abonnement Unibet Coolblue
pi_170433013
Het was me al eens verteld door iemand die beide landen (Australië en Nieuw-Zeeland) had bezocht.
Er is een wereld van verschil tussen de manier hoe een gemiddelde blanke Australiër denkt over de Aboriginals, en een gemiddelde blanke Nieuw-Zeelander over de Maori.

Ik heb wat materiaal opgezocht:
http://marcveldhoven.reislogger.nl/verschil-tussen-maori.138586
https://www.quora.com/Why(...)iginals-historically

En het klopt dus.

Aboriginals worden beschouwd als outcast. Niks deugt. Een cultuur van niks, en alleen maar criminaliteit en alcoholisme.
De cultuur van de Maori vindt veel meer respect bij de Nieuw-Zeelanders. Denk maar eens aan de Hakka.

De oorzaak hiervan ligt zo ver ik lees aan beide kanten.
Australië werd al snel gekolonialiseerd en de rechten van de Aboriginals werd meteen al niet erkend.
Nieuw-Zeeland werd veel later gekolonialiseerd en de rechten van de Maori werden meteen tot op zekere hoogte erkend.

Hieruit zou je kunnen concluderen dat "de schuld" uitsluitend bij de blanken ligt.
En dat de cultuur van de Aboriginals en Maori in wezen gelijkwaardig is.

Toch zijn er ook verschillen tussen Aboriginals en Maori al voor de aanwezigheid van de blanken.

Aboriginals zijn al tienduizenden jaren aanwezig in Australië.
Maori schijnen in de Middeleeuwen met grote boten vanuit Polynesië met enorme boten naar N-Zeeland zijn gegaan.
Maori hebben behendigheid mbt tatoeëren. En hanteren ze een "verheven" krijgskunst, waaronder dus de hakka.

Mijn vooringenomen mening is dat Maori meer respect afdwingen dan de primitieve Aboriginals.
Of zijn dit eigenlijk vooroordelen, en zijn de verschillen eigenlijk alleen maar te wijten aan de blanke boosdoeners.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170433421
Ze worden allebei gehaat, maar Aboriginals worden meestal als nog waardelozer beschouwd. Maori's als iets minder erg.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170433977
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 18:17 schreef MrSalazar het volgende:
Ze worden allebei gehaat, maar Aboriginals worden meestal als nog waardelozer beschouwd. Maori's als iets minder erg.
Heb je daar aanwijzingen over.
Hoe verklaar je de populariteit bij blanke Nieuw-Zeelanders voor de hakka?
De hakka is iets wat menige blanke Nieuw-Zeelander ook met trots uitdraagt naar het buitenland.
Hieruit blijkt toch dat de blanke Nieuw Zeelanders de Maori-cultuur als onderdeel van de totale Nieuw-Zeelandse cultuur beschouwen.
Nieuw-Zeelanders lijken mij ook iets beschaafder (hipster-achtiger, liberaler) dan de Australiërs.
Australiërs waren oorspronkelijk ook criminelen. Ik vind ze ook iets meer "redneck"-achtiger.
Correct me if I am wrong. Ik ben in beide landen nooit geweest.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170434467
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 18:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Heb je daar aanwijzingen over.
Hoe verklaar je de populariteit bij blanke Nieuw-Zeelanders voor de hakka?
De hakka is iets wat menige blanke Nieuw-Zeelander ook met trots uitdraagt naar het buitenland.
Hieruit blijkt toch dat de blanke Nieuw Zeelanders de Maori-cultuur als onderdeel van de totale Nieuw-Zeelandse cultuur beschouwen.
Nieuw-Zeelanders lijken mij ook iets beschaafder (hipster-achtiger, liberaler) dan de Australiërs.
Australiërs waren oorspronkelijk ook criminelen. Ik vind ze ook iets meer "redneck"-achtiger.
Correct me if I am wrong. Ik ben in beide landen nooit geweest.
Ik ook niet, maar die bogan-cultuur bestaat inderdaad meer in Australië dan in Nieuw Zeeland, maar er is net zo goed een hele liberale bevolking. t Is ook niet dat de Aboriginal-cultuur totaal genegeerd wordt in Australië, gezien wat namen (bijvoorbeeld Bondi Beach) van bekende plekken, maar Aboriginals hebben nou eenmaal bijna geen cultuur en zijn over het algemeen heel erg dom en vooral goed in drinken en op de weg slapen. Klinkt erg bot, maar is wel de waarheid.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170436627
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 18:48 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

maar Aboriginals hebben nou eenmaal bijna geen cultuur
Ze zijn cultureel juist erg divers, er is een wereld van verschil tussen Aboriginals uit bijvoorbeeld centraal Australië en de Kimberley.

quote:
en zijn over het algemeen heel erg dom en vooral goed in drinken en op de weg slapen. Klinkt erg bot, maar is wel de waarheid.
Alleen Aboriginals in steden gezien zeker?

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 24-04-2017 07:41:35 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_170436940
quote:
13s.gif Op zondag 23 april 2017 20:00 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Ze zijn cultureel juist erg divers, er is een wereld van verschil tussen Aboriginals uit bijvoorbeeld centraal Australië en de Kimberly.

[..]

Alleen Aboriginals in steden gezien zeker?
Alleen enorm veel verhalen van Australiërs gehoord, maar jij zult het wel beter weten.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170438578
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 20:07 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Alleen enorm veel verhalen van Australiërs gehoord, maar jij zult het wel beter weten.
Is die "domheid" zoals jij die noemt nu een gevolg van de blanke onderdrukkers van weleer, die de aboriginals eigenlijk rechteloos hebben gemaakt. Of zijn de aboriginals van "nature" al zo.
Uiteindelijk is de boemerang ook van de aboriginals, dus zo "dom" zijn ze nu ook weer niet. Op dit moment zijn de aboriginals in Australië wel veel meer achtergesteld dan de maori in N-Zeeland. Werkloosheid en alcoholisme is veel meer aanwezig bij aboriginals dan bij Maori.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170440522
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 20:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Is die "domheid" zoals jij die noemt nu een gevolg van de blanke onderdrukkers van weleer, die de aboriginals eigenlijk rechteloos hebben gemaakt. Of zijn de aboriginals van "nature" al zo.
Uiteindelijk is de boemerang ook van de aboriginals, dus zo "dom" zijn ze nu ook weer niet. Op dit moment zijn de aboriginals in Australië wel veel meer achtergesteld dan de maori in N-Zeeland. Werkloosheid en alcoholisme is veel meer aanwezig bij aboriginals dan bij Maori.
Je zou ze qua situatie enigszins kunnen vergelijken met indianen of negers in Amerika en ze worden niet meer achtergesteld dan Maori's. Ze kiezen er zelf voor. Alcoholisme is bij al deze groepen hoog, maar nergens zo hoog als bij Australische aboriginals. Er is ook enorm veel incest en andere problemen, zoals schooluitval. Veel kunnen niet lezen of schrijven. De andere groepen kunnen op z'n minst tot op bepaalde hoogte met de blanke bevolking samenleven; aboriginals nauwelijks.

En als de didgeridoo en boemerang je enige uitvindingen zijn geweest in 50.000 jaar kun je wel stellen dat je een heel dom volk bent.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170449210
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 21:21 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Je zou ze qua situatie enigszins kunnen vergelijken met indianen of negers in Amerika en ze worden niet meer achtergesteld dan Maori's. Ze kiezen er zelf voor. Alcoholisme is bij al deze groepen hoog, maar nergens zo hoog als bij Australische aboriginals. Er is ook enorm veel incest en andere problemen, zoals schooluitval. Veel kunnen niet lezen of schrijven. De andere groepen kunnen op z'n minst tot op bepaalde hoogte met de blanke bevolking samenleven; aboriginals nauwelijks.

En als de didgeridoo en boemerang je enige uitvindingen zijn geweest in 50.000 jaar kun je wel stellen dat je een heel dom volk bent.
Onze (blanke) uitvinden zijn ook van de laatste 1000 jaar. En onderwijl Australië bezetten/kolonialiseren en rechteloos maken. Wat hebben de Maori dan méér uitgevonden. Het is volgens mij allemaal toeval in de loop der geschiedenis, en de vraag welk volk op een gegeven moment de baas speelt, en de productiemiddelen naar zich toe trekt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170449792
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 10:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Onze (blanke) uitvinden zijn ook van de laatste 1000 jaar. En onderwijl Australië bezetten/kolonialiseren en rechteloos maken. Wat hebben de Maori dan méér uitgevonden. Het is volgens mij allemaal toeval in de loop der geschiedenis, en de vraag welk volk op een gegeven moment de baas speelt, en de productiemiddelen naar zich toe trekt.
Het lijkt er op dat onze Salazar de periode voor dat Australie werd binnengevallen door Europeanen en de periode daarna, op één grote hoop gooit om maar te kunnen roepen dat deze mensen 'dom' zouden zijn. ;)
Verder was de landbouwrevolutie ook pas 10000 jaar geleden, zonder welke vrijwel elke andere technologie nooit ontwikkeld had kunnen worden. Helaas voor Australië heeft die daar nooit plaats kunnen vinden vanwege een gebrek aan daarvoor geschikte gewassen (en ook nog eens een behoorlijk onvruchtbare bodem) en dieren die je als vee kan houden.
Wat we de oorspronkelijke bewoners wel kunnen nageven is dat ze kennelijk methoden hebben bedacht om zich 50-60000 jaar in leven te hebben kunnen houden, ondanks extreme klimaten en niet altijd even eetbare planten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_170450339
quote:
2s.gif Op maandag 24 april 2017 11:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat onze Salazar de periode voor dat Australie werd binnengevallen door Europeanen en de periode daarna, op één grote hoop gooit om maar te kunnen roepen dat deze mensen 'dom' zouden zijn. ;)
Verder was de landbouwrevolutie ook pas 10000 jaar geleden, zonder welke vrijwel elke andere technologie nooit ontwikkeld had kunnen worden. Helaas voor Australië heeft die daar nooit plaats kunnen vinden vanwege een gebrek aan daarvoor geschikte gewassen (en ook nog eens een behoorlijk onvruchtbare bodem) en dieren die je als vee kan houden.
Wat we de oorspronkelijke bewoners wel kunnen nageven is dat ze kennelijk methoden hebben bedacht om zich 50-60000 jaar in leven te hebben kunnen houden, ondanks extreme klimaten en niet altijd even eetbare planten.
Ik blijf nog steeds bij de theorie dat alle "eigenschappen en clichés" over volkeren domweg altijd een oorzaak hebben die hen in de loop van de geschiedenis is "overkomen".
Het is altijd een kwestie van toeval, en nooit van genetische verschillen. Die verschillen zijn er niet of nauwelijks. Daarom was ik wel benieuwd naar de mening van anderen omtrent verschillen die geografisch niet veel van elkaar verschillen. Want genetische zullen de Aboriginals en Maori niet van elkaar verschillen en toch zijn er verschillen in emancipatie.
Het is altijd het makkelijkste om de verschillen genetisch te duiden. Dan ben je er het snelste klaar mee.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170450564
quote:
2s.gif Op maandag 24 april 2017 11:13 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat onze Salazar de periode voor dat Australie werd binnengevallen door Europeanen en de periode daarna, op één grote hoop gooit om maar te kunnen roepen dat deze mensen 'dom' zouden zijn. ;)
Verder was de landbouwrevolutie ook pas 10000 jaar geleden, zonder welke vrijwel elke andere technologie nooit ontwikkeld had kunnen worden. Helaas voor Australië heeft die daar nooit plaats kunnen vinden vanwege een gebrek aan daarvoor geschikte gewassen (en ook nog eens een behoorlijk onvruchtbare bodem) en dieren die je als vee kan houden.
Wat we de oorspronkelijke bewoners wel kunnen nageven is dat ze kennelijk methoden hebben bedacht om zich 50-60000 jaar in leven te hebben kunnen houden, ondanks extreme klimaten en niet altijd even eetbare planten.
'onze Salazar'... Je denkt echt dat je boven me staat met je politiek correcte cultuurrelativisme. Feit is dat indianen in de VS ongeveer dezelfde behandeling hebben gekregen en nog steeds niet half zo achterlijk zijn als Aboriginals.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170450714
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 11:53 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

'onze Salazar'... Je denkt echt dat je boven me staat met je politiek correcte cultuurrelativisme. Feit is dat indianen in de VS ongeveer dezelfde behandeling hebben gekregen en nog steeds niet half zo achterlijk zijn als Aboriginals.
Wellicht moeten we de situatie van de Aboriginals over enkele tientallen jaren nog een keertje bekijken, de indianen hebben immers al enkele tientallen jaren meer aan herontwikkeling kunnen doen dan hun Australische lotgenoten.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_170450928
quote:
2s.gif Op maandag 24 april 2017 11:59 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Wellicht moeten we de situatie van de Aboriginals over enkele tientallen jaren nog een keertje bekijken, de indianen hebben immers al enkele tientallen jaren meer aan herontwikkeling kunnen doen dan hun Australische lotgenoten.
Zie ik je dan wel weer.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170456758
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 12:09 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Zie ik je dan wel weer.
Welke verkaring heb je voor het feit dat verschillende rassen mensen dommer of minder dom zijn? Is dat genetisch. De hersenmassa is overal ongeveer gelijk. Wat is jouw verklaring.
Er is bij de West-Duitsers nog steeds het cliché dat Oost-Duitsers lui zijn, en de Oost-Duitsers vinden de West-Duitsers arrogant. Het is onmogelijk om dit toe te schrijven aan de genetica. Dan geeft het toch wel aan dat cliché's over volkeren gebaseerd zijn op collectieve ervaringen van die volkeren.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170457314
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 16:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Welke verkaring heb je voor het feit dat verschillende rassen mensen dommer of minder dom zijn? Is dat genetisch. De hersenmassa is overal ongeveer gelijk. Wat is jouw verklaring.
Er is bij de West-Duitsers nog steeds het cliché dat Oost-Duitsers lui zijn, en de Oost-Duitsers vinden de West-Duitsers arrogant. Het is onmogelijk om dit toe te schrijven aan de genetica. Dan geeft het toch wel aan dat cliché's over volkeren gebaseerd zijn op collectieve ervaringen van die volkeren.
Ja, dat is genetisch. Oost-Duitsers waren vroeger misschien lui omdat dat systeem je niet aanspoort om iets te doen. Dat geldt voor in feite alle Europese landen die communistisch waren. Op jongeren is dit nauwelijks nog van toepassing.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170457499
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 16:47 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Ja, dat is genetisch. Oost-Duitsers waren vroeger misschien lui omdat dat systeem je niet aanspoort om iets te doen. Dat geldt voor in feite alle Europese landen die communistisch waren. Op jongeren is dit nauwelijks nog van toepassing.
Dat is nou net weer een mooie overeenkomst met Australië. Daar heeft de overheid de afgelopen tientallen jaren uit schuldgevoel de Aboriginals flink wat geld toegestopt. Wat natuurlijk niet echt zoden aan de dijk zet, want als je natuurlijk niet aanspoort om iets te hoeven doen. Daar zijn ze een beetje op terug gekomen en tegenwoordig zie je ook in de meest afgelegen dorpjes de kinderen gewoon naar school gaan.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_170457544
quote:
2s.gif Op maandag 24 april 2017 16:55 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Dat is nou net weer een mooie overeenkomst met Australië. Daar heeft de overheid de afgelopen tientallen jaren uit schuldgevoel de Aboriginals flink wat geld toegestopt. Wat natuurlijk niet echt zoden aan de dijk zet, want als je natuurlijk niet aanspoort om iets te hoeven doen. Daar zijn ze een beetje op terug gekomen en tegenwoordig zie je ook in de meest afgelegen dorpjes de kinderen gewoon naar school gaan.
Dat klopt ook wel. Neemt niet weg dat het ook genetisch is.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170457561
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 16:57 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Dat klopt ook wel. Neemt niet weg dat het ook genetisch is.
Overtuig ons eens.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_170457665
quote:
14s.gif Op maandag 24 april 2017 16:58 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Overtuig ons eens.
Onderzoeken onder 'zwarte' Amerikanen die opgroeiden in blanke gezinnen. Scoorden hoger dan 'zwarten' opgegroeid in een 'zwart' gezin, maar nog steeds lager dan blanke kinderen. Dus qua intelligentie, maar ook negatief, dus bijvoorbeeld sneller geneigd tot crimineel gedrag.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170458357
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 17:04 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Onderzoeken onder 'zwarte' Amerikanen die opgroeiden in blanke gezinnen. Scoorden hoger dan 'zwarten' opgegroeid in een 'zwart' gezin, maar nog steeds lager dan blanke kinderen. Dus qua intelligentie, maar ook negatief, dus bijvoorbeeld sneller geneigd tot crimineel gedrag.
Die huidskleur zal toch een rol hebben gespeeld bijvoorbeeld op het schoolplein. Dat je dan wordt uitgescholden. Dat probleem hadden die blanke pleegbroers en -zussen niet. Al dat soort zaken speelt een rol. Adoptiekinderen komen ook vaker aan lager wal terecht dan eigen biologische kinderen. Heeft ook te maken met identiteitscrisis. Je voelt het "anders zijn". Het is logisch dat dat zijn invloed heeft op de schoolprestaties.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170458492
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 17:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Die huidskleur zal toch een rol hebben gespeeld bijvoorbeeld op het schoolplein. Dat je dan wordt uitgescholden. Dat probleem hadden die blanke pleegbroers en -zussen niet. Al dat soort zaken speelt een rol. Adoptiekinderen komen ook vaker aan lager wal terecht dan eigen biologische kinderen. Heeft ook te maken met identiteitscrisis. Je voelt het "anders zijn". Het is logisch dat dat zijn invloed heeft op de schoolprestaties.
Dit is geen anekdote; dit zijn gedegen onderzoeken. En je bent nogal naïef om te denken dat die kinderen worden uitgescholden; blanke kinderen zijn tegenwoordig een minderheid op heel veel scholen.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170458751
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 17:58 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Dit is geen anekdote; dit zijn gedegen onderzoeken.
bron?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170458856
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 18:11 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

bron?
Zoek zelf maar als je zo geïnteresseerd bent.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170459154
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 18:16 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Zoek zelf maar als je zo geïnteresseerd bent.
Sterk argument. Ik ben in 1 keer om. Je hebt gelijk met jouw rassentheorieën.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170459788
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 18:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Sterk argument. Ik ben in 1 keer om. Je hebt gelijk met jouw rassentheorieën.
Alsof het mij ook maar iets boeit wat jij denkt of gelooft.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')