abonnement Unibet Coolblue
pi_170284219
quote:
5s.gif Op maandag 17 april 2017 14:10 schreef Geralt het volgende:

[..]

OK dus 90% van de opgepakte journalisten is geen journalist, maar een terrorist die wapens verhandeld en smokkelt?
Vergis je niet, er is wel degelijk een heksenjacht op journalisten die in brede zin hun vrijheid van meningsuiting gebruiken om bepaalde geluiden te laten horen, een verslag van hoe het in Turkije er aan toe gaat is goed samengevat door Kadri Gursel, een vervolgde journalist:

quote:
I have been writing in this column since 2007.

I did not parachute into this column; it was not the mighty hand of the current political power that made it possible for me to have this column. When I started writing, I had the experience, accumulation of information and perspective of views gained over 21 years spent in the local and international media as a reporter, editor and administrator.

I always saw myself as a member of the profession, and I conducted journalism only for the sake of journalism. I only fought for press freedom.

Now, as a journalist who has turned 50 years of age and approaching 30 years at work, I am watching the killing of my profession, journalism, with shame.

This is a murder of democracy committed quietly but systematically, spreading over time. Eliminating press freedom means eliminating democracy.

There is no place for press freedom, therefore true journalism, in the authoritarian regime and society model that is being constructed by the current political elites, who have a totalitarian worldview.

The political power in government cannot tolerate in the mainstream media the presence of independent and honest professional journalists, or a publishing approach that cares about journalism.

The media of the political power is directed from one center. The only area of competition among those in the media is who will reflect the political rhetoric dictated by the government and the information given to them each day in the most striking way in newspapers and broadcasts.

There is no issue of news competition among reporters in this media. Whether operational or political, one or more “official” reporter or columnist is appointed for each process.

You will not hear the names of others. They write the information and the dossier given to them by the center, in the way the center wants. You therefore cannot have a new generation of true journalists coming from the government media.

What they do is secretarial work.

One or two journalists who matured in the Islamist press when it was still the opposition have turned, over time, into apparatchiks and avatars just like the others.

While the political power kills its own media before birth by making journalism impossible, it has also been eliminating, since 2008, mainstream media that is not under its hands.

It has used various methods: Huge tax fines, calls for boycotts, advertisement embargos, seizing media outlets and transferring their ownership to supporters, publication bans, targeting journalists in rallies, having journalists fired, imprisoning and frustrating legal cases on insult claims, targeting opposition journalists with social media trolls, cultivating Internet sites and columnists who are tasked with scaring and intimidating…

The hitmen in the media are especially creating increasing threats on whatever is left in Turkey in terms of freedom of expression and freedom of the press.

A number of obscure personalities with no journalistic past or references are being given columns in the government-run media, and their only joy is to target journalists who express critical or opposing views with claims and smear campaigns that go beyond reason.

Accusing every journalist who objects to government policies of being a spy or doing intelligence work indicates a sick mind. What is even more worrying in terms of the future of our freedoms and democracy is the fact that people with the paranoid and plot-prone mentality typical of small groups - which until the recent past were on the political sidelines - and today threatening and targeting journalists that are not liked by the government without any limit or obstacles.
Alleen is het een beetje kort door de bocht om hier alleen de AKP hiervoor verantwoordelijk te zien, er zijn veel mediaorganisaties die gewoon met rust worden gelaten grotendeels. Hurriyet, Dogan Haber, Ulusal en Halk zijn hier bekende voorbeelden van. Wanneer Gulen Inc iets niet bevalt stappen ze naar de rechter, wanneer Erdogan iets niet bevalt stapt hij naar de rechter, wanneer de CHP leider iets niet bevalt stapt hij naar de rechter. Allen hebben ze zich schuldig gemaakt aan het vervolgen en opsluiten voor journalisten, niet in de belang van het land of de ander, maar vooral voor eigen belang. Als het niet gaat om individuele gevallen, maar collectieve schrijvers en media dan beschuldigt de Turkse rechtsgang (regering zou kort door de bocht zijn, want echt iedereen maakt zich hier schuldig aan) van georganiseerde misdaad zoals we zien in het geval van Gulenisten en PKK.
pi_170284257
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 14:18 schreef Triggershot het volgende:
Als het niet gaat om individuele gevallen, maar collectieve schrijvers en media dan beschuldigt de Turkse rechtsgang (regering zou kort door de bocht zijn, want echt iedereen maakt zich hier schuldig aan) van georganiseerde misdaad zoals we zien in het geval van Gulenisten en PKK.
Dat is toch absurd? Waarom zou je de media beschuldigen van misdaad als ze iets schrijven wat je niet bevalt? Is het dan een misdaad om iets te schrijven wat de overheid niet bevalt?

Daar kan je het toch niet mee eens zijn? 8)7
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_170284375
quote:
7s.gif Op maandag 17 april 2017 14:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat is toch absurd? Waarom zou je de media beschuldigen van misdaad als ze iets schrijven wat je niet bevalt? Is het dan een misdaad om iets te schrijven wat de overheid niet bevalt?

Daar kan je het toch niet mee eens zijn? 8)7
Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Enerzijds zou ik zeggen, nee natuurlijk niet, waarom opgepakt worden omdat je iets uitdrukt. Anderzijds weet je gewoon dat het lekken van staatsgeheimen en het beledigen van een staatshoofd verboden is. Of wij het nou in Nederland en het Westen mee eens zijn of niet, dat is wel de wet in Turkije, in feite pleeg je dan een misdaad en weet je wat je te wachten staat. Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik gebruik mijn account op FOK! om mijn eitje kwijt te kunnen en daar hecht ik waarde aan, maar ik weet dondersgoed wat mij te wachten staat als ik de crew of Danny een nazi of fascist noem, ik heb vrijheid van meningsuiting, maar er zijn grenzen getrokken. In Turkije zijn zulke grenzen wat breder getrokken.


Je mag zeggen dat Erdogan verkeerd bezig is, dat hij het land naar de afgrond helpt en dat hij X en A doet tientallen voorbeelden van tientallen journalisten die ongemoeid hun werk kunnen doen. Maar je mag hem niet beledigen, je mag geen haatzaaien, je mag niet lekken etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2017 14:33:05 ]
pi_170284955
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 14:32 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Enerzijds zou ik zeggen, nee natuurlijk niet, waarom opgepakt worden omdat je iets uitdrukt. Anderzijds weet je gewoon dat het lekken van staatsgeheimen en het beledigen van een staatshoofd verboden is. Of wij het nou in Nederland en het Westen mee eens zijn of niet, dat is wel de wet in Turkije, in feite pleeg je dan een misdaad en weet je wat je te wachten staat. Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik gebruik mijn account op FOK! om mijn eitje kwijt te kunnen en daar hecht ik waarde aan, maar ik weet dondersgoed wat mij te wachten staat als ik de crew of Danny een nazi of fascist noem, ik heb vrijheid van meningsuiting, maar er zijn grenzen getrokken. In Turkije zijn zulke grenzen wat breder getrokken.

Je mag zeggen dat Erdogan verkeerd bezig is, dat hij het land naar de afgrond helpt en dat hij X en A doet tientallen voorbeelden van tientallen journalisten die ongemoeid hun werk kunnen doen. Maar je mag hem niet beledigen, je mag geen haatzaaien, je mag niet lekken etc.
Als ik dat zo eens lees dan claim je een soort 'Turks exceptionalisme' waarbij een vorm van autocratie leidt tot meer democratie?
En wij westerse mensen begrijpen dat dan weer niet?
Zoals we ook niets begrijpen van de Turkse geschiedenis of de islam?
I´m back.
pi_170285027
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als ik dat zo eens lees dan claim je een soort 'Turks exceptionalisme' waarbij een vorm van autocratie leidt tot meer democratie?
Ik heb het voorbeeld wel eerder gegeven op FOK!, Turkije wordt nooit een democratie zoals we dat in NL kennen, Turkije zal nooit een Rutger Castricum hebben die in het parlement rondloopt en ministers en parlementariërs voor schut zet en hele kritische tot aan beledigende vragen toe stelt. Turkse politici, zogenaamd de meest capabele mensen om het land te besturen hebben meerdere malen bewezen zich te kunnen gedragen als onbeschofte mensen die elkaar letterlijk op de vuist gaan. De Turkse politiek zal bepaalde heilige huisjes en taboes nooit kunnen doorbreken, maar ik hoop en verwacht wel meer op een voortzetting van economische groei, zorg, infrastructuur en kwaliteit van het leven, maar ik ben tegelijkertijd ook realistisch, dat je over bepaalde dingen niet moet beginnen en al helemaal niet op moet hopen.

De pijnlijke werkelijkheid is dat Turkije nog nooit zo democratisch is geweest onder welke periode dan ook dan met Erdogan, weliswaar een democratie zoals hij dat begrijpt en ziet, maar niet een democratie zoals wij dat verstaan. Een seculiere generaal zei een jaartje terug over Erdogan: "Alleen Erdogan had het volk bij elkaar kunnen houden en een vuist kunnen maken tegen het leger en de Gulenisten". Het grootste probleem van Turkije is dat er geen alternatief is om tegenover Erdogan te zetten.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2017 15:14:32 ]
  maandag 17 april 2017 @ 15:21:37 #106
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170285258
Alsof West Europa zo beschaafd is.

http://www.nakedcapitalis(...)dont-know-lucky.html
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 17 april 2017 @ 15:22:11 #107
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_170285266
quote:
7s.gif Op maandag 17 april 2017 14:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat is toch absurd? Waarom zou je de media beschuldigen van misdaad als ze iets schrijven wat je niet bevalt? Is het dan een misdaad om iets te schrijven wat de overheid niet bevalt?

Daar kan je het toch niet mee eens zijn? 8)7
Dat is nu de Patriot Act.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_170285324
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:21 schreef Klopkoek het volgende:
Alsof West Europa zo beschaafd is.

http://www.nakedcapitalis(...)dont-know-lucky.html
Dat is het punt ook niet, moslims worden in de EU nog slechter behandeld dan Koerden in Turkije. En in zekere zin is het afzeiken van Turkije ook niets meer dan een middel om af te leiden van de problemen in het Westen, maar dat laat onverlet dat ook Turkije dingen verkeerd kan en aan het doen is.
pi_170285553
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb het voorbeeld wel eerder gegeven op FOK!, Turkije wordt nooit een democratie zoals we dat in NL kennen, Turkije zal nooit een Rutger Castricum hebben die in het parlement rondloopt en ministers en parlementariërs voor schut zet en hele kritische tot aan beledigende vragen toe stelt. Turkse politici, zogenaamd de meest capabele mensen om het land te besturen hebben meerdere malen bewezen zich te kunnen gedragen als onbeschofte mensen die elkaar letterlijk op de vuist gaan. De Turkse politiek zal bepaalde heilige huisjes en taboes nooit kunnen doorbreken, maar ik hoop en verwacht wel meer op een voortzetting van economische groei, zorg, infrastructuur en kwaliteit van het leven, maar ik ben tegelijkertijd ook realistisch, dat je over bepaalde dingen niet moet beginnen en al helemaal niet op moet hopen.

De pijnlijke werkelijkheid is dat Turkije nog nooit zo democratisch is geweest onder welke periode dan ook dan met Erdogan, weliswaar een democratie zoals hij dat begrijpt en ziet, maar niet een democratie zoals wij dat verstaan. Een seculiere generaal zei een jaartje terug over Erdogan: "Alleen Erdogan had het volk bij elkaar kunnen houden en een vuist kunnen maken tegen het leger en de Gulenisten". Het grootste probleem van Turkije is dat er geen alternatief is om tegenover Erdogan te zetten.
Je hebt het over een uiterste, wrs alleen mogelijk in een land als NL, ik denk dat een Rutger Castricum ook in Dld of Fr niet op prijs gesteld zou kunnen worden. In UK eerder.
Maar goed ik kan er alleen tegenoverstellen, en eigenlijk doen al de users hierboven dat ook, dat een vorm van autocratie (en alles wat daarbij hoort zoals een geknevelde pers en een beperking van de VvMu) uiteindelijk een zwakke vorm van regering oplevert, met voor het algemeen belang ongunstige resultaten. En dat lijkt welhaast een universele wet te zijn ook, zie Francis Fukuyama.

Overigens trok Gülen tot 2013 met Erdogan op, dus hij is pas sinds kort de grote tegenstrever. Maar dat is wel iets wat weer bijna samenhangt met iedere vorm van autocratie: het creëren van de grote tegenstrever. Als afleiding.
In feite verschillen Gülen Erdogan niet veel in levensbeschouwing.
I´m back.
pi_170285650
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je hebt het over een uiterste, wrs alleen mogelijk in een land als NL, ik denk dat een Rutger Castricum ook in Dld of Fr niet op prijs gesteld zou kunnen worden. In UK eerder.
Maar goed ik kan er alleen tegenoverstellen, en eigenlijk doen al de users hierboven dat ook, dat een vorm van autocratie (en alles wat daarbij hoort zoals een geknevelde pers en een beperking van de VvMu) uiteindelijk een zwakke vorm van regering oplevert, met voor het algemeen belang ongunstige resultaten. En dat lijkt welhaast een universele wet te zijn ook, zie Francis Fukuyama.

Overigens trok Gülen tot 2013 met Erdogan op, dus hij is pas sinds kort de grote tegenstrever. Maar dat is wel iets wat weer bijna samenhangt met iedere vorm van autocratie: het creëren van de grote tegenstrever. Als afleiding.
In feite verschillen Gülen Erdogan niet veel in levensbeschouwing.
Klopt helemaal hoor wat je zegt. Jezus wat begin jij een saaie lul te worden.
pi_170285677
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat is het punt ook niet, moslims worden in de EU nog slechter behandeld dan Koerden in Turkije. En in zekere zin is het afzeiken van Turkije ook niets meer dan een middel om af te leiden van de problemen in het Westen, maar dat laat onverlet dat ook Turkije dingen verkeerd kan en aan het doen is.
quote:
moslims worden in de EU nog slechter behandeld dan Koerden in Turkije.
Kun je dit uitleggen?
I´m back.
pi_170285796
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

[..]

Kun je dit uitleggen?
Wat precies, waarom ik vind dat Koerden in Turkije het beter hebben dan moslims in Nederland?
pi_170285814
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat precies, waarom ik vind dat Koerden in Turkije het beter hebben dan moslims in Nederland?
Ja, bijvoorbeeld. :{.
I´m back.
pi_170285901
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, bijvoorbeeld. :{.
Ik zal je een simpel voorbeeld geven: Probeer vandaag de dag nog maar om maar iets negatiefs over de Koerden en het Koerdzijn in Turkije te zeggen. Laat staan een anti-Koerdische partij op te richten. Je zult vervolgd worden onder haatzaaien en ondermijnen van staatsveiligheid, Koerden worden momenteel door het regime kapotgeknuffeld. Zeker itt de afgelopen decennia in Turkije.
pi_170285928
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2017 13:12 schreef Kaas- het volgende:
Een voor ons relevant gevolg zal zijn dat de relaties tussen de EU en Turkije verder zullen verslechteren. Nu had Turkije eigenlijk al geen kans op een lidmaatschap vanwege de grootschalige grove mensenrechtenschendingen en alle inperkingen op de democratische rechtsstaat, maar dat zal op korte termijn wellicht ook geformaliseerd worden door de status van kandidaat-lid in te trekken. Tegelijkertijd heeft Erdogan ook al aangekondigd de relaties met de EU te zullen herevalueren, wat eveneens enkel een achteruitgang kan betekenen. Die vriendschap, voor zover die nog bestond, zal praktisch ophouden. Kan ook weer een effect hebben op die vluchtelingendeal. Daar heeft Erdogan wel een machtig wapen mee in handen, want als hij de poort weer open gooit speelt dat Europees extreemrechts in de kaart, wat de zittende Europese macht natuurlijk zal willen voorkomen.
Dit. Ik ben erg benieuwd naar zijn vluchtelingenbeleid. Wie gaat de klappen opvangen als hij dat breekt (Griekenland?).
pi_170285992
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:51 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik zal je een simpel voorbeeld geven: Probeer vandaag de dag nog maar om maar iets negatiefs over de Koerden en het Koerdzijn in Turkije te zeggen. Laat staan een anti-Koerdische partij op te richten. Je zult vervolgd worden onder haatzaaien en ondermijnen van staatsveiligheid, Koerden worden momenteel door het regime kapotgeknuffeld. Zeker itt de afgelopen decennia in Turkije.
Dus wat je zegt is dit: omdat in NL een partij als de PVV (anti-islam) bestaat, worden moslims slechter behandeld in NL dan Koerden in Turkije, waar je namelijk geen anti-Koerden partij mag oprichten?

Ik vind het niet echt een sterk argument.
I´m back.
pi_170286038
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus wat je zegt is dit: omdat in NL een partij als de PVV bestaat, worden moslims slechter behandeld in NL dan Koerden in Turkije, waar je namelijk geen anti-Koerden partij mag oprichten?

Ik vind het niet echt een sterk argument.
Hoeft ook niet, het is een zwaar subjectief gekleurd opvatting. In Nederland heb je een premier die zegt dat hij niets kan doen voor de allochtonen die op basis van een naam bij een sollicitatie worden afgewezen, worden moslims weggezet als X en Y door de politiek. Argwanend naar gekeken vanwege wat een specifiek groep doet, dat zal je in Turkije niet snel meer zien.
pi_170286059
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:58 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hoeft ook niet, het is een zwaar subjectief gekleurd opvatting. In Nederland heb je een premier die zegt dat hij niets kan doen voor de allochtonen die op basis van een naam bij een sollicitatie worden afgewezen, worden moslims weggezet als X en Y door de politiek. Argwanend naar gekeken vanwege wat een specifiek groep doet, dat zal je in Turkije niet snel meer zien.
Ja, maar iedere burger heeft in NL gewoon dezelfde rechten. Er wordt moslims niets in de weg gelegd. Hun godsdienst wordt zelfs grondwettelijk beschermd door de vrijheid van religie.
I´m back.
pi_170286070
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, maar iedere burger heeft in NL gewoon dezelfde rechten. Er wordt moslims niets in de weg gelegd.
In Turkije ook. Dat is het punt van kritiek niet.
pi_170286172
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

In Turkije ook. Dat is het punt van kritiek niet.
Ik zie werkelijk waar niet in hoe je zou kunnen beargumenteren dat moslims slechter behandeld worden in de EU als Koerden in Turkije hoor. Dat er NL'ers zijn die dezelfde retoriek hanteren tov moslims als Turken (ook al wonen ze hier) doorgaans tegen Koerden, wil nog niet zeggen dat er ook een stille oorlog woedt vanuit de overheid tegen moslims. Verre van dat zelfs. Bovendien doe je alle linksen verschrikkelijk tekort, die dag in dag uit hun best doen om alles wat met islam en moslims te maken heeft op te hemelen, en dat al decennia lang.
I´m back.
pi_170286184
quote:
7s.gif Op maandag 17 april 2017 14:21 schreef Geralt het volgende:
Dat is toch absurd? Waarom zou je de media beschuldigen van misdaad als ze iets schrijven wat je niet bevalt? Is het dan een misdaad om iets te schrijven wat de overheid niet bevalt?

Daar kan je het toch niet mee eens zijn? 8)7
Ze veroordelen voor het hebben van een andere mening of omdat ze slechte stukjes schrijven zal wel niet zo makkelijk zijn, of slechts een korte straf opleveren.

Een veroordeling vanwege smokkel, wapenhandel of terrorisme is dan veel makkelijker, bewijs is niet nodig of makkelijk te vervalsen ;)
pi_170286242
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 16:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik zie werkelijk waar niet de hoe je zou kunnen beargumenteren dat moslims slechter behandeld worden in de EU als Koerden in Turkije hoor. Dat er NL'ers zijn die dezelfde retoriek hanteren tov moslims als Turken (ook al wonen ze hier) doorgaans tegen Koerden, wil nog niet zeggen dat er ook een stille oorlog woedt vanuit de overheid tegen moslims. Verre van dat zelfs. Bovendien doe je alle linksen verschrikkelijk tekort, die dag in dag uit hun best doen om alles wat met islam en moslims te maken heeft op te hemelen, en dat al decennia lang.
Neuh, noem eens een partij in Nederland die de Islam en moslims niet in een negatief daglicht heeft gezet, van kutmarokkaan tot aan etnisch monopolie op overlast zijn in vele gevallen erger dan de dingen die Wilders ooit heeft geroepen. In vrijwel alle partijen is de Islam en integratie met de moslim als boeman een grote thema geweest. Een oorlog wil ik het niet noemen, wel dat moslims alle shit over zich krijgen, soms terecht, soms onterecht, maar zeker wel met een generaliserend retoriek.
pi_170286281
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 16:10 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Neuh, noem eens een partij in Nederland die de Islam en moslims niet in een negatief daglicht heeft gezet, van kutmarokkaan tot aan etnisch monopolie op overlast zijn in vele gevallen erger dan de dingen die Wilders ooit heeft geroepen. In vrijwel alle partijen is de Islam en integratie met de moslim als boeman een grote thema geweest. Een oorlog wil ik het niet noemen, wel dat moslims alle shit over zich krijgen, soms terecht, soms onterecht, maar zeker wel met een generaliserend retoriek.
Retoriek is geen behandeling.
pi_170286307
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 16:12 schreef Igen het volgende:

[..]

Retoriek is geen behandeling.
Says who? Als ik jou in een menigte aan het afzeiken ben en schut zet, kan je dat wel degelijk als een behandeling zien.
pi_170286346
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 16:13 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Says who? Als ik jou in een menigte aan het afzeiken ben en schut zet, kan je dat wel degelijk als een behandeling zien.
Nee, dat kun je als vrijheid van meningsuiting zien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')