abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  zondag 23 april 2017 @ 19:21:29 #276
458427 Panterjong
I Know the Pain
pi_170435300
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 19:01 schreef Manke het volgende:

[..]

aha, ik had de centurion van mat 8 in gedachten, misverstandje.

God wordt vaak moordenaar genoemd, en deze mensen hebben vaak meer begrip voor satan en judas, terwijl satan de echte moordenaar en mensenhater is; judas heeft niemand vermoord, maar heeft wel bloed aan de handen.
Ik heb wel begrip voor Judas. Omdat hij de schuld in zijn schoenen heeft gekregen van iets waarvan ik niet geloof dat hij dat gedaan heeft. Als die 'ene' streed hij samen met de davidszoon voor een bevrijd Jeruzalem. Helaas faalden ze.

Verder mag ik God wel, het is toch fijn om te zien dat het beeld van God in de bijbel bijdraait van stamgod die voor zijn uitverkoren volk opkwam tot de God die zijn zoon liet offeren voor de mensheid. Ik denk dus wel dat de mens God heeft geschapen en niet andersom.
When it didn't work I fell on my knees and called His name
pi_170437448
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 18:53 schreef Panterjong het volgende:
Even een vraagje over dat voorhangsel. Die staat toch ook afgebeeld op de triomfboog van Titus? En op welke plek staat die dan op de boog afgebeeld?
Deze zou staan rechts van het paneel waarop achteraan de menorah staat afgebeeld. Je moet er wel rekening mee houden dat dit deel ernstig beschadigd was en men zo goed en zo kwaad het heeft gerestaureerd.

quote:
En de melding van Flavius. Flavius is ook nogal eens geredigeerd. Kun je iets zeggen of deze melding authentiek is of niet?
Dit is ook de enige vermelding die ik ken en zou niet weten waarom dit zou geredigeerd zijn. Sterke geruchten gaan de ronde dat de meeste voorwerpen zich tot op heden zich in het Vaticaan bevinden.
quote:
En zijn er meer meldingen van de te tentoonstelling van het voorhangsel in het keizerlijk paleis? Of moeten we het doen met Flavius?
Ik kan op zoek gaan, maar voorlopig hebben we Flavius.
  maandag 24 april 2017 @ 08:44:35 #278
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170447828
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2017 20:56 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Zelfs JG?
JG zijn over het algemeen juist de enige christenen die de heidense oorsprongen van dingen herkennen en erkennen.
_O-
  maandag 24 april 2017 @ 09:01:40 #279
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170447974
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 20:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Deze zou staan rechts van het paneel waarop achteraan de menorah staat afgebeeld. Je moet er wel rekening mee houden dat dit deel ernstig beschadigd was en men zo goed en zo kwaad het heeft gerestaureerd.
Het was toch niet gescheurd he...? :X

[ Bericht 42% gewijzigd door hoatzin op 24-04-2017 09:07:00 ]
  maandag 24 april 2017 @ 09:04:18 #280
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170447994
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 19:01 schreef Manke het volgende:

[..]

aha, ik had de centurion van mat 8 in gedachten, misverstandje.

God wordt vaak moordenaar genoemd, en deze mensen hebben vaak meer begrip voor satan en judas, terwijl satan de echte moordenaar en mensenhater is;
God zegt zelf dat hij verantwoordelijk is voor het kwaad. Lees je bijbel!
pi_170448506
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 18:34 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. En ook het begrip 'weldenkend' is subjectief.

Maar wat is dan je eigen mening hierover? Is moord in jouw ogen goed te praten? Of zelfs in bepaalde gevallen goed.

Mijn mening is dat ik vind dat moord zondig is. En dat elk weldenkend mens moord als zondig zou moeten zien. Niet vanwege het wijzende vingertje van God maar omdat het gaat om het belangrijkste recht van de mens 'te mogen leven'.

En als boedhisten dat niet met me eens zijn dan is dat voor mij het zoveelste voorbeeld dat het boedhisme ook niet alles is.
Het idee achter dat verhaal in de Upaya Kausalya Sutra is een utilitaristische opvatting met betrekking tot het begrip "karma" (en het feit dat het hier om een reďncarnatie van de Boeddha zelf gaat!). Je kunt hier puur theoretisch naar kijken; in dat geval vind ik er wel wat voor spreken. Of, om met een wedervraag te antwoorden: wat vind jij zo "weldenkend" aan om iemand die 500 mensen gaat doden, niet te willen doden? Dat dit gevoelsmatig zo wordt ervaren, kan ik nog begrijpen, maar weldenkend niet.

In de praktijk is het een ander verhaal. Ik denk niet dat ik zomaar in staat zou zijn met een utilitaristische levensopvatting iemand te vermoorden :P

Je stelt dat "het boeddhisme niet alles is". Maar het Boeddhisme stelt nergens zwart-witte vormen van ethiek voor, en dat is toch wat ik haal uit "moord is in alle gevallen zondig". Sterker nog: het boeddhisme ageert juist tegen dit soort opvattingen. Daarnaast bevatten Boeddhistische teksten, net zoals teksten uit b.v. de Midrash, regelmatig shock-effecten. Denk aan uitspraken als dat wanneer je de Boeddha tegenkomt, hem "moet vermoorden", een bekende koan uit Zen van Linji Yixuan.

Over Zen en het gebruik van geweld is trouwens het boek "Zen at War " verschenen, van Brian Daizen Victoria, over de dubieuze rol van Zen in de tweede wereldoorlog.
pi_170448525
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 09:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

God zegt zelf dat hij verantwoordelijk is voor het kwaad. Lees je bijbel!
Bijvoorbeeld Spreuken 16:4 :)
pi_170448600
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 09:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het was toch niet gescheurd he...? :X
Waarom zou het? Dit was geen gordijntje van de Hema hoor. :D
  maandag 24 april 2017 @ 10:37:16 #284
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170449291
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 09:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld Spreuken 16:4 :)
Een heel duidelijke is Jesaja 45:7
  maandag 24 april 2017 @ 10:52:21 #285
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170449485
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 09:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Waarom zou het? Dit was geen gordijntje van de Hema hoor. :D
Geen kwaad woord over Hema-gordijnen he? o|O
pi_170450573
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 10:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Geen kwaad woord over Hema-gordijnen he? o|O
:D
pi_170451485
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 13:00 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Er staat niet in de bijbel dat Judas mensen vermoorden. En ik kan er al helemaal niets met zekerheid over zeggen. Vandaar ook mijn keuze om het woord 'waarschijnlijk' te plaatsen. Maar als Iskariot een verbastering is van Sikariër dan was het een messentrekker. En dat lijkt me vrij plausibel. Jezus trok immers ook op met dondermannen en een zeloot.

Judas wordt ook nog eens de ene van de twaalf genoemd dat waarschijnlijk wil zeggen dat hij de belangrijkste man was na Jezus. Ik denk daarom dat hij de aanvoerder was van de militante groepering der twaalf apostelen en het overige gevolg van de Davidszoon.

En ik denk dat hij die belangrijke rol behield tot aan zijn dood. Hoewel er staat dat Judas Jezus uitleverde wordt dit traditioneel nog weleens gezien als het verraden van Jezus. Dit lijkt me onjuist. Het grondwoord uit het koine vertalen in 'verraden' is nogal vergezocht. Ook aangezien het woord vaker voorkomt in het NT ( in de brieven van Paulus bijvoorbeeld) en het daar om iets uitleveren of overdragen gaat.
Het verhaal in Marcus heeft verder nog wat rariteiten. Judas was penningmeester, hij beheerde de kas van de groepering. Aangezien Jezus uit een rijke familie kwam (dit kunnen we bijvoorbeeld zien aan het koningsgraf waar Jezus in werd gelegd) moet daar aanzienlijk veel geld ingezeten hebben. Toch vertelt Marcus ons dat Judas een paar rotduiten kreeg voor het 'verraad' van zijn rabbi. Het is nogal vergezocht. Als Judas het voor het geld deed had hij er ook met de kas vandoor kunnen gaan.
Al met al denk ik dat het beeld van Judas dat men vaak heeft niet klopt. Het is een karikatuur geworden. Het is de opperjood geworden die samen met de andere joden, doordat gesteld wordt dat ze om zijn kruisiging schreeuwden, de schuld kregen dat Jezus gekruisigd werd. In werkelijkheid werd Jezus gewoon uit de weg geruimd omdat die een gevaar vormde voor het Romeinse rijk.

Maar goed je kunt natuurlijk ook stellen dat die door de duivel bezeten werd.
Maar als nergens staat dat hij iemand vermoord zou hebben, maar alleen het vermoeden hebt vanwege zijn naam, dan heb je dus al meteen je oordeel klaar .
Terwijl het niet eens zo zou hoeven zijn.
Als jij bijvoorbeeld een broer zou zijn van mohamed B die volgens mij de moordenaar van theo van Gogh was.
Dan zou ik dus kunnen concluderen dat jij wellicht ook iemand zou kunnen hebben vermoord, omdat je "familie van" bent. zou dat dan eerlijk zijn, terwijl ik je verder niet ken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
  maandag 24 april 2017 @ 13:06:07 #288
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170452284
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 19:21 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Verder mag ik God wel, het is toch fijn om te zien dat het beeld van God in de bijbel bijdraait van stamgod die voor zijn uitverkoren volk opkwam tot de God die zijn zoon liet offeren voor de mensheid. Ik denk dus wel dat de mens God heeft geschapen en niet andersom.
Die God mag ik dus niet. Laat een ander opdraaien voor zijn eigen falen. Dat doen alleen rotgodjes.
  maandag 24 april 2017 @ 16:44:25 #289
458427 Panterjong
I Know the Pain
pi_170457263
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 09:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het idee achter dat verhaal in de Upaya Kausalya Sutra is een utilitaristische opvatting met betrekking tot het begrip "karma" (en het feit dat het hier om een reďncarnatie van de Boeddha zelf gaat!). Je kunt hier puur theoretisch naar kijken; in dat geval vind ik er wel wat voor spreken. Of, om met een wedervraag te antwoorden: wat vind jij zo "weldenkend" aan om iemand die 500 mensen gaat doden, niet te willen doden? Dat dit gevoelsmatig zo wordt ervaren, kan ik nog begrijpen, maar weldenkend niet.
Dank voor je reactie. Daar heb je een punt. Ik zal erover nadenken.

quote:
In de praktijk is het een ander verhaal. Ik denk niet dat ik zomaar in staat zou zijn met een utilitaristische levensopvatting iemand te vermoorden :P
Ik ook niet. Maar zoals je stelt 'zomaar'. Maar misschien heeft alles zijn grens. Ik bedoel als ze aan m'n kinderen zitten dan staat de knuppel klaar ;). Toch praat dat het niet goed he.

quote:
Je stelt dat "het boeddhisme niet alles is". Maar het Boeddhisme stelt nergens zwart-witte vormen van ethiek voor, en dat is toch wat ik haal uit "moord is in alle gevallen zondig". Sterker nog: het boeddhisme ageert juist tegen dit soort opvattingen. Daarnaast bevatten Boeddhistische teksten, net zoals teksten uit b.v. de Midrash, regelmatig shock-effecten. Denk aan uitspraken als dat wanneer je de Boeddha tegenkomt, hem "moet vermoorden", een bekende koan uit Zen van Linji Yixuan.
Het was m'n eerste reactie op een vluchtige zoektocht door dat pdf bestand. Ik heb vooral een andere reden. Wellicht zal ik het daar nog wel een keer met je over hebben als het ter sprake komt.
quote:
Over Zen en het gebruik van geweld is trouwens het boek "Zen at War " verschenen, van Brian Daizen Victoria, over de dubieuze rol van Zen in de tweede wereldoorlog.
Die kamikaze piloten waren een stelletje. Wellicht dat ik het boek eens tegen kom. Zoveel te lezen en te doen.
  maandag 24 april 2017 @ 16:54:10 #290
458427 Panterjong
I Know the Pain
pi_170457462
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 12:32 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar als nergens staat dat hij iemand vermoord zou hebben, maar alleen het vermoeden hebt vanwege zijn naam, dan heb je dus al meteen je oordeel klaar .
Terwijl het niet eens zo zou hoeven zijn.
Als jij bijvoorbeeld een broer zou zijn van mohamed B die volgens mij de moordenaar van theo van Gogh was.
Dan zou ik dus kunnen concluderen dat jij wellicht ook iemand zou kunnen hebben vermoord, omdat je "familie van" bent. zou dat dan eerlijk zijn, terwijl ik je verder niet ken.
Het gaat dan vaak ook niet om familienamen in het NT.
Dus als mijn broer een moordenaar is dan kun je er niet van uitgaan dat ik ook een moordenaar ben.
Maar als ik zou behoren tot een clan die bekend staat om hun sluipmoorden en ze zouden ons 'de dolkmannen' of 'de messentrekkers' noemen. En ik zou ook nogeens de aanvoerder van deze bende zijn (Judas de ene) dan zou ik aan de rechterhand van de koning waarschijnlijk wel wat moorden op m'n geweten hebben.
  maandag 24 april 2017 @ 16:58:03 #291
458427 Panterjong
I Know the Pain
pi_170457549
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 13:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Die God mag ik dus niet. Laat een ander opdraaien voor zijn eigen falen. Dat doen alleen rotgodjes.
Dat begrijp ik.

Ik heb een zeg maar een haat liefde dingetje met God.
Zo vind ik het ook wel fijn dat mensen troost bij God vinden.
  vrijdag 28 april 2017 @ 09:41:46 #292
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170538186
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2017 16:58 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat begrijp ik.

Ik heb een zeg maar een haat liefde dingetje met God.
Zo vind ik het ook wel fijn dat mensen troost bij God vinden.
Ieder bij zijn eigen persoonlijke god. Prima.
pi_170546840
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2017 20:22 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

Dit is ook de enige vermelding die ik ken en zou niet weten waarom dit zou geredigeerd zijn. Sterke geruchten gaan de ronde dat de meeste voorwerpen zich tot op heden zich in het Vaticaan bevinden.

[..]

Je moet wat minder Dan Brown lezen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_170547758
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2017 17:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Je moet wat minder Dan Brown lezen.
En jij moet Charles Vergeer eens lezen.
pi_170548269
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 18:18 schreef ATON het volgende:

[..]

En jij moet Charles Vergeer eens lezen.
Wat heeft dat met Jehova's Getuigen te maken?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_170549425
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 april 2017 18:49 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Wat heeft dat met Jehova's Getuigen te maken?
Zeer veel.
  vrijdag 28 april 2017 @ 19:50:32 #297
458427 Panterjong
I Know the Pain
pi_170549575
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 09:41 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ieder bij zijn eigen persoonlijke god. Prima.
Ja toch. Pas op het moment dat men hun eigen persoonlijke God als enige juiste ziet gaat het mis. Dan krijg je sekten die denken dat zij de uitverkorenen zijn, groeperingen die met bomgordels rondlopen of kinderen die zingen 'met het zwaard in de hand strijden wij voor onze Heer' of iets in die trant.
  zondag 30 april 2017 @ 21:55:42 #298
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170596803
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 april 2017 19:50 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ja toch. Pas op het moment dat men hun eigen persoonlijke God als enige juiste ziet gaat het mis. Dan krijg je sekten die denken dat zij de uitverkorenen zijn, groeperingen die met bomgordels rondlopen of kinderen die zingen 'met het zwaard in de hand strijden wij voor onze Heer' of iets in die trant.
Dat komt rechtstreeks uit de psalmen die elke week nog vrolijk gezongen worden. :)
  maandag 1 mei 2017 @ 16:30:44 #299
202616 sjoemie1985
i believe!
pi_170610987
quote:

[..]

Dat is vaak ook het punt.
Men leest teksten en bepaald niet of je het wel naar het nu kunt halen of niet.
of dat het iets voor die tijd is, of toen moest gebeuren/ is gebeurd.
dat is het hermeneutisch en exegetisch leren lezen van de bijbel.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
pi_170615703
quote:

[..]

Iedereen die een persoonlijke god heeft ziet die als de enige juiste. Het is ook nogal logisch. Pás wanneer ze voor anderen een gevaar vormen mag je het 'mis' noemen.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')