abonnement Unibet Coolblue
pi_170376973
Stel je verkoopt een huis met 3000 euro restschuld.
Hoe wordt dit dan verrekend met de hypotheekverstrekker aegon?
Als je de restschuld met eigen geld regelt.

Ik heb met heb gebeld en die dame aan de telefoon zei dat ze het niet precies wist, omdat de notaris dat normaal doet.
Klopt dit?

Kan ik dan niet gewoon het geld overmaken op de derde rekening van de notaris?
Maar dan moet ik wel het exacte schukdbedrag weten? (Ook dat kon aegon niet zeggen nl).
Dit lijkt mij toch het handigste
  vrijdag 21 april 2017 @ 10:32:58 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170377162
Op een bepaald moment krijg je vanzelf een afrekening met een eventueel te kort of overschot er op vermeld en daar staat dan ook op wat je moet doen en waar je je geld kunt storten.

In ons geval kwam dat idd van de notaris af, maar ik heb geen idee of dat altijd zo is.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 21 april 2017 @ 10:36:49 #3
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_170377243
De notaris maakt inderdaad een afrekening.
De verkoop van je woning wordt voldaan door de koper uiteraard. Daar wat kosten vanaf en het eventuele restant moet dan overgemaakt worden door jou, of in sommige gevallen gefinancierd bij een nieuwe hypotheek. Notaris zet dat allemaal netjes op een rij.
Volgens mij moet je normaal zorgen dat het resterende bedrag op de rekening van de notaris staat voor dat de aktes getekend worden.
pi_170377511
Ik kreeg van de geldverstrekker een brief met de definitieve afrekening, daar bleef ook een restschuld over. Die info ging ook naar de notaris. De notaris maakt een eindafrekening met daarop alle kosten en opbrengsten en bij het tekenen van de overdracht heb ik het bedrag onder de streep gepind bij de notaris.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  vrijdag 21 april 2017 @ 11:02:04 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_170377663
De notaris stuurt vooraf een rekening. Dit kun je voor de overdracht overmaken naar de rekening van de notaris. Zo ging het bij ons iig.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_170377921
Ok dat lijkt dus zo te horen een taak van de notaris.
Die moet voor de overdracht datum dit geregeld hebben, en ik overgemaakt.

Ik dacht ik moet uitvogelen war de restschuld is om vervolgens dit over te maken naar notaris, en dan krijgt aegon al het geld. Hypotheek en restschuld vergoeding.
Zo gaat het dus niet klaarblijkelijk.

Weet iemand wat ongeveer de kosten zijn voor doorhalen in hypotheekregister?
Die kosten moet ik betalen.
  vrijdag 21 april 2017 @ 11:19:41 #7
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_170377970
Ik betaalde vorig jaar 58 euro daarvoor
pi_170378310
Je kunt een concept afrekening vragen. Wil je vertraging voorkomen dan kun je het beste het bedrag ietsje ophogen en alvast overmaken voor de overdracht. Eventuele rest wordt dan achteraf verrekend en krijg je dan terug.
pi_170380148
Er wordt gesproken over achteraf een rekening krijgen van de notaris, maar zijn er banken die zo gek zijn om hun recht van hypotheek te laten schrappen voordat ze de zekerheid hebben dat ze hun geld weer terugzien?
Bij de notaris moet er immers vrij van rechten geleverd worden aan de nieuwe eigenaren.
Als leek (altijd gehuurd) zou ik verwachten dat de bank van jou verwacht dat je dat tekort vantevoren overmaakt (cash of in de vorm van een nieuw krediet) zodat de notaris de hypotheek kan aflossen met hetgeen die gekregen heeft van de koper en van de oude eigenaar.
  vrijdag 21 april 2017 @ 13:08:51 #10
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_170380443
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 12:59 schreef frederik het volgende:
Er wordt gesproken over achteraf een rekening krijgen van de notaris, maar zijn er banken die zo gek zijn om hun recht van hypotheek te laten schrappen voordat ze de zekerheid hebben dat ze hun geld weer terugzien?
Bij de notaris moet er immers vrij van rechten geleverd worden aan de nieuwe eigenaren.
Als leek (altijd gehuurd) zou ik verwachten dat de bank van jou verwacht dat je dat tekort vantevoren overmaakt (cash of in de vorm van een nieuw krediet) zodat de notaris de hypotheek kan aflossen met hetgeen die gekregen heeft van de koper en van de oude eigenaar.
Nee. De notaris passeert de aktes pas als alle gelden op zijn rekening staan. Dus de bank krijgt de garantie van de notaris dat al het geld binnenkomt. Anders is er geen eigendomsoverdracht.
pi_170382413
In mijn geval kreeg ik vooraf de verrekening van alles te zien met daarbij het restbedrag wat ik naar de notaris moest overmaken voor een bepaalde periode. Alleen dan kon er sprake zijn van tekenen voor verkoop van mijn woning.
pi_170393172
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 11:35 schreef _The_General_ het volgende:
Je kunt een concept afrekening vragen. Wil je vertraging voorkomen dan kun je het beste het bedrag ietsje ophogen en alvast overmaken voor de overdracht. Eventuele rest wordt dan achteraf verrekend en krijg je dan terug.
Ik heb vandaag telefonisch gehoord hoe hoog mijn hypotheek nog is.
Ik weet dus wat mijn reatschuld is. Ook weet ik dat de laatste maand niet achteraf wordt verrekend maar met de rekening met restschuld. Kan ik wat met deze info?
  zaterdag 22 april 2017 @ 20:10:29 #13
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_170410821
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 22:49 schreef Pinjewaar het volgende:

[..]

Ik heb vandaag telefonisch gehoord hoe hoog mijn hypotheek nog is.
Ik weet dus wat mijn reatschuld is. Ook weet ik dat de laatste maand niet achteraf wordt verrekend maar met de rekening met restschuld. Kan ik wat met deze info?
Het is heel simpel.
Verkoopprijs van je woning -/- makelaarscourtage (indien van toepassing) -/- huidige hypotheekschuld = verkoopwinst of verkoopverlies.
In jouw geval is dit begrijp ik een verlies.
Je krijgt van de notaris - vaak ongeveer een week voor de datum van overdracht - een zogenoemde afrekeningsnota ; dit is een opsomming van kosten etc. met onderaan de streep het bedrag dat jij moet voldoen. Dit bedrag moet dan vaak 2 dagen voor de datum van overdracht op de rekening van de notaris staan (hij geeft aan waar heen dat kan worden overgeboekt). Als je het door de notaris aan te geven bedrag hebt overgeboekt, kan de verkoop doorgaan. Dit bedrag komt dus bijna overeen (of helemaal) met de uitkomst van de rekensom in zin 2 hierboven.
Ter info de royementskosten zijn aftrekbaar.
pi_170499194
Duidelijk bedankt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')