abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 19 april 2017 @ 19:55:59 #1
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_170337445
Na wat gegoogle nog niet echt gevonden wat ik zoek, dus hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Situatie:
Heb nu een Macbook Pro (late 2011 model) met de standaard 750GB HDD. Mijn plan is nu om een SSD erbij te gaan plaatsen. Nu is daar genoeg over te vinden, maar ik wil graag mijn huidige HDD in de plek van de superdrive en deze compleet leeg maken.

Ik zou dus graag willen weten wat de correcte stappen zijn voor het plaatsen van een nieuwe SSD (Samsung 850 EVO 250GB in principe) met daarop een schone OSX installatie en het vervangen van de superdrive door mijn huidige HDD (maar dan compleet schoon beginnen). Heb ik naast een nieuwe SSD en een bracket voor mijn HDD nog iets anders nodig?

Genoeg te vinden over het terugzetten van data na een clean install, maar ik wil juist alles schoon hebben. Heb de belangrijke dingen 'los' gebackupt naar twee externe HDD's, dus dat is geen probleem.

Hoop dat jullie me op de goede weg kunnen brengen!
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
  woensdag 19 april 2017 @ 20:23:16 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_170338311
Als je een Apple-ID hebt en een werkende internetverbinding dan rest je eigenlijk niet meer dan de ssd en hdd in je mac proppen en aanslingeren.

Ik weet niet zeker of dit nog actueel is, maar volgens mij moet je wel ooit met je Apple-ID via de App store je OSX gedownload/geüpdatet hebben. Dit ivm via Wi-Fi een schone installatie van OS(X) doen.

Iets met legit ditdat.
Je moeder is een hamster
pi_170339574
1. Zorgen dat je niet elektro statisch bent.
2. Case openen
3. HDD eruit halen (voorzichtig zijn)
4. SSD erin zitten
5. Command + R ingedrukt houden om verse installatie van MacOS te installeren
6. Besturingssysteem is geïnstalleerd.

Is de Macbook traag met opstarten? Zo ja, reset de NVRAM van de Macbook.
Engelse uitleg aangezien ik te lui ben:

How to reset NVRAM. Shut down your Mac, then turn it on and immediately hold down these four keys together: Option, Command, P, and R. Keep holding the keys for about 20 seconds, during which your Mac might appear to restart.
  vrijdag 21 april 2017 @ 15:44:27 #4
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_170383756
Thanks voor de reacties tot nu toe.

SSD is binnen, bracket komt morgen binnen. De installatie van de schijven zelf vind ik niet zo spannend, dat lukt wel.

Als ik de SSD op de plek van mijn huidige HDD zet en hem met Cmd+R opstart en dan OSX installeer, kan ik dan als dat is gedaan mijn HDD (die dan op de plek van de superdrive zit) wipen? Of levert dat conflicten op omdat daar al een OSX-installatie op staat?
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
pi_170394414
Het gaat je misschien wel tijd schelen als je vanaf de bestaande recovery partitie op je oude HDD opstart (dus deze in je systeem laat zitten)...

...of wanneer je eerst een USB installer drive prepareert waar je van op kan starten:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Start je namelijk de recovery op een systeem waar alleen een echt lege schijf in zit, dan downloadt ie een recovery image van de Apple servers (Internet Recovery) en dat is vaak niet de laatste macOS, maar de versie waar je Mac oorspronkelijk mee is geleverd. Mijn Macbook Pro downloadt dan bijvoorbeeld altijd de Yosemite recovery, en niet Sierra. Moet je weer upgraden achteraf etc.. :P

Ik heb tegenwoordig altijd een USB stick liggen met de laatste OS installer, mocht ik eens iets van niks willen installeren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 15:44 schreef Benelli het volgende:
Als ik de SSD op de plek van mijn huidige HDD zet en hem met Cmd+R opstart en dan OSX installeer, kan ik dan als dat is gedaan mijn HDD (die dan op de plek van de superdrive zit) wipen? Of levert dat conflicten op omdat daar al een OSX-installatie op staat?
Nee, geen probleem. Als je vanaf de SSD bent opgestart is dat de actieve systeemschijf, en wordt de andere schijf als extra volume automatisch gemount in /Volumes, maar deze is niet in gebruik door het actieve systeem en kan je met Disk Utility dan dus gewoon unmounten en formatteren.

Regel je eerst een USB installatieschijf, dan kan je eventueel zelfs beide interne schijven vooraf direct wipen vanuit de Disk Utility van de installatieschijf voordat je de boel schoon op de SSD zet :P

[ Bericht 21% gewijzigd door Fleischmeister op 22-04-2017 00:01:28 ]
  zaterdag 22 april 2017 @ 11:34:08 #6
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_170399702
Bedankt Henno, nuttige informatie. Ik ga dan maar even een USB-installatieschijf maken en daarvan booten met de twee schijven ingebouwd ^O^
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')