abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 17 april 2017 @ 09:44:59 #101
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170279226
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

1x met de auto boodschappen doen naar de super 2 km verderop en jouw milieuvervuiling is tig keer erger dan dat transport van china naar hier.
Ik heb wel eens gelezen dat de energetische terugverdientijd van een zonne-paneel ongeveer 2 jaar is :)

Ik kan overigens geen andere consumentenartikel verzinnen met zoiets als een energetische terugverdientijd :D
pi_170279233
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2017 23:56 schreef Ivo1985 het volgende:
En met een kleine huishoudaccu is het zonder salderingsregeling goed te doen om van pakweg april tot en met oktober alsnog geen stroom van het net af te nemen. Zeker als je zorgt dat de wasmachine, vaatwasser en droger overdag hun ding doen. 's avonds heb je dan alleen nog de koelkast, tv, laptop en een paar LED-lampen die stroom nodig hebben.
Inderdaad, ik heb dat eens bijgehouden bij mij, en een 8kwh accu voldoet hieraan bij mij, met een gezin van 5 personen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170279253
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:45 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Inderdaad, ik heb dat eens bijgehouden bij mij, en een 8kwh accu voldoet hieraan bij mij, met een gezin van 5 personen.
Die je dan elke dag weer moet opladen. En dat is in de winter een bijzonder kostbare geschiedenis. Reken dat maar eens uit.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 17 april 2017 @ 09:47:38 #104
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170279261
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:44 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat doe ik niet. Ik ben niet tegen panelen en de bijbehorende attitude. Maar wel tegen subsidie en te rooskleurige voorstelling vanuit de commercie.
De rekenvoorbeelden die vaak worden voorgeschoteld deugen vaak van geen kant. Dat ben ik met je eens.

Maar je moet toch met mij eens zijn dat PV gewoon interessant is met de cijfers die ik net liet zien. Zelfs met een kolenfooi van 11 cent en aanschaf zonder btw teruggaaf kom ik dan op een ROI van 10 jaar.

Voorlopig is mijn energierekening van 130 euro per jaar gewoon realiteit :)
pi_170279280
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:44 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik kan overigens geen andere consumentenartikel verzinnen met zoiets als een energetische terugverdientijd :D
Nogal logisch. Een paneel of andere investeringen doe je om geld te verdienen. Een bank, pc of bed koop je niet om geld te verdienen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170279297
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:29 schreef Revolution-NL het volgende:
Totale installatie kosten 2200 euro na BTW teruggaaf
Is dit inclusief montage of arbeidsloon van de persoon die het monteert?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 april 2017 @ 09:50:44 #107
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170279305
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Is dit inclusief montage of arbeidsloon van de persoon die het monteert?
Montage hebben we zelf gedaan ;)
pi_170279308
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De rekenvoorbeelden die vaak worden voorgeschoteld deugen vaak van geen kant. Dat ben ik met je eens.

Maar je moet toch met mij eens zijn dat PV gewoon interessant is met de cijfers die ik net liet zien. Zelfs met een kolenfooi van 11 cent en aanschaf zonder btw teruggaaf kom ik dan op een ROI van 10 jaar.

Het ging mij meer om die stijgende oranje lijn die je misloopt als het op het break even punt of eerder toch niet zo degelijk blijkt te zijn als voorgespiegeld.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 17 april 2017 @ 09:51:14 #109
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170279310
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nogal logisch. Een paneel of andere investeringen doe je om geld te verdienen. Een bank, pc of bed koop je niet om geld te verdienen.
De mijne zijn ook m'n carport, dat is dus iets dat ik anders ook gekocht zou hebben.
Dat ze daardoor (geringe hellingshoek) ook wat minder opleveren is een tweede.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170279313
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Montage hebben we zelf gedaan ;)
Ah, dus je vergelijking dat kolenstroom daar niet tegenop kan geldt alleen voor huishouden, waarbij mensen zelf dit kunnen monteren?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 april 2017 @ 09:52:37 #111
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170279324
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nogal logisch. Een paneel of andere investeringen doe je om geld te verdienen. Een bank, pc of bed koop je niet om geld te verdienen.
Het komt meer omdat een bank of PC geen energetische terugverdientijd heeft.
quote:
Onder energetische terugverdientijd verstaat men de tijd die een product nodig heeft om dezelfde hoeveelheid energie op te wekken als bij de fabricage verbruikt is
pi_170279330
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:47 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

De rekenvoorbeelden die vaak worden voorgeschoteld deugen vaak van geen kant. Dat ben ik met je eens.

Maar je moet toch met mij eens zijn dat PV gewoon interessant is met de cijfers die ik net liet zien. Zelfs met een kolenfooi van 11 cent en aanschaf zonder btw teruggaaf kom ik dan op een ROI van 10 jaar.

Voorlopig is mijn energierekening van 130 euro per jaar gewoon realiteit :)

Jij bent goed bezig. Mijn bezwaren en gemopper :) betreffen niet degenen die doen zoals jij. Dat is uitstekend.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170279338
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:52 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het komt meer omdat een bank of PC geen energetische terugverdientijd heeft.

[..]

Behalve een beetje in de verbrandingsoven. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 17 april 2017 @ 09:57:32 #114
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170279400
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ah, dus je vergelijking dat kolenstroom daar niet tegenop kan geldt alleen voor huishouden, waarbij mensen zelf dit kunnen monteren?
De business case wordt inderdaad anders als je minder scherp inkoopt, wellicht een minder gunstig dak hebt en PV laat installeren.

Er zijn teveel parameters, ik laat alleen zien dat ik een praktijk situatie heb waar je dus een ROI kan halen van 10 jaar met enkel een kolenfooi én zonder BTW teruggave bij aanschaf.

Als jij bij een a-merk aanbieder een dure setup met SF panelen en solar edge oplossing neemt inclusief montage dan is het inderdaad maar de vraag wat de ROI is gezien deze ver over 2020 komt te liggen waarbij de salderingsregeling hoogst onzeker is.
pi_170279414
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:57 schreef Revolution-NL het volgende:

Er zijn teveel parameters, ik laat alleen zien dat ik een praktijk situatie heb waar je dus een ROI kan halen van 10 jaar met enkel een kolenfooi én zonder BTW teruggave bij aanschaf.
IN jouw ROI neem je de factor arbeid niet mee, wat niet gangbaar is, en je noemt het ook nog niet eens.
Dit is nu precies hetgeen wat ik altijd tegen berekeningen heb. ALles hangt af van aannames en definities van termen.

Heb je die panelen ook van marktplaats gehaald tegen een dumpprijs?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 april 2017 @ 10:00:38 #116
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170279452
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

IN jouw ROI neem je de factor arbeid niet mee, wat niet gangbaar is, en je noemt het ook nog niet eens.
Bij deze, verder onderbouw ik prima wanneer PV wel interessant kan zijn en wanneer niet, maar gezien je selectieve quote heb je dat waarschijnlijk niet gelezen :{

Als je als consument dom rekenvoorbeelden van aanbieders geloofd en zelf geen onderzoek doet dan "verdien" je het ook om bedrogen uit te komen. Dat is niet anders als beleggers die blind ergens in stappen.
pi_170279464
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 09:57 schreef Revolution-NL het volgende:
De business case wordt inderdaad anders als je minder scherp inkoopt, wellicht een minder gunstig dak hebt en PV laat installeren.
Ik ben wel benieuwd hoe je denkt over de business case zoals besproken in #90 en #91, het gratis gebruik van het net als accu d.m.v. de subsidie van de salderingsregeling. De business case ziet er volgens mij heel anders uit als er wat dat betreft een level playing field komt door afschaffing van deze subsidie. (mening..) Als die regeling niet bestond zou de consument er heel anders naar kijken. Dat vind ik wat hypocriet: het gaat niet om het milieu maar om de centen. Tenminste zo zie ik dat. En dat blijkt een niet erg populaire zienswijze.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170279473
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 10:00 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Bij deze, verder onderbouw ik prima wanneer PV wel interessant kan zijn en wanneer niet, maar gezien je selectieve quote heb je dat waarschijnlijk niet gelezen :{
IK heb het zeker wel gelezen, maar je rekenvoorbeeld basseer je op je eigen definitie van een ROI, die je niet noemt en waarvan gangbaar is dat mensen daar een andere definitie op nahouden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 april 2017 @ 10:04:28 #119
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170279506
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

IK heb het zeker wel gelezen, maar je rekenvoorbeeld basseer je op je eigen definitie van een ROI, die je niet noemt en waarvan gangbaar is dat mensen daar een andere definitie op nahouden.
Excuses daarvoor :Y). Ik ga ook ook niet rekenen met parameters die voor mij niet van toepassing zijn ;)
pi_170279558
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 10:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

IK heb het zeker wel gelezen, maar je rekenvoorbeeld basseer je op je eigen definitie van een ROI, die je niet noemt en waarvan gangbaar is dat mensen daar een andere definitie op nahouden.
Inderdaad. Voor het gros zal gelden dat ze niet zelf (kunnen) installeren en dat de aanschaf gaat met geleend geld. Dat maakt e.e.a. ook wat anders. Wat niet wegneemt dat Revolution_NL een uitstekende pionier is (vooral door dat trias energetica) ;) .
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170279606
Behalve de energie die je zelf opwekt gaat er nog een ander mechanisme werken. Mensen worden zich bewust van de hoeveelheid energie die ze verbruiken en gaan hier veel meer op letten en mee aan de slag. Vraag eens aan een willekeurig iemand zonder zonnepanelen hoeveel KWH en m3 gas deze gebruikt en ze weten het niet. Bij mensen met zonnepanelen is dit in 9 van de 10 gevallen wel zo. Alleen deze bewustwording leidt al tot ander gedrag. Zo werd in eerste instantie gezegd 'wek je eigen gebruik op', tegenwoordig is het 'wek zoveel mogelijk op'. Behalve het overschot in accu's voor je woning te stoppen kan je de energie ook in je elektrische auto stoppen toch? Wij hebben 13 zonnepanelen pal zuid en wij wekken bij lange na niet op wat we gebruiken. Mede dankzij de auto natuurlijk. Dus dat wordt de nieuwe investering, extra panelen op de schuur.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  maandag 17 april 2017 @ 10:13:50 #122
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_170279687
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 10:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik ben wel benieuwd hoe je denkt over de business case zoals besproken in #90 en #91, het gratis gebruik van het net als accu d.m.v. de subsidie van de salderingsregeling. De business case ziet er volgens mij heel anders uit als er wat dat betreft een level playing field komt door afschaffing van deze subsidie. Tenminste zo zie ik dat. Als die regeling niet bestond zou de consument er heel anders naar kijken. Dat vind ik wat hypocriet: het gaat niet om het milieu maar om de centen. Tenminste zo zie ik dat. En dat blijkt een niet erg populaire zienswijze.
Als de salderingsregeling stopt en we te maken gaan krijgen met variabele tarieven over de dag op basis van energieaanbod dan komt de businesscase er inderdaad heel anders uit te zien.

Ik verwacht overigens dat dit in 10 jaar weleens de realiteit kan zijn. Ik zie daar overigens grote kansen voor een Smart-Grid waarbij de elektrische auto een grote rol kan gaan spelen en ook bepalend kan gaan zijn voor de totale business case. Dit geldt zeker voor mensen met een fossiele auto die de komende 10 jaar willen overstappen naar een EV.

Met de schaalvergroting van de productie van lithium pakketten zal de prijs ook fors dalen. Ik verwacht daarom wel dat deze optie erg interessant kan gaan worden als over de salderingsregeling volledig komt vervallen binnen de komende 10 jaar.

Ik heb PV vanwege drie aspecten.
- Financieel, Ik streef naar zo laag mogelijke maandlasten.
- Maatschappelijk, ik vind dat het anders moet. Als je dat vindt en de mogelijkheden hebt moet je het ook gewoon doen. Denk in mogelijkheden i.p.v. problemen.
- Hobby, het is ook gewoon erg leuk om mee bezig te zijn.


quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 10:09 schreef RoofingBurner het volgende:
Behalve de energie die je zelf opwekt gaat er nog een ander mechanisme werken. Mensen worden zich bewust van de hoeveelheid energie die ze verbruiken en gaan hier veel meer op letten en mee aan de slag. Vraag eens aan een willekeurig iemand zonder zonnepanelen hoeveel KWH en m3 gas deze gebruikt en ze weten het niet. Bij mensen met zonnepanelen is dit in 9 van de 10 gevallen wel zo.'. Behalve het overschot in accu's voor je woning te stoppen kan je de energie ook in je elektrische auto stoppen toch? Wij hebben 13 zonnepanelen pal zuid en wij wekken bij lange na niet op wat we gebruiken. Mede dankzij de auto natuurlijk. Dus dat wordt de nieuwe investering, extra panelen op de schuur.
Klopt inderdaad. Uiteindelijk begint alles bij bewustzijn. Het is altijd jammer dat hele volksstammen bij innovaties altijd direct in problemen denken i.p.v. van mogelijkheden.


quote:
Alleen deze bewustwording leidt al tot ander gedrag. Zo werd in eerste instantie gezegd 'wek je eigen gebruik op', tegenwoordig is het 'wek zoveel mogelijk op
Dit is inderdaad typisch een reactie van iemand die denkt binnen de huidige kaders. Het eerste wat ik bij een dergelijke reactie altijd vraag is "verwarmen jullie niet met gas" gooi dat dak vol en ga elektrisch verwarmen ^O^

Als ik kijk hoeveel energie ik per jaar verbruik en wat ik duurzaam opwek dan heb ik nog een hele lange weg te gaan. Eerst maar eens die fossiele plofauto de deur uit, energetisch is dat ding één groot drama :(

Omgerekend doet dat ding 50kWh/100km terwijl een EV 15kWh/100km doet. Bij 30.000km per jaar is dat flinke een slok op een borrel.

Leuk artikel Verbruik: De Big Mac index, maar dan anders.

https://zoeimos.wordpress(...)dex-maar-dan-anders/

[ Bericht 4% gewijzigd door Revolution-NL op 17-04-2017 10:36:22 ]
pi_170282765
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 10:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik verwacht overigens dat dit in 10 jaar weleens de realiteit kan zijn. Ik zie daar overigens grote kansen voor een Smart-Grid waarbij de elektrische auto een grote rol kan gaan spelen en ook bepalend kan gaan zijn voor de totale business case. Dit geldt zeker voor mensen met een fossiele auto die de komende 10 jaar willen overstappen naar een EV.
Tenzij ze in mijn wijk parkeerplaatsen reserveren voor bewoners met wegsleepregeling zie ik niet voor mij hoe bewoners in mijn wijk een elektrische auto kunnen krijgen. Geregeld moet ik mijn auto 20 huizen verderop parkeren en zelden kan ik deze voor mijn huis parkeren.
Het zou ook nog kunnen dat voor elke parkeerplaats er een oplaadpunt komt.

Kortom, beiden gaan niet gebeuren. Dat hele idee met smart grid met elektrische auto's is zo onhaalbaar tegen fatsoenlijke kosten in steden dat dat er nooit gaat komen. De huizen zijn daar niet op gebouwd.
Naar mijn mening modderen we gewoon door totdat er een fusiereactor komt.

Ze kunnen ook afstappen van het opladen en bij een tankstation verwisselbare accu's toepassen.
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 10:13 schreef Revolution-NL het volgende:
Het eerste wat ik bij een dergelijke reactie altijd vraag is "verwarmen jullie niet met gas" gooi dat dak vol en ga elektrisch verwarmen ^O^
Dat ga ik doen deze week *O* en dan sluit ik mijn gas af.

[ Bericht 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 17-04-2017 13:04:02 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 april 2017 @ 13:29:10 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170283397
Was er in Utrecht al niet zo'n project waarbij de (gedeelde) auto ook als opslag van energie gebruikt werd en 's avonds de energie uit die auto weer gebruikt kon worden?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170284162
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 13:29 schreef Leandra het volgende:
Was er in Utrecht al niet zo'n project waarbij de (gedeelde) auto ook als opslag van energie gebruikt werd en 's avonds de energie uit die auto weer gebruikt kon worden?
Er zijn meerdere plekken waar dit al plaatsvind. Allemaal nieuwbouwwijken, omdat dat daar alleen haalbaar is
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170284223
De huidige saldering regeling duurt sowieso nog tot 2023. Dan hebben wij onze investering er na 7 jaar uit. Alles erna is purewinst. Rente is momenteel 0.5% en als je het vastzet misschien 1.2%. Dan kunnen panelen snel uit. Ik zie niet in waarom ze maar 10 jaar mee kunnen gaan. Met zoiets roepen kan je elke investeringen onderuit halen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 17 april 2017 @ 14:57:16 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170284818
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 14:14 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er zijn meerdere plekken waar dit al plaatsvind. Allemaal nieuwbouwwijken, omdat dat daar alleen haalbaar is
Hoezo alleen haalbaar in nieuwbouwwijken?
In je gemiddelde jaren 30/50/60/70/80 wijk kan het ook prima.
En Lombok lijkt me geen nieuwbouwwijk.

http://www.wedrivesolar.nl/
http://www.volkskrant.nl/(...)ne-energie~a4065297/
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170284860
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 14:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Hoezo alleen haalbaar in nieuwbouwwijken?
In je gemiddelde jaren 30/50/60/70/80 wijk kan het ook prima.
En Lombok lijkt me geen nieuwbouwwijk.

http://www.wedrivesolar.nl/
http://www.volkskrant.nl/(...)ne-energie~a4065297/
Dat heb ik hier net beschreven
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 april 2017 @ 15:03:46 #129
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170284930
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 14:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat heb ik hier net beschreven
Niet alles dat geen nieuwbouwwijk is is een wijk waar je zo ongeveer een parkeervergunning nodig hebt om in je eigen straat te kunnen parkeren, het gros van het land bestaat gewoon uit huizen waar je prima voor je eigen deur kunt parkeren, of op je eigen oprit nota bene, zeker als je een eigen dak hebt om zonnepanelen op te leggen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170284949
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2017 15:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Niet alles dat geen nieuwbouwwijk is is een wijk waar je zo ongeveer een parkeervergunning nodig hebt om in je eigen straat te kunnen parkeren, het gros van het land bestaat gewoon uit huizen waar je prima voor je eigen deur kunt parkeren, of op je eigen oprit nota bene, zeker als je een eigen dak hebt om zonnepanelen op te leggen.
Bij bijna al mijn familieleden kan je niet eens voor je huis parkeren, maar meerdere 10tallen meters verderop.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 17 april 2017 @ 15:08:17 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170284998
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij bijna al mijn familieleden kan je niet eens voor je huis parkeren, maar meerdere 10tallen meters verderop.
Ik heb nog nooit in een huis gewoond waar ik niet voor mijn eigen deur (of op eigen terrein) kon parkeren, en het huis met het jongste bouwjaar was uit 1975.... dat lijkt me geen nieuwbouw.
Ergo; dat het bij jou en jouw familie toevallig niet kan is geen teken dat het vrijwel nergens kan, het is vooral een teken dat jullie waarschijnlijk in de stad wonen. Niet heel Nederland is een stad, en ook in de steden zijn er gewoon mensen die op eigen terrein kunnen parkeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 17 april 2017 @ 15:11:31 #132
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_170285050
Een zonnepaneel kan volgens mij geen zin hebben. Wel nut.
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij bijna al mijn familieleden kan je niet eens voor je huis parkeren, maar meerdere 10tallen meters verderop.
Bij al mijn familieleden kan dat wel.

En nu?
And so is the past
pi_170285175
quote:
7s.gif Op maandag 17 april 2017 15:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Een zonnepaneel kan volgens mij geen zin hebben. Wel nut.

[..]

Bij al mijn familieleden kan dat wel.

En nu?
In mijn kennissenkring kan dat soms wel maar soms ook niet. Tsja. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 17 april 2017 @ 15:21:28 #134
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_170285253
Nou mensen niet doen alsof sjors een niet bestaand probleem aanhaalt. Mijn moeder woonde in een gat maar door de stijging van het aantal auto's tov de tijd waarin de huizen gebouwd zijn is dusdanig dat je zeker niet altijd (vlak) voor het huis kon parkeren. En niet iedereen heeft een woning met eigen oprit. Ook niet als men panelen op het dak heeft liggen. Was het maar zo'n feest :+
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 17 april 2017 @ 15:38:40 #135
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170285598
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2017 15:21 schreef laziness het volgende:
Nou mensen niet doen alsof sjors een niet bestaand probleem aanhaalt. Mijn moeder woonde in een gat maar door de stijging van het aantal auto's tov de tijd waarin de huizen gebouwd zijn is dusdanig dat je zeker niet altijd (vlak) voor het huis kon parkeren. En niet iedereen heeft een woning met eigen oprit. Ook niet als men panelen op het dak heeft liggen. Was het maar zo'n feest :+
Nou nee, volgens mij doet niemand alsof Sjors een niet-bestaand probleem aanhaalt, maar Sjors doet wel alsof bijna niemand voor zijn eigen huis kan parkeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 17 april 2017 @ 15:42:10 #136
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_170285680
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou nee, volgens mij doet niemand alsof Sjors een niet-bestaand probleem aanhaalt, maar Sjors doet wel alsof bijna niemand voor zijn eigen huis kan parkeren.
Ik woon ook in een nieuwbouwwijk en heb twee eigen parkeerplekken maar die liggen niet voor mijn huis en zelfs niet rechtstreeks achter mijn eigen huis :D
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_170285932
Wat heeft nu voor je huis kunnen parkeren nou met zonnepanelen te maken? :?
Wij hebben een twee onder één kap woning uit 1979 en kunnen op onze oprit 2 auto's naast elkaar parkeren, daar kan dan ook nog een 3e bij als het moet. Maar de link naar zonnepanelen ontgaat mij volledig.
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 17 april 2017 @ 15:53:26 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170285940
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2017 15:42 schreef laziness het volgende:

[..]

Ik woon ook in een nieuwbouwwijk en heb twee eigen parkeerplekken maar die liggen niet voor mijn huis en zelfs niet rechtstreeks achter mijn eigen huis :D
Daar zou desondanks dan prima een laadpaal kunnen staan die gekoppeld is aan jouw stroom.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170285994
Misschien moeten we meer gaan fietsen etc. dan zijn die parkeerperikelen ook de wereld uit. Dan kan je met een veel kleinere energiebehoefte leven. Het wordt natuurlijk geen naadloze overgang tussen fossiel en elektrisch zoals velen denken. Een ander paradigma, trias energetica.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  maandag 17 april 2017 @ 15:56:15 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170286006
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:52 schreef Patroon het volgende:
Wat heeft nu voor je huis kunnen parkeren nou met zonnepanelen te maken? :?
Wij hebben een twee onder één kap woning uit 1979 en kunnen op onze oprit 2 auto's naast elkaar parkeren, daar kan dan ook nog een 3e bij als het moet. Maar de link naar zonnepanelen ontgaat mij volledig.
Revolution NL zei dit:
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 10:13 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als de salderingsregeling stopt en we te maken gaan krijgen met variabele tarieven over de dag op basis van energieaanbod dan komt de businesscase er inderdaad heel anders uit te zien.

Ik verwacht overigens dat dit in 10 jaar weleens de realiteit kan zijn. Ik zie daar overigens grote kansen voor een Smart-Grid waarbij de elektrische auto een grote rol kan gaan spelen en ook bepalend kan gaan zijn voor de totale business case. Dit geldt zeker voor mensen met een fossiele auto die de komende 10 jaar willen overstappen naar een EV.

Met de schaalvergroting van de productie van lithium pakketten zal de prijs ook fors dalen. Ik verwacht daarom wel dat deze optie erg interessant kan gaan worden als over de salderingsregeling volledig komt vervallen binnen de komende 10 jaar.

Waarop Sjors dit zei:
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 12:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Tenzij ze in mijn wijk parkeerplaatsen reserveren voor bewoners met wegsleepregeling zie ik niet voor mij hoe bewoners in mijn wijk een elektrische auto kunnen krijgen. Geregeld moet ik mijn auto 20 huizen verderop parkeren en zelden kan ik deze voor mijn huis parkeren.
Het zou ook nog kunnen dat voor elke parkeerplaats er een oplaadpunt komt.

Kortom, beiden gaan niet gebeuren. Dat hele idee met smart grid met elektrische auto's is zo onhaalbaar tegen fatsoenlijke kosten in steden dat dat er nooit gaat komen. De huizen zijn daar niet op gebouwd.
Naar mijn mening modderen we gewoon door totdat er een fusiereactor komt.

Ze kunnen ook afstappen van het opladen en bij een tankstation verwisselbare accu's toepassen.
Het gaat dan dus om het gebruiken van de opslagcapaciteit van de elektrische auto, dus overdag laden, 's avonds die accu van de auto gebruiken voor de energie van je huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 17 april 2017 @ 16:22:02 #141
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_170286458
Maar terug naar het onderwerp of het nut heeft.
Sinds ik in een duurzame woning zonder gas en met 12 panelen op het dak woon ben ik een stuk bewuster met mijn verbruik bezig. En hoezeer men wellicht een boilervat behorende bij mijn warmtepomp haat vanwege het gegeven boiler :P Wij zijn ook qua waterverbruik een stuk bewuster en zuiniger geworden terwijl we nu een bad hebben en voorheen niet. Ik wek mijn gehele verbruik op en heb de kosten er uit rond 2023. Tevens hebben we de unieke situatie in onze nieuwbbouwwijk dat de garantie afgegeven wordt door de eigen opgerichte klimaatmaatschappij in de wijk ipv rechtsteeks bij de leverancier van het systeem. Ik heb een koopovereenkomst met hen en die dekt alles en neemt ook de schoonmaak van de panelen op zich etc. Dus geen chinese leverancier die over 10 jaar wellicht niet meer bestaat.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_170287258
quote:
1s.gif Op maandag 17 april 2017 15:21 schreef laziness het volgende:
Nou mensen niet doen alsof sjors een niet bestaand probleem aanhaalt. Mijn moeder woonde in een gat maar door de stijging van het aantal auto's tov de tijd waarin de huizen gebouwd zijn is dusdanig dat je zeker niet altijd (vlak) voor het huis kon parkeren. En niet iedereen heeft een woning met eigen oprit. Ook niet als men panelen op het dak heeft liggen. Was het maar zo'n feest :+
Klopt ik kan er 3 kwijt maar voor de kosten van die grond kan ik 3x zonnepanelen laten leggen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 18 april 2017 @ 08:20:06 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170300168
Als de salderingsregeling stopt hebben panelen trouwens geen zin meer. Dat kun je in Nederland niet oplossen met een accu.
Het gaat niet zozeer om de overdracht van energie van dag naar nacht, maar vooral om de overgang van zomer naar winter. In de zomer verbruik je heel weinig (lang licht, lang buiten dus weinig TV, etc) en is je opbrengst hoog. In de winter is het net andersom.
Dat verschil in opbrengst is heel groot (4KwH vs 25 KwH opbrengst per dag). Er zijn geen batterijen waarin je alle energie die je in de zomer opwekt in de winter kunt gebruiken.

In de tropen is dat natuurlijk anders. Daar zijn de dagen/nachten ongeveer net zo lang en is de opbrengst ook veel constanter. Daar zou je met een simpele accu de opbrengst van de dag voor de nacht kunnen gebruiken en jezelf kunnen ontkoppelen van het net!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_170300245
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:20 schreef LXIV het volgende:
In de tropen is dat natuurlijk anders. Daar zijn de dagen/nachten ongeveer net zo lang en is de opbrengst ook veel constanter. Daar zou je met een simpele accu de opbrengst van de dag voor de nacht kunnen gebruiken en jezelf kunnen ontkoppelen van het net!
Ook is het verbruik over zomer en winterperiodes in warme streken anders. Ik weet van Noord Amerika, dat de airco's daar zoveel elektriciteit consumeren, dat 's zomers door huishoudens meer elektriciteit wordt onttrokken dan in de relatief warmere (t.o.v. Nederlandse) winters
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170300385
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook is het verbruik over zomer en winterperiodes in warme streken anders. Ik weet van Noord Amerika, dat de airco's daar zoveel elektriciteit consumeren, dat 's zomers door huishoudens meer elektriciteit wordt onttrokken dan in de relatief warmere (t.o.v. Nederlandse) winters
Verwarmen in de winter kost wel vele malen meer energie dan koelen in de zomer. De delta-V bij koelen is maar enkele graden (van 30 naar 25 bijvoorbeeld) terwijl dat bij verwarmen veel meer is (van 0 naar 20 graden bijvoorbeeld).

Mijn warmtepomp gebruikt op jaarbasis ongeveer 1200 kWh, waarvan zo'n 100 voor koelen.

Dat zal in warmere landen wel anders zijn, maar daar heb je wel weer het voordeel dat verbruik en opwek elkaar volgen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
  dinsdag 18 april 2017 @ 08:57:36 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170300475
Het gaat niet zozeer om het verbruik, maar om het verschil. Ik heb een 4,2KW installatie. Dat is overkill in de zomer, maar nog steeds te weinig in de winter. Zou ik ook 's Winters genoeg willen opwekken dan had ik een 16KW installatie nodig, en dan was ik niet zeker dat ik iedere dag voldoende zou hebben!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_170301239
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2017 15:55 schreef Bart2002 het volgende:
Misschien moeten we meer gaan fietsen etc. dan zijn die parkeerperikelen ook de wereld uit. Dan kan je met een veel kleinere energiebehoefte leven. Het wordt natuurlijk geen naadloze overgang tussen fossiel en elektrisch zoals velen denken. Een ander paradigma, trias energetica.
En dan massaal allemaal in eennkutstad als Amsterdam moeten wonen tussen de hipsters en de mocros, nee bedankt.
Whatever...
pi_170302016
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:20 schreef LXIV het volgende:
Als de salderingsregeling stopt hebben panelen trouwens geen zin meer. Dat kun je in Nederland niet oplossen met een accu.
Dat kan nu nog niet.

Maar 10 jaar geleden kwam een elektrische auto ook niet verder dan enkele tientallen kilometers. Nu is 500+ kilometer haalbaar.
  dinsdag 18 april 2017 @ 11:39:15 #149
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170302644
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 08:20 schreef LXIV het volgende:
Als de salderingsregeling stopt hebben panelen trouwens geen zin meer. Dat kun je in Nederland niet oplossen met een accu.
Er staat ok nergens dat dat de regeling stopt. De huidige regeling blijft tot 2023 en daarna wordt er opnieuw naar gekeken. Ik verwacht op zijn slechts een versobering. Max 50% jaarverbruik salderen of zo. En mogelijk zijn er dan weer technieken die dat oplossen. ( accus, stroom delen met de buren in de zomer de auto met panelen laden en in de winter niet)

We hebben ook een klimaatakkoord waar we nog lang niet aan voldoen en een mogelijk groener kabinet dan voorheen. Ik ben niet zo somber over wat er na 2023 gaat gebeuren.

Nu op je handen gaan zitten omdat er mogelijk over 6 jaar 'iets' zou kunnen veranderen. Dan moet je nu ook geen nieuwe auto neer kopen.
Tot nooit .......
pi_170303360
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 11:39 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Er staat ok nergens dat dat de regeling stopt. De huidige regeling blijft tot 2023 en daarna wordt er opnieuw naar gekeken. Ik verwacht op zijn slechts een versobering. Max 50% jaarverbruik salderen of zo. En mogelijk zijn er dan weer technieken die dat oplossen. ( accus, stroom delen met de buren in de zomer de auto met panelen laden en in de winter niet)

We hebben ook een klimaatakkoord waar we nog lang niet aan voldoen en een mogelijk groener kabinet dan voorheen. Ik ben niet zo somber over wat er na 2023 gaat gebeuren.

Nu op je handen gaan zitten omdat er mogelijk over 6 jaar 'iets' zou kunnen veranderen. Dan moet je nu ook geen nieuwe auto neer kopen.
Precies. Ik verwacht misschien wel solderen tot max je eigen verbruik en wat je extra opwekt krijg je niets meer voor ofzo.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 18 april 2017 @ 16:30:35 #151
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170308955
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 12:12 schreef Patroon het volgende:

[..]

Precies. Ik verwacht misschien wel solderen tot max je eigen verbruik en wat je extra opwekt krijg je niets meer voor ofzo.
En als je dan zelf je dag en nacht verbruik kan vereffenen met een accu van 4kwh of zo dan komen de meeste mensen een heel eind.
Tot nooit .......
pi_170311807
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 12:12 schreef Patroon het volgende:

[..]

Precies. Ik verwacht misschien wel solderen tot max je eigen verbruik en wat je extra opwekt krijg je niets meer voor ofzo.
Ik verwacht dat er helemaal niks gebeurd en dat salderen gewoon blijft bestaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 18 april 2017 @ 20:54:14 #153
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170316058
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 18:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik verwacht dat er helemaal niks gebeurd en dat salderen gewoon blijft bestaan.
Ze willen ook iets van accu's promoten dus in dat kader kan ik me wat wijzigingen voorstellen. Hoe ze dat gaan invullen weet ik ook niet maar ik kan me daar iets van bedenken.

De nieuwe slimme meters hebben op dat vlak veel mogelijkheden.
Tot nooit .......
pi_170318854
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 18:22 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik verwacht dat er helemaal niks gebeurd en dat salderen gewoon blijft bestaan.
Waarom willen zowel productie- als transportbedrijven (van elektrisch) dan die slimme meter massaal erdoor drukken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170319576
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2017 22:14 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarom willen zowel productie- als transportbedrijven (van elektrisch) dan die slimme meter massaal erdoor drukken?
Wat hebben die met de belastingregels te maken?

Een digitale meter die zowel afname als teruglevering meet is voor de energiebedrijven voldoende informatie met betrekking tot het eventueel afschaffen van de salderingsregeling. 1X per jaar de cijfers van 2 telwerken (of 4 telwerken bij dag/nacht tarief) is voldoende bij afschaffen van de salderingsregeling.

De slimme meter willen ze voornamelijk doordrukken om variabele tarieven toe te kunnen passen. En dan dus variabel naar gelang het aanbod duurzame energie. Dus bij groot aanbod 1 cent per kWh (exclusief belastingen/heffingen) en tijdens een windstille nacht misschien wel 10 cent per kWh (exclusief belastingen/heffingen).
pi_170320964
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 22:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wat hebben die met de belastingregels te maken?
Blomke heeft het toch over salderen: hetzelfde tarief voor terugleveren van elektriciteit als voor opname elektriciteit. Een analoge meter kan terug lopen, die kent het verschil niet tussen elektriciteit teruggegeven of elektriciteit opnemen. Een digitale meter kent dat verschil wel, met de gevolgen van dien + dat het apparaat meer stroom vreet dan de analoge, wat voor rekening komt voor de consument.

Voor de hobbyist is het wel geinig spul, fullblown processor, IPv4 TCP/IP stack, ethernet GPRS etc. Jammer dat het niet mag worden opengemaakt. ;)
  dinsdag 18 april 2017 @ 23:07:29 #157
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170321073
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 22:29 schreef Ivo1985 het volgende:

De slimme meter willen ze voornamelijk doordrukken om variabele tarieven toe te kunnen passen. En dan dus variabel naar gelang het aanbod duurzame energie. Dus bij groot aanbod 1 cent per kWh (exclusief belastingen/heffingen) en tijdens een windstille nacht misschien wel 10 cent per kWh (exclusief belastingen/heffingen).
Klopt, en in dat kader verwacht ik dat de kwh die je in de zomer 1ct hebt opgewekt je in de winter 10ct betaald. Maar aan de 15ct belasting zal niet veel veranderen. Het is nu natuurlijk krom dat ik een goedkope periode (zomer in de middag) stroom kan terugleveren die ik een een dure tijd weer ophaal.

Een eventuele accu kan je dan in het lage tarief opladen om in het dure tarief te gebruiken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 18-04-2017 23:34:32 ]
Tot nooit .......
pi_170321427
-

[ Bericht 100% gewijzigd door batb op 18-04-2017 23:18:57 ]
pi_170324457
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2017 22:29 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat hebben die met de belastingregels te maken?
Niets, maar wel alles met tarieven die afhankelijk zijn van teruglevering vs. afname en het tijdstip waarop dat gebeurt.,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_170325013
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2017 08:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Niets, maar wel alles met tarieven die afhankelijk zijn van teruglevering vs. afname en het tijdstip waarop dat gebeurt.,
In de tuinbouw doen ze dat met gas al jaren, piekbelasting.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_170706384
Als je zonnepanelen hebt moet je dan ook nog iets regelen met je energieleverancier? Of loopt je meterstand gewoon terug bij het opwekken van energie?
pi_170706983
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 15:22 schreef Palomar het volgende:
Als je zonnepanelen hebt moet je dan ook nog iets regelen met je energieleverancier? Of loopt je meterstand gewoon terug bij het opwekken van energie?
Bij een analoge meter die kan terugdraaien is dat alles inderdaad. Dat hebben ze liever niet wegens gebrek aan "controle". Zolang de analoge meter niet onder de laatst doorgegeven meterstand komt is alles transparant. Zo'n meter is dus wat je moet hebben. Dat is de ideaalsituatie. De digitale meter heeft een apart telwerk voor terugleveren en dat maakt dat "ze" het weten en (straks) de terug geleverde energie tegen een schijntje kunnen "vergoeden".

Een ander "dingetje" van de analoge meter die kan terugdraaien is dat het dan net lijkt alsof je de energie nooit afgenomen hebt. Zodat je geen energiebelasting en andere heffingen daarover betaalt. Die kWh's zijn dus de volle mep waard. Of dat een eerlijk systeem is daar zijn de meningen over verdeeld. Tenslotte dient de infrastructuur in de lucht gehouden te worden en als je voor het geleverde hetzelfde wilt betalen als je voor het terug geleverde ontvangt dan zeg je eigenlijk dat jouw infra (de panelen en randverschijnselen) net zo duur is qua operationele kosten als het elektriciteitsnet (gedeeld door het aantal gebruikers / gebruik). En daar valt e.e.a. op af te dingen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bart2002 op 05-05-2017 16:07:11 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 5 mei 2017 @ 16:18:28 #163
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170707650
terugdraai meter of niet, de voordelen van een analoge meter zie je op zijn vroegst pas in 2023. Tegeb die tijd heeft iedereen ern digitale meter. Sterker nog, als het onderscheid tussen leveren en terugleveren wettelijk is geregeld zijn in een klap alle analoge meters afgekeurd.
Tot nooit .......
pi_170707843
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 16:18 schreef Speekselklier het volgende:
terugdraai meter of niet, de voordelen van een analoge meter zie je op zijn vroegst pas in 2023. Tegeb die tijd heeft iedereen ern digitale meter. Sterker nog, als het onderscheid tussen leveren en terugleveren wettelijk is geregeld zijn in een klap alle analoge meters afgekeurd.
Daar heb je vast wel een bron van. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 5 mei 2017 @ 17:26:49 #165
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170709107
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 16:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Daar heb je vast wel een bron van. :)
http://alturl.com/7pjq4
Tot nooit .......
pi_170709201
quote:
Ik bedoelde eigenlijk een bron van de vermeende afkeur van alle analoge meters. Verder is een Google zoekopdracht als antwoord op de vraag natuurlijk kansloos.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 5 mei 2017 @ 17:39:09 #167
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_170709336
Lijkt me vrij simpel.

Als de salderingsregeling vervalt dan is het noodzakelijk dat een meter geschikt is om volgens de nieuwe regelgeving te meten. Een analoge meter kan opgewekte stroom niet meten en is dus niet meer geschikt voor de dan geldende regels. Ik zou niet weten waarom een meter die niet volgens de regelgeving meet zou worden goedekeurd.

Hij kan dan best nog heel nauwkeurig zijn, maar hij meet dan heel nauwkeurig het verkeerde!

De google zoekopdracht dat de huidige regelgeving nog tot 2023 in stand blijft. Ik denk dat tegen die tijd het merendeel van de analoge meters al is vervangen. Sterker nog in 2020 heeft iedereen een slimme meter aangeboden gekregen.

En dit zegt agentschap telecom er nu al over:
quote:
en analoge meter (meter met draaischijf) is per definitie niet geschikt voor de registratie van teruglevering. De meter is er niet voor ontworpen en nooit getoetst op een juiste werking. Sommige meters zijn om deze reden voorzien van een terugloopblokkering.
Een analoge meter die wordt gebruikt voor de registratie van teruggeleverde energie wordt in strijd met zijn bestemming gebruikt en moet altijd worden vervangen.


[ Bericht 11% gewijzigd door Speekselklier op 05-05-2017 17:57:41 ]
Tot nooit .......
  Moderator vrijdag 5 mei 2017 @ 18:57:46 #168
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170710696
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 17:39 schreef Speekselklier het volgende:
Sterker nog in 2020 heeft iedereen een slimme meter aangeboden gekregen.
Mag je die trouwens weigeren ?
  vrijdag 5 mei 2017 @ 20:14:58 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170712146
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:57 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Mag je die trouwens weigeren ?
Yep, ik heb m gewoon geweigerd, en zolang je meter niet afgekeurd is mag je de slimme meter weigeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170730647
Het is wel te hopen dat het salderen nog even doorblijft gaan.

Toch niet slecht voor 12 paneeltjes die er vanaf 22 november opliggen.

pi_170732025
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 17:39 schreef Speekselklier het volgende:
Als de salderingsregeling vervalt dan is het noodzakelijk dat een meter geschikt is om volgens de nieuwe regelgeving te meten.
Klopt, daarom zal de salderingsregeling vervallen nadat alle analoge meters zijn vervangen door slimme meters, door de oude meters af te keuren, waardoor weigering niet meer mag.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170739265
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 20:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Klopt, daarom zal de salderingsregeling vervallen nadat alle analoge meters zijn vervangen door slimme meters, door de oude meters af te keuren, waardoor weigering niet meer mag.
Maar ik kan ze toch weigeren binnen te laten? Zonder toestemming mogen ze volgens mij niet mijn huis in, zelfs niet om een afgekeurde meter te vervangen.
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 10:06:55 #173
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170739278
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:06 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Maar ik kan ze toch weigeren binnen te laten? Zonder toestemming mogen ze volgens mij niet mijn huis in, zelfs niet om een afgekeurde meter te vervangen.
De meter is eigendom van het energiebedrijf *)
pi_170739300
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De meter is eigendom van het energiebedrijf *)
Waarmee je dan hopelijk de netbeheerder bedoelt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170739303
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

De meter is eigendom van het energiebedrijf *)
Maar ze moeten nog steed door mijn voordeur en mijn hal lopen om er te komen.
pi_170739703
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:08 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Maar ze moeten nog steed door mijn voordeur en mijn hal lopen om er te komen.
Klopt.

Hoef je niet toe te staan inderdaad.

Knippen ze gewoon de draden voor je deur door...
pi_170739715
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 19:25 schreef Glider76 het volgende:
Het is wel te hopen dat het salderen nog even doorblijft gaan.

Toch niet slecht voor 12 paneeltjes die er vanaf 22 november opliggen.

[ afbeelding ]
Vind je?
930,1 kWh hier, sinds 4 januari 2017. Ook op 12 paneeltjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 07-05-2017 11:48:40 ]
pi_170740020
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik denk dat jij dat zou moeten doen.
Tuurlijk meid. Tuurlijk.
pi_170740033
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:01 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Tuurlijk meid. Tuurlijk.

Ik geef toe dat het off-topic is. Maar wat denk jij dan wat er staat?
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170740076
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:08 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Maar ze moeten nog steed door mijn voordeur en mijn hal lopen om er te komen.
Desnoods gaan ze hun eigendom (afgekeurde meter) halen met een gerechtelijk bevel op zak. Heb jij vervolgens geen netaansluiting meer.

Vervolgens kun je tegen hoge kosten een nieuwe aansluiting met nieuwe meter aanvragen.
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 11:36:34 #181
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_170740615
Laten we aardig tegen mekaar doen, de SI eenheden aanhouden en de notatie zoals gebruikelijk in Nederland, zoveel moeite is een komma ipv punt toch niet?

Als Klaasje in zijn topic met US notatie werkt, dan kan Pietje ook een topic openen hoe hij zijn tuin van achtenveertig Rijnlandse Roeden met een El moet ophogen openen ;) Daar wordt het niet duidelijker van.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_170740651
quote:
14s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:36 schreef derLudolf het volgende:
Laten we aardig tegen mekaar doen, de SI eenheden aanhouden en de notatie zoals gebruikelijk in Nederland, zoveel moeite is een komma ipv punt toch niet?

Als US notatie de ook kan, dan kan Pietje ook een topic openen hoe hij zijn tuin van achtenveertig Rijnlandse Roeden met een El moet ophogen openen ;)
En als je daar dan gereedschap op benzine voor gaat gebruiken met hoeveel Gallon je dan rekening moet houden. En wat dat dan kost in Roebels. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 7 mei 2017 @ 11:38:50 #183
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_170740660
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:41 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Vind je?
930,1 kWh hier, sinds 4 januari 2017. Ook op 12 paneeltjes.
Waarom maakt dat zijn opbrengst meteen slecht? Ik heb ook 12 panelen en heb wat meer opbrengst dan hij maar het is niet alsof die maand meer van hem nou de vetpot maanden zijn zo diep in de winter.
En jouw ligging en hoek is wellicht wel helemaal niet te vergelijken met die van hem.

Onze opbrengst tot nu toe ligt nog wat achter op vorig jaar. Toen was het ook wel een erg zonnig voorjaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door derLudolf op 07-05-2017 11:49:04 ]
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_170740702
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:38 schreef laziness het volgende:

[..]

Waarom maakt dat zijn opbrengst meteen slecht? Ik heb ook 12 panelen en heb wat meer opbrengst dan hij maar het is niet alsof die maand meer van hem nou de vetpot maanden zijn zo diep in de winter.
En jouw ligging en hoek is wellicht wel helemaal niet te vergelijken met die van hem.

Onze opbrengst tot nu toe ligt nog wat achter op vorig jaar. Toen was het ook wel een erg zonnig voorjaar.
In mijn beleving heeft hij een slechte opbrengst, veroorzaakt door redenen die ik niet ken.
pi_170741979
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:06 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Maar ik kan ze toch weigeren binnen te laten? Zonder toestemming mogen ze volgens mij niet mijn huis in, zelfs niet om een afgekeurde meter te vervangen.
Daar zal vast wel iets voor zijn of iets voor bedacht worden om de hardnekkige idioten ook van een slimme meter te voorzien.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170744864
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:41 schreef Coritchando het volgende:

[..]

In mijn beleving heeft hij een slechte opbrengst, veroorzaakt door redenen die ik niet ken.
12 panelen op Oost.
pi_170750801
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 14:56 schreef Glider76 het volgende:

[..]

12 panelen op Oost.
Hier ook.
pi_170772594
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 17:29 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Hier ook.
Ja, missschien woon jij in een zonniger deel van Nederland.
  maandag 8 mei 2017 @ 14:00:30 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170772716
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 13:55 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Ja, missschien woon jij in een zonniger deel van Nederland.
Of de hellingshoek is anders, of er is sprake van schaduw op een bepaald moment.... er zijn zoveel redenen denkbaar.
En dan gaat het ook nog om "12 panelen" die verder niet gespecificeerd zijn op type en Wp.
Met andere woorden: roepen dat het weinig is omdat het minder is dan je eigen opbrengst is gewoon dom.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170773523
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 14:00 schreef Leandra het volgende:

[..]

Of de hellingshoek is anders, of er is sprake van schaduw op een bepaald moment.... er zijn zoveel redenen denkbaar.
En dan gaat het ook nog om "12 panelen" die verder niet gespecificeerd zijn op type en Wp.
Met andere woorden: roepen dat het weinig is omdat het minder is dan je eigen opbrengst is gewoon dom.
Ik vind het dommer om te roepen dat je een 'goede opbrengst' hebt met '12 panelen'.

Zonder specs is die opmerking namelijk helemaal niks waard zoals je zelf al aangeeft.
pi_170788131
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 14:32 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Ik vind het dommer om te roepen dat je een 'goede opbrengst' hebt met '12 panelen'.

Zonder specs is die opmerking namelijk helemaal niks waard zoals je zelf al aangeeft.
Laat ik dan zeggen "tevreden opbrengst". Het ging meer om de foto, storing in de app of iets dergelijks waardoor ik een dagopbrenst van 530 kWh had.
  maandag 8 mei 2017 @ 23:15:45 #192
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170788629
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2017 22:59 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Laat ik dan zeggen "tevreden opbrengst". Het ging meer om de foto, storing in de app of iets dergelijks waardoor ik een dagopbrenst van 530 kWh had.
Dat was idd het meest vreemde eraan, maar sommige mensen vinden punten en komma's een beetje moeilijk, dus die valt dat kennelijk niet op.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 8 mei 2017 @ 23:39:54 #193
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170789311
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:41 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Vind je?
930,1 kWh hier, sinds 4 januari 2017. Ook op 12 paneeltjes.
1,02MwH hier dit jaar. 16 paneeltjes. Perfect zuid uitgericht en perfecte hellingshoek (plat dak)
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_170791599
quote:
1s.gif Op maandag 8 mei 2017 23:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat was idd het meest vreemde eraan, maar sommige mensen vinden punten en komma's een beetje moeilijk, dus die valt dat kennelijk niet op.
Sommige mensen zijn slim genoeg om te begrijpen of er een . of , moet staan inderdaad.

De betreffende foto bevat ook punten in plaats van komma's, ga je nu weer uit je stekker met je geneuzel?
  dinsdag 9 mei 2017 @ 08:14:59 #195
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170791746
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 07:57 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Sommige mensen zijn slim genoeg om te begrijpen of er een . of , moet staan inderdaad.

De betreffende foto bevat ook punten in plaats van komma's, ga je nu weer uit je stekker met je geneuzel?
Maar de dagopbrenst van ruim 500 kWh was je niet opgevallen, of vind je dat ook weinig?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170791887
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 08:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar de dagopbrenst van ruim 500 kWh was je niet opgevallen, of vind je dat ook weinig?
Het is zo onzinnig met de 12 panelen opmerking dat ik er niet eens op inging.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')