abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170330635
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:35 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Er wordt dus nu heel veel gekeken naar slachtoffers, en minder naar het pesten zelf.. want hoe gevoelig iemand ook wel is. Pesten zou helemaal niet z normaal moeten zijn ongeacht of de ander er wel of niet tegen kan..
Diiiiiit!!! _O_

"Blaming the victim" lijkt het wel op.

Eerlijk gezegd vind ik mensen die pesten normaal vinden, zelf niet normaal. Vaker zijn ze trouwens ook vervelend in de sociale omgang (zijn vaker bottere empathieloze/empathiearme horken), maar das gewoon mijn mening :P
Burn it to the ground.
Hokjesdenken is de patat met mayo van de cognitieve haute cuisine.
Iemand kapot maken is heel makkelijk. iemand weer helen...dat is pas een uitdaging!
  woensdag 19 april 2017 @ 14:43:48 #27
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_170330746
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:37 schreef JohnShooter het volgende:
Dus pakweg iedereen hier heeft nu nog last omdat ze gepest werden toen ze klein waren?
Nee niet iedereen, en daarom denken mensen juist dat het maar aan het slachtoffer ligt. Want niet iedereen schijnt er last van te hebben, dus zal het wel liggen aan degene die er last van heeft.
pi_170330762
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:32 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar dat gaat niet als je dat vermogen niet meer hebt. Dit bedoel ik dus ook met "de boel omdraaien". Je kunt niet verwachten dat je van iedereen evenveel kunt verwachten, ieder mens maakt een ontwikkeling door in het eigen tempo. De 1 wat sneller en de ander wat langzamer.

Het gaat hier vaak om kinderen he? vergeet dat niet. Niet iedereen kan dit evensnel en niet iedereen komt uit een gelukkig gezin.
Ik -weet- dat niet iedereen dat even snel kan. Ik heb ook al gezegd dat dat geen reet uitmaakt op het moment dat het kind zich begeeft in een pest-situatie. De reden dat ze zich niet kunnen verdedigen doet er op dat moment niet meer toe.
quote:
2s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar niet iedereen kan dit. Misschien had je hier gewoon meer talent voor of had je andere dingen die meezaten.
Absoluut.
quote:
Niet iedereen kan dit, dus kan je het ook niet van iedereen verwachten dat het dan maar hun eigen schuld zou zijn als ze dit niet doen. Vaak krijgen ze dan te horen dat ze slapjanusen zijn of lafaards of "zwak" of "sukkels" of "dom" of "sloom" en dan staat er een groepje van 10 waar je het in je uppie tegen kan opnemen.

Niet iedereen kan dit, dus maak daar ook geen eis van. Wees toleranter :)
Hier wederom hetzelfde als hierboven: Voor mij persoonlijk maakt het niet (meer) uit. Ik heb me gered en ben eruit gekomen. Maar dat pesten gebeurt is nou eenmaal een feit dus kan je er maar beter wat aan doen. Dat niet iedereen dat kan is heel vervelend voor ze maar geen reden om dan maar te stoppen met proberen.

Pesten bestaat. Het heeft altijd bestaan en gaat voorlopig nog niet weg. "Ja maar niet iedereen kan er even goed mee omgaan" heeft daar geen enkele invloed op.
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:35 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Ik snap overigens wel weer waarom sommige mensen dnken dat het vaak ligt aan de slachtoffers of dergelijke. Of dat ze tips geven als negeren.

Ik heb iemand vroeger gekend die heel vaak opgewacht en in elkaar geslagen werd, maar dat was ook best een taaie zeg maar. Hij was/ is niet zo gevoelig als ik en later werd hij niet meer gepest en ondervond er later ook niet zo'n last van.

Maar dan wordt bijvoorbeeld een ander meisje ook gepest maar minder zwaar dan die jongen, maar zij is dan wl degene die er een last aan heeft overgehouden later.

Dus nu lijkt het dus alsof het aan het meisje ligt want zij is gewoon overgevoelig, en die jongen heeft het zwaarder gehad en die is er ook bovenop gekomen. Nu lijkt het dus weer alsof dat meisje dan overdrijft of dergelijke..

Er wordt dus nu heel veel gekeken naar slachtoffers, en minder naar het pesten zelf.. want hoe gevoelig iemand ook wel is. Pesten zou helemaal niet z normaal moeten zijn ongeacht of de ander er wel of niet tegen kan..
Maar het is wel zo normaal dus je kan beter je wereldbeeld daarop instellen en proberen er mee te dealen in plaats van over een droomwereld te filosoferen waar geen kind meer gepest wordt :P Ook ik prefereer dat laatste, maar het is vooralsnog gewoon heel onrealistisch.

Ik vind het een beetje vergelijkbaar met het "Vrouwen horen gewoon naakt over straat te kunnen zonder lastig gevallen te worden"-verhaal. Ja, natuurlijk hoort dat. Maar is het verstandig om door bepaalde buurten naakt te lopen en er maar vanuit te gaan dat het losloopt? Nee.
Quod licet Iovi, non licet bovi
  woensdag 19 april 2017 @ 14:48:49 #29
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_170330847
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:39 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Diiiiiit!!! _O_

"Blaming the victim" lijkt het wel op.

Eerlijk gezegd vind ik mensen die pesten normaal vinden, zelf niet normaal. Vaker zijn ze trouwens ook vervelend in de sociale omgang (zijn vaker bottere empathieloze/empathiearme horken), maar das gewoon mijn mening :P
Je hebt ze in verschillende soorten en maten pesters..
Die waar ik mee in contact ben geweest waren juist heel erg goed wat sociaal omgang betreft, en kenden wel empathie maar net wanneer het hun ook lekker uitkwam, en wat hun ego streelden zeg maar.. of ze gebruikten juist hun empathie om anderen te gebruiken..
  woensdag 19 april 2017 @ 14:53:14 #30
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_170330936
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:44 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik -weet- dat niet iedereen dat even snel kan. Ik heb ook al gezegd dat dat geen reet uitmaakt op het moment dat het kind zich begeeft in een pest-situatie. De reden dat ze zich niet kunnen verdedigen doet er op dat moment niet meer toe.

[..]

Absoluut.

[..]

Hier wederom hetzelfde als hierboven: Voor mij persoonlijk maakt het niet (meer) uit. Ik heb me gered en ben eruit gekomen. Maar dat pesten gebeurt is nou eenmaal een feit dus kan je er maar beter wat aan doen. Dat niet iedereen dat kan is heel vervelend voor ze maar geen reden om dan maar te stoppen met proberen.

Pesten bestaat. Het heeft altijd bestaan en gaat voorlopig nog niet weg. "Ja maar niet iedereen kan er even goed mee omgaan" heeft daar geen enkele invloed op.

[..]

Maar het is wel zo normaal dus je kan beter je wereldbeeld daarop instellen en proberen er mee te dealen in plaats van over een droomwereld te filosoferen waar geen kind meer gepest wordt :P Ook ik prefereer dat laatste, maar het is vooralsnog gewoon heel onrealistisch.

Ik vind het een beetje vergelijkbaar met het "Vrouwen horen gewoon naakt over straat te kunnen zonder lastig gevallen te worden"-verhaal. Ja, natuurlijk hoort dat. Maar is het verstandig om door bepaalde buurten naakt te lopen en er maar vanuit te gaan dat het losloopt? Nee.
Ja dat klopt daar heb je wel gelijk in met het laatste. Je hebt alleen jezelf in de hand en niet anderen. Maar wat ik niet begrijp zijn dan anderen die zich dan toch met mj komen bemoeien met hoe ik mij opstel o.a, in plaats door net zo goed in die tijd dat je mij aanspreekt gewoon die pester aanspreekt zeg maar.

Ik ben het met je eens dat je beter als vrouw niet kunt naaktlopen, maar als je dan toch de moeite neemt om er wat over te zeggen, zeg het dan over pesters.

Want er wordt wel gigantish veel moeite gedaan om aan slachtoffers tips te geven om weerbaarder te worden terwijl ze ook in die tijd aan alle kinderen een cursus hoe leer je met iemand omgaan hadden kunnen doen.
pi_170331119
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:44 schreef ems. het volgende:

[..]

Eens
quote:
[..]

Absoluut.
14.gif
quote:
[..]

Het kan wel grotendeels weggaan. Bovendien bestaat er een soort (onrealistische) concensus waarbij de focus teveel op de gepeste ligt. De focus zou zich meer op de pesters moeten richten. Dit is mogelijk, dit is effectief, maar er zijn gewoon te weinig mensen (en daardoor ook te weinig concensus) die pesten als iets verwerpelijks (willen) zien en daar zit het probleem nu hoofdzakelijk.

Pesten gebeurt, net zoals andere criminele activiteiten gebeuren. Maar je kunt het wel flink inperken en hier is nog veel te winnen.

Er is nog teveel een "blaming the victim"-concensus en daar zal verandering in moeten komen. Hier -kan- ook verandering in komen en als het knikpunt eenmaal bereikt is, wordt het ook ineens een stuk normaler om pesten te zien voor het schadelijke en sociaal-onwenselijke gedrag dat het in werkelijkheid is.

Er is daarvoor een verandering in mindset nodig, maar dan moeten mensen wel mee willen werken, maar de wil is er gewoon niet genoeg.

Verder ben ik het wel eens met je beschrijving van de status quo.
quote:
[..]

Nogmaals (voor het geval mensen dit gemist hebben), er is denk ik geen enkele criminele activiteit die voor 100% uit te roeien is.

Dit is echter geen goede reden om er dan maar zo min mogelijk aan te willen doen of (wat veel mensen nog steeds doen) om het probleem te bagatelliseren.
Burn it to the ground.
Iemand kapot maken is heel makkelijk. iemand weer helen...dat is pas een uitdaging!
pi_170331407
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 15:01 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]
Dit is echter geen goede reden om er dan maar zo min mogelijk aan te willen doen of (wat veel mensen nog steeds doen) om het probleem te bagatelliseren.
Ik denk dat 'men' meer dan bereid is om er wat aan te doen maar dat het gewoon niet zo eenvoudig is.
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:53 schreef -Phineas- het volgende:

[..]

Want er wordt wel gigantish veel moeite gedaan om aan slachtoffers tips te geven om weerbaarder te worden terwijl ze ook in die tijd aan alle kinderen een cursus hoe leer je met iemand omgaan hadden kunnen doen.
Maar denk jij dat dat helpt? Dat het soort kinderen dat mensen (ernstig) pest dat niet meer zou doen na zo'n 'cursus'? Los van hoe lastig het is om zo'n cursus even in het pakket te gooien en te selecteren wie daar dan heen zouden moeten gaan. Ik heb ze gezien, die echte bittere kutkinderen, en ik kan me persoonlijk niet voorstellen hoe langer op school blijven voor een cursus waarbij ze worden gewezen op hun verderfelijke gedrag van positieve invloed gaat zijn op hun relatie met de medeleerlingen.

De slachtoffers krijgen veel 'tips' omdat zij daar vaak sneller iets aan hebben dan een hypothetische cursus lief-doen waarvan de effectiviteit in twijfel getrokken kan worden.
  woensdag 19 april 2017 @ 16:30:13 #33
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170333008
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 15:14 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik denk dat 'men' meer dan bereid is om er wat aan te doen maar dat het gewoon niet zo eenvoudig is.

[..]

Maar denk jij dat dat helpt? Dat het soort kinderen dat mensen (ernstig) pest dat niet meer zou doen na zo'n 'cursus'? Los van hoe lastig het is om zo'n cursus even in het pakket te gooien en te selecteren wie daar dan heen zouden moeten gaan. Ik heb ze gezien, die echte bittere kutkinderen, en ik kan me persoonlijk niet voorstellen hoe langer op school blijven voor een cursus waarbij ze worden gewezen op hun verderfelijke gedrag van positieve invloed gaat zijn op hun relatie met de medeleerlingen.

De slachtoffers krijgen veel 'tips' omdat zij daar vaak sneller iets aan hebben dan een hypothetische cursus lief-doen waarvan de effectiviteit in twijfel getrokken kan worden.
Waarom gedragen de ernstige pestkoppen zoals ze gedragen?
Pain is temporary, Pride is forever.
pi_170333020
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dat verschilt uiteraard per pestkop.
pi_170333071
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:30 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Omdat ze onzeker zijn en dat ergens mee moeten compenseren, en de beste manier is om de aandacht op iemand anders te leggen door die persoon te pesten, dan vallen je eigen gebreken niet meer zo op.
pi_170333172
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:32 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Omdat ze onzeker zijn en dat ergens mee moeten compenseren, en de beste manier is om de aandacht op iemand anders te leggen door die persoon te pesten, dan vallen je eigen gebreken niet meer zo op.
Ik denk dat dit vooral een eenzijdig, wenselijk beeld is van mensen die pesters stom vinden. Ik vrees dat in werkelijkheid het vaak helemaal niets te maken heeft met onzekerheid of compensatiedrang.
  Moderator woensdag 19 april 2017 @ 16:37:56 #37
34614 crew  jogy
Hersenflatulent
pi_170333173
Ik ben op de basisschool een pestkop geweest en dat deed ik om erbij te horen. Op het vervolg onderwijs ben ik de gepeste geweest (niet heel ernstig maar wel met enige regelmaat). En op de laatste school heeft iemand het wel een keer geprobeerd maar toen heb ik zo hard lopen bluffen dat ik zijn hoofd als tegelkrijt zou gaan gebruiken dat hij maar gestopt is.

Dat laatste was dan toch wel het tofste gevoel ooit. De tijd van de basisschool heb ik nog regelmatig spijt van.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
Vrijheid
Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"
pi_170333213
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:37 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik denk dat dit vooral een eenzijdig, wenselijk beeld is van mensen die pesters stom vinden. Ik vrees dat in werkelijkheid het vaak helemaal niets te maken heeft met onzekerheid of compensatiedrang.
In mijn geval toch wel. Ik heb er wel spijt van hoor.
pi_170334570
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:40 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

In mijn geval toch wel. Ik heb er wel spijt van hoor.
Dat kan, maar ik denk niet dat dat automatisch van toepassing is op alle pesters. Anderzijds heeft onzekerheid natuurlijk meerdere gezichten.

Ik heb een jaartje geleden trouwens uit het niets een mailtje gekregen van iemand die ik soms plaagde. Om mij te bedanken, want ondanks dat ik hem weleens op de hak nam was ik nooit gemeen en beschermde ik hem tegen de popie-jopie mensen die wel echt harteloos tegen hem waren soms. Dat voelde best goed :P
pi_170334615
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 17:53 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat kan, maar ik denk niet dat dat automatisch van toepassing is op alle pesters. Anderzijds heeft onzekerheid natuurlijk meerdere gezichten.

Ik heb een jaartje geleden trouwens uit het niets een mailtje gekregen van iemand die ik soms plaagde. Om mij te bedanken, want ondanks dat ik hem weleens op de hak nam was ik nooit gemeen en beschermde ik hem tegen de popie-jopie mensen die wel echt harteloos tegen hem waren soms. Dat voelde best goed :P
Ik denk dat het beter is dat ik die arme stakker gewoon met rust laat.
pi_170334681
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 17:55 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Ik denk dat het beter is dat ik die arme stakker gewoon met rust laat.
Dat laatste diende ook niet als een motivatie om hem te schrijven.
pi_170335079
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:32 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Onzekerheid is geen reden om te gaan pesten. Veel gepesten zijn zelf ook onzeker, maar pesten zelf niet. Vaak willen ze dit niet, bijvoorbeeld omdat het "fout" is dit te doen (rechtsgevoel).

Er is meer dan alleen maar onzekerheid dat verklaart waarom pesters pesten. Onzekerheid alleen is het antwoord niet.

Het heeft iets te maken met hoe ze naar de rest van de mensen kijken. Ten slotte speelt "de aanwezigheid van een publiek" wel een belangrijke rol in deze.

Ow, was alweer 1 en ander bij gekomen :@
Burn it to the ground.
  woensdag 19 april 2017 @ 18:18:39 #43
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170335107
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 18:17 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Onzekerheid is geen reden om te gaan pesten. Veel gepesten zijn zelf ook onzeker, maar pesten zelf niet. Vaak willen ze dit niet, bijvoorbeeld omdat het "fout" is dit te doen (rechtsgevoel).

Er is meer dan alleen maar onzekerheid dat verklaart waarom pesters pesten. Onzekerheid alleen is het antwoord niet.

Het heeft iets te maken met hoe ze naar de rest van de mensen kijken. Ten slotte speelt "de aanwezigheid van een publiek" wel een belangrijke rol in deze.

Ernstige pesters hebben vaak gewoon narcistische of psychopatische trekken.
Pain is temporary, Pride is forever.
pi_170335113
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 17:53 schreef ems. het volgende:

[..]

En nog vanuit het niets ook, in dat geval heb je blijkbaar toch wel wat voor een ander betekent. Kan me wel voorstellen dat dit wel goed voelt :Y
Burn it to the ground.
pi_170335134
quote:
14s.gif Op woensdag 19 april 2017 16:37 schreef jogy het volgende:
Ik ben op de basisschool een pestkop geweest en dat deed ik om erbij te horen. Op het vervolg onderwijs ben ik de gepeste geweest (niet heel ernstig maar wel met enige regelmaat). En op de laatste school heeft iemand het wel een keer geprobeerd maar toen heb ik zo hard lopen bluffen dat ik zijn hoofd als tegelkrijt zou gaan gebruiken dat hij maar gestopt is.

Dat laatste was dan toch wel het tofste gevoel ooit. De tijd van de basisschool heb ik nog regelmatig spijt van.
Waarom heb je daar spijt van?
Burn it to the ground.
pi_170335167
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 18:19 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En nog vanuit het niets ook, in dat geval heb je blijkbaar toch wel wat voor een ander betekent. Kan me wel voorstellen dat dit wel goed voelt :Y
Ja. Na 15 jaar elkaar niet gesproken te hebben. Het klinkt onbenullig maar dat kleine berichtje heeft me me echt beter laten voelen over mezelf. :P
pi_170335279
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 18:17 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dan zal ik wel gewoon een rotzak zijn geweest.
  Moderator woensdag 19 april 2017 @ 18:37:39 #48
179075 crew  hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_170335532
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 14:29 schreef ems. het volgende:

[..]

Het ding is dat je dan meer incasseringsvermogen moet kweken. Ironisch genoeg heb ik dat juist 'gekweekt' door gepest te worden in mijn vroege middelbare-school jaren. Ik had flink wat jaren Karate achter de rug maar was nog steeds verschrikkelijk onzeker, zelfs tegenover mensen die ik hoorde te kunnen hebben. Op een gegeven moment was het geduld op en besloot ik van de een op de andere dag maar eens te veranderen van persoonlijkheid. Dat hielp ontzettend. Ik werd niet meer gepest en werd zelfs 'populair'.
47245fb608dd8cfffb2f5b4d39ebe0fb1380929548_full.jpg
pi_170335735
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 18:37 schreef hugecooll het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
the-karate-kid-221165.jpg
  Moderator woensdag 19 april 2017 @ 18:47:49 #50
179075 crew  hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_170335747
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 18:47 schreef ems. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oh ja die ook idd :P
SPOILER: van mijn plaatje
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')