abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 20 april 2017 @ 09:42:00 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170348064
http://www.volkskrant.nl/(...)ent&utm_content=free

Trouwen in gemeenschap van goederen vanaf 2018 alleen op speciaal verzoek


quote:
Het huwelijk in gemeenschap van goederen is vanaf 1 januari 2018 niet meer het standaard-bruiloftsarrangement. Vanaf die datum wordt elke nieuwe echtelijke verbintenis gesloten op huwelijkse voorwaarden. Wie toch wil trouwen in gemeenschap van goederen, moet dat apart regelen bij de notaris.

Nu is dat andersom. Driekwart van de huwelijken wordt gesloten in gemeenschap van goederen. Dit betekent dat al het persoonlijk bezit vanaf het moment van de huwelijkssluiting ook eigendom wordt van de huwelijkspartner. Dat geldt voor speelgoed uit de kindertijd en cd's uit de tienerjaren, aandelen, erfenissen en onroerend goed, maar ook voor schulden.

In de nieuwe regeling wordt de beperkte gemeenschap van goederen de standaard. Dat houdt in dat alleen het vermogen dat de partners tijdens het huwelijk opbouwen gemeenschappelijk eigendom wordt. Bezittingen en schulden van vóór het huwelijk vallen niet in de gezamenlijke boedel. Ook schenkingen en erfenissen die worden ontvangen tijdens de huwelijksjaren blijven persoonlijk bezit.

SCHEIDING
De wetswijziging moet voorkomen dat een onoplettende huwelijkspartner de helft van zijn persoonlijke spaargeld of erfenis moet afstaan na een scheiding. Of dat een van de echtgenoten (deels) opdraait voor de schulden van de ander.

Schulden die ontstaan tijdens het huwelijk - en waarvoor een van de partners persoonlijk aansprakelijk is - vallen in de nieuwe regeling ook binnen de gezamenlijke aansprakelijkheid. Een schuldeiser van een van de echtgenoten kan de openstaande schuld verhalen op het totale vermogen dat binnen het huwelijk is opgebouwd. Maar het persoonlijke vermogen van de niet-betrokken huwelijkspartner blijft buiten schot.

WAARDESTIJGING
Wie nog dit jaar trouwt en graag de baas blijft over zijn eigen vermogen, moet een aparte regeling sluiten bij de notaris; de huwelijkse voorwaarden. Dat kost doorgaans circa 600 tot enkele duizenden euro's. Onder de nieuwe regeling is notarisbezoek niet meer nodig om de eigendomsdeling te beperken.

Het nieuwe basishuwelijk vereist wel enige administratiediscipline. Wie bij een scheiding beweert dat bepaalde bezittingen persoonlijk eigendom zijn, zal dat moeten aantonen. Lukt dat niet, dan is de kans groot dat die zaken in een eventuele rechtszaak worden gerekend tot het gemeenschappelijk vermogen dat wél tussen de ex-partners moet worden verdeeld.

Als het persoonlijk vermogen tijdens het huwelijk in waarde toeneemt (zoals bij een onderneming), moet bij een scheiding de waardestijging worden getaxeerd en verrekend.
Goede zaak. Had al langer zo moeten zijn.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 20 april 2017 @ 10:15:01 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_170348865
Ik dacht eigenlijk dat dat al was doorgevoerd
  donderdag 20 april 2017 @ 10:17:28 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_170348947
Notarissen springen een gat in de lucht. :').
And so is the past
pi_170349485
Had al veel eerder moeten gebeuren! Zó dom om in gvg te trouwen.
pi_170349768
Oh ik dacht dat dat al was niet dat het in onze situatie wat uitmaakt.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_170349935
Ik vraag mij af of dit wel zo'n echte verbetering is. Trouwen blijft toch een heel speciaal iets.

Als mijn vriend en ik uit liefde met elkaar trouwen zou ik alles willen delen met hem, en vice versa.

Wellicht ben ik wat conservatief ingesteld op dit vlak, maar tegenwoordig wordt er vaak dan ook wel behoorlijk gemakkelijk gedaan over trouwen. :r

(Ben ik conservatief, of zijn anderen gewoon zwakzinnig? :') )

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2017 11:01:25 ]
  donderdag 20 april 2017 @ 11:03:05 #7
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_170349994
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:00 schreef DevFreak het volgende:
(Ben ik conservatief ... )
Niet echt, anders had je sowieso niet kunnen trouwen :P

Dat we 'onoplettende huwelijkspartners' :')_! moeten beschermen is eigenlijk wel treurig. Alsof die shit je opeens gebeurd? :')

Oh! Oops! Getrouwd...
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_170350123
quote:
6s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:03 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Niet echt, anders had je sowieso niet kunnen trouwen :P

Dat we 'onoplettende huwelijkspartners' :')_! moeten beschermen is eigenlijk wel treurig. Alsof die shit je opeens gebeurd? :')

Oh! Oops! Getrouwd...
"Oh kut! Mijn hand schoot uit en nu staat er een handtekening!" :')_!
pi_170350208
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:00 schreef DevFreak het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel zo'n echte verbetering is. Trouwen blijft toch een heel speciaal iets.

Als mijn vriend en ik uit liefde met elkaar trouwen zou ik alles willen delen met hem, en vice versa.

Wellicht ben ik wat conservatief ingesteld op dit vlak, maar tegenwoordig wordt er vaak dan ook wel behoorlijk gemakkelijk gedaan over trouwen. :r

(Ben ik conservatief, of zijn anderen gewoon zwakzinnig? :') )
Mwah waarschijnlijk heb je gewoon geen kapitaal.
  donderdag 20 april 2017 @ 11:18:21 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_170350290
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:00 schreef DevFreak het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel zo'n echte verbetering is. Trouwen blijft toch een heel speciaal iets.

Als mijn vriend en ik uit liefde met elkaar trouwen zou ik alles willen delen met hem, en vice versa.
Dat kan. Dan maak je huwelijkse voorwaarden, waarin je alles met elkaar deelt.
  donderdag 20 april 2017 @ 11:20:36 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_170350325
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:00 schreef DevFreak het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel zo'n echte verbetering is. Trouwen blijft toch een heel speciaal iets.

Als mijn vriend en ik uit liefde met elkaar trouwen zou ik alles willen delen met hem, en vice versa.

Wellicht ben ik wat conservatief ingesteld op dit vlak, maar tegenwoordig wordt er vaak dan ook wel behoorlijk gemakkelijk gedaan over trouwen. :r

(Ben ik conservatief, of zijn anderen gewoon zwakzinnig? :') )
Tja, sommige mensen willen in een roze wolk niet nadenken over dingen die mis kunnen gaan. Maar niemand heeft een garantie dat iets altijd maar goed blijft gaan en dat mensen niet kunnen veranderen.

Het is gewoon verstandig ook na te denken over wat er moet gebeuren als het misschien toch ooit mis gaat. Dat hoeft niet te gebeuren en je gaat er niet vanuit, maar er helemaal geen rekening mee houden is gewoon dom.
  donderdag 20 april 2017 @ 11:21:36 #12
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_170350345
Alles kan kapot. Alles. Daarom is trouwen in gemeenschap oliedom.
  donderdag 20 april 2017 @ 11:21:39 #13
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_170350347
quote:
6s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:03 schreef SicSicSics het volgende:

Dat we 'onoplettende huwelijkspartners' :')_! moeten beschermen is eigenlijk wel treurig. Alsof die shit je opeens gebeurd? :')
Dat niet, maar niet iedereen realiseert zich de gevolgen van een huwelijk. Bovendien, niet iedereen is even eerlijk tegenover z'n aanstaande over z'n schulden.
  † In Memoriam † donderdag 20 april 2017 @ 11:21:53 #14
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_170350355
Trouwen. Vrijwillig een contract aangaan met de overheid.

:N
Carpe Libertatem
  donderdag 20 april 2017 @ 11:40:33 #15
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170350670
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:00 schreef DevFreak het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel zo'n echte verbetering is. Trouwen blijft toch een heel speciaal iets.

Als mijn vriend en ik uit liefde met elkaar trouwen zou ik alles willen delen met hem, en vice versa.

Wellicht ben ik wat conservatief ingesteld op dit vlak, maar tegenwoordig wordt er vaak dan ook wel behoorlijk gemakkelijk gedaan over trouwen. :r

(Ben ik conservatief, of zijn anderen gewoon zwakzinnig? :') )
Golddigger gespot.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  donderdag 20 april 2017 @ 11:50:14 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_170350846
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:40 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Golddigger gespot.
Ja of naief miepje dat risico willopen met schulden achter te blijven
  donderdag 20 april 2017 @ 11:57:07 #17
462999 Verfassungsschutz
Streitbaren Demokratie
pi_170350961
quote:
14s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:21 schreef Twiitch het volgende:
Alles kan kapot. Alles. Daarom is trouwen in gemeenschap oliedom.
Dankzij de jonge generatie die weinig waard en niet te vertrouwen is.
Stabile Preise – Sichere Renten – Mehr Arbeitsplätze
  donderdag 20 april 2017 @ 12:20:31 #18
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_170351363
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:00 schreef DevFreak het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel zo'n echte verbetering is. Trouwen blijft toch een heel speciaal iets.

Als mijn vriend en ik uit liefde met elkaar trouwen zou ik alles willen delen met hem, en vice versa.

(Ben ik gewoon zwakzinnig? :') )
ja
  donderdag 20 april 2017 @ 12:25:24 #19
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_170351440
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:21 schreef freako het volgende:
Dat niet, maar niet iedereen realiseert zich de gevolgen van een huwelijk.
Als dat serieus een argument zou zijn, zou je altijd nog ontoerekeningsvatbaarheid kunnen claimen. :D
quote:
Bovendien, niet iedereen is even eerlijk tegenover z'n aanstaande over z'n schulden.
Kan natuurlijk altijd of tijdens het huwelijk... Het is ook niet per sé een slechte regeling, maar de reden waarom die genoemd werd vond ik bijzonder. :)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 20 april 2017 @ 12:29:21 #20
451005 Grems
Clown World
pi_170351506
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 11:00 schreef DevFreak het volgende:
Ik vraag mij af of dit wel zo'n echte verbetering is. Trouwen blijft toch een heel speciaal iets.

Als mijn vriend en ik uit liefde met elkaar trouwen zou ik alles willen delen met hem, en vice versa.

Wellicht ben ik wat conservatief ingesteld op dit vlak, maar tegenwoordig wordt er vaak dan ook wel behoorlijk gemakkelijk gedaan over trouwen. :r

(Ben ik conservatief, of zijn anderen gewoon zwakzinnig? :') )
Er wordt vooral heel gemakkelijk gedaan over scheiden.

Vandaar, niet trouwen ^O^
  donderdag 20 april 2017 @ 12:36:22 #21
444624 Walterwhite64
alle hoeren zijn vrouwen.
pi_170351630
Ik trouw over een maand in gemeenschap van goederen.
We wilden beiden in principe op huwelijkse voorwaarden trouwen maar dat was effe een extra kostenpostje van ¤900 :(
I.v.m de notariskosten.
Hadden we dit vooraf geweten waren we wel een jaar later getrouwd.
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet.
  donderdag 20 april 2017 @ 12:42:35 #22
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_170351752
Wat is dan nog het nut van trouwen? Kan het huwelijk niet gewoon vervangen worden door partnerregistratie? Middeleeuwse toestanden!
pi_170352121
Helaas 1 keer getrouwd en gelukkig ook weer gescheiden. Maar als man zijnde begint dan de ellende vooral omdat er een dochter in het spel is. Takkewijf ging vreemd en ik moest verdomme voor alles betalen. Vrouwen krijgen altijd gelijk bij scheiden. :r

Maargoed, eens maar nooit meer en wat is er mis met samenwonen? Trouwen is niks meer dan een stukje papier. ;)
'krak'
pi_170352829
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 12:36 schreef Walterwhite64 het volgende:
Ik trouw over een maand in gemeenschap van goederen.
We wilden beiden in principe op huwelijkse voorwaarden trouwen maar dat was effe een extra kostenpostje van ¤900 :(
I.v.m de notariskosten.
Hadden we dit vooraf geweten waren we wel een jaar later getrouwd.
:')

Die 900 is niks als je straks gaat scheiden.
pi_170374568
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 13:02 schreef afstandbediening het volgende:
Helaas 1 keer getrouwd en gelukkig ook weer gescheiden. Maar als man zijnde begint dan de ellende vooral omdat er een dochter in het spel is. Takkewijf ging vreemd en ik moest verdomme voor alles betalen. Vrouwen krijgen altijd gelijk bij scheiden. :r

Maargoed, eens maar nooit meer en wat is er mis met samenwonen? Trouwen is niks meer dan een stukje papier. ;)
Wat een horrorverhaal :')
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')