abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_171338814
registreer om deze reclame te verbergen
Zou er van uit KLC nog een goodbye flight komen van de fokker 70 voor het publiek?

Blijven toch fantastische kisten, stukje unieke Nederlands luchtvaart historie wat verloren gaat.

Ok ik ben er geen voorstander van maar toch zou het wel gaaf zijn als Wim Lex de FO zou zijn op die vlucht(en). :Y
pi_171338955
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 23:41 schreef OEM het volgende:

[..]

Weinig oranje en meer overheidskleurstelling zal ook wel juist de bedoeling zijn om te laten zien dat het een regeringstoestel is en geen koninklijk toestel.
Dat blauw ziet er een beetje raar uit. Inderdaad zoals gezegd lijkt het net op een een enveloppe van de belastingdienst. Als er dan toch een toepasselijk kleurtje op moet dan maar meer oranje.

Het is toch ook een beetje Wim Lex zijn trainingskistje dus ook wel toepasselijk. ~O> :P
  woensdag 31 mei 2017 @ 01:03:35 #278
50442 DaMook
Mac en Tosh (EN MAYBE Lisa)
pi_171339855
Ze hadden iets meer van het oranje KLM toestel mogen afkijken. Neus oranje, rond wit blauwe golf erop en dan evt het KLM blauw vervangen door grijs (met de rood wit blauw band doorlopend. Ofzoiets.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  Moderator woensdag 31 mei 2017 @ 08:54:30 #279
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171341900
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 19:41 schreef OEM het volgende:


[..]

De lijst is best wel lang: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_customer_codes
Overigens gebruikt Boeing deze codes al een tijdje niet meer.
Aha, dan was dat het, ik dacht dat KLM simpelweg niet zo'n code had ;)
Voor mijn gevoel zijn 738's nog best nieuw, maar die kunnen inmiddels ook al best "oud" zijn en die code nog hebben.
lebt denn der alte Holzmichl noch?
  Moderator woensdag 31 mei 2017 @ 12:02:50 #280
20849 crew  FredvZ
Beroepschagrijn
pi_171344979
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:54 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Aha, dan was dat het, ik dacht dat KLM simpelweg niet zo'n code had ;)
Voor mijn gevoel zijn 738's nog best nieuw, maar die kunnen inmiddels ook al best "oud" zijn en die code nog hebben.
Voor de 737's zijn ze ook pas maar recentelijk gestopt met het verwerken van een klantcode in het typenummer.

Veel sites hanteren echter nog steeds de klantcode, zo zie je bij airfleets.net ook bij de exemplaren die deze maand zijn geleverd nog steeds de klantcode in de type-aanduiding.
So we just called him Fred
Op vrijdag 4 augustus 2017 23:12 schreef Anne het volgende:
Luister gewoon even naar FredvZ. Dan komt alles goed 8-).
pi_171346333
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 06:35 schreef LintuxCx het volgende:
Ik ga trouwens morgen bij de Boeing fabriek in Seattle langs. *O*

Heel irritant alleen, je mag geen camera meenemen... :'(
Dit was trouwens een aanrader. :D Heb zoals aangegeven geen foto's, maar voordeel is dat je dan ook meer met je eigen ogen kijkt en oplet wat er verteld wordt.

Was erg vet om die gigantische fabriekshallen te zien waar de 7[478]7 toestellen gemaakt worden, en vooral het stuk waar je de verschillende stadia van productie van ik dacht de 777 achter elkaar kon zien ('t is een soort van "pipeline", stuk of zeven achter elkaar, achterste is in vroegste stadium, voorste is bijna klaar en heeft ook de motoren er al op bv.).

Je moet wel geluk hebben met de leider. Die van mijn groep was super (gast was zo goed als in de fabriek geboren), andere toerleider las vrij saai voor van een briefje begreep ik van collega's. ;(
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_171375113
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:09 schreef LintuxCx het volgende:
Dit was trouwens een aanrader. :D Heb zoals aangegeven geen foto's, maar voordeel is dat je dan ook meer met je eigen ogen kijkt en oplet wat er verteld wordt.

Was erg vet om die gigantische fabriekshallen te zien waar de 7[478]7 toestellen gemaakt worden, en vooral het stuk waar je de verschillende stadia van productie van ik dacht de 777 achter elkaar kon zien ('t is een soort van "pipeline", stuk of zeven achter elkaar, achterste is in vroegste stadium, voorste is bijna klaar en heeft ook de motoren er al op bv.).

Je moet wel geluk hebben met de leider. Die van mijn groep was super (gast was zo goed als in de fabriek geboren), andere toerleider las vrij saai voor van een briefje begreep ik van collega's. ;(
Tof. Zou ik daar ooit komen, zou ik ook zeker gaan.

18193799_1413897675336299_1828564596740979329_n.jpg

AELS GESTART MET ONTMANTELING A340 IN TWENTE
quote:
ENSCHEDE – De ontmanteling van de Airbus A340-300 op Twente Airport is deze week echt begonnen. Sinds maandag is het viermotorige vliegtuig officieel eigendom van Aircraft End-of-Life Solutions (AELS). Het door SWISS uitgefaseerde toestel landde eind april voor demontage op Twente Airport.

“De formaliteiten zijn afgehandeld, we kunnen eindelijk aan de slag'', zegt directeur Derk-Jan van Heerden in Tubantia. De ontmanteling van het vliegtuig vindt plaats in de buitenlucht.

Nog bruikbare onderdelen worden opgeslagen in een hangar. AELS probeert de afzonderlijke onderdelen van het vliegtuig te verkopen. Deze week zijn de boordcomputers verwijderd, een relatief eenvoudige klus die vier uur duurde.

Ook de vier motoren zijn inmiddels van het vliegtuig verwijderd. Drie staan opgeslagen op Twente Airport, een vierde is teruggebracht naar Zwitserland en hangt mogelijk alweer onder de vleugel van een andere A340.

Stoelen
De komende weken wordt het interieur uit het toestel verwijderd. Voor het demonteren en opslaan van de vliegtuigstoelen maakt AELS gebruik van zes studenten luchtvaarttechniek van het Deltion College in Zwolle.

Naar verwachting over anderhalve maand gaat de schaar in het toestel en wordt het vliegtuig in delen opgeknipt.
Over de hieronder genoemde 'blauwe vogel'; even leek het erop dat KLM's PH-BFD naar Twente zou gaan om ontmanteld te worden (uiteindelijk is die naar Mojave gegaan) dus het zou mij ook niet verbazen als er ooit een KLM 747 een hele korte vlucht van Amsterdam naar Twente zou gaan maken.

Blijft wel treurig gezicht though...


Paul Allen showed off his new rocket-launching plane today, and it’s BIG

quote:
The aircraft has a 385-foot wingspan and is powered by six Pratt & Whitney engines.

Paul Allen's intriguing launch company, Vulcan Aerospace, has gone relatively quiet in recent years, and questions about the venture's viability have been increasing. But on Wednesday, the cofounder of Microsoft shared a new photo of the company's Stratolaunch airplane—the largest in the world—and it seems the company is moving forward.

The new plane is, in a word, bigly. The aircraft has 385-foot wingspan and, powered by six Pratt & Whitney engines used on Boeing 747 aircraft, has a maximum takeoff weight of 1.3 million pounds. The Stratolaunch's wingspan is the largest in history, blowing away the previous record-holder (Howard Hughes' Spruce Goose) by 65 feet. Vulcan Aerospace says its Stratolaunch airplane will have an operational range of 2,000 nautical miles. Serving as a reusable first stage for rocket launches, the Stratolaunch system will be capable of delivering payloads to multiple orbits and inclinations in a single mission.

Recently—perhaps on Wednesday, but the date was not made clear—the company moved the Stratolaunch aircraft out of its hangar at the Mojave Air & Space Port in the eponymous California desert. This was first time it had been moved outdoors, and Allen said the purpose was to conduct a "fueling test." This event marked the completion of the construction phase, the company later said, and the beginning of ground and eventually flight tests.

The Stratolaunch system is part of Allen's plan to lower the cost of access to space through reusability. Vulcan has released few details about the launcher's capacity, but in October it did announce a partnership with Orbital ATK by which the Dulles, Virginia-based company would provide "multiple" Pegasus XL air-launch vehicles for use with the Stratolaunch aircraft. These rockets can launch small satellites weighing up to 1,000 pounds into low Earth orbit. With this concept and capacity, Stratolaunch is competing with companies such as Virgin Orbit, which plans to launch rockets from a modified Boeing 747-400.

In his memoir Idea Man, Allen wrote about being obsessed with rocketry ever since he was a kid. He read Robert Heinlein and was entranced by Apollo, and he knew the names of the Mercury 7 astronauts by heart. As a child, Allen made elaborate drawings of rockets and spacemen and dreamed of building rockets to explore Mars.

“Other enthusiasms came and went, but my obsession with rocketry endured,” he wrote. “After Apollo, NASA shifted to unmanned probes. Space lost its cachet, but it never lost my interest." This week, the cachet is back.
drone3-website.png
drone1_website.png
strato-leaves-hangar1-website.png
GallerySlide1.jpg
GallerySlide2.jpg
pi_171384924
China Airlines heeft gisteren hun allerlaatste Airbus A340-300 uitgefaseerd.
Van de oorspronkelijke 7 toestellen was alleen B-18806 nog overgebleven.

De laatste vluchten waren van Taipei naar Hong Kong en terug. De laatste landing op Taipei was om 19:46 uur.
De maatschappij ontving in april 2001 hun eerste A340-300.
Tussen 14 januari 2014 en 7 januari 2017 vloog de maatschappij ook naar Amsterdam met de A340-300.
Daarvoor vloog het de 747-400 naar Amsterdam en sindsdien de A350-900.

Iemand91 @ vrijdag 6 januari 2017

18722808_111142759420100_3457220812380045312_n.jpg

Hier vlak voor vertrek vanaf Hong Kong voor haar laatste vlucht:
18809090_231813477313505_347376564058456064_n.jpg
  donderdag 1 juni 2017 @ 22:54:34 #284
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171386217
Jammer, blijft mijn favoriete toestel :Y

Vandaag eindelijk weer eens een upgrade gekregen *O* Was maar een vluchtje van 1,5 uur en het mag ook echt geen BC heten, maar was wel leuk. Bij het boarden pas overigens, het *bliep* *bliep* apparaatje deed opeens *tuuuuuut* en ik dacht kut. Toen zei de dame dat ik een andere stoel had dan de 4A die ik zelf met zorg had uitgekozen. Dus ik zeg: "Ik wil helemaal geen andere stoel!" (voor je het weet zit je in een middenstoel ingeklemd tussen 2 onbekenden), ze kijkt me aan en herhaalt: "U wilt niet wisselen :?" dus toen zei ik maar snel "Nou, het hangt er natuurlijk vanaf :)" en toen ik die 1F zag was ik het wel met ze eens :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_171386888
quote:
14s.gif Op donderdag 1 juni 2017 22:54 schreef flipsen het volgende:
Vandaag eindelijk weer eens een upgrade gekregen *O* Was maar een vluchtje van 1,5 uur en het mag ook echt geen BC heten, maar was wel leuk. Bij het boarden pas overigens, het *bliep* *bliep* apparaatje deed opeens *tuuuuuut* en ik dacht kut. Toen zei de dame dat ik een andere stoel had dan de 4A die ik zelf met zorg had uitgekozen. Dus ik zeg: "Ik wil helemaal geen andere stoel!" (voor je het weet zit je in een middenstoel ingeklemd tussen 2 onbekenden), ze kijkt me aan en herhaalt: "U wilt niet wisselen :?" dus toen zei ik maar snel "Nou, het hangt er natuurlijk vanaf :)" en toen ik die 1F zag was ik het wel met ze eens :P
:D Op wat voor route was dat dan?

Mij 3w geleden ook weer overkomen, dat was LHR→SEA dus op zich best welkom qua reisduur. Volgens mij gebeurt het op die route ook haast altijd, heb het idee dat op die route gewoon altijd meer vraag naar Premium Economy stoelen is dan ze met het gebruikte toestel aan kunnen bieden, dus standaard maar wat mensen met status naar voren bumpen. Geen problemen mee. :)

(Collega van me had ook een upgrade op dezelfde vlucht, vast nog wel meer mensen die ik kende, en andere collega van me had het op die route paar jaar geleden ook al, zelfs zonder FF status in dat geval!)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_171387962
Nog even snel posten voordat het alweer 2 juni is en ik weer "vandaag gisteren" moet neerzetten...

Vandaag vliegt de nieuwe maatschappij LEVEL hun eerste vlucht. Deze gaat van Barcelona naar Los Angeles.
Omdat de IAG LCC-maatschappij eigenlijk nog niet eens bestaat word de vlucht nog gevlogen door Iberia crew, Iberia AOC met een Iberia callsign.

De A330-200 hangt momenteel boven Canada; verwachte landing is over zo'n 4 uur.
https://www.flightradar24.com/IBE2623/d95e063

DBPKeH6XkAAEhWL.jpg:large
  vrijdag 2 juni 2017 @ 11:50:40 #287
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171393997
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:18 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

:D Op wat voor route was dat dan?

Mij 3w geleden ook weer overkomen, dat was LHR→SEA dus op zich best welkom qua reisduur. Volgens mij gebeurt het op die route ook haast altijd, heb het idee dat op die route gewoon altijd meer vraag naar Premium Economy stoelen is dan ze met het gebruikte toestel aan kunnen bieden, dus standaard maar wat mensen met status naar voren bumpen. Geen problemen mee. :)

(Collega van me had ook een upgrade op dezelfde vlucht, vast nog wel meer mensen die ik kende, en andere collega van me had het op die route paar jaar geleden ook al, zelfs zonder FF status in dat geval!)
Buenos Aires - Puerto Iguazķ (AEP IGR). Was met mijn nog overgebleven miles geboekt, er was net een promo actie. Volgende puntenvluchtje is in november van Foz do Iguacu naar Sao Paolo (IGU CGH en terug vanaf GRU). Nu ben ik voor zowel Aerolineas Argentinas (Skyteam) als LATAM (OneWorld) weer geheel puntenloos, maar maak er wel goed gebruik van dat ik redelijk wat vlieg en ze hebben vaak 30-40% korting met promoacties hier. Gelukkig, want vluchten zijn nog steeds bizar duur in Zuid Amerika :(
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_171394244
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 11:50 schreef flipsen het volgende:

[..]

Buenos Aires - Puerto Iguazķ (AEP IGR). Was met mijn nog overgebleven miles geboekt, er was net een promo actie. Volgende puntenvluchtje is in november van Foz do Iguacu naar Sao Paolo (IGU CGH en terug vanaf GRU). Nu ben ik voor zowel Aerolineas Argentinas (Skyteam) als LATAM (OneWorld) weer geheel puntenloos, maar maak er wel goed gebruik van dat ik redelijk wat vlieg en ze hebben vaak 30-40% korting met promoacties hier. Gelukkig, want vluchten zijn nog steeds bizar duur in Zuid Amerika :(
Grappig, dat was dus niet bepaald een revenue ticket voor ze. :) Is Zuid-Amerika dan vergelijkbaar met Noord-Amerika, in dat ze niet alleen opups doen om ruimte te maken, maar ook zo af en toe een upgrade als er in de hogere klasse gewoon ruimte over is, om hun klanten zo nu en dan blij te maken? (Wat in Europa vziw zelden gebeurt.)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 12:06:17 #289
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171394341
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 12:01 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Grappig, dat was dus niet bepaald een revenue ticket voor ze. :) Is Zuid-Amerika dan vergelijkbaar met Noord-Amerika, in dat ze niet alleen opups doen om ruimte te maken, maar ook zo af en toe een upgrade als er in de hogere klasse gewoon ruimte over is, om hun klanten zo nu en dan blij te maken? (Wat in Europa vziw zelden gebeurt.)
Kist zat volgens mij compleet vol, dus een combinatie van beide?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 15:27:44 #290
404048 xcachet
il dolce far niente
pi_171398274
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:53 schreef Iemand91 het volgende:
Nog even snel posten voordat het alweer 2 juni is en ik weer "vandaag gisteren" moet neerzetten...

Vandaag vliegt de nieuwe maatschappij LEVEL hun eerste vlucht. Deze gaat van Barcelona naar Los Angeles.
Omdat de IAG LCC-maatschappij eigenlijk nog niet eens bestaat word de vlucht nog gevlogen door Iberia crew, Iberia AOC met een Iberia callsign.

De A330-200 hangt momenteel boven Canada; verwachte landing is over zo'n 4 uur.
https://www.flightradar24.com/IBE2623/d95e063

[ afbeelding ]
Welk land komt die maatschappij vandaan dan?

Edit; Google is m'n vriend :+ Hier een interessant artikel. Gaat wat remoer op de markt brengen.
pi_171407894
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 15:27 schreef xcachet het volgende:

[..]

Welk land komt die maatschappij vandaan dan?

Edit; Google is m'n vriend :+ Hier een interessant artikel. Gaat wat remoer op de markt brengen.
:{ :{

Kutzooi. Als dat Premium Economy en hoger bij echte airlines maar niet verder de grond in verkloot.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_171409808
Werpt iemand morgen nog een laatste blik op deze dame in Woensdrecht? :P

anp-31997284.jpg
  zaterdag 3 juni 2017 @ 03:41:57 #293
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_171412379
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 00:06 schreef Iemand91 het volgende:
Werpt iemand morgen nog een laatste blik op deze dame in Woensdrecht? :P

[ afbeelding ]
Pas maar op, laatste keer dat iemand iets wierp op een koninklijn voertuig werd het een hele hetze B-)
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zaterdag 3 juni 2017 @ 09:00:54 #294
48439 DutchTrain
De wereld is (g)een pretpark!
pi_171413375
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 00:06 schreef Iemand91 het volgende:
Werpt iemand morgen nog een laatste blik op deze dame in Woensdrecht? :P

[ afbeelding ]
Ik had er kaartjes voor, maar toen ik het programma kreeg, heb ik die maar weer geannuleerd. In een tent vol ranja drinkende kinderen en koffieslurpende bejaarden alleen het vliegtuig van een afstandje kunnen bekijken, leek mij toch niet zo aantrekkelijk.
non sum uni angulo natus, patria mea totus hic mundus est
  zaterdag 3 juni 2017 @ 09:17:42 #295
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_171413548
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:23 schreef derLudolf het volgende:
Zijn er bij jullie weten maatschappijen die hetzelfde vliegtuig (bv 737-800) hebben met verschillende motoren? Hoe is dit weergegeven in het typenummer?
British Airways en de 777-200ER. Ene helft is GE, andere helft is RR. Allemaal typenummer 777-236ER
pi_171463145
Op dit moment is KLM vlucht 897 onderweg naar Beijing. De vlucht wordt uitgevoerd door PH-BFV "City of Vancouver". De aankomst staat op 08:25 uur lokale tijd. Om 10:55 uur vertrekt de 747 weer terug naar Amsterdam waar het om maandagmiddag om 15:10 uur zal aankomen.
https://www.flightradar24.com/flight/kl897

(Voorlopig/voorgoed?) is dit de allerlaatste KLM 747 vlucht naar mainland China.
Vanaf vandaag zullen de vluchten naar Beijing worden uitgevoerd door de Boeing 777-200ER die nu al 4 van de 7 wekelijkse vluchten uitvoert. Vanaf 30 juli zal de route uitsluitend door de 787-9 worden uitgevoerd.

KLM begon de route naar Bejiing op 27 juni 1996 met de Boeing 747-400 en dit was de eerste KLM route naar China.
Na de formele eerste vlucht op 30 juni met KLM President Pieter Bouw en de minister van Verkeer en Waterstaat Annemarie Jorritsma aan boord - werd na aankomst op de luchthaven van Beijing de naam "City of Beijing" onthuld op de gebruikte 747-400. (zie foto hieronder)

Dit was echter niet de PH-BFU die deze naam draagt aangezien deze ruim een jaar later aan KLM werd geleverd. Dit kan PH-BFL "City of Lima' zijn geweest met een tijdelijke sticker.

https%3A%2F%2Fblueprint-api-production.s3.amazonaws.com%2Fuploads%2Fcard%2Fimage%2F146096%2FAP_9607010478.jpg
pi_171473615
De routes worden voortdurend anders verdeeld over de beschikbare toestellen. Zo is de laatste dagen de 77W vervangen door een 744 op de KL605 naar SFO.

Vraagje: reken je Hongkong niet tot mainland China? De KL887 zal nog wel even (meest) met de 74M blijven vliegen.

[ Bericht 1% gewijzigd door inkjet op 05-06-2017 17:58:33 (vaudjuh) ]
--
pi_171481651
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 14:22 schreef inkjet het volgende:
De routes worden voortdurend anders verdeeld over de beschikbare toestellen. Zo is de laatste dagen de 77W vervangen door een 744 op de KL605 naar SFO.
Als je de route wijzigingen bekijkt zie je op heel veel routes de 747 voorgoed verdwijnen...
quote:
Vraagje: reken je Hongkong niet tot mainland China? De KL887 zal nog wel even (meest) met de 74M blijven vliegen.
Nee:
quote:
Mainland China, also known as the Chinese mainland, is the geopolitical as well as geographical area under the direct jurisdiction of the People's Republic of China (PRC). It generally includes Hainan island and excludes the special administrative regions of Hong Kong and Macau, even though both are partially on the geographic mainland (continental landmass).
En benieuwd hoe dit gaat uitpakken:

Golfcarriers schrappen alle Qatar-vluchten
quote:
Etihad, Emirates en flydubai schrappen vanaf morgen alle vluchten van en naar Qatar tot nader order. Qatar Airways heeft voor maandag de gehele vluchtvoering van en naar Saoedi-ArabiŽ gestaakt. Dit komt door een diplomatieke rel tussen Qatar en Saoedi-ArabiŽ, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte, Bahrein en Jemen.

Saoedi-ArabiŽ sluit haar grenzen en houdt het lucht- en scheepvaartverkeer uit Qatar tegen. Het land zegt actie te nemen voor het “beschermen van de nationale veiligheid” en roept andere landen in de regio op om hetzelfde te doen.

Luchtruim
Meerdere landen in de regio sluiten het luchtruim voor vliegverkeer van en naar Qatar. Bahrein maakte in een verklaring bekend dat het de banden met Qatar verbreekt. Het land geeft aan de diplomatieke missies binnen 48 uur uit Doha terug te halen en roept diplomaten uit Qatar op om het land te verlaten. Ook Egypte heeft aangekondigd het luchtruim te sluiten voor al het vliegverkeer uit Qatar.

Omvliegen
Het sluiten van de luchtruimen betekent voor vluchten van en naar Qatar een belemmering. Veel vluchten moeten flink omvliegen. Long-haul vliegverkeer naar Europa maakt veel gebruik van het Qatarese luchtruim. De situatie is vooral nadeling voor Qatar Airways. Iran is het enige land waar de maatschappij overheen kan vliegen vanuit de regio.

Dubai-Doha
Met de maatregel staakt ook de route Dubai-Doha van Qatar Airways. Het is voor de maatschappij een drukke verbinding. Qatar zet op de route onder andere de Airbus A380 in.

Etihad vervangt vandaag voor de laatste vlucht op de route Doha-Abu Dhabi de A320 voor de Boeing 777. Hierdoor kunnen meer passagiers mee.

Hack
De ruzie tussen Qatar en de Arabische landen zou zijn geŽscaleerd na de hack van een Qatarese staatspersbureau vorige week. De landen beschuldigen Qatar van het stimuleren van terrorisme.

Geen basis
Qatar noemt de maatregelen van de Arabische landen “ongerechtvaardigd”. “Ze zijn gebaseerd op beweringen en beschuldigingen die in feite geen basis hebben”, zo laat het land in een statement weten.
pi_171484032
EK vliegt / vloog Dubai-Doha met A380, QR niet. :P

Wel grote impact verder ja. :{
Jack does it in real time...
pi_171486256
quote:
Als je de route wijzigingen bekijkt zie je op heel veel routes de 747 voorgoed verdwijnen...
Het gaat heel geleidelijk aan, nog 15 van de 22 toestellen over. Eind van het jaar volgens planning 12.
--
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')