abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170450311
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 11:39 schreef Drug het volgende:

[..]

dat is het
Ik zie er geen bronvermelding bij.
  maandag 24 april 2017 @ 11:41:34 #77
44131 Chewie
Blame Canada!
pi_170450335
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 11:36 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Er zijn in de islam zeker niet evenveel stromingen als in het christendom. En ik heb geen enkele verklaring van een moslim afgewezen.
En kun je dat ook onderbouwen? Qua hoofdstromingen heeft de islam er 5 en het christendom 4, daarna wordt het wat lastiger te definiëren maar punt blijft dat er geen 1 interpretatie van de islam bestaat, net zoals bij het christendom.
I have come here to chew bubblegum and kick ass... and I'm all out of bubblegum.
pi_170450412
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 11:41 schreef Chewie het volgende:

[..]

En kun je dat ook onderbouwen? Qua hoofdstromingen heeft de islam er 5 en het christendom 4, daarna wordt het wat lastiger te definiëren maar punt blijft dat er geen 1 interpretatie van de islam bestaat, net zoals bij het christendom.
De onderverdeling tussen soenieten en sjieten is politiek gebasseerd over de opvolging van mohammed. De onderverdeling in het christendom is daarintegen gebasseerd op verschillende waardetoekenningen aan passages uit de bijbel, wat hier en daar zelfs heeft geleid tot verschillende bijbels.
  maandag 24 april 2017 @ 11:57:43 #79
167383 Molurus
the talking snake
pi_170450658
En maar blijven volhouden dat er slechts 1 Islam is. :{

Dat gelovigen zo koppig zijn kan ik nog begrijpen, maar dit....
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
  maandag 24 april 2017 @ 11:58:54 #80
455036 Drug
simulation hypothesis
pi_170450685
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 11:40 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Ik zie er geen bronvermelding bij.
staat bij dat het uit de quran komt. het staat in 3:7.
and we hate popo
pi_170450799
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 11:10 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

De koran 'mag' slechts op één manier gelezen worden. Integenstelling tot de bijbel (waar velen hun begrip van religie op basseren) is de koran het woord van god en zegt het boek zelf dat er niet getwijfeld mag worden aan de teksten.

Dat de koran multi-interpretabel zou zijn heb ik nog nooit een moslim zien beweren, deze bewering komt van ongelovige westerlingen.
Heb je dat nog nooit horen beweren? Verschillende stromingen, verschillende scholen, geleerden die anders uitleggen en met elkaar in discussie zijn, moslims die onderling in discussie zijn of gewoon een eigen interpretatie hebben. Dat is echt heel normaal onder die overkoepelende term de islam.
Niet eens iets van deze tijd alleen, maar al sinds de islam bestaat.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_170450883
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 11:58 schreef Drug het volgende:

[..]

staat bij dat het uit de quran komt. het staat in 3:7.
1 ) Al-Imran ( The Famiy of Imran ) - Aya 1
A. L. M.
اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ( 2 ) Al-Imran ( The Famiy of Imran ) - Aya 2
Er is geen andere God dan God, de levende en eeuwig levende.
نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ ( 3 ) Al-Imran ( The Famiy of Imran ) - Aya 3
Hij heeft u het boek in waarheid geopenbaard, dat het vroeger geopenbaarde bevestigt. Hij openbaarde de thora en het evangelie reeds vroeger, als leiding voor de menschen. Thans heeft hij de onderscheiding gezonden.
مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ الْفُرْقَانَ ۗ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ ( 4 ) Al-Imran ( The Famiy of Imran ) - Aya 4
Waarlijk, zij die Gods teekenen niet gelooven, zullen eene vreeselijke straf ontvangen; want God is machtig en kan zich wreken.
إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَىٰ عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ ( 5 ) Al-Imran ( The Famiy of Imran ) - Aya 5
Niets is voor God verborgen van hetgeen in den hemel en op aarde is.
هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ( 6 ) Al-Imran ( The Famiy of Imran ) - Aya 6
Hij is het, die u in het lijf uwer moeder naar zijn welbehagen gevormd heeft; buiten hem, den machtige en wijze, is geen God.
هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ( 7 ) Al-Imran ( The Famiy of Imran ) - Aya 7
Hij is het, die u de schrift zond, waarin verschillende verzen klaar en duidelijk zijn, die de grondzuilen van het boek zijn; anderen zijn beeldsprakig. Zij nu, welker harten twijfelen, willen het beeldsprakige volgen, uit liefde tot scheiding en uit lust tot vertolking daarvan. Maar God alleen kent hunne ware beteekenis. Maar zij, die grondig in hunne kennis zijn, zeggen: Wij gelooven daaraan; het geheel is van onzen Heer. Zoo denken slechts de verstandigen.

http://www.yeane.org/quran/translate-nl-3.html

Ieder wie niet de gehele koran accepteert is 'onverstandig' volgens allah.
pi_170450962
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 16:40 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Ik wil niet dat mijn mening over 'de gematige moslim' een leidend onderwerp van discussie wordt. Er wordt in dit topic nogal gejaagd om 'mij' te veroordelen en ik zou het zonde vinden wanneer daar een handvol posts aan besteed gaan worden. Maar jij vraagt het en dan vind ik het wel zo gepast dat ik antwoord geef.

Zoals ik al eerder in dit topic aangaf ben ik van mening dat er alleen 'de islam' bestaat. Ik ben van mening dat de gematigde islam en dus ook de daartoe zo benoemde 'gematigde moslim' niet bestaat.

De gematigde islam zie ik als het geloof van de 'multiculturalisten', niet als een islamitisch geloof. Een geloof wat nodig is om in de haalbaarheid van een totale multiculturele samenleving te geloven.

Ik deel moslims in drie groepen in:
* De seculaire moslim (culturele moslim)
* De fundamentalistische moslim
* De onwetende moslim (politieke moslim).

De onwetende moslim noem ik de moslim die niet de fundamenten en inhoud van zijn geloof kent, maar zich wel zo noemt en zijn geloof hoofdzakelijk basseert op de rituelen en preken uit de moskee (en politiek in islamitische landen).

Nou is fundamentalistisch een beladen term tegenwoordig, maar ik bedoel er slechts moslims mee die hun geloof belijden aan de hand van de boeken en niet de rituelen of politiek.

Maar de door jou als gematigde moslim omschreven: 'iemand die bewust en met gezond verstand afstand doet van bepaalde islamitische geboden/de islamitische regels anders invult.'

Komt niet uit de lucht vallen, zoals je zelf zegt ben jij er zelf één maar worstel je er nog wel mee.

[..]

Wat is de oorzaak van die worsteling? Vindt die worsteling zijn oorzaak in een afwijzen/negeren van bepaalde regels en een mogelijke ontoelaatbaarheid in de koran, of in een 'vrees' voor het oordeel van je god. Of komt simpel weg het 'gezond' verstand' in conflict met sommige regels? Of is het prive, of wat anders.
De moslimwereld is even divers als de rest van de wereld. Moslims zijn ook divers. Het is heel moeilijk om te bepalen wie al dan niet echt islamitisch is. Dat is ook een iets waar een moslim in elk geval zijn of haar vingers niet aan wil branden. Er is ook gewoon een middle ground onder de moslims waarbij moslims gewoon muziek luisteren, gewoon handjes schudden en andere 'westerse' dingen doen. Brengt me gelijk tot de eerste reden van twijfel. Welke interpretatie van de Koran is juist? En waarom zeggen sommigen dat je de Koran niet mag interpreteren omdat dit een Goddelijk Boek is? En als dat zo is dan betekent dat dus dat je de Koran statisch moet benaderen?

Ik kom uit een soennitisch gezin. In eerste instantie een vrij liberaal gezin, maar met de jaren is mijn familie wat religieuzer geworden, wat bij mij tot een religieus dilemma geleidt heeft. Ik heb moeite met bepaalde hadeeths, bepaalde gebeurtenissen, de schisma binnen de islam ( slag van de Kameel), enzovoorts. Tegelijkertijd ben ik nu wel op op een punt gekomen waarop ik mijn religiositeit niet meer wil kaderen/gekaderd wil hebben omdat ik geen stabiele doctrinaire positie heb.
He who has nothing to die for, has nothing to live for.
pi_170451001
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 12:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Heb je dat nog nooit horen beweren? Verschillende stromingen, verschillende scholen, geleerden die anders uitleggen en met elkaar in discussie zijn, moslims die onderling in discussie zijn of gewoon een eigen interpretatie hebben. Dat is echt heel normaal onder die overkoepelende term de islam.
Niet eens iets van deze tijd alleen, maar al sinds de islam bestaat.
Politiek, niet fundamentalistisch.
pi_170451193
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 12:12 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Begrijp ik goed dat jij als niet Moslim wil bepalen dat andere mensen die zich Moslim noemen, eigenlijk geen Moslim zijn?
Wouw.
Make my day!
pi_170451280
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 12:12 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Onzin, ook theologisch zijn er verschillen en discussie.

Neem bv de sharia, waarvan verschillende varianten​ zijn. Er is zelfs een term voor die interpretatie binnen die sharia systemen, fikh.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 24 april 2017 @ 12:32:21 #87
37248 BertV
L48/S162 + H17a1
pi_170451469
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 10:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je kunt hoog of laag springen, maar dat is een typisch voorbeeld van een no true Scotsman. :Y
grappig, ik kende die uitdrukking niet.

Ik snap de spagaat waarin moderne gelovigen zitten.
...maar als genesis niet juist is, (en als je gaat doorvragen nog veel meer) waarom dan wel de rest?

Om het maar weer op die drogreden te gooien;
Jullie christenen zijn Schotten die in nederland geboren zijn uit autochtoon Nederlandse ouders.
Denen. Dat Duivelsgebroed. Ze hebben geen ziel.
  maandag 24 april 2017 @ 12:33:32 #88
44131 Chewie
Blame Canada!
pi_170451498
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 11:45 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

De onderverdeling tussen soenieten en sjieten is politiek gebasseerd over de opvolging van mohammed. De onderverdeling in het christendom is daarintegen gebasseerd op verschillende waardetoekenningen aan passages uit de bijbel, wat hier en daar zelfs heeft geleid tot verschillende bijbels.
Je vergeet nogal wat stromingen maar goed.

Gezien deze reactie is mijn eerste reactie ook wel weer bevestigd, jij wil eigenlijk alleen maar bevestiging zien dat de gematigde islam (wat gematigd inhoud weiger je dan ook nog eens te onderbouwen) niet bestaat.

Waarom je als niet christen het christendom zo loopt te verdedigen in vergelijking met de islam ontgaat me trouwens.

En wil je nu echt met droge ogen beweren dat afsplitsingen in het christendom niks met politiek te maken hebben? Anglicaanse kerk bijvoorbeeld vergeten?
I have come here to chew bubblegum and kick ass... and I'm all out of bubblegum.
pi_170451680
Uiteraard bestaan 'gematigde' moslims wel. Dat zijn de moslims die menen bepaalde woorden van hun god te kunnen negeren. Daar hebben ze uiteenlopende redenen voor maar meestal komt het neer op gemakzucht.
Quod licet Iovi, non licet bovi
  maandag 24 april 2017 @ 12:43:22 #90
167383 Molurus
the talking snake
pi_170451730
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 12:40 schreef ems. het volgende:

Uiteraard bestaan 'gematigde' moslims wel. Dat zijn de moslims die menen bepaalde woorden van hun god te kunnen negeren. Daar hebben ze uiteenlopende redenen voor maar meestal komt het neer op gemakzucht.
Je kunt 'gematigd' ook uitleggen als 'geven een andere uitleg aan die woorden'. (Welke uitleg je dan 'gematigd' noemt en welke niet is weer een kwestie van smaak.)
pi_170451749
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 12:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je kunt 'gematigd' ook uitleggen als 'geven een andere uitleg aan die woorden'. (Welke uitleg je dan 'gematigd' noemt en welke niet is weer een kwestie van smaak.)
Ja, andere uitleg eraan geven of negeren inderdaad. Vreemde zaak.
pi_170451887
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 12:21 schreef agter het volgende:

[..]

Begrijp ik goed dat jij als niet Moslim wil bepalen dat andere mensen die zich Moslim noemen, eigenlijk geen Moslim zijn?
Wouw.
Nee, dat de verschillen politiek zijn en niet fundamentalistisch.
pi_170451922
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 12:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Onzin, ook theologisch zijn er verschillen en discussie.

Neem bv de sharia, waarvan verschillende varianten zijn. Er is zelfs een term voor die interpretatie binnen die sharia systemen, fikh.
sharia is politiek.
pi_170452094
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 12:33 schreef Chewie het volgende:

[..]

Je vergeet nogal wat stromingen maar goed.

Gezien deze reactie is mijn eerste reactie ook wel weer bevestigd, jij wil eigenlijk alleen maar bevestiging zien dat de gematigde islam (wat gematigd inhoud weiger je dan ook nog eens te onderbouwen) niet bestaat.
Nog iemand die voor mij denkt te moeten denken. Zoals ik eerder stelde laat ik aan een moslim vrij wat gematigd voor hem of haar inhoud.
quote:
Waarom je als niet christen het christendom zo loopt te verdedigen in vergelijking met de islam ontgaat me trouwens.
Ik verdedig het christendom niet, hoe je daarbij komt ontgaat mij. Ik wijs op de verschillen en waarom de vergelijkingen tussen islam en christendom fundamentalistisch onmogelijk zijn.

quote:
En wil je nu echt met droge ogen beweren dat afsplitsingen in het christendom niks met politiek te maken hebben? Anglicaanse kerk bijvoorbeeld vergeten?
Nee die ben ik niet vergeten, die vond ik geen punt van argumentatie omdat de argumentatie was dat er in het christendom fundamentaliatische verschillen bestaan en in de islam niet. Als je het daar niet mee eens bent zou je er goed aan doen om verschillende fundamentalistische stromingen binnen de islam te duiden.
  maandag 24 april 2017 @ 12:58:03 #95
167383 Molurus
the talking snake
pi_170452103
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 12:44 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja, andere uitleg eraan geven of negeren inderdaad. Vreemde zaak.
Waarom vind je dat vreemd?

Ten eerste kun je een tekst niet lezen zonder er een uitleg aan te geven.

Ten tweede zullen mensen teksten - welke teksten dan ook - altijd uitleggen op een manier die aansluit bij wat ze weten en geloven. Dat heeft niet noodzakelijk altijd dezelfde uitkomst.
  maandag 24 april 2017 @ 13:03:10 #96
44131 Chewie
Blame Canada!
pi_170452215
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2017 12:57 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Nog iemand die voor mij denkt te moeten denken. Zoals ik eerder stelde laat ik aan een moslim vrij wat gematigd voor hem of haar inhoud.
Gezien je reacties laat je vrij duidelijk merken dat gematigde moslims niet bestaan en dat er geen fundamenteel verschil is tussen de stromingen. Uiteraard kun je het niet onderbouwen en ga je van 2 stromingen uit en weiger je de informatie van je discussiepartners aan te nemen.

[..]

quote:
Ik verdedig het christendom niet, hoe je daarbij komt ontgaat mij. Ik wijs op de verschillen en waarom de vergelijkingen tussen islam en christendom fundamentalistisch onmogelijk zijn.
Je faalt nogal hard in het aanwijzen van de verschillen en aantonen waarom de vergelijking tussen de islam en christendom onmogelijk is. Uiteraard kun je ze prima vergelijken, genoeg overeenkomsten namelijk.

[..]

quote:
Nee die ben ik niet vergeten, die vond ik geen punt van argumentatie omdat de argumentatie was dat er in het christendom fundamentaliatischr verschillen bestaan en in de islam niet.
Wat dus gewoon grote kolder is en wederom toon je dit niet aan.
pi_170452217
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 12:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom vind je dat vreemd?

Ten eerste kun je een tekst niet lezen zonder er een uitleg aan te geven.

Ten tweede zullen mensen teksten - welke teksten dan ook - altijd uitleggen op een manier die aansluit bij wat ze weten en geloven. Dat heeft niet noodzakelijk altijd dezelfde uitkomst.
Ik vind het negeren van teksten vooral heel vreemd. Hoe iemand een god kan aanbidden (en dan uitgerekend die drol uit de islam), zijn/haar leven naar zijn woorden inricht maar als puntje bij paaltje komt bepaalde zaken of teksten gewoon opzij te zetten als 'irrelevant'.

Beetje hetzelfde verhaal als dat ik met een muziekalbum naar jou toe kom dat ik beschrijf als het 'beste album ooit' maar dat je wel tracks 1, 2, 4, 7 en 13 moet negeren want die zijn kut.
pi_170452472
quote:
10s.gif Op maandag 24 april 2017 13:03 schreef Chewie het volgende:

[..]

Gezien je reacties laat je vrij duidelijk merken dat gematigde moslims niet bestaan en dat er geen fundamenteel verschil is tussen de stromingen. Uiteraard kun je het niet onderbouwen en ga je van 2 stromingen uit en weiger je de informatie van je discussiepartners aan te nemen.
Ik onderbouw het constant, tot aanhalingen uit de koran aan toe, welke valide informatie mbt het onderwerp neem ik volgens jou niet aan?

quote:
Je faalt nogal hard in het aanwijzen van de verschillen en aantonen waarom de vergelijking tussen de islam en christendom onmogelijk is. Uiteraard kun je ze prima vergelijken, genoeg overeenkomsten namelijk.
koran is het woord van god, de bijbel bestaat uit menselijke getuigenissen. Daardoor zijn ze niet prima met elkaar te vergelijken.

quote:
Wat dus gewoon grote kolder is en wederom toon je dit niet aan.
Het is geen kolder: er maar is maar één koran. Toon jij nou eens aan dat het wel kolder is.
  maandag 24 april 2017 @ 13:15:28 #99
167383 Molurus
the talking snake
pi_170452509
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 13:03 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik vind het negeren van teksten vooral heel vreemd. Hoe iemand een god kan aanbidden (en dan uitgerekend die drol uit de islam), zijn/haar leven naar zijn woorden inricht maar als puntje bij paaltje komt bepaalde zaken of teksten gewoon opzij te zetten als 'irrelevant'.
Volgens de Bijbel moet je een opstandige zoon buiten de stadsmuur stenigen. De manier waarop Christenen daar over het algemeen mee omgaan is niet zozeer negeren, maar zeggen: "dat is eigenlijk alleen een goed gebod in de context van de maatschappij van toen".

Zo zullen moslims denk ik ook veel van de regels tegen de moderne morele tijdgeest aanhouden en vervolgens een keuze maken om die regel niet te hanteren of anders te interpreteren.
pi_170452711
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 11:38 schreef Allures het volgende:
Oh ik ken er zat
Beetje zoals de katholieken hier in het zuiden. Wel carnaval, niet vasten
wel geloven in god/Allah en je soms tot hem richten maar niet 5 keer per dag
Geen varkensvlees, wel alcohol etc
Hoe je jezelf moslim kan noemen en dan niet 5 keer per dag bidt ontgaat me. Behoort het gebed niet tot de 5 basis zuilen van de Islam en is het niet het eerste waar allah naar kijkt als je naar moslim hemel gaat?
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')