abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 28 september 2017 @ 17:56:04 #226
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_174056338
registreer om deze reclame te verbergen
Misschien niet een hele eenvoudige vraag, maar vind het niet nodig om er een topic over te openen.

Heb dus in mijn garage een Mustang uit 1995 staan, deze liep en reed wel maar had een flinke tik in de motor. Ander blok opgehaald en koppen laten reviseren, voordat het blok in de auto ging nog getest of deze draaide, en ja dat deed ie.

Nou allemaal leuk en prima dus blok erin gelepeld, aan de bak gemonteerd en even en even geprobeerd rond te draaien en jahoor... muurvast. Ongeacht of de automaat in de P, N of D staat.

Ik weet zeker dat de bak in orde was, heb hem zelf nog de autoambulance opgereden toen ik hem ophaalde.

Waar kan er iets mis gegaan zijn? Sta eerlijk gezegd echt voor een raadsel. Waarom zou het blok nu ineens niet meer rond kunnen draaien?

Had verder ook geen tijd meer om verder te kijken, duik morgen weer de garage in, zie in de tussentijd graag jullie reacties tegemoet.
Ajacied.
  donderdag 28 september 2017 @ 18:22:22 #227
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174056750
En hoeveel tijd zat er tussen het proberen of het blok nog draaide en het monteren?

Kan zoveel zijn.. Blok nat geweest en nu door corrosie vast? Of idem met de bak..
Of vol geregend door buitenstaan.. kromme krukas/nokkenas..

En trouwens: wat zit er vast? Heb je hem met de hand geprobeerd of met een sleutel op de poelie?
  donderdag 28 september 2017 @ 19:32:15 #228
374096 Liftdeur
Gaat open en dicht.
pi_174058134
quote:
14s.gif Op donderdag 28 september 2017 18:22 schreef Zolderkamer het volgende:
En hoeveel tijd zat er tussen het proberen of het blok nog draaide en het monteren?

Kan zoveel zijn.. Blok nat geweest en nu door corrosie vast? Of idem met de bak..
Of vol geregend door buitenstaan.. kromme krukas/nokkenas..

En trouwens: wat zit er vast? Heb je hem met de hand geprobeerd of met een sleutel op de poelie?
Bedankt voor je reactie, ik heb het blok een paar dagen geleden nog rondgedraaid, heeft alleen maar binnen gestaan. Heb hem rondgedraaid door middel van een sleutel op de poelie.

Kromme kruk- of nokkenas kan het dan toch nooit zijn als ik hem een paar dagen geleden toen deze nog niet in de auto lag nog wel kon ronddraaien?

Ik heb verder echt geen flauw idee, kan me ook niet voorstellen dat ik iets fout gemonteerd heb, aangezien het blok uiteraard maar op 1 manier op de bak past.
Ajacied.
pi_174058445
registreer om deze reclame te verbergen
Maar je hebt hem dus niet met sleutel op de poelie rondgedraaid nadat de bak gemonteerd was?
  donderdag 28 september 2017 @ 19:45:10 #230
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174058455
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:32 schreef Liftdeur het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie, ik heb het blok een paar dagen geleden nog rondgedraaid, heeft alleen maar binnen gestaan. Heb hem rondgedraaid door middel van een sleutel op de poelie.

Kromme kruk- of nokkenas kan het dan toch nooit zijn als ik hem een paar dagen geleden toen deze nog niet in de auto lag nog wel kon ronddraaien?

Ik heb verder echt geen flauw idee, kan me ook niet voorstellen dat ik iets fout gemonteerd heb, aangezien het blok uiteraard maar op 1 manier op de bak past.
Als je er verder niet aan gesleuteld hebt, dan zou ik de bak losdraaien en kijken of ie dan wel draait..
pi_174258133
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:09 schreef Sjoegerd het volgende:
Zouden jullie all season banden overwegen voor 30k+ km per jaar? Ik ben toe aan twee nieuwe voorbanden, de achterbanden zullen misschien nog een jaar mee kunnen. Ik heb nog wel een set winterbanden maar die zijn afgelopen winterseizoen niet gebruikt (zijn ook al wat ouder, weet ook niet of ze qua profiel nog wat zijn). Ik kom af en toe wel in Duitsland ook in de winter, dus wettelijk gezien moet ik in de winter wel winterbanden of goedgekeurde all season banden hebben.
Ik ben op mijn Citron C5 in 2014 overgegaan van normale Michelins naar Vredestein Quatrac Lite op de vooras. Beter in regen, stiller, zuiniger en hebben het "sneeuwvlok symbool" welke je in Duitsland nodig hebt.
Deze zijn na 20.000 Km naar de achteras gegaan en voor de nieuwere Quatrac 5 op laten leggen. Achter nu, na 33.000 nog >3 mm profiel.

In de regen vind ik ze echt goed, alleen sinds 2014 nog geen echte winterse omstandigheden meer meegemaakt in NL dus de eigenschappen ken ik nog steeds niet.
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
pi_174258227
registreer om deze reclame te verbergen
Ik heb een vraag over 12V compressortjes/luchtpompjes om de bandenspanning te controleren en aan te passen.

In mijn vorige bedrijfsauto (een Up!) zat zo'n compressortje met bandenlekmiddel om onderweg een lek te dichten. Dat pompje heb ik ook prive gebruikt maar nu, in een Caddy, heb ik een reservewiel en geen pompje meer. Nu wil ik er zelf eentje aanschaffen.
Hebben jullie ervaring met een model/type wat absoluut af, of juist aan te raden is?
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
pi_174258312
Bij de Aldi nu in de actie dacht ik
pi_174258537
[quote]0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 17:05 schreef pvdplanet het volgende:
Bij de Aldi nu in de actie dacht ik

Lekker handig ook om op 12V aan te sluiten en mee te nemen op vakantie :R

https://www.aldi.nl/aldi_compressor_48_5_26364_45075.html

Wl bedankt voor het meedenken! ^O^
De meeste computerproblemen ontstaan ergens tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord...
pi_174549545
Mijn vrouw heeft een Ford Focus 1.6 16v uit 2002. Volgens Winparts.nl moet daar 5w30 olie in. Maar kan daar ook geen 10 of 15w40 in?
pi_174553291
Uit de Ford Focus gebruikershandleiding:

Gebruik Ford/Motorcraft Formula E SAE 5W-30 dieselolie.
Als alternatief mag motorolie met de viscositeit SAE 5W-30 die voldoet aan
de Ford specificatie WSS-M2C913-B worden gebruikt.

Indien geen motorolie verkrijgbaar is die aan bovenstaande specificaties voldoet,
raden wij u aan, afhankelijk van de buitentemperatuur, olie gebruiken met
de viscositeit SAE 5W-30, SAE 5W-40 of SAE 10W-40, die voldoet aan de
ACEA A1/B1 of ACEA A3/B3 specificaties.
Het gebruik van deze oliesoorten kan tot gevolg hebben dat de motor
minder snel aanslaat, minder vermogen levert, meer brandstof verbruikt en een
hogere emissiewaarde heeft.

N.B.: De aanbevolen olie zal wel motorolie zijn en geen dieselolie, maar zo staat het in de handleiding.
pi_175200901
Kort vraagje:

Een distributieketting moet je die nou ook preventief vervangen? Alles slijt ten slotte na verloop van tijd, maar ik lees vaak dat het niet nodig is. Wat is wijsheid?
  maandag 20 november 2017 @ 19:15:47 #238
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175201129
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 19:05 schreef Gutz het volgende:
Kort vraagje:

Een distributieketting moet je die nou ook preventief vervangen? Alles slijt ten slotte na verloop van tijd, maar ik lees vaak dat het niet nodig is. Wat is wijsheid?
Ketting niet. Wat wel eens kan gebeuren is dat de kettingspanner slecht is uitgevoerd en het wel raadzaam is om deze te vervangen. Maar dat is maar bij bepaalde modellen en motoren.
Wat is de KM-stand en wat voor wagen betreft het?
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175201130
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 19:05 schreef Gutz het volgende:
Kort vraagje:

Een distributieketting moet je die nou ook preventief vervangen? Alles slijt ten slotte na verloop van tijd, maar ik lees vaak dat het niet nodig is. Wat is wijsheid?
Ketting is ook aan onderhoud gebonden, net als een riem.
Alleen ben je bij een ketting een stuk minder snel aan de beurt maar vervangen zal na een hoog aantal kilometers toch cht moeten gebeuren.
Een ketting rekt namelijk en als je te lang wacht is hij zo gerekt dat de spanner de speling niet meer op kan heffen en de ketting dus dingen gaat raken die hij niet mg raken.

Mijn advies: Zoek op internet of bel de dealer bij welke kilometerstand een ketting vervangen hoort te worden en als je daarna nog niet tevreden bent zou je de speling kunnen (laten) controleren.
Wel goed dat je er aan denkt!
  maandag 20 november 2017 @ 19:18:04 #240
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175201185
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 19:15 schreef vannelle het volgende:
Ketting is ook aan onderhoud gebonden, net als een riem.
Alleen ben je bij een ketting een stuk minder snel aan de beurt maar vervangen zal na een hoog aantal kilometers toch cht moeten gebeuren.
Een ketting rekt namelijk en als je te lang wacht is hij zo gerekt dat de spanner de speling niet meer op kan heffen en de ketting dus dingen gaat raken die hij niet mg raken.
Ligt aan de uitvoering en engineering van de kettingen. Ik heb Nissan blokken over de 5/6 ton zien raken met originele kettingen. En die werden niet al te lief onderhouden.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175201218
quote:
10s.gif Op maandag 20 november 2017 19:15 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Ketting niet. Wat wel eens kan gebeuren is dat de kettingspanner slecht is uitgevoerd en het wel raadzaam is om deze te vervangen. Maar dat is maar bij bepaalde modellen en motoren.
Wat is de KM-stand en wat voor wagen betreft het?
Ford Fiesta MK6.5 uit 2006. 1.3l benzine met 190k op teller.
pi_175201270
quote:
10s.gif Op maandag 20 november 2017 19:18 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Ligt aan de uitvoering en engineering van de kettingen. Ik heb Nissan blokken over de 5/6 ton zien raken met originele kettingen. En die werden niet al te lief onderhouden.
Het kan lang goed gaan.
Ik heb meegemaakt dat er slijtsporen door de ketting duidelijk zichtbaar waren in de afdekkap.
  maandag 20 november 2017 @ 19:24:30 #243
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175201355
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 19:19 schreef Gutz het volgende:

[..]

Ford Fiesta MK6.5 uit 2006. 1.3l benzine met 190k op teller.
Zeker te weten een 1.3 en geen 1.25?

Als je een 1.3 hebt, das een oude fossiel. De ketting die daarin zit is een prima exemplaar.
Als je gewoon normaal de auto laat onderhouden (olie verversen e.d.) zal de auto onder je wegrotten voordat de motor het opgeeft.

Kleppen stellen moet daarbij wel afentoe gebeuren.

quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 19:21 schreef vannelle het volgende:

[..]

Het kan lang goed gaan.
Ik heb meegemaakt dat er slijtsporen door de ketting duidelijk zichtbaar waren in de afdekkap.
Uiteindelijk was na 5 ton van de die blokken de nokkenas gebroken, en toen hebben we wel even de kop gelicht. Ketting was nog in perfecte staat ;)

As said, verschilt per blok.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175201411
quote:
10s.gif Op maandag 20 november 2017 19:24 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Zeker te weten een 1.3 en geen 1.25?

Als je een 1.3 hebt, das een oude fossiel. De ketting die daarin zit is een prima exemplaar.
Als je gewoon normaal de auto laat onderhouden (olie verversen e.d.) zal de auto onder je wegrotten voordat de motor het opgeeft.

Kleppen stellen moet daarbij wel afentoe gebeuren.

Jep, 100% de 1.3

Maar dan is het prima, verwacht niet dat ik nog 100k met deze auto zal rijden, dus dat gaan we dan wel halen!
pi_175313092
Hoi, ik zoek een luchtfilter voor mijn Mazda 121 uit 1992.

Nu zijn er verschillende merken. Maakt dat nog veel uit qua kwaliteit? AMC/Mann/Bosch/Knecht/Purflux. Prijs verschilt niet veel.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_175315622
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 10:12 schreef Miniem het volgende:
Hoi, ik zoek een luchtfilter voor mijn Mazda 121 uit 1992.

Nu zijn er verschillende merken. Maakt dat nog veel uit qua kwaliteit? AMC/Mann/Bosch/Knecht/Purflux. Prijs verschilt niet veel.
maakt niet zo heel veel uit.. Over 15k moet er sosiewosie weer een nieuwe in ;)
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_175320822
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 12:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

maakt niet zo heel veel uit.. Over 15k moet er sosiewosie weer een nieuwe in ;)
Thnx!

Nog een vraagje. Ik las hier laatst in PTA een topic van iemand die nieuwe autobanden zocht met de vraag waar hij ze het goedkoopste kon bestellen en laten monteren. Waren meerdere suggesties in dat topic maar kan het zo niet terugvinden.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 26 november 2017 @ 17:00:07 #248
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_175321375
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 16:31 schreef Miniem het volgende:

[..]

Thnx!

Nog een vraagje. Ik las hier laatst in PTA een topic van iemand die nieuwe autobanden zocht met de vraag waar hij ze het goedkoopste kon bestellen en laten monteren. Waren meerdere suggesties in dat topic maar kan het zo niet terugvinden.
Heb zelf goede ervaring met
https://www.autobanden-365.nl/
https://www.banden-popgom.nl/

Maar meestal bel ik voor ik bestel altijd even met mijn bandenboer, soms kan hij een leuke aanbieding doen i.c.m. uitlijnen
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_175327487
quote:
10s.gif Op zondag 26 november 2017 17:00 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Heb zelf goede ervaring met
https://www.autobanden-365.nl/
https://www.banden-popgom.nl/

Maar meestal bel ik voor ik bestel altijd even met mijn bandenboer, soms kan hij een leuke aanbieding doen i.c.m. uitlijnen
Thnx, ik heb het nog gevonden.

PTA / Op zoek naar een nieuw setje autobanden
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_175345570
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 12:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

maakt niet zo heel veel uit.. Over 15k moet er sosiewosie weer een nieuwe in ;)
Een luchtfilter gaat minimaal 30000 km mee, bij sommige modellen zelfs 60000 of 90000 km
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')