abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 18 april 2017 @ 18:29:36 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_170312023

Elephone heeft (alweer) een nieuwe range aan modellen aangekondigd en op de markt gebracht. De "C1" range. En van Elephone kreeg ik de C1 Max om te testen en mijn ervaring te delen. Unique selling point van de C1 Max "Dual Cam. Better Vision" is het redelijk nieuwe "Dual-camera" systeem wat enkele chinese smartphone fabrikanten de laatste tijd aan het implementeren zijn. Onder het kopje "camera" zal ik hier wat verder op ingaan. Daarnaast beschikt deze telefoon over een prima setje 'overige' features en specificaties (oa een 6" Insch scherm, vingerprint sensor en MTK6737 Quad Core processor.
In deze review kijk ik of de dual-camera en rest van de telefoon het prijskaartje van ongeveer honderd euro waard zijn.




De C1 Max zit in een simpele "ELE" Elephone doos zoals eigenlijk alle China telefoons tegenwoordig. Onder het toestel zit de standaard accessoires (Engelse handleiding en EU plug oplader) maar ook een extra silicone hoes voor de telefoon.

• Elephone C1 Max
• Handleiding (engels)
• Oplader + Kabel (1m)
• Simkaart tool
• Silicone beschermhoes





Qua specificaties zijn de punten die opvallen uiteraard de "Dual-camera" aan de achterkant van het toestel en het relatief grote zes inch scherm.

• Processor: MT6737 64-bit Quad-core 1.3GHz
• Grafische chip: ARM Mali-T720
• Ram: 2Gb
• Opslag: 32Gb
• Scherm: 6.0" 720 *1280 pixels Dragontail
• Camera: 13.0MP+5.0MP Dual Camera achter en 5.0MP voor
• Systeem: Android 7.0
• Netwerk: 4G+/WCDMA/GSM
• Wifi: b/g/n
• Audio: 3.5mm Audio jack poort
• Connector: Micro-USB
• Locatie: GPS
• Simkaart: Micro-sim + Nano-sim/Micro sd kaart
• Batterij: 2800 mAh(Li-POL battery)
• Formaat: 164*83*8.5mm
• Gewicht: 227g





Qua ontwerp heeft de Elephone C1 Max een redelijk simpel en strak uiterlijk. De aanknop en volume rocker zit aan de linker kant, deze kan als je wat kleinere handen hebt lastig te bereiken zijn aangezien de telefoon redelijk groot is en de knoppen toch best 'hoog' op het toestel zitten. Op de achterkant vind je uiterst links bovenin de twee lenzen van de dual-camera, met rechts daarvan de enkele led-flash. De vingerprint scanner zit boven het midden van het toestel en kan in eerste oogopslag verwisseld worden met de camera. Aan de voorkant zit het grote zes inch scherm met daaronder drie touch knoppen en aan de bovenkant de speaker en front facing camera.
Qua knoppen layout is Elephone bij dit toestel weer terug gegaan naar een traditionele layout die je op erg veel toestellen terug ziet komen. Met rechts de aan/uit knop en volume rocker, en aan de voorkant drie (in dit geval capacitieve) functie knoppen. De puntjes die de knoppen weergeven zijn niet heel erg logisch in wat ze doen en hoe ze er uit zien. Maar na een paar keer gebruiken merk je hier eigenlijk niets meer van en zien ze er wel mooi en stylisch uit eigenlijk.
De bijgeleverde silicone cover doet toch wel erg afbreuk aan het uiterlijk, al heeft deze een kleine stipjes aan de binnenkant die toch wel een extra dimensie aan het hoesje geven. Het is een prima hoesje, maar het doorzichtige silicone heeft gewoonweg niet mijn persoonlijke voorkeur.





Dit is de eerste telefoon die Elephone vanaf de fabriek met Android 7.0 (Nougat) uitleverd. Redelijk stock, maar toch een beetje customization door Elephone. Onder ander een theme manager die je snel en eenvoudig laat wisselen tussen de beschikbare thema's is iets wat Elephone toegevoegd heeft alsmede als een iets aangepaste launcher en lockscreen.



Door de overstap naar Nougat kan je ook gebruik maken van de nu standaard in android zittende features als; gebundelde notificaties (en antwoorden vanuit notificatie window), data saver en multi-window modus.



Prestaties
De MediaTek MTK6737 is een veelgebruikte quad-core processor, in dit geval gecombineerd met een ARM Mali T720MP. Dit resulteert in een prima bang-for-buck prestatie als je kijkt naar het redelijk beperkte prijskaartje van honderd euro.
De twee gigabyte RAM geheugen is wat mij betreft een beetje aan de schamele kant. Je merkt er qua performance niet direct iets van, misschien duurt een app opnieuw openen net wat langer en is multi-tasken in split-screen niet iets wat ik zou aanraden op deze telefoon.


Benchmarks:
Op de telefoon zijn een aantal standaard benchmarks gedraaid om de telefoons prestaties te kunnen vergelijken met andere telefoons. Qua prijs/prestatie doet dit toestel het helemaal niet slecht, dit dankt het toestel onder andere aan de relatief lage resolutie van 720P wat er voor zorgt dat de processor/gpu de gemiddelde game probleemloos kunnen draaien.

• Vellamo: Multicore:1330, Metal: 965, Browser: 2161 (chrome), 3059 (browser)
• 3DMark: 130 (Sling Shot ES3.1), 5187 (Ice Storm Unlimited)
• Antutu: 32530
• Geekbench 4: 525 (Single-Core), 1374 (Multi-Core)
• Quadrant standard: 10146



4G/Wifi/GPS:
Zoals we van Elephone gwend zijn is ook dit toestel gemaakt voor de wereldmarkt. Dus uitstekende 4G ondersteuning in de EU, onder andere in Nederland en België. Dit komt doordat deze telefoons ook echt gemaakt worden met het oog op het westen, en niet/nauwelijks te krijgen zijn in China. Maar dit is dus voordelig voor ons hier. Met alle Nederlandse providers heb je dus prima 4G bereik. Met een Vodafone simkaartje heb ik de verbinding en snelheid hier getest en die is meer dan genoeg voor het dagelijkse whatsappen/internetten en filmpjes kijken op youtube.
Beschikbare banden op de C1 Max:
• GSM: B2/B3/B5/B8 (1900/1800/850/900)
• WCDMA: B1/B8 (2100/900)
• FDD-LTE: B1/B3/B7/B8/B20 (2100/1800/2600/900/800)
• TDD-LTE: B38/B40 (2600/2300)
Qua GPS is gebruik gemaakt van de standaard Mediatek implementatie die tegenwoordig prima werkt. Binnen een aantal seconden een fix en acuuraat tot op een paar meter nauwkeurig.



Scherm:
Het 6.0 inch, 1280 x 720 Pixel IPS scherm is groot. Ja zes inch blijft ondanks de nog steeds groter wordende smartphone schermen een significant scherm. Dit kan je als positief en negatief punt zien, afhankelijk van persoonlijke voorkeur. De trend van steeds dunner wordende bezels is bij deze Elephone nog niet doorgekomen en dus zie je nog duidelijk de zwarte randen aan de boven/ziekanten van het scherm zitten.
De gebruikte 720P resolutie is voor het formaat van het scherm niet echt hoog. De kleuren komen goed over, al lijkt alles een beetje oververzadigd. Maar dat laat de kleuren wel weer goed 'poppen'. Qua brightness en contrast ziet alles er prima uit, maar is het scherm geen uitblinker.
Overall is het een groot en gemiddeld scherm, niet de feature waar je dit toestel voor koopt, maar ook niet eentje waarom je dit toestel niet zou moeten kopen.


Camera:
Dé onderscheidende feature van de Elephone C1 Max is toch wel de dual-camera setup aan de achterkant. Deze bestaat uit een 13.0 MP kleur sensor gecombineerd met een 5.0 MP mono sensor. Dit moet voor enerzijds verbeterde foto kwaliteit zorgen en anderzijds voor een aantal extra foto-effecten kunnen zorgen zoals het spelen met scherptediepte. Volgens Elephone worden de verschillende beelden van de twee sensoren softwarematig verwerkt tot een foto. Dit zou voor een optimalisatie moeten zorgen die ten goede komt van de ruis-reductie, contrast bij weinig licht, kleurverzadiging en overall-details.

De scherpte-diepte foto's worden inderdaad wel echt anders/beter dan ik met andere smartphones kan maken. Of de dual-camera echt zo veel betere foto's maakt als je kijkt naar ruis-reductie en low-light foto's dat is erg lastig te beoordelen. Het lijkt wel iets te doen voor de kwaliteit, maar dit blijft lastig te beoordelen.

Om te dubbel te checken of het 'dual-camera' verhaal niet gewoon een leuke marketing truc is en de tweede camera helemaal niets toevoegt heb ik dit getest. Door simpel gezegd een van de lenzen af te dekken tussen twee foto's en bij het pogen een depth-of-field foto te maken. ER lijkt wat minder detail in zulke foto's te zitten, en bij het maken van de foto kan je duidelijk zien dat je niet het leuke scherpte-diepte effect meer kan behalen. Ook geeft de software de melding dat de lens afgedekt is tijdens het maken van de foto.
Daarnaast zit er uiteraard nog een selfie camera op, deze 5.0 MP camera schiet redelijke plaatjes bij goed licht. Maar als er wat minder licht is zie je toch snel de hoeveelheid ruis toenemen en gaat de kwaliteit dus sterk omlaag.

Overall is de dual-camera feature een leuke extra waarmee je naar het lijkt betere foto's van krijgt en leuke dpeth-of-field foto's mee kan maken. Toch haalt het bij lange na de kwaliteit van je compact camera niet, of van de meest high-end smartphone camera's die op dit moment op de markt zijn. Maar voor een honderd euro toestel is het een interessante en functionele camera feature.


Voor een aantal voorbeeld foto's van de C1 Max klik hier.

Vingerprint reader:
De op de achterkant van het toestel ingebouwde vingerprint sensor doet wat hij moet doen. Qua uitlezen is het een betrouwbare sensor, maar qua snelheid laat hij wat mij betreft ruimte voor verbetering over. Al is de sensor voor dagelijks gebruik eigenlijk prima, de locatie is goed en die paar milliseconden die je moet wachten tot je homescreen aangezet en unlockt zijn merk je in praktijk weinig van.

Speaker
Qua audio prestaties is de speaker gemiddeld te noemen. Bij maximaal volume vervormt het geluid tot iets wat je niet echt wilt luisteren. Maar zet je het volume wat lager dan is het prima te doen. Bij telefoongesprekken is de tegenpartij prima te verstaan. Overall zijn de speakers niet iets waar je wonderen van moet verwachten, maar ze doen wat ze moeten doen.

Accu:
Met een 2800 mAh(Li-POL) accu heeft de C1 Max een redelijk kleine batterij aan boord. Bij een groot scherm heb je eigenlijk ook wel een grote accu nodig. Hier heeft Elephone een steekje laten liggen, of gewoonweg bezuinigd om binnen het budget te blijven. Als je een beetje zuinig doet kan je een dag wel redden. Maar ga je een filmpje kijken, gamen of veel surfen dan trek je de batterij in minder dan een dag leeg.
Ga je dit toestel kopen, let er dus even op dat je een powerbank of oplader bij de hand hebt als je van plan bent het toestel intensief te gaan gebruiken.




De dubbele camera feature is er eentje die leuk is, en qua foto mogelijkheden en kwaliteit echt wat toevoegt. Maar ook eentje die niet essentieel is voor het gebruik van de telefoon. Daarnaast is het een redelijk significante telefoon met zijn grote scherm en redelijke gewicht.
Qua performance zijn de benchmark scores prima, en kijkend naar het budget kan je eigenlijk niet veel meer performance verwachten dan Elephone nu levert. Maar toch had ik liever toch iets meer geheugen gezien, al kan je met de 2Gb ook prima van de telefoon gebruik maken, ook de batterij is aan de kleine kant. Maar overall is dit toestel toch een redelijke knaller met leuke dual-camera en prima features voor maar ongeveer 100 euro.

Pro:
• Dual-Camera
• 6" inch scherm
• Vingerprint scanner
• Stak uiterlijk

Con:
• Beperkte batterij
• Relatief lage resolutie
• 2Gb RAM
• "Minder mooie" silicone hoes meegeleverd


Voor meer informatie over de Elephone C1 Max kan je terecht op de officiële website, Facebook of Twitter van Elphone. Op zoek naar iets meer perforamance of een meer curvey design? Kijk dan ook is bij mijn reviews van de Elephone S7 en Elephone P9000.


Op of aanmerkingen op mijn review, zowel inhoudelijk als spelfoutjes graag even via de PM melden.
Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net
  dinsdag 18 april 2017 @ 19:18:28 #2
327191 RobertNL
For your gear.
pi_170313311
Jammer van de batterij, en de resolutie al is dat laatste natuurlijk door de prijs wel te verklaren.
MisterTao.com / Buyincoins - recommender: RobertNL
Reviews/mindfarts: http://gearbullet.tweakblogs.net/
pi_170329391
Goede review. Als ik de foto's zo zie zijn de dual camera's meer een verkooptruc dan echte kwaliteit. Ik vind de foto's veel ruis bevatten (ook in daglicht). De vraag blijft natuurlijk wat je voor 100 euro moet verwachten.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')