abonnement Unibet Coolblue
pi_172716653
We waren in feestkleding onderweg, niet echt gerekend op een lekke band :D. Mijn vriend moet anders altijd oude kleren aan als hij aan de auto werkt!
Hij heeft gebruikt wat er bij de auto geleverd was, nog nooit eerder nodig gehad dus ook nooit over nagedacht.
Dasty ga ik nog proberen, en anders dus pech gehad.
  donderdag 27 juli 2017 @ 19:27:04 #152
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172719563
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juli 2017 17:11 schreef Hupje het volgende:
niet echt gerekend op een lekke band
Geloof me.. er is niemand die rekent op een lekke band.. :+
pi_172736490
Ik geloofde er niet echt in dat het verschil zou maken....
Maar ik tank altijd met mijn cordoba uit 2000 gewoon bij argos 'normale' 95 ongelood...
Enkele maanden geleden heb ik eenmalig bij een bp getankt...je weet wel die active brandstof met zogenaamde miljoenen vuilvretende moleculen 🙄
Ja mijn auto leek meer km te rijden maar ook raakte mijn digitale brandstofmeter van slag.

Normaal bij volle tank staat die op 520km te gaan..
Nu bleef dit oplopen tot ruim 2400!!
De eerste weken bleef dit zo en hield ik de normale meter bij op het dashbord (die met pijltje)
Later zakte de digitale gelukkig dag bij dag een beetje lager totdat die weer gelijk liep.

Na die tijd kan ik mijn brandstoftank niet meer volledig vullen en slaat de pomp eerder af.
Het digitale pijl geeft 430 aan en de normale met wijzer houdt 1/8e in.


Zou dit echt door die pb zooi komen?

Tevens, als ik blijf tanken nadat die al 3x is afgeslagen omdat die denkt dat de tank vol zit kan die dan overlopen of stopt ie dan echt?
  vrijdag 28 juli 2017 @ 13:49:27 #154
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172736550
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 13:45 schreef deadly_kiss het volgende:
Ik geloofde er niet echt in dat het verschil zou maken....
Maar ik tank altijd met mijn cordoba uit 2000 gewoon bij argos 'normale' 95 ongelood...
Enkele maanden geleden heb ik eenmalig bij een bp getankt...je weet wel die active brandstof met zogenaamde miljoenen vuilvretende moleculen 🙄
Ja mijn auto leek meer km te rijden maar ook raakte mijn digitale brandstofmeter van slag.

Normaal bij volle tank staat die op 520km te gaan..
Nu bleef dit oplopen tot ruim 2400!!
De eerste weken bleef dit zo en hield ik de normale meter bij op het dashbord (die met pijltje)
Later zakte de digitale gelukkig dag bij dag een beetje lager totdat die weer gelijk liep.

Na die tijd kan ik mijn brandstoftank niet meer volledig vullen en slaat de pomp eerder af.
Het digitale pijl geeft 430 aan en de normale met wijzer houdt 1/8e in.

Zou dit echt door die pb zooi komen?

Tevens, als ik blijf tanken nadat die al 3x is afgeslagen omdat die denkt dat de tank vol zit kan die dan overlopen of stopt ie dan echt?
Gewoon de vulnozzle een beetje draaien voldoet vaak wel..

Meters bijhouden zegt niets.. liters tellen wel.. Al rij je onbewust veel zuiniger als je er mee bezig bent.. en geeft dat vaak een scheef resultaat
pi_172739756
Het is een automaat en rij elke week dezelfde routes ongeveer...
Tenzij ik ineens als een oma optrek..ja dan zal ik vast bezuinigen via mijn rijstijl maar dat zie ik niet gebeuren :')

Hoe kan ik de liters dan tellen..dan moet ik tot zn reserve rijden maar dat durf ik dus niet wegens afwijkende meters :+
  vrijdag 28 juli 2017 @ 16:28:45 #156
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172740001
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:17 schreef deadly_kiss het volgende:
Het is een automaat en rij elke week dezelfde routes ongeveer...
Tenzij ik ineens als een oma optrek..ja dan zal ik vast bezuinigen via mijn rijstijl maar dat zie ik niet gebeuren :')

Hoe kan ik de liters dan tellen..dan moet ik tot zn reserve rijden maar dat durf ik dus niet wegens afwijkende meters :+
Dat maakt niet uit.. uit laten rollen.. net iets minder remmen etc..

Je pleurt hem gewoon vol en na een rit doe je dat nog eens... (liefst bij dezelfde pomp)
pi_172742125
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:17 schreef deadly_kiss het volgende:
Hoe kan ik de liters dan tellen..dan moet ik tot zn reserve rijden maar dat durf ik dus niet wegens afwijkende meters :+
Dat geeft de pomp toch aan? En de kilometers die je gereden hebt kun je via de dagteller zien als je die iedere keer bij het tanken op nul zet.
Vervolgens is het gereden kilometers delen door getankte liters en je weet het verbruik.
pi_172742167
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 16:17 schreef deadly_kiss het volgende:

Hoe kan ik de liters dan tellen..dan moet ik tot zn reserve rijden maar dat durf ik dus niet wegens afwijkende meters :+
Je tankt em vol tot ie afslaat en noteert je kilometerstand.
Als je weer tankt doe je hetzelfde.
Het verschil in km's deel je door het aantal liters dat je de 2e keer hebt getankt en je weet (wel een beetje ruwweg) hoeveel kilometer je hebt gereden op 1 liter.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 18:23:07 #159
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172742422
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 18:11 schreef vannelle het volgende:
Je tankt em vol tot ie afslaat
:D :X

Dan kun je direct je brandstoffilters gaan vervangen..
En na het tanken en 100 km rijden nog een keer..
pi_172742605
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 18:23 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

:D :X

Dan kun je direct je brandstoffilters gaan vervangen..
En na het tanken en 100 km rijden nog een keer..
Hou je geintjes maar voor je, het is wel duidelijk wat ik bedoel.
  vrijdag 28 juli 2017 @ 18:33:14 #161
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172742666
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 18:30 schreef vannelle het volgende:

[..]

Hou je geintjes maar voor je, het is wel duidelijk wat ik bedoel.
Nee dat is het nu pas.. Het staat er echt nogal ongelukkig..
pi_172753109
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 juli 2017 18:33 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee dat is het nu pas.. Het staat er echt nogal ongelukkig..
Mensen die weleens tanken weten precies wat ik bedoel.
Jij blijkbaar niet dus neem ik aan dat je een fietser bent.
  zaterdag 29 juli 2017 @ 05:06:38 #163
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172753388
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juli 2017 02:56 schreef vannelle het volgende:

[..]

Mensen die weleens tanken weten precies wat ik bedoel.
Jij blijkbaar niet dus neem ik aan dat je een fietser bent.
Doe dat..
pi_172944930
Ik ben eigenlijk toe aan andere banden (voorzijde is redelijk op en alle banden hebben kleine droogtescheurtjes), helaas laat mijn budget het niet toe om Michelins te monteren. Hebben jullie ervaring met goedkopere merken? Ik zoek een band die goed presteert in nat weer en die weinig rolgeluid heeft. Ik heb zelf liever banden met een wat zachtere wang voor het comfort.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  zondag 6 augustus 2017 @ 13:52:50 #165
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_172945380
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 13:24 schreef Sjoegerd het volgende:
Ik ben eigenlijk toe aan andere banden (voorzijde is redelijk op en alle banden hebben kleine droogtescheurtjes), helaas laat mijn budget het niet toe om Michelins te monteren. Hebben jullie ervaring met goedkopere merken? Ik zoek een band die goed presteert in nat weer en die weinig rolgeluid heeft. Ik heb zelf liever banden met een wat zachtere wang voor het comfort.
Ik kijk altijd op http://banden.autoweek.nl en lees daar de tests. Vaak is Michelin niet eens het beste.
Heb zelf trouwens nexen n blue HD plus omdat die goed uit een test kwamen en die zijn bij droog weer iig best wel nice. Bij nat niet zo over te spreken. (maar ik denk dat dat ook aan de auto ligt)

Maar lees wat tests, en bestel ze online, zelfs Michelin is daar niet zo duur.

Wat is je bandenmaat? http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nexen/N-Blue-HD-Plus.htm
pi_172945710
quote:
1s.gif Op zondag 6 augustus 2017 13:52 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Ik kijk altijd op http://banden.autoweek.nl en lees daar de tests. Vaak is Michelin niet eens het beste.
Heb zelf trouwens nexen n blue HD plus omdat die goed uit een test kwamen en die zijn bij droog weer iig best wel nice. Bij nat niet zo over te spreken. (maar ik denk dat dat ook aan de auto ligt)

Maar lees wat tests, en bestel ze online, zelfs Michelin is daar niet zo duur.

Wat is je bandenmaat? http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Nexen/N-Blue-HD-Plus.htm
Bandenmaat is 195/55R15, Michelins in die maat zijn online vaak boven de ¤80,- per stuk.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  zondag 6 augustus 2017 @ 14:22:52 #167
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172945836
Online wel even op de leeftijd letten (DOT code op de band) vaak zijn oudere banden wat goedkoper, uitleg over hoe je een DOT code moet lezen vind je wel via google
pi_172945891
quote:
14s.gif Op zondag 6 augustus 2017 14:22 schreef Zolderkamer het volgende:
Online wel even op de leeftijd letten (DOT code op de band) vaak zijn oudere banden wat goedkoper, uitleg over hoe je een DOT code moet lezen vind je wel via google
Weet hoe het werkt, zit zelf in de autobranche :P. Toch zijn banden online goedkoper te krijgen dan via het werk. Er is alleen zo verdomd veel keus :P
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_172951480
quote:
0s.gif Op zondag 6 augustus 2017 14:14 schreef Sjoegerd het volgende:

[..]

Bandenmaat is 195/55R15, Michelins in die maat zijn online vaak boven de ¤80,- per stuk.
https://www.anwb.nl/auto/(...)dentest/195-65-r15-v
  zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:26:44 #170
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_173086106
Weten jullie waar je goedkoop logo's / emblemen voor op de auto kan bestellen? De originele dan, niet al die neppe aftermaket V8 en 16V bagger. Ik zoek nl het originele 206 GTi embleempje wat op de flanken zit.. deze:

http://images.esellerpro.com/2777/I/29/866501.jpg
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_173089790
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 14:26 schreef mpc007 het volgende:
Weten jullie waar je goedkoop logo's / emblemen voor op de auto kan bestellen? De originele dan, niet al die neppe aftermaket V8 en 16V bagger. Ik zoek nl het originele 206 GTi embleempje wat op de flanken zit.. deze:

http://images.esellerpro.com/2777/I/29/866501.jpg
Ik wilde de dealer prijs voor je opzoeken om te kijken of ze daar heel duur zijn. Ze zijn alleen helaas niet meer leverbaar. Misschien heb je wat aan het onderdeelnummer? Dat is 866501
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:49:25 #172
326881 mpc007
Bingo.... How fun!
pi_173100186
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 17:22 schreef Sjoegerd het volgende:

[..]

Ik wilde de dealer prijs voor je opzoeken om te kijken of ze daar heel duur zijn. Ze zijn alleen helaas niet meer leverbaar. Misschien heb je wat aan het onderdeelnummer? Dat is 866501
Hm, ja, en bij alle Ebay resellers is 'ie ook niet meer leverbaar :'(
...(Bijna) op vakantie naar het hoge Noorden!
pi_173100744
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 augustus 2017 23:49 schreef mpc007 het volgende:

[..]

Hm, ja, en bij alle Ebay resellers is 'ie ook niet meer leverbaar :'(
Wel bijzonder, de meeste emblemen zijn nog te krijgen maar precies die niet.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_173321829
Vraagje, ik ga voor het eerst ooit mijn olie bijvullen van mijn twingo uit 1997. Doorgaans staat er op oliedop een 'oliekannetje'. bij mij vind ik dat niet. Waar moet ik de olie bijvullen?
Ik gok onder grote zwarte dop linksboven (15 cm links t.o.v. het woord Renault)...?

  Moderator dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:07:53 #175
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_173322841
Dank je. Zal het wel zijn idd. Staat niks op nee, ook geen 'oil'.

Mijn handleiding is in het Duits en de foto's erbij komen niet helemaal overeen met wat onder mijn motorkap ligt. Maar uit een tekening maak ik nu bij nadere bestudering op dat op die locatie die Öl Einfülöffnung zit :-)

Dus het het zit wel goed, blijf het alleen als totaal niet-technisch persoon altijd eng vinden als foto's en plaatjes er ander uitzien dat wat ik met mijn eigen ogen zie. Dan ga ik twijfelen.
  Moderator dinsdag 22 augustus 2017 @ 15:40:37 #177
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_173323476
Tja, misschien is dat wel wijsheid. Het zit er nog niet in.
pi_173336349
Mijn gele motormanagementlampje blijft branden. Omdat diverse apparaten het niet konden uitlezen ga ik er even van uit dat de boordcomputer zelf defect is.

Kom ik daar de APK mee door als de rest gewoon wel werkt?
pi_173336750
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 07:58 schreef nanuk het volgende:
Mijn gele motormanagementlampje blijft branden. Omdat diverse apparaten het niet konden uitlezen ga ik er even van uit dat de boordcomputer zelf defect is.

Kom ik daar de APK mee door als de rest gewoon wel werkt?
Wie heeft uitgelezen, lukt het de dealer ook niet?
.
pi_173336780
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 08:34 schreef Fer het volgende:

[..]

Wie heeft uitgelezen, lukt het de dealer ook niet?
De garage die mijn onderhoud doet, met drie verschillende apparaten geprobeerd maar er kwam steeds nix zinnigs uit. Ik stond er wel bij maar heb er niet echt verstand van. De conclusie dat de bc zelf dan stuk is is de mijne.
pi_173336890
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 07:58 schreef nanuk het volgende:
Mijn gele motormanagementlampje blijft branden. Omdat diverse apparaten het niet konden uitlezen ga ik er even van uit dat de boordcomputer zelf defect is.

Kom ik daar de APK mee door als de rest gewoon wel werkt?
Wat voor auto is het? In vag groep komt het wel eens voor dat als je radio eruit haalt je de auto wel kan uitlezen.
pi_173337050
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 08:43 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Wat voor auto is het? In vag groep komt het wel eens voor dat als je radio eruit haalt je de auto wel kan uitlezen.
Een Cuore van 2012(?) maar met heel veel kilometers. Deze winter dus weer APK plichtig. Hij heeft wel een tijdje met een brakke accu gereden.
pi_173337292
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 08:35 schreef nanuk het volgende:
De garage die mijn onderhoud doet, met drie verschillende apparaten geprobeerd maar er kwam steeds nix zinnigs uit. Ik stond er wel bij maar heb er niet echt verstand van. De conclusie dat de bc zelf dan stuk is is de mijne.
Wat bedoel je met "nix zinnigs uit"? Kun je geen verbinding maken met de motor-computer?
Of is er wel een foutmelding die niet begrepen wordt?
En als er geen verbinding gemaakt kan worden, is dat alleen met de motor-computer of is dat met alle aanwezige computers die uitgelezen kunnen worden (zoals ook ABS, Airbag, etc.)?

Het vervangen van de motor-computer is een prijzig grapje en dient ook nog eens bij de dealer gedaan te worden, vanwege het inleren. Dus ik zou dat niet zo maar gaan doen.
pi_173337504
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 09:19 schreef oldford het volgende:

[..]

Het vervangen van de motor-computer is een prijzig grapje en dient ook nog eens bij de dealer gedaan te worden, vanwege het inleren. Dus ik zou dat niet zo maar gaan doen.
Vandaar ook mijn vraag of het een reden is om af te keuren voor APK, dan ga ik waarschijnlijk op zoek naar een andere auto. Wat noemen we prijzig trouwens?

De auto rijdt hier al meer dan een jaar prima mee en mn verbruik is ook niet veranderd.
pi_173337902
Ik zou hem eerst door een dealer laten uitlezen. En afwachten wat er uit komt. 2012 is best nieuw en kan ook dat een universele obd niet erop werkt.
.
pi_173338620
Als je antwoord geeft op mijn vragen, dan kan ik je vertellen of je wel of niet door de APK zou kunnen komen.
Of dat verstandig is met een brandende motorlamp is een ander verhaal.
pi_173338804
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 09:19 schreef oldford het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "nix zinnigs uit"? Kun je geen verbinding maken met de motor-computer?
Of is er wel een foutmelding die niet begrepen wordt?
En als er geen verbinding gemaakt kan worden, is dat alleen met de motor-computer of is dat met alle aanwezige computers die uitgelezen kunnen worden (zoals ook ABS, Airbag, etc.)?

De eerste keer stond er volgens de garage een wat vage vermelding, de melding werd gereset. Maanden later brandde het lampje weer. Nu meerdere pogingen nodig om een uitlezing te krijgen, met diverse uitlezers kwam er steeds geen verbinding of incomplete info. Resetten hielp nu minder dan een week. =Naar aanleiding daarvan is er toen een sensor vervangen voor 160 euro (niet de lambda). Binnen een dag brandde toe het lampje weer. Dat was afgelopen winter.

Geen idee of er nog meer computers in die auto zitten die ook uitgelezen kunnen worden.
Ik begrijp uit je opmerking dat die er dus wel zullen zijn.
pi_173339249
Daarom de dealer laten uitlezen, die kunnen de melding uitgebreider interpreteren. Een "boordcomputer" kan in de eigen taal (van de fabrikant, Daihatsu) veel beter vertellen wat er loos is.

De uitleescomputer van een universeel is vaak ook alleen maar "universeel"
.
pi_173339315
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 11:08 schreef Fer het volgende:
Daarom de dealer laten uitlezen, die kunnen de melding uitgebreider interpreteren. Een "boordcomputer" kan in de eigen taal (van de fabrikant, Daihatsu) veel beter vertellen wat er loos is.

De uitleescomputer van een universeel is vaak ook alleen maar "universeel"
Dan moet ik eens op zoek naar een Daihatsu dealer, waar ik deze auto gekocht heb bestaat niet meer.
Dank voor je input. _O_
pi_173339360
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 11:11 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dan moet ik eens op zoek naar een Daihatsu dealer, waar ik deze auto gekocht heb bestaat niet meer.
Dank voor je input. _O_
Je kan een's een belletje wagen bij een Toyota dealer, horen sinds een aantal jaar bij elkaar. Misschien kunnen ze wat voor je betekenen.
.
pi_173339488
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 11:13 schreef Fer het volgende:

[..]

Je kan een's een belletje wagen bij een Toyota dealer, horen sinds een aantal jaar bij elkaar. Misschien kunnen ze wat voor je betekenen.
Ik heb begrepen dat Daihatsu 100% Toyota dochter is. Maar Toyota produceert in Korea en Daihatsu in Japan zelf. Daarom zijn ze ook iets duurder in het segment. Eeuwig zonde dat ze in Europa niet meer verkopen. geweldige autootjes. ik zie dat er op twaalf km van mn huis nog een dealer zit. Zal ik eens langs rijden.
pi_173340649
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 10:47 schreef nanuk het volgende:
met diverse uitlezers kwam er steeds geen verbinding of incomplete info.
Heb je de mazzel dat de uitlezer van het APK station geen verbinding kan maken, dan zou je door de APK kunnen komen als de uitlaatgas test goed is. Een half jaar doorrijden met een onbekende storing kan ertoe geleid hebben dat de katalysator het laat afweten en dan wordt je afgekeurd.
Heb je de pech dat de uitlezer tijdens de APK incomplete info geeft dan mag de auto NIET GEKEURD worden. Dat is dus geen afkeur, maar ook geen goedkeur.
pi_173340733
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2017 12:23 schreef oldford het volgende:

[..]

Heb je de mazzel dat de uitlezer van het APK station geen verbinding kan maken, dan zou je door de APK kunnen komen als de uitlaatgas test goed is. Een half jaar doorrijden met een onbekende storing kan ertoe geleid hebben dat de katalysator het laat afweten en dan wordt je afgekeurd.
Heb je de pech dat de uitlezer tijdens de APK incomplete info geeft dan mag de auto NIET GEKEURD worden. Dat is dus geen afkeur, maar ook geen goedkeur.
Dus heb ik redelijke kans dat de computer en de katalysator stuk zijn. Met 180k op de teller kan ik dus beter tegen die tijd naar een ander autootje gaan zoeken. Deze heeft het prima gedaan maar dus tijd voor iets nieuws voor de keuringsdatum. Nogmaals dank.
pi_173373984
Hi,

Weet niet of dit in dit topic thuis hoort, maar om er nou een nieuw topic voor aan te maken vond ik ook wat overdreven.

Heb dus tweedehands wielenset gekocht (lichtmetaal + banden met 7mm profiel). Alles prima gegaan en ik zet ze er dit weekend onder. Nu keek ik vandaag nog eens goed en tot mijn verbazing viel me iets op:




Het bandprofiel is op alle vier de banden precies hetzelfde. Als ik ze dus monteer zit er links een ander profiel op dan rechts. Nu weet ik dat er asymetrische en directionele banden bestaan, maar dit vind ik alsnog raar.

Het gaat in dit geval om Goodyear Eagle NCT5 Runflats BMW (2014), blijkbaar met een asymmetrisch bandprofiel (want binnen en buitenkant anders). Die kerel voor me is er gewoon mee rondgereden natuurlijk, en misschien is dit ook de normaalste zaak van de wereld.

Kan me iemand hier iets zinnigs over vertellen?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 22:51:49 #196
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173375801
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:13 schreef Hojdhopper het volgende:
Hi,

Weet niet of dit in dit topic thuis hoort, maar om er nou een nieuw topic voor aan te maken vond ik ook wat overdreven.

Heb dus tweedehands wielenset gekocht (lichtmetaal + banden met 7mm profiel). Alles prima gegaan en ik zet ze er dit weekend onder. Nu keek ik vandaag nog eens goed en tot mijn verbazing viel me iets op:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Het bandprofiel is op alle vier de banden precies hetzelfde. Als ik ze dus monteer zit er links een ander profiel op dan rechts. Nu weet ik dat er asymetrische en directionele banden bestaan, maar dit vind ik alsnog raar.

Het gaat in dit geval om Goodyear Eagle NCT5 Runflats BMW (2014), blijkbaar met een asymmetrisch bandprofiel (want binnen en buitenkant anders). Die kerel voor me is er gewoon mee rondgereden natuurlijk, en misschien is dit ook de normaalste zaak van de wereld.

Kan me iemand hier iets zinnigs over vertellen?
Wat wil je weten..? Heeft te maken met centrifugaalkrachten... Staat waarschijnlijk wel een draairichting op..
De samenstelling van het rubber kan ook verschillend zijn trouwens, al is dat meer bij motorbanden.. (zijkanten zachter rubber door meer silica dan in het midden, dan plakt de band beter in de bochten en slijt ie niet zo snel op het middelste deel van het loopvlak)
pi_173375931
quote:
14s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:51 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Wat wil je weten..? Heeft te maken met centrifugaalkrachten... Staat waarschijnlijk wel een draairichting op..
De samenstelling van het rubber kan ook verschillend zijn trouwens, al is dat meer bij motorbanden.. (zijkanten zachter rubber door meer silica dan in het midden, dan plakt de band beter in de bochten en slijt ie niet zo snel op het middelste deel van het loopvlak)
Sorry, misschien was ik niet duidelijk in mijn post.

Ik vind het vreemd dat links en rechts een andere profielrichting hebben als het ware. Er staat geen draairichting op de band, alleen inside en outside. En ze zijn dus goed gemonteerd. Maar aan de linker kant staan de groeven dus zo //// en rechts ook ////. Je zou verwachten dat ze links //// en rechts \\\\ zouden staan (zwaar overdreven natuurlijk).
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 22:59:44 #198
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173376074
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:55 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Sorry, misschien was ik niet duidelijk in mijn post.

Ik vind het vreemd dat links en rechts een andere profielrichting hebben als het ware. Er staat geen draairichting op de band, alleen inside en outside. En ze zijn dus goed gemonteerd. Maar aan de linker kant staan de groeven dus zo //// en rechts ook ////. Je zou verwachten dat ze links //// en rechts \\\\ zouden staan (zwaar overdreven natuurlijk).
Hier net zo.
F11 met Bridgestone RFT.
Duitse logica. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_173376182
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 22:59 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hier net zo.
F11 met Bridgestone RFT.
Duitse logica. :P
Pfieuw... dus ik hoef me geen zorgen te maken. Maakt niets uit voor de wegligging?

Ik vind het maar vreemd.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  donderdag 24 augustus 2017 @ 23:16:32 #200
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173376541
quote:
0s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 23:03 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Pfieuw... dus ik hoef me geen zorgen te maken. Maakt niets uit voor de wegligging?

Ik vind het maar vreemd.
Anders slinger je Bing aan. Kom je vast tegen waarom enzo. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_173376652
quote:
1s.gif Op donderdag 24 augustus 2017 23:16 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Anders slinger je Bing aan. Kom je vast tegen waarom enzo. :P
Geloof me, Google, Bing, Youtube geprobeerd... Niks tegengekomen. Of ik zoek met de verkeerde keywords.

Edit: zo blijkt dat je helemaal niet moeilijk hoeft te doen met moelijke zoekwoorden. "links rechts ander profiel" werkt ook. :P

[ Bericht 10% gewijzigd door Hojdhopper op 24-08-2017 23:29:39 ]
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  dinsdag 19 september 2017 @ 20:27:16 #202
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_173877005
Als ik nieuwe ruitenwissers wil (die beter zijn dan de cheap ass Action wissers die ik vorige week kocht :') ), kan ik dan gewoon Bosch flatblades kopen bij een site als winparts.nl? Deze zouden moeten passen;
https://www.winparts.nl/r(...)-ar530u/p361907.html

Betreft een Mitsubishi Carisma.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_173883310
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:27 schreef Notorious_Roy het volgende:
Als ik nieuwe ruitenwissers wil (die beter zijn dan de cheap ass Action wissers die ik vorige week kocht :') ), kan ik dan gewoon Bosch flatblades kopen bij een site als winparts.nl? Deze zouden moeten passen;
https://www.winparts.nl/r(...)-ar530u/p361907.html

Betreft een Mitsubishi Carisma.
Als het een van deze is wel, anders mogelijk niet.

CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.6 (DA1A) 4G92 (SOHC 16V)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 (DA2A) 4G93 (SOHC 16V)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 16V GDI (DA2A) 4G93 (GDI)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 GDI (DA2A) 4G93 (GDI)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 MSX - 16V (DA2A) 4G93 (DOHC 16V)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.9 DI-D F9Q2
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.9 DI-D (DA5A) F9Q1
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.9 TD (DA4A) F8QT
  woensdag 20 september 2017 @ 21:01:51 #204
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_173898008
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 08:29 schreef nanuk het volgende:

[..]

Als het een van deze is wel, anders mogelijk niet.

CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.6 (DA1A) 4G92 (SOHC 16V)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 (DA2A) 4G93 (SOHC 16V)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 16V GDI (DA2A) 4G93 (GDI)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 GDI (DA2A) 4G93 (GDI)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.8 MSX - 16V (DA2A) 4G93 (DOHC 16V)
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.9 DI-D F9Q2
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.9 DI-D (DA5A) F9Q1
CARISMA (DA_) | 1995.07-2006.06 1.9 TD (DA4A) F8QT
Ah ja, ik zie dat ik m'n vraag wat verkeerd stel. Dat ze passen geloof ik wel, maar is die webshop betrouwbaar. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 20 september 2017 @ 22:01:45 #205
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173899648
quote:
5s.gif Op dinsdag 19 september 2017 20:27 schreef Notorious_Roy het volgende:
Als ik nieuwe ruitenwissers wil (die beter zijn dan de cheap ass Action wissers die ik vorige week kocht :') ), kan ik dan gewoon Bosch flatblades kopen bij een site als winparts.nl? Deze zouden moeten passen;
https://www.winparts.nl/r(...)-ar530u/p361907.html

Betreft een Mitsubishi Carisma.
Wist je dat het in de grote boze ekte ekte wereld wemelt van de automaterialenzaken die die dingen gewoon hebben liggen? ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 20 september 2017 @ 22:06:30 #206
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_173899764
quote:
1s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wist je dat het in de grote boze ekte ekte wereld wemelt van de automaterialenzaken die die dingen gewoon hebben liggen? ;)
Stiekem is er gewoon teveel keus. Halfords had al meerdere merken en soorten. En die zijn allemaal duurder dan die van Bosch bij bovengenoemde webshop.

Voor elektronica is er Tweakers (Pricewatch), voor auto-onderdelen ken ik geen vergelijkbare site ;) Vandaar de vragen hier.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 20 september 2017 @ 22:57:27 #207
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173901214
quote:
19s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:06 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]

Stiekem is er gewoon teveel keus. Halfords had al meerdere merken en soorten. En die zijn allemaal duurder dan die van Bosch bij bovengenoemde webshop.

Voor elektronica is er Tweakers (Pricewatch), voor auto-onderdelen ken ik geen vergelijkbare site ;) Vandaar de vragen hier.
Er is geen keus; er is er maar één de ekte en dat is Bosch. De rest is goedkope of dure namaak.

Automaterialenzaak binnenlopen: 'ik wil Bosch wissers voor mijn voiture, merk, bouwjaar dit dat' afrekenen, zaak uitlopen. Case closed.

Als je dat drie keer bij dezelfde tent doet krijg je voortaan ook gewoon 30% korting, net als alle andere vaste klanten. Kan geen internetwebshop tegenop.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173901410
quote:
3s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er is geen keus; er is er maar één de ekte en dat is Bosch. De rest is goedkope of dure namaak.

Automaterialenzaak binnenlopen: 'ik wil Bosch wissers voor mijn voiture, merk, bouwjaar dit dat' afrekenen, zaak uitlopen. Case closed.

Als je dat drie keer bij dezelfde tent doet krijg je voortaan ook gewoon 30% korting, net als alle andere vaste klanten. Kan geen internetwebshop tegenop.
Nou, ik was voor een wiellager via internet toch ¤20 minder kwijt dan voor inkoop via de automaterialen toko.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_173901545
quote:
3s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er is geen keus; er is er maar één de ekte en dat is Bosch. De rest is goedkope of dure namaak.

Automaterialenzaak binnenlopen: 'ik wil Bosch wissers voor mijn voiture, merk, bouwjaar dit dat' afrekenen, zaak uitlopen. Case closed.

Als je dat drie keer bij dezelfde tent doet krijg je voortaan ook gewoon 30% korting, net als alle andere vaste klanten. Kan geen internetwebshop tegenop.
Mwa, autoonderdelen24 is toch aanzienlijk goedkoper. Ook voor een garagehouder met flinke korting .
  donderdag 21 september 2017 @ 00:05:08 #210
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173902662
Als het je geen kont boeit waar je onderdelen vandaan komen... Moet je vooral naar de allergoedkoopste webshops blijven zoeken ^O^

Ik heb in de loop der jaren mijn lesjes wel geleerd. Bin there, done that, got a shitload of T-shirts.
Voor sommige dingen boeit het weinig, maar de meeste slijtagedelen pak ik liefst origineel en anders van een fatsoenlijk merk. Heb met bijvoorbeeld remdelen al zooo veel geklooi gehad.. Ik begin er niet meer aan.. Heen en weer, sturen, auto's die dagenlang onnodig stilstaan om te wachten tot de nieuwe garantie shit er is, 3 keer nieuwe schijven en blokken erop zetten, uitlaatdelen die er na een jaar uitzien alsof ze er al 10 jaar onder zitten, rubbers die om de 3 drempels afscheuren, gescheurde spruitstukken, dynamo die spontaan in de fik vliegt. Je de cholera zoeken naar storingen die veroorzaakt worden door goedkope smack imitatie luchtmassameters en lambdasondes, you name it.

Ik ben klaar met cheap shit verzamelen en alles minstens 2 keer doen. Ik vind sleutelen leuk, maar niet zó leuk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173904146
Mooi verhaal, lekker kort ook.
Hij wíl al Bosch kopen alleen nu bij een webshop.
Gewoon doen Notorious_Ray
  donderdag 21 september 2017 @ 10:52:08 #212
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173906854
Winparts aka Winneweer parts aka van Essen D(emontage)parts (bmw sloper) is een prima bedrijf.. zijn twee broers uit een dorpje hier vlakbij.. Ik geloof de de ene dparts doet en de andere winparts
Gewoon betrouwbaar om zaken mee te doen.. ik kwam er al voor het internet tijdperk..
  donderdag 21 september 2017 @ 10:56:56 #213
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173906942
quote:
3s.gif Op woensdag 20 september 2017 22:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er is geen keus; er is er maar één de ekte en dat is Bosch. De rest is goedkope of dure namaak.

Automaterialenzaak binnenlopen: 'ik wil Bosch wissers voor mijn voiture, merk, bouwjaar dit dat' afrekenen, zaak uitlopen. Case closed.

Als je dat drie keer bij dezelfde tent doet krijg je voortaan ook gewoon 30% korting, net als alle andere vaste klanten. Kan geen internetwebshop tegenop.
Onzin...
Vrijwel alle eerste montage komt van Valeo (volgens mij maken die ook Bosch) en gaat gewoon op specificaties van de klant.. (de eerste montage op Mercedes gaat langer mee dan die van een goedkoper automerk, maar ze komen praktisch allemaal bij Valeo vandaan..)

Verder kunnen imitatiedelen beter zijn dan originele.. en andersom.. vraag dus altijd gewoon ff naar de beste ervaringen.. lui die er in doen weten vaak heel goed wat je wel en niet moet hebben..
  donderdag 21 september 2017 @ 21:10:55 #214
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173918420
quote:
14s.gif Op donderdag 21 september 2017 10:56 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Onzin...
Vrijwel alle eerste montage komt van Valeo (volgens mij maken die ook Bosch) en gaat gewoon op specificaties van de klant.. (de eerste montage op Mercedes gaat langer mee dan die van een goedkoper automerk, maar ze komen praktisch allemaal bij Valeo vandaan..)

Verder kunnen imitatiedelen beter zijn dan originele.. en andersom.. vraag dus altijd gewoon ff naar de beste ervaringen.. lui die er in doen weten vaak heel goed wat je wel en niet moet hebben..
Er is geen fatsoenlijke- of kwalitatief gelijke imitatie voor Bosch flatblades.. ik heb het over ruitenwissers want daar vroeg hij om, niet over knippers en koplampen en zulke shizzle :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 21 september 2017 @ 22:04:10 #215
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173919677
quote:
14s.gif Op donderdag 21 september 2017 21:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Er is geen fatsoenlijke- of kwalitatief gelijke imitatie voor Bosch flatblades.. ik heb het over ruitenwissers want daar vroeg hij om, niet over knippers en koplampen en zulke shizzle :)
Valeo Silencio X-trm
  donderdag 21 september 2017 @ 22:51:56 #216
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173920971
quote:
14s.gif Op donderdag 21 september 2017 22:04 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Valeo Silencio X-trm
Ik zei niet dat er geen neppies waren, ik zei dat ze kwalitatief gewoon niet tippen aan Bosch Aerotwins.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 21 september 2017 @ 23:17:26 #217
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_173921472
quote:
14s.gif Op donderdag 21 september 2017 22:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik zei niet dat er geen neppies waren, ik zei dat ze kwalitatief gewoon niet tippen aan Bosch Aerotwins.
Die neppies zitten wel op je mercedes als je hem nieuw koopt..
Heb je ze wel eens geprobeerd?
pi_173921970
Ik ben zelf ook niet zo weg van Valeo (vaak zijn de OEM wissers van Peugeot van Valeo). Bosch wissers wissen naar mijn idee beter en blijven dat ook langer goed doen.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  donderdag 21 september 2017 @ 23:33:27 #219
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173922020
quote:
14s.gif Op donderdag 21 september 2017 23:17 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Die neppies zitten wel op je mercedes als je hem nieuw koopt..
Heb je ze wel eens geprobeerd?
Die neppies zitten helemaal niet op mijn Mercedes, sowieso koop ik nooit never geen nieuwe auto's.. Op de mijne horen gewone normale wissers origineel, dus flatblades is een modificatie, en die doe ik meestal direct als ik een andere auto koop. Ik had zelfs mijn achterwisser verwisseld voor een aerotwin, maar dat werkt niet goed met de arm. Dus daar zit sinds kort weer een normale (wel Bosch) op.
Ik heb zelfs op mijn 202 Valeo gehad omdat Bosch geen Aerotwin in het assortiment had voor het ding (monowisser), en Valeo wel.. Die is er na 3 maanden irritatie vanaf gegaan, toen heb ik een AT van een Renault die dezelfde maat had verbouwd (was andersom) dus helemaal uitelkaar gepulkt, en in spiegelbeeld weer inelkaar gezet, toen had ik het lek boven..

[ Bericht 1% gewijzigd door Sounddragon op 22-09-2017 07:31:30 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173943269
Zouden jullie all season banden overwegen voor 30k+ km per jaar? Ik ben toe aan twee nieuwe voorbanden, de achterbanden zullen misschien nog een jaar mee kunnen. Ik heb nog wel een set winterbanden maar die zijn afgelopen winterseizoen niet gebruikt (zijn ook al wat ouder, weet ook niet of ze qua profiel nog wat zijn). Ik kom af en toe wel in Duitsland ook in de winter, dus wettelijk gezien moet ik in de winter wel winterbanden of goedgekeurde all season banden hebben.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  zondag 24 september 2017 @ 17:29:17 #221
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173970205
Gezien de global warming zou ik all seasons nemen.. Mocht het ineens onverhoopt winter worden zet je die winterdingen eronder en rijd je ze meteen af.. kun je er daarna nieuwe op zetten en verder kijken wat je met je 'zomer'set gaat doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173978332
Er is voor beide wat te zeggen, dat maakt het lastig. Als de winterbandenplicht er niet was in Duitsland had ik gewoon goede zomerbanden gekocht.
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  zondag 24 september 2017 @ 22:38:57 #223
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173978706
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 22:27 schreef Sjoegerd het volgende:
Er is voor beide wat te zeggen, dat maakt het lastig. Als de winterbandenplicht er niet was in Duitsland had ik gewoon goede zomerbanden gekocht.
Kan nog steeds toch? Je hebt immers ook die winterdingen nog, die moeten ook een keertje op..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173979260
quote:
14s.gif Op zondag 24 september 2017 22:38 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Kan nog steeds toch? Je hebt immers ook die winterdingen nog, die moeten ook een keertje op..
Zit wat in ja. Ga de winterbandjes maar eens bij mijn schoonvader ophalen en kijken in wat voor staat ze zijn :P
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_174002998
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:09 schreef Sjoegerd het volgende:
Zouden jullie all season banden overwegen voor 30k+ km per jaar? Ik ben toe aan twee nieuwe voorbanden, de achterbanden zullen misschien nog een jaar mee kunnen. Ik heb nog wel een set winterbanden maar die zijn afgelopen winterseizoen niet gebruikt (zijn ook al wat ouder, weet ook niet of ze qua profiel nog wat zijn). Ik kom af en toe wel in Duitsland ook in de winter, dus wettelijk gezien moet ik in de winter wel winterbanden of goedgekeurde all season banden hebben.
Ja, maar wel van een goed merk zoals Vredestein. Als je van die Chinese bandjes neemt, dan heeft dat niet veel zin.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')