abonnement Unibet Coolblue
pi_170379453
Hoi allemaal,

Al heel lang heb ik problemen met niet eten. Ik ben nu 22 en sinds mijn 15de ben ik al 3 keer +/-12 kg afgevallen en weer aangekomen.

Voor mij is slank blijven heel moeilijk, omdat ik zoveel denk aan snacken. Wanneer ik dus al een paar dagen alleen maar denk aan hoeveel zin ik heb in chocolade bijvoorbeeld ga ik overstag. Dan haal ik bijv. een reep van 300 gr en een bak ben & jerry's en eet dit zo achter elkaar op.

Ik zou zo graag willen dat eten minder belangrijk zou zijn in mijn leven. Is het normaal dat je weinig controle hebt over eten en dat je er maar aan blijft denken?

Wat kan ik aan dit onderliggende probleem doen? Ik kan gezond eten een hele poos volhouden (laatste keer was een jaar), maar toch val ik elke keer weer terug..

Hoe kan ik normaal leren omgaan met eten en, is dit echt een stoornis waar ik hulp voor kan zoeken? Ik weet niet of ik dit normaal moet vinden of niet..

Ik wil graag slank zijn, maar eten is zo'n big deal voor me. Terwijl ik, als ik gegeten heb altijd dacht: was dit het nou waard?
  vrijdag 21 april 2017 @ 14:49:02 #2
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_170382849
Een afspraak bij een diëtist of iets dergelijks een optie?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_170382978
Nieuwe bezig heden zoeken. Gamen, sporten, hobby(s), seks, familie leden opzoeken, strand/boswandeling maken, etc. Gewoon iets om te doen, om jou hoofd van het eten af te houden.
pi_170382979
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 12:32 schreef bloemetje100 het volgende:
Hoe kan ik normaal leren omgaan met eten en, is dit echt een stoornis waar ik hulp voor kan zoeken? Ik weet niet of ik dit normaal moet vinden of niet..
in zeven jaar 3x tot 12 kilo afvallen (en weer aankomen) is niet zo héél abnormaal hoor...

het is an sich heel normaal om enigszins beweging in je gewicht te hebben, soms een tijdje wat losser te zijn en toe te nemen en soms juist erg strikt op je eten te letten.

Uiteindelijk ligt het aan jezelf of iets tot een groot probleem wordt en of je het in extremen gaat zoeken en dit uiteindelijk niet zelf meer onder controle hebt;
meestal is dan hulp van buiten bij een dietist zoeken de enige oplossing....

of je dat nu nodig zou hebben kan ik niet zeggen, maar van wat je beschrijft lees ik dat er niet direkt in terug...
bv soms vreetbuien hebben, en een 300gram chocoladereep en een beker ijs opeten is niet zo heel gezond of goed maar ook niet het einde van de wereld.

Zolang dat niet heel vaak optreed (en/of daarna escaleert in het weer uitkotsen van dat eten) is dat niet zo erg...
het is misschien ok goed om eens te kijken of zo'n vreetbuitje gewoon ontstaat doordat het eten ook je 'beloningscentrum' beloont en het daaruit voortkomt (en je misschien juist moet overwegen gecontroleert wat vaker tussendoor een 'kleine beloning' jezelf toe te staan...

of dat het voortkomt uit pure honger;
Het is ook mogelijk dat je misschien juist te weinig eet of de tot je genomen voeding niet genoeg voedingsstoffen bevat en je dan juist een trechte honger ervaart ... meestal is het niet erg gezond veel honger te hebben (en nee, het is prima mogelijk goed te eten en toch af te nemen of iig je gewicht te houden, vaak loont het dan te kijken naar wat je precies eet, en hoe vaak per dag, en verdere sportieve/fysieke activiteiten)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_170383316
Bedankt voor de reacties! Fijn om te horen dat het niet zo heel erg is, dat je het een stoornis kunt noemen. Ik zat er ook gewoon even extra door in de put, omdat het gisteravond voorgevallen was.

Misschien kan ik mezelf wel gewoon andere gewoontes aanleren, door niet zoveel te eten als ik enorm heb in iets lekkers. Bijvoorbeeld gewoon ijsje of 1 mars ofzo.


Denk dat het ook belangrijk is dat ik niet opgeef, nu ben ik de mist in gegaan, maar ik kan nu ook weer gewoon verdergaan met gezond eten.

Als er nog iemand tips heeft hoor ik die graag :).
pi_170388140
sommige mannen houden juist vaak van dikke vrouwen, ook vaak afrikaanse mannen,
pi_170388430
Gewoon geleidelijk minder eten indd maar wel gezond dus niet verhongeren en afleiding: sporten.. ik hou van krachttraining.
Ik heb helaas het tegenovergestelde, ik hou er niet van om te eten als ik verveel of meer eten dan ik nodig ben waardoor ik weleens ondergewicht kan krijgen.
  vrijdag 21 april 2017 @ 20:04:05 #8
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_170388611
Wat weeg je nu? En hoe groot ben je?
Kan wel zeggen dat 12 kilo niet veel is.. maar als je daarvoor 30 kilo woog en 1.80cm bent.......
pi_170390340
Klein testje:

Zet de timer van je telefoon op 1 minuut en verbied jezelf, gedurende die minuut, aan een olifant te denken.
pi_170390870
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 21:04 schreef madam-april het volgende:
Klein testje:

Zet de timer van je telefoon op 1 minuut en verbied jezelf, gedurende die minuut, aan een olifant te denken.
Dit, in essentie. Bepaal voor jezelf dat er geen verbod ligt op lekker eten. Je mag alles eten, maar je moet op een punt komen dat je niet alles tegelijk wilt.

Overeten is ook vast geen prettig gevoel.
  vrijdag 21 april 2017 @ 22:25:05 #11
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_170392672
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 15:20 schreef bloemetje100 het volgende:
Bedankt voor de reacties! Fijn om te horen dat het niet zo heel erg is, dat je het een stoornis kunt noemen. Ik zat er ook gewoon even extra door in de put, omdat het gisteravond voorgevallen was.

Misschien kan ik mezelf wel gewoon andere gewoontes aanleren, door niet zoveel te eten als ik enorm heb in iets lekkers. Bijvoorbeeld gewoon ijsje of 1 mars ofzo.


Denk dat het ook belangrijk is dat ik niet opgeef, nu ben ik de mist in gegaan, maar ik kan nu ook weer gewoon verdergaan met gezond eten.

Als er nog iemand tips heeft hoor ik die graag :)
Probeer je zelf met kleine dingen te belonen in plaats van grote dingen in 1 keer. En eet met regelmaat. Neem een goed ontbijt, je lunch en je diner maar neem tussen de maaltijden een stuk fruit of iets lekkers.

Maar een mars of een ijsje is niet direct gezond. Dat is echt al heel veel. Neem 1 stukje chocolade of 1 koekje. Of een waterijsje. Voor mij werkt de regelmaat en omdat ik mezelf dus ook regelmatig met iets kleins beloon heb ik veel minder vreetbuien. Maar voor ieder werkt iets anders natuurlijk dus een gesprek met een diëtist is ook aan te raden.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_170392796
Start eens met opschrijven wat je eet en hoeveel. Daarna kan je naar een diëtist gaan. Het is wel zo dat je het uiteindelijk toch zelf moet gaan doen. Je weet waar het probleem zit. Vraag je eens af of dat eten iets toevoegt, voel je je beter als je het hebt weggepropt?
pi_170392940
Wat mij erg hielp was het tellen van calorieën.
Ik gebruikte de app myfitnisspal en dat werkte heel goed.
Gewoon alles erop zetten wat je eet. Ik kreeg hierdoor meer controle op mijn eetbuien omdat ik dan goed kon zien dat ik die dag genoeg had gegeten, of het zo had ingepland en als ik mij erbuiten ging viel ik mij slecht dus hield mij er ook aan.
Het vergt een beetje oefening, alles na elk hapje en elk dingetje erin zetten, maar het hielp mij over die buien heen.
Succes :)
Twiddel
pi_170394614
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 21:20 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dit, in essentie. Bepaal voor jezelf dat er geen verbod ligt op lekker eten. Je mag alles eten, maar je moet op een punt komen dat je niet alles tegelijk wilt.

Overeten is ook vast geen prettig gevoel.
Hoe harder je probeert ergens niet aan te denken, hoe meer je er aan denkt en hoe groter het wordt.

Het is niet erg om trek te hebben in snoep/snacks, dat is gewoon een gevoel en daar heb je geen controle over.. je hebt wel controle over hoe je op dat gevoel reageert.. Je kunt accepteren dat je ergens zin in heb en er vervolgens toch niks mee doen.. en met 'niks' bedoel ik er niet aan toegeven maar er ook niet tegen vechten.. gewoon accepteren dat het gevoel er is..
pi_170395047
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 14:57 schreef RM-rf het volgende:

[..]

in zeven jaar 3x tot 12 kilo afvallen (en weer aankomen) is niet zo héél abnormaal hoor...
Nou, het is niet dat 12 kg even een paar keer flink vreten is he? Ik weet het niet hoor, maar ik vind bijna jaarlijks die uitschieter naar boven danwel naar beneden maken best wel bijzonder.
pi_170395191
Hoe denk je minder aan eten? Wellicht kan een poh-ggz je daar verder mee helpen. Informeer eens bij de huisarts ^O^
Somebody that I used to know
pi_170395195
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 00:20 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Nou, het is niet dat 12 kg even een paar keer flink vreten is he? Ik weet het niet hoor, maar ik vind bijna jaarlijks die uitschieter naar boven danwel naar beneden maken best wel bijzonder.
Wat suggereer je hiermee?
pi_170395217
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 00:30 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wat suggereer je hiermee?
Dat het niet doorsnee is.
Somebody that I used to know
  Moderator zaterdag 22 april 2017 @ 00:47:36 #19
441859 crew  Lenny77
pi_170395403
Ik begrijp sowieso niet waarom je jezelf alles ontzegt? Geen wonder dat je dan ineens heel veel wil snoepen. Alles wat je jezelf verbiedt is wel heel erg uitdagend dan hé!
Kan je niet gewoon met mate regelmatig wat snoepen?
Elke dag een stukje chocolade kan echt geen kwaad hoor. Of een ijsje.
Je mag toch ook genieten? Je eet voor de rest toch goed en gezond, dus....
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_170397157
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 00:30 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wat suggereer je hiermee?
Niets, ik ben het simpelweg niet eens met wat RM-rf stelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2017 07:28:14 ]
pi_170397232
Hoe tevreden ben je verder met je leven en met je jezelf?

Ik zie trouwens dat best veel meiden erg bezig zijn met hun figuur, omdat men daar de heilige graal in ziet, uiteraard vanwege de media en het ideaalbeeld waar vrouwen aan willen voldoen..

En wat ik dan ook steeds opmerk is dat ze er niet bepaald vrolijker van in het leven zijn gaan staan, er sijpelt een zekere emotionele onvolwassenheid/onzekerheid/verwardheid doorheen. En die zou wel eens de boosdoener kunnen zijn namelijk. Nooit het eten zelf natuurlijk, dat is een uiting van een diepere overtuiging of ervaring.
pi_170397352
Ik las dat jij een jaar lang gezond hebt gegeten en dat het daarna weer 'mis' ging. Weet je ook waardoor het mis ging? Wat maakte dat je toen weer naar producten met veel vet en suikers verlangde en aan dat verlangen hebt toegegeven? Zelf heb ik de neiging om ongezonde keuzes te maken (m.n. chocolade) als ik gestresst ben, als ik me heel verdrietig voel én als ik mij erg verveel (bijv. als ik op de trein moet wachten). Dat inzicht kan je helpen om je verlangen te leren begrijpen. Hoewel ik geen 12 kg schommel, herken ik je behoefte (helaas) wel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 00:47 schreef Lenny77 het volgende:
Ik begrijp sowieso niet waarom je jezelf alles ontzegt? Geen wonder dat je dan ineens heel veel wil snoepen. Alles wat je jezelf verbiedt is wel heel erg uitdagend dan hé!
Dit, om mee te beginnen! In de periodes dat je gezond eet is het echt niet nodig om jezelf al het andere lekkers (zoals chocolade en ijs) geheel te ontzeggen. Ook taart past best binnen een gezond dieet, mits met mate en niet elke dag. De frequentie en de hoeveelheid die je van iets eet zijn belangrijker dan wat dat iets is.

quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 22:25 schreef Yesse het volgende:
Neem 1 stukje chocolade of 1 koekje. Of een waterijsje.
Voor mensen die dat niet kunnen - chocolade en koekjes die overblijven schreeuwen je vanuit de bewaartrommel gewoon toe om opgegeten te worden! - is het kopen van één chocoladereepje in de Wereldwinkel of één koek bij een banketbakker een goed alternatief. Een waterijsje is inderdaad de gezondere keuze, maar helpt niet als je sterk verlangt naar een product waar suiker en/of vet in zit. Hetzelfde geldt voor fruit.
pi_170398082
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 23:50 schreef madam-april het volgende:

[..]

Hoe harder je probeert ergens niet aan te denken, hoe meer je er aan denkt en hoe groter het wordt.

Het is niet erg om trek te hebben in snoep/snacks, dat is gewoon een gevoel en daar heb je geen controle over.. je hebt wel controle over hoe je op dat gevoel reageert.. Je kunt accepteren dat je ergens zin in heb en er vervolgens toch niks mee doen.. en met 'niks' bedoel ik er niet aan toegeven maar er ook niet tegen vechten.. gewoon accepteren dat het gevoel er is..
Inderdaad. Lijkt een beetje op ACT therapie. Gevoelens ervaren, gedachten laten zijn. Ze hoeven je gedrag niet te bepalen.

Maar ik denk dat het zeker ook belangrijk is om jezelf geen verbod op te leggen, want hoe meer je niet mag, hoe groter het verlangen omdat je er door het niet mogen veel mee bezig bent.
pi_170398099
Overigens kan je met eetproblemen ook prima bij een therapeut terecht, via de huisarts. Of een diëtist. Elkaar ik denk dat je vooral mentaal veel baat kunt hebben bij hulpverlening, want dit is voornamelijk een mentaal probleem en niet een probleem van verkeerde voedingsmiddelen eten oid.
pi_170398804
Het is vrij simpel: als het niet lukt om minder te eten, dan moet je gewoon wat meer bewegen.
  Moderator zaterdag 22 april 2017 @ 17:51:44 #26
441859 crew  Lenny77
pi_170407544
Dit valt toch niet onder een echt eetprobleem?
Het meisje gunt zichzelf niets totdat ze echt niet meer zonder lekkers kan.
Ik persoonlijk zie een eetprobleem meer als dat ze elke week zou gaan vreten en alles uitkotsen of bijna niets meer zou eten.
We weten niet eens het gewicht of de lengte van TS.
Voor hetzelfde geld heeft ze gewoon een gezond gewicht maar is ze bang voor een beetje bij te komen met het bekende gevolg.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lenny77 op 23-04-2017 01:49:27 ]
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_170410290
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 april 2017 20:04 schreef Zolderkamer het volgende:
Wat weeg je nu? En hoe groot ben je?
Kan wel zeggen dat 12 kilo niet veel is.. maar als je daarvoor 30 kilo woog en 1.80cm bent.......
Nee! Ik ben 1,68 en weeg 80,5 kilo. Sowieso wel stevig gebouwd hoor. Heb vooral flinke heupen :')
pi_170410505
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 08:00 schreef Berkenboom het volgende:
Hoe tevreden ben je verder met je leven en met je jezelf?

Ik zie trouwens dat best veel meiden erg bezig zijn met hun figuur, omdat men daar de heilige graal in ziet, uiteraard vanwege de media en het ideaalbeeld waar vrouwen aan willen voldoen..

En wat ik dan ook steeds opmerk is dat ze er niet bepaald vrolijker van in het leven zijn gaan staan, er sijpelt een zekere emotionele onvolwassenheid/onzekerheid/verwardheid doorheen. En die zou wel eens de boosdoener kunnen zijn namelijk. Nooit het eten zelf natuurlijk, dat is een uiting van een diepere overtuiging of ervaring.
Ja, dat had ik eerst ook wel. Ik dacht dat ik gelukkiger werd als ik slank zou zijn, tot het zo ver was. Beetje een anti climax gevoel.

En daardoor is het ook lastiger voor mij om mezelf maar niet vol te vreten, dat je soms ineens de instelling hebt van: van iets lekkers eten voel je je tijdelijk goed, maar als je slank bent en je jezelf van alles ontzegt word je ook niet gelukkig.

Dan is de andere kant natuurlijk wel, dat heel veel overgewicht ook ongelukkig zal maken in mijn geval. Dus dat moet ik ook zien te voorkomen.
pi_170410583
Wederom weer bedankt voor de tips :).

Ik kan heel erg genieten van eten. Maar het voelt voor mij alsof snoepen veel te belangrijk is in mijn leven en ik daarom moeilijk weerstand kan bieden. Is het nou gezond als je eten zo belangrijk vind?

Is eten bijvoorbeeld heel belangrijk voor jullie en je geluksgevoel?
pi_170410633
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:56 schreef bloemetje100 het volgende:

[..]

Ja, dat had ik eerst ook wel. Ik dacht dat ik gelukkiger werd als ik slank zou zijn, tot het zo ver was. Beetje een anti climax gevoel.

En daardoor is het ook lastiger voor mij om mezelf maar niet vol te vreten, dat je soms ineens de instelling hebt van: van iets lekkers eten voel je je tijdelijk goed, maar als je slank bent en je jezelf van alles ontzegt word je ook niet gelukkig.

Dan is de andere kant natuurlijk wel, dat heel veel overgewicht ook ongelukkig zal maken in mijn geval. Dus dat moet ik ook zien te voorkomen.
Met andere woorden gewoon lekker jezelf blijven :P

Voor de buitenwacht hoef je echt niet te doen, liever een vrolijke meid, dan eentje die zich constant naar een beeld wil voegen, geloof mij maar..

Niet druk maken, gewoon zorgen dat je lekker in je vel zit en geniet van het leven, dat is veel belangrijker. Geluk zit in jezelf zijn, niet iets wat een ander wil zien.
pi_170411128
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 09:55 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Inderdaad. Lijkt een beetje op ACT therapie. Gevoelens ervaren, gedachten laten zijn. Ze hoeven je gedrag niet te bepalen.

Maar ik denk dat het zeker ook belangrijk is om jezelf geen verbod op te leggen, want hoe meer je niet mag, hoe groter het verlangen omdat je er door het niet mogen veel mee bezig bent.
Het is inderdaad de ACT-methode :)

Ja dat ben ik, in dit geval, inderdaad met je eens. Bij verslaving is dat een ander verhaal, maar daar is hier geen sprake van, dus je hebt helemaal gelijk :)
pi_170411372
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:59 schreef bloemetje100 het volgende:
Wederom weer bedankt voor de tips :).

Ik kan heel erg genieten van eten. Maar het voelt voor mij alsof snoepen veel te belangrijk is in mijn leven en ik daarom moeilijk weerstand kan bieden. Is het nou gezond als je eten zo belangrijk vind?

Is eten bijvoorbeeld heel belangrijk voor jullie en je geluksgevoel?
Het feit dat eten voor jouw zo belangrijk is en dat het ook echt een hele belangrijke invloed heeft op je geluksgevoel, doet mij vermoeden dat er wel iets meer aan de hand is..

Sinds wanneer is eten zo belangrijk voor je?
pi_170412283
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 08:24 schreef Groepfunder het volgende:
Ik las dat jij een jaar lang gezond hebt gegeten en dat het daarna weer 'mis' ging. Weet je ook waardoor het mis ging? Wat maakte dat je toen weer naar producten met veel vet en suikers verlangde en aan dat verlangen hebt toegegeven? Zelf heb ik de neiging om ongezonde keuzes te maken (m.n. chocolade) als ik gestresst ben, als ik me heel verdrietig voel én als ik mij erg verveel (bijv. als ik op de trein moet wachten). Dat inzicht kan je helpen om je verlangen te leren begrijpen. Hoewel ik geen 12 kg schommel, herken ik je behoefte (helaas) wel.

[..]

Dit, om mee te beginnen! In de periodes dat je gezond eet is het echt niet nodig om jezelf al het andere lekkers (zoals chocolade en ijs) geheel te ontzeggen. Ook taart past best binnen een gezond dieet, mits met mate en niet elke dag. De frequentie en de hoeveelheid die je van iets eet zijn belangrijker dan wat dat iets is.

[..]

Voor mensen die dat niet kunnen - chocolade en koekjes die overblijven schreeuwen je vanuit de bewaartrommel gewoon toe om opgegeten te worden! - is het kopen van één chocoladereepje in de Wereldwinkel of één koek bij een banketbakker een goed alternatief. Een waterijsje is inderdaad de gezondere keuze, maar helpt niet als je sterk verlangt naar een product waar suiker en/of vet in zit. Hetzelfde geldt voor fruit.
Heb gewoon over een paar reacties heen gelezen :o.
Ben al blij om te lezen dat er dus anderen zijn die het ook herkennen.

En ik heb inderdaad een jaar gezond gegeten, ook nog een tijd tijdens mijn stage. Waar ik wel stress heb ervaren. Ik kon mezelf nog een maand inhouden ongeveer en toen leek het na een paar keer de mist ingaan dat ik zoveel gemist had in de tijd dat ik zo gezond deed. Misschien ben ik toen te streng voor mezelf geweest en ga ik ook eten door stress. Het voelt soms ook alsof ik lekker wil ontspannen en wil genieten, dus een filmpje met heel veel slecht eten. Dus dan speelt stress wel een rol denk ik?
pi_170412378
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 20:32 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het feit dat eten voor jouw zo belangrijk is en dat het ook echt een hele belangrijke invloed heeft op je geluksgevoel, doet mij vermoeden dat er wel iets meer aan de hand is..

Sinds wanneer is eten zo belangrijk voor je?
Dat is eigenlijk zo gegroeid. Vroeger werd ik op de middelbare school gepest en zat ik niet goed in mijn vel. Dan ging ik dus een zak snoep halen en die at ik dan helemaal leeg. Op zo'n moment voelde ik me dus beter, omdat ik door te eten kon genieten.

Dus dat bleef ik natuurlijk doen..

Tegenwoordig word ik niet meer gepest, maar misschien heb ik zo mijn visie gevormd over snoepen.
pi_170418282
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 21:05 schreef bloemetje100 het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk zo gegroeid. Vroeger werd ik op de middelbare school gepest en zat ik niet goed in mijn vel. Dan ging ik dus een zak snoep halen en die at ik dan helemaal leeg. Op zo'n moment voelde ik me dus beter, omdat ik door te eten kon genieten.

Dus dat bleef ik natuurlijk doen..

Tegenwoordig word ik niet meer gepest, maar misschien heb ik zo mijn visie gevormd over snoepen.
Dat klinkt als stereotiep verslaafdengedrag. Dat bedoel ik overigens niet naar. Eten/snoepen was toentertijd kennelijk een manier voor jou om om te gaan met nare gevoelens. Een therapeut kan jou helpen bij het blootleggen van eventuele onderliggende problematiek en jou leren om op een gezonde manier om te gaan met de emoties die je nu waarschijnlijk nog steeds onbewust/automatisch onderdrukt door te eten.

Wat ik zeg mag je overigens met een korrel zout nemen. Ik heb zoals je weet al een suggestie gedaan om stappen te zetten om hulp te krijgen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
pi_170419436
Klopt! Alleen nu ben ik je dm kwijt.. Kan ik die nog gewoon openen na hem gelezen te hebben? Of moet ik dan even via de pc kijken, want via m'n telefoon werkt het niet zo lekker met die inbox.

Ik ga zeker kijken hoor! Wilde hem gister dus openen toen ik in bed lag maar toen ging het niet.

Ben nu naar stage dus ik probeer het vanavond wel weer!
pi_170420386
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 21:05 schreef bloemetje100 het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk zo gegroeid. Vroeger werd ik op de middelbare school gepest en zat ik niet goed in mijn vel. Dan ging ik dus een zak snoep halen en die at ik dan helemaal leeg. Op zo'n moment voelde ik me dus beter, omdat ik door te eten kon genieten.

Dus dat bleef ik natuurlijk doen..


Tegenwoordig word ik niet meer gepest, maar misschien heb ik zo mijn visie gevormd over snoepen.
Blijkbaar ken je wel de oorzaak. Gelukkig maar dat je nu niet meer gepest wordt, anders was het naar alle waarschijnlijkheid alleen maar erger geworden.

Heb je trouwens enig idee -waarom- je werd gepest? Waarom/waardoor zat je niet goed in je vel? Hoe zit je nu in je vel?

De andere vraag is: "Wat kan je er nu aan gaan doen?". Dat het iets is wat je is "aangeleerd", impliceert ook dat het ook weer af te leren zou moeten zijn (wat echt veel makkelijker gezegd is dan gedaan).

Als je nu een leegte voelt, heb je enig idee -hoe- die leegte voelt? Waar heb je op zulke momenten -eigenlijk- behoefte aan?

Stress speelt blijkbaar een sleutelrol in je slechte eetgewoontes.

Speelt dit al jaren lang? (ik neem aan van wel, maar ik vraag het toch nog even voor de zekerheid/duidelijkheid). Ik ken wel mensen die een eetprobleem hebben (die zijn overigens ook gepest en hebben dat zelfs nu nog steeds niet verwerkt) en het kan zich ontpoppen tot een zeer hardnekkig probleem waar zelfs professionals niet echt een antwoord op kunnen vinden. Wat mij betreft doe je er goed aan er zsm mee aan de gang te gaan. Heb je eigenlijk al eens professionele hulpverlening overwogen? Je zou het in elk geval even aan je huisarts kunnen voorleggen, ten slotte is dit wel een (gezondheids)probleem.

Succes :)
pi_170423027
Ts ik snap dat je streeft naar een gezond gewicht. Maar ik vind dat slank zijn geen doel op zich moet zijn. Eerder gezond zijn. Hoe dik of dun je bent zegt niks over hoe gezond je bent.

Als je aanleg hebt om dik te worden is het natuurlijk lastig om niet weer die 12 kg aan te komen. Ik denk dat afleiding zoeken (hobbies, sport) kan helpen, en vooral geen boodschappen doen als je honger hebt.

En over slank zijn: nee dat is niet ideaal, het wil ook niet zeggen dat de problemen die je nu ervaart of hebt ervaren (pesten) dan ineens verdwenen zijn.
pi_170439929
quote:
12s.gif Op zaterdag 22 april 2017 20:01 schreef Berkenboom het volgende:

[..]

Met andere woorden gewoon lekker jezelf blijven :P

Voor de buitenwacht hoef je echt niet te doen, liever een vrolijke meid, dan eentje die zich constant naar een beeld wil voegen, geloof mij maar..

Niet druk maken, gewoon zorgen dat je lekker in je vel zit en geniet van het leven, dat is veel belangrijker. Geluk zit in jezelf zijn, niet iets wat een ander wil zien.
Aawh, daar heb je helemaal gelijk in :). Alleen wil ik ook niet verschrikkelijk zwaar worden op den duur en gezondheidsproblemen krijgen
pi_170440114
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 21:11 schreef bloemetje100 het volgende:

[..]

Aawh, daar heb je helemaal gelijk in :). Alleen wil ik ook niet verschrikkelijk zwaar worden op den duur en gezondheidsproblemen krijgen
Achja, wat er niet in gaat kan er ook niet aankomen..

En uiteraard goed gaan nadenken waar je gelukkiger van zou worden in je leven, en je daar op gaan richten. Klinkt simpel, maar dat is het vaak niet :P
pi_170440352
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 21:11 schreef bloemetje100 het volgende:

[..]

Aawh, daar heb je helemaal gelijk in :). Alleen wil ik ook niet verschrikkelijk zwaar worden op den duur en gezondheidsproblemen krijgen
Met 168 en 81 kilo gaat de BMI toch wel snel van overgewicht richting obesitas, als je aan blijft komen.

Zou daar toch wel op letten idd. Obesitas is gewoon niet goed voor je gezondheid.
Make my day!
pi_170440672
quote:
2s.gif Op zondag 23 april 2017 09:49 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Blijkbaar ken je wel de oorzaak. Gelukkig maar dat je nu niet meer gepest wordt, anders was het naar alle waarschijnlijkheid alleen maar erger geworden.

Heb je trouwens enig idee -waarom- je werd gepest? Waarom/waardoor zat je niet goed in je vel? Hoe zit je nu in je vel?

De andere vraag is: "Wat kan je er nu aan gaan doen?". Dat het iets is wat je is "aangeleerd", impliceert ook dat het ook weer af te leren zou moeten zijn (wat echt veel makkelijker gezegd is dan gedaan).

Als je nu een leegte voelt, heb je enig idee -hoe- die leegte voelt? Waar heb je op zulke momenten -eigenlijk- behoefte aan?

Stress speelt blijkbaar een sleutelrol in je slechte eetgewoontes.

Speelt dit al jaren lang? (ik neem aan van wel, maar ik vraag het toch nog even voor de zekerheid/duidelijkheid). Ik ken wel mensen die een eetprobleem hebben (die zijn overigens ook gepest en hebben dat zelfs nu nog steeds niet verwerkt) en het kan zich ontpoppen tot een zeer hardnekkig probleem waar zelfs professionals niet echt een antwoord op kunnen vinden. Wat mij betreft doe je er goed aan er zsm mee aan de gang te gaan. Heb je eigenlijk al eens professionele hulpverlening overwogen? Je zou het in elk geval even aan je huisarts kunnen voorleggen, ten slotte is dit wel een (gezondheids)probleem.

Succes :)
Ik werd vooral buitengesloten. Ik was vroeger nogal onzeker en daardoor was ik een makkelijke zondebok. Ook gaf ik toch altijd mijn mening, daardoor was het ook gemakkelijk om mij te pakken. Verder ook om mijn uiterlijk, ik werd lelijk genoemd, mijn kaken stonden ook niet goed. Daar heb ik me later aan laten opereren.

Ik zat niet goed in mijn vel, omdat ik me minder waard voelde dan anderen en ik er ook graag bij wilde horen. Nu zit ik redelijk goed in mijn vel, alleen kan het altijd zo snel omslaan. Dat ik me ineens heel rot voel, omdat ik "niet goed genoeg" ben. Maar over het algemeen zit ik goed in m'n vel nu.

De leegte voelt gewoon alsof er niks is om van te genieten. Eigenlijk een wat vlak gevoel. Op die momenten zou ik soms behoefte hebben om tot rust te komen met eeb goed boek en soms met iemand te praten die me begrijpt, zoals een goede vriendin.

Het overeten met eetbuien gebeurt denk ik sinds mijn 14de/15de jaar.

Ik ben wel in therapie geweest bij een psycholoog, omdat ik in die tijd depressief was. Daar ben ik bovenop gekomen enkel heb ik het toen nooit gehad over mijn eetgewoonten.

Ergens denk ik dat ik het mezelf gewoon af zou kunnen leren, wel met veel moeite, maar eigenlijk gaat het best goed met me voor de rest. Ik weet zelf echt niet hoe problematisch het nou is.. Als ik naar de feiten kijk, vind ik dat best heftig. Maar hoeveel last ik van eetbuien heb scheelt ook heel erg per periode.
  zondag 23 april 2017 @ 21:34:30 #43
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_170441181
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:59 schreef bloemetje100 het volgende:
Is eten bijvoorbeeld heel belangrijk voor jullie en je geluksgevoel?
Heb je wel eens gekeken naar Weight Watchers? Die is er in twee vormen, app en meetingd+app. Zelf heb ik alleen de app gebruikt, maar daar bij zit ook het "social network" van WW, genaamd "connect". Er zitten mensen die veel en veel dikker zijn dan jij, en die hebben het veel zwaarder dan jij en ik.

Mijn tip zou zijn, probeer de app. Daar kom je een heel eind mee, omdat je via connect veel tips en aanmoedigingen krijgt. Lukt dat onvoldoende, dan kun je nog de meetings proberen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_170442697
Neem aan dat het om zoetigheid gaat, ik gebruik, als ik weer veel te actief ben geweest, cbd olie dit vanwege de pijnklachten waar ik dan mee kamp, nu heb ik gemerkt dat als ik die olie gebruik met name zoetigheid mij enorm tegen gaat staan, toen ik dit destijds op forum aanhaalde bleken meer mensen dit te hebben en ook te zijn afgevallen, nu hoef ik niet af te vallen, maar vond het gewoon apart en dacht dat het alleen aan mij lag, maar was dus niet de enige die het had.

Wie weet heb je er iets aan.
pi_170443350
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 10:47 schreef thabit het volgende:
Het is vrij simpel: als het niet lukt om minder te eten, dan moet je gewoon wat meer bewegen.
Dit. Meerdere vliegen in een klap. Tijdens het sporten is het lastig om te eten, je verbrandt wat extra calorieën en als je mazzel hebt, kweek je wat extra spieren waardoor je de rest van de tijd ook wat extra calorieën verbrandt, het is goed voor je figuur en voor je gezondheid.

Ik ben een junkfoodverslaafde die hardloopt en krachttraint. Ik ben zeker niet mager maar heb wel een gezond gewicht. Vooral in de weekenden leef ik me uit met voer als pizza, chips en chocola. Maar dat loop ik er dan wel weer af. Doordeweeks heb ik geen tijd om te schransen, want dan is het werken, trainen, avondeten en slapen.

Meestal wil je schransen als je thuis zit, probeer dat dus te voorkomen en ga veel sporten. :)
pi_170445190
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 21:05 schreef bloemetje100 het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk zo gegroeid. Vroeger werd ik op de middelbare school gepest en zat ik niet goed in mijn vel. Dan ging ik dus een zak snoep halen en die at ik dan helemaal leeg. Op zo'n moment voelde ik me dus beter, omdat ik door te eten kon genieten.

Dus dat bleef ik natuurlijk doen..

Tegenwoordig word ik niet meer gepest, maar misschien heb ik zo mijn visie gevormd over snoepen.
Wat jij beschrijft noem je 'klassieke conditionering'.

Wat belangrijk is om te begrijpen, is dat suiker de aanmaak van dopamine* stimuleert. Dus wanneer je een snoepje eet, maak je meer dopamine aan waardoor je een verhoogd geluksgevoel ervaart.

*Even in het kort: dopamine (ook wel het gelukshormoon genoemd) is een stofje in onze hersenen dat ervoor zorgt dat we ons tevreden en beloond voelen.

Je zat niet lekker in je vel > at een zak snoep > voelde je gelukkiger.. in jouw hersenen zijn snoep en geluksgevoel nu aan elkaar gekoppeld.

Dit is een lastig patroon om te doorbreken en heeft veel overeenkomsten met verslaving.
pi_170445887
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2017 21:24 schreef bloemetje100 het volgende:

[..]

Ik werd vooral buitengesloten. Ik was vroeger nogal onzeker en daardoor was ik een makkelijke zondebok. Ook gaf ik toch altijd mijn mening, daardoor was het ook gemakkelijk om mij te pakken. Verder ook om mijn uiterlijk, ik werd lelijk genoemd, mijn kaken stonden ook niet goed. Daar heb ik me later aan laten opereren.
Buitensluiten heeft ook wel raakvlakken met pesten, de effecten daarvan zijn vergelijkbaar.
Pesters pakken je op alles wat ze kunnen pakken. Zelfs al zou je 100% keihard bewijs van hun ongelijk kunnen presenteren, dan nog hadden ze je geen gelijk gegeven.

Tis jammer dat er zulke mensen bestaan, maar goed, daar heb je op dit moment natuurlijk niks meer aan (of hooguit als je zelf kinderen krijgt/hebt die ook weer gepest worden).
[quote]
Ik zat niet goed in mijn vel, omdat ik me minder waard voelde dan anderen en ik er ook graag bij wilde horen. Nu zit ik redelijk goed in mijn vel, alleen kan het altijd zo snel omslaan. Dat ik me ineens heel rot voel, omdat ik "niet goed genoeg" ben. Maar over het algemeen zit ik goed in m'n vel nu.
Je hebt een achilleshiel aan het gepest zijn overgehouden (een zwakke plek).
Ik las hieronder (nu dus hierboven _O- :P) al wat tips wat je gewicht betreft. Ik zou je deze kunnen meegeven nog:
Ik ben ergens voorjaar 2015 in de ochtend warm gaan eten (ik probeerde van m'n slapeloosheid maar het beste te maken) en daarna vlogen de kilo's eraf zonder dat ik verder significant veel aan m'n eten/bewegen hoefde te veranderen. Misschien komt dat ook omdat ik alle gezonde troep voor het middaguur al heb gehad, dat ik dan minder snel weer (lekkere) trek krijg en als ik nogmaals gezond eet, ik al helemaal een soort "goed gevoel" van krijg.
De weegschaal vond het ook wel leuk en ik pas oude broeken weer.
Misschien is dat een tip voor jou?
quote:
De leegte voelt gewoon alsof er niks is om van te genieten. Eigenlijk een wat vlak gevoel. Op die momenten zou ik soms behoefte hebben om tot rust te komen met eeb goed boek en soms met iemand te praten die me begrijpt, zoals een goede vriendin.
Misschien is dit een iets wat je vaker zou kunnen gaan doen?
Ik heb zeg maar ook een (kort) lijstje van mensen die ik kan bellen zodra ik (om wat voor reden dan ook) behoefte heb aan een gesprek met iemand. Al is het maar vanwege de afleiding, het blijft altijd fijn om een extra vangnet achter de hand te houden (ook al maak je daar uiteindelijk nooit gebruik van).

Heb je meer van dit soort "trucjes" waarmee je je beter kan voelen?
Ik heb dit geleerd als "je gereedschapskoffer", dat is als 't ware m'n trucendoos (en in jouw geval zou je het snaaien daaruit moeten halen, of er meer alternatieven bij doen zodat je meer te kiezen hebt).
quote:
Het overeten met eetbuien gebeurt denk ik sinds mijn 14de/15de jaar.

Ik ben wel in therapie geweest bij een psycholoog, omdat ik in die tijd depressief was. Daar ben ik bovenop gekomen enkel heb ik het toen nooit gehad over mijn eetgewoonten.

Ergens denk ik dat ik het mezelf gewoon af zou kunnen leren, wel met veel moeite, maar eigenlijk gaat het best goed met me voor de rest. Ik weet zelf echt niet hoe problematisch het nou is.. Als ik naar de feiten kijk, vind ik dat best heftig. Maar hoeveel last ik van eetbuien heb scheelt ook heel erg per periode.
Ik weet uit ervaring (vooral van anderen) dat het afleren van eetgewoontes, heel lastig kan zijn. Bij automutilatie kan dit ook heel lastig zijn, het zit erin gesleten. Wel is het goed mogelijk ermee te leren leven zonder dat je ooit echt weer zo zwaar gaat terugvallen zoals je in het verleden gedaan hebt.

Maar wat ik me zo kan bedenken, het eten is/was voor jou een manier om je beter te voelen en je kunt niet zomaar "op zulke momenten stoppen met (over)eten en dan gewoon verdergaan met je leven alsof er -niks- aan de hand is", dat is gewoon onmogelijk. Dan blijf je vechten tegen jezelf.
Een veel makkelijkere methode die op de korte termijn ook al zou kunnen werken, is dus om alternatieven te vinden. Hoe meer alternatieven je hebt waaruit je kunt kiezen, hoe makkelijker het ook wordt om de meest ongezonde alternatieven voor 1 enkel keertje extra te skippen. Zo kan je er ook makkelijker een gewoonte van maken dat je (ik zeg maar wat) een stukje gaat wandelen ipv gaat snaaien.

Het kan een langdurig proces zijn en je kunt ook weer even terugvallen. Het is dan wel fijn als je mensen om je heen hebt die je kunt vertrouwen en dan vooral in slechte tijden.
Dat zijn ook de mensen die je zou kunnen contacteren als je even een minder momentje hebt (zorg er dan wel voor dat je het andersom ook een beetje zo doet (en laat uiteraard nooit zomaar over je heen lopen)).

lang verhaal en ik heb vast het 1 en ander gemist. Maar tis al laat :P
pi_170477466
Bedankt allemaal weer :). Nuttige tips. Dus, omdat je s ochtends warm begon te eten at je genoeg en gezond? Dus gezond en genoeg zou ook voldoende zijn?

Ik zou heel graag 3 keer per week sporten. Op dit moment korfbal ik eens per week. Maar zou het leuk vinden om bijvoorbeeld te gaan spinnen of roeien. Nu loop ik dan stage, straks ga ik werken in de vakantie, dan zou ik er tijd voor hebben. Alleen zou ik na de vakantie die 2 extra keer sporten weer moeten stoppen.. Ik heb lange schooldagen en moet 's avonds vaak leren. En in het weekend wil ik ook graag werken.

Maar, ik kan altijd inderdaad als ik wil gaan snaaien een stuk gaan wandelen! Daar heb je geen uren voor nodig :).
pi_170478004
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 14:57 schreef bloemetje100 het volgende:
Bedankt allemaal weer :). Nuttige tips. Dus, omdat je s ochtends warm begon te eten at je genoeg en gezond? Dus gezond en genoeg zou ook voldoende zijn?

Ik zou heel graag 3 keer per week sporten. Op dit moment korfbal ik eens per week. Maar zou het leuk vinden om bijvoorbeeld te gaan spinnen of roeien. Nu loop ik dan stage, straks ga ik werken in de vakantie, dan zou ik er tijd voor hebben. Alleen zou ik na de vakantie die 2 extra keer sporten weer moeten stoppen.. Ik heb lange schooldagen en moet 's avonds vaak leren. En in het weekend wil ik ook graag werken.

Maar, ik kan altijd inderdaad als ik wil gaan snaaien een stuk gaan wandelen! Daar heb je geen uren voor nodig :).
Wat is spinnen? Roeien is wel leuk! ^O^
1x/week korfbal is op zich al niet slecht.

's ochtends warm eten zorgt ervoor dat ik nog voor het middaguur al m'n belangrijke dingen al binnen heb en ik voel me daardoor ook fitter (wat voor mij niet hetzelfde is als het hebben van een goeie conditie btw, maar door gedoe privé is het sporten bij mij steeds maar niet van de grond gekomen (working on it)).

Ik hoop voor je dat het werkt om te wandelen ipv te gaan snaaien, al is het maar 1 op de 2 keer of zo :)

En doe het rustig aan, de beste veranderingen zijn gewoonte-veranderingen en diëten is het omgekeerde daarvan (daarom werken diëten nooit).
pi_170505619
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 april 2017 15:25 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wat is spinnen? Roeien is wel leuk! ^O^
1x/week korfbal is op zich al niet slecht.

's ochtends warm eten zorgt ervoor dat ik nog voor het middaguur al m'n belangrijke dingen al binnen heb en ik voel me daardoor ook fitter (wat voor mij niet hetzelfde is als het hebben van een goeie conditie btw, maar door gedoe privé is het sporten bij mij steeds maar niet van de grond gekomen (working on it)).

Ik hoop voor je dat het werkt om te wandelen ipv te gaan snaaien, al is het maar 1 op de 2 keer of zo :)

En doe het rustig aan, de beste veranderingen zijn gewoonte-veranderingen en diëten is het omgekeerde daarvan (daarom werken diëten nooit).
Spinnen (spinning) is op een stilstaande fiets waarop je de weerstand kan instellen met een groep fietsen. Het is nogal intensief :).

Goed, ik ga mijn best doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')