abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170346280
Hallo allemaal,

Eind 2016 heb ik een trauma opgelopen. Het trauma heb ik opgelopen van jawel, een film ik heb de film eigenlijk meegemaakt zo zou je het het best kunnen omschrijven.ik had direct na de gebeurtenis last van paniekaanvallen, huilbuien, depressie's en extreem veel stress. Na die periode (ongv 1 maand) zat ik in een dp/dr (depersonalisatie/derealisatie) fase volgens mijn psycholoog niet maar ik heb daar zo mijn twijfels over.

Nu ik daar vrij wel geen last meer van heb is er nu iets ''nieuws'' aan de hand. Namelijk dat als ik in aanraking kom met een bepaald onderwerp ik er telkens over aan het denken ben. Nou is dat opzich nog geen probleem maar ik denk er zoveel over na dat heel mijn dag bestaat uit nadenken over dat onderwerp en het ook nog lijkt dat ik het zelf heb/ben en ik me telkens ervan moet overtuigen dat ik het niet heb/ben. En ik de gedachte telkens probeer te neutraliseren met tegenovergestelde gedachte's een constant gevecht dus.

Zoals bijvoorbeeld laatst was er een programma op tv over dementie op jonge leeftijd (Ik ben trouwens 18) en ik dacht bij mezelf van ik zou dat toch ook niet hebben en dan ga ik er zoveel over nadenken en moet ik mezelf telkens overtuigen dat ik het niet heb. Het geeft veel stress mee en het hinderd me heel veel. Ook zijn er sommige onderwerpen zoals seksuele geaardheid bijvoorbeeld waar ik dan aan ga twijfelen terwijl ik van mezelf weet dat ik hetero ben. En ook al weet ik dat moet ik mezelf de hele tijd overtuigen dat ik dat niet ben omdat het lijkt dat als ik dat niet doe ik dan bijvoorbeeld homo ben.

Sommige ''onderwerpen'' blijven langer hangen 1 a 2 weken, en andere misschien een paar dagen. En dan maakt het onderwerp weer plaats voor een ander (waardoor ik dus niet meer bezig ben met het ''oude'' onderwerp en het in dat opzicht weer is zoals ik was) De enige keer wanneer ik er dan geen last van heb is als ik echt goed afgeleid ben bijvoorbeeld in het verkeer of als ik aan het gamen ben. Nou vroeg ik me af of dit op een of andere manier te maken zou kunnen hebben met trauma verwerking en of er misschien andere mensen zijn die dit ook hebben of hadden. Zoals ik al zei het brengt heel veel stress en rot gevoelens met zich mee en het is een constant gevecht. mijn school/relaties lijden er ook veel onder.
pi_170346297
Ik vond de Leeuwenkoning ook best heftig maar om er een trauma aan over te houden :{
pi_170346303
Ik denk dat die 'onderwerpen' vluchtgedrag is voor hetgeen je hebt meegemaakt. Je trad tijdens het kijken van de film extreem buiten je comfortzone en is je limiet bereikt, wat je aankon in je leven. Nu probeert je mentale gesteldheid daar door vluchtgedrag weer een fijn gevoel te creëren.

Echter is dat vluchtgedrag niet de oplossing, omdat je hetzelfde telkens herhaalt en erin blijft zitten (vicieuze cirkel) Probeer cognitieve gedragstherapie, daar zijn genoeg zelfhulpboeken van en zo nodig kun je altijd aankloppen bij de lokale mentale-zorginstelling.
Google is your friend, abuse your friends
pi_170346325
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 03:04 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ik vond de Leeuwenkoning ook best heftig maar om er een trauma aan over te houden :{
hahaha ja ik ook weken nachtmerrie's van gehad ;). Nee maar ik geloofde er voorheen ook niet in maar na het kijken van die film begon het allemaal en de psych bevestigde dat het een trauma was dus daar moet ik het dan maar mee doen (de film heet trouwens Prisoner's hij staat op netflix en is wel wat anders dan the lion king)
pi_170346326
quote:
7s.gif Op donderdag 20 april 2017 03:08 schreef Metalfrost het volgende:
Ik denk dat die 'onderwerpen' vluchtgedrag is voor hetgeen je hebt meegemaakt. Je trad tijdens het kijken van de film extreem buiten je comfortzone en is je limiet bereikt, wat je aankon in je leven. Nu probeert je mentale gesteldheid daar door vluchtgedrag weer een fijn gevoel te creëren.

Echter is dat vluchtgedrag niet de oplossing, omdat je hetzelfde telkens herhaalt en erin blijft zitten (vicieuze cirkel) Probeer cognitieve gedragstherapie, daar zijn genoeg zelfhulpboeken van en zo nodig kun je altijd aankloppen bij de lokale mentale-zorginstelling.
Maar de onderwerpen (gedachtes dus) geven alles behalve een fijn gevoel mee, en idd ik heb er wel al is van gehoord van cognitieve gedrachstherapie en ben momenteel ook bezig met mindfullness wat me al een stuk vooruit heeft geholpen
pi_170346498
Minder Blowen knul!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_170346767
Een trauma oplopen na het kijken van een film.... jij hebt nog niet veel meegemaakt in je leventje denk ik.
  donderdag 20 april 2017 @ 08:02:51 #8
138448 PeZu
Suspended animation
pi_170346779
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 06:28 schreef Krollie het volgende:
Een trauma van een film? :')
je kent TS zijn psychische gesteldheid niet van voor de film
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
There's a virus in my system
And it's driving me insane
pi_170346796
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 07:16 schreef halfway het volgende:
Minder Blowen knul!
of juist meer..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_170346797
Is het niet handiger om gewoon een hobby te zoeken.
pi_170346894
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 03:24 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

hahaha ja ik ook weken nachtmerrie's van gehad ;). Nee maar ik geloofde er voorheen ook niet in maar na het kijken van die film begon het allemaal en de psych bevestigde dat het een trauma was dus daar moet ik het dan maar mee doen (de film heet trouwens Prisoner's hij staat op netflix en is wel wat anders dan the lion king)
Die met jake gyllenhaal?

Niks engs aan
pi_170347072
Maar je bent al bij een psycholoog? Heb het er daar over. Wat ga je hier vinden wat je daar niet vind?
  donderdag 20 april 2017 @ 08:53:32 #13
138448 PeZu
Suspended animation
pi_170347214
misschien voorts eerst je pannen schoonmaken voordat je ze aflikt TS, kan daar aan liggen
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
There's a virus in my system
And it's driving me insane
pi_170347958
Welke film was het?

Edit: Oh, dat heb je al gezegd. Even Googlen.
pi_170350962
Normaal doen?
Lambo of Rekt
pi_170351254
Er is een naam voor dit soort stoornissen.
blablablabla
pi_170353008
quote:
99s.gif Op donderdag 20 april 2017 08:01 schreef Mr.Ping het volgende:
Een trauma oplopen na het kijken van een film.... jij hebt nog niet veel meegemaakt in je leventje denk ik.
Zeker niet nee. maar jij bent volgens mij ben jij ook niet zo volwassen anders hou je dat soort reactie's wel voor je, Maar ik vertel ook alleen maar wat de psych mij vertelde. En tijdens het kijken voelde ik me zwaar down en klote weet nie of die info ook nog relevant is.
pi_170353036
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 08:06 schreef LittleLady het volgende:
Is het niet handiger om gewoon een hobby te zoeken.
Ja dat is dus ook goede afleiding maar zodra ik dus weer met wat anders bezig ben ben ik er weer mee bezig
  donderdag 20 april 2017 @ 13:48:28 #19
138448 PeZu
Suspended animation
pi_170353040
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 13:46 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Zeker niet nee. maar jij bent volgens mij ben jij ook niet zo volwassen anders hou je dat soort reactie's wel voor je, Maar ik vertel ook alleen maar wat de psych mij vertelde. En tijdens het kijken voelde ik me zwaar down en klote weet nie of die info ook nog relevant is.
tuurlijk als je op de rand van instorten staat dan kan een film je wel een zetje geven
There's a virus in my system
There's a virus in my brain
There's a virus in my system
And it's driving me insane
pi_170353058
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 08:38 schreef Allures het volgende:
Maar je bent al bij een psycholoog? Heb het er daar over. Wat ga je hier vinden wat je daar niet vind?
Nou de psych heeft me dus genezen verklaard, wat dus helemaal niet zo is en ik spreek m pas begin mei weer dus dan heb ik het er zeker over
pi_170353074
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 12:14 schreef Elan het volgende:
Er is een naam voor dit soort stoornissen.
En dat is?
pi_170353118
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 13:50 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

En dat is?
Weet ik ff niet.
Dat je iets denkt en vervolgens op jezelf betrekt die situatie.
blablablabla
pi_170353266
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 13:50 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

En dat is?
OCD, obsessief compulsieve stoornissen...
vroeger ook 'dwangneurose' genoemd.

blijft het bij dwanggedachte's of heb je ook bepaalde dwangmatige handelingen en/of tics?

gebruik je ook drugs?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_170354038
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 13:48 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Ja dat is dus ook goede afleiding maar zodra ik dus weer met wat anders bezig ben ben ik er weer mee bezig
Tja soms moet je dingen loslaten, is heel lastig, spreek uit ervaring, maar als je niet loslaat raak je alleen maar meer in de war.
pi_170356609
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 02:52 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:
Hallo allemaal,

Eind 2016 heb ik een trauma opgelopen. Het trauma heb ik opgelopen van jawel, een film ik heb de film eigenlijk meegemaakt zo zou je het het best kunnen omschrijven.ik had direct na de gebeurtenis last van paniekaanvallen, huilbuien, depressie's en extreem veel stress. Na die periode (ongv 1 maand) zat ik in een dp/dr (depersonalisatie/derealisatie) fase volgens mijn psycholoog niet maar ik heb daar zo mijn twijfels over.

Nu ik daar vrij wel geen last meer van heb is er nu iets ''nieuws'' aan de hand. Namelijk dat als ik in aanraking kom met een bepaald onderwerp ik er telkens over aan het denken ben. Nou is dat opzich nog geen probleem maar ik denk er zoveel over na dat heel mijn dag bestaat uit nadenken over dat onderwerp en het ook nog lijkt dat ik het zelf heb/ben en ik me telkens ervan moet overtuigen dat ik het niet heb/ben. En ik de gedachte telkens probeer te neutraliseren met tegenovergestelde gedachte's een constant gevecht dus.

Zoals bijvoorbeeld laatst was er een programma op tv over dementie op jonge leeftijd (Ik ben trouwens 18) en ik dacht bij mezelf van ik zou dat toch ook niet hebben en dan ga ik er zoveel over nadenken en moet ik mezelf telkens overtuigen dat ik het niet heb. Het geeft veel stress mee en het hinderd me heel veel. Ook zijn er sommige onderwerpen zoals seksuele geaardheid bijvoorbeeld waar ik dan aan ga twijfelen terwijl ik van mezelf weet dat ik hetero ben. En ook al weet ik dat moet ik mezelf de hele tijd overtuigen dat ik dat niet ben omdat het lijkt dat als ik dat niet doe ik dan bijvoorbeeld homo ben.

Sommige ''onderwerpen'' blijven langer hangen 1 a 2 weken, en andere misschien een paar dagen. En dan maakt het onderwerp weer plaats voor een ander (waardoor ik dus niet meer bezig ben met het ''oude'' onderwerp en het in dat opzicht weer is zoals ik was) De enige keer wanneer ik er dan geen last van heb is als ik echt goed afgeleid ben bijvoorbeeld in het verkeer of als ik aan het gamen ben. Nou vroeg ik me af of dit op een of andere manier te maken zou kunnen hebben met trauma verwerking en of er misschien andere mensen zijn die dit ook hebben of hadden. Zoals ik al zei het brengt heel veel stress en rot gevoelens met zich mee en het is een constant gevecht. mijn school/relaties lijden er ook veel onder.
Ik ervaar exact hetzelfde. En idd. over het gamen en het verkeer, dan heb ik die gedachtes ook niet.
Hey
pi_170356701
Je zegt dat je je down en klote voelde tijdens het kijken. Waardoor kwam dat? Hoe ging het daarvoor met je? Kan het zijn dat je al op overlopen stond en dat die film de druppel was? Is daar aandacht aan besteed tijdens therapie? Of was het echt alleen de film? Vind het een beetje lastig een beeld scheppen aan de hand van de info.
pi_170357824
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 13:59 schreef RM-rf het volgende:

[..]

OCD, obsessief compulsieve stoornissen...
vroeger ook 'dwangneurose' genoemd.

blijft het bij dwanggedachte's of heb je ook bepaalde dwangmatige handelingen en/of tics?

gebruik je ook drugs?
Ne het blijft echt alleen bij dwanggedachte's nee nu niet meer vroeger wel veel geblowd en ook wel is een xtc pilletje naar binne gewerkt en ook een keer een heel klein beetje coke.
pi_170357842
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 14:36 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Tja soms moet je dingen loslaten, is heel lastig, spreek uit ervaring, maar als je niet loslaat raak je alleen maar meer in de war.
Ja dat is ook zeker waar maar het is natuurlijk moeilijk om dat te doen
pi_170357880
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 16:49 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Ik ervaar exact hetzelfde. En idd. over het gamen en het verkeer, dan heb ik die gedachtes ook niet.
Nee precies want dan is er afleiding. Maar hoe is het bij jou ontstaan of hoe ga je er mee om?
pi_170357936
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 18:15 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Nee precies want dan is er afleiding. Maar hoe is het bij jou ontstaan of hoe ga je er mee om?
Prive.

Hoe ik ermee om ga? Nou niet.
Hey
pi_170357982
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 18:13 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Ne het blijft echt alleen bij dwanggedachte's nee nu niet meer vroeger wel veel geblowd en ook wel is een xtc pilletje naar binne gewerkt en ook een keer een heel klein beetje coke.
Stoppen met drugs en alcohol, evenals verminderen van koffie en suikers (cola, snoep e.g.)
Hey
pi_170358087
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 16:55 schreef Fripsel het volgende:
Je zegt dat je je down en klote voelde tijdens het kijken. Waardoor kwam dat? Hoe ging het daarvoor met je? Kan het zijn dat je al op overlopen stond en dat die film de druppel was? Is daar aandacht aan besteed tijdens therapie? Of was het echt alleen de film? Vind het een beetje lastig een beeld scheppen aan de hand van de info.
Voor dit alles liep mijn leven eigenlijk gewoon goed ik ging elke dag naar school chillde vaak met vrienden en t ging gwn goed met me

De film keek ik op een zondag de dag ervoor ging ik stappen en ben ik flink naar de klote gegaan drank/poppers. De volgende ochtend (zondag dus) had ik een lompe kater ik moest zelfs overgeven en ik had echt stekende koppijn (de ergste kater die ik me inveiglegenlijk kan herinneren). Ik ging die zondag naar mijn vriendin omdat we s'avonds met haar familie uit eten gingen. Ik kwam dus die middag bij mijn vriendin en we hadden dus ruzie omdat ik zoveel gezopen had en ik zo brak was. Na de ruzie had ze de film opgezet (we ware toen nog steeds boos elkaar). Maar de film duurde 2,5 uur dus konden we hem niet afkijken want we gingen uit eten. Wat nou raar was is dat ik nooit van horror/psychotrillers hou. Maar toch wou ik die film echt graag afkijken. Dus de dinsdag erop keken we de film af en de dage erna begon heel het verhaal. Ik heb nog geen echte therapie gehad. Ik heb alleen maar gepraat met de psycholoog en ik kreeg handvaten die me gelukkig uit het ergste hebben gehaald (de dp/dr periode)
pi_170358113
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 18:18 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Prive.

Hoe ik ermee om ga? Nou niet.
Heb je er ook al lang last van of ook pas sinds kort?
pi_170358154
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 18:20 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Stoppen met drugs en alcohol, evenals verminderen van koffie en suikers (cola, snoep e.g.)
Ja daar kan ik idd wel is mee gaan beginnen, Want ik drink redelijk wat koffie en energy en cola.
Maar je had het net over OCD maar kan dat dan ineens ontstaan of hoe moet ik dat zien?
Ik ken het namelijk wel maar dan meer in de vorm de iemand bijvoorbeeld alles kaarsrecht neerlegt of bepaalde dwang handelingen uitvoert
pi_170358215
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 18:26 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Heb je er ook al lang last van of ook pas sinds kort?
Het is 3 jaar geleden gebeurt (eenmalig trauma) en dacht dat het met de tijd wel over ging, het ging ook beter maar ik dacht er elke moment aan en kon niet wachten totdat ik me eerste biertje kon pakken. (verdovende werking) Uiteindelijk kreeg vorig jaar de paniekaanvallen. En ik wist hoe laat het was. Toen hulp gezocht. Voorlopig nog geen progressie. Ik ben echt van een atletisch lichaam naar een slappe zoutzak getransformeerd.

Mijn ocd komt ook door het trauma. Voorheen wist ik niet eens wat ocd was. Zegt genoeg lijkt me.. Ik vertoon buiten het trauma- gerelateerde ocd ook absoluut geen andere vormen van ocd.
Hey
pi_170367239
Nou dit komt niet door die film. Ja was misschien de druppel. Maar een muis die over de vloer liep kon net zo goed die druppel zijn. En laat gewoon de alcohol en drugs even een tijd liggen. En wat minder gamen en meer hardlopen en vrolijke radio luisteren
Fylax is op televisie geweest
pi_170372755
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 18:25 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Voor dit alles liep mijn leven eigenlijk gewoon goed ik ging elke dag naar school chillde vaak met vrienden en t ging gwn goed met me

De film keek ik op een zondag de dag ervoor ging ik stappen en ben ik flink naar de klote gegaan drank/poppers. De volgende ochtend (zondag dus) had ik een lompe kater ik moest zelfs overgeven en ik had echt stekende koppijn (de ergste kater die ik me inveiglegenlijk kan herinneren). Ik ging die zondag naar mijn vriendin omdat we s'avonds met haar familie uit eten gingen. Ik kwam dus die middag bij mijn vriendin en we hadden dus ruzie omdat ik zoveel gezopen had en ik zo brak was. Na de ruzie had ze de film opgezet (we ware toen nog steeds boos elkaar). Maar de film duurde 2,5 uur dus konden we hem niet afkijken want we gingen uit eten. Wat nou raar was is dat ik nooit van horror/psychotrillers hou. Maar toch wou ik die film echt graag afkijken. Dus de dinsdag erop keken we de film af en de dage erna begon heel het verhaal. Ik heb nog geen echte therapie gehad. Ik heb alleen maar gepraat met de psycholoog en ik kreeg handvaten die me gelukkig uit het ergste hebben gehaald (de dp/dr periode)
Maar je gaat wel weer nieuwe therapie volgen? Heb je voor jezelf helder wat het in die film was wat je zo getriggerd heeft?

Sorry ik blijf maar vragen stellen maar misschien bedenk je daaruit zelf wel iets waar je mee kan. Ik heb zelf ptss. Nog nooit van mijn leven een horrorfilm gekeken. Beeld en filmmuziek kunnen me heel erg triggeren.

Gamen is ook een van de weinige dingen die ik nog thuis enigszins relaxed kan doen. :@
pi_170373037
Ben je met veel dingen tegelijk bezig?
Stress samen met drank en drugs kunnen rare dingen doen met je brein waardoor er soms een gevoel/gedachte insluipt en die vast blijft hangen.
En elke keer als er iets voorbij komt wat erop lijkt dan komt dat gevoel weer uit.
Zoek afleiding en ga het niet forceren om het weg te werken.
Als het zo is op een moment dan is het maar zo.
Uiteindelijk ga je merken dat het weggaat.
pi_170373362
:N Loop eens een weekje mee in Syrië, kijken of je dan het verschil leert tussen echte en zelfverzonnen trauma's!!!!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_170374989
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 18:20 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Stoppen met drugs en alcohol, evenals verminderen van koffie en suikers (cola, snoep e.g.)
Gezond eten kan al heel wat uitmaken, evenals voldoende tijd/rust voor jezelf nemen. Zelfde geldt voor de rest van je woonomgeving en je sociale kring.
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 18:31 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Het is 3 jaar geleden gebeurt (eenmalig trauma) en dacht dat het met de tijd wel over ging, het ging ook beter maar ik dacht er elke moment aan en kon niet wachten totdat ik me eerste biertje kon pakken. (verdovende werking) Uiteindelijk kreeg vorig jaar de paniekaanvallen. En ik wist hoe laat het was. Toen hulp gezocht. Voorlopig nog geen progressie. Ik ben echt van een atletisch lichaam naar een slappe zoutzak getransformeerd.

Mijn ocd komt ook door het trauma. Voorheen wist ik niet eens wat ocd was. Zegt genoeg lijkt me.. Ik vertoon buiten het trauma- gerelateerde ocd ook absoluut geen andere vormen van ocd.
Bij mij is het ook een tijdje zo gegaan, maar ik had er (achteraf gezien) wel al jaren daarvoor last van. Het kwam in golfbewegingen.

Ik heb hetzelfde met ocd-achtige symptomen. Nadat ik me ervan bewust werd dat ik ook klachten had die hierop lijken, legde ik de link met trauma's al vrij snel. Ze worden ook erger naarmate ik meer stress ervaar, net zoals veel van m'n andere klachten.

Zolang alles maar zeg maar rustig blijft voortkabbelen, heb ik er eigenlijk weinig last van (maar wel nog steeds last van, dus negeren en "gewoon" doorgaan heeft niet zoveel nut).

Ik baal er ook van dat het zolang geduurd heeft voordat dit probleem überhaupt erkend werd bij m'n behandelaars, alsof ze volkomen blind waren voor hun eigen fouten (en daar pluk ik nu dus de vruchten van), maar ik kijk liever naar de positieve kanten en naar hoe ik het probleem kan oplossen.
pi_170375000
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 00:48 schreef Luuntje het volgende:
Ben je met veel dingen tegelijk bezig?
Stress samen met drank en drugs kunnen rare dingen doen met je brein waardoor er soms een gevoel/gedachte insluipt en die vast blijft hangen.
En elke keer als er iets voorbij komt wat erop lijkt dan komt dat gevoel weer uit.
Zoek afleiding en ga het niet forceren om het weg te werken.
Als het zo is op een moment dan is het maar zo.
Uiteindelijk ga je merken dat het weggaat.
Forceren werkt in elk geval niet idd.

Ik kan me alleen niet echt voorstellen dat je zoveel last kunt hebben van het kijken naar een film en al helemaal niet dat dit meteen als een trauma gezien moet worden? Bij mij deden ze daar juist onvoorstelbaar moeilijk over en ze gooiden m'n klachten structureel op andere dingen (tegen alle logica in, ik snap er nog steeds niks van).
pi_170378314
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2017 18:31 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Het is 3 jaar geleden gebeurt (eenmalig trauma) en dacht dat het met de tijd wel over ging, het ging ook beter maar ik dacht er elke moment aan en kon niet wachten totdat ik me eerste biertje kon pakken. (verdovende werking) Uiteindelijk kreeg vorig jaar de paniekaanvallen. En ik wist hoe laat het was. Toen hulp gezocht. Voorlopig nog geen progressie. Ik ben echt van een atletisch lichaam naar een slappe zoutzak getransformeerd.

Mijn ocd komt ook door het trauma. Voorheen wist ik niet eens wat ocd was. Zegt genoeg lijkt me.. Ik vertoon buiten het trauma- gerelateerde ocd ook absoluut geen andere vormen van ocd.
Dankjewel voor je reactie, nee ik had er ook wel eens van gehoord maar ik wist niet dat je dat kon krijgen van een trauma. En inderdaad het is bij mij ook flink bergafwaarts gegaan. Ik ga het er binnekort ook even met mijn psycholoog over hebben.
pi_170378459
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 00:33 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Maar je gaat wel weer nieuwe therapie volgen? Heb je voor jezelf helder wat het in die film was wat je zo getriggerd heeft?

Sorry ik blijf maar vragen stellen maar misschien bedenk je daaruit zelf wel iets waar je mee kan. Ik heb zelf ptss. Nog nooit van mijn leven een horrorfilm gekeken. Beeld en filmmuziek kunnen me heel erg triggeren.

Gamen is ook een van de weinige dingen die ik nog thuis enigszins relaxed kan doen. :@
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor haha. Nou mijn psycholoog heeft me dus ''genezen'' verklaard maar dat is dus duidelijk niet zo. En nee niet precies ik had wel regelmatig nachtmerrie's over bepaalde onderwerpen waar de film over gaat maar voor de rest kan ik niet echt precies zeggen wat me echt getriggerd heeft. Ik kan me ook zeker wel herkennen in het getrigger door beeld of filmmuziek (ook hier voor al) dan kon ik bijvoorbeeld dagen niet slapen.
pi_170378477
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 01:09 schreef zhe-devilll het volgende:
:N Loop eens een weekje mee in Syrië, kijken of je dan het verschil leert tussen echte en zelfverzonnen trauma's!!!!
nou liever niet. en zoals ik al zei ik vertel alleen maar wat de psycholoog met heeft verteld
pi_170378499
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 00:48 schreef Luuntje het volgende:
Ben je met veel dingen tegelijk bezig?
Stress samen met drank en drugs kunnen rare dingen doen met je brein waardoor er soms een gevoel/gedachte insluipt en die vast blijft hangen.
En elke keer als er iets voorbij komt wat erop lijkt dan komt dat gevoel weer uit.
Zoek afleiding en ga het niet forceren om het weg te werken.
Als het zo is op een moment dan is het maar zo.
Uiteindelijk ga je merken dat het weggaat.
Ja dat is inderdaad ook waar maar het lijkt dan net wanneer het dan weg is dat er weer iets nieuw voor in de plaats komt
pi_170378546
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 07:35 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Gezond eten kan al heel wat uitmaken, evenals voldoende tijd/rust voor jezelf nemen. Zelfde geldt voor de rest van je woonomgeving en je sociale kring.

[..]

Bij mij is het ook een tijdje zo gegaan, maar ik had er (achteraf gezien) wel al jaren daarvoor last van. Het kwam in golfbewegingen.

Ik heb hetzelfde met ocd-achtige symptomen. Nadat ik me ervan bewust werd dat ik ook klachten had die hierop lijken, legde ik de link met trauma's al vrij snel. Ze worden ook erger naarmate ik meer stress ervaar, net zoals veel van m'n andere klachten.

Zolang alles maar zeg maar rustig blijft voortkabbelen, heb ik er eigenlijk weinig last van (maar wel nog steeds last van, dus negeren en "gewoon" doorgaan heeft niet zoveel nut).

Ik baal er ook van dat het zolang geduurd heeft voordat dit probleem überhaupt erkend werd bij m'n behandelaars, alsof ze volkomen blind waren voor hun eigen fouten (en daar pluk ik nu dus de vruchten van), maar ik kijk liever naar de positieve kanten en naar hoe ik het probleem kan oplossen.
Ja en dat doe ik ook daarom zit ik dus nu op FOK omdat mijn psych me genezen heeft verklaard maar ik zelf dus echt merk dat het niet zo is
Nee precies ik weet ook niet 100% zeker of het uberhaupt iets te maken heeft met de film maar die film was een omslagpunt want daarna begon het allemaal. Ook in het begin dacht ik bij mezelf van een trauma van een film? dat kan toch helemaal niet maar ik moest het maar doen met wat de psych zei.
pi_170379645
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 11:47 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]
maar ik moest het maar doen met wat de psych zei.
Dit is een gedachtegang die veel mensen hebben, alleen therapie bekent alsnog dat je het zelf moet doen en zelf moet aangeven wat je vindt en denkt. Een psych is geen god die alles voor je besluit. Uit die twijfels, leg je eigen redenatie uit. Dan heb je tenminste wat aan je therapie. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_170381076
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 12:40 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dit is een gedachtegang die veel mensen hebben, alleen therapie bekent alsnog dat je het zelf moet doen en zelf moet aangeven wat je vindt en denkt. Een psych is geen god die alles voor je besluit. Uit die twijfels, leg je eigen redenatie uit. Dan heb je tenminste wat aan je therapie. Het blijft je eigen verantwoordelijkheid
Ja dat is zeker waar maar ik blijf maar de hele tijd zoeken naar antwoorden dus daarom is het voor mij dan ''veiliger'' om me er maar bij neer te leggen ofzo
pi_170397474
Ik zou even opnieuw met je huisarts gaan praten als ik jou was. Waarschijnlijk kun je dan een gesprek krijgen bij de POH. Ik zou bij haar voorleggen hoe je je therapie hebt ervaren en dan kun je samen kijken of zei misschien voldoende ondersteuning kan geven of dat je nog een keertje doorverwezen moet worden. Dat kan ook naar een andere psycholoog.

En als je het spannend vind, of geneigd bent om je kop in het zand te steken, bedenk je dan.. hoe eerder je ingrijpt, en dingen probeert de veranderen, hoe makkelijker dat vaak toch wel is.
pi_170398270
Zijn het niet meer een soort intrusive thoughts? Dat het meer een OCD component heeft dan dat het een trauma is? Sowieso kan niemand hier echt een antwoord op geven, dat kan alleen een professional.
pi_170401033
poppers zijn echt fakking rotzooi man, daar ga je van naar de tering yo
pi_170405091
quote:
Dankjewel die ga ik zelf even kijken.

En ondertussen heb ik hem gezien. Fijn om zo even wat herkenning te zien. En ze hebben therapie heel duidelijk toegelicht die ik ook ga krijgen! :)

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2017 16:25:56 ]
pi_170407641
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 16:01 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Dankjewel die ga ik zelf even kijken.

En ondertussen heb ik hem gezien. Fijn om zo even wat herkenning te zien. En ze hebben therapie heel duidelijk toegelicht die ik ook ga krijgen! :)
Geen dank.

EMDR bedoel je?

Ik start ook aankomende week weer met EMDR, dit keer bij andere therapeut. Heb het 3 x eerder gehad, waarbij 1x ik het gevoel had genezen te zijn voor een week.

Succes ~!
Hey
pi_170409166
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 17:55 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Geen dank.

EMDR bedoel je?

Ik start ook aankomende week weer met EMDR, dit keer bij andere therapeut. Heb het 3 x eerder gehad, waarbij 1x ik het gevoel had genezen te zijn voor een week.

Succes ~!
EMDR inderdaad. Maar ik ga eerst cognitieve gedragstherapie doen. En dat herkende ik (denk ik?) weer een beetje bij die politie man. Hoe hij de negatieve gedachtes bij al die dingen om heeft leren buigen naar "ik heb gedaan wat ik kon doen" denk ik.

Ik vond dat balletje echt bizar snel gaan trouwens. Ik kan me op dit moment niet zo goed voorstellen dat ik die kan volgen en kan praten tegelijkertijd. :@
pi_170409231
Je praat niet terwijl je het bolletje volgt maar er tussen door
pi_170409655
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 08:47 schreef Fripsel het volgende:
Ik zou even opnieuw met je huisarts gaan praten als ik jou was. Waarschijnlijk kun je dan een gesprek krijgen bij de POH. Ik zou bij haar voorleggen hoe je je therapie hebt ervaren en dan kun je samen kijken of zei misschien voldoende ondersteuning kan geven of dat je nog een keertje doorverwezen moet worden. Dat kan ook naar een andere psycholoog.

En als je het spannend vind, of geneigd bent om je kop in het zand te steken, bedenk je dan.. hoe eerder je ingrijpt, en dingen probeert de veranderen, hoe makkelijker dat vaak toch wel is.
Ja ik ga dit alles sws aankaarten bij mijn psych miss is het trouwens ook wel handig om erbij te zeggen dat ik bij een praktijk ondersteuner zit. Weet niet of dat echt een heel groot verschil is tussen een ''echte'' psych
pi_170409693
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 10:08 schreef -Strawberry- het volgende:
Zijn het niet meer een soort intrusive thoughts? Dat het meer een OCD component heeft dan dat het een trauma is? Sowieso kan niemand hier echt een antwoord op geven, dat kan alleen een professional.
Ja weetje wat het is sommige gedachtes hebben ook niks te maken met het trauma zelf maar echt met wat ik dan heb gezien over of waar ik dan over na heb zitten denken. Ja het lijkt wel op intrusive thoughts maar hoe heet dat in het nederlands?
pi_170409698
quote:
6s.gif Op zaterdag 22 april 2017 12:46 schreef Salvad0R het volgende:
poppers zijn echt fakking rotzooi man, daar ga je van naar de tering yo
Jup heb het daarna ook nooit meer aangeraakt
pi_170409791
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:23 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Ja ik ga dit alles sws aankaarten bij mijn psych miss is het trouwens ook wel handig om erbij te zeggen dat ik bij een praktijk ondersteuner zit. Weet niet of dat echt een heel groot verschil is tussen een ''echte'' psych
hoe kom je dan aan je 'diagnose'? Die mogen ze niet eens stellen
En ja is nogal een groot verschil. Die zijn helemaal niet gespecialiseerd en zouden je door moeten verwijzen bij een serieus trauma

Sorry maar heb je niet gewoon wat dingen die ze je daar gezegd hebben verkeerd begrepen en uitvergroot?
pi_170410101
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:06 schreef Fripsel het volgende:

[..]

EMDR inderdaad. Maar ik ga eerst cognitieve gedragstherapie doen. En dat herkende ik (denk ik?) weer een beetje bij die politie man. Hoe hij de negatieve gedachtes bij al die dingen om heeft leren buigen naar "ik heb gedaan wat ik kon doen" denk ik.

Ik vond dat balletje echt bizar snel gaan trouwens. Ik kan me op dit moment niet zo goed voorstellen dat ik die kan volgen en kan praten tegelijkertijd. :@
Dat doe je er vaak/altijd bij. Maar bij die agent was het een opeenstapeling. Bij die vrouw bijv. een eenmalig iets. Dan heb je meer aan EMDR, hoewel CGT ook goed kan werken bij negatieve gedachten in het algemeen.

Die vrouw was er vrij snel vanaf, die agent moest meerdere situaties behandelen, ja dan ben je langer bezig.
Hey
pi_170410111
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:25 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Ja weetje wat het is sommige gedachtes hebben ook niks te maken met het trauma zelf maar echt met wat ik dan heb gezien over of waar ik dan over na heb zitten denken. Ja het lijkt wel op intrusive thoughts maar hoe heet dat in het nederlands?
Dwang gedachten volgens mij..
Hey
pi_170410396
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:28 schreef Allures het volgende:

[..]

hoe kom je dan aan je 'diagnose'? Die mogen ze niet eens stellen
En ja is nogal een groot verschil. Die zijn helemaal niet gespecialiseerd en zouden je door moeten verwijzen bij een serieus trauma

Sorry maar heb je niet gewoon wat dingen die ze je daar gezegd hebben verkeerd begrepen en uitvergroot?
Ik snap de twijfel maar nee, toen ik daar voor het eerst kwam deed ik mijn verhaal en toen gaf die me eerst wat tips mee. Toen vroeg ik van ja maar wat heb ik nou precies? en toen zei hij een trauma van de film... Ik kan ook wel uitleggen hoe ik me toen voelde. Ik weet ook helemaal niet 100% zeker natuurlijk of het echt een trauma is want ik had natuurlijk nog nooit zoiets meegemaakt
pi_170410529
Ja dan is het toch meer een uitdrukking dan diagnose over een psychologisch trauma inclusief plan van verwerking
Een gescheurde spier komt ook van een 'trauma' maar daarmee bedoelen ze niet meteen ptss. De term word op meerdere manieren gebruikt en het is niet meteen een diagnose
pi_170410532
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:42 schreef Dakterras het volgende:

[..]

Dwang gedachten volgens mij..
Nou ik heb het dus opgezocht en ik heb dus op http://dwanginjehoofd.nl/wat_zijn_obsessies.php gelezen en dit klopt bijna allemaal.
pi_170410568
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:58 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Nou ik heb het dus opgezocht en ik heb dus op http://dwanginjehoofd.nl/wat_zijn_obsessies.php gelezen en dit klopt bijna allemaal.
Hoe is het nou eigenlijk gekomen bij jou, en wat is je trauma? PM mag ook :p
Hey
pi_170410580
Maar je bent nu dus nergens in behandeling en hebt ook geen officiële diagnose?

Als je er nog zo veel last van hebt, of van andere dwanggedachten zul je toch ff door moeten pakken en doorverwijzing naar een psych gaan halen
pi_170410624
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:57 schreef Allures het volgende:
Ja dan is het toch meer een uitdrukking dan diagnose over een psychologisch trauma inclusief plan van verwerking
Een gescheurde spier komt ook van een 'trauma' maar daarmee bedoelen ze niet meteen ptss. De term word op meerdere manieren gebruikt en het is niet meteen een diagnose
Ja dat is miss ook wel waar. Maar je moet ook weten dat ik toen destijds heilig geloofde in wat hij zei omdat ik toen niet meer wist waar ik moest zoeken (ik zat toen ook al 1 maand in de depressie angstaanvalen etc.. periode) En ik vind het natuurlijk zelf ook iets aparts. Maar ik kon die angsten en die sombere rotgevoelens nergens plaatsen
pi_170410652
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 20:00 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Ja dat is miss ook wel waar. Maar je moet ook weten dat ik toen destijds heilig geloofde in wat hij zei omdat ik toen niet meer wist waar ik moest zoeken (ik zat toen ook al 1 maand in de depressie angstaanvalen etc.. periode) En ik vind het natuurlijk zelf ook iets aparts. Maar ik kon die angsten en die sombere rotgevoelens nergens plaatsen
maar waarom pak je dan niet door? Het is toch niet opgelost omdat je 1x bij die praktijkondersteuner bent geweest
pi_170410832
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 11:44 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor haha. Nou mijn psycholoog heeft me dus ''genezen'' verklaard maar dat is dus duidelijk niet zo. En nee niet precies ik had wel regelmatig nachtmerrie's over bepaalde onderwerpen waar de film over gaat maar voor de rest kan ik niet echt precies zeggen wat me echt getriggerd heeft. Ik kan me ook zeker wel herkennen in het getrigger door beeld of filmmuziek (ook hier voor al) dan kon ik bijvoorbeeld dagen niet slapen.
maar wie is die psycholoog dan die je hier genezen heeft verklaard? De praktijkondersteuner?
pi_170410862
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 19:59 schreef Allures het volgende:
Maar je bent nu dus nergens in behandeling en hebt ook geen officiële diagnose?

Als je er nog zo veel last van hebt, of van andere dwanggedachten zul je toch ff door moeten pakken en doorverwijzing naar een psych gaan halen
Ja ik heb 4 mei nog een afspraak met mijn, ja praktijkondersteuner en dan is het volgens mij klaar maar ik ga het met hem hier over hebben want ik heb idd er heel veel last van en ik wil er gewoon van af.

Ik ben al denk ik 6 of 7 keer bij de PO geweest en hij is idd degene die me de diagnose trauma heeft gegeven en ook degene die me ''genezen'' heeft verklaard..
pi_170411006
Dat vind ik echt een heel aparte gang van zaken als ze serieus een trauma zou hebben? En al helemaal bij ptss zoals hier al genoemd word

Ik bedoel het echt niet lullig maar ik denk dat je dingen enorm aan het uitvergroten bent. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij niet echt angsten ervaart maar ik denk dat je er voor moet waken dat je jezelf hierin laat meeslepen. Dan kun je helemaal de realiteit niet meer zien en dat is juist wat je moet leren bij dit soort problemen
Wat is we reel aan je angsten en dwang gedachten?

Ik heb ook het idee dat we heel heel veel info missen. Je moet een bepaalde voorgeschiedenis hebben van psychische klachten, drugsgebruik, een stoornis of zo
Als dit echt alleen van een film komt lijkt me dat heel raar. Het lijkt me dat er al heel veel onder de oppervlakte zat en dat de film het er uit haalde
pi_170411268
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 20:18 schreef Allures het volgende:
Dat vind ik echt een heel aparte gang van zaken als ze serieus een trauma zou hebben? En al helemaal bij ptss zoals hier al genoemd word

Ik bedoel het echt niet lullig maar ik denk dat je dingen enorm aan het uitvergroten bent. Waarmee ik niet wil zeggen dat jij niet echt angsten ervaart maar ik denk dat je er voor moet waken dat je jezelf hierin laat meeslepen. Dan kun je helemaal de realiteit niet meer zien en dat is juist wat je moet leren bij dit soort problemen
Wat is we reel aan je angsten en dwang gedachten?

Ik heb ook het idee dat we heel heel veel info missen. Je moet een bepaalde voorgeschiedenis hebben van psychische klachten, drugsgebruik, een stoornis of zo
Als dit echt alleen van een film komt lijkt me dat heel raar. Het lijkt me dat er al heel veel onder de oppervlakte zat en dat de film het er uit haalde
Nee ik had voor dit echt geen psychische klachten voor zover ik me ooit bewust ben geweest ik heb wel altijd een groter gevoel van angst gehad voor bijvoorbeeld horror films enzo heb ze vroeger ook heel veel gekeken waarna ik dan niet durfde te slapen, maar voor de rest liep het allemaal lekker totdat ik dan de film in 2 delen had gekeken en ik 3 dagen daarna last kreeg van extreme spanning en een angstgevoel wat ik nog nooit zo had meegemaakt en ook de daarbij horende gedachten die natuurlijk veel stress meegaven en de rest staat in het topic, Ja ik heb vroeger redelijk veel geblowd maar dat deed ik vorig jaar bijna niet meer. En idd ik laat mezelf soms ook erin meeslepen hoor maar dat is idd iets waar ik voor moet waken
pi_170411500
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 20:12 schreef afgeliktepannenlikker het volgende:

[..]

Ja ik heb 4 mei nog een afspraak met mijn, ja praktijkondersteuner en dan is het volgens mij klaar maar ik ga het met hem hier over hebben want ik heb idd er heel veel last van en ik wil er gewoon van af.

Ik ben al denk ik 6 of 7 keer bij de PO geweest en hij is idd degene die me de diagnose trauma heeft gegeven en ook degene die me ''genezen'' heeft verklaard..
Een PO is volgens mij een simpele ondersteuning huisarts met psychologisch achtergrondje.

Die doet steun geven als je ouder is overleden of je een milde burnout hebt.

Een tussenstap tussen huisarts en de GGZ.

Die doen toch geen PTSS vaststellen, die denken het misschien en dan mag je naar de PTSS specialist bij de GGZ.

Met alle respect, ik heb mijn twijfels of jouw uitleg wel klopt.

Ik noemde de PO altijd de tante die je alles kan vertellen en adviseren met liefdesverdriet ofzo :P
Hell To The Liars
pi_170412196
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2017 20:36 schreef Droopie het volgende:

[..]

Een PO is volgens mij een simpele ondersteuning huisarts met psychologisch achtergrondje.

Die doet steun geven als je ouder is overleden of je een milde burnout hebt.

Een tussenstap tussen huisarts en de GGZ.

Die doen toch geen PTSS vaststellen, die denken het misschien en dan mag je naar de PTSS specialist bij de GGZ.

Met alle respect, ik heb mijn twijfels of jouw uitleg wel klopt.

Ik noemde de PO altijd de tante die je alles kan vertellen en adviseren met liefdesverdriet ofzo :P
De praktijkondersteuner was dacht ik meer in de categorie van een sociaal psychisch verpleegkundige met een specialisatie om extern (dus bij de huisartspraktijk) een soort poortwachter te spelen en mensen met lichtere en relatief simpelere klachten te ondersteunen. Die mogen volgens mij dus geen diagnose stellen, maar bijvoorbeeld wel de doorverwijsbrief opstellen. Ik weet niet in hoeverre ze eigenlijk toegang hebben tot het medisch dossier en dit hen ook maar aangereikt wordt naast wat de cliënt verteld.

Rouwverwerking en burn-out zijn geen diagnose waar de ggz zelf voor mag behandelen. Zou wel ernaast mogen, maar dan moet er dus wel een ander labeltje bij omdat het dan onderdeel is van zeg maar. Technisch gezien zou de po je daar dus wel in moeten kunnen ondersteunen, maar het lijkt er niet op dat je er voor alles terecht kan.

Ts, hoe kan de po erbij komen dat je genezen zou zijn? Als je het niet over je klachten hebt, waar heb je het dan wel over? Je kan maar beter even duidelijk zijn bij die po dat je vooralsnog niet voldoende verlichting van de klachten ervaart en niet begrijpt waar dan de zogenaamde genezingsverklaring op gebaseerd zou zijn. Kan je gelijk navragen in hoeverre dit een harde diagnose is die de po ook zelfstandig zou mogen stellen en in hoeverre daar een ook dbc met vastomlijnd x aantal behandelingen voor zou staan. En in hoeverre dit in je dossier verwerkt is/wordt. Succes!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')