abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 22 april 2017 @ 13:35:53 #1
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170402395




Bron: Parool
So we just called him Fred
  zaterdag 22 april 2017 @ 13:36:53 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170402423
Over een paar weken mag ik Schiphol weer een paar keer van binnen zien, zal dan verslag doen van de situatie :+
So we just called him Fred
  zaterdag 22 april 2017 @ 13:38:39 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170402482
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 13:36 schreef Iemand91 het volgende:
De rijen staan al tot buiten aan toe...

Dat is bij de aankomst hal.... Daar kan je wel heel lang wachten als je je bagage wil inchecken :P

Edit:
Hoewel, die mensen hebben alleen maar handbagage. Zouden ze dan via het securityfilter op de G-pier geleid worden?

[ Bericht 5% gewijzigd door Fred op 22-04-2017 13:46:23 ]
So we just called him Fred
pi_170402971
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 02:08 schreef bluemoon23 het volgende:
Lekker ouderwets met de boordwerktuigkundige :D

Artikel uit 2003 :
https://www.trouw.nl/home(...)wie-volgt-~abea795b/
De laatste vlucht met een BWK (en dus ook de laatse 747-classic) bij KLM kwam op Schiphol aan op 3 december 2003 vanuit Calcutta en Delhi. Vlucht werd uitgevoerd door de 747-200 PH-BUN:







Dat zijn dus overigens de BKW's die je ziet.

Misschien compleet irrationele gedachte, maar ik heb daar altijd een beetje apart idee bij dergelijke pensioneringen.
(en ditmaal heb ik het over personen, niet over toestellen ;))
Als piloot/BWK zijnde lijkt het me dat echt een abrupte stop.
Van de een op de andere dag zul je nooit meer voorin een toestel werken/bezig zijn.

De 747 kon overigens ook niet lang van haar pensioen genieten; een jaar later was ze al gesloopt...
  zaterdag 22 april 2017 @ 14:10:24 #6
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170403195
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 13:59 schreef Iemand91 het volgende:
Misschien compleet irrationele gedachte, maar ik heb daar altijd een beetje apart idee bij dergelijke pensioneringen.
(en ditmaal heb ik het over personen, niet over toestellen ;))
Als piloot/BWK zijnde lijkt het me dat echt een abrupte stop.
Van de een op de andere dag zul je nooit meer voorin een toestel werken/bezig zijn.
De geldt toch voor elk pensioen? Van de ene op de andere werkdag loop je niet meer rond op de plek waar je je jaren hebt gewerkt.
So we just called him Fred
pi_170404003
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 april 2017 14:10 schreef FredvZ het volgende:

[..]

De geldt toch voor elk pensioen? Van de ene op de andere werkdag loop je niet meer rond op de plek waar je je jaren hebt gewerkt.
Maar vaak als je 65 bent, niet als je jonger bent maar je baan eigenlijk niet meer bestaat.

Tenminste, zo las ik het.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  zaterdag 22 april 2017 @ 15:19:30 #8
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170404388
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 14:57 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Maar vaak als je 65 bent, niet als je jonger bent maar je baan eigenlijk niet meer bestaat.

Tenminste, zo las ik het.
Das inderdaad wel bijzonder, maar is er dan wel sprake van "pensioen"? Er zullen toch wel vervangende werkzaamheden voor de mensen gevonden zijn?
So we just called him Fred
  zaterdag 22 april 2017 @ 15:23:01 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170404462
Beelden van de NOS (eerste paar seconden) laten zien dat het ook helemaal vol staat tussen security check en paspoort controle:
http://nos.nl/artikel/2169578-enorme-drukte-op-schiphol.html
So we just called him Fred
  zaterdag 22 april 2017 @ 15:30:50 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_170404600
Als piloot heb je natuurlijk je strepen verdiend en allang gezorgd voor een relaxed private jet baantje voor 2 vluchtjes per week ofzo.. Misschien wel met een eigen jet.. Volgens mij is er zat te 'klussen' in dat wereldje met tig duizend vlieguren op je naam.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 22 april 2017 @ 15:45:00 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170404834
Rond deze tijd doet de SLM een nieuwe poging om met hun A340-300 de oceaan over te steken:
https://www.flightradar24.com/SLM993/d266e1c
So we just called him Fred
  zaterdag 22 april 2017 @ 16:14:22 #12
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_170405309
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 april 2017 15:45 schreef FredvZ het volgende:
Rond deze tijd doet de SLM een nieuwe poging om met hun A340-300 de oceaan over te steken:
https://www.flightradar24.com/SLM993/d266e1c
Tot nu toe gaat het goed :P
  zaterdag 22 april 2017 @ 16:22:34 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170405481
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 16:14 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Tot nu toe gaat het goed :P
De flaps lijken het inderdaad weer normaal te doen.
So we just called him Fred
pi_170405758
quote:
0s.gif [b]Op
Dat zijn dus overigens de BKW's die je ziet.

Misschien compleet irrationele gedachte, maar ik heb daar altijd een beetje apart idee bij dergelijke pensioneringen.
(en ditmaal heb ik het over personen, niet over toestellen ;))
Als piloot/BWK zijnde lijkt het me dat echt een abrupte stop.
Van de een op de andere dag zul je nooit meer voorin een toestel werken/bezig zijn.
Waren er ook BWK`s die naast BWK ook piloot waren ? Of later piloot werden ?

Kijk eens wat mijn Google vond:
http://www.amateurfilmplatform.nl/films/de-bwk
quote:
8mm documentaire van Guus Oldenboom over de opleiding van de boordwerktuigkundige bij de KLM op Schiphol met o.a. shots van de cursus, een lesvlucht, controle van het vliegtuig en instructie voor vertrek. Tenslotte een vlucht met een DC-8 van Amsterdam naar Lissabon.
pi_170406626
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 april 2017 14:10 schreef FredvZ het volgende:
De geldt toch voor elk pensioen? Van de ene op de andere werkdag loop je niet meer rond op de plek waar je je jaren hebt gewerkt.
Daarom zeg ik ook dat het een irrationele gedachte is van mij.

Maar meer je levensstijl. Je hebt je hele carrière een onregelmatig leven geleid, vloog de wereld rond, hangt uren (bijna) te vervelen tijdens cruise en de hele circus om deze loopbaan.

En dan landt je je kist voor de laatste keer, krijgt een douchebeurt van de brandweer en dat is het.
Niet meer zo'n onregelmatige levensstijl, niet meer de hele wereld over en je zit ook geen uren per dag meer op dat stoeltje voorin.

Tuurlijk, afhankelijk van wat je na je pensioen gaat doen kun je nog steeds onregelmatig leven enzo, maar toch.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 14:57 schreef LintuxCx het volgende:
Maar vaak als je 65 bent, niet als je jonger bent maar je baan eigenlijk niet meer bestaat.

Tenminste, zo las ik het.
Nee, sorry, beetje beroerd neergezet. Maar bedoelde piloten, BWK's en cabin crew in het algemeen. Dat zijn toch net even beroepen die net even een wat andere levensstijl hebben.
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 15:30 schreef Sounddragon het volgende:
Als piloot heb je natuurlijk je strepen verdiend en allang gezorgd voor een relaxed private jet baantje voor 2 vluchtjes per week ofzo.. Misschien wel met een eigen jet.. Volgens mij is er zat te 'klussen' in dat wereldje met tig duizend vlieguren op je naam.
Je lees inderdaad regelmatig verhalen dat ze het vliegen niet kunnen laten en elders weer in dienst komen. Maar op een gegeven moment houdt dat ook echt op, en dat geldt er weer het bovenstaande.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 16:34 schreef bluemoon23 het volgende:
Waren er ook BWK`s die naast BWK ook piloot waren ? Of later piloot werden ?
Een aantal BWK's zijn over gegaan naar Martinair die toen nog met 4 747-200's vloog.
Ander deel is omgeschoold tot piloot maar een deel is ook met pensioen gegaan omdat ze niet meer geschikt waren, te weinig tijd, te oud of simpelweg geen zin meer in.

Die overgingen naar Martinair hebben daar overigens ook niet lang als BWK gewerkt; op 1 maart 2008 voerde die de laatste vlucht met de 747-classic uit. (PH-MCN)
En daarmee was de BWK in Nederlandse civiele dienst na 80 jaar dienst voorgoed voorbij.




Boeing 747 Cockpit and Engineer's Panel by Tim de Groot, on Flickr

747 Main gear by Tim de Groot, on Flickr

747 party by Tim de Groot, on Flickr

[ Bericht 3% gewijzigd door Iemand91 op 22-04-2017 17:27:22 ]
  zaterdag 22 april 2017 @ 17:12:26 #16
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_170406721
Onbegrijpelijk trouwens die enorme drukte op Schiphol. Dit zie je toch ver van tevoren aankomen?
pi_170407141
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 17:12 schreef Sunri5e het volgende:
Onbegrijpelijk trouwens die enorme drukte op Schiphol. Dit zie je toch ver van tevoren aankomen?
Waarschijnlijk wel, maar ze hebben er schijt aan zo lijkt het.
  zaterdag 22 april 2017 @ 18:03:42 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170407840
Kan ook een politiek statement zijn. De meivakantie wordt nog wel eens gezien als "de generale" voor de echte zomerdrukte. Schiphol en KLM roepen al een paar weken dat het druk gaat worden.

Als reizigers nu massaal door konden lopen kan dat best gezien worden als "valt allemaal wel mee dat geschreeuw om drukte door Schiphol", met als gevolg dat er geen maatregelen worden genomen en reizigers massaal op het laatste nippertje blijven aan komen op het vliegveld.

Nu wordt op alle soorten media gesproken over de drukte op Schiphol en zien reizigers zich zelf van de zomer ook al in die lange rij staan, dus komen ze eerder. Daarnaast levert dit voor de politiek ook een prikkel op om meer mensen beschikbaar te hebben rondom Schiphol.
So we just called him Fred
pi_170417276
Deze mooie dame voert morgen de vlucht naar/van Amsterdam uit (i.p.v. de reguliere A330-200);
aankomst om 14:45 uur, vertrek om 21:25.

  zondag 23 april 2017 @ 00:09:12 #20
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_170417413
*fap fap fap*

Je reinste vliegtuigporno :9~
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 23 april 2017 @ 00:20:13 #21
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_170417546
Wat een joekel :o
Tics van je petten.
pi_170417691
Die A340-600 is ook zo belachelijk lang! Heerlijk!
  zondag 23 april 2017 @ 08:14:40 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_170419628
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 april 2017 18:03 schreef FredvZ het volgende:
Daarnaast levert dit voor de politiek ook een prikkel op om meer mensen beschikbaar te hebben rondom Schiphol.
Het enige dat staat levert is de konmar. De rest moet door Schiphol geregeld worden. Is gewoon een commercieel bedrijf.

Er zijn bv niet eens genoeg gates om alle vluchten af te handelen. Als je ica machines op de buffer moet gaan afhandelen, dan heb je je zaken niet voor elkaar.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 23 april 2017 @ 08:48:44 #24
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_170419848
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 17:08 schreef Iemand91 het volgende:

Maar meer je levensstijl. Je hebt je hele carrière een onregelmatig leven geleid, vloog de wereld rond, hangt uren (bijna) te vervelen tijdens cruise en de hele circus om deze loopbaan.

Tuurlijk, afhankelijk van wat je na je pensioen gaat doen kun je nog steeds onregelmatig leven enzo, maar toch.

Maar bedoelde piloten, BWK's en cabin crew in het algemeen. Dat zijn toch net even beroepen die net even een wat andere levensstijl hebben

Mijn oom is al een jaar of 25/30 steward bij de KLM en die mocht met pensioen, maar heeft gezegd ik blijf nog minstens 5 jaar. Die wil er nog niet aan denken om te stoppen.
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  zondag 23 april 2017 @ 11:17:59 #25
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_170421769
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 17:12 schreef Sunri5e het volgende:
Onbegrijpelijk trouwens die enorme drukte op Schiphol. Dit zie je toch ver van tevoren aankomen?
Die situatie heeft Schiphol bewust gecreerd:
quote:
Volgens de KLM dreigt het spaak te lopen op het vliegveld. Schiphol heeft volgens de vervoerder besloten de beschikbare capaciteit tot 2020 in een keer vrij te geven, waardoor het aantal vliegbewegingen is gegroeid met 500.000 per jaar. Omdat de infrastructuur van de luchthaven hier niet op berekend is, ontstaan er volgens KLM deze zomer, net als vorig jaar, grote verstoringen op Schiphol. KLM zegt als grootste gebruiker van Schiphol veel last te ondervinden van deze 'ongebalanceerde aanpak'.

Volgens de KLM moet, naast het inzetten van extra marechaussee, onder meer het bagage afhandelingssysteem dringend worden verbeterd en uitgebreid. Het systeem is nu niet berekend op de verwachtte hoeveelheid bagage. Daarnaast is de capaciteit van de taxibanen volgens de KLM lager dan de vraag, dit leidt tot wachttijden aan de gate met vertragingen tot gevolg.
Bewust beleid dus, waarschijnlijk om de regering te chanteren om meer kmar beschikbaar te stellen. En tegen de tijd dat dat geregeld is, zullen ze hun eigen infra-problemen ook wel op orde hebben.

Of sterker nog: who cares dat er een chaos ontstaat? Voor elke reiziger die afhaakt, zijn er 10 nieuwe reizigers.
  zondag 23 april 2017 @ 11:21:00 #26
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_170421821
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 13:22 schreef Piles het volgende:
Marechaussee is volgens mij de grootste bottleneck nu. En raad eens: daar kan Schiphol weinig aan doen.
Daar kan Schiphol heel veel aan doen: minder vluchten. Ofwel het aantal vluchten afstemmen op de beschikbare capaciteit. Maar dat is natuurlijk vloeken in de kerk.
  zondag 23 april 2017 @ 14:28:18 #27
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170426342
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 08:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Het enige dat staat levert is de konmar. De rest moet door Schiphol geregeld worden. Is gewoon een commercieel bedrijf.
Volgens Schiphol wringt daar juist de schoen
quote:
Er zijn bv niet eens genoeg gates om alle vluchten af te handelen. Als je ica machines op de buffer moet gaan afhandelen, dan heb je je zaken niet voor elkaar.
Op de P/J-aprons?

De A-apron en een deel van de stands op de D/E/G-aprons geen "slurf", maar zijn wel volledig geschikt voor het afhandelen van inkomende en vertrekkende vluchten en vallen dus ook binnen de maximale capaciteit van Schiphol.
Zelfs de uitbreidingen door de A-Pier zal de noodzaak tot het gebruik van deze stands niet overbodig maken als Schiphol op maximale capaciteit draait.

Hier heeft KLM wel boter op hun hoofd:
quote:
Volgens de KLM dreigt het spaak te lopen op het vliegveld. Schiphol heeft volgens de vervoerder besloten de beschikbare capaciteit tot 2020 in een keer vrij te geven, waardoor het aantal vliegbewegingen is gegroeid met 500.000 per jaar. Omdat de infrastructuur van de luchthaven hier niet op berekend is, ontstaan er volgens KLM deze zomer, net als vorig jaar, grote verstoringen op Schiphol. KLM zegt als grootste gebruiker van Schiphol veel last te ondervinden van deze 'ongebalanceerde aanpak'.
Voor het gemak vergeten ze maar even dat ze zelf (en hun alliance/codeshare partners) ook het meest profiteren van deze extra capaciteit. Tegelijkertijd krijgen ze er natuurlijk ook concurrentie bij, zoals een TUI die ook naar Paramaribo gaat vliegen en het zou mij niks verbazen als dat de grondslag is voor het gemopper op de capaciteitsuitbreiding: dat ze meer concurentie krijgen en daar niet naar kunnen handelen.

quote:
Volgens de KLM moet, naast het inzetten van extra marechaussee, onder meer het bagage afhandelingssysteem dringend worden verbeterd en uitgebreid. Het systeem is nu niet berekend op de verwachtte hoeveelheid bagage. Daarnaast is de capaciteit van de taxibanen volgens de KLM lager dan de vraag, dit leidt tot wachttijden aan de gate met vertragingen tot gevolg.
Die vertragingen en capaciteitsproblemen werken ze zelf in de hand door vliegtuigen langer aan de gate laten staan dan gepland om te wachten op passagiers.
Die passagiers zijn door de airlines zelf ingechecked op een tijdstip waarop de airline al ten tijde van het inchecken had kunnen weten dat ze vlucht niet meer zouden halen.

Helaas vergeten airlines dat als het druk is en het twee uur kan duren tussen inchecken/bagedroppen dat het dan niet handig is om tot 40 minuten voor vertrek nog bagage te accepteren. Dan moet je die tijd ook oprekken, dan nog zul je als airline iets moeten regelen, maar je stuurt dan mensen niet nodeloos op pad naar een vliegtuig dat vertraagd moet worden.

Reizigers die thuis online inchecken trekken zelf alle verantwoordelijkheid om op tijd bij de gate te zijn naar zich toe. Vaak zonder zich dat te realiseren (want ja, wie leest die kleine lettertjes nou). En zullen dus zelf moeten anticiperen als Schiphol aankondigt dat het druk wordt op de dag van vertrek.

Schiphol doet het enigzins onhandig door de capaciteit in één keer zo te vergroten, maar het is m.i. te gemakkelijk om alle schuld daar neer te leggen.
So we just called him Fred
  zondag 23 april 2017 @ 15:57:09 #28
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_170429397
quote:
7s.gif Op zondag 23 april 2017 14:28 schreef FredvZ het volgende:
Schiphol doet het enigzins onhandig door de capaciteit in één keer zo te vergroten, maar het is m.i. te gemakkelijk om alle schuld daar neer te leggen.
Jos Nijhuis zou z'n moeder nog verkopen voor een vluchtje extra op Schiphol.

Uiteindelijk is het een situatie gecreeerd door alle 3 (regering, Schiphol, airlines), maar sommige users doen alsof Schiphol hier het slachtoffer is.
pi_170446157
quote:
12s.gif Op zondag 23 april 2017 00:09 schreef flipsen het volgende:
*fap fap fap*

Je reinste vliegtuigporno :9~
quote:
10s.gif Op zondag 23 april 2017 00:20 schreef nattermann het volgende:
Wat een joekel :o
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 00:31 schreef Quattroporte47 het volgende:
Die A340-600 is ook zo belachelijk lang! Heerlijk!
Je kunt er een tijdje van genieten (tl:dr: t/m 20 mei komt deze lang dame elke dag naar Amsterdam):
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 maart 2017 15:53 schreef Iemand91 het volgende:
Etihad tijdelijk met Airbus A340 naar Schiphol

Dat wordt dus nog even genieten van deze beesten van toestellen.
Denk dat er heel wat spotters heel goed de bewegingen van A6-EHJ gaan volgen. :P


Wordt dus nog even genieten, want het is maar de vraag of we ze dus weer zien na 20 mei omdat dus eind september uit de Etihad vloot worden gehaald.
Sowieso wel bijzonder; want wat Etihad hier nu doet door deze inzet is het aantal keren dat een A340-600 naar Schiphol kwam misschien wel verdubbeld; tot een anderhalf jaar geleden was de A340-600 maar een beperkt aantal keren ooit op Schiphol geweest.

En deze Silk Way 747-400F maakte afgelopen zaterdag een flink harde landing op Schiphol:


Bron



Bron

En op video:



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 24-04-2017 00:12:16 ]
  maandag 24 april 2017 @ 01:09:47 #30
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_170446821
Holy crap :X Microburst?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  maandag 24 april 2017 @ 08:34:24 #31
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_170447734
Je mag van geluk spreken dat hij niet door zijn hoeven gaat.
pi_170448826
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 01:09 schreef flipsen het volgende:
Holy crap :X Microburst?
Niet goed te zijn omdat we stukje approach missen, maar het lijkt alsof er gewoon te laat / te weinig geflared wordt ;)

Hoe dan ook, goeie stuiter wel :D
pi_170453643
En dan te bedenken dat dit landingsgestel ontworpen is in de tijd zonder computers. Alles met potlood en papier.
  maandag 24 april 2017 @ 17:42:22 #34
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170458236
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 14:03 schreef Quattroporte47 het volgende:
En dan te bedenken dat dit landingsgestel ontworpen is in de tijd zonder computers. Alles met potlood en papier.
Zo oud is een 747-8 474-400F nou ook weer niet ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Fred op 24-04-2017 18:09:45 ]
So we just called him Fred
pi_170458510
Hier een filmpje van de landing van de Silkway.


Moet zeggen dat de de eerste foto van de Silkway toch wel een mooie is geworden :+
pi_170460274
quote:
7s.gif Op maandag 24 april 2017 17:42 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zo oud is een 747-8 474-400F nou ook weer niet ;)
Is het landingsgestel zoveel anders dan van de 747 classic?
  maandag 24 april 2017 @ 22:05:02 #37
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170465110
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 19:17 schreef Quattroporte47 het volgende:

[..]

Is het landingsgestel zoveel anders dan van de 747 classic?
Jep, zie ook de Kalitta 747 classic kisten die buiten dienst moeten omdat er geen landingsgestel meer voor te vinden is.
So we just called him Fred
pi_170466133
quote:
7s.gif Op maandag 24 april 2017 22:05 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Jep, zie ook de Kalitta 747 classic kisten die buiten dienst moeten omdat er geen landingsgestel meer voor te vinden is.
Shit, als vliegtuigennoob moet ik ook niet gaan discussiëren hier :P, je hebt helemaal​ gelijk.
pi_170466309
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 22:42 schreef Quattroporte47 het volgende:

[..]

Shit, als vliegtuigennoob moet ik ook niet gaan discussiëren hier :P, je hebt helemaal​ gelijk.
Och, doordat jij het punt naar voren brengt (i.e. je opoffert en verbeterd wordt) leren andere vliegtuignoobs zoals ik er ook weer van. Bedankt! :s)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  maandag 24 april 2017 @ 23:00:55 #40
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_170466634
Tussen alle airportcodes zitten soms echte parels tussen. :') Voorbeeldje van tijdens het leren:
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
  maandag 24 april 2017 @ 23:01:24 #41
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170466654
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 22:42 schreef Quattroporte47 het volgende:

[..]

Shit, als vliegtuigennoob moet ik ook niet gaan discussiëren hier :P, je hebt helemaal​ gelijk.
Juist wel. Heel leerzaam :P
So we just called him Fred
  maandag 24 april 2017 @ 23:08:00 #42
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170466828
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 23:00 schreef G-Pier het volgende:
Tussen alle airportcodes zitten soms echte parels tussen. :') Voorbeeldje van tijdens het leren:
[ afbeelding ]
De Nederlandse wikipedia heeft het nog steeds over Rangoon... Wat dan wel weer in Myanmar ligt. (consequent zou het Birma moeten zijn).
De ICAO code is ook wel aardig: VYYY

SGN is ook wel een aardige, dat is het vliegveld van het vroegere Saigon, tegenwoordig bekend alsInternationale Luchthaven Tân Sơn Nhất. Die gek genoeg wél aangepast is in de Nederlandse wikipedia.
So we just called him Fred
  maandag 24 april 2017 @ 23:12:26 #43
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_170466969
quote:
7s.gif Op maandag 24 april 2017 23:08 schreef FredvZ het volgende:

[..]

De Nederlandse wikipedia heeft het nog steeds over Rangoon... Wat dan wel weer in Myanmar ligt. (consequent zou het Birma moeten zijn).
De ICAO code is ook wel aardig: VYYY

SGN is ook wel een aardige, dat is het vliegveld van het vroegere Saigon, tegenwoordig bekend alsInternationale Luchthaven Tân Sơn Nhất. Die gek genoeg wél aangepast is in de Nederlandse wikipedia.
Waarom Malaga/AGP, Guangzhou/CAN én Toronto/YTO & YYZ moesten zijn zal mij nooit bekend worden. Gewoon stampen die 512 codes! :D
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
pi_170467402
quote:
5s.gif Op maandag 24 april 2017 23:12 schreef G-Pier het volgende:

[..]

Waarom Malaga/AGP, Guangzhou/CAN én Toronto/YTO & YYZ moesten zijn zal mij nooit bekend worden. Gewoon stampen die 512 codes! :D
YYZ omdat Pearson eigenlijk in het (vroegere) plaatje Malton ligt en de morse code voor Malton YZ was (http://www.funtrivia.com/askft/Question130856.html, even naar beneden scrollen naar best answer)
  maandag 24 april 2017 @ 23:35:05 #45
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170467511
quote:
5s.gif Op maandag 24 april 2017 23:12 schreef G-Pier het volgende:
Waarom Malaga/AGP
De originele naam is “Aeropuerto Gran de Picasso". Om toeristen beter van dienst te zijn is dat in 2011 omgedoopt naar Malaga - Costa del Sol
quote:
Guangzhou/CAN
Kanton (Canton in Engels)
quote:
Toronto/YTO & YYZ moesten zijn zal mij nooit bekend worden.
Dat is de "schuld" van de Chicago Conventie van 1944, toen is besloten dat alles in Canada met een Y ging beginnen. En voor de rest zijn de Canadezen niet erg creatief met het verzinnen van afkortingen. (en hebben ze dus in veel gevallen de morsecode overgenomen)

Dat wetende is toch knap dat iemand YQY met SYD kan verwarren.
So we just called him Fred
  maandag 24 april 2017 @ 23:35:29 #46
6941 APK
Factual, I think.
pi_170467522
quote:
5s.gif Op maandag 24 april 2017 23:12 schreef G-Pier het volgende:

[..]

Waarom Malaga/AGP, Guangzhou/CAN én Toronto/YTO & YYZ moesten zijn zal mij nooit bekend worden. Gewoon stampen die 512 codes! :D
Heb het ook ooit gedaan.
Gewoon stomme ezelsbruggetjes proberen te bedenken en te visualiseren, zoals een Canadees in China of een ouderwetse videokaart in Malaga :P
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  maandag 24 april 2017 @ 23:37:19 #47
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_170467570
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 23:35 schreef APK het volgende:

[..]

Heb het ook ooit gedaan.
Gewoon stomme ezelsbruggetjes proberen te bedenken en te visualiseren, zoals een Canadees in China of een ouderwetse videokaart in Malaga :P
Ik heb gelukkig WRTS om mijzelf te overhoren. Het enige wat mij enigszins tegenstaat is de druk om voor deze toets minimaal 75% te halen mocht ik over willen naar het examenjaar.
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
  maandag 24 april 2017 @ 23:43:50 #48
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_170467704
Over Guangzhou gesproken, al een hele uitdaging om deze fonetisch dicht bij elkaar liggende steden uit elkaar te houden:

Quanzhou
Guangzhou
Changzhou
Ganzhou
Danzhou
Lanzhou
Hangzhou
Chenzhou
So we just called him Fred
  maandag 24 april 2017 @ 23:49:10 #49
458965 G-Pier
Bekend als G-P of Gay-P
pi_170467838
Kan iemand mij dan Malabo -> SSG verklaren?
Disregard taxi drivers offering unrequested services.
pi_170469688
quote:
7s.gif Op maandag 24 april 2017 23:43 schreef FredvZ het volgende:
Over Guangzhou gesproken, al een hele uitdaging om deze fonetisch dicht bij elkaar liggende steden uit elkaar te houden:

Quanzhou
Guangzhou
Changzhou
Ganzhou
Danzhou
Lanzhou
Hangzhou
Chenzhou
Veel Chinese codes zijn nog op de oude spelling gebaseerd en niet op het Pinyin dat in 1958 is geïntroduceerd, een paar voorbeelden;

PEK - Beijing, voorheen Peking
NKG - Nanjing, voorheen Nanking
CAN - Guangzhou, voorheen Canton
CKG - Chongqing, voorheen Chungking
TSN - Tanjin, voorheen Tientsin
CTU - Chengdu, voorheen Chengtu
TAO - Qingdao, voorheen Tsingtao
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')