extraatje dus in de zin van wat ze te weinig hebben gegeven.
Het is ook bullshit, ik heb een wajong, maar werk in een winkel en ben afdelingshoofd. Het klopt gewoon ook niet, maar dat is een ander soort verhaal.

Ik heb al om een afspraak gevraagd bij het UWV, geen gehoor. Mijn baas vind het prima natuurlijk. :')
pi_170514530
quote:
1s.gif Op donderdag 27 april 2017 08:21 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Het is ook bullshit, ik heb een wajong, maar werk in een winkel en ben afdelingshoofd. Het klopt gewoon ook niet, maar dat is een ander soort verhaal.

Ik heb al om een afspraak gevraagd bij het UWV, geen gehoor. Mijn baas vind het prima natuurlijk. :')
Ken iemand met een zelfde verhaal, was in beroep gegaan, beroep werd afgewezen met "niet ontvankelijk verklaard", echt 1 zinnetje, en dan moet je maar naar de rechter gaan, meen bestuursrecht ofzoiets.

Maar tjezus het gaat nergens over.
pi_170515035
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 08:34 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ken iemand met een zelfde verhaal, was in beroep gegaan, beroep werd afgewezen met "niet ontvankelijk verklaard", echt 1 zinnetje, en dan moet je maar naar de rechter gaan, meen bestuursrecht ofzoiets.

Maar tjezus het gaat nergens over.
Je bedoelt het bezwaar werd afgewezen/niet ontvankelijk verklaard? Want in beroep gaan doe je bij de rechter. Niet ontvankelijk betekent eigenlijk gewoon dat het termijn verstreken is waarin je bezwaar of beroep kon indienen en je gewoonweg te laat bent... Dat is wel heel zuur zeker als je denkt dat je gelijk hebt.
pi_170515176
quote:
0s.gif Op donderdag 27 april 2017 09:43 schreef Bloem75 het volgende:

[..]

Je bedoelt het bezwaar werd afgewezen/niet ontvankelijk verklaard? Want in beroep gaan doe je bij de rechter. Niet ontvankelijk betekent eigenlijk gewoon dat het termijn verstreken is waarin je bezwaar of beroep kon indienen en je gewoonweg te laat bent... Dat is wel heel zuur zeker als je denkt dat je gelijk hebt.
Ja sorry, dat bedoelde ik inderdaad.

Het is vreemd want ik heb toen nog meegekeken, stond dat als je een reden had voor het te laat indienen daar naar gekeken zou worden en dat is compleet genegeerd.

Hij was niet instaat destijds te begrijpen dat met arbeidsvermogen 20 uur werken bedoeld word per week.
Iets waar hij helemaal niet toe in staat is, wel bijv. 3 dagen wat hij dan ook doet, onder begeleiding.

Nergens in de omschrijvingen van "u heeft arbeidsvermogen" tref je ook maar iets aan wat betreft wat het in zal houden.

Alleen dat je "1 uur een taak kan uitvoeren" en dat dan 4 uur eventueel verspreid op een dag.

Hij zelf begreep het dan ook pas NA het gesprek met de arbeidsdeskundige, die sowieso meer dan 6 weken later was.

Waar hij bang van werd is dat naar aanleiding van dat arbeidsvermogen, de verzekeringsarts bij het UWV meteen wilde overgaan tot het herbeoordelen om te kijken of hij überhaupt nog wel recht heeft op een wajong.

Persoonlijk vond ik dat al vreemd, want sowieso voor oud-wajongers mag dat helemaal niet, als het al mag is dat pas in of na 2018. (oud-wajongers zijn zoals het is, niets verplicht)
Plus natuurlijk dat er veel meer bij komt kijken of iemand zelfstandig 75% van het bruto minimumloon kan verdienen dan alleen die 2 criteria waar ze het arbeidsvermogen op baseren.

De arbeidsdeskundige heeft die arts dan ook teruggefloten, die vond het zelf ook schandalig, dus kun je nagaan hoe ze bij het UWV met elkaar moeten doorgaan in een gebouw :') maar enfin.

Ik heb hem geadviseerd dan maar uiteindelijk een wijzigingsformulier te gebruiken waar hij kan aangeven meer last te hebben van bepaalde klachten, wat volgens het uwv, als ik vergelijkbare zaken bekijk via die webcare, ook een mogelijkheid is.

Dat of die herbeoordeling af te wachten, er is no way dat ze hem gaan 'goedkeuren' dat hij zelfstandig kan functioneren op die manier, daar is veels te veel geschiedenis vooraf gegaan wat betreft klachten en therapieën, begeleid werken, AWBZ indicaties etcetc.

Maar het blijft belachelijk, niet te vergeten dat het UWV zelf mensen vaak langer dan 10 jaar gewoon hebben laten zitten, mensen zijn afhankelijk geworden van die uitkering en leven er ook naar.. nog los van de klachten natuurlijk.
Of dat goed of fout is, tja dat weet ik niet daar oordeel ik niet over, maar ik vind wel dat je dan niet moet zeiken als overheid, ze hebben zelf die mensen eigenlijk opgegeven. (vaak terecht, dat wordt nog wel eens vergeten hoe hard dat ook klinkt..)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')