abonnement Unibet Coolblue
pi_170332172
Deze discussie komt er net als voorgaande jaren ongetwijfeld aan.

Ik heb het niet direct over Wehrmacht soldaten of zelfs SS'ers. Wel over de miljoenen onschuldige Duitse burgers: mannen, vrouwen en kinderen die verdreven zijn uit hun woongebied of zelfs vermoord door de geallieerden (denk aan de vele bombardementen op Duitse steden en de Heimatvertriebenen na de Duitse capitulatie).

Het argument dat de herdenking op 4 mei alleen voor Nederlandse burgers geldt kan wat mij betreft direct van tafel geveegd worden. Niemand zal er een probleem mee hebben de Canadezen te herdenken maar Duitsers herdenken is in veel kringen nog steeds taboe.
  woensdag 19 april 2017 @ 15:50:19 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_170332190
De Duitsers die overleden zijn vieren we toch al op 5 mei?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_170332266
Het is toch tegenwoordig een herdenking voor slachtoffers van oorlogen wereldwijd? En ja, ik vind ook dat Duitse slachtoffers mee herdacht kunnen worden.
pi_170332286
Dat moet je zelf weten. Ik denk dat het sowieso een stap in de goede richting is als men stopt met waarde hechten aan de commerciële herdenking die het tegenwoordig geworden is en dat soort dingen voor zichzelf doet, in z'n eigen tijd.
Conscience do cost.
pi_170332341
En op 5 mei treuren dat de geallieerde zionisten hebben gewonnen.
pi_170332835
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 15:54 schreef LurkJeRot het volgende:
Het is toch tegenwoordig een herdenking voor slachtoffers van oorlogen wereldwijd? En ja, ik vind ook dat Duitse slachtoffers mee herdacht kunnen worden.
Volgens mij alleen voor slachtoffers uit het Koninkrijk der Nederlanden, vanaf het uitbreken van WO2 tot vandaag de dag.

Eens met het laatste.
pi_170332857
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 15:50 schreef Hallojo het volgende:
De Duitsers die overleden zijn vieren we toch al op 5 mei?
Dit zijn grapjes waar ik niet echt om kan lachen.
pi_170332928
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 15:55 schreef ems. het volgende:
Dat moet je zelf weten. Ik denk dat het sowieso een stap in de goede richting is als men stopt met waarde hechten aan de commerciële herdenking die het tegenwoordig geworden is en dat soort dingen voor zichzelf doet, in z'n eigen tijd.
Ik herdenk ook wie ik wil herdenken.

Het probleem is de gedachtepolitie die voor mensen gaat bepalen wie ze wel en niet mogen herdenken. Het begon een paar jaar geleden al toen een burgemeester van 1 of ander klein dorp in het oosten des lands (ben de naam kwijt) ook de Duitse slachtoffers herdacht. Wat een hele shitstorm heeft veroorzaakt toentertijd.
pi_170332945
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:26 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Het probleem is de gedachtepolitie die voor mensen gaat bepalen wie ze wel en niet mogen herdenken.
Ach laat ze lekker. Gewoon negeren.
Conscience do cost.
pi_170333058
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:22 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Volgens mij alleen voor slachtoffers uit het Koninkrijk der Nederlanden, vanaf het uitbreken van WO2 tot vandaag de dag.

Eens met het laatste.
Oh, dan heb ik het al die jaren verkeerd gedaan. (Nee hoor, ik ben zo iemand die niks doet aan de dodenherdenking :@ )
  woensdag 19 april 2017 @ 16:37:44 #12
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_170333324
Iedereen herdenkt toch wie ie zelf wil? Lijkt me logisch dat nederlanders nederlandse slachtoffers herdenken.

Wil niet zeggen dat ik de amerikaanse/britten/canadezen niet dankbaar ben ofzo...
There are only 151 Pokémon.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 19 april 2017 @ 17:18:21 #14
186611 Haags
pi_170333934
Ik vier dat ieder jaar op 5 mei hoor.
Zonder wrijving geen glans
pi_170336227
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 17:18 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Ik vier dat ieder jaar op 5 mei hoor.
Echt hilarisch man. Dat "grapje" is ook pas 5000 keer gemaakt.
pi_170336243
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:45 schreef Eenskijken het volgende:
Iedereen herdenkt toch wie ie zelf wil? Lijkt me logisch dat nederlanders nederlandse slachtoffers herdenken.

Wil niet zeggen dat ik de amerikaanse/britten/canadezen niet dankbaar ben ofzo...
Vergeet de Polen niet.
pi_170336288
Maar waarom zouden wij Duitse burgers gaan herdenken? Dat kunnen ze veel beter in DL, dunkt me.
Make my day!
pi_170336336
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 19:11 schreef agter het volgende:
Maar waarom zouden wij Duitse burgers gaan herdenken? Dat kunnen ze veel beter in DL, dunkt me.
Duitsers zijn een Germaans broedervolk. Van alle volkeren staan de Duitsers het dichtst bij de Nederlanders.
pi_170336557
Whermacht soldaten werden ook maar gedwongen en waren net zo goed slachtoffer. Iedereen die sterft door toedoen van een afgedwongen hogere macht zou op 4 mei herdacht mogen worden.

(Nederlandse)SSers die dus vrijwillig hebben gevochten (al zou het echt alleen maar geweest zijn om Europa tegen de bolsjewieken te verdedigen) zouden daarintegen nooit herdacht mogen worden op 4 mei.

4 mei gaat om de mensen voor wie sterven geen eigen keus was maar er toe 'gedwongen' waren.

[ Bericht 2% gewijzigd door WodanIsGroot op 20-04-2017 07:34:17 ]
  User die overal opduikt 2022 woensdag 19 april 2017 @ 19:23:39 #20
186611 Haags
pi_170336591
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 19:08 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Echt hilarisch man. Dat "grapje" is ook pas 5000 keer gemaakt.
Is geen grap
Zonder wrijving geen glans
pi_170344236
Ik denk bij de toespraken ook een regeltje wijden aan de velen die gedwongen de oorlog ingestuurd werden. In Duitsland was de schade in alle opzichten erger dan bij ons. Wij hadden dan nog onze heilige verontwaardiging om ons aan op te trekken en na de oorlog die brave-borstenpraatjes als "dit mag nooit meer gebeuren". En er was altijd al grensverkeer, dus ook met relaties over en weer.

Het duurt altijd een paar decennia voordat men na een oorlog een enigszins objectief terugkijken kan (en ziet dat de eigen heldendaden meer epische verdichtingen waren), maar ik vind het onvoorstelbaar dat er nu nog steeds jongeren zijn die opgroeien met "de Duitsers zijn slecht". Hoe slecht zijn dan de leraren en scholen?
pi_170346583
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170346705
duitsers hebben ons land bezet en onze opa's en oma's neergeschoten. Dan lijkt het me niet zo vreemd dat zij niet de eerste zijn die je gaat herdenken....

natuurlijk is het niet van "alle duitsers zijn het pure kwaad" maar op 4 mei is imo niet het moment om hun te gaan herdenken... want dan gedenken we namelijk alle nederlandse slachtoffers. zo moeilijk is het toch niet?
There are only 151 Pokémon.
pi_170346716
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 19:12 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Duitsers zijn een Germaans broedervolk. Van alle volkeren staan de Duitsers het dichtst bij de Nederlanders.
Maar nog steeds zijn het geen Nederlanders. En hebben ze wel degelijk een andere rol gehad in de geschiedenis.
Make my day!
pi_170346893
Mwoah, ik kan me voorstellen waarom je dat zou willen, echter denk ik dat 4 mei het moment is om Nederlandse oorlogsslachtoffers te herdenken. Daar vallen de Duitsers, de Russen en de Amerikanen dus niet onder. Ondanks dat daar ook veel leed geleden is.

Overigens is een blik op de website van 4 en 5 mei genoeg om te zien waarom we geen Duitsers (en andere nationaliteiten) herdenken.
quote:
Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en oorlogssituaties en vredesmissies nadien.
pi_170349763
Ja, waarom niet? Tis niet alsof iedere Duitser maar oorlog wou en ook niet alsof iedere Nederlander een onschuldig slachtoffer was.
pi_170374534
De oorlog is 72 jaar geleden afgelopen. Het lijkt me dat we de verschrikkingen van oorlog blijven herdenken, zonder er doekjes om te winden dat de Duitsers in de jaren 30 en 40 de agressor waren. Maar ik zou ook graag zien dat we de herdenking breder trekken dan puur de historische gebeurtenis van toen. Ik zie dan ook niet in wat erop tegen is om ook Duitse slachtoffers te herdenken.
pi_170374554
Dát mogen ze lekker in Duitsland doen!

WTF zijn wij totaal van de softies besnuffelt geworden?
Get a life, de vijand van toen herdenken..dacht ik niet.

De Irak/Iran oorlog, zo zinloos, enkele jaren nadien schudden men elkaar de hand, ondertussen waren er veel mensen gedood, zinloos dus.
Wie ga je dan herdenken?
Bizar dit echt
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  vrijdag 21 april 2017 @ 13:15:57 #29
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_170380674
ik boycot de jodenherdenking totdat ook duitsers herdacht mogen worden.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_170380743
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 13:15 schreef Maanvis het volgende:
ik boycot de jodenherdenking totdat ook duitsers herdacht mogen worden.
Ze hebben het wel altijd over die joden, maar die Duitsers waren ook geen lieverdjes hoor :{w
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_170380844
Ik herdenk ook mijn oudoom, gesneuveld aan het oostfront.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170390554
Toen waren de Duitsers nog echte strijders. Laten we rouwen om het huidige Europa en deze helden vereren _O_
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_170390702
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2017 07:52 schreef agter het volgende:

[..]

Maar nog steeds zijn het geen Nederlanders. En hebben ze wel degelijk een andere rol gehad in de geschiedenis.
Dit gaat verder dan grenzen.

Ze blijven erop hameren dat we alleen de Nederlandse slachtoffers moeten herdenken. Wel, er zijn ook tienduizenden Nederlandse vrijwilligers van de Waffen-SS en de NSB gedood. Maar die herdenken we dan weer niet. Het begint een beetje ingewikkeld te worden op deze manier.

Zo veel jaar na dato kunnen we toch wat opener zijn over dit soort dingen. Het stuit me tegen de borst dat het comitee van 4 mei gaat bepalen wat "we" wel en niet moeten herdenken. Ik herdenk ook Duitse slachtoffers in ieder geval.
pi_170390735
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 13:20 schreef MrSalazar het volgende:
Ik herdenk ook mijn oudoom, gesneuveld aan het oostfront.
Als Duitse soldaat of Rus? (gewoon vraag uit interesse, geen aanval)

Mijn opa heeft in WO2 bunkers moeten bouwen voor de Atlantikwal in Normandië.
pi_170390761
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 03:35 schreef Elfletterig het volgende:
De oorlog is 72 jaar geleden afgelopen. Het lijkt me dat we de verschrikkingen van oorlog blijven herdenken, zonder er doekjes om te winden dat de Duitsers in de jaren 30 en 40 de agressor waren. Maar ik zou ook graag zien dat we de herdenking breder trekken dan puur de historische gebeurtenis van toen. Ik zie dan ook niet in wat erop tegen is om ook Duitse slachtoffers te herdenken.
Eens.

Van alle volkeren ter wereld met een zwarte bladzijde in de geschiedenis is Duitsland wel het land dat het meest geleerd heeft van hun verleden.
pi_170390793
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 03:42 schreef zhe-devilll het volgende:
Dát mogen ze lekker in Duitsland doen!

WTF zijn wij totaal van de softies besnuffelt geworden?
Get a life, de vijand van toen herdenken..dacht ik niet.

De Irak/Iran oorlog, zo zinloos, enkele jaren nadien schudden men elkaar de hand, ondertussen waren er veel mensen gedood, zinloos dus.
Wie ga je dan herdenken?
Bizar dit echt
Geen touw aan vast te knopen. Heeft niks met softies te maken trouwens. Het is eerder soft om te veronderstellen dat alle Duitsers bloeddorstige moordenaars waren en dat we de joden zielig moeten vinden.
pi_170391429
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 21:16 schreef -PesteNoire- het volgende:

[..]

Als Duitse soldaat of Rus? (gewoon vraag uit interesse, geen aanval)

Mijn opa heeft in WO2 bunkers moeten bouwen voor de Atlantikwal in Normandië.
Gewoon Nederlands bij de SS.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_170397174
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2017 21:37 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Gewoon Nederlands bij de SS.
Oke :)

Ik heb meerdere boeken over de Nederlandse vrijwilligers bij de Waffen-SS.

De SS'ers - Armando en Sleutelaar
Van Leningrad tot Berlijn - Perry Pierik
Wiking - Henk Kistemaker

Moet eigenlijk het lezen weer gaan oppakken.
pi_170414605
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 21:18 schreef -PesteNoire- het volgende: [..]

Geen touw aan vast te knopen. Heeft niks met softies te maken trouwens. Het is eerder soft om te veronderstellen dat alle Duitsers bloeddorstige moordenaars waren en dat we de joden zielig moeten vinden.
Heel duidelijke post, gaat over de onzin van oorlogen, vrede, handen schudden, roepen dat "dit nooit meer gebeuren mag", terwijl alles ongehinderd domweg doorgaat.
pi_170701047
Gisteren in mijn woonplaats:
Kransen gelegd door College van B en W. Joodse gemeenschap, Veteranen, Christelijke kerk, Moskee, en een krans van de Duitse zustergemeente.
Prima protocol. Dus niks tegen de Duitsers (prima dat ze een krans leggen), maar gewoon bij het oorlogsmonument van de gesneuvelde Nederlanders.

[ Bericht 7% gewijzigd door Twentsche_Ros op 05-05-2017 12:48:17 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_170710345
http://www.tvgids.nl/een-(...)sers/artikel/132531/

quote:
Een verzwegen begraafplaats in 2Doc: Het zijn maar Duitsers

31.598 Duitse soldaten liggen begraven op de militaire begraafplaats in het Limburgse Ysselsteyn. Het lijkt een vergeten stukje land. In 2Doc: Het zijn maar Duitsers zoekt regisseur Bart Hölscher naar de verhalen van de bezoekers.

'Duitse soldaten, niemand huilt om u!' staat geschreven in het gastenboek van de militaire begraafplaats in Ysselsteyn. Ook al zijn de Nederlandse haatgevoelens tegenover onze oosterburen grotendeels verdwenen, toch wekt deze laatste rustplaats van meer dan 31.000 Duitse soldaten nog altijd heftige emoties op in het Limburgse dorpje.

"Het zijn maar Duitsers"
Regisseur Bart Hölscher is gefascineerd door de 28 hectare land. Hij groeide op vlak bij Ysselsteyn, maar wist tot enkele jaren terug niet van het bestaan van de begraafplaats. Wordt deze grond verzwegen? En wie leggen er nog steeds verse bloemen neer? In 2Doc: Het zijn maar Duitsers spreekt Hölscher met buurtbewoners, nabestaanden en verzorgers van de graven, maar ook met een oud-SS'er en met antifascist Arthur Graaff.

Oordelen
"Ik vind het afschuwelijk hier", zegt die laatste in de documentaire. Hij noemt de begraafplaats de hoofdvestiging van het nazisme in Nederland. "Als het aan mij ligt, worden al die lichamen opgegraven en over de grens gedumpt." Aan de andere kant volgt Hölscher ook de inmiddels hoogbejaarde oud-SS'er Karl-Heinz Henschel, die in Ysselsteyn zeer geëmotioneerd het graf bezoekt van een maat die hem het leven redde. "Het is niet aan ons om te oordelen over wat die mensen gedaan hebben", vindt de beheerder van de begraafplaats. "Wij zorgen voor deze graven, die ook een waarschuwing vormen voor de toekomst."
Om 19:25 - 20:30 uur op NPO 2.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')