abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_170265785
Inmiddels rij ik alweer weer bijna 10 jaar auto maar voor woon-werkverkeer lijkt een brommer me wel handig. Maar welke...

Mijn hart gaat als sinds mijn zestiende uit naar een schakelbrommer maar een scooter is misschien praktischer.

Aangezien ik alleen auto's gewend ben hoor ik graag jullie mening.

Ongeacht wat het word zal het sowieso een nieuwe worden van een betrouwbaar merk.


Scooter:

+buddyseat
+minder last van het weer, zeker met windscherm
+goedkoper in aanschaf

Schakelbrommer:
+gevoelsmatig gaat mijn voorkeur hier veel meer naar uit
+schakelen (autorijden in een automaat vind ik ook niet leuk)
- geen buddyseat al bestaan er tassen die je erop kunt bevestigen
- duurder in aanschaf


Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoeveel onderhoud beiden nodig hebben en of hier ook een verschil in zit qua prijs?

Bij een schakelbrommer komt sowieso alleen een 4 takt in aanmerking omdat ik geen zin heb ik brommix.

Ook zullen ze niet opgevoerd worden.
pi_170266020
Op een scooter zit je meer beschut. Vooral met de herfst/winter is het handig, al zul je met een goede regenpak ook aardig droog en warm blijven. Maar als je voorkeur uitgaat naar een schakelbrommer zou ik gewoon daar voor gaan. Persoonlijk vind ik een scooter ook suffer dan een (schakel)crossbrommer, dus ik snap je voorkeur.
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
pi_170267057
een vrouw op een Honda ns1 of een MBX. pluspunt
  zondag 16 april 2017 @ 20:07:47 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170267689
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 18:55 schreef DeBlauweKrokodil het volgende:

Ook zullen ze niet opgevoerd worden.
scooter + snelle uitlaat = ok
dat gaat niet super hard hoor, 60km/u als je verder niks veranderd.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 16 april 2017 @ 20:11:10 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_170267811
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 18:55 schreef DeBlauweKrokodil het volgende:

Scooter:

+buddyseat
+minder last van het weer, zeker met windscherm
+goedkoper in aanschaf
+ nooit problemen als je Honda/Yamaha rijdt. starten en weg, wel eentje met kickstarter aanschaffen, dan kan je iig altijd starten mocht de automatische starter weigeren.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 16 april 2017 @ 20:20:00 #6
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_170268072
kzou absoluut gen schakel nemen voor je werk. Ik heb er zelf een en vrienden ook en ze gaan constant stuk, maakt niet uit of je een nieuwe of oude hebt, ze zijn gewoon heel erg gevoelig. je kan beter een schakel voor de hobby en touren erbij hebben. Als je vragen hebt stel ze. Schakels zijn heel leuk maar absoluut niet betrouwbaar.
Lachen joh.
pi_170268114
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 20:07 schreef sturmpie het volgende:

[..]

scooter + snelle uitlaat = ok
dat gaat niet super hard hoor, 60km/u als je verder niks veranderd.
vind opvoeren niet echt nodig ;)
pi_170268174
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 20:20 schreef Pajanus het volgende:
kzou absoluut gen schakel nemen voor je werk. Ik heb er zelf een en vrienden ook en ze gaan constant stuk, maakt niet uit of je een nieuwe of oude hebt, ze zijn gewoon heel erg gevoelig. je kan beter een schakel voor de hobby en touren erbij hebben. Als je vragen hebt stel ze. Schakels zijn heel leuk maar absoluut niet betrouwbaar.
kijk naar dat soort inside info wad ik opzoek, al had ik liever het tegenovergestelde gehoord ;)

Dus ook een nieuwe van een topmerk gaat ellende opleveren... ;(
pi_170268227
Als scooteroptie vind ik de piaggio zip custom erg mooi, is dit een betrouwbare keuze?

En zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken?
  zondag 16 april 2017 @ 20:30:24 #10
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_170268423
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 20:23 schreef DeBlauweKrokodil het volgende:

[..]

kijk naar dat soort inside info wad ik opzoek, al had ik liever het tegenovergestelde gehoord ;)

Dus ook een nieuwe van een topmerk gaat ellende opleveren... ;(
nouja ligt eraan wat je een topmerk vind... iedereen vind zijn eigen merk het beste. Kheb zelf een derbi senda.
Derbi is toch wel ht populairste schakelmerk, maar ook dat gaat vaak stuk, een scooter daarintegen bijna nooit.

Als je het geld over hebt kun je er wel miss een schakel bijdoen?
Lachen joh.
  zondag 16 april 2017 @ 20:31:36 #11
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_170268475
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 20:24 schreef DeBlauweKrokodil het volgende:
Als scooteroptie vind ik de piaggio zip custom erg mooi, is dit een betrouwbare keuze?

En zijn er verder nog dingen waar ik aan moet denken?
de zip's zijn idd goede scooters. Wl voor kleine mensen.
Lachen joh.
  zondag 16 april 2017 @ 20:36:01 #12
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_170268656
Ik lees wel dat je niet van plan bent hem op te voeren en nieuw te kopen?
Als je hem nieuw koopt, ontgrensd zodat ie 60 loopt, en dan elk half jaar ongeveer naar de brommerboer laat gaan kun je wl met een schakel rijden.
Lachen joh.
pi_170268883
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 20:21 schreef DeBlauweKrokodil het volgende:

[..]

vind opvoeren niet echt nodig ;)
5 x schakelen van 0 naar 45 km/uur :D
  zondag 16 april 2017 @ 20:52:58 #14
445631 DeBlauweKrokodil
DeBlauweKrokodil
pi_170269247
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 20:31 schreef Pajanus het volgende:

[..]

de zip's zijn idd goede scooters. Wl voor kleine mensen.
Dat is voor mij alleen maar een pluspunt haha.

Is het moeilijk om op een scooter te leren rijden?

Ben opzich best handig, heb altijd gebmx't en gemountainbiked.

Andere verkeersregels zal wel even wennen zijn denk ik.
  maandag 17 april 2017 @ 00:01:57 #15
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_170276117
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 20:42 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

5 x schakelen van 0 naar 45 km/uur :D
mja je zult toch veel blijven schakelen, ook opgevoerd.
Lachen joh.
  maandag 17 april 2017 @ 00:05:56 #16
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_170276225
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 20:52 schreef DeBlauweKrokodil het volgende:

[..]

Dat is voor mij alleen maar een pluspunt haha.

Is het moeilijk om op een scooter te leren rijden?

Ben opzich best handig, heb altijd gebmx't en gemountainbiked.

Andere verkeersregels zal wel even wennen zijn denk ik.
Nee supersimpel is het.

qua verkeersregels zit het zo: je mag tot en met 50 wegen op de weg rijden (of het moet anders aangegeven staan, maar das bijna nooit), en daarboven moet je op het fietspad ernaast rijden.

Als je in je auto rijd moet je maar eens opletten voor bordjes op het fietspad met een fiets n een brommer, en alleen een fietser.

Vaak staat bij die overgangen een bordje met een bromfiets die aangeeft of je het fietspad of de weg opmoet.

Daarnaast is het wel verstandig om hem ongeveer 55-60 te laten lopen, als je dit niet doet kun je niet meekomen met de rest van het verkeer. Klinkt heel tegenstrijdig met dat je maar 45 mag, maar het is cht niet aan te raden om precies 45 te rijden(als je een 2 takt zou nemen zou het zelfs slechter zijn voor de motor om hem niet te ontgrenzen).

Hoop dat het een beetje te lezen is, op mobiel is het vervelend om teksten te typen.
Lachen joh.
pi_170276783
Meeste nieuwe schakels heb een tankje voor de olie. Maar als je niet wil opvoeren/ontgrenzen zou ik het lekker bij een scooter laten, anders schakel je je suf :P
[b]Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:[/b]
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_170277740
sachs madass is misschien wel leuk dan. Die kun je vaak relatief goedkoop vinden. Het grote voordeel is dat de ophanging honda is. Mocht het motorblok kapot zijn, kun je voor weinig bij brinkmotoren een nieuw 50cc Lifan motorblok kopen en er zo inhangen. Kun je voor weinig geld weer duizenden kilometers doorrijden. Ik heb al een aantal duizenden kilometers met Lifan blokjes gereden van die site en het werkt perfect. Ok, wel 90CC op een zwaarder voertuig, maar toch. Ze hebben ook semi-automaat, zodat je automatisch koppelt bij het schakelen. Hoef je geen koppelingshendel meer te gebruiken.

Probleem is echter snelheid. Voor je veiligheid (automobilisten die je het liefst van de weg af rijden) is 60 een goede snelheid. Voor rollerbanken is 52 echt de max. Je kunt eventueel met je snelheid spelen zodat je 50/52 gaat rijden met 50cc.

Voor een scooter, ga voor een Yamaha Neo's. Simpel, betrouwbaar. Een alternatief is Turbho, maar een yamaha is gewoon echt beter dan wat dan ook. (ik rij brommer, geen plastic scooter, maar die yamaha's zijn toch wel echt serieus goed gebouwd). Standaard Chinees ding is bij 10.000 redelijk op, terwijl je met een Neo's, met normaal onderhoud snel richting de 50.000 en hoger kan.

Onderhoud maakt weinig uit. Een redelijk nieuwe schakelbrommer of scooter zit weinig verschil tussen. Het is beide onderhoudsgevoelig. Je zult regelmatig banden moeten wisselen, remklauwen of trommelremmen moeten laten repareren, je kop af moeten laten stellen, kabels vervangen etc. Het maakt echt weinig uit, tenzij je voor een oude gaat. Een oude brommer heeft meer onderhoud nodig dan een nieuwe. Kun je een goedkoop nieuw motorblok kopen, dan word het snel goedkoper. Daarnaast, wie onderhoud de brommer. Doe je het zelf, doet een goede scooter/brommer zaak het of doet de gast op de hoek van de straat het? Het maakt echt veel uit. Ik vaak zat scooters gezien die in onderhoud zijn geweest bij een normale zaak, waar ze volgens mij nog nooit van kopervet hebben gehoord. Even de uitlaat er af halen heeft als resultaat dat er meerdere bouten afgebroken zijn met alle reparatiekosten van dien. Een goede zaak zet alles netjes in de kopervet/koperslip, waardoor je het later makkelijk los maakt. Het is net als bij een autogarage. Waar is het ding onderhouden, wie doet het en op wat voor manier. Hoe simpeler de brommer/scooter, hoe makkelijker.

Maakt het uit hoe je brommer/scooter er uit ziet? Kappen zijn duur en een windvlaag resulteert in gebroken kappen en krassen die je er niet meer uit krijgt. Een simpele bromfiets is dan makkelijker.

Een redelijk nieuwe Tomos A35 (2takt, 2 versnellingen automaat), een Sachs MadAss (4takt, 4 versnellingen voetschakeling) zijn goede bromfietsen. Ze zijn betrouwbaar, ze zijn te onderhouden, de onderdelen zijn goedkoop. Wil je voor de scooter gaan, ga gewoon voor een Neo's.

Als je mengsmering lastig vindt, vul dan een jerrycan met 5 liter benzine en 100ml olie. Ben je ook klaar. Kun je heel het land mee door komen. Ik ben met een tweetakt alle provincies doorgeweest en Belgie, Frankrijk en Duitsland.

[ Bericht 17% gewijzigd door Posergoth6667 op 17-04-2017 01:27:42 ]
  maandag 17 april 2017 @ 08:18:47 #19
445631 DeBlauweKrokodil
DeBlauweKrokodil
pi_170278575
Bedankt voor alle info. Moet nu werken maar ga het vanavond verder uitzoeken ^O^
pi_170286092
Mits opgevoerd zou ik persoonlijk 100% voor de schakel gaan. Een schakelbrommer die niet opgevoerd is, rijd gewoon niet prettig.
Heb je vijf keer geschakeld rij je nog maar 45/50 :')
Misschien is het een idee om een nette Honda MT of MTX te kopen?
Je hebt dan wel geen elektrische start, maar ze rijden heerlijk en hebben zoveel meer charme dan dat nieuwe spul :Y
En ze zijn ook nog eens betrouwbaar ^O^
pi_170288232
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 20:20 schreef Pajanus het volgende:
kzou absoluut gen schakel nemen voor je werk. Ik heb er zelf een en vrienden ook en ze gaan constant stuk, maakt niet uit of je een nieuwe of oude hebt, ze zijn gewoon heel erg gevoelig. je kan beter een schakel voor de hobby en touren erbij hebben. Als je vragen hebt stel ze. Schakels zijn heel leuk maar absoluut niet betrouwbaar.
Wat is dat voor onzin!

Juist schakelbrommers zijn betrouwbaarder!

Of heb je geodkope Chinese zooi gekocht? dan ligt het niet aan het feit dat het een schakelbropmmer is maar omdat je zooi hebt gekocht!

Koop een Zundap Kreidler of Honda, Yamaha en je hebt een betrouwbare schakelbormmer.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  maandag 17 april 2017 @ 18:42:01 #22
445631 DeBlauweKrokodil
DeBlauweKrokodil
pi_170289750
Nu maken jullie me weer aan t twijfelen :'(
pi_170290991
Scooters zijn gay.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_170291842
Ik zou het wel weten :9~

Honda mt 5
Op aanvraag
http://link.marktplaats.n(...)mpaign=socialbuttons
  dinsdag 18 april 2017 @ 00:45:53 #25
388359 Beetjegek
Cultuurbarbaar
pi_170298997
Mochten tweewielers je interesse hebben zou ik je motorrijbewijs halen. Veeeel minder gedoe qua rollerbanken en geen boetes door hoger-dan-toegestane-constructie-snelheden. Een 125cc heeft nagenoeg hetzelfde verbruik in de stad doordat deze niet volle toeren hoeft te draaien. Ook hoef je niet op/af fietspaden en is de techniek meestal degelijker (minder onderhoud nodig, 6k kilometer beurtjes ipv 4k enzo.). Ook heb je veel minder gezeik met automobilisten die in je nek zitten te hijgen puur omdat je een brommerplaatje hebt. :N

Edit: Goede maat van me heeft z'n brommerperiode doorgebracht op een 50cc Motorhispania met minarelli blok. 47k gelopen voordat de krukas brak en hij 'm verkocht zodat ie een auto kon kopen. Best knap, dat ding heeft de meeste kilometers "ontgrenst" gereden a 85-90km/u max op teller (2 takt).
Een ekte vent rijdt motor
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')