abonnement Unibet Coolblue
  maandag 17 april 2017 @ 14:17:44 #1
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170284204
De Jehovah's getuigen worden bestuurd door het Wachttoren-, Bijbel- en Traktaatgenootschap in New York. De leden van de JG's staan over het algemeen bekend als hele vriendelijke mensen die een hoge moraal erop nahouden.

Wat geloven Jehovah's Getuigen?

De voornaamste verschillen tussen Jehovah's getuigen en andere Christelijke religies zijn:

-Ze prediken hun geloof van deur tot deur of op plaatsen waar veel mensen komen (stations en drukke pleinen etc). Ze zien dit als een opdracht van god die iedereen moet volgen. De leden dienen maandelijks een rapport in te dienen van het aantal gewerkte uren in deze prediking. Als je hieraan geen tijd besteedt als JG wordt je als 'inactief' aangemerkt binnen de organisatie.

Een voorbeeld van zo'n rapport:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
-Ze geloven niet in de drie-eenheid en hebben een eigen bijbelvertaling waarin verwijzingen naar deze leer zijn aangepast. Volgens eigen zeggen komt deze vertaling meer overeen met wat er bedoeld werd in de brontekst.

- Volgens de JG's gaat niet ieder goed persoon naar de hemel, maar zal god de aarde na Armageddon herstellen in een paradijs waar mensen voor eeuwig op kunnen leven zonder pijn te leiden en te sterven etc. Ze geloven ook niet in een hel.

- Een select groepje van 144.000 uitverkorenen gaat wel naar de hemel om daar samen met Jezus te regeren over de mensen die in het paradijs wonen

- De JG's vieren ook geen verjaardagen en feestdagen als kerstmis, pasen, carnaval, omdat deze een heidense afkomst hebben

- De JG's nemen het gebod om geen bloed te nemen zeer letterlijk en weigeren daarom levensreddende bloedtransfusies - Terwijl de algemene consensus bij andere religies is dat dit gebod enkel betrekking heeft op het eten / drinken van bloed

- De JG's denken ook dat zij de enige organisatie op aarde zijn die onder directe leiding van god staat. Via het 'besturende lichaam' in New York wordt er 'voedsel te rechter tijd' gegeven aan alle volgelingen. Dit plaatje laat de structuur zien:



Meer informatie over de JG's van hun eigen website: https://www.jw.org/nl/jeh(...)ovah-getuige-geloof/

Kritiek op de Jehovah's Getuigen

De Jehovah's Getuigen worden vaak aangemerkt als sekte en volgens velen is het BITE model op hen van toepassing.

(meer info over het BITE model van Steven Hassan hier:
https://freedomofmind.com/bite-model/
https://freedomofmind.com/stereotypical-profile-of-cult-members/ )


Behaviour: Als Jehovah's Getuige dien je je op een bepaalde manier gedragen. Er wordt regelmatig streng aangeraden om alleen met andere JG's om te gaan, contact met wereldse mensen moet zoveel mogelijk beperkt worden. Je mag geen extreme kleding of haarstijlen dragen, tatoeages zijn uit den boze, piercings worden steng afgekeurd. Je dient je uiterste best doen om de zogenaamde 'koninkrijskbelangen' voor op te stellen. Dit betekent dat als je bijvoorbeeld wat veel met je hobby's bezig bent, je je schuldig voelt omdat je ook langs de deuren had kunnen gaan. In de psychologie weet men, als je je gedrag omvormt zal de geest volgen (cognitive behaviour therapy) en op deze manier beinvloedt het genootschap de geest van de volgeling.

Information: Als Jehovah's Getuige is er maar 1 geaccepteerde en betrouwbare bron van informatie en dat is het genootschap. Alle andere bronnen zijn werelds en staan onder invloed van Satan. Als Jehovah's Getuige ga je twee keer per week naar de koninkrijszaal om daar indoctrinatiesessies te volgen. Ook dien je een aantal studieprogramma's te volgen (bijbelstudieprogramma, koninkrijksdienst, gemeentelijke bijbelstudie). Verder dien je ook de tijdschriften te bestuderen die elke maand uitkomen en je dient de nieuwe boekjes en dvd's die uitkomen bekijken en lezen. De laatste jaren is daar ook nog JW TV bijgekomen. Zo blijft er weinig tijd over om nog andere dingen te lezen. Daarnaast geldt dat alleen de huidige boekjes acceptabel zijn. Je mag niet discussieren met andere JG's over oude boekjes uit bijvoorbeeld de tijd van Charles Taze Russel. Dit is zogenaamd 'oud licht' en staat vol met leerstellingen die niet meer acceptabel zijn. Als je de leerstellingen van CTR zou aanhouden wordt je uitgesloten. Je hebt geen privacy meer. Verborgen zonden moeten worden opgebiecht. Als JG geloof je dat wanneer jij je verborgen zonde niet opbiecht, Jehovah zijn heilige geest kan wegtrekken van de gemeente waar je in zit. Je gelooft ook dat de heilige geest er voor zorgt dat jouw verborgen zonde uiteindelijk toch openbaar wordt.

Thought: Jehovah's Getuigen moeten hun denkpatronen aanpassen. Het genootschap heeft de waarheid, de rest niet. Buitenstaanders zijn leugenaars. Er zijn geen grijswaarden meer. Of je bent JG, of je bent werelds en van Satan. Je denkt in het jargon van JG's waardoor moeilijke of rare concepten verteerbaar worden. Zo heb je bijvoorbeeld "de waarheid" in plaats van "ons geloof". Je denkt niet meer dat je 'een geloof' aanhangt, nee, je hebt "DE WAARHEID". En de waarheid kan niet liegen toch? Je gaat niet naar de kerk, maar naar de koninkrijkszaal. Je bent dus uniek en anders dan andere geloven, want jij gaat niet naar de kerk en mensen die wel naar de kerk gaan zijn dom en achterhaald.

Emotion: Als JG voel je je vaak schuldig. Je voelt je schuldig omdat je bijvoorbeeld een vergadering hebt overgeslagen. Als je de volgende keer weer in de koninkrijkszaal bent groet iedereen je met "We hebben je gemist." Conclusie, blijf maar niet weg want we hebben je wel door. Je voelt je schuldig als je niet genoeg langs de deuren gaat. Als je niet minimaal 8 - 10 uur per maand langs de deuren gaat, krijg je geen voorrechten in de gemeente, dan mag je bijvoorbeeld niet helpen met de geluidsinstallatie. Men ziet je dan ook als slechte omgang. Als een gezin bijvoorbeeld niet of heel weinig van deur tot deur gaat kan het zijn dat kinderen uit andere gezinnen niet meer met die kinderen mogen spelen.. een soort van "light" uitsluiting. Ook worden JG's volgeladen met angst. Als je niet luistert, zal Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon. Als je op de wc te lang aan je piemel zit, zal Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon. Als je niet genoeg tijd besteedt aan studie van de publicaties, zal Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon. Het klinkt belachelijk, maar ik geloofde dat dus echt. Het is ook bijzonder dat sommige JG's hier komen, want normale JG's zijn bang van wereldse mensen, dat zijn namelijk allemaal leugenaars, moordenaars, verkrachters en als je met ze praat en ze overtuigen je dat God niet bestaat dan... gaat Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon.

Uitsluitingsregeling

JG's die zich hebben laten dopen (soms op hele jonge leeftijd) en die op latere leeftijd dingen doen die niet mogen zoals roken of sex voor het huwelijk worden uitgesloten, tenzij ze berouw tonen en hiermee stoppen.

Als uitgeslotene wordt je door de JG leden geexcommuniceerd. Aangezien je als JG geen of heel weinig vrienden hebt buiten deze gemeenschap zorgt dit vaak voor een ernstig sociaal isolement. Vaak zullen ook directe familieleden niet meer met je praten waardoor de druk om terug te komen bij de gemeenschap verder toeneemt.

Om deze reden zijn er veel JG's die bij de gemeenschap blijven ondanks dat ze eigenlijk niet meer geloven. Anderen zullen langzaam inactief worden ipv zich te laten uitsluiten in de hoop dat de excommunicatie minder extreem zal zijn. Ook zijn er gevallen bekend van uitgeslotenen die zelfmoord hebben gepleegd hierdoor.

Dit is een filmpje dat vorig jaar wereldwijd getoond werd op de congressen van de JG's waarin duidelijk aangemoedigd werd dat ouders zelfs geen enkel contact meer hebben met hun kinderen als die uitgesloten worden:




Kindermisbruik bij de Jehovah's Getuigen

Net als de Katholieke Kerk komen de Jehovah's Getuigen regelmatig in opspraak vanwege kindermisbruik schandalen. Ze wijken niet af van de richtlijn in de bijbel dat er altijd twee getuigen moeten zijn om iemand te veroordelen binnen de gemeente waardoor een dader van misbruik vaak zonder problemen kan blijven dienen in een gemeente.

Ook wordt er in dit soort gevallen geen aangifte gedaan bij de 'wereldse' autoriteiten en is het daardoor vaker voorgekomen dat daders niet veroordeeld werden en dat slachtoffers geen goede hulp geboden werd, met alle schadelijke gevolgen van dien.

Enkele voorbeelden:

De Australische Royal Commision heeft onderzoek gedaan naar meer dan 1000 gevallen van sexueel misbruik die stil zijn gehouden door de JG's, alleen al in Australie. Hun conclusie:

quote:
The Royal Commission found children are not adequately protected from the risk of child sexual abuse in the Jehovah's Witness organisation and does not believe the organisation responds adequately to allegations of child sexual abuse.
https://www.childabuseroy(...)organisations-releas

https://www.washingtonpos(...)m_term=.0b3a97eb52bd

Ook in het Verenigd Koninkrijk staat het Wachttoren Genootschap om vergelijkbare redenen onder druk:

https://www.theguardian.c(...)-sexual-abuse-claims

In de VS heeft het genootschap recentelijk geschikt met een slachtoffer van sexueel misbruik waarin de kerk zeer nalatig was geweest:

http://www.pennlive.com/n(...)ss_sexual_abuse.html

In 2014 heeft het genootschap zelfs 13,5 miljoen dollar moeten betalen aan een enkel misbruikslachtoffer in San Diego. De dader werd niet gestraft binnen de gemeente en werd later zelfs een ouderling!

http://www.dailymail.co.u(...)ses-molest-case.html
  maandag 17 april 2017 @ 14:18:25 #2
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170284212
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 17:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat bedoel je ?
jouw opmerking:
quote:
Natuurlijk heb ik gelijk. Vermoedelijke geboortedatum : 6 v.C.
Met een vermoedelijke geboortedatum kun je niet "natuurlijk gelijk" hebben. :+ Hooguit vermoedelijk.
  maandag 17 april 2017 @ 19:16:55 #3
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170290639
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 14:17 schreef hoatzin het volgende:

-Ze geloven niet in de drie-eenheid en hebben een eigen bijbelvertaling waarin verwijzingen naar deze leer zijn aangepast. Volgens eigen zeggen komt deze vertaling meer overeen met wat er bedoeld werd in de brontekst.

Wat is eigenlijk de reden dat ze de bijbel verdraaid hebben, hun eigen interpretatie hebben doorgedrukt, de heilige geest hebben geprobeerd de transformeren in een kracht van God, waarom weigeren zij te geloven in de Heilige Drie eenheid, en waarom hebben ze zo'n moeite met het woord Geest wat ze vertalen als een geinspireerde uiting????

Waarom willen ze hun eigen draai geven aan de goddelijke waarheid en die afdwingen en opleggen? Wat is hun gewin, wat is hun profit? Kan iemand mij dat uitleggen svp???

Ik probeer het al een hele tijd te snappen, maar ben er nog niet uit.

[ Bericht 23% gewijzigd door Tengano op 17-04-2017 19:22:18 ]
  maandag 17 april 2017 @ 19:40:55 #4
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_170291167
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 19:16 schreef Tengano het volgende:

[..]

Wat is eigenlijk de reden dat ze de bijbel verdraaid hebben, hun eigen interpretatie hebben doorgedrukt, de heilige geest hebben geprobeerd de transformeren in een kracht van God, waarom weigeren zij te geloven in de Heilige Drie eenheid,
Ik denk omdat er nergens in de bijbel direct gesproken wordt over een drie eenheid. Het is een leer die in de eeuwen na het ontstaan van de bijbel steeds meer vorm kreeg en pas in de 4e eeuw als zijnde vaststaand werd verklaard.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 17 april 2017 @ 19:47:01 #5
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170291347
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 19:40 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik denk omdat er nergens in de bijbel direct gesproken wordt over een drie eenheid. Het is een leer die in de eeuwen na het ontstaan van de bijbel steeds meer vorm kreeg en pas in de 4e eeuw als zijnde vaststaand werd verklaard.
Ik vind het nog wel verklaarbaar waar die drie eenheid vandaan komt, maar dat is niet de reden van mijn vraag. In tweede regel van de Bijbel wijken ze al af van de originele tekst:

De aarde nu bleek vormloos en woest te zijn en er lag duisternis op het oppervlak van [de] waterdiepte;*+ en Gods werkzame kracht* bewoog zich heen en weer+ over de oppervlakte van de wateren.+

Ze hebben blijkbaar moeite met de Geest van God, de Heilige Geest maar ook Geesten. Maar kortom er zijn zoveel verschillen.

Waar haal je de ballen vandaan om dat allemaal bij te stellen, maar belangrijker nog, en dat is mijn vraag, wat levert het je dan op?

Als ik fraudeer bij de belastingen levert me dat belastingvoordeel op of extra inkomsten, maar what's in it for them?
pi_170291984
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 19:47 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik vind het nog wel verklaarbaar waar die drie eenheid vandaan komt, maar dat is niet de reden van mijn vraag. In tweede regel van de Bijbel wijken ze al af van de originele tekst:

De aarde nu bleek vormloos en woest te zijn en er lag duisternis op het oppervlak van [de] waterdiepte;*+ en Gods werkzame kracht* bewoog zich heen en weer+ over de oppervlakte van de wateren.+

Ze hebben blijkbaar moeite met de Geest van God, de Heilige Geest maar ook Geesten. Maar kortom er zijn zoveel verschillen.

Waar haal je de ballen vandaan om dat allemaal bij te stellen, maar belangrijker nog, en dat is mijn vraag, wat levert het je dan op?

Als ik fraudeer bij de belastingen levert me dat belastingvoordeel op of extra inkomsten, maar what's in it for them?
Een bijbel samenstellen die overeenkomt met hun leerstellingen, waarmee ze dan verkondigend werk kunnen verrichten en zo hun genootschap kunnen uitbreiden.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  maandag 17 april 2017 @ 20:34:43 #7
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170292642
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2017 20:12 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Een bijbel samenstellen die overeenkomt met hun leerstellingen, waarmee ze dan verkondigend werk kunnen verrichten en zo hun genootschap kunnen uitbreiden.
Ok, die zie ik ook, maar dat is nog steeds een manier om een doel te bereiken. Maar wat is dat uiteindeijke doel, hun gain, hun profit, de winst die zij er uithalen? Wat levert het nou op?
pi_170295000
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 20:34 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ok, die zie ik ook, maar dat is nog steeds een manier om een doel te bereiken. Maar wat is dat uiteindeijke doel, hun gain, hun profit, de winst die zij er uithalen? Wat levert het nou op?
De redding van de mensheid uit de klauwen van satan.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  maandag 17 april 2017 @ 21:40:02 #9
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170295389
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2017 21:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De redding van de mensheid uit de klauwen van satan.
Dat zou betekenen dat ze het voor andere mensen doen, en dat is alles behalve aannemelijk. Men voelt zich vooral gedreven vanuit een eigen belang.

Overigens over die drie eenheid kwam ik net deze tekst tegen in hun eigen bijbelvertaling op JW.org ;)

https://www.jw.org/nl/pub(...)hannes/10/#v43010030

Het zijn de woorden van Jezus die dat niet in een vlaag van verstandsverbijstering zei :+
pi_170295732
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 19:47 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik vind het nog wel verklaarbaar waar die drie eenheid vandaan komt, maar dat is niet de reden van mijn vraag. In tweede regel van de Bijbel wijken ze al af van de originele tekst:

De aarde nu bleek vormloos en woest te zijn en er lag duisternis op het oppervlak van [de] waterdiepte;*+ en Gods werkzame kracht* bewoog zich heen en weer+ over de oppervlakte van de wateren.+

Ze hebben blijkbaar moeite met de Geest van God, de Heilige Geest maar ook Geesten. Maar kortom er zijn zoveel verschillen.

Waar haal je de ballen vandaan om dat allemaal bij te stellen, maar belangrijker nog, en dat is mijn vraag, wat levert het je dan op?

Als ik fraudeer bij de belastingen levert me dat belastingvoordeel op of extra inkomsten, maar what's in it for them?
De JG zien de Heilig Geest dan ook niet als persoon. En dan kom je dus al in de problemen bij de drie eenheid.
Want zoald ik de drie eenheid zie is het God die zich in drie personen manifesteerd: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
De geest kan geen krachtzijn, omdat in de bijbel de HG weergegeven wordt aan de hand van persoonlijkheden of menselijke trekken. Zo stast er dat je de HG kunt verblijden of juist verdriet doen en je kunt hem zelfs vervloeken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_170295846
Verder geloven o.a. de JG inde uit verkiezing van de 144000.
Dud maar 144000 mensen komen in de hemel en de redt van de gelovigen zou dan op aarde blijven. Maar dat is nergens in de bijbel te lezen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 17 april 2017 @ 21:55:41 #12
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170296043
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 21:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
Verder geloven o.a. de JG inde uit verkiezing van de 144000.
Dud maar 144000 mensen komen in de hemel en de redt van de gelovigen zou dan op aarde blijven. Maar dat is nergens in de bijbel te lezen.
Dat verhaal is wel af te leiden uit wat er in openbaringen staat. Maar die uitverkorenheid draagt wel bij tot de elitaire positie waarin ze zich plaatsen. Jammergenoeg moet dat blijkbaar gebeuren door zelfs de Schrift wat bij te stellen :X
  maandag 17 april 2017 @ 22:01:16 #13
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170296266
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2017 21:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De JG zien de Heilig Geest dan ook niet als persoon. En dan kom je dus al in de problemen bij de drie eenheid.
Want zoald ik de drie eenheid zie is het God die zich in drie personen manifesteerd: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
De geest kan geen krachtzijn, omdat in de bijbel de HG weergegeven wordt aan de hand van persoonlijkheden of menselijke trekken. Zo stast er dat je de HG kunt verblijden of juist verdriet doen en je kunt hem zelfs vervloeken.
Klopt, maar op de een of ander manier hebben ze dus ook moeite met het fenomeen geest zoals ik al eerder zei in mijn eerste post. de JG spreken niet van een geest maar van een geinspireerde uiting :X

en de Geest Gods die in de tweede regel van Genesis staat hebben ze ook verwijderd en verandert in God's werkzame kracht :X
pi_170296514
quote:
Ja heel iets anders. Ik had gehoopt Hebreeuws of Arabisch voor dummies :P

Succes ^O^
  maandag 17 april 2017 @ 22:08:49 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170296537
Zelf je eigen bijbel schrijven en dan doen alsof het van God is :+

  maandag 17 april 2017 @ 22:12:18 #16
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170296620
Jammer genoeg lezen hier geen JG mensen mee anders konden ze wellicht zelf ontwaken en wakker worden. Maar kennis nemen van andere zaken dan wat er in de koningszalen verkondigd wordt gekenmerkt als ongewenst gedrag :+
pi_170297169
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:12 schreef Tengano het volgende:
Jammer genoeg lezen hier geen JG mensen mee anders konden ze wellicht zelf ontwaken en wakker worden. Maar kennis nemen van andere zaken dan wat er in de koningszalen verkondigd wordt gekenmerkt als ongewenst gedrag :+
Er lezen hier soms wel JG's mee, maar het is beter dat ze helemaal ontwaken en inzien dat de bijbel geen woord van god is.. Zie je het zelf niet in dat bijv. Johannes 14:28 en de tekst die jij aanhaalt, Johannes 10:30 compleet in tegenspraak met elkaar zijn?

Jij kunt hier nu een heel verhaal neerkalken om dit te verklaren met de 3-eenheid in gedachte, maar de JG's kunnen net zo goed precies het tegenovergestelde doen. Zonder een hoop draai kun je deze tegenspraak niet rechtlullen.

Denk je eens in, een almachtige onfeilbare god die een enkel boek laat optekenen waarop ieder zijn geloof moet baseren, die zich vervolgens nooit meer laat zien, maar waarover vervolgens hele oorlogen gevoerd worden omdat iedereen het met elkaar oneens is.. Word zelf eens wakker zou ik zeggen :)
Alpha kenny one
pi_170297253
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 14:18 schreef hoatzin het volgende:
Met een vermoedelijke geboortedatum kun je niet "natuurlijk gelijk" hebben. :+ Hooguit vermoedelijk.
De evangelies geven twee aanwijzingen. 1- Herodus geeft opdracht alle kinderen tot 2 jaar om te brengen ( wat natuurlijk niet historisch kan zijn ) en zelf is hij overleden op 4 v.C. 2- Het kerstverhaal beschrijft een dag hoe de stand van de planeten en sterren stonden, en dat komt overeen met 7 v.C. En zoals ik geschreven heb zal de geboorte tussen deze termijn zijn verlopen. En daar heb ik gelijk in.
  maandag 17 april 2017 @ 22:37:56 #19
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170297262
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:33 schreef falling_away het volgende:

[..]
Zie je het zelf niet in dat bijv. Johannes 14:28 en de tekst die jij aanhaalt, Johannes 10:30 compleet in tegenspraak met elkaar zijn?

Nee, ik heb werkelijk geen idee waarom die twee teksten met elkaar in tegenspraak zouden zijn.
pi_170297307
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 20:34 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ok, die zie ik ook, maar dat is nog steeds een manier om een doel te bereiken. Maar wat is dat uiteindeijke doel, hun gain, hun profit, de winst die zij er uithalen? Wat levert het nou op?
Extra korting bij de Gamma ?
  maandag 17 april 2017 @ 22:40:49 #21
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170297315
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:40 schreef ATON het volgende:

[..]

Extra korting bij de Gamma ?
:')
pi_170297346
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2017 21:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De JG zien de Heilig Geest dan ook niet als persoon. En dan kom je dus al in de problemen bij de drie eenheid.
Want zoald ik de drie eenheid zie is het God die zich in drie personen manifesteerd: God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
De geest kan geen krachtzijn, omdat in de bijbel de HG weergegeven wordt aan de hand van persoonlijkheden of menselijke trekken. Zo stast er dat je de HG kunt verblijden of juist verdriet doen en je kunt hem zelfs vervloeken.
Juist, dat is zoals jij dat ziet. Ik zie dat anders. Wat nu ?
pi_170297425
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:37 schreef Tengano het volgende:

[..]

Nee, ik heb werkelijk geen idee waarom die twee teksten met elkaar in tegenspraak zouden zijn.
Ik en de vader zijn een.. maar de vader is groter dan ik.
Klinkt als een leuk raadsel. Maar goed, als jij dat niet ziet laat het duidelijk zien hoe geindoctrineerd jij bent, dat verschilt niet zo veel van de JG's hoor ;)
Alpha kenny one
  maandag 17 april 2017 @ 22:49:17 #24
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170297476
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:46 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ik en de vader zijn een.. maar de vader is groter dan ik.
Klinkt als een leuk raadsel. Maar goed, als jij dat niet ziet laat het duidelijk zien hoe geindoctrineerd jij bent, dat verschilt niet zo veel van de JG's hoor ;)
Wij zijn allebei Fok!kers maar omdat ik wat slimmer ben dan jij, kunnen we dan nog steeds een zijn toch; we zitten immers op hetzelfde forum :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 17-04-2017 22:55:43 ]
pi_170299879
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:37 schreef ATON het volgende:

[..]

De evangelies geven twee aanwijzingen. 1- Herodus geeft opdracht alle kinderen tot 2 jaar om te brengen ( wat natuurlijk niet historisch kan zijn ) en zelf is hij overleden op 4 v.C. 2- Het kerstverhaal beschrijft een dag hoe de stand van de planeten en sterren stonden, en dat komt overeen met 7 v.C. En zoals ik geschreven heb zal de geboorte tussen deze termijn zijn verlopen. En daar heb ik gelijk in.
Tenzij die ster van betlehem niet gebaseerd is op een daadwerkelijke conjunctie. Dan heb je weer niet gelijk.
-
pi_170299893
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:49 schreef Tengano het volgende:

[..]

Wij zijn allebei Fok!kers maar omdat ik wat slimmer ben dan jij, kunnen we dan nog steeds een zijn toch; we zitten immers op hetzelfde forum :)
En JG's zijn het slimst :Y
-
pi_170300232
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 07:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tenzij die ster van betlehem niet gebaseerd is op een daadwerkelijke conjunctie. Dan heb je weer niet gelijk.
Tenzij mijn tante een lul had, dan was het mijn oom geweest.
  dinsdag 18 april 2017 @ 08:44:54 #28
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170300378
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:37 schreef ATON het volgende:

[..]

De evangelies geven twee aanwijzingen. 1- Herodus geeft opdracht alle kinderen tot 2 jaar om te brengen ( wat natuurlijk niet historisch kan zijn ) en zelf is hij overleden op 4 v.C. 2- Het kerstverhaal beschrijft een dag hoe de stand van de planeten en sterren stonden, en dat komt overeen met 7 v.C. En zoals ik geschreven heb zal de geboorte tussen deze termijn zijn verlopen. En daar heb ik gelijk in.
Zowel het verhaal van de kindermoord als dat van de planeten en sterren zijn wat mij betreft uit de grote duim gezogen. Het meest voor de hand liggende is inderdaad rond 6 voor zichzelf.

Wel vreemd dat Paulus, die ongeveer in 15 vC. geboren moet zijn, die naar eigen zeggen een bekende figuur was en zowat is opgegroeid en opgeleid is "in de tempel", dus die overal met zijn neus bovenop heeft moeten staan, blijkbaar niets heeft meegekregen van het hele lijdensverhaal van Jezus.

[ Bericht 13% gewijzigd door hoatzin op 18-04-2017 08:50:23 ]
pi_170300712
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:49 schreef Tengano het volgende:

[..]

Wij zijn allebei Fok!kers maar omdat ik wat slimmer ben dan jij, kunnen we dan nog steeds een zijn toch; we zitten immers op hetzelfde forum :)
Dit is mijn punt:

Artikel tegen 3-eenheid:

https://www.jw.org/nl/pub(...)201308/drie-eenheid/

Artikel voor de 3-eenheid

http://www.hetkatholiekegeloof.nl/sub/heilige-drie-eenheid/

en over Joh 10:30:

quote:
Johannes 10:30:
Bedoelde Jezus met de woorden „Ik en de Vader zijn één”, dat zij gelijk waren? Sommige trinitariërs beweren dit. Maar in Johannes 17:21, 22 bad Jezus met betrekking tot zijn volgelingen: „Opdat zij allen één zijn”, en hij voegde eraan toe: „opdat zij één zijn, gelijk Wij één zijn.” In al deze gevallen gebruikte hij hetzelfde Griekse woord (hen) voor „één”. Het spreekt vanzelf dat Jezus’ discipelen niet allemaal deel van de Drieëenheid gaan uitmaken. Maar zij geraken wel tot een eenheid van streven met de Vader en de Zoon, dezelfde soort van eenheid die God en Christus tot één maakt.
En ga zo maar door. Je kunt uren discusieren over het onderwerp, en beide kampen zullen met goede argumenten komen voor of tegen de 3-eenheidsleer.

Fijne almachtige god die de enige boodschap die hij aan de mensheid openbaart zo vaag laat optekenen dat er niks dan discussies over bestaan.

De drie-eenheid is maar een van de vele voorbeelden hiervan.
Alpha kenny one
pi_170301282
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Tenzij mijn tante een lul had, dan was het mijn oom geweest.
Tenzij, tenzij, tenzij... en dan het resultaat als een zekerheid presenteren. En kritiek afdoen als een trivialiteit.

De manier om tot een historisch betrouwbaar beeld te komen :7
-
  dinsdag 18 april 2017 @ 10:24:05 #31
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170301647
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:21 schreef falling_away het volgende:

[..]

Dit is mijn punt:

Artikel tegen 3-eenheid:

https://www.jw.org/nl/pub(...)201308/drie-eenheid/

Artikel voor de 3-eenheid

http://www.hetkatholiekegeloof.nl/sub/heilige-drie-eenheid/

en over Joh 10:30:

[..]

En ga zo maar door. Je kunt uren discusieren over het onderwerp, en beide kampen zullen met goede argumenten komen voor of tegen de 3-eenheidsleer.

Fijne almachtige god die de enige boodschap die hij aan de mensheid openbaart zo vaag laat optekenen dat er niks dan discussies over bestaan.

De drie-eenheid is maar een van de vele voorbeelden hiervan.
Jezus reageert zelf als iemand hem aanspreekt met "goede meester". Jezus vraagt dan, waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve de vader.

Duidelijker kan het niet lijkt me.
pi_170302196
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:44 schreef hoatzin het volgende:
Zowel het verhaal van de kindermoord als dat van de planeten en sterren zijn wat mij betreft uit de grote duim gezogen. Het meest voor de hand liggende is inderdaad rond 6 voor zichzelf.
Waar haal jij die 6 v.C. vandaan ? Beide verhalen zijn verzonnen en dat heb ik je ook gezegd. Ze zijn wel beiden een vertelwijze om aan te geven wanneer Jezus geboren is. Het enige wat belangrijk is in het verhaal van de kindermoord is dat alle kinderen rond Bethlehem tot
jaar moesten worden omgebracht. We onthouden hier enkel 2 jaar ( voor de dood van Herodus in 4 v.C. Totaal 6 v.C. Het tweede ( verzonnen ) verhaal is dat van de geboorte. Op 29 juni 7 v.C. kwam de zon op in conjunctie met ster Regulus uit sterrenbeeld Leeuw en bevind zich aan de poot van de Leeuw. Dit was voor sterrenwichelaars het teken dat er een farao ( koning ) was geboren. Als we verder kijken vinden we de stal, de plaats waren dieren zijn te vinden zoals sterrenbeelden Stier en Ram. In sterrenbeeld Vissen zien we de conjunctie van de planeten Jupiter en Saturnus ( ster van Bethlehem ). De herders ( 3 ) vinden we in Capella ( sterrenbeeld Voerman ) en in sterrenbeeld Tweelingen. Deze " herders " stonden toen symbool voor wegwijzers. De auteurs van dit verhaal gebruikten geen van de gangbare kalenders, gezien deze nog al eens verschilden van elkaar. Denken we maar aan ons jaar 0. Blijkt nu 6 voor Christus te zijn.
quote:
Wel vreemd dat Paulus, die ongeveer in 15 vC. geboren moet zijn, die naar eigen zeggen een bekende figuur was en zowat is opgegroeid en opgeleid is "in de tempel", dus die overal met zijn neus bovenop heeft moeten staan, blijkbaar niets heeft meegekregen van het hele lijdensverhaal van Jezus.
Vanwaar deze 15 v.C. ?
  dinsdag 18 april 2017 @ 11:20:51 #33
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170302328
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 07:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

En JG's zijn het slimst :Y
Posts niet goed lezen en verkeerde conclusies trekken :')
  dinsdag 18 april 2017 @ 11:30:30 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170302505
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:46 schreef falling_away het volgende:

[..]

Ik en de vader zijn een.. maar de vader is groter dan ik.
Klinkt als een leuk raadsel. Maar goed, als jij dat niet ziet laat het duidelijk zien hoe geindoctrineerd jij bent, dat verschilt niet zo veel van de JG's hoor ;)
Mijn vrouw en ik zijn één. Maar ik ben groter. Kan dat niet?
  dinsdag 18 april 2017 @ 11:40:11 #35
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170302659
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 09:21 schreef falling_away het volgende:
Fijne almachtige god die de enige boodschap die hij aan de mensheid openbaart zo vaag laat optekenen dat er niks dan discussies over bestaan.
Onze fijne almatiche God heeft zijn kennis zodanig laten optekenen dat het voor wijzen verborgen is. En hij heeft de Heilige Geest gegeven om Zijn kennis te openbaren aan wie Hij wil.

Daarnaast heeft hij weer wel duidelijk laten optekenen dat het geenszins de bedoeling is om strijd te voeren over Zijn woord of de betekenis cq uitleg daarvan. De manier waarop het hier aan toe gaat ligt wat dat betreft niet in lijn met wat wenselijk is.

Er wordt wat dat betreft geadviseerd om de goed strijd te strijden; en dat is de strijd van de vrede :)

Alleen Satan heeft er plezier in om via het woord van God zijn tegenstander een beetje lopen te narren. En in dat soort situaties wordt geadviseerd om relaxed te blijven stand te houden en Satan gaat er dan volgens het bekende script dan met zijn staart tussen zijn beentjes vandoor.

Ik heb inmiddels begrepen dat je met Satan of zijn volgelingen geen discussies moet voeren. Satan wil je graag uitputten en het is gewoon niet zo handig om daar aan mee te doen.

En zelfs niet gelovige mensen hangen de theorie aan dat je met een idioot geen discussies moet voeren.



En Jezus zei daarom als goed voorbeeld in de woestijn (Matheus 4,10) ook tegen pietje prik dat ie maar lekker iets voor zichzelf moest gaan doen :W
pi_170302955
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:40 schreef Tengano het volgende:

[..]

Onze fijne almatiche God heeft zijn kennis zodanig laten optekenen dat het voor wijzen verborgen is. En hij heeft de Heilige Geest gegeven om Zijn kennis te openbaren aan wie Hij wil.
Waarom zijn er dan 'wijzen' voor nodig geweest om de huidige canon van de bijbel op te stellen en bepaalde boeken weg te laten?

En waarom zijn er wijzen nodig geweest om de theologie rondom de 3-eenheid te ontwikkelen?
https://nl.wikipedia.org/(...)_van_de_Drie-eenheid

Door de eeuwen heen zijn er altijd kerkleiders nodig geweest om de "waarheden" uit de bijbel uit te leggen.

De bijbel is geen duidelijk boek en is voor velerlei uitleg vatbaar. Iedere geloofsstroming denkt zij door deze heilige geest geleid worden incl de JG's.

quote:
Daarnaast heeft hij weer wel duidelijk laten optekenen dat het geenszins de bedoeling is om strijd te voeren over Zijn woord of de betekenis cq uitleg daarvan. De manier waarop het hier aan toe gaat ligt wat dat betreft niet in lijn met wat wenselijk is.

Er wordt wat dat betreft geadviseerd om de goed strijd te strijden; en dat is de strijd van de vrede :)
Ook dat is een punt ter discussie gezien de vele oorlogen.

quote:
Alleen Satan heeft er plezier in om via het woord van God zijn tegenstander een beetje lopen te narren. En in dat soort situaties wordt geadviseerd om relaxed te blijven stand te houden en Satan gaat er dan volgens het bekende script dan met zijn staart tussen zijn beentjes vandoor.

Ik heb inmiddels begrepen dat je met Satan of zijn volgelingen geen discussies moet voeren. Satan wil je graag uitputten en het is gewoon niet zo handig om daar aan mee te doen.

En zelfs niet gelovige mensen hangen de theorie aan dat je met een idioot geen discussies moet voeren.

[ afbeelding ]

En Jezus zei daarom als goed voorbeeld in de woestijn (Matheus 4,10) ook tegen pietje prik dat ie maar lekker iets voor zichzelf moest gaan doen :W
Oh ja dat heb ik vaker gehoord, jouw uitleg is de enige juiste, de anderen zijn misleid door Satan, juist. :Z

[ Bericht 1% gewijzigd door falling_away op 18-04-2017 11:59:39 ]
Alpha kenny one
pi_170303111
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Mijn vrouw en ik zijn één. Maar ik ben groter. Kan dat niet?
In jouw geval wellicht wel ;) Maar misschien begrijp ik het ook verkeerd, de diepere betekenis is voor mij verborgen door Jehovah.
Alpha kenny one
  dinsdag 18 april 2017 @ 12:13:16 #38
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170303392
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:40 schreef Tengano het volgende:

[..]

Onze fijne almatiche God heeft zijn kennis zodanig laten optekenen dat het voor wijzen verborgen is.
Met welk oogmerk?
quote:
En hij heeft de Heilige Geest gegeven om Zijn kennis te openbaren aan wie Hij wil.
Behalve als je wijs bent, begrijp ik?
quote:
Daarnaast heeft hij weer wel duidelijk laten optekenen dat het geenszins de bedoeling is om strijd te voeren over Zijn woord of de betekenis cq uitleg daarvan. De manier waarop het hier aan toe gaat ligt wat dat betreft niet in lijn met wat wenselijk is.
Dan had hij wel wat beter zijn best mogen doen. Het is nu een onduidelijke brei waarover men elkaar al duizenden jaren in de haren vliegt.
quote:
Alleen Satan heeft er plezier in om via het woord van God zijn tegenstander een beetje lopen te narren. En in dat soort situaties wordt geadviseerd om relaxed te blijven stand te houden en Satan gaat er dan volgens het bekende script dan met zijn staart tussen zijn beentjes vandoor.
Dat blijkt niet uit het boek Job.
quote:
Ik heb inmiddels begrepen dat je met Satan of zijn volgelingen geen discussies moet voeren. Satan wil je graag uitputten en het is gewoon niet zo handig om daar aan mee te doen.

En zelfs niet gelovige mensen hangen de theorie aan dat je met een idioot geen discussies moet voeren.

[ afbeelding ]

En Jezus zei daarom als goed voorbeeld in de woestijn (Matheus 4,10) ook tegen pietje prik dat ie maar lekker iets voor zichzelf moest gaan doen :W
Volgelingen van Satan? Yeah right...

Denk je nu echt dat een atheïst, iemand die het bestaan van een god verwerpt, dat die WEL zou geloven in een satan oid? :|W

[ Bericht 4% gewijzigd door hoatzin op 18-04-2017 15:43:56 ]
pi_170305306
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 22:12 schreef Tengano het volgende:
Jammer genoeg lezen hier geen JG mensen mee anders konden ze wellicht zelf ontwaken en wakker worden. Maar kennis nemen van andere zaken dan wat er in de koningszalen verkondigd wordt gekenmerkt als ongewenst gedrag :+
Whaaha!


:')
pi_170310827
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 21:40 schreef Tengano het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat ze het voor andere mensen doen, en dat is alles behalve aannemelijk. Men voelt zich vooral gedreven vanuit een eigen belang.

Overigens over die drie eenheid kwam ik net deze tekst tegen in hun eigen bijbelvertaling op JW.org ;)

https://www.jw.org/nl/pub(...)hannes/10/#v43010030

Het zijn de woorden van Jezus die dat niet in een vlaag van verstandsverbijstering zei :+
Ben jij ook een JG Tengano?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 18 april 2017 @ 19:06:40 #41
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170312952
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 17:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Ben jij ook een JG Tengano?
nog niet misschien :{w
  dinsdag 18 april 2017 @ 20:40:10 #42
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170315538
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 21:40 schreef Tengano het volgende:

[..]

Dat zou betekenen dat ze het voor andere mensen doen, en dat is alles behalve aannemelijk. Men voelt zich vooral gedreven vanuit een eigen belang.

Overigens over die drie eenheid kwam ik net deze tekst tegen in hun eigen bijbelvertaling op JW.org ;)

https://www.jw.org/nl/pub(...)hannes/10/#v43010030

Het zijn de woorden van Jezus die dat niet in een vlaag van verstandsverbijstering zei :+
Met "God en ik zijn één" bedoelt Jezus niet dat hij God is.

Even verder lezen: opdat GIJ te weten moogt komen en moogt blijven weten dat de Vader in eendracht met mij is en ik in eendracht met de Vader ben.

Dat klinkt al heel anders.

Het zijn overigens hooguit woorden die de schrijver van het Johannes/evangelie Jezus in de mond legt. Dit evangelie verscheen pas 70 jaar na zijn dood. In een tijd waarin de wereld en daarmee de geloofsbeleving totaal was veranderd. Vergelijk het sobere Markus, het oudste evangelie, maar eens met Johannes.
  dinsdag 18 april 2017 @ 20:43:15 #43
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170315634
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Met "God en ik zijn één" bedoelt Jezus niet dat hij God is.
Heb ik dat gezegd dan?
  dinsdag 18 april 2017 @ 20:44:34 #44
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170315695
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:43 schreef Tengano het volgende:

[..]

Heb ik dat gezegd dan?
Nee als aspirant JG verwacht ik dat niet van je.
  dinsdag 18 april 2017 @ 20:45:00 #45
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170315717
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee als aspirant JG verwacht ik dat niet van je.
:')
  dinsdag 18 april 2017 @ 20:46:03 #46
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170315752
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:45 schreef Tengano het volgende:

[..]

:')
:? (#41)
  dinsdag 18 april 2017 @ 20:47:13 #47
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170315795
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:46 schreef hoatzin het volgende:

[..]

:?


Ik ben geen JG en ik ga het niet worden ook :N
  dinsdag 18 april 2017 @ 20:48:03 #48
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170315818
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:47 schreef Tengano het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik ben geen JG en ik ga het niet worden ook :N
Dat blijkt althans voor mij niet uit je reactie.

Maar ok.
  dinsdag 18 april 2017 @ 20:57:59 #49
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170316199
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat blijkt althans voor mij niet uit je reactie.

Maar ok.
Iemand vraagt mij of ik JG ben, en ik zeg nog niet misschien, duidelijk toch.

Daarnaast heb ik slechts geciteerd uit de zelf gefabriekte JG bijbel die tegenspreekt dat de heilige drie-eenheid volgens JG niet bestaat.

Johannnes 10 volgens NBG 1951:
37 Indien Ik de werken mijns Vaders niet doe, gelooft
Mij niet,
38 doch indien Ik ze doe en gij Mij toch niet gelooft,
gelooft dan de werken, opdat gij weten en erkennen
moogt, dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader.

Zelfs dat stukje heeft de JG dus verneukt in in eendracht zijn :') met

Mijn eindconclusie cq advies: neem die JG gekkies niet serieus :{w

Maar mijn vraag die nog steeds onbantwoord is gebleven, was waarom doen mensen zoveel moeite om een bijbel aan te passen en vervolgens etc. etc. Maar het lijkt erop dat je daar hier geen volwassen discussie over kunt voeren. Jammer wel, maar goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tengano op 18-04-2017 23:16:33 ]
  dinsdag 18 april 2017 @ 21:00:24 #50
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170316292
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 10:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jezus reageert zelf als iemand hem aanspreekt met "goede meester". Jezus vraagt dan, waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve de vader.

Duidelijker kan het niet lijkt me.
omdat deze iemand niet erkende dat Jezus God was.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_170316428
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Met "God en ik zijn één" bedoelt Jezus niet dat hij God is.

Even verder lezen: opdat GIJ te weten moogt komen en moogt blijven weten dat de Vader in eendracht met mij is en ik in eendracht met de Vader ben.

Dat klinkt al heel anders.

Het zijn overigens hooguit woorden die de schrijver van het Johannes/evangelie Jezus in de mond legt. Dit evangelie verscheen pas 70 jaar na zijn dood. In een tijd waarin de wereld en daarmee de geloofsbeleving totaal was veranderd. Vergelijk het sobere Markus, het oudste evangelie, maar eens met Johannes.
^O^
  dinsdag 18 april 2017 @ 21:28:26 #52
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170317236
"eendracht".. Ligt er maar net aan welke grondtekst en vertaling je erbij pakt van j 10:38. Dit is blijkbaar de w&h en jg vertaling :) , in de 'gangbare' teksten staat er wel 'Hij in mij, ik in Hem'
pi_170320765
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:57 schreef Tengano het volgende:

[..]


Maar mijn vraag die nog steeds onbantwoord is gebleven, was waarom doen mensen zoveel moeite om een bijbel aan te passen en vervolgens etc. etc. Maar het lijkt erop dat je daar hier geen volwassen discussie over kunt voeren. Jammer wel, maar goed.
Die reden had ik al gegeven, maar goed, je kunt blijkbaar niet lezen.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  dinsdag 18 april 2017 @ 23:14:43 #54
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170321320
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 23:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Die reden had ik al gegeven, maar goed, je kunt blijkbaar niet lezen.
Ik heb je beide suggesties gelezen en er op geantwoord en waarom nou zo denigrerend en miskend :?
pi_170324345
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 20:57 schreef Tengano het volgende:

[..]

Iemand vraagt mij of ik JG ben, en ik zeg nog niet misschien, duidelijk toch.

Daarnaast heb ik slechts geciteerd uit de zelf gefabriekte JG bijbel die tegenspreekt dat de heilige drie-eenheid volgens JG niet bestaat.

Johannnes 10 volgens NBG 1951:
37 Indien Ik de werken mijns Vaders niet doe, gelooft
Mij niet,
38 doch indien Ik ze doe en gij Mij toch niet gelooft,
gelooft dan de werken, opdat gij weten en erkennen
moogt, dat de Vader in Mij is en Ik in de Vader.

Zelfs dat stukje heeft de JG dus verneukt in in eendracht zijn :') met

Mijn eindconclusie cq advies: neem die JG gekkies niet serieus :{w
Zelf heb ik de neiging jou niet serieus te nemen...

quote:
Maar mijn vraag die nog steeds onbantwoord is gebleven, was waarom doen mensen zoveel moeite om een bijbel aan te passen en vervolgens etc. etc. Maar het lijkt erop dat je daar hier geen volwassen discussie over kunt voeren. Jammer wel, maar goed.
Ze passen het niet aan, ze interpreteren het gewoon op die manier.
pi_170324378
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 21:28 schreef Manke het volgende:
"eendracht".. Ligt er maar net aan welke grondtekst en vertaling je erbij pakt van j 10:38. Dit is blijkbaar de w&h en jg vertaling :) , in de 'gangbare' teksten staat er wel 'Hij in mij, ik in Hem'
De auteur Johannes heeft hier duidelijk uit de mysteriecultus van Mithras overgeschreven.

Mithras : " Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt van mijn bloed, zodat hij - één wordt met mij en ik in hem -, zal de verlossing niet kennen ".
  woensdag 19 april 2017 @ 11:02:27 #57
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170326380
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 08:39 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Zelf heb ik de neiging jou niet serieus te nemen...

Het is vandaag de nationale dag tegen pesten :)

maar etterbakkies als jij kunnen daar natuurlijk niks mee :+

Maar toch; have a nice day :W
pi_170326435
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:02 schreef Tengano het volgende:

[..]

Het is vandaag de nationale dag tegen pesten :)

maar etterbakkies als jij kunnen daar natuurlijk niks mee :+

Maar toch; have a nice day :W
Jij noemde W-Itchie anders toch als eerste een JG Gekkie
Alpha kenny one
  woensdag 19 april 2017 @ 11:09:33 #59
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170326496
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:05 schreef falling_away het volgende:

[..]

Jij noemde W-Itchie anders toch als eerste een JG Gekkie
Waar haal je dat nou weer vandaan :? :? :?

pi_170326709
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:09 schreef Tengano het volgende:

[..]

Waar haal je dat nou weer vandaan :? :? :?

[ afbeelding ]
W-itchy is JG..

Ik vind dat je geen enkele Christen gekkie serieus moet nemen.. Maar dat klinkt niet zo leuk toch?

Daarbij hebben de JGs genoeg argumenten die even "valide" zijn als die van jou. Zij interpreteren de grondtekst iets anders dan veel andere stromingen. Deze grondtekst is dan ook voor velerlei interpretatie vatbaar. ;)
Alpha kenny one
pi_170326870
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:02 schreef Tengano het volgende:

[..]

Het is vandaag de nationale dag tegen pesten :)

maar etterbakkies als jij kunnen daar natuurlijk niks mee :+

Maar toch; have a nice day :W
Dus toen je het over JG gekkies had was het je bedoeling JG te pesten? Welnu, het was geen pesterij dat ik zei dat ik de neiging had je niet serieus te nemen.

Maar je vroeg dus over aanpassing van teksten. Maar kennelijk vind je mijn reactie daarop minder belangrijk want je reageert er niet op. Of kún je er gewoon niets op zeggen.
pi_170326884
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:21 schreef falling_away het volgende:

[..]

W-itchy is JG..

Ik vind dat je geen enkele Christen gekkie serieus moet nemen.. Maar dat klinkt niet zo leuk toch?

Daarbij hebben de JGs genoeg argumenten die even "valide" zijn als die van jou. Zij interpreteren de grondtekst iets anders dan veel andere stromingen. Deze grondtekst is dan ook voor velerlei interpretatie vatbaar. ;)
Yo! Jij komt op voor de JG? ;)
  woensdag 19 april 2017 @ 11:33:18 #63
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170326904
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:21 schreef falling_away het volgende:

[..]

W-itchy is JG..

Ik vind dat je geen enkele Christen gekkie serieus moet nemen.. Maar dat klinkt niet zo leuk toch?

Daarbij hebben de JGs genoeg argumenten die even "valide" zijn als die van jou. Zij interpreteren de grondtekst iets anders dan veel andere stromingen. Deze grondtekst is dan ook voor velerlei interpretatie vatbaar. ;)
Dat Witchy JG is wist ik niet. Toch ben ik inmiddels de mening toegedaan dat er iets duidelijk mis is met die hele JG beweging en ik probeerde hier te achterhalen wat dat is en wat de achterliggende gedachte is om zelfs een eigen bijbel hiervoor te fabrieken.

Als jij mij een christen gekkie noemt, zal ik daar serieus geenszins mee zitten. Dat hoort bij de realiteit van het christen zijn en is de reward meer dan waard. No offence van mijn kant dus.

Voor de rest ervaar ik het als redelijk zinloos hier om hier te discusieren over het woord van God. Ik merk dat het niet leidt tot toenadering of begrip, maar eerder van elkaar de loef afsteken en elkaar afzeiken zoals ik dat ook in andere rubrieken op Fok! tegenkom.

Sorry, maar niks voor mij dus. Dat is geen contact waar ik me als Christen thuis in voel of wat ik vrijwillig op wil zoeken.

Ik heb er wel begrip voor dat er andere mensen zijn die dat prettig vinden, maar ik geloof niet dat ze daarbij iets aan mij hebben :N

Succes verder hier allemaal en ik wens jullie nog een aangename discussie verder :W
pi_170326989
Volgens mij is deze JG (ik) toch veel toleranter of openminder en niet bang voor een discussie dan deze van andere stroming christen Tengano. Wie is dus gekker? Tengano, die niet JG is.
  woensdag 19 april 2017 @ 11:42:06 #65
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170327054
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:38 schreef W-itchy het volgende:
Volgens mij is deze JG (ik) toch veel toleranter of openminder en niet bang voor een discussie dan deze van andere stroming christen Tengano. Wie is dus gekker?
Een ware Christen is niet van de strijd of discussie, dat is meer het verlangen van 'de aanklager'.

Check nog ff goed in welk koninkrijk je zit dus ;)
pi_170327131
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:42 schreef Tengano het volgende:

[..]

Een ware Christen is niet van de strijd of discussie, dat is meer het verlangen van 'de aanklager'.

Check nog ff goed in welk koninkrijk je zit dus ;)
Dus toen je hier kwam met je posts over drie eenheid, toen was je eventjes geen ware christen?
Want volgens mij vroeg je toch naar antwoorden en als er verschillende meningen zijn krijg je een discussie.

Stijfkop.
  woensdag 19 april 2017 @ 11:48:21 #67
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170327181
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:45 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Dus toen je hier kwam met je posts over drie eenheid, toen was je eventjes geen ware christen?
Want volgens mij vroeg je toch naar antwoorden en als er verschillende meningen zijn krijg je een discussie.

Stijfkop.
Romeinen 14, 17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken,

maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap *O* *O* *O* ,

*O* door de Heilige Geest *O*

:B

Succes met je 'discussie' verder :W
pi_170327200
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:33 schreef Tengano het volgende:

[..]

Voor de rest ervaar ik het als redelijk zinloos hier om hier te discusieren over het woord van God. Ik merk dat het niet leidt tot toenadering of begrip, maar eerder van elkaar de loef afsteken en elkaar afzeiken zoals ik dat ook in andere rubrieken op Fok! tegenkom.

Sorry, maar niks voor mij dus. Dat is geen contact waar ik me als Christen thuis in voel of wat ik vrijwillig op wil zoeken.

Ik heb er wel begrip voor dat er andere mensen zijn die dat prettig vinden, maar ik geloof niet dat ze daarbij iets aan mij hebben :N

Succes verder hier allemaal en ik wens jullie nog een aangename discussie verder :W
Volgens mij was jij het die begon met scherpe kritiek op de interpretatie van de JG's. Als je vervolgens zelf kritiek te verteren krijgt kom je met Mattheus 11:25 op de proppen (iets wat de JG's zelf ook doen), noem je ons 'volgelingen van Satan' en ben je weg.
Alpha kenny one
  woensdag 19 april 2017 @ 11:51:36 #69
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170327233
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:49 schreef falling_away het volgende:

[..]

Volgens mij was jij het die begon met scherpe kritiek op de interpretatie van de JG's. Als je vervolgens zelf kritiek te verteren krijgt kom je met Mattheus 11:25 op de proppen (iets wat de JG's zelf ook doen), noem je ons 'volgelingen van Satan' en ben je weg.
Jezus was na drie issues met Satan ook pleite :W
pi_170327234
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:48 schreef Tengano het volgende:

[..]

Romeinen 14, 17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken,

maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap *O* *O* *O* ,

*O* door de Heilige Geest *O*

:B

Succes met je 'discussie' verder :W
Doei!
Ook succes jij met jouw kleine gedachtenwereld. Hopeloos.
  woensdag 19 april 2017 @ 11:52:45 #71
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170327257
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:51 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Doei!
Ook succes jij met jouw kleine gedachtenwereld.
*O* *O* *O*
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:51 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Doei!
Ook succes jij met jouw kleine gedachtenwereld. Hopeloos.
Typisch JG dus :')
pi_170327281
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:52 schreef Tengano het volgende:

[..]

*O* *O* *O*

[..]

Typisch JG dus :')
Dat hoef jij niet te zeggen, echt. Je maakt je er alleen maar belachelijk mee. Dat typische gedoe.
  woensdag 19 april 2017 @ 11:55:16 #73
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170327307
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:54 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Dat hoef jij niet te zeggen, echt. Je maakt je er alleen maar belachelijk mee. Dat typische gedoe.
Herken je de aanklager al?
pi_170327316
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:55 schreef Tengano het volgende:

[..]

Herken je de aanklager al?
Sí! Jij ook?
  woensdag 19 april 2017 @ 11:56:19 #75
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170327325
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:55 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Sí! Jij ook?
:Y
  woensdag 19 april 2017 @ 11:57:13 #76
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_170327353
Ik ga weer wat leuks doen :s)

Groetjes :W
pi_170327420
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 11:48 schreef Tengano het volgende:
Romeinen 14, 17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest
Tja, en nu nog weten wat H.Geest betekend. Kan je dat omschrijven ?
  woensdag 19 april 2017 @ 12:01:32 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170327468
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 21:28 schreef Manke het volgende:
"eendracht".. Ligt er maar net aan welke grondtekst en vertaling je erbij pakt van j 10:38. Dit is blijkbaar de w&h en jg vertaling :) , in de 'gangbare' teksten staat er wel 'Hij in mij, ik in Hem'
Jezus was ook ooit "in mij" maar ik ben nog steeds geen Jezus.
pi_170327517
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jezus was ook ooit "in mij" maar ik ben nog steeds geen Jezus.
Begrijpelijk lezen, daar hebben hier veel wat moeite mee.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:06:13 #80
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170327578
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 08:44 schreef ATON het volgende:

[..]

De auteur Johannes heeft hier duidelijk uit de mysteriecultus van Mithras overgeschreven.

Mithras : " Hij die niet eet van mijn lichaam en drinkt van mijn bloed, zodat hij - één wordt met mij en ik in hem -, zal de verlossing niet kennen ".
Een jood die opdracht geeft om bloed te drinken, het kan ook niet veel gekker....
  woensdag 19 april 2017 @ 12:10:36 #81
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170327665
Jezus kan je vergelijken met een auteur die tevoorschijn komt in zijn eigen gecreëerde fantasiewereld, dit personage is dan het (even)beeld van de auteur.
Stephen King deed dat bijvoorbeeld in zijn donkere toren reeks.
pi_170327699
Ik heb nooit echt opgelet eerder, maar in het weekend heb ik voor het eerst gezien dat er een blonde Jezus plaatje is.... :{
  woensdag 19 april 2017 @ 12:17:12 #83
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170327833
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:12 schreef W-itchy het volgende:
Ik heb nooit echt opgelet eerder, maar in het weekend heb ik voor het eerst gezien dat er een blonde Jezus plaatje is.... :{
Dus?
Elke cultuur heeft afbeeldingen van Jezus lijkend op hun ras.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:18:44 #84
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170327873
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:12 schreef W-itchy het volgende:
Ik heb nooit echt opgelet eerder, maar in het weekend heb ik voor het eerst gezien dat er een blonde Jezus plaatje is.... :{
Alle kleuren en maten hoor. U vraagt, wij draaien. Hieronder een soort van Sandokan-Jezus.
pi_170327878
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:17 schreef Manke het volgende:

[..]

Dus?
Elke cultuur heeft afbeeldingen van Jezus lijkend op hun ras.
Dat lijkt me toch zo nep! Jezus moet zijn als iemand die uit dat gebied komt. Omdat hij geen verzinsel is of zomaar een legende, maar een bestaan mens was.
pi_170327909
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:18 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Alle kleuren en maten hoor. U vraagt, wij draaien.
[ afbeelding ]
Hoe gaat men het op die manier nou serieus kunnen nemen, he?
  woensdag 19 april 2017 @ 12:20:59 #87
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170327923
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:20 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Hoe gaat men het op die manier nou serieus kunnen nemen, he?
Denk dat deze dichter bij de waarheid zit dan menig afbeelding in de nieuwe wereld.
pi_170327955
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Denk dat deze dichter bij de waarheid zit dan menig afbeelding in de nieuwe wereld.
Ja, is idd aannemelijker dan een blonde. Tjonge!
  woensdag 19 april 2017 @ 12:25:25 #89
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170328022
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:22 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Ja, is idd aannemelijker dan een blonde. Tjonge!
Er hangt ook meestal een nauwelijks beschadigde Jezus aan het kruis of paal. In werkelijkheid was iemand die gegeseld was al vaak bijna dood en onherkenbaar door de afranseling. Niet zelden was de geseling al dodelijk. De rug werd daarbij vaak compleet kapotgeslagen..


klinkt alsof ik erbij heb gestaan he?
  woensdag 19 april 2017 @ 12:25:48 #90
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170328030
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:18 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Dat lijkt me toch zo nep! Jezus moet zijn als iemand die uit dat gebied komt. Omdat hij geen verzinsel is of zomaar een legende, maar een bestaan mens was.
Het maakt eigenlijk niet uit, het gaat om wie Hij is en om Z'n woorden en werk.
pi_170328050
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er hangt ook meestal een nauwelijks beschadigde Jezus aan het kruis of paal. In werkelijkheid was iemand die gegeseld was al vaak bijna dood en onherkenbaar door de afranseling. Niet zelden was de geseling al dodelijk. De rug werd daarbij vaak compleet kapotgeslagen..


klinkt alsof ik erbij heb gestaan he?
Haha, je hebt tenminste verbeelding. Leuk! ;)

Gek genoeg heb ik nooit beelden van Jezus of J in mijn gedachten.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:26:59 #92
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170328052
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:25 schreef Manke het volgende:

[..]

Het maakt eigenlijk niet uit, het gaat om wie Hij is en om Z'n woorden en werk.
Jezus was een vrome jood. Dat maakt wel degelijk uit. Zijn boodschap gold voor de joden.
pi_170328068
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:25 schreef Manke het volgende:

[..]

Het maakt eigenlijk niet uit, het gaat om wie Hij is en om Z'n woorden en werk.
Het maakt wel uit. Je kunt van een bestaand mens niet iets anders maken. Dat is ongeloofwaardig.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:35:02 #94
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170328174
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jezus was een vrome jood. Dat maakt wel degelijk uit. Zijn boodschap gold voor de joden.
In de eerste instantie, maar Hij werd verworpen door de joden. De niet-joden lieten veel meer geloof zien.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:37:50 #95
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170328214
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:28 schreef W-itchy het volgende:

[..]

Het maakt wel uit. Je kunt van een bestaand mens niet iets anders maken. Dat is ongeloofwaardig.
Uiterlijk is niet belangrijk. Farizeeërs waren ook enkel bezig met uiterlijk vertoon, daarom hadden ze Jezus verworpen.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:38:45 #96
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170328237
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:35 schreef Manke het volgende:

[..]

In de eerste instantie, maar Hij werd verworpen door de joden. De niet-joden lieten veel meer geloof zien.
Dat is ook de anti-joodse tendens van het hele NT. Naarmate het verhaal vordert kun je de boel zien verschuiven. De joden en hun wet hebben afgedaan, leve het nieuwe verbond.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:39:45 #97
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170328254
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:37 schreef Manke het volgende:

[..]

Uiterlijk is niet belangrijk. Farizeeërs waren ook enkel bezig met uiterlijk vertoon, daarom hadden ze Jezus verworpen.
Farizeeërs verwierpen Jezus omdat ze bezig waren met uiterlijk vertoon? Ok die had ik nog niet gehoord.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:43:43 #98
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170328307
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is ook de anti-joodse tendens van het hele NT. Naarmate het verhaal vordert kun je de boel zien verschuiven. De joden en hun wet hebben afgedaan, leve het nieuwe verbond.
De wet wordt nergens afgedaan, iemand anders heeft deze vervuld, zodat men zich er aan kan houden zonder hypocriet te worden, omdat het doel van de wet bereikt is.
Moord en overspel bijvoorbeeld mogen nog steeds niet, maar dat begint nu in het hart ipv bij de daad.
pi_170328314
quote:
1s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:37 schreef Manke het volgende:

[..]

Uiterlijk is niet belangrijk. Farizeeërs waren ook enkel bezig met uiterlijk vertoon, daarom hadden ze Jezus verworpen.
Het is niet belangrijk als ijdelheid. Het is wel belangrijk als indruk. En dit gaat niet om de Farizeeën, maar de waarheidsgehalte van Jezus' verhaal.
  woensdag 19 april 2017 @ 12:53:56 #100
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_170328458
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 12:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Farizeeërs verwierpen Jezus omdat ze bezig waren met uiterlijk vertoon? Ok die had ik nog niet gehoord.
Mar 7:6 Maar Hij antwoordde hun: Terecht heeft Jesaja over u, huichelaars, geprofeteerd zoals er geschreven staat: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.

Mat 23:27 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u bent als de witgepleisterde graven, die van buiten wel mooi lijken, maar van binnen zijn ze vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')