abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170300447
Ik vind het eigenlijk nog steeds wel een goed idee. Wat denken jullie? Eerst die dijken tussen de waddeneilanden, en dan leegpompen.

  dinsdag 18 april 2017 @ 08:56:21 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_170300465
Ze hadden toen alles boven de lijn Campen/Edam moeten afsteken en weg laten zinken.
And so is the past
  dinsdag 18 april 2017 @ 09:04:39 #3
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_170300539
Top idee, werelderfgoedgebied De Waddenzee inpolderen :N Weg water-sport en recreatie. Weg toerisme naar de Waddeneilanden, het zijn immer gewoon dorpjes geworden. Den Helder geen schiereiland meer :'(

Waarom vind je het een goed idee TS?
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 18 april 2017 @ 09:12:34 #4
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_170300616
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:56 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ze hadden toen alles boven de lijn Campen/Edam moeten afsteken en weg laten zinken.
En alles ten Westen van Utrecht.
Fade to Black
pi_170300674
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:04 schreef Dagoduck het volgende:
Top idee, werelderfgoedgebied De Waddenzee inpolderen :N Weg water-sport en recreatie. Weg toerisme naar de Waddeneilanden, het zijn immer gewoon dorpjes geworden. Den Helder geen schiereiland meer :'(

Waarom vind je het een goed idee TS?
meer nederland.
en historisch gezien, herstellen we dan eigenlijk. ooit was er veel meer land. maar dat is ondergelopen.
plus, er is toch ook nog steeds toerisme naar urk en schokland... en dat zijn ook geen eilanden meer.
pi_170300687
kijk maar: oude kaart

  dinsdag 18 april 2017 @ 09:32:16 #7
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_170300839
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:18 schreef pokkerdepok het volgende:
kijk maar: oude kaart

[ afbeelding ]
Zullen we dan ook maar de Noordzee inpolderen? Wat immers ook land vroeger.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_170300893
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:32 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Zullen we dan ook maar de Noordzee inpolderen? Wat immers ook land vroeger.
en alle mensen in laten slapen, want vroeger waren er geen mensen *O*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  dinsdag 18 april 2017 @ 09:39:11 #9
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_170300943
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:36 schreef tombolafan het volgende:

[..]

en alle mensen in laten slapen, want vroeger waren er geen mensen *O*
Strak plan _O_
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_170300989
Nee, een groot water oppervlakte als buffer tussen Holland en Friesland is nodig voor de veiligheid van Friesland.
  PR/Manusje van alles dinsdag 18 april 2017 @ 09:45:30 #11
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_170301054
Er is nog ruimte zat in Nederland. Voor alles.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_170301443
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:54 schreef pokkerdepok het volgende:
Ik vind het eigenlijk nog steeds wel een goed idee. Wat denken jullie? Eerst die dijken tussen de waddeneilanden, en dan leegpompen.

[ afbeelding ]
En jij denkt dat de kustlijn dan vanzelf in stand blijft? Door het afsluiten van de Zuiderzee 80 jaar terug en de Lauwerszee 50 jaar terug en daarbovenop nog eens het afsluiten van de Zeeuwse delta eind vorige eeuw moet er nog steeds heel veel onderhoud gedaan worden aan de kustlijn van Noord en Zuidholland en de eilanden. Domweg de gaten tussen de eilanden afsluiten maakt dat nog veel erger.

Dat even afgezien of je ze wel dicht krijgt want het stroomt er een beetje en het is er best wel diep. Pompen hoeft nauwelijks, het overgrote deel loopt op zwaartekracht wel droog. beetje kunstmest er op en je hebt prima landbouwgrond.

Dat laatste brengt me op de reden waarom niet stukken van wadden begin vorige eeuw zijn ingepolderd maar voor de flevo polders is gekozen. Kunstmest bestond nog niet en zand is niet zo vruchtbaar zonder flinke bermesting.
  dinsdag 18 april 2017 @ 10:14:54 #13
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_170301469
Oja, en TS, het Marsdiep is 45 meter diep.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 18 april 2017 @ 10:20:14 #14
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_170301567
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:14 schreef Dagoduck het volgende:
Oja, en TS, het Marsdiep is 45 meter diep.
Ach maak je daar een vijver van.
pi_170302216
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:20 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ach maak je daar een vijver van.
Dan wordt die dijk wel heel erg veel langer vrees ik.
pi_170302650
We hoeven boel niet inpoldering, we bouwen huizen, steden op water!..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_170304347
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:32 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Zullen we dan ook maar de Noordzee inpolderen? Wat immers ook land vroeger.
dat gaat wat ver, maar een stukje?... ja waarom niet?
pi_170304515
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:13 schreef nanuk het volgende:

[..]

En jij denkt dat de kustlijn dan vanzelf in stand blijft? Door het afsluiten van de Zuiderzee 80 jaar terug en de Lauwerszee 50 jaar terug en daarbovenop nog eens het afsluiten van de Zeeuwse delta eind vorige eeuw moet er nog steeds heel veel onderhoud gedaan worden aan de kustlijn van Noord en Zuidholland en de eilanden. Domweg de gaten tussen de eilanden afsluiten maakt dat nog veel erger.

Dat even afgezien of je ze wel dicht krijgt want het stroomt er een beetje en het is er best wel diep. Pompen hoeft nauwelijks, het overgrote deel loopt op zwaartekracht wel droog. beetje kunstmest er op en je hebt prima landbouwgrond.

Dat laatste brengt me op de reden waarom niet stukken van wadden begin vorige eeuw zijn ingepolderd maar voor de flevo polders is gekozen. Kunstmest bestond nog niet en zand is niet zo vruchtbaar zonder flinke bermesting.
kan allemaal best wel hoor. uiteraard zullen we de rivieren die in het ijsselmeer uitkomen moeten doortrekken naar de zee, in kanalen. laten we er eentje semi-open, tussen den helder en texel bijvoorbeeld. kan je het netjes regelen. zie oosterschelde.
stroming stop je met dikke gigantische dammen tussen alle waddeneilanden.
wel veel onderhoudt nodig ja, maar dat is niet anders dan nu.
pi_170304565
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:39 schreef Captain_Ghost het volgende:
We hoeven boel niet inpoldering, we bouwen huizen, steden op water!..
lijkt me een raar idee. beetje golfslag en je servies ligt door de kamer.
pi_170304601
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:14 schreef Dagoduck het volgende:
Oja, en TS, het Marsdiep is 45 meter diep.
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:20 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ach maak je daar een vijver van.
dit.
of een kuil. soort van omgekeerde berg. kunnen we toch nog skieen.
pi_170304980
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 12:52 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kan allemaal best wel hoor. uiteraard zullen we de rivieren die in het ijsselmeer uitkomen moeten doortrekken naar de zee, in kanalen. laten we er eentje semi-open, tussen den helder en texel bijvoorbeeld. kan je het netjes regelen. zie oosterschelde.
stroming stop je met dikke gigantische dammen tussen alle waddeneilanden.
wel veel onderhoudt nodig ja, maar dat is niet anders dan nu.
Het eerste plan van Lely was om wat nu IJsselmeer is geheel droog te maken. De IJssel had moeten afwateren via wat nu de randmeren zijn en dan door het Noordzeekanaal. Dat lukte niet omdat het zou verzanden en bij Noordwesterwind zou de opstuwing bij IJmuiden langdurig zo hoog zijn dat er weken geen water geloosd kon worden. Een plan om een kanaal naar het noorden te leggen ging ook niet lukken wegens verzanding door te weinig verval. Daarom is voor een meer in het midden gekozen met onder andere een tweede dijk van Kampen naar Enkhuizen. Daarvan was de oppervlakte te groot en zou het te lang duren. Na de proefpolder is de Wieringermeer gestart. Het tweede project was de zuidwestpolder (Markerwaard). Het hele gebied van Enkhuizen tot Muiden zou ingepolderd worden. Daar was immers landbouwgrond nodig om Amsterdam te voeden. Geen idee waarom de NOP opeens eerder aan de beurt was.

Maar goed, dat het dichten van zeegaten idioot veel onderhoud aan bestaande kustlijnen zou veroorzaken had Lely niet voorzien. De enige voorziening die gemaakt is om die reden is de Pollendam bij Harlingen. Die ligt ook nog eens niet helemaal juist waardoor de geul er naast regelmatig gebaggerd moet worden.
pi_170305373
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 13:10 schreef nanuk het volgende:

[..]

Het eerste plan van Lely was om wat nu IJsselmeer is geheel droog te maken. De IJssel had moeten afwateren via wat nu de randmeren zijn en dan door het Noordzeekanaal. Dat lukte niet omdat het zou verzanden en bij Noordwesterwind zou de opstuwing bij IJmuiden langdurig zo hoog zijn dat er weken geen water geloosd kon worden. Een plan om een kanaal naar het noorden te leggen ging ook niet lukken wegens verzanding door te weinig verval. Daarom is voor een meer in het midden gekozen met onder andere een tweede dijk van Kampen naar Enkhuizen. Daarvan was de oppervlakte te groot en zou het te lang duren. Na de proefpolder is de Wieringermeer gestart. Het tweede project was de zuidwestpolder (Markerwaard). Het hele gebied van Enkhuizen tot Muiden zou ingepolderd worden. Daar was immers landbouwgrond nodig om Amsterdam te voeden. Geen idee waarom de NOP opeens eerder aan de beurt was.

Maar goed, dat het dichten van zeegaten idioot veel onderhoud aan bestaande kustlijnen zou veroorzaken had Lely niet voorzien. De enige voorziening die gemaakt is om die reden is de Pollendam bij Harlingen. Die ligt ook nog eens niet helemaal juist waardoor de geul er naast regelmatig gebaggerd moet worden.
nou dan baggeren we toch regelmatig...
en ik ben uiteraard geen expert, maar verval hoeft toch geen issue te zijn. zolang er water nederland binnen komt stromen, duuwt het water naar de zee. we hebben dan alleen wat hogere dijken nodig, denk ik. maar dat zouden we dan zelf kunnen bepalen, in het ijsselmeergebied.
en het huidige ijsselmeer loopt ook niet langzaam overvol, toch?

en als laatste, we konden ook de deltawerken voor elkaar krijgen. dan kan dit ook.
pi_170305657
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 13:29 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nou dan baggeren we toch regelmatig...
en ik ben uiteraard geen expert, maar verval hoeft toch geen issue te zijn. zolang er water nederland binnen komt stromen, duuwt het water naar de zee. we hebben dan alleen wat hogere dijken nodig, denk ik. maar dat zouden we dan zelf kunnen bepalen, in het ijsselmeergebied.
en het huidige ijsselmeer loopt ook niet langzaam overvol, toch?

en als laatste, we konden ook de deltawerken voor elkaar krijgen. dan kan dit ook.
Ik ben ook geen expert maar heb er een en ander over gelezen. Met watersport als hobby heeft het mijn interesse.

Permanent moeten baggeren is onbetaalbaar. Het eerste doel van het IJsselmeer is water opslaan als het een periode niet geloosd kan worden bij noorwesterwind. Als je het hele meer reduceerd tot een kanaal ben je die opslag grotendeels kwijt. Dan krijg je dus allerlei overstromingen langs de IJssel en het nieuwe kanaal of je moet die 'iets' hogere dijken van je echt meters hoger maken en dat langs alle Nederlandse rivieren tot in Zeeland aan toe. Doordat het IJsselmeer groot is kan je een paar weken rivierwater bergen zonder dat je het in zee moet dumpen. Het waddenzeewater wordt bij noordwester wind/storm die aanhoud namelijk meters hoger dan normaal. Dan kan je het water dus niet lozen omdat er dan juist zeewater terug loopt in het meer.

Het doel was nou eenmaal juist minder kosten aan overstromingen en dijkonderhoud te hebben. Het IJsselmeer is ook zoet water opslag voor langdurig droge tijden (drinkwater en landbouw) . Dat kan je ook niet missen voor ongeveer half Nederland.

Als je het water van de Rijn niet meer kan lozen via de IJssel en IJsselmeer dan heb je aan de Zeeuwse Deltawerken niet voldoende om Zuidwest Nederland droog te houden. Dan moet je daar veel meer water kunnen afvoeren, ook bij langdurige stevige wind uit het (noord)westen.
pi_170305736
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 12:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

lijkt me een raar idee. beetje golfslag en je servies ligt door de kamer.
Niet als je goed doet, er is al paar huizen in water in Nederland. Dacht ergens buurt van Almere ofzo.. Er bestaat ook een woonboten. Alleen techniek is nog niet zo ver dat je stedelijke in waterrijke omgeving kan bouwen. Wie weet, wordt een Venetië 2.
Wellicht is dat goede begin voor toekomst waarbij randsteden in Nederland langzaam vol zit, kan we mooi richting de water op. De 70% oppervlak op aarde bestaat uit water, dus vroeg of laat gaan we daarin ook koloniseren. Dus begint nu bij buurt van poldermeer, IJsselmeer...
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_170305808
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 13:46 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik ben ook geen expert maar heb er een en ander over gelezen. Met watersport als hobby heeft het mijn interesse.

Permanent moeten baggeren is onbetaalbaar. Het eerste doel van het IJsselmeer is water opslaan als het een periode niet geloosd kan worden bij noorwesterwind. Als je het hele meer reduceerd tot een kanaal ben je die opslag grotendeels kwijt. Dan krijg je dus allerlei overstromingen langs de IJssel en het nieuwe kanaal of je moet die 'iets' hogere dijken van je echt meters hoger maken en dat langs alle Nederlandse rivieren tot in Zeeland aan toe. Doordat het IJsselmeer groot is kan je een paar weken rivierwater bergen zonder dat je het in zee moet dumpen. Het waddenzeewater wordt bij noordwester wind/storm die aanhoud namelijk meters hoger dan normaal. Dan kan je het water dus niet lozen omdat er dan juist zeewater terug loopt in het meer.

Het doel was nou eenmaal juist minder kosten aan overstromingen en dijkonderhoud te hebben. Het IJsselmeer is ook zoet water opslag voor langdurig droge tijden (drinkwater en landbouw) . Dat kan je ook niet missen voor ongeveer half Nederland.

Als je het water van de Rijn niet meer kan lozen via de IJssel en IJsselmeer dan heb je aan de Zeeuwse Deltawerken niet voldoende om Zuidwest Nederland droog te houden. Dan moet je daar veel meer water kunnen afvoeren, ook bij langdurige stevige wind uit het (noord)westen.
maar we hebben toch allerlei gebeiden tegenwoordig die eventueel als overtollige wateropslag kunnen dienen... dat kan je natuurlijk ook zo regelen in de nieuw ontstane polder.
ik denk niet dat we daar per se het ijsselmeer voor nodig hebben. het gaat alleen om noodgevallen. en volgens mij is een gebied dat land is, makkelijker te beschermen als een gebied dat land is met een enorme watervlakte er midden in.
pi_170305908
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 13:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

maar we hebben toch allerlei gebeiden tegenwoordig die eventueel als overtollige wateropslag kunnen dienen... dat kan je natuurlijk ook zo regelen in de nieuw ontstane polder.
ik denk niet dat we daar per se het ijsselmeer voor nodig hebben. het gaat alleen om noodgevallen. en volgens mij is een gebied dat land is, makkelijker te beschermen als een gebied dat land is met een enorme watervlakte er midden in.
Ja, het IJsselmeer is dus te klein voor echte noodgevallen. En dan wil jij het nog kleiner maken. Iets wat elke paar jaar voor komt kan je geen noodgeval meer noemen. Alle wegen en sloten gaan stuk, alle landbouwgrond is een paar jaar niet goed bruikbaar en je kunt er dan eigenlijk nauwelijks wonen, in ieder geval niet in een vast huis of je moet al weer terpen gaan maken. En dan is de zaak weer droog en hersteld en gebeurt het opnieuw. Een dergelijk gebied is dan toch niet bruikbaar.

Bovendien vergeet je dat we ook een voorraad zoet water nodig hebben. Waar wil je dat dan kwijt?
pi_170306099
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 14:01 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ja, het IJsselmeer is dus te klein voor echte noodgevallen. En dan wil jij het nog kleiner maken. Iets wat elke paar jaar voor komt kan je geen noodgeval meer noemen. Alle wegen en sloten gaan stuk, alle landbouwgrond is een paar jaar niet goed bruikbaar en je kunt er dan eigenlijk nauwelijks wonen, in ieder geval niet in een vast huis of je moet al weer terpen gaan maken. En dan is de zaak weer droog en hersteld en gebeurt het opnieuw. Een dergelijk gebied is dan toch niet bruikbaar.

Bovendien vergeet je dat we ook een voorraad zoet water nodig hebben. Waar wil je dat dan kwijt?
half nederland is nog steeds water dan, hoor...

en als ik even op een kaart kijk; alleen de ijssel stroomt het ijsselmeer in. alle andere grote rivieren stromen de zee in. en de ijssel is niet eens zo'n grote rivier.
wat ik dus al zei, als we nou eens een gigantisch kanaal aanleggen, richting waddeneilanden. misschien zelfs door groningen ofzo, zodat je niks te maken hebt met wester stormvloed.
ik vermoed zelfs, dat je er een soort hypermoderne pomp in zou kunnen stoppen, om zo overtollig water in een hoog tempo richting zee kan pompen.
dan kan je alle grote rivieren zo ontlasten.

en bedenk ook even dat de deltawerken ook een absurd plan was. maar dat hebben we wel gedaan. en het werkt.

belangrijkste reden om dit alles niet te doen, is denk ik wel de natuur, trouwens. ijsselmeer en vooral de waddenzee. het gaat toch nooit gebeurden, daar niet van, maar ik hou wel van nadenken over dit soort absurde ideeen.. en half nederland is gebouwd op eenzelfde soort absurditeiten.
pi_170306291
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 14:11 schreef pokkerdepok het volgende:
en als ik even op een kaart kijk; alleen de ijssel stroomt het ijsselmeer in. alle andere grote rivieren stromen de zee in. en de ijssel is niet eens zo'n grote rivier.
Waar zijn de bronnen van de IJssel? Kijk maar eens goed op de kaart hoe het in elkaar zit met de afwatering van de Nederlandse rivieren.

[ Bericht 3% gewijzigd door nanuk op 18-04-2017 15:19:21 ]
  dinsdag 18 april 2017 @ 15:07:11 #29
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_170307137
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:36 schreef tombolafan het volgende:

[..]

en alle mensen in laten slapen, want vroeger waren er geen mensen *O*
Dat zou er dan zo uit kunnen zien
Non possumus non loqui
pi_170307833
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 14:21 schreef nanuk het volgende:

[..]

Waar zijn de bronnen van de IJssel? Kijk maar eens goed op de kaart hoe het in elkaar zit met de afwatering van de Nederlandse rivieren.
weet ik, maar als de ijssel maar een kleine zijtak is, dna heb je toch niet dat hele meer nodig als spergebied....
pi_175422837
Weet iemand of er ooit plannen zijn geweest voor een polder tussen den oever en den helder? Lijkt met dat het gewoon ijsselmeer is zonder bijzondere waarde dus inpolderbaar.
speak only if it improves the silence.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 1 december 2017 @ 12:51:25 #32
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_175422952
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:45 schreef TjjWester het volgende:
Weet iemand of er ooit plannen zijn geweest voor een polder tussen den oever en den helder? Lijkt met dat het gewoon ijsselmeer is zonder bijzondere waarde dus inpolderbaar.
In extremere inpolderingsplannen wel. Hier uit "Plan Wenmaekers"



En "Plan Buma"

"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_175485441
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 15:43 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

weet ik, maar als de ijssel maar een kleine zijtak is, dna heb je toch niet dat hele meer nodig als spergebied....
De Rijn wordt eerst opgesplitst bij Pannerden. Daar gaat meer dan de helft naar de Waal, wat feitelijk de Maas is, de originele Maas heeft heel weinig debiet.

De Rijn gaat dus verder en vlak boven Arnhem splits de IJssel af. Die verbinding tussen de Rijn en de IJssel hebben de Romeinen gemaakt. Iets van 90% van dat water gaat de IJssel in. De Rijn heeft verder op zelfs sluizen dus daar komt normaal gesproken vrijwel geen water door.
Verder komt o.a. de Ov Vecht er nog bij en het Zwarte water. Het stroomgebied van de IJssel is dus best groot en er gaat dus ook een substantieel deel van de Rijn door de IJssel. Dat is geen klein riviertje dus.

Een van de ideeën was het IJsselmeer helemaal te dempen en voor de IJssel een kanaal aan te leggen waar nu de randmeren zijn via het IJ naar het Noordzeekanaal. Echter was men bang voor verzanding en dat bij bepaalde wind het water niet weg kon bij IJmuiden. Beide problemen zijn omdat het hoogte verschil te weinig was. Het IJsselmeer is dus gewoon nodig als buffer.

Ik ben een tijd op zoek geweest waarom net IJsselmeer is gaan heten. Dat is al heel snel beslist en ik heb er ook geen discussie over gevonden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:51 schreef Cobra4 het volgende:
Er was ook nog een plan Ulecate (?) Van die man had ik het idee dat ie verbaal beter was dan technisch.

De reden dat voor landbouwgrond de waddenzee niet is ingepolderd is doordat kunstmest nog niet beschikbaar was. Losse zandgrond vraagt veel meer mest dan klei. Die mest was niet voorhanden.
pi_175485613
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:45 schreef TjjWester het volgende:
Weet iemand of er ooit plannen zijn geweest voor een polder tussen den oever en den helder? Lijkt met dat het gewoon ijsselmeer is zonder bijzondere waarde dus inpolderbaar.
Het Balgzand is Waddenzee, geen IJsselmeer. Het is zo van belang voor de natuur dat er niet gevist mag worden (behalve wat mosselpercelen). Ongeveer de helft van het gebied is ook verboden toegang voor recreatie.

Maar de reden dat het bij de originele plannen niet is mee genomen zal zijn dat het een lange dijk zou worden voor wat je er mee wint en het is voornamelijk zandgrond, toen dus onvruchtbaar. De marine zou dan over land ook beter bereikbaar worden en marines houden daar niet van.
  dinsdag 5 december 2017 @ 12:42:06 #35
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_175506479
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 12:45 schreef TjjWester het volgende:
Weet iemand of er ooit plannen zijn geweest voor een polder tussen den oever en den helder?
Dat gebied heet het Balgzand en toen Het Koegras werd ingepolderd (1824 was het Noordhollandsch Kanaal met dijk klaar) waren er ook plannen om het Balgzand in te polderen.



Dit is uiteindelijk voor een gedeelte gedaan in de vorm van de Anna Paulowna-polder. In 1953 kwam er de Nieuwe Haven voor de marine ten oosten van Den Helder.



Daarna wilden ze het gebied ten oosten van de Nieuwe Haven ook inpolderen om daar een grote industriehaven te maken.



quote:
“Inpoldering Balgzand zeer noodzakelijk: Den Helder heeft dringend behoefte aan industrie” kopten de kranten in 1969, toen het Rijk plannen maakte om ook het Balgzand in te polderen. Dit betekende voor Den Helder een nieuwe haven, nieuwe industrie, nieuwe mogelijkheden voor de visserij, veerdiensten richting Scandinavië of zelfs een tweede nationale luchthaven. Ook nu laaiden de discussies flink op, getuige ons plakboek, voor- en tegenstanders dragen argumenten aan (“Inpoldering Balgzand schaadt natuur niet”, “Inpoldering Balgzand einde Waddenzee”), soms zelfs gesteund door onderzoek. In een ingezonden brief wist F. Seegers, enigszins sarcastisch, de toekomstsituatie goed te vatten: “Eén ding staat vast: als de kraamkamer (Balgzand) van onze schar, tong, enzovoorts, eenmaal is ingepolderd en het water er omheen vergiftigd, dan kunnen de Noordzeevissers alleen nog in troebel water vissen; genoemde vis vangen is er dan niet meer bij. Geen nood, tegen die tijd kan de industrie nog wat mensen gebruiken!”

Waddenvereniging - Van dam tot dijkdoorbraak
quote:
Lijkt met dat het gewoon ijsselmeer is zonder bijzondere waarde dus inpolderbaar.
Ten eerste is het geen IJsselmeer maar Waddenzee. Ten tweede is de Waddenzee werelderfgoed en dus zeker mét bijzondere waarde.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_175507012
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 december 2017 12:42 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Dat gebied heet het Balgzand en toen Het Koegras werd ingepolderd (1824 was het Noordhollandsch Kanaal met dijk klaar) waren er ook plannen om het Balgzand in te polderen.

[ afbeelding ]

Dit is uiteindelijk voor een gedeelte gedaan in de vorm van de Anna Paulowna-polder. In 1953 kwam er de Nieuwe Haven voor de marine ten oosten van Den Helder.

[ afbeelding ][ afbeelding ]

Daarna wilden ze het gebied ten oosten van de Nieuwe Haven ook inpolderen om daar een grote industriehaven te maken.

_O_
  zaterdag 9 december 2017 @ 07:29:36 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175592834
Er is recent een boek uitgekomen over de plannen en totstandkoming van de IJsselmeerpolders: Polderkoorts.
http://www.debezigebij.nl/boeken/polderkoorts/
pi_175592865
De Waddenzee is maar een trieste modderpoel daar kunnen we best eens iets nuttigs mee gaan doen.
  zaterdag 9 december 2017 @ 08:22:35 #39
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_175593020
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 december 2017 07:45 schreef machtpen het volgende:
De Waddenzee is maar een trieste modderpoel daar kunnen we best eens iets nuttigs mee gaan doen.
Is natuurlijk wel gewoon Werelderfgoed.
Fade to Black
pi_175593032
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 08:22 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Is natuurlijk wel gewoon Werelderfgoed.
Daar hebben wij toch niks mee te maken.
pi_175605210
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 december 2017 07:45 schreef machtpen het volgende:
De Waddenzee is maar een trieste modderpoel daar kunnen we best eens iets nuttigs mee gaan doen.
De Nachtwacht is ook allesbehalve nuttig. Maar die gooien wij ook niet in de open haard
  zondag 10 december 2017 @ 15:21:17 #42
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_175622265
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 december 2017 08:25 schreef machtpen het volgende:

[..]

Daar hebben wij toch niks mee te maken.
Liever de Waddenzee dan enkele nieuwe 'Almeres'.
Fade to Black
pi_175641494
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 december 2017 07:45 schreef machtpen het volgende:
De Waddenzee is maar een trieste modderpoel daar kunnen we best eens iets nuttigs mee gaan doen.
Dan ben je er nog niet geweest. Het is toevallig een zandbak. En wel eentje waar ik en vele anderen graag mogen spelen. Die blubber is hooguit aan de kust een strookje. De Dollart is wel een modderbad.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')