FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Vliegtickets vallen hoger uit qua prijs dan bij bevestiging boeking
Yaroszondag 16 april 2017 @ 08:19
Onlangs heb ik vliegtickets gekocht via een boekingssite. Via deze website heb ik mijn betaling voldaan en kreeg ik in mijn scherm daarvan een bericht dat er een bevestiging van de order naar mijn e-mailadres is gestuurd. Vervolgens kreeg ik een e-mailbericht met een veel hoger bedrag dan op de website die na mijn betaling was aangegeven.

Ik had dus op de website al betaalt voor het lagere bedrag (inclusief een korting) en kreeg op mijn creditcard ineens te zien dat het hogere bedrag zou worden afgeschreven. Is dit een normale gang van zaken en kan ik hier iets tegen doen? Ik heb screenshots van de website.

Ik begrijp dat de prijzen op bijvoorbeeld Skyscanner kunnen verschillen van de daadwerkelijke eindprijs. Maar die eindprijs (na mijn betaling) op de website was lager dan de e-mail bevestiging van de boekingssite.

Na ruim een week is het hogere bedrag wat afgeschreven zou worden via mijn creditcard op mijn creditcard ook verhoogd vanwege een koerswijziging. Het bedrag wordt begin volgende maand pas afgeschreven. Kan dit bedrag via een creditcard continu veranderen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Yaros op 16-04-2017 08:26:47 ]
Dagoduckzondag 16 april 2017 @ 08:52
Was wat je betaalde niet gewoon het bedrag in ponden? Dan wordt het omgezet in euro's en dat is natuurlijk meer met de huidige koers.
Yaroszondag 16 april 2017 @ 08:56
quote:
6s.gif Op zondag 16 april 2017 08:52 schreef Dagoduck het volgende:
Was wat je betaalde niet gewoon het bedrag in ponden? Dan wordt het omgezet in euro's en dat is natuurlijk meer met de huidige koers.
Ja, dat was in ponden. Dan zou dat de reden wel geweest zijn.

Enig idee hoe het dan zit met prijswijzigingen na betaling uit het eerste gedeelte?
Dagoduckzondag 16 april 2017 @ 09:01
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 08:56 schreef Yaros het volgende:

[..]

Ja, dat was in ponden. Dan zou dat de reden wel geweest zijn.

Enig idee hoe het dan zit met prijswijzigingen na betaling uit het eerste gedeelte?
Dat zou niet voor moeten komen, je hebt immers een betaalbevestiging met het juiste bedrag neem ik aan? Je betaald het bedrag gebasseerd op de wisselkoers op het moment van je bestelling. Het bedrijf waar je besteld hebt heeft het geld al binnen van je bank, het geld wat begin volgende maand bij jou wordt afgeschreven gaat van jou naar je bank.
TNAzondag 16 april 2017 @ 09:24
Misschien staat er bij de boeking in kleine lettertjes dat het om een indicatie gaat? Wanneer je een eBay-bestelling in vreemde valuta afrekent met Paypal wordt er ook altijd meer geld afgerekend dan bij je bestelling wordt vermeld.
DoubleDipzondag 16 april 2017 @ 09:52
Zaten er wel boekingskosten in het bedrag op de website?
Yaroszondag 16 april 2017 @ 10:01
quote:
6s.gif Op zondag 16 april 2017 09:01 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

Dat zou niet voor moeten komen, je hebt immers een betaalbevestiging met het juiste bedrag neem ik aan? Je betaald het bedrag gebasseerd op de wisselkoers op het moment van je bestelling. Het bedrijf waar je besteld hebt heeft het geld al binnen van je bank, het geld wat begin volgende maand bij jou wordt afgeschreven gaat van jou naar je bank.
quote:
7s.gif Op zondag 16 april 2017 09:24 schreef TNA het volgende:
Misschien staat er bij de boeking in kleine lettertjes dat het om een indicatie gaat? Wanneer je een eBay-bestelling in vreemde valuta afrekent met Paypal wordt er ook altijd meer geld afgerekend dan bij je bestelling wordt vermeld.
Het bedrag op de website was 416.98 pond en daar stond al bij "Thank You for booking with... The confirmation e-mail has been sent to..." Vervolgens kreeg ik in de confirmation e-mail een bedrag van 435.51 pond.

quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 09:52 schreef DoubleDip het volgende:
Zaten er wel boekingskosten in het bedrag op de website?
Na de bevestiging werd de korting opeens 10 pond minder en er werden service kosten berekent, die niet in de bevestiging op de website stonden.

Het gaat mij niet om die 20 pond, maar vooral om het principe dat ik voel dat ik hier een beetje genaaid wordt. Als ik de website bijvoorbeeld niet open had laten staan had ik niets door gehad. En als ik geen screenshots had gemaakt, was er geen bewijs.
hottentotzondag 16 april 2017 @ 11:07
Ik zou beginnen met een mailtje heen te sturen of even bellen hoe zij dit prijsverschil verklaren. Zolang je niet weet hoe dit komt blijft het gissen.
vaduzzondag 16 april 2017 @ 20:12
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 08:19 schreef Yaros het volgende:
Onlangs heb ik vliegtickets gekocht via een boekingssite.
via welke?
quote:
Na ruim een week is het hogere bedrag wat afgeschreven zou worden via mijn creditcard op mijn creditcard ook verhoogd vanwege een koerswijziging. Het bedrag wordt begin volgende maand pas afgeschreven. Kan dit bedrag via een creditcard continu veranderen?
De definitieve koers wordt vastgesteld op het moment dat jouw bank (de emitent van jouw creditcard) settelt met de bank, die verantwoordelijk is voor de aquiring (de bank van de boekingssite) aan de hand van de dan geldende valutakoersen van het betaalsysteem (Mastercard/Visa) plus een eventuele koersopslag van jouw bank.
kekozondag 16 april 2017 @ 23:49
Het kan ook zijn dat je de UK-prijs zag en het hogere bedrag nu moet betalen omdat je in NL boekt waar een hogere btw geldt. Je moet btw betalen in het land waar je aanschaft (het product heen moet (ook al is dat een virtueel ticket, hè thuisadres is in NL), daardoor kunnen er prijsverschillen ontstaan (is bijvoorbeeld ook zo bij Amazon.co.uk of amazon.de)
Yarosmaandag 17 april 2017 @ 12:56
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 20:12 schreef vaduz het volgende:

[..]

via welke?

Tripsta

[..]

De definitieve koers wordt vastgesteld op het moment dat jouw bank (de emitent van jouw creditcard) settelt met de bank, die verantwoordelijk is voor de aquiring (de bank van de boekingssite) aan de hand van de dan geldende valutakoersen van het betaalsysteem (Mastercard/Visa) plus een eventuele koersopslag van jouw bank.
Aha, dan is dit verschil in ieder geval opgelost. Naar aanleiding van het andere prijsverschil die niet van de koers afhing, dacht ik dat dit weer een andere manier was om meer te verdienen.
Yarosmaandag 17 april 2017 @ 12:58
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2017 23:49 schreef keko het volgende:
Het kan ook zijn dat je de UK-prijs zag en het hogere bedrag nu moet betalen omdat je in NL boekt waar een hogere btw geldt. Je moet btw betalen in het land waar je aanschaft (het product heen moet (ook al is dat een virtueel ticket, hè thuisadres is in NL), daardoor kunnen er prijsverschillen ontstaan (is bijvoorbeeld ook zo bij Amazon.co.uk of amazon.de)
De 8.53 pond werd onder extra servicekosten gezet en er werd 10 pond van de korting afgehaald, het verschil was dus in totaal 18.53 tussen de website bevestiging en de e-mail bevestiging.
vaduzmaandag 17 april 2017 @ 18:49
quote:
Tripsta S.A., the company that manages and operates the website tripsta.com is based in Greece, which is a Euro currency region. However, in order to enhance your booking experience, you are quoted the amount payable in USD. The currency conversion performed automatically in order to display the amount payable in USD, is based on the exchange rate at the approximate time of booking, as this is taken from official sources. In few cases, the amount taken from your card may slightly differ from the amount quoted as payable on our site, due to the fact that the exchange rate applied by your card provider is different to the one used by us during the booking process.

Although when booking online you are quoted the amount payable in USD, depending on the type of card used for the transaction, the charge may be in Euro. You will be informed about the currency you will be charged at the payment step of the booking procedure, and prior to purchase. Specifically, when you choose the type of your card from the drop down list, you can automatically see the currency and the exact amount in which you are being charged.

In case your card is charged in Euro, at the last step of the booking procedure, and prior to purchase, the total amount to be charged in Euro is shown, as well as its equivalent in USD. The amount taken from your card may differ from the amount quoted as payable on our site, as it depends on the exchange rate that your card issuer applied to process the transaction as well as any additional charges or fees set by your bank (such as currency conversion fee).

Please note that if you use a foreign currency card, due to the fact that the payment is settled abroad, the final amount debited from your credit card may differ from the amount quoted as payable on our site. We will not be liable for any fees relating to varying exchange rates and charges set by your bank as well as for any other additional fee for transactions in a foreign currency you are charged by your card issuer, in case USD is not the currency that your credit card issuer bills you in.
Site claimt in USD af te rekenen. Hebben ze nou GPB of USD afgeschreven?

Verder:

quote:
12. Applicable law

This Website is operated by a Greek entity and this Agreement is governed by the laws of Greece. You hereby consent to the exclusive jurisdiction and venue of courts in Athens, Greece, in all disputes arising out of or relating to the use of this Website.

13. Correspondence

All correspondence regarding customer service or your booking should be sent to Tripsta S.A. Travel Agency, Karagiorgi Servias Str. 4, P.O 10562 Syntagma, Athens, Greece. Otherwise, please,